W124 300 Turbodiesel - The end!
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Piru vie, että nuo peilit muuten käy ihan uskomattoman hyvin! Paljon paremmat, kuin alkuperäiset epäsymmetriset laatikkokakkulat... Oliko iso homma asentaa, kyllä täytyy ottaa vakavaan harkintaan tehdä omaankin tuo viritys! 

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
CH kirjoitti:On kyllä pirun hieno. Mikä väri toi on, tosi hyvä valinta...?
Pistitkö muuten helmat vakiohelmojen päälle vai jätitkö kokonaan pois?
Laitoin helmat vakiohelmojen päälle. Muuten olisivat olleen hankalat kiinnittää. Helmat jatkuvat nyt mukavasti kylkimuovien kanssa samassa linjassa kun ne kiinnitti vakiohelmojen päälle. Ei kyllä mitenkään helposti istu nuo demicin helmat, mutta kun vaan jaksaa nähdä vaivaa, niin ne saa kyllä sopimaan.
Väristä olen kirjoittanut jo edelliselle sivulle.
pakardinen kirjoitti:Piru vie, että nuo peilit muuten käy ihan uskomattoman hyvin! Paljon paremmat, kuin alkuperäiset epäsymmetriset laatikkokakkulat... Oliko iso homma asentaa, kyllä täytyy ottaa vakavaan harkintaan tehdä omaankin tuo viritys!
Kyllähän niissä hommaa on. Peilin kiinnityskolmiota joutuu hiomaan monesta kohdasta. Kiinnitys ruuvien kohtia joutuu hiomaan että saa peilin menemään lähemmäs ovea. Peilien kierteet joutuu suurentamaan M5 kiereeksi. Oveen pitää porailla uudet kiinnitys reijät. Muistaakseni vain yksi reijistä on lähes kohdallaan ja vaatii vain pientä viilausta. W123 peileissä on sellaiset tiivistekumit joita ei pysty hyödyntämään. Itse toteutin tiivityksen sellaisella liimattavalla tiivistenauhalla.
Hyviä w123:sen peilejä on melko vaikea löytyy. Tahtoo kaikki olla pahasti hiekkapuhaltuneita. Varsinkin jos haluaa sähkösäätöisen peilin apukuskin puolelle, niin on aika kova etsiminen.
Omista maalautin vielä peilien kolmio-osan korinväriin. Cromisena se ei näyttänyt ollenkaan hyvältä varsinkin kun auto on tumman värinen.
Kyllähän noita sähkösiä apumiehen peilejä löytyy, oliko peräti vakiona viimeisissä malleissa. Mutta sähkösäätö kuskin puolelle. Koskaan ei ole vastaan tullut, onkohan niitä tehtykään?Petehri kirjoitti:Hyviä w123:sen peilejä on melko vaikea löytyy. Tahtoo kaikki olla pahasti hiekkapuhaltuneita. Varsinkin jos haluaa sähkösäätöisen peilin apukuskin puolelle, niin on aika kova etsiminen.
200d '86
Kaijutin asennukset on hiukan edistynyt. Etuoviin tein lasikuidusta kotelot 6 tuumaisille.
Tuolla muutama kuva:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Tuolla muutama kuva:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Viimeksi muokannut Petehri, Ke 14.03.2007 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
MasaMbW124 kirjoitti:ihan komeen näköset kotelot tuli! mitenkäs työvaiheet.. olis kiva jos viittisit niistä kertoo.. venytit siihen päälle eka jonkun kankaan, johon pyyhit hartsia? sitten sisäpuolelle lasikuitua?![]()
Juu tosiaan ensin leikkasin vanerista asennus renkaat, jotka sain säädettyä sopivaan asentoon pulttien avulla. Päälle pingotin kankaan ja kiinnitin sen niittaamalla. Oli ilmeisesti hieman liian kireää kangasta, kun en meinannut millään saada kaikkia ryppyjä pois.
Seuraavaksi sivelin päälle hartsia jolla sain kankaan mukavasti jämähtämään. Näin jälkeenpäin suosittelisin sivelemään hartsia vielä toisen kerroksen, kun ensimmäinen on kuivunut. Saisi vielä jäykemmäksi pinnan niin kuidutus helpottuisi.
Sen jälkeen leikkailin sisäpuolelta ylimääräiset muovit pois ja kuidutin ensimmäisen kerroksen. Ensimmäisen kerroksen kuivutta poistin pultit ja leikkailin sopivat vanerin palaset peittämään kotelon yläosan aukon. Ne kiinninitin kuidutuksen ajaksi muutamalla ruuvilla. Sitten vaan muutamakerros lisää kuitua.
Lopuksi viimeistelin muodot lasikuitukitillä.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
Petehri kirjoitti:MasaMbW124 kirjoitti:ihan komeen näköset kotelot tuli! mitenkäs työvaiheet.. olis kiva jos viittisit niistä kertoo.. venytit siihen päälle eka jonkun kankaan, johon pyyhit hartsia? sitten sisäpuolelle lasikuitua?![]()
Juu tosiaan ensin leikkasin vanerista asennus renkaat, jotka sain säädettyä sopivaan asentoon pulttien avulla. Päälle pingotin kankaan ja kiinnitin sen niittaamalla. Oli ilmeisesti hieman liian kireää kangasta, kun en meinannut millään saada kaikkia ryppyjä pois.
Seuraavaksi sivelin päälle hartsia jolla sain kankaan mukavasti jämähtämään. Näin jälkeenpäin suosittelisin sivelemään hartsia vielä toisen kerroksen, kun ensimmäinen on kuivunut. Saisi vielä jäykemmäksi pinnan niin kuidutus helpottuisi.
Sen jälkeen leikkailin sisäpuolelta ylimääräiset muovit pois ja kuidutin ensimmäisen kerroksen. Ensimmäisen kerroksen kuivutta poistin pultit ja leikkailin sopivat vanerin palaset peittämään kotelon yläosan aukon. Ne kiinninitin kuidutuksen ajaksi muutamalla ruuvilla. Sitten vaan muutamakerros lisää kuitua.
Lopuksi viimeistelin muodot lasikuitukitillä.
taidampa viritellä omaankin samalla systeemillä


W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Tänään tuli uusi soitin. Etsin DVD soitinta joka olisi kohtuu hintainen (alle 300€) hyvillä ominaisuuksilla ja väriltään musta.
Päädyin tilaamaan Pixmania.com:ista tuollaisen:
JVC KD-DV 6202
Pari kuvaa:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Hifi/
Tyyliltään melko hillitty. Pitäisi sopia sisustan tyyliin melko hyvin.
Verhoilu kankaat tuli Turusta: http://www.muovikum.fi/
Päädyin tilaamaan Pixmania.com:ista tuollaisen:
JVC KD-DV 6202
Pari kuvaa:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Hifi/
Tyyliltään melko hillitty. Pitäisi sopia sisustan tyyliin melko hyvin.
Verhoilu kankaat tuli Turusta: http://www.muovikum.fi/
Mitä kangasta muuten käytit? Tuumailin että minkähänlainen kangas olisi "paras" tähän käyttöön, kun pitäisi varmaan samantyyliset paikat tehdä tuohon kesäautoon 6" elementeille kohtapuoliin.Petehri kirjoitti:Juu tosiaan ensin leikkasin vanerista asennus renkaat, jotka sain säädettyä sopivaan asentoon pulttien avulla. Päälle pingotin kankaan ja kiinnitin sen niittaamalla. Oli ilmeisesti hieman liian kireää kangasta, kun en meinannut millään saada kaikkia ryppyjä pois.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Oikeastaan mikä tahansa 2-suuntaan venyvä kangas toimii. Jjos venyy vaan 1-suuntaan niin se vetää jossain vaiheessa 100-varmasti ruttuun. Ns. kaiutin kangas, siis se mitä on koti kaiuttimissa suojana olis oikestaan parasta. Se on sen verran verkkomaista että sen saa kasteltua sillä hartsilla läpi asti, kun taas osa nylon kankaista ei päästä sitä kokonaan läpi. Ihan perus kangaskaupoista saa tollasta ihan kuluttajaystävälliseen hintaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Enpä oikein tiedä mitä tuo kangas oli. Jotain vaan otin mitä sattui löytymään. Enemmän olisi saanut kyllä joustaa tuo kangas niin olisi saanut kaikki rypyt helposti pois. Tuollainen kaijutin kangas saattaisi olla parasta tähän hommaan niinkuin EVO x mainitsikin.
Saleksi:
Ei se projekti mihinkään ole kadonnut. En vaan jaksa enään kirjoitella tarinaa siitä, kun ei se oikein näyttänyt porukkaa kiinnostavan täällä.
Saleksi:
Ei se projekti mihinkään ole kadonnut. En vaan jaksa enään kirjoitella tarinaa siitä, kun ei se oikein näyttänyt porukkaa kiinnostavan täällä.
Joatain sisusta juttuja on tullut taas puuhasteltua.
Takapenkin pehmusteet tuli siirrettyä w124:sen rungolle. Istuin osan pehmuste sopikin lähes suoraan kun on hyvin saman muotoinen kun alkuperäinen.
Selkänojassa olikin hieman enemmän operaatiota. 190:sen selkänoja on vaahtomuovia ja vahvikkeena rautalanka kehikko. W124:sen taas jousitettu metallirunkoinen.
Irroitin aluksi alkuperäisestä rungosta pehkusteet ja kaikki jouset pois. Sitten leikkailin 190 selkänojasta pois hieman vaahtomuovia ja "ylimääräiset" rautalanka vahvikkeet. Pitkän sovittelun jälkeen sain pehmusteen sopimaan w124:sen rungolle. Kiinnitin sen alaosasta hieman hitsaamalla ja lisäksi yläreunan liimasin bostikilla. Kaikkiin koloihin laitoin vielä uretaania mikä pitää pehmusteen todella lujasti kiinni rungossa.
Aloin suunnittelemaan näyttöä tuohon koelautaan kun tuli kerran DVD soitinkin hommattua.
Sain ajatuksen, että siirrän mankkan ylös noiden keskimmäisten ilmasuuttimien kohdalle. Aluksi idea tuntuikin hyvältä, kun mankka olisi ollut korkeus suunnassa juuri sopiva siihen kohtaan. No intoa piukassa sitten aloin tuhoamaan lämmittimen koteloa sieltä takaa, mutta en saanutkaan niin paljoa tilaa tehtyä, että mankka olisi mennyt riittävän syvälle. Tuli lämmittimen kenno vastaan.
Pelkän soittimen näytönhän olisi tietysti saanut siihen asennettua, mutta en viitsinyt alkaa sellaisia johdotuksia tekemään. Sellainen toteutushan oli joskus eräässä gti:ssä esitellyssä w124:sessa.
No kun tuo ei onnistunut niin siirsinkin lämmönsäätimet niiden ilmasuuttimien kohdalle. Ei muuten ollut sitten mikään heloppo homma.
Nyt sopii 7" näyttö keskikonsooliin ja soitin vakiopaikalle.
Muutama kuva:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/
Myös hattuhylly alkaisi olemaan muodossaan.
Alkuperäinen hattuhylly tuli leikattua pois jo aikoja sitten.
Tilalle tein 22mm vanerista kotelon noille kahdelle 10" elementille. Kotelon tilavuus on 70 litraa ja se on jaettu väliseinällä.
Kotelo on sitten riittävän lujaa kiinni paikassaan ja muutenkin jämpti sovitys joten korirakenne ei todellakaan ole heikentynyt.
Vakiohattuhyllyn takareunasta ja kovalevysta tein lisäksi vielä verhoilulevyn joka pitäisi päällystää mustalla keinonahalla
Kuvat:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Empä jaksa noista enempää tälläerää kirjoittaa. Jos jotain olennaista jäi kertomatta tai mietityttämään, niin saa kysyä kyllä.
Takapenkin pehmusteet tuli siirrettyä w124:sen rungolle. Istuin osan pehmuste sopikin lähes suoraan kun on hyvin saman muotoinen kun alkuperäinen.
Selkänojassa olikin hieman enemmän operaatiota. 190:sen selkänoja on vaahtomuovia ja vahvikkeena rautalanka kehikko. W124:sen taas jousitettu metallirunkoinen.
Irroitin aluksi alkuperäisestä rungosta pehkusteet ja kaikki jouset pois. Sitten leikkailin 190 selkänojasta pois hieman vaahtomuovia ja "ylimääräiset" rautalanka vahvikkeet. Pitkän sovittelun jälkeen sain pehmusteen sopimaan w124:sen rungolle. Kiinnitin sen alaosasta hieman hitsaamalla ja lisäksi yläreunan liimasin bostikilla. Kaikkiin koloihin laitoin vielä uretaania mikä pitää pehmusteen todella lujasti kiinni rungossa.
Aloin suunnittelemaan näyttöä tuohon koelautaan kun tuli kerran DVD soitinkin hommattua.
Sain ajatuksen, että siirrän mankkan ylös noiden keskimmäisten ilmasuuttimien kohdalle. Aluksi idea tuntuikin hyvältä, kun mankka olisi ollut korkeus suunnassa juuri sopiva siihen kohtaan. No intoa piukassa sitten aloin tuhoamaan lämmittimen koteloa sieltä takaa, mutta en saanutkaan niin paljoa tilaa tehtyä, että mankka olisi mennyt riittävän syvälle. Tuli lämmittimen kenno vastaan.
Pelkän soittimen näytönhän olisi tietysti saanut siihen asennettua, mutta en viitsinyt alkaa sellaisia johdotuksia tekemään. Sellainen toteutushan oli joskus eräässä gti:ssä esitellyssä w124:sessa.
No kun tuo ei onnistunut niin siirsinkin lämmönsäätimet niiden ilmasuuttimien kohdalle. Ei muuten ollut sitten mikään heloppo homma.
Nyt sopii 7" näyttö keskikonsooliin ja soitin vakiopaikalle.
Muutama kuva:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/
Myös hattuhylly alkaisi olemaan muodossaan.
Alkuperäinen hattuhylly tuli leikattua pois jo aikoja sitten.
Tilalle tein 22mm vanerista kotelon noille kahdelle 10" elementille. Kotelon tilavuus on 70 litraa ja se on jaettu väliseinällä.
Kotelo on sitten riittävän lujaa kiinni paikassaan ja muutenkin jämpti sovitys joten korirakenne ei todellakaan ole heikentynyt.

Vakiohattuhyllyn takareunasta ja kovalevysta tein lisäksi vielä verhoilulevyn joka pitäisi päällystää mustalla keinonahalla
Kuvat:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Empä jaksa noista enempää tälläerää kirjoittaa. Jos jotain olennaista jäi kertomatta tai mietityttämään, niin saa kysyä kyllä.

Sisustaan taas hieman uutta.
Etupäähän tein paikat 4" elementeille vanerista, kuitukitistä ja alkuperäisestä kaijutin ritilästä.
Muutama kuva niistä:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Pesin lattiamatot, mutta eihän ne hyviltä näyttäneet. Taitavat olla jo alkuperäisenä sellaiset haalistuneen näköiset tumman harmaat.
Värjäsin kaikki matot ja oveiaukon reunanauhat mustiksi. Kuvissa näkyy hyvin ero ennnen ja jälkeen värjäyksen.
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/
Etupäähän tein paikat 4" elementeille vanerista, kuitukitistä ja alkuperäisestä kaijutin ritilästä.
Muutama kuva niistä:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Pesin lattiamatot, mutta eihän ne hyviltä näyttäneet. Taitavat olla jo alkuperäisenä sellaiset haalistuneen näköiset tumman harmaat.
Värjäsin kaikki matot ja oveiaukon reunanauhat mustiksi. Kuvissa näkyy hyvin ero ennnen ja jälkeen värjäyksen.
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/
Taas jotain pientä saatu aikaiseksi.
Sovittelin hattuhyllylle vielä 5" erillisarjan ja tein etutolppiin paikat diskanteille.
Myös kuskinpuolen etukaijutin paikka tuli tehtyä valmiiksi asti.
Niistä kuvat:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Osat tuli vietyä verhoilijan käsittelyyn. Päälle tulee musta keinonahka.
Sovittelin hattuhyllylle vielä 5" erillisarjan ja tein etutolppiin paikat diskanteille.
Myös kuskinpuolen etukaijutin paikka tuli tehtyä valmiiksi asti.
Niistä kuvat:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Kotelot/
Osat tuli vietyä verhoilijan käsittelyyn. Päälle tulee musta keinonahka.