300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatkaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
MikaVeee
Mersumies
Mersumies

upeeta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Meinasin jo alkaa kyselemään että mistä sitä päätä voi noudella,
mutta tämä kirjoitus rauhoitti täysin mielen :D
Todella hyvä ja rakentava kommentti, näin pitäisi meistä
jokaisen joskus kirjoitella. Joskus voi tuijottaa "omaan napaan"
eikä aina tutkailla toisten kirjoittamia virheitä. Pienet virheet
kuitenkin tekevät meistä ihmisiä. Todella hienoa :D :D

JoniA kirjoitti:Myönnän virheeni siinä suhteessä että yleistin ehkä liikaa sanomalla ''Kaikki ajaisivat uudemmalla...''. Jos totta puhutaan, niin ''melkein'' sana lauseen eteen, niin uskoisin sen jälkeen lauseen olevan totta. Turboilijat ja muut tuunaajat nyt ovat oma lukunsa. :)

Eiköhän nyt tehdä ''sopu'' tälle pienelle vastakkainasettelulle uusien ja vanhempien Mersujen välille. Kuten joku aiemmin kirjoitti, alkuperäisestä aiheesta on menty ohi kunnolla, johon lienee allerkijoittanut yksi pääsyyllinen. :shock:
Ex monta W-kirjainta.
jpk
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jpk »

Mihaline kirjoitti: Nim. Kiskoo kuomukärriä hymy persiissä kairaan :wink: 8)
Kateellinen...

Minne menossa?

Täällä pohjanmaallakin tullut lunta,oiskohan 4 senttiä tällä hetkellä!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän se cdi:n laitto tulee auttamatta joskus eteen. Ja hyvä kone kunhan vähän hidastavat kehitys tahtia. Työkseni kun näitä laittelen, niin ei tulisi pieneen mieleenkään hankkia uutta/ uudehkoa mersua. Ensimmäisenä tulisi vastaan se kateus yrittäjiä kohtaan. Joillakin asiakkailla on jo nyt vaikeaa kun taloudessa on 500tkm ajettu -97 C-taksi ja 620tkm ajettu muuten vaan lintta 124. Muutaman tonnin autoja molemmat, mutta ku se on se mersu :x Noiden hinnalla saisi kuitenkin aika uuden Cdi mallin pikku väleillä tai ihan uuden "auton".
Mutta nämä nykyiset autot on OMIA. Ei pankin, isin, äitin eikä naapurin. Eikä myöskään firman, koska niillähän ne vaan yrittäjät ajelee! Mutta tässähän ei toki katseltu tilannetta rahan suhteen. Enemmin silti asun uudessa omakotitalossa (kunhan valmistuu) ja ajelen vanhoilla autoilla.

Nykyiset uudet autot eivät ole ongelma tulevaisuudessa,koska kohta joka jampalla on oma diagnoosi testeri ja tieto näistä sähkö ym. laitteista kasvaa koko ajan. Tosin komponenttien laatu heikkenee myös samaa tahtia (Valeon sähköt mersussa> sama ku ajais "shitroenillä" :evil: )
Naurettavaa kuunnella tuommosta jauhamista. Varsinkin jos osataan uudehkoon auton vian tullessa vain painella navigaattoriin lähimmän merkkiliikkeen osoite jos se auto vielä sen verran pelaa. Jos autoista tietää sen verran että uudemmissa kivat varusteet ja vanhan autot vaan savuttaa, niin ei perustelut ole kovin vahvalla pohjalla.

Alkuperäistä aihetta hieman sekaan: Kieltämättä olisi kyllä kiehtova laite jos Esim. w211 olisi vaihtoehtoisesti 606 koneella. 606-koneen elinkaari oli kuitenkin aika lyhyt ja niiden kestävyys/ ominaisuudet vaikuttaa olevan suht. hyvää luokkaa. Taitaa vaan "viherpiiperoiden" saaste normit pilata kaiken lystin. Päästetään taas asioista päättämään joku semmonen joka ei edes omista autoa saati sitten ymmärtää niistä jotain.
Joku mersupurkaamo??
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ihan ihmeellisiä kysymyksiä täällä kysytään? Ottaisitko 72 teuroa (320 CDI uusi) vai 10 teuroa (huippukuntoinen W124 300D). Tottakai kaikki ottaa 72 teuroa. Koko edellisellä sivulla oli vaan yksi viesti aiheeseen liittyen. Eli joku kertoi, että 606 ja W211 olisi mielenkiintoinen yhdistelmä. Oikea kysymys olisi ottaisitko W211(OM606) vai W211(320 cdi). Jos tuollaisen hankkisin uutena ja tarkoitus olisi ajaa 10v./500tkm niin kyllä ottaisin OM606-koneella.
No tuo edellinenkään ei kuulu alkuperäiseen aiheeseen. Eli olisiko vielä voitu kehitellä ja asentaa OM606 W211-koriin. Näen silmissäni mahdolliset maltilliset W211 300 D: teholuvut 150 hevosvoimaa/ 240Nm ja W211 300 Dturbo 200 hv. Millaisilla muutoksilla tehdas olisi ottanut 300 D:stä puuttuvat 13 hevosvoimaa? Ja turbosta 23 hv? onnistuuko bemarin tapaan kaksi erikokoista turboa?
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

kardaani kirjoitti:Millaisilla muutoksilla tehdas olisi ottanut 300 D:stä puuttuvat 13 hevosvoimaa? Ja turbosta 23 hv? onnistuuko bemarin tapaan kaksi erikokoista turboa?
Ohjelmamuutoksella. Kahta turboa tuossa ei tarvita, ehkä sitä yhtä ahdistinta voisi vähän suurentaa ja välijäähdytystä parantaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

kardaani kirjoitti:No tuo edellinenkään ei kuulu alkuperäiseen aiheeseen. Eli olisiko vielä voitu kehitellä ja asentaa OM606 W211-koriin. Näen silmissäni mahdolliset maltilliset W211 300 D: teholuvut 150 hevosvoimaa/ 240Nm ja W211 300 Dturbo 200 hv. Millaisilla muutoksilla tehdas olisi ottanut 300 D:stä puuttuvat 13 hevosvoimaa? Ja turbosta 23 hv? onnistuuko bemarin tapaan kaksi erikokoista turboa?
Homman nimi voi ola myös se, että tehdas ei uskonut että 606 olisi kuitenkaan myynyt tarpeeksi. Eikä mersulla haluta enää näyttää "vanhoillisilta" Pitää olla cdi kun kaikilla muillakin on.

Itseä harmittaa noissa uusissa koneissa eniten että tekivät sitten tuosta kutosesta 320 cdi v-koneen :evil: Olisi ne uudet hilut voinut laittaa suoraankin kutoseen.

Melkoisen suurella todennäköisyydellä tehdas olisi saanut tuolla sähköisesti ohjatulla rivipumpulla tuosta paljonkin yli 200 hv niin että olisi mennyt läpi saastemääräyksistä. Mene ja tiedä

isommissa dieseleissä ei ole otettu sen enempää myytyä tehoa ulos noilla cdi-hiluilla kuin "kivikautisilla) mäntäpumpuillakaan.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

turpon voimallahan nuo cdi koneet pelaa
jos 603 saa 7mm tapeilla 180hv ulos niin paljonko lastuttaja saa 320 cdi koneesta ilman turpoa ? vastataan paljon savua :mrgreen:
jos leikitään ajatuksella että kuussataa sarjan koneeseen olisi laitettu korkea paine ruiskutus kuin cdi koneessa sopivilla suutimien virtauksilla niin luulisin että sillä olisi vielä paremmat vaikutukset kun 7mm tappi pumpulla ja kaiken sen päälle nykyaikainen kääntyvillä johdin siivillä oleva turpo siis iso sellainen :wink:
Viimeksi muokannut xr, Su 18.12.2005 03:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja wictro »

ja minun mielestä uudessa autossa ei ole persoonaa, vaikkakin ei minun tarvi persoonaani autolla jatkaa.

ja nuo sähköviat uusissa autoissa tuntuvat yleisimmille ja kalliimmille ynnä kohtalokkaimille kuin vanhoissa. Suurin osa sähkövimpaimista kun vaan on täysin turhia(esim sisälämpötilan säätö elektronisesti. automaatti-ilmastointi on vaan mielestäni hyödytön, kun haluan olla eri lämpötiloissa hetken mielijohteesta ja päivästä riippuen. ei sen nupin vääntö niin raskasta ole, että huolisin jotain epämääräisiä kapistuksia sinne hajoamaan.)

myös ruoste- ja muut ongelmat tuntuvat iskevän jo esikouluikäisille autoille.

En vaan keksi _mitään_ muuta syytä kuin turvallisuus uuden auton hankintaan.
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

kardaani kirjoitti:Ihan ihmeellisiä kysymyksiä täällä kysytään? Ottaisitko 72 teuroa (320 CDI uusi) vai 10 teuroa (huippukuntoinen W124 300D).
Palatakseni tuohon kysymykseen vielä. Tarkoitukseni ei ollut kysyä ottaako mielummin 72 000 euroa vai 10 000 euroa, niin kun jotkut virheellisesti ymmärsivät. Lähinnä kyseenalaistin sen, että kumman auton noista valitsisitte, jos auto tulisi ajoon. Ja tässä kohtaa voisin vieläkin väittää että (99,9%) ottaisi pariksi vuodeksi mielummin sen E400CDI:n jos vain budjetti antaisi myöten mm. vakuutuksien ym. kulujen suhteen.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Toisille auto on pi...n jatke toisille työkalu jolla on päästävä paikasta toiseen luotettavasti. Edelleenkin alkuperäinen aihe käsitteli MOOTTOREITA eikä kenenkään rahatilannetta tai mitään muita lisävarusteita siinä jatkeessaan.
Joku mersupurkaamo??
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

JoniA ottaisin kyllä mielelläni 400 Cdi:n käyttöön kahdeksi vuodeksi tai pidemmäksikin, ja varmaan moni niinkuin mainitsit, mutta pysytään aiheessa, kuten AkiP mainitsi. Nyt puhutaan 606-moottoreista ja niiden jatkojalostuksesta uudempaan koppaan (W211).

Täällä tulikin ehdotukset tehojen lisäykseen: ohjelmamuutokset vakioon ja turbomalliin ehkä suurempi turbo/välijäähdytyksen parannus niin oltaisiin 150 hv/200 hv lukemissa. Onko vaparin vääntö saatavissa 240-250nm:iin. Antoiko 300 D-24 vapari huippuväännöt vakiona 2400 kierroksessa? Muistaakseni 300 D:ssä-12 valve vääntöhuippu tuli vasta 2800 kohdalla. Kuinka vaparissa (606) huippuvääntö olisi saatu vielä alemmalle kierrosluvulle? Eli onko vaparissa mahdollista esim. 240 nm vääntö/2100?
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies

kardaani kirjoitti:JoniA ottaisin kyllä mielelläni 400 Cdi:n käyttöön kahdeksi vuodeksi tai pidemmäksikin, ja varmaan moni niinkuin mainitsit, mutta pysytään aiheessa, kuten AkiP mainitsi. Nyt puhutaan 606-moottoreista ja niiden jatkojalostuksesta uudempaan koppaan (W211).
Jep, mutta pakkohan se oli selventää kun niin moni ymmärsi tuon kysymykseni ihan väärin. :lol: :lol: :lol:

Jatkakaa ihmeessä.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kardaani kirjoitti:Eli onko vaparissa mahdollista esim. 240 nm vääntö/2100?
Voihan sitä iskutilavuutta nostaa sen verran kuin sitä vääntöä tarvitaan, on maailman helpoin ratkaisu. Laitetaan esimerkiksi tuommoset sylinterit kun ne on kehdanneet tuohon pakettiautoon porata niin litratilavuus nousee 3,45 :een.

Tietysti suomessa se vaikuttaa jotenkin verotusarvoihin ja vakuutusmaksuihin mutta eihän niitä kukaan laske. Tuota en ymmärrä miksi cdi moottoreissa on ruvettu pienentämään iskutilavuutta, onko ne pelänneet, ettei muu tekniikka kestä, ja niinhän se vähän taitaa ollakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Daaz
Mobilisti
Mobilisti

Re: moottori

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Jamppi79 kirjoitti:käyttävät tänäpäivänäkin KENT OHV työntötanko koneita Ford Kaassa, Tuo kone tul markkinoille muistaakseni -67 Cortiinaan.
1959 Angliaan. Mutta ei se silti mitään todista. :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ahti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ahti »

JoniA kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Kyllä minulle ainakin käyttövarmuus on aika tärkeää. 130km työmatkaa päivittäin on huomattavasti mukavempaa ajella luottavaisemmin mielin vanhalla 606 koneella kuin uudemmilla CDI härpäkkeillä, joista ei koskaan tiedä mikä sähköhässäkkä nyt hajoaa tai meneekö kesken ohituksen johonkin vikatilaa ja katoaa tehot.
Ei voi muuta sanoa kun hohhoijaa. Uusien autojen mollaajat tuntuvat olevan juuri sellaisia, jotka eivät niitä ole koskaan edes omistaneet. Tuossa 540i:ssä on jo niin kehittynyttä tekniikkaa ja kaikki toimii sähköllä muttei ensimmäistäkään sähkövikaa ole vain vielä ilmaantunut.

Kyllä minä ainakin ajaisin mielummin CDI:llä kaikkine mukavuuksineen kuin vanhalla W124:lla, jossa juuri ja juuri ne sähköikkunat saattaa olla. Kyllä sinäkin ajaisit ihan varmasti mielummin uudemmalla autolla ja sillä CDI:llä, myönnä pois. Se on vaan siitä rahapussista kiinni.
Hieman vastinetta eikä oikeastaan suoranaisesti liity topicciin mutta katson olevani oikeutettu vastaamaan Joni A:lle, tosin myöhässä kun olen tässä ollut oman omakotitaloni keittiöremontissa kiinni:

-minä olen omistanut myös uusia autoja, en tosin mersua. Minua suorastaan vit... viedä autoa jatkuvasti takuukorjauksiin, maksaa kalliista huollosta, katsella arvonalennusta, varoa joka paikassa ettei vaan tule pientäkään naarmua tai klommoa, maksaa kalliita vakuutuksia (täyskaskot). Eli taloudellisesti en näe mitään järkeä pitää uutta autoa.

-toinen pointti on ihan oikeasti käyttövarmuus, tollanen allekirjoitukseni mersu on todella pomminvarma kulkine ja jos jotain tulisikin sen vian pystyy paikallistamaan ja korjaamaan itse. Minun käyttöauton pitää viedä minut ajoissa töihin tai asiakkaalle tai mihin nyt sitten ikinä olenkaan menossa. Harrasteauto on sitten sellainen että sillä ei ole niin väliä vaikka joskus peltiä joutuisikin availemaan tuolla tienpäällä. Minulla on tuttavapiirissäni kokemusta uudemmista mersuista ihan riittävästi + kaveri merkkiliikkeessä töissä, sieltä on saanut kuulla oikeasti tapahtuneista asioista ja siitä mitä se homma oikein maksaa.

-puhuit mukavuuksista: minun autossani on ilmastointi, eberi, sähköikkunat, ABS, airbag, keskuslukko jne. ainoa mitä ehkä kaipaisin on cruise mutta senkin voin asentaa itse jälkikäteen. Mitä mukavuuksia vielä pitäisi olla, oikeasti?

-uudemmissa autoissa on kaikenlaisia "holhousvarusteita", ajonhallintaa ym. Kyllä minä haluan itse päättää mitä se minun auto tekee missäkin tilanteessa. Kohta kukaan ei osaa ajaa autoa jos ei siinä ole kaikkia prkl estoja.

-minä kuulun siihen ihmisryhmään joka myös harrastaa autoja. Minulla on ammattitaito, tilat ja työkalut ylläpitää ja rakennella autoja. Ymmärrän kyllä jos joku ei osaa tai halua tehdä autolleen mitään, ehkä silloin pitää ajaa uudehkolla autolla ja käyttää sitä huolloissa jne.

-minulle auton ikä ei ole mikään "vika" eikä minulla ole tarvetta "leveillä" autolla enkä paljon kunnioita ihmisiä jotka ostavat uuden hienon auton ja sitten ovat siitä niin pirun polleita. Minun autoni ovat omia, velattomia ja omilla rahoilla maksettuja. Minä kunnioitan sellaisia ihmisiä jotka omilla rahoillaan ja omilla taidoillaan laittavat/rakentavat auton hienoksi tai nopeaksi tms. oli se sitten mersu, jenkki tai vaikka Datsun 240Z.

-mitä sitten siihen finanssipuoleen tulee, niin usko huviksesi että uuden mersun hankkiminen ei olisi temppu eikä mitään varmaankaan useimmille meistä töissäkäyville ja jo jonkin verran kiinteää omaisuutta hankkineille. Minusta siinä ei ole vaan mitään järkeä varsinkaan suhteutettuna saamaani lisäarvoon.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No niin Joni ja muut rahamiehet, nimiä ei ole näkynyt Joulupatakeräyslistalla.....

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

Vai onko mersumies rikas mutta saita. Mä en ole rikas, saita olen mutta lahjoitin silti. Sen verran on varaa kun ajan vanhalla autolla :lol:
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Ahtihan puhui täyttä asiaa,näin se menee.
Daaz
Mobilisti
Mobilisti

AM kirjoitti:Ahtihan puhui täyttä asiaa,näin se menee.
Toki. Erittäin hyviä pointteja ja noihan se normaali-ihmisen elämässä menee.

Mutta ajatellaanpas asiaa näin: jos vanha Mersu olisi parempi kuin uusi, niin myös tosirikkaat ajaisivat niillä. Hollywoodissa ja arabimaissa ei muita olisikaan kuin vanhoja turbo-W124-malleja (tietysti viimeisenpäälle kunnostettuna). Mutta kun ei ole.

Totuus nimittäin kaikesta selittelystä huolimatta on, että jos pätäkkää on niin paljon, ettei mikään rahankäyttö tunnu miltään,niin kukaan ei ajaisi yli vuoden vanhoilla autoilla. Siitä on ihan turha kiistellä.

-Daaz
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Heavy
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Daaz kirjoitti:Totuus nimittäin kaikesta selittelystä huolimatta on, että jos pätäkkää on niin paljon, ettei mikään rahankäyttö tunnu miltään,niin kukaan ei ajaisi yli vuoden vanhoilla autoilla. Siitä on ihan turha kiistellä.

-Daaz
On se joidenkin vaikea ymmärtää, että vaikka sitä hilloa olisi kuinka niin ei silti ajelisi uusilla autoilla. Ennemmin sijoittaisi hienoihin vanhoihin. Se uusien autojen harmaa muovi jo saa voimaan pahoin. Tiedän kyllä sellaisenkin keräilijän joka kerää vain vanhoja mersuja kokoelmiinsa ja tässä tapauksessa puhutaan kymmenistä autoista. Sitä monella suu loksahtaisi auki, jos pääsisi sellaiseen halliin kävelemään mikä on täynnä hyväkuntoisia W123:sia ja pystäreitä. Kaikki eivät vain halua tuoda asiaa esille.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Ahti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Daaz kirjoitti:
Mutta ajatellaanpas asiaa näin: jos vanha Mersu olisi parempi kuin uusi, niin myös tosirikkaat ajaisivat niillä. Hollywoodissa ja arabimaissa ei muita olisikaan kuin vanhoja turbo-W124-malleja (tietysti viimeisenpäälle kunnostettuna). Mutta kun ei ole.

Totuus nimittäin kaikesta selittelystä huolimatta on, että jos pätäkkää on niin paljon, ettei mikään rahankäyttö tunnu miltään,niin kukaan ei ajaisi yli vuoden vanhoilla autoilla. Siitä on ihan turha kiistellä.

-Daaz
Itseasiassa tosirikkaat ajaa nimenomaan niillä vanhoilla keräilymersuilla, niitä kun ei ole ihan joka jampalla varaa ostaa ja toisaalta ne haluaa erottua "köyhistä" joilla on varaa vaan uuteen.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Mitä jos mersun moottorin kehitys olisi pysäytetty jo vaikka 70- luvulla, silloinkin ne oli aikansa parhaita moottoreita ja olisivat varmasti kilpailleet "oman aikansa" muiden valmistajien kanssa.

Kelpaisiko ne vielä raadille tänä päivänä, olisivat vielä varmempia ja ilman ainuttakaan sähköhilpettä?

Minun mielestä mersun vahvuus on aina ollut voimakas tuotekehitys. Mistä muut merkit ratkaisunsa kopioivat?
Ainut ongelma on että ominaisuudet ovat vieneet painoarvon kestävyydeltä kehitystyössä. Joten kannattaisiko sitä kehitystä nyt tähän pysäyttää, vaan olisiko parempi jatkaa kehitystä entistä voimakkaammin ja pistää arvot vain kohdilleen?

Itse olen sitä mieltä että nuo uudet cdi:t voisivat olla hyviäkin koska tuota samaa tekniikkaa on ollut jo käytössä -98-alkaen eli melkein 10 v.
Jos miettii esim. 88- 98 aikana tapahtunutta kehitystä moottoreissa, niin nykyään ollaan jo hienosäätö puolella.
Daaz
Mobilisti
Mobilisti

Heavy kirjoitti:Sitä monella suu loksahtaisi auki, jos pääsisi sellaiseen halliin kävelemään mikä on täynnä hyväkuntoisia W123:sia ja pystäreitä.
Tämä ei kuitenkaan autottomasti osoita, että vanha auto olisi kaikissa tilanteissa parempi kuin uusi. Yksikin rikas asuu yksin hyvipuistossa apinansa kanssa ja ottaa vastaan lapsivieraita, mutta sekään ei osoita että huvipuisto olisi paras paikka asua. Suurin osa ei-rahaa-ajattelevista eli ns. tosirikkaista ajaa kuitenkin uudella autolla, ei W124:llä.
Ahti kirjoitti:Itseasiassa tosirikkaat ajaa nimenomaan niillä vanhoilla keräilymersuilla, niitä kun ei ole ihan joka jampalla varaa ostaa ja toisaalta ne haluaa erottua "köyhistä" joilla on varaa vaan uuteen.
Mutta se että joku ajaa antiikkiautolla, ei tarkoita sitä, että se olisi teknisesti parempi kuin uusi. Tai että W124 olisit teknisesti parempi kuin uusi. Viitaten ylempään, rikkaissa on kaikenlaista porukkaa. Suurin osa ei kuitenkaan aja 20 vuotta vanhalla autolla.

Ja tämä keskustelu taitaa olla aika kaluttu nyt minun osaltani. :lol:

-Daaz
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Koska tässä topicissa on niin vahvasti esitetty mielipide, että (melkein) kaikki ajaisivat uudella autolla jos olisi varaa, niin täytyy nyt minunkin esittää eriävä mielipide. Meitä on niin moneksi. En minä ajaisi, koska se ei ole minulle tärkeää. Auton tyyli ja fiilis kyllä on, ja minulle sitä on vanhassa mersussa enemmän.

Ajatus yleistyy varmaan helposti muillekin elämänalueille: voi kuvitella että kaikki asuisivat uudessa talossa, käyttäisivät uusia vaatteita jne. jos olisi varaa. Sen verran tunnen itseäni ja monta muuta ihmistä (myös mersuilla ajavaa :) ) että voin aivan reippaasti todeta että ihmisiä on huomattavasti useampaa lajia kuin sitä joka pitää kaikkea uutta tavoiteltavimpana asiana. Ja näinhän sen pitää ollakin.

Edelleen olen sitä mieltä, että tällekin foorumille on hyväksi asenne "antaa kaikkien kukkien kukkia vaan". Ja niin niiden on vuosien varrella kai annettukin. Paitsi auton pelleissä...

Itse asiasta olen sitä mieltä, että päästönormit (vaikka ovatkin kuin syyhy pe*siissä) ovat hyvä ja välttämätön asia jos välitämme yhtään siitä millaisella pallolla jälkeläisemme saavat joskus elää. Eli niistä johtuva tekniikan kehitys on väistämätön asia. Muunkin kuin ajoneuvotekniikan.

Pannaanpa tähän jouluhenkisen viestin päälle vielä tonttulakki päähän. :) Noin.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
MikaVeee
Mersumies
Mersumies

juttua

Paljon on tullut hyviä kirjoituksia, vaan topicin alkuperäinen aihe multa hukkua joten OT:tä:

Eikös se napinan kanssa asuva muuttanu huvipuistosta Bahrainiin ?!

Olisko kyllästynyt amerniikkalaiseen unelmaan ?!
Ex monta W-kirjainta.
Daaz
Mobilisti
Mobilisti

ahahaa kirjoitti:Koska tässä topicissa on niin vahvasti esitetty mielipide, että (melkein) kaikki ajaisivat uudella autolla jos olisi varaa, niin täytyy nyt minunkin esittää eriävä mielipide. Meitä on niin moneksi. En minä ajaisi, koska se ei ole minulle tärkeää.
Te elätte kaikki itsepetoksessa! :lol: :lol: Mutta pääasiahan on, että olette tyytyväisiä.

Tämä keskustelu alkaa tosiaan tavoittaa nyt todella psykedeelisiä tasoja, joten eihän otetata tätä enää kovin vakavasti, eihän? :wink:

-Daaz

Edit: Lisäyksenä vielä opettavainen kertomus meidän luokan tytöistä kuudennella luokalla (ala-asteella). He kivikovasti vannoivat opettajalle, että "ihan varmasti muuten hypätään samalla lailla narua vielä (yläasteen) seiskallakin", kun opettaja vähän kiusoitteli että tavat muutuvat usein iän myötä.

Eivät muuten hypänneet, vaan kiroilivat ja syljeskelivät ringissä, ne samat tytöt. Ja monet alkoivat polttaa. Samaan tapaan moni ehkä sittenkin ostaisi uuden Mersun, jos tilille yhtäkkiä tipahtaisi tuollaiset kaksi ja puoli miljardia euroa, vaikka nyt kuinka vannovat oman W124:nsä paremmuutta. :twisted:
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Pakkohan se on tänne sitten avautua vaikka olen koittanut välttää sitä topicin alusta asti. Itsekkään en kuulu niihin jotka ostaisivat uuden auton jos pätäkkää olisi niin ettei p**kalle taivu. Sama pätee muuhunkin. En varmasti rakentaisi uutta taloakaan, nytkin on about 100 vuotta vanha talo ja en vaihtaisi. Toiset käyttävät loisteputkia ja energia valoja minä hehkulamppuja ja öljylyhtyjä :shock: Jos niin sattuisi käymään että tiliä tulisi reippaasti ylimääräistä niin käyttiksenä olisi varmasti oma pystäri tosin vähän ehostettuna, hyvällä äänieristyksellä ja om606:lla tai benskakasilla 8)

Pahasti menee offtopiciksi, lopetettaisiin jo ja annetaan kaikkien pitää se oma mielipide. :wink:
MikaVeee
Mersumies
Mersumies

asiaa

Wikström(kin) sanoi sen hyvin. Eli ihmisiä ihan oikeasti on erilaisia ajatusmaailmaltaan ja arvomaailmaltaan, kaikki ihmiset eivät ole veistettyjä samasta puusta. Eivätkä kaikki ajattele samalla tavalla kuin minä, eivät varmasti. Vaikka olisinkin mielestäni oikeassa.

Itse pidän eniten wanhanajan puulämmitteisestä saunasta ja sen lämmittämisestä, joskus taasen pidän siitä että saan nopeasti 20 minuutissa naps vaan katkaisijasta nykyaikaisen saunan lämpimäksi vaikka löylyt ovatkin kuivat. No joo, vertauskuvia ja ot:tä riittää :D
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 21.12.2005 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Re: 300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatka

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

kardaani kirjoitti:24-venttiilisien 300 D kehitystä olisi pitänyt jatkaa.
Miksi, sehän on jo täydellinen :D
Terveisin
Tero
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No minulla on tällähetkellä vuosimallia 1991 oleva käyttöauto ja olen kovasti uumoillut vaihtavani sen toiseen, joka on todennäköiseti kanssa 1991 - 1993 välissä.

Joten muitakin syitä autonvaihtoon on olemassa kuin pelkästään ikä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies

Pikkuhiljaa voisin lopetella tätäkin aihetta, mutten malta olla vastaamatta vielä pariin kohtaan.
Ahti kirjoitti: -minä olen omistanut myös uusia autoja, en tosin mersua. Minua suorastaan vit... viedä autoa jatkuvasti takuukorjauksiin, maksaa kalliista huollosta, katsella arvonalennusta, varoa joka paikassa ettei vaan tule pientäkään naarmua tai klommoa, maksaa kalliita vakuutuksia (täyskaskot). Eli taloudellisesti en näe mitään järkeä pitää uutta autoa.

-toinen pointti on ihan oikeasti käyttövarmuus, tollanen allekirjoitukseni mersu on todella pomminvarma kulkine ja jos jotain tulisikin sen vian pystyy paikallistamaan ja korjaamaan itse. Minun käyttöauton pitää viedä minut ajoissa töihin tai asiakkaalle tai mihin nyt sitten ikinä olenkaan menossa. Harrasteauto on sitten sellainen että sillä ei ole niin väliä vaikka joskus peltiä joutuisikin availemaan tuolla tienpäällä. Minulla on tuttavapiirissäni kokemusta uudemmista mersuista ihan riittävästi + kaveri merkkiliikkeessä töissä, sieltä on saanut kuulla oikeasti tapahtuneista asioista ja siitä mitä se homma oikein maksaa.
Kiinnitin huomiota siihen, että yli puolet perusteluistasi ''miksi ei uutta autoa'' liittyi tavalla tai toisella siihen rahapussiin. Arvonalenema, kalliit vakuutukset ja huollot jne. Eli pointtihan oli siinä että jos sitä hilloa olisi niin paljon ettei sillä olisi juurikaan merkitystä, niin sinäkin ajelisit mielummin uudemmalla autolla kun W124:lla. Eikö niin? :wink:
Ahti kirjoitti: -puhuit mukavuuksista: minun autossani on ilmastointi, eberi, sähköikkunat, ABS, airbag, keskuslukko jne. ainoa mitä ehkä kaipaisin on cruise mutta senkin voin asentaa itse jälkikäteen. Mitä mukavuuksia vielä pitäisi olla, oikeasti?
Nojoo kyllähän tuossa nyt tärkeimmät on. Väyrysessä oli paljon huonommat varusteet ja hyvin tuli toimeen. Ainakin silloin.

Silti sanoisin, että navigaattorit, sähköpenkit, automaatti-ilmastoinnit sun muut ovat kyllä uskomattoman hyviä varusteita. Ja mitä noihin luistonestoihin tulee, niin kyllä Väyrystä ajaessa oli sama fiilis ettei sillä ESP:llä mitää teen, mutta nytkun olen hieman kyseiseen vempaimeen (DSC tosin) tutustunut, niin en voisi kuvitella ostavani autoa enää ilman ESP:tä. Kyllä sen saa ihan napista painamalla pois jos haluaa leikkiä. Korkeintaan ehkä jonkun avoauton kesä- ja kaupunkikäyttöön. :wink:

[/b]
Vastaa Viestiin