Dieselin kannattavuusraja?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

tj86430 kirjoitti:
Iso-Jaska kirjoitti:Ei sitä vieläkään tarvi pitkää matkaa dieselillä ajaa, ku alkaa olemaan kannattavampaa kuin bensa.


Laskelmalla 10500 km per vuosi tulee samanhintaset kilometrit.
vero
D: 563,93
B: 172,64
vakuutus
D:1123,68
B:1037,96
kulutus
D: 7,20
B: 9,30
polttoaineen hinta
D: 1,519
B: 1,666
pa kust €/km
D: 0,109
B: 0,155
vero €/km
D: 0,066
B: 0,020
vakuutus €/km
D: 0,107
B: 0,099
yht €/km
D: 0,270
B: 0,270

Laskelman auto ei ole MB
;)
Onko laskelman autoissa samat pääomakustannukset, ja muuten toisiaan vastaavat (koko, suorituskyky, varusteet)?
Aika tasoihin menee pääomakulut, samoja pyyntihintoja pyydetään. Varusteet aika vähäisiä molemmissa, automaattinen ilmastointi on kaikissa. Tosin useasta dieselistä löytyy webasto. Se mikä pomppaa esiin noissa, niin bensat on jopa saman verran ajettujakin. Dieselistä löytyy 136 heppaa, bensasta 140. Kiihtyvyys dieselillä 11,5, bensalla 11,3. Huiput dieselillä 180, bensalla 172 (johtunee, että dieselissä on 6-lovinen aski).
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Käytännössä halvimmaksi tavaksi liikkua pitkääkin työmatkaa olen todennut sen säännön, että "aja olemassaolevalla kalustolla".
Niiden kunto on tiedossa, tulevat viat ja koska ne pitää korjata ovat tiedossa ja niiden hankintahintaa ei ole koska ne ovat jo omistuksessa.

Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.

Jos taas laittaa vaikka 5000 euroa autoon jonka kulutus on kolme litraa pienempi, niin hankintahintaa ei saa ajettua edes vuodessa nollaan.

Tuohon kun lisää 2000-5000 sijoituksen mukana tulevat uudet viat ja korjauskulut, niin käytännössä 1-2 vuotta saa ajella että ollaan tilanteessa että alkaa tekemään tiliä hankinnallaan, jonka osti siksi että halusi säästää rahaa... 8)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

napa kirjoitti:
Jesse_ kirjoitti:N. 25-30tkm tulee ajettuu vuodes ja auton on täl hetkel s124 250td ja se on rekisteröity pakettiautoks
itse hankin samanlaisen pakuksi rekisteröidyn (S124 E250TDA -94) käyttö/työautoksi, kun tuo ducato alkaa levitä käsiin... päättelin että tuollainen perus mekaaninen ja rivipumpullinen on kuitenkin vielä luotettavempi, kuin uudemmat sähköistetyt mallit (väyrystä en olisi huolinut, vaikka olisin saanut ilmaiseksi :D ) kulutus ja muut käyttökulut pitäis pysyä vielä ihan kohtuullisina nykyhinnoilla :think: kilometrejä tulee luultavasti 25-40 tkm väliin vuodessa...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
Kyl tollane mersu iha luotettavalt tuntuu, 16tkm aikan on tarvinu vaihtaa laturin hiilet/jännitteensäädin, moniurahihna + kiristinpyörä ja sitte öljyt ja suodattimet ym. perushuoltoi. Tehoo sais olla enemmän mut kyl tolla rauhallises ajos pärjää :)
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Jesse_ kirjoitti:
napa kirjoitti:
Jesse_ kirjoitti:N. 25-30tkm tulee ajettuu vuodes ja auton on täl hetkel s124 250td ja se on rekisteröity pakettiautoks
itse hankin samanlaisen pakuksi rekisteröidyn (S124 E250TDA -94) käyttö/työautoksi, kun tuo ducato alkaa levitä käsiin... päättelin että tuollainen perus mekaaninen ja rivipumpullinen on kuitenkin vielä luotettavempi, kuin uudemmat sähköistetyt mallit (väyrystä en olisi huolinut, vaikka olisin saanut ilmaiseksi :D ) kulutus ja muut käyttökulut pitäis pysyä vielä ihan kohtuullisina nykyhinnoilla :think: kilometrejä tulee luultavasti 25-40 tkm väliin vuodessa...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
Kyl tollane mersu iha luotettavalt tuntuu, 16tkm aikan on tarvinu vaihtaa laturin hiilet/jännitteensäädin, moniurahihna + kiristinpyörä ja sitte öljyt ja suodattimet ym. perushuoltoi. Tehoo sais olla enemmän mut kyl tolla rauhallises ajos pärjää :)
No onhan tuo 124 sitten paljon luotettavampi kuin väyrynen... Minä oon meinaa saanu about saman km määrän aikana vaihtaa ilmamäärämittarin JA yhden hehkutulpan (yhteensä 110e) :lol: No, kohta kyllä pitäisi vaihtaa jo tuo rämisevä ja ehkä vähän jo vuotava takapönttökin...
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulta palaisi päreet jos ajoautoon pitäisi joka öljynvaihtovälillä tehdä remonttia :thumbdown:
wiimax.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja napa »

dealer kirjoitti:Minulta palaisi päreet jos ajoautoon pitäisi joka öljynvaihtovälillä tehdä remonttia :thumbdown:
sama vika... tai meikäläisellä tuo raja on jotain 1 remontti/5 vuotta :D väyryset ja muut "sähködieselit" jäi laskuista pois, kun tuo firman sprintteri alkoi temppuilemaan :thumbdown: 5 kk ja useampi tonni rahaa, niin sillä taas pääsee hetken liikkumaan, kunnes seuraava vika iskee... vaihda boksi, vaihda kaapeli, ei oikein saa kannatusta meikäläiseltä...

ducato on täyttänyt vaatimukset hyvin tähän asti, ei kertaakaan ole jättänyt tielle/estänyt matkantekoa, vaikka vikoja on ollutkin (kytkin, 5 vaihde jne.) jos sen vain on saanut pakkasella käyntiin... firman vanha väyrynen taas on tällähetkellä halvaantuneena jonkun ihme sähkövian takia, joita kaasuvaijerilliseen ja täysmekaanisella rivipumpulla varustettuun vanhanmalliseen autoon ei iske :wink:

huikolle tiedoksi, että jos kevyt kuorma-autoihin tulee ensivuoden alusta joku +1500 €:n vuosittainen lisämaksu (vero), niin halvemmaksi tulee ostaa 500 €:n diesel lankku (tietenkin pakuksi katsastettu farkku) ja ajella sillä nuo työajot, kuin että "ostaa" 4 kertaa vuodessa tuon oman autonsa takaisin valtiolta verojen muodossa... ducaton kulutuskin on aika epämiellyttävä tällähetkellä, kun 5 vaihde on pelistä pois, olisko jotain 15 ltr/100 km, jos ei ajele vain 50 km/h, silloin voi päästä juuri ja juuri tuohon 10 ltr/100 km pintaan :thumbdown: hultoautoksi katsastamista pitää harkita, niin sitä vois sitten pitää edes seisonnassa, jos sille jotain tarvetta ilmenee (kevyt kuorma-autoja ei ole järkevää enää omistaa, jos tuo uusi laki tulee voimaan, jos niille ei ole tarvetta päivittäin, koska edes seisontaan laittaminen ei katkaise noita uusia suunniteltuja maksuja...)

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Huikko kirjoitti:Käytännössä halvimmaksi tavaksi liikkua pitkääkin työmatkaa olen todennut sen säännön, että "aja olemassaolevalla kalustolla".
Niiden kunto on tiedossa, tulevat viat ja koska ne pitää korjata ovat tiedossa ja niiden hankintahintaa ei ole koska ne ovat jo omistuksessa.

Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.

Jos taas laittaa vaikka 5000 euroa autoon jonka kulutus on kolme litraa pienempi, niin hankintahintaa ei saa ajettua edes vuodessa nollaan.

Tuohon kun lisää 2000-5000 sijoituksen mukana tulevat uudet viat ja korjauskulut, niin käytännössä 1-2 vuotta saa ajella että ollaan tilanteessa että alkaa tekemään tiliä hankinnallaan, jonka osti siksi että halusi säästää rahaa... 8)
Tässä on mielestäni tiivistettynä koko säästöidean kulmakivi !
Näin asia todellisuudessa on.
Ainoa mihin voi lisätä jotain....sen 5000€ auton saa ajettua vuodessa nollaan...meinaan jäännösarvon nollaan mitä siitä myydessä saa :D .

:thumbup:


Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...? :think:
Onko oikeasti tuloillaan....?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:

Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...? :think:
Onko oikeasti tuloillaan....?
.
huhua on ollut liikkeellä jo ainakin vuoden, eli eurovinjetti (tietulli kai helpompi käsite) maksu koskisi tulevaisuudessa myös kotimaisia kuorma-autoja... ja luultavasti yksityiskäytössä olevia kevyt kuorma-autoja verottettaiiin sitten rankimman päälle :think: onhan nuo sika halpoja ollutkin pitää kakkos/kolmos autoina nuo kevyt kuorma-autot, kun mitään "ympäristö perusteisia" turhia käyttömaksuja ei ole ollut... :think: käyttövoimavero 50 €:n luokkaa vuodessa ja siinä oli "maksut", toki vakuutukset päälle, mutta ne nyt on joka autosta...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:

Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...? :think:
Onko oikeasti tuloillaan....?
.
huhua on ollut liikkeellä jo ainakin vuoden, eli eurovinjetti (tietulli kai helpompi käsite) maksu koskisi tulevaisuudessa myös kotimaisia kuorma-autoja... ja luultavasti yksityiskäytössä olevia kevyt kuorma-autoja verottettaiiin sitten rankimman päälle :think: onhan nuo sika halpoja ollutkin pitää kakkos/kolmos autoina nuo kevyt kuorma-autot, kun mitään "ympäristö perusteisia" turhia käyttömaksuja ei ole ollut... :think: käyttövoimavero 50 €:n luokkaa vuodessa ja siinä oli "maksut", toki vakuutukset päälle, mutta ne nyt on joka autosta...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
Puhuit tuossa yksityiskäytöstä.....ei ilmeisesti koske firmojen omistuksessa olevia, esim. Putkiliikkeellä olevia ?
Vai siksikö ukot on alkaneet hommailla noita samoja pelejä retkeilyautoina...?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
Puhuit tuossa yksityiskäytöstä.....ei ilmeisesti koske firmojen omistuksessa olevia, esim. Putkiliikkeellä olevia ?
Vai siksikö ukot on alkaneet hommailla noita samoja pelejä retkeilyautoina...?.
koskee se firmojakin, mutta jos mahdollista, niin kai valtio nyt yksityistä enemmän yrittää rokottaa :wink:

retkeilyauto buumiin taas voi vaikuttaa enemmän se, että niillä saa ajaa 100 km/h (jos uutena ostaa, niin eikös niissä kaikissa jo ABS ja turvatyynyt ole...), mutta ei silti tarvitse maksaa autoveroa... ja uusissa menee ne CO2 maksutkin päästöjen perusteella, eikä painon kuten vanhoissa...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.
Niin, mihin verrataan ja miten pitkälle ajalle lasketaan.
Oman 110 km päivittäisen työmatkan ajan dieselpakulla jolla menee polttoainekuluihin+käyttövoimaveroon alle 10 euroa / työpäivä.
Samaa väliä olen kelannut 11,5 vuotta, tosin ei koko aikaa samalla autolla.
En koe mielekkäänä ajaa työmatkaa bensa-autolla vaikka ero polttoainekuluissa olisi vuodessa "vain" tonnin luokkaa.

Toisaalta veron tai polttoaineen hinnan muutoksiin reagoiminen laittamalla auto myyntiin vaihtaakseen käyttövoimaa - joko bensasta dieseliin tai toisinpäin - ei useinkaan ole rahallisesti kannattavaa.
wiimax.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin kannattavuusraja?

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kannattavuus on myös kaasujalasta kiinni. Nopeuden noustessa bensan kulutus nousee järjettömäksi ainakin omassa ajossa. Tietty tuo on myös kuskista kiinni. Mulla oli 230TE:n keskikulutus 40-50tkm matkalta noin 12L kun väykky on vienyt suurinpiirtein samalla tarkasteluvälillä 8,34L. Kulutus nousi talvikeleillä yli litran. Tässä kuussa 11,7L mutta siinä on yli tuhat kilsaa trailerin kans ja puolet siitä yli 2t kokonaispainolla koukun nokassa. Pienin kulutus viime vuoden elokuussa joka meni kuuden litran keskikulutuksella.

6000km riittää siis mulla veron maksamiseen + ainakin mulla huoltokulut on dieselissä muodostuneet huomattavasti pienemmiksi kuin bensassa. Hankintahinta on korkeempi mutta niin on myyntihintakin eli +/- 0€ on aika lähellä oikeeta tuossa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Vastaa Viestiin