300CEa 12V jatkokertomus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Nyt tuli ensimmäinen talvimatka-ajon kulutuslukema. Hieman yli 10 litraa / 100km vei. Samalla reissulla Mersu pelästytti hiukan kun öljyvalo syttyi. Toiminta kun hiukan poikkeaa muista ajamistani autoista, enkä tätä etukäteen tiennyt. (Syttyy ja jää palamaan = lisää litra.) :)

Ihan mukava matka-auto. Bensaa tosin palaa aika paljon... 150tkm huolto pitäisi tilata ja selvittää siinä yhteydessä mikä takana kolajaa.

EDIT:
- Vaihteistosta katosi E asento. Vain S toimii.

Kaikenlaisia pieniä ärsyttäviä vikoja on ollut, mutta onhan tuo kohta 20-vuotta vanhakin.
Viimeksi muokannut Tenox, Su 09.07.2006 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tekaisinpa tuollaisen autogallerian (oikeastaan ajoneuvogallerian) kaikista (lähes) omistamistani romuista.

http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=395838

Seuraavaksi laitan ketjuun 150tkm huollon jälkeen mitä on Mersuun mennyt rahaa ensimmäisen n. 3kk aikana.
Viimeksi muokannut Tenox, La 28.07.2007 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

No niin.

3kk Mersun omistajana tulee täyteen 19. päivä ja tässäpä hiukan dataa siitä, mitä tuollaisen 300CE Mersun ylläpito on kohdallani tullut maksamaan:

Vakuutukset rekisteröinnit yms. kulut tähän asti: 119,36e

Korjaukset ja huollot: 139,90e

Lisävarusteet, renkaat yms. kulut: 288,70e

Polttoainekulut (Pääosin 98E): 495,11e

Kaikki yhteensä: 1043,07e

Kilometrejä on tullut autoon 2918km, jolloin 1km on maksanut 0,36e. Autossa on täyskasko ja olen ostanut siihen yhden kesärengasarjan 270e ja lisäksi kustannuksiin kuuluu 10tkm huolto, joka ajokilometreilläni on samalla ns. vuosihuolto. Täten jatkossa jos miettii vuosikustannuksia, niin ei voi laskea 4x tuo nykyinen kokonaissumma, koska uusia renkaita en osta pariin vuoteen ja seuraavaan huoltoon on yli vuosi matkaa. Toisaalta jos jotain hajoaa kustannukset taas pompsahtaa.

Polttoaineen keskikulutus on ollut tähän asti 98E:llä 2722km matkalla 12,24 litraa / 100km. Tämä pääosin seka-ajolla talviaikaan.

Isoja vikoja ei ole ollut ja nyt 150tkm huollossa voimansiirto ja taka-akselisto tarkistettiin ja todettiin erittäin hyväkuntoisiksi. Alan oikeasti kohta uskoa noihin kilometreihin. :D Koneeseen laitettiin uusi ö-suodatin ja Castrolin Magnatec 5W/40 öljyt.

Mikäli mitään ei hajoa veikkaisin vuosikustannukseksi ajamallani 10tkm vuosivauhdilla noin 2850e. Ei minusta mikään paha, vaikka tietty halvemmallakin pääsisi. Muttei yhtä herraskaisesti. 8)
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Edelleen ärsyttää tuo käynnistyvyys lohkolämmitettynä. Kylmänä lähtee yhdellä lyhyellä startilla ja alkaa melko nopeasti käymään normaalisti, lämpimänää lähtee yhdellä startilla ja käy tietty heti normaalisti, mutta lämmitettynä vaatii välillä 4-5 pitkää starttausta ennen kuin lähtee ja lisäksi lähes poikkeuksetta lähtee vasta kun antaa startatessa vähän kaasua.

EDIT: Kokeilin tänä aamuna laittaa heti kun ei ekalla lähtenyt niin kaasupedaalin noin puoleen väliin ja toisella startilla sitten hyrähtikin nätisti käymään. Kerron jos tuosta on pysyvä apu - jos ehdin ennen kuin talvi ja lämmitysaamut loppuu.

Tälle kun joku keksii parannuskeinon niin minä kiitän. Ei auta ketjussa jo mainitut asiat, kuten virran päällä pitäminen hetken ennen starttia tmv.

Positiivisena puolena tuo onkin sitten se ainoa enemmän harmittava piirre autossa. Pikkuvikoja olen ketjussa tuonutkin jo esille muutamia, esim. E asennon katoaminen laatikosta jne. silti pääosin tuo auto on kyllä toiminut todella hyvin ja vähävikaisesti.

Varsinaisten vikojen lisäksi on pari askarruttavaa asiaa. Eli se kolina kuopissa, mille ei mitään syytä ole löytynyt. Liekö sitten niin, että Gyntteriltä on jäänyt jokin seksilelu jonnekin pellin väliin kamittamaan vai mikä. :lol:

Toinen on hieman turhan kova meteli sisällä. Tämä voi korjautua kesärenkaiden myötä - toivon ainakin niin. Entinen käyttis (B Vectra) oli aika tavallakin hiljaisempi. Tuuli ei suhise, eikä moottorin äänet kuulu, vaan ääni on sellaista joko voimansiirron tms. aiheuttamaa tai sitten rengasmelua.

Eilen tuli siivottua tuo sisältä ja käsittelin nahkasisustan Leather Care aineella, tuli melkoisen kivan näköinen. Auto on sisältä kuin uusi, lukuun ottamatta kojelaudassa olevia neljää ruuvinreikää, jotka onnistuvat harmittamaan aika tavalla... Kaksi on puupaneelissa, jollaisen saattaa onnistua joskus jostain löytämään, kaksi sen yläpuolella mustalla osalla. Nuo ylemmät ei juuri edes näkyisi.

Toistaiseksi siis 3kk kokemuksella voin suositella ko. autoa pienin varauksin käyttikseksi ihmiselle, joka ei halua ajaa peruscorollaa. Varauksena lähinnä bensankulutus, jos ajokilometrejä kertyy paljon.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Uusi kuva olisi tarjolla nyt kesävanteilla ja juuri vahattuna:

EDIT: Auto myyty, kuva poistettu.

En ryhtynyt perää säätämään, koska ei se oikeastaan sitä kaipaa. Lisäksi sain viimeinkin kuskin oven aika liki linjaan vastinosaa säätämällä. Melkoista hakuammuntaa tosin. Vieläkin tekisi mieli säätää hiukan sisäänpäin, mutta taitaa olla paras antaa olla vaan. On se vaan nätisti muotoiltu tuo Coupe, ei uskoisi niin isoksi autoksi kuin mitä se on. (Esim. pidempi ja leveämpi kuin vaimon PT Cruiser.)

Mitä tulee näihin ongelmiin mitä auton kanssa on ollut niin:
- Peräpään kolahduksen aiheuttajaa ei ole löytynyt, mutta alusta on timmissä kunnossa, joten olen vain päättänyt olla välittämättä tästä.
- Meteli takaa kuului, kuin kuuluikin talvirenkaista. Muutenkin auton ainoa miinus on melko iso rengasmelu. Tuuli ei suhise, eikä koneen ääni kuulu - muuten kuin kiihdyttäessä :twisted: - mutta rengasmelua tulee sisään aika tavalla kesärenkaillakin. Onneksi kesiksillä melun sävy on paljon miellyttävämpi.
- Sähköinen kiertovesipumppu on toiminut lopputalven ajan...
- Oven siis sain linjaan ja sitä yhtä sähköikkunan nappulaa en jaksa korjailla.

Ainoa isommin ärsyttävä piirre on edelleen tuo käynnistyvyys 0 asteessa. Eikä tunnu edes vaikuttavan onko lämmityksessä vai ei. Bensaa kuluu aika tavalla, mutta siihen olin varautunut. Automaatti toimii muuten hienosti, mutta E asento tosiaan on kateissa ja sitten jos kiihdyttää vaikkapa kolmosella täyskaasulla haluttuun nopeuteen ja päästää kaasun, niin vaihteisto vaihtaa neloselle jotenkin oudosti - vaikea selittää. Muutenkin auto on siitä erikoinen automaatilla, että sillä on vaikea ajaa ripeästi. Tai siis, joko ajetaan oikein rauhallisesti tai sitten erittäin ei rauhallisesti. Välimuotoa on vaikea löytää.

Kaiken kaikkiaan kokonaisuutena paras auto mitä olen omistanut. B Vectra oli hiljaisempi ja parempi ajaa mutkateitä (FK:n alustasarja 17" 40-sarjan kumit) ja siinä oli ehkä parempi kuskin penkki, mutta takaisin siihen en vaihtaisi!
Viimeksi muokannut Tenox, Ma 15.01.2007 23:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Update:

150tkm ylitetty ja nyt kun ilmat on lämmenneet, niin on alkanut mietityttää ilmastoinnin toimivuus. Kompura käynnistyy ja kaikki vaikuttaa olevan OK, mutta kovin kylmää ei kabiiniin tule. Pitänee käyttää huollossa.

EDIT: Asennettu Xenonin 708 MP3-soitin (USB ja SD paikat etupaneelissa), kun halvalla sai. (uusi 89,90e) Samalla laitoin toimintaan takakaiuttimet (orkkikset, kuten edessäkin), kun vanha kasettimankka tarjosi vain kahdelle kajarille lähdöt. Parani matkustusmukavuus, eikä tarvitse pelata kasettien kanssa. Bonuksena RDS radio vanhan perusvirittimen tilalle.

Saa nähdä miten kestää. Onko kellään Xenonin vehkeistä mitään tietoa? LG:tä menin ostamaan, mutta niitä ei ollut, joten sain tuon samaan hintaan (hintalapussa oli 199,00e). Nätti se ainakin on. :shock:

EDIT2: Xenonin MP3 puoli yskii välillä. Eli normaalisti toimii hienosti, toimii folderit yms. ja soitto soi kuten kuuluu. Välillä tuo kuitenkin jumittaa täysin, eikä asia korjaannu muulla kuin levyn ulosotolla. Sitten toistaa taas OK ja muistaa jopa mistä aloitttaa.

Viritinpuoli toimii hienosti ja herkästi. Tosin olen tuota MP3 puolta kokeillut vasta tasan yhdellä levyllä. SD ja USB on kokeilematta.

EDIT3: Xenonin yskiminen on lakannut, SD edelleen kokeilematta, USB toimii hienosti! Ei epäilystäkään mitä tulee uuden musiikin kanssa eniten käytettyä jatkossa.

Ilmastointi tosiaan toimii OK (huoltomies tsekkasi), mutta aineet kaiketi vähissä, kun kovin kylmää ei jaksa kehittää. Huoltoon, kunhan paikka löytyy mihin viedä.

Kilometrejä kertyy nyt pyöräkautena todella verkkaisesti, vai mitä sanotte siitä, että olen Mersun tankannut viimeksi huhtikuussa... :lol: Kovin on viatonkin ollut (onneksi!), joten ei ole tarvinnut raportoida vikojakaan. Hyvä näin.

Hyvä auto.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

6kk etappi lähestyy, laittelen tähän taas kustannusinfoa reilun parin viikon päästä. Isoja murheita ei edelleenkään ole onneksi ollut.
-A-J-
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Itellä kuuluu kans perästä epämääräinen kolaus, jota ei ole paikannettu. Sanoin viime katsastuksessakin, että perässä kolisee joku, jotta oisivat etes siellä löytäneet jotain väljää, mutta eivät löytäneet.

Ripeästi pystys ajamaan (silloin ku E-asento toimii laatikossa) painamalla kaasun lähes pohjaan, mutta jättää kickdownin rauhaan. Ja se oudosti neloselle vaihtaminen tapahtuu mullakin, jos nimenomaan päästää lähes täyskiihdytyksestä kaasun, itseasiassa sama homma 2. vaihteella jolloin lypsää 3. kautta 4:lle. Mulla kävi muuten vähän toistenpäin tuossa, kun jätti se S-asento kytkeytymättä siitä laatikosta.

Kyllähän nää coupet on kivoja vehkeitä, mulla on nyt tulossa vaan tuo maalausurakka eteen, kun saksan poika oli hakannu/leikannu takakaaret läjään yberleveiden vanteiden tieltä ja jättänyt paikat suojaamatta. :x
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tenox kirjoitti: Muutenkin auto on siitä erikoinen automaatilla, että sillä on vaikea ajaa ripeästi. Tai siis, joko ajetaan oikein rauhallisesti tai sitten erittäin ei rauhallisesti. Välimuotoa on vaikea löytää.
Jep se on juuri sellainen...mukavan rauhallinen.

Mutta kikkoja on...pakko kakkonen ja kolmonen löytyy ja näitä käyttäen menee kun manuaali mutkateillä ;)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

6kk täynnä ja kilometrejä maltilliset 4669km. Rahaa on palanut 1545,10e, eli tarkoittaen 0,33e / km.

Rahaa kulunut vakuutuksiin / katsastuksiin tms: 197,70e

Rahaa kulunut korjauksiin / huoltoihin tms: 168,70e

Rahaa kulunut lisävarusteisiin, renkaisiin tms: 374,90e

Rahaa kulunut bensiiniin: 803,80e

Viimeisen 3kk aikana siis oikeastaan rahaa on mennyt vain soittimen ostoon, uusiin tulppiin ja bensaan. Autossa on ilmennyt kahdesti ikävä käynti / käynnistyvyyshäiriö kosteina päivinä. Virranjakaja puhdistettiin ja tulpat vaihdettiin, vielä ei ole tietoa auttoiko, mutta ainakaan ongelmaa ei ole esiintynyt em. töiden jälkeen. Kilometrejä tosiaan kertyy varsin vähän, etenkin kesällä. Kulutus on vakiintunut kesäaikaan seka-ajossa tuonne 13,5 litran paikkeille, joskin toive elää, että tulppien vaihdolla kulutus hiukan laskisi. Mielestäni tuo vie n. 1-2l / 100km liikaa polttoainetta (98E).

Autoon olen edelleen tyytyväinen.

EDIT: Korjasin km lukeman ja muuta pientä.
EDIT2: Korjasin muutamia kohtia, jotka oli väärin kustannuksissa.
Viimeksi muokannut Tenox, To 10.08.2006 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kesän ekan (ja varmaan ainoan) pidemmän matkan saldona oli havainto siitä, että ilmastointi itse asiassa toimii aika hyvinkin. Lisäksi ennen reissua tehty tankkaus antoi viitteitä siitä, että tulppien vaihto olisi laskenut bensankulutusta aika reilustikin. Tästä reissutankillisesta ei sitä pysty varmentamaan, seuraavasta sitten.
-A-J-
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Tenox kirjoitti:6kk täynnä ja kilometrejä maltilliset 4669km. Rahaa on palanut 1516,30e, eli tarkoittaen 0,32e / km.

Rahaa kulunut vakuutuksiin / katsastuksiin tms: 197,70e

Rahaa kulunut korjauksiin / huoltoihin tms: 139,90e

Rahaa kulunut lisävarusteisiin, renkaisiin tms: 374,90e

Rahaa kulunut bensiiniin: 803,80e

Viimeisen 3kk aikana siis oikeastaan rahaa on mennyt vain soittimen ostoon, uusiin tulppiin ja bensaan. Autossa on ilmennyt kahdesti ikävä käynti / käynnistyvyyshäiriö kosteina päivinä. Virranjakaja puhdistettiin ja tulpat vaihdettiin, vielä ei ole tietoa auttoiko, mutta ainakaan ongelmaa ei ole esiintynyt em. töiden jälkeen. Kilometrejä tosiaan kertyy varsin vähän, etenkin kesällä. Kulutus on vakiintunut kesäaikaan seka-ajossa tuonne 13,5 litran paikkeille, joskin toive elää, että tulppien vaihdolla kulutus hiukan laskisi. Mielestäni tuo vie n. 1-2l / 100km liikaa polttoainetta (98E).

Autoon olen edelleen tyytyväinen.

EDIT: Korjasin km lukeman ja muuta pientä.
8) Terve! Suosittelisin myös vaihtamaan jakajankannen, pyörijän ja tulpanjohdot niin jäävät nuo kosteusongelmat historiaan :lol:
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

kleitos kirjoitti:Terve! Suosittelisin myös vaihtamaan jakajankannen, pyörijän ja tulpanjohdot niin jäävät nuo kosteusongelmat historiaan :lol:
Nerokas ratkaisu :)
ei vaan varmasti vaikuta paljoa M103 kulutukseen noiden vaihtaminen. EHA, määräjakajan kalvo, suuttimet ja ylipäätänsä vanha ja kulunut moottori, huonosti vaihtava/luistava automaatti on ne mistä niitä kulutuslukemia korjataan...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

En mä ala vaihtamaan yhtään mitään mikäli ongelmia ei tule. Käyntihäiriöitä ei ole nyt ollut kosteillakaan ilmoilla ja/tai lyhyillä matkoilla, joten toistaiseksi ei muuta kuin raakaa ajoa. En myöskään ala aktiivisesti etsimään keinoja laskea bensankulutusta - yhtä hyvin voisin vaihtaa alle Micran. Niin kauan kun ajan alle 10tkm vuodessa on ihan sama viekö tuo Mersu 10 vai 14 litraa / 100km.

Kiitos kuitenkin vinkeistä, mikäli käyntihäiriö tekee paluun vaihtanen tulpanjohdot seuraavaksi.

EDIT: se tosin ihmetyttää, että edes kesäisessä matka-ajossa suhteellisen rauhallisessa sellaisessa, tuo ei mene alle 10l / 100km...
Viimeksi muokannut Tenox, Su 09.07.2006 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

No niin, eka tankkaus seka-ajoa tulppien vaihdon jälkeen. Kun tähän astinen keskikulutus on ollut n. 12,5 litraa sadalla ja talvella / keväällä / alkukesästä auto vei seka-ajossa n. 13l / 100km, niin tämä ensimmäinen arvio tulppien vaihtamisen merkityksestä on aika tavalla positiivinen. Kulutus jäi alle 11,5l / 100km. vaikka ilmastointikin on ollut aika pitkälti päällä koko ajan. Tuo olisi jo ihan siedettävä kulutus ko. autolle tavalliseen ajoon. Matka-ajossa siis vie melkein saman. No ei tuosta voi ihan täysin suoria johtopäätöksiä vielä vetää, kun olen ollut lomalla heinäkuun ja näin ollen en ole esim. työmatka-ajoa ajanut tietenkään lainkaan. Itse asiassa Mersuun on heinäkuussa tullut vain n. 400km tähän mennessä...
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eipä ole paljon raportoitavaa. 8) Eli hyvin toimii, käy ja kukkuu. Käyntihäiriöitä ei ole ollut (no ei ole kyllä satanutkaan herratieskoska) bensan kulutus näyttäisi ihan oikeasti laskeneen ja ajoa on edelleen tullut normaalia vähemmän. Ilmastoinnin huollatan joskus 2007 alkuvuonna ja seuraavaksi edessä on katsastus, johon ajattelin Mersun ajaa lokakuussa. Vikoja ei ole tiedossa. Öljyä näyttää kuluvan n. 1 litra / 3000km mikä lienee aika normaali määrä. Edelleen olen tyytyväinen Mersumies.

Jostain syystä tosin tekisi 4x4 autoa mieli... :roll:

EDIT: Tarkennus öljynkulutukseen. Ajettu öljynvaihdon jälkeen 3107km ja lisäsin öljyä 0,7 litraa, niin nousi ylärajaan. Öljyvalo varoittelee minusta vähän turhan ajoissa..
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

EDIT: Toinen tankkaus tulppien vaihdon jälkeen ja seka-ajossa vei edelleen alle 12l/100km. Eli yli litran vähemmän kuin ennen! Hyvä!
Viimeksi muokannut Tenox, La 09.09.2006 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eipä mennyt katsastuksesta läpi. Oikea etujousi poikki. No hain Motonetistä uudet, eikä kirpaissut kuin n. 60e verran. On ne 15mm versiot, kun alla on ne reilun 0,5mm ohuemmat. Saa nähdä kestävätkö paremmin, jykevän oloiset ovat ainakin. Täytyy katsoa saako ite vaihdettua.

Ajattelin samalla vaihtaa ne kumit sinne jousen yläpäähän. Näytti olevan mallia "4" nyt paikallaan olevat ja oletan uusien jousien nostavan autoa joka tapauksessa, joten laitan siihen nyt "1" kumit. Toivottavasti keula ei nouse liikaa ja toivottavasti jousien vaihto lopettaa joissain tilanteissa esiintyvän etupyörien osumisen kaariin.

Positiivista on se, että osat oli halpoja ja se, että autossa ei muuten ollut yhtään mitään vikaa! Hieno homma.

EDIT:

Dodiiin! Etujouset on vaihdettu ja kumit 4->1 ja näillä eväin keulan korkeus ei kauheasti muuttunut. Autohan ei ole muutenkaan sieltä matalimmasta päästä, eikä tule koskaan olemaankaan - minun omistuksessani. Se aika jolloin jaksoin auton kanssa kikkailla mataluuden kanssa, on ohi. Olen siis keski-ikäistymässä... Ajettavuus parani selvästi ja auto muuttui jämäkämmäksi. Hyvä että huomasivat, nimittäin toinenkin jousi oli poikki (siten piilossa, että eivät huomanneet katsastuksessa) ja lähes täsmälleen samasta kohtaa ja samalla lailla katkennut.

No nyt on paksummat jouset alla ja hintaa itse asennettuna (ts. perheen automekaanikon vaihtamana) vain 65,85e koko remontille. Ei todellakaan paha hinta tuollaisesta hommasta! Leimautin auton tänään ja täytyy sanoa, että on se hyvässä kunnossa..

EDIT2:

Edelleen bensankulutusseuranta jatkuu ja nyt on kyllä jo ihan varmaa, että tulppien vaihto pienensi kulutus yli litran / 100km. Viimeisin seka-ajon kulutus 11,4 l / 100km kun keväällä kulutus oli aina yli 13l / 100km. Tämä silti, vaikka ilmastointo on ollut päällä liki koko ajan. Hienoa! Tuon alle 12l kulutuksen kanssa voi jo kyllä elää! :D
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Jospa kirjoittelisin tätä nyt ainakin sen aikaa, että saan vuoden kokonaismenot kasaan. Eli 19.09.2006 tulee täyteen 9kk Mersun omistajana, joten tässä menot siihen mennessä. Korjailen jos ihmeitä tulee tässä parina päivänä:

Kustannukset:

Rahaa kulunut vakuutuksiin / katsastuksiin tms: 343,04e
Rahaa kulunut korjauksiin / huoltoihin tms: 234,55e
Rahaa kulunut lisävarusteisiin, renkaisiin tms: 374,90e

Rahaa kulunut yhteensä: 952,49e

Rahaa kulunut bensiiniin: 1171,50e

Rahaa kulunut kaikkeen yhteensä: 2123,99e

Yhteensä kulut: 2123,99e. Kilometrejä tullut 7095km, jolloin yhden kilometrin hinta n. 0,30e.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

19.12 tulee siis vuosi täyteen ja tämä seuranta loppuu. Autossa ei ole ollut mitään erityisiä ongelmia viime aikoina (koko aikana). Öljyvalon anturi kiukuttelee vähän ja isoveljen mielestä auto kannattaisi säädättää :?: kun lainasi tuota ja oli sitä mieltä ettei toimi ihan kunnolla. No ite en ole mitään huomannut... :roll: Bensan keskikulutus n. 12,3 l / 100km.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tuntuu öljyä vievän paljon aiempaa enemmän. Auton käytös ei ole muuttunut, eikä ainakaan älyttömästi lykkää sinistä savuakaan. Käy ja kukkuu siis, mutta aiemman 1l / +3000km sijaan öljyä tuntuu menevän nyt noin 1l / 1000km.

Mahdollisesti johtuu eri merkkisten (saman viskon täyssynteettisten) öljyjen käytöstä. Katsotaan 160tkm huollon jälkeen tilannetta uudelleen.

EDIT: Tilanne on nyt se tämän asian suhteen, että mitattu öljynkulutus on tällä hetkellä 1l / n. 1900km, kun se siis oli vaihdon jälkeen 1l / +3000km. Lisäksi persuntumalla välillä kulutus oli isompikin. En ole ihan varma.

Kokonaiskulutus öljynvaihdon jälkeen on n. 2,5 litraa / 7625km. Yhteensä olen lisännyt 3 litraa, mutta niistä 0,5 litraa juuri äsken ja tuon verran siis kilometrejä takana huollon jälkeen. Tekee siis edelleen sen n. 3tkm / litra, joka on aika hämäävää... Joko olen sekoillut laskuissa tai sitten on jotain muuta ihmeellistä. En tiedä.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

19.12.2006 tulee täyteen se vuosi Mersun omistajana, joten editoin tähän menot siihen mennessä.

Kustannukset:

Rahaa kulunut vakuutuksiin / katsastuksiin tms: 361,41e
Rahaa kulunut korjauksiin / huoltoihin tms: 252,15e
Rahaa kulunut lisävarusteisiin, renkaisiin tms: 374,90e

Rahaa kulunut yhteensä: 988,46e

Rahaa kulunut bensiiniin: 1661,30e

Rahaa kulunut kaikkeen yhteensä: 2649,76e

Kilometrejä tullut 10690km, jolloin yhden kilometrin hinta n. 0,25e.

EDIT: Tai olisi tullut, mutta auto pääsi uuteen hyvään kotiin tänään 17.12. joten onnittelut uudelle omistajalle, hyvän auton sait. Minun osaltani tuossa on siis aika tarkkaan vuoden kustannukset Mersun kanssa. (Tosin vakuutusmaksut on vähän epäselvät, yhtiön töppäysten vuoksi, mutta laitan oikeat kustannukset sitten kun ne tiedän. Autossa siis oli Liikenne+Täyskasko, molemmat 70% bonuksin.)

Saapa nähdä jatkanko Mersulinjalla, vai vaihtuuko merkki.

EDIT: Korjasin nyt nuo vakuutustiedot kuluihin oikeiksi.
Viimeksi muokannut Tenox, Ti 02.01.2007 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eli Timo L. voikin jatkaa tästä. :wink: :D
-A-J-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos Tenox :) . Keskustelua aiheesta on myös topicissa http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=45292 . Siirrän tämän ketjun samalla Muuta Mersuasiaa -palstalle, että automaattisiivous ei tätä poistaisi. Mielestäni kustannuskirjanpito antaa kuluista hyvää osviittaa tuleville M103-ostajille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kävinpä hakemassa itselleni uuden menopelin. Tosin taisin nyt siirtyä samalla vihollisleiriin. 8)

Eli alla on BMW 540ia Sedan vm. 1993. 4l V8 koneella. 286 hevosta vakiona ja tuo ei ole vakio. Perustelin itselleni Mersun myymistä bensan kulutuksella... No ajotietokoneen mukaan BMW vei matka-ajossa 8,5l / 100km joten ehkä sekin perustelu ontuen toimii... :D

Ymmärrettävästi kirjoittelu tänne varmaan vähenee. Hyvä foorumi ja asiallista porukkaa!

Keskikulutus samanlaisessa ajossa kuin Mersulla on samaa luokkaa, eli 12l / 100km. (Selittää hän itselleen...) :roll:

EDIT: Itse asiassa ainakin ajotietokoneen mukaan tuo vie tässä sekalaisessa työmatka yms. ajossani n. 11l / 100km eli hiukan vähemmän kuin Mersu vei samassa pyörityksessä. Matka-ajossa tosiaan menee selvästi vähemmän kuin Mersulla minun ajossani. Toisaalta olen 100% varma, että pelkässä kaupunkiajossa vie enemmän. Ja taas toisaalta, kyllähän tuo liikkuukin täysin eri tavalla. :twisted:
Viimeksi muokannut Tenox, La 14.07.2007 11:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-A-J-
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tenox kirjoitti:Kävinpä hakemassa itselleni uuden menopelin. Tosin taisin nyt siirtyä samalla vihollisleiriin. 8)

Eli alla on BMW 540ia Sedan vm. 1993. 4l V8 koneella. 286 hevosta vakiona ja tuo ei ole vakio. Perustelin itselleni Mersun myymistä bensan kulutuksella... No ajotietokoneen mukaan BMW vei matka-ajossa 8,5l / 100km joten ehkä sekin perustelu ontuen toimii... :D

Ymmärrettävästi kirjoittelu tänne varmaan vähenee. Hyvä foorumi ja asiallista porukkaa!

:evil: :evil: :evil: :!:


No leikki leikkinä! :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tenox kirjoitti:19.12.2006 tulee täyteen se vuosi Mersun omistajana, joten editoin tähän menot siihen mennessä.

Kustannukset:

Rahaa kulunut korjauksiin / huoltoihin tms: 252,15e
Rahaa kulunut lisävarusteisiin, renkaisiin tms: 374,90e
Kilometrejä tullut 10690km.
Ihan vertailun vuoksi BMW:n 6kk / 8000km kulut:
Korjaukset ja huollot: 1799,55e
Lisävarusteet yms: 106,10e
Yhteensä: 1905,65e

Bensaa kului keskimäärin 11,1l / 100km en laskenut kuluja sen tarkemmin, vakuutusmaksut hieman korkeammat.

Tuo vaihtuikin nyt Toyotaan...

Tarkemmin jos kiinnostaa:
Toyota MR2 mk2 2.0 GTi-16V - 1992 (110kW)
Vakuutukset koko vuodeksi Tojoon n. 230e (liikenne + laaja osakasko), bensankulutus vielä epäselvä, mutta jotain 8-9l / 100km on arvauksena. Huollot ja osat varmasti halvempia kuin M-B tai BMW. Viikon ajojen perusteella käsittämättömän hauska laite. :D

Kuvia: http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/download.html

E: MR2 vaihtui talvella 2000 mallin Omegaan... Seuraavaksi kai E36 M3 alle. Mersuista ei oikein löydy tähän hätään mieluista.
-A-J-
Vastaa Viestiin