Vito 110d ahtopaineet ja muuta kysyttävää...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vesatak kirjoitti:Muuten meni kaikki ......Mikä olisi seuraava siirto?
Katto ettei kaasuvaijerin säätö ole kireellä.

Kyllä ton tyhjäkäynnin hienosäädön (6mm kanta) pitäis vaikuttaa kohtuu paljon tohon tyhjäkyntiin, oliko se nyt niin että aukipäin kasvaa tyhjäkäynti.

Kyllä ton tyhjäkäynnin alas saa, täytyy vaan koskee muihin pumpun ruuveihin..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hienosäätöruuvia, sitä kaikkiein ylintä, joka ei ole minkään luukun alla, sitä säädät reilusti sisäänpäin. Jos sulla on se sähköinen tyhjäkäynti, ota sen johto säädön ajaksi pois. Säädä ruuvia kun alkaa olemaan siellä kinttaalla, laita johto paikalleen.

Katso tosiaan se kaasuvaijerijuttu, eli avaa se vipu, joka menee vaijerinmekaniikalta pumpulle ja tarkista/säädä, ettei se panttaa koko ajan hieman alaspäin.

Muihin pumpun sisällä oleviin ei kannata koskea, ja jollei noilla tokene niin sitten lienee pakko ottaa syöttöä vähän takaisin (paljonko säädit ?)

Eikös siinä tyhjäkäynnin hienosäätöruuvissa ollut 19 mm lukitus ja 10 mm mutteri ?

P.S Automaatilla ajavat huomaavat kohta miten turbiinin lukko alkaa kiukutella kun pumppu syöttää liian pintakaasulta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Kaasupolkimen päässä on myös säätö vaijerille. omassa piti laittaa lisäjousi vetämään pumpun akselia kiinnipäin, kun jäi joskus huutamaan kone.
johtui siitä että akseli ei ollut liikkunut sillä alueella ennen ja kahnasi kiinni. 2kk ajon jälkeen toimii ilman lisäjousta. 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin, manuaaleissa on se joustava, "vaimennin" tanko. Sen voi myös uusia jos se on huonossa kunnossa. Tangossa on siis jonkinsortin jousi sisällä, jolla vipua painetaan...aika moinen viritys siis :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:P.S Automaatilla ajavat huomaavat kohta miten turbiinin lukko alkaa kiukutella kun pumppu syöttää liian pintakaasulta.

Mites se kiukuttelu ilmenee?
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Onko se Siemensin 8bittisyys selvillä? Voisi kysäistä tuolta työkaverilta, jos osaisi penkoa tiedon jostain esiin...
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

veskola kirjoitti:Hienosäätöruuvia, sitä kaikkiein ylintä, joka ei ole minkään luukun alla, sitä säädät reilusti sisäänpäin. Jos sulla on se sähköinen tyhjäkäynti, ota sen johto säädön ajaksi pois. Säädä ruuvia kun alkaa olemaan siellä kinttaalla, laita johto paikalleen.

Katso tosiaan se kaasuvaijerijuttu, eli avaa se vipu, joka menee vaijerinmekaniikalta pumpulle ja tarkista/säädä, ettei se panttaa koko ajan hieman alaspäin.

Muihin pumpun sisällä oleviin ei kannata koskea, ja jollei noilla tokene niin sitten lienee pakko ottaa syöttöä vähän takaisin (paljonko säädit ?)
Säädin yöllä syöttöä 2,5 kierrosta, vetäviä kierroksia sen 6 ja tyhjäkäyntiruuvi aukes ehkä 1 3/4 kierrosta. Hienosäätöruuvin ruuvasin pohjaan saakka, mutta aina kierrokset karkasi ylös. Tänä aamuna säädin takaisin (paitsi syöttöä jätin hiukan laskematta). Tuo 2,5 kierrosta taitaa olla liian paljon?

Kaasuvaijeri tuntuu olevan kohtuu löysällä, mutta voihan sitä kokeilla irrottaa vivustoa. Homma sujuu alle kahdessa tunnissa, joten päivässä ehtii monta kertaa. Pihalla oli kyllä öljyä enemmän, kun pari desiä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vesatak kirjoitti:Tuo 2,5 kierrosta taitaa olla liian paljon?
Niin oliskos sulla ollut jo valmiiksi vahvempi pumppu. Pääsääntö on jotta syöttöruuvia yhtä paljon kuin sitä tyhjäkäyntiruuvia, eli sinun tapauksessa 1 3/4 kierrosta.

Ota se kaasuvaijerin vipu/tanko irti ja kokeile silleen onko vika vivussa/vaijerissa vai pumpussa, Vedät sen pumpun vivun ylös niin etä varmasti on ylhäällä.

En osaa sanoa pahentaako kierroslukuruuvi tilannetta...
Skraba kirjoitti:Onko se Siemensin 8bittisyys selvillä? Voisi kysäistä tuolta työkaverilta, jos osaisi penkoa tiedon jostain esiin...
Ei ole mutta ZF:n tehdas selvittää asiaa, joten ei kannata nähdä vaivaa, kun ei silläkään tiedolla sitten loppupelissä tule viisaammaksi.

keef kirjoitti:Mites se kiukuttelu ilmenee?
Pintakaasulla turbiininlukko tipahtelee päältä kun laatikon ohjain luulee, ettei syöttöä ole ollenkaan vaikka sitä on. turbiini siis hötkähtelee luiston ja lukon välillä vittumaisesti.

Normipumpussahan syöttö alkaa vasta kun vipu on painunut jonkin verran pohjaan päin, oikeastaan aika reilustikin.
vesatak kirjoitti:Säädin yöllä syöttöä 2,5 kierrosta
Joo se pitää säätää päivällä, öisin Vito tykkää nukkua, vitsi vitsi :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Semmonen tuli mieleen, että onko näillä keppivaihteisilla jotain ongelmia tehojen nostamisen suhteen, kun tuntuu että noilla automaattiversioilla on kaiken näköistä? Ilmeisesti molemmat kestää nää <50hv tehon noston hyvin, mut siitä eteenpäin? Esim. noista kytkimen luistamisista ym...
Huomenna tulee uudet työkalut ja viimeistään viikonloppuna isketään uudelleen kiinni, öh tai siis auki... :lol:
Tänne takahikiälle kun kannattaa noi työkalut tilata jos ei ole muuta asiaa tonne maailmalle...
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Manuaalissa alkaa varmasti kytkin luistamaan kun viritetään kunnolla. Vakiopumpulla tuskin on ongelmaa...mutta toki se kytkin alkaa kulumaan nopeampaa tahtia. "jorma" varmaan osaa sanoa, kun aikoinaan joutui kytkimen vaihtamaan Vitoon, jotta oliko virityksen tulosta vai normaalia kulumista...ja paljonko se kestää vääntöä...kait se nyt 400 Nm kestää, eli aika paljon.

Sama se on kaikissa autoissa, kun ottaa tuplatehon alkaa paikat prakaamaan ja löytyy ne suunnittelukukkaset sähköosista, mutta ne vain on mukavia haasteita tuommoset...

Manuaalissakaan ei ole pakko sitä vääntö laittaa ihan tappiinsa, kyllä se vetävien kierrosten nostaminenkin antaa kiksiä....

Minun tietääkseni suomesta löytyy tasan kaksi 7 mm tapeilla olevaa Vitoa, voin tosin olla pahastikin väärässä...molemmat automaatteja, ja molemmista taitaa olla laatikot vainajat :lol: (kun ei kaikki ole niin hulluja, että huutelee niistä forumeilla)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Minun tietääkseni suomesta löytyy tasan kaksi 7 mm tapeilla olevaa Vitoa, voin tosin olla pahastikin väärässä...molemmat automaatteja, ja molemmista taitaa olla laatikot vainajat :lol: (kun ei kaikki ole niin hulluja, että huutelee niistä forumeilla)
Ootkos sää taas särkeny laatikkos?!?!? :shock: :D Jonon jatkoks vaan Jarkolle...

Jaa hulluja... Se hulluus on kato tarttuvaa ja pikkupaikkakunnilta leviää jopa kuntarajojen yli... :D :D

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Ootkos sää taas särkeny laatikkos?!?!? :shock: :D Jonon jatkoks vaan Jarkolle...

Jaa hulluja... Se hulluus on kato tarttuvaa ja pikkupaikkakunnilta leviää jopa kuntarajojen yli... :D :D

jukis
Ei sentään ole hajotettu, menneitä tässä muistellaan. Toistaiseksi on hyvin kestänyt Jarkon vahvistama laatikko, vielä kun saan tuon turbiinin lukon pelaamaan. Sitä näköjään ei vain tahdo jaksaa omaa autoa ropata niinkauan kun se liikkuu.

Täytyy tässä vain muistutella, ettei nuo virittämiset taloudellisesti niin järkeviä ole. Täällä kun aina välillä joku kyselee jotta pieneneekö kulutus ja lisääntyykö teho. Mitäs sillä on väliä pienenneekö se kulutus :lol: kunhan teho kolminkertaistuu. Fysiikan lait ovat voimassa tässäkin hommassa.

Miltäs projekti näyttää, pääsenet sikäli helpommalla, että Siekkinen osaa jo varautua mitä on tulossa, eli ei tarvitse varaosia ehkä ihan niin pitkään odotella. Laitatko tuon laatikon coolerin samalla, luulen että se on minulla pelastanut jo paljolta...halpa osa, kalliit letkut.

Mikäli kaikki menee hyvin niin syksyllä laitetaan taas vähän uusia palikoita tuolle mun autolle :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Mita uutta, tunnusta!!! :twisted:

Projekti etenee kuin mummo lumessa, pikkuhiljaa tasasen varmasti. Ihan Jarkon aikataulujen mukaan mennaan, kotitallissa on kaikki oikeestaan aika valmista, loota vaan puuttuu. Onpahan aika nauttia kesasta (toissa :cry: )

Laatikon cooleri on hankittu (vaihtui koppaan virolonkeroa). Letkut puuttuu, mitoitetaan sit kun loota paikoillaan.

Juuu, tosiaan oikomaan on jo paassy aika paljon, kiitos kattavan dokumentoinnin, helpottaa pirusti eika tarvii niinpaljon paata seinaan hakata!!
Mut ei Veskolalle pelkkia kiitoksia, vaan myos syytoksia: hittooko tollasia pitaa tehda ja viela esitella muillekkin!! Mulle kans!!! :twisted:

jukis

(( sori, ei skandeja tyokoneessa))
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Mita uutta, tunnusta!!! :twisted:
Niin teetäppä sinäkin jo valmiiksi siihen suurempi ahdin, ei se GT20/25 riitä, ei tarvii sitten heti ruveta vaihtamaan :lol:

On tämä forumi nyt hieman erilainen mitä se oli paikalle tullessani pari vuotta sitten. Vitoista ei oikein kukaan kehdannut jutella, joku kehui miten on demecin Vitossa puhtia kuin katepillarissa konsanaan. Nykyään täältä löytyy jo mukavasti teknistä tietoa, ja tuska lisääntyy hurjaa vauhtia koko ajan.

istutin tuon pirun siemenen muuten saksalaisiinkin kun siellä joku itki lastun perään, jotta mistä saisi om601 koneeseen. Eiköhän se pumpun ruuvaaminen sielläkin saa tuulta siipiensä alle, kuten täälläkin nyt näyttää vihdoin tapahtuneen.

Saksassa vain on ongelma, kun joka toinen vuosi tehdään savutesti, pumpun kierrokset eivät saa nousta liikaa. Tosin mikäs ongelma se on aina joka toinen vuosi säätää se pienemmälle :roll:

...niin ja jokainen ruuvaa autoaan omalla vastuulla, jos ei mene enää katsastuksesta läpi tai muutoin hajoaa, niin ei kannata itkeä forumille, kysyä toki kannattaa jota mitäs nyt sitten tehdään :twisted:

Laitatko coolerin samaan paikkaan kun mulla ? parempiakin voisi löytyä, en vain silloin talven kolkutellessa ovella kerennyt miettimään parempaa. ne letkut vain on ainakin mulla aika jytkyt, ehkä siihen saisi ohkasemmat.

Hei muuten, mimmonens pakoputki ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 08.11.2003 11:56
Paikkakunta: Luonais-Häme Forssa

Viesti Kirjoittaja Ama »

Millasta ahdinta se veskola sinne meinaa sovittaa?

Tosiaan noi dokumentoinnit on kyllä pirullisia, nimittäin kuume on täällä myös noussut.
Mitenkä toi tomaatti kestää alavääntöjä kun himoitsisin vähän vnt solmua tonne moottorin kupeeseen.

Tosin mulla toi laatikko jo vähän oikuttelee eli välillä kun painaa paikaltaan lähtiessä kaasua reilummin ja sit päästää äkkiä ylös niin se pätkii häijysti. No ruuvaillaan tota vakio pumppua ja odotellaan et se poikii niin saadaan syy vahvistaa se samalla. :D
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Laitatko coolerin samaan paikkaan kun mulla ? parempiakin voisi löytyä, en vain silloin talven kolkutellessa ovella kerennyt miettimään parempaa. ne letkut vain on ainakin mulla aika jytkyt, ehkä siihen saisi ohkasemmat.

Hei muuten, mimmonens pakoputki ?
Veskolasta EU-Vitokomissaari!!! :D Sit kun sut virkaan nimitetään, ni mää voisin tulla EU-avustajaks!!

Coolerin paikka on etupalkin ylä- taikka alapuolella, katsotaan sit kun asennuksen aika on...

Ja pakari on ainakin toistaseks vielä vakio, katotaan kuinka pitkään sillä mennään.

Tuskin mulla riittää mielenkiinto enää juuri suurempiin modauksiin, katotaan mitä tällä saadaan ja kusetellaan vaan noita corolloja... Jaa mutta sehän on onnistunu tähänkin saakka. Kuten yhden tutun Fabia RS (TD 130 hp, pitäis kulkee ihan kivasti) myöskin jäi. Oliskohan ollu kuskissa vika, aika hiljanen oli kuitenkin... :D :D . Onneks tallista löytyy nopeempaakin kalustoa jos kiire tulee!

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin, :twisted: 180 hv pikkuskoda ei päässyt karkuun multa :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

minkäslainen systeemi toi laatikon cooleri on ?? öljynlauhdutin laatikkoöljyille? millaisia patentteja teillä on?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletkos jo lukenut tämän huolella läpi.

Siellä sivulla 5 alareunassa on kuvaa patentista. Aivan samanlainen cooleri mitä noissa superturboissa on käytetty. Vakionahan siitä laatikolta öljy kiertää vesicoolerin sisällä putkessa. Otetaan nuo putket pois, laitetaan automaatille tarkoitettu cooler jonnekin ja vedetään uudet hydrauliikkaliikkeestä ostetut letkut sinne. Helppoa kuin heinän teko.

Puhutaan siis automaattilaatikosta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

MIssähän se ajatus taas oli :oops:

niin automaattilaatikon cooleri :roll: :roll:
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

No nyt on purettu ja kasattu, nimittäin seitsemän kertaa. :lol: No, siitä sit myöhemmin, nyt kiire yövuoroon.
Nousee startatessa hassusti kierrokset nimittäin pikku hiljaa muutaman sekunnin kuluessa tohon n.950.1000rpm johon pysää... mistäs tällainen mahtaa johtuu?
Niin ja mistä kuuluu ohjaamossa kun sammuttaa koneen niin semmonen outo pihinä? Tuli mieleen et olisko ollut joskus ahtopainemittari mut ei konehuoneesta mene mitään johtoja, eli ei se ole ilm. se...
Nytten lähtee kivasti ja kulkee mukavasti ohituskiihtyvyyskin parani.
0-100km/h 21sek :arrow: 16sek
60-90km/h 13.5sek :arrow: 9.5sek
No joo noi on tollasia kännykällä mitattuja arvoja, mut näkee niistä et jotain tapahtu... Kaasuvipu systeemiin laitoin lisäjousen palautukseen, poljin jäykkäs melko reilusti mut kai se siit väsyy, laitan jotain kuvii kunhan pääsen kotio ja saan nukuttua... Niin ja ajoituksen säädön taidan jättää liikkeen tehtäväksi, kun siitä ei mitään hajua... :oops:
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Nousee startatessa hassusti kierrokset nimittäin pikku hiljaa muutaman sekunnin kuluessa tohon n.950.1000rpm johon pysää... mistäs tällainen mahtaa johtuu?
Johtuisko siitä, että joku ruuvasi pumppua :lol: , no ei siis kukaan osaa sanoa kun ei tiedä miten sitä nyt olet ruuvannut.

Pihinä ? Sulla ei siis ole EGR kone tai alipaineella ohjattu ahdin, ne pihisevät, siis ne alipainemokkulat. Kun koneen sammuttaa niin ahtopaineet on hävinneet jo monta minuuttia sitten, eli painepihinää se ei voi olla...

Jollei sinulla ole ahtopainemittaria niin laita hyvä mies se heti paikalleen. Se on koneesi henkivakuutus. Me juuri ihmetellään Viton vikaa kun tietokone ohjaa ahdinta, ja se läväyttää paineet tappiinsa eli 1,7 bariin. Hukkaportti on siis aina kiinni. Nyt ruuvatulla syötöllä lämä tiskissä tulee romua, jos tuommonen paine sattuu sullakin olemaan.
0-100km/h 21sek 16sek
No siitä on hyvä jatkaa tiputtamista 0-100km/h 21sek :arrow: 16sek :arrow: 9 sec :twisted:

Valitettvasti en ole säätänyt ajoitusta koskaan, mutta toki voin sen opetella. Periaate on kuitenkin kääntää syöttöpumppua, siellä on kahden asteen hienosäätömahdollisuus. Eli ne tietyt ruuvit auki ja pumppu kääntyy tjms. Pumpun kääntyessä ajoitusmerkki ilmeisesti kääntyy myös eli ajoitus muuttuu. Vanhemmat korjatkoot pikkuvirheet tässä asiassa. Mulla on ajoitusohje jossakin koneella pdf muodossa, ja niin on monella muullakin eli voisko joku postata sen ?

Laskisiko joku neropatti paljonko tämä on tehossa (0-100km/h 21sek :arrow: 16sek ) auto painaa vaikkapa 1950 kg.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ajoituksen säätö on helpompi homma kuin toi syötön säätö...Ohjeet löytyy todellakin tolla em. hakusanalla ja ohjeet on oikeat kaikille OM60X koneille.

Jos tyhjäkierrokset korkeat niin säätää sen hienosäädön nollille, jos ei auta niin palataan asiaan.

Mulla kuuluu kans pihinää sulake poksin takaa, ilmeisesti virtalukko vapauttaa alipaineen ja samutinkalvon normiasentoon, joten ääni on OK.
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Joo mä laitan ne säädöt tänne huomenna kun saan nukuttua (tulin siis justiinsa yö vuorosta) niin ja pääsen kotia. Kirjoitin ne, onneksi,, suosittelen muillekin, heti muistiin tai siis paperille... Niin nyt tuli mieleen että n.puoli litraa pienemmällä öljyn maahan (tai vatiin, kuten meillä) valuttamisella pääsee kun avaa sen öljynsuodattimenkannen ennenkun alkaa purkaa mitään.
Toi ahtopainemittari täytyy kyllä pistää. Ehkä juhannuksena :?: tai ei...
Joo, joo ei se mikään formula-auto ole mut mersu kuiteskin...
Alkaa tulla levotonta juttua tässä vaiheessa, varmaan parempi lähtee nukkumaan...
Toi on hyvä tietää ajoituksen säädöstä, jotkut ohjeet täältä printtasinkin mut emmä niistä 17/19mm ja ajoitusmerkeistä kun ei mitään näy missään, täytyy pestä silmät :?
Vai pitäiskö ne avata? :shock:
110D vm.-97
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

No niin... Nyt on taasen avattu ja säädetty muutaman kerran, ja pikku hiljaa alkaa pelittämään...
Eli; selittämisen selkiyttämiseksi olen numeroinut säätöruuvit ylhäältä alas Tyhjäkäynnin hienosäätöruuvin ollessa nro:1 ja syöttöruuvi tällöin nro:6.
Säädöt tällähetkellä:

1: kokonaan kiinnitilanteesta n.3kierrosta auki
2: n. 3,5kierrosta auki (ei voi avata enempää vaikka tulisikin ottaa kanteen kiinni)
3: ei säätöjä, enkä näillä keppivaihteisilla toistaiseksi suosittelekaan, tuntuu että kierrokset karkaa...
4: avattu ja 2mm prikka väliin, sitten kiinni niinpaljonkuinuskalsi ja 0,5kierrosta auki. vastaa ehkä n.6kierrosta kiinni
5: auki 1,5kierrosta, jos ei avannu, niin kierrokset >3000 vaikka teki mitä...
6: n.2,5 kierrosta auki

Nyt pelaa muuten hyvin, mutta kierrokset ei palaudu riittävän nopeasti eli jäävät kiertämään kun vaihtaa pienemmälle. Luulisin 5ruuvin avaamisen helpottavan, eli kokeilemme sitä huomenna ehtoopäivällä kun palaudun töistä.

Suosittelen myös kohtuullista selkäjumppaa ennen töihin ryhtymistä, itsellä kaamea ristiselkäkipu päällä.

Mulla oli muuten 4 ruuvissa torx suunnilleen 45 kokoa tai jotain väänsin sen 6mm kuusioavaimella väkisin auki ja viilasin reunat suoraksi, nyt sopii 8mm kuusioavain nätisti. Lisäksi löin siihen klo12 ja klo 6 kohdille pisteet säätöjen helpottamista varten.

Savua tulee ja kumilaulaa (heh, heh... no ainkin savua tulee...)

Edit: BTW. niin toi alakierrosten vääntö on jotenkin kadonnut tässä yhteydessä. Eli kun lähtee liikkeelle joutuu kaasuttamaan kuten bensakoneella muuten sammuu....??? Mistä tätä saa lisättyä?
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jaa'a missähän ne sun vetävät kierrokset nyt mahtaa huidella ?

Ei sen kyllä pitäisi noin vaikeata olla :roll:

Muuten, eikö semmosta torx avainta saanut kaupasta, heh heh :lol:

Mikäli referoidaan tuohon kuvaan:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg
Niin vedä vain sitä "tyhjäkäynti" ruuvia ulos päin, tarvittaessa lyhennät sen ruuvin...tai muokkaat kanteen lommon. Sinällään aika jännää, että eri pumpuissaon noin paljon eroja.

...niin ja tarvittiinko se prikka "vetävät kierrokset" ruuvin alle sen takia, että ilman ei säätynyt kuutta kierrosta vai mistä on kyse ? Se on kuitenkin semmonen ruuvi, ettei sen kannata olla liian tiukalla...voi aiheuttaa muita murheita.

Eli vitonen sulla oli "tyhjäkäynnin tasain" ruuvi, olikohan sitä pakko kuitenkaan ruuvata. Luulen että kompensoit nyt tyhjäkäntivikaa väärästä paikasta ja siten on alasyötöt liian pienet...pumpusta on ikään kuin tehot poissa alhaalla.

Ei muuta kuin kumi laulamaan, kyllä sitä arabimaasta aina lisää saadaan :twisted:

Vetävien kierrosten ruuvi on muistaakseni juurikin torx45, mutta kun Viton ostaa niin kannattaa samalla ostaa kaksi sarjaa torx avaimia, niitä on jokapaikassa, uroksia ja narttuja.
Viimeksi muokannut veskola, Su 18.06.2006 15:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep Jep "5" ruuvia avata niin kierrokset saa tippumaan normaalisti tyhjäkäynnille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Jep Jep "5" ruuvia avata niin kierrokset saa tippumaan normaalisti tyhjäkäynnille.
...mutta sillähän on juuri tuo tunnettu lieveilmiö eli alasyöttö menee tehottomaksi, semmosta olen lukenut :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock: Empä ole moista kuullut. Enkä kokenut vaikka tuon oman OM603sen kans olenkin värkkäillyt :D
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

veskola kirjoitti:jaa'a missähän ne sun vetävät kierrokset nyt mahtaa huidella ?

Ei sen kyllä pitäisi noin vaikeata olla :roll:

Muuten, eikö semmosta torx avainta saanut kaupasta, heh heh :lol:

Mikäli referoidaan tuohon kuvaan:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg
Niin vedä vain sitä "tyhjäkäynti" ruuvia ulos päin, tarvittaessa lyhennät sen ruuvin...tai muokkaat kanteen lommon. Sinällään aika jännää, että eri pumpuissaon noin paljon eroja.

...niin ja tarvittiinko se prikka "vetävät kierrokset" ruuvin alle sen takia, että ilman ei säätynyt kuutta kierrosta vai mistä on kyse ? Se on kuitenkin semmonen ruuvi, ettei sen kannata olla liian tiukalla...voi aiheuttaa muita murheita.

Eli vitonen sulla oli "tyhjäkäynnin tasain" ruuvi, olikohan sitä pakko kuitenkaan ruuvata. Luulen että kompensoit nyt tyhjäkäntivikaa väärästä paikasta ja siten on alasyötöt liian pienet...pumpusta on ikään kuin tehot poissa alhaalla.

Ei muuta kuin kumi laulamaan, kyllä sitä arabimaasta aina lisää saadaan :twisted:

Vetävien kierrosten ruuvi on muistaakseni juurikin torx45, mutta kun Viton ostaa niin kannattaa samalla ostaa kaksi sarjaa torx avaimia, niitä on jokapaikassa, uroksia ja narttuja.
Vetävät kierrokset jossain missä lie emminä semmosista mitään tiedä kyllä se ainakin 4trpm saakka mun mielestä kiihtyy mukavasti. Max kierrokset jotain 5200rpm, joo ei menny kuin vajaa 4kierrosta ilman prikkaa ja kun nuosu oli 1.5mm niin 2mm prikalla sai "1,5kierrosta" lisää. En tiedä lähtikö tästä mut kierrokset oli ylhäällä kun tää oli "pohjassa".

Eihän se niin vaikeeta oliskaan jos tekis sen mitä ohjeessa sanotaan eikä alkais sooloileen... Alkuun meni aikaa kun avas kaikki, teki säädöt, löi kiinni ->n.30min ja käyntiin -> hirvee huuto, kiesit heti tappiin.. ja sit rumba alko alusta.

Ei ollut silloin torxia saatavilla ja kaikki keinot on tässä tapauksessa sallittuja.

Ne öljymokkulan pultit kuitenkin vaihdoin uusiin erikoiskoviin eli 12.8 pultteihin maksoi oikeen 1,5€, ei kuitenkaan voinut silloin ostaa sitä torxia(eipä tietenkään)

Niiin kannessa on nyt n.2,5mm patti kun tuli siihen vasaroitua siihen semmoinen.

Pistän ehtoolla muutaman kuvan kun saan kameran kotiin, tai jos ei ole eukko rikkonut...
110D vm.-97
Vastaa Viestiin