Aika tasoihin menee pääomakulut, samoja pyyntihintoja pyydetään. Varusteet aika vähäisiä molemmissa, automaattinen ilmastointi on kaikissa. Tosin useasta dieselistä löytyy webasto. Se mikä pomppaa esiin noissa, niin bensat on jopa saman verran ajettujakin. Dieselistä löytyy 136 heppaa, bensasta 140. Kiihtyvyys dieselillä 11,5, bensalla 11,3. Huiput dieselillä 180, bensalla 172 (johtunee, että dieselissä on 6-lovinen aski).tj86430 kirjoitti:Onko laskelman autoissa samat pääomakustannukset, ja muuten toisiaan vastaavat (koko, suorituskyky, varusteet)?Iso-Jaska kirjoitti:Ei sitä vieläkään tarvi pitkää matkaa dieselillä ajaa, ku alkaa olemaan kannattavampaa kuin bensa.
Laskelmalla 10500 km per vuosi tulee samanhintaset kilometrit.
vero
D: 563,93
B: 172,64
vakuutus
D:1123,68
B:1037,96
kulutus
D: 7,20
B: 9,30
polttoaineen hinta
D: 1,519
B: 1,666
pa kust €/km
D: 0,109
B: 0,155
vero €/km
D: 0,066
B: 0,020
vakuutus €/km
D: 0,107
B: 0,099
yht €/km
D: 0,270
B: 0,270
Laskelman auto ei ole MB
Dieselin kannattavuusraja?
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Käytännössä halvimmaksi tavaksi liikkua pitkääkin työmatkaa olen todennut sen säännön, että "aja olemassaolevalla kalustolla".
Niiden kunto on tiedossa, tulevat viat ja koska ne pitää korjata ovat tiedossa ja niiden hankintahintaa ei ole koska ne ovat jo omistuksessa.
Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.
Jos taas laittaa vaikka 5000 euroa autoon jonka kulutus on kolme litraa pienempi, niin hankintahintaa ei saa ajettua edes vuodessa nollaan.
Tuohon kun lisää 2000-5000 sijoituksen mukana tulevat uudet viat ja korjauskulut, niin käytännössä 1-2 vuotta saa ajella että ollaan tilanteessa että alkaa tekemään tiliä hankinnallaan, jonka osti siksi että halusi säästää rahaa...
Niiden kunto on tiedossa, tulevat viat ja koska ne pitää korjata ovat tiedossa ja niiden hankintahintaa ei ole koska ne ovat jo omistuksessa.
Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.
Jos taas laittaa vaikka 5000 euroa autoon jonka kulutus on kolme litraa pienempi, niin hankintahintaa ei saa ajettua edes vuodessa nollaan.
Tuohon kun lisää 2000-5000 sijoituksen mukana tulevat uudet viat ja korjauskulut, niin käytännössä 1-2 vuotta saa ajella että ollaan tilanteessa että alkaa tekemään tiliä hankinnallaan, jonka osti siksi että halusi säästää rahaa...

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Kyl tollane mersu iha luotettavalt tuntuu, 16tkm aikan on tarvinu vaihtaa laturin hiilet/jännitteensäädin, moniurahihna + kiristinpyörä ja sitte öljyt ja suodattimet ym. perushuoltoi. Tehoo sais olla enemmän mut kyl tolla rauhallises ajos pärjäänapa kirjoitti:itse hankin samanlaisen pakuksi rekisteröidyn (S124 E250TDA -94) käyttö/työautoksi, kun tuo ducato alkaa levitä käsiin... päättelin että tuollainen perus mekaaninen ja rivipumpullinen on kuitenkin vielä luotettavempi, kuin uudemmat sähköistetyt mallit (väyrystä en olisi huolinut, vaikka olisin saanut ilmaiseksiJesse_ kirjoitti:N. 25-30tkm tulee ajettuu vuodes ja auton on täl hetkel s124 250td ja se on rekisteröity pakettiautoks) kulutus ja muut käyttökulut pitäis pysyä vielä ihan kohtuullisina nykyhinnoilla
kilometrejä tulee luultavasti 25-40 tkm väliin vuodessa...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...

- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Dieselin kannattavuusraja?
No onhan tuo 124 sitten paljon luotettavampi kuin väyrynen... Minä oon meinaa saanu about saman km määrän aikana vaihtaa ilmamäärämittarin JA yhden hehkutulpan (yhteensä 110e)Jesse_ kirjoitti:Kyl tollane mersu iha luotettavalt tuntuu, 16tkm aikan on tarvinu vaihtaa laturin hiilet/jännitteensäädin, moniurahihna + kiristinpyörä ja sitte öljyt ja suodattimet ym. perushuoltoi. Tehoo sais olla enemmän mut kyl tolla rauhallises ajos pärjäänapa kirjoitti:itse hankin samanlaisen pakuksi rekisteröidyn (S124 E250TDA -94) käyttö/työautoksi, kun tuo ducato alkaa levitä käsiin... päättelin että tuollainen perus mekaaninen ja rivipumpullinen on kuitenkin vielä luotettavempi, kuin uudemmat sähköistetyt mallit (väyrystä en olisi huolinut, vaikka olisin saanut ilmaiseksiJesse_ kirjoitti:N. 25-30tkm tulee ajettuu vuodes ja auton on täl hetkel s124 250td ja se on rekisteröity pakettiautoks) kulutus ja muut käyttökulut pitäis pysyä vielä ihan kohtuullisina nykyhinnoilla
kilometrejä tulee luultavasti 25-40 tkm väliin vuodessa...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Minulta palaisi päreet jos ajoautoon pitäisi joka öljynvaihtovälillä tehdä remonttia 

wiimax.fi
Re: Dieselin kannattavuusraja?
sama vika... tai meikäläisellä tuo raja on jotain 1 remontti/5 vuottadealer kirjoitti:Minulta palaisi päreet jos ajoautoon pitäisi joka öljynvaihtovälillä tehdä remonttia


ducato on täyttänyt vaatimukset hyvin tähän asti, ei kertaakaan ole jättänyt tielle/estänyt matkantekoa, vaikka vikoja on ollutkin (kytkin, 5 vaihde jne.) jos sen vain on saanut pakkasella käyntiin... firman vanha väyrynen taas on tällähetkellä halvaantuneena jonkun ihme sähkövian takia, joita kaasuvaijerilliseen ja täysmekaanisella rivipumpulla varustettuun vanhanmalliseen autoon ei iske

huikolle tiedoksi, että jos kevyt kuorma-autoihin tulee ensivuoden alusta joku +1500 €:n vuosittainen lisämaksu (vero), niin halvemmaksi tulee ostaa 500 €:n diesel lankku (tietenkin pakuksi katsastettu farkku) ja ajella sillä nuo työajot, kuin että "ostaa" 4 kertaa vuodessa tuon oman autonsa takaisin valtiolta verojen muodossa... ducaton kulutuskin on aika epämiellyttävä tällähetkellä, kun 5 vaihde on pelistä pois, olisko jotain 15 ltr/100 km, jos ei ajele vain 50 km/h, silloin voi päästä juuri ja juuri tuohon 10 ltr/100 km pintaan

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Tässä on mielestäni tiivistettynä koko säästöidean kulmakivi !Huikko kirjoitti:Käytännössä halvimmaksi tavaksi liikkua pitkääkin työmatkaa olen todennut sen säännön, että "aja olemassaolevalla kalustolla".
Niiden kunto on tiedossa, tulevat viat ja koska ne pitää korjata ovat tiedossa ja niiden hankintahintaa ei ole koska ne ovat jo omistuksessa.
Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.
Jos taas laittaa vaikka 5000 euroa autoon jonka kulutus on kolme litraa pienempi, niin hankintahintaa ei saa ajettua edes vuodessa nollaan.
Tuohon kun lisää 2000-5000 sijoituksen mukana tulevat uudet viat ja korjauskulut, niin käytännössä 1-2 vuotta saa ajella että ollaan tilanteessa että alkaa tekemään tiliä hankinnallaan, jonka osti siksi että halusi säästää rahaa...
Näin asia todellisuudessa on.
Ainoa mihin voi lisätä jotain....sen 5000€ auton saa ajettua vuodessa nollaan...meinaan jäännösarvon nollaan mitä siitä myydessä saa


Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...?

Onko oikeasti tuloillaan....?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Dieselin kannattavuusraja?
huhua on ollut liikkeellä jo ainakin vuoden, eli eurovinjetti (tietulli kai helpompi käsite) maksu koskisi tulevaisuudessa myös kotimaisia kuorma-autoja... ja luultavasti yksityiskäytössä olevia kevyt kuorma-autoja verottettaiiin sitten rankimman päälleLopenUupunut kirjoitti:
Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...?![]()
Onko oikeasti tuloillaan....?
.


500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Puhuit tuossa yksityiskäytöstä.....ei ilmeisesti koske firmojen omistuksessa olevia, esim. Putkiliikkeellä olevia ?napa kirjoitti:huhua on ollut liikkeellä jo ainakin vuoden, eli eurovinjetti (tietulli kai helpompi käsite) maksu koskisi tulevaisuudessa myös kotimaisia kuorma-autoja... ja luultavasti yksityiskäytössä olevia kevyt kuorma-autoja verottettaiiin sitten rankimman päälleLopenUupunut kirjoitti:
Napa, mistä 1500€ lisä maksusta sie horiset...?![]()
Onko oikeasti tuloillaan....?
.onhan nuo sika halpoja ollutkin pitää kakkos/kolmos autoina nuo kevyt kuorma-autot, kun mitään "ympäristö perusteisia" turhia käyttömaksuja ei ole ollut...
käyttövoimavero 50 €:n luokkaa vuodessa ja siinä oli "maksut", toki vakuutukset päälle, mutta ne nyt on joka autosta...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
Vai siksikö ukot on alkaneet hommailla noita samoja pelejä retkeilyautoina...?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Dieselin kannattavuusraja?
koskee se firmojakin, mutta jos mahdollista, niin kai valtio nyt yksityistä enemmän yrittää rokottaaLopenUupunut kirjoitti:
Puhuit tuossa yksityiskäytöstä.....ei ilmeisesti koske firmojen omistuksessa olevia, esim. Putkiliikkeellä olevia ?
Vai siksikö ukot on alkaneet hommailla noita samoja pelejä retkeilyautoina...?.

retkeilyauto buumiin taas voi vaikuttaa enemmän se, että niillä saa ajaa 100 km/h (jos uutena ostaa, niin eikös niissä kaikissa jo ABS ja turvatyynyt ole...), mutta ei silti tarvitse maksaa autoveroa... ja uusissa menee ne CO2 maksutkin päästöjen perusteella, eikä painon kuten vanhoissa...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Niin, mihin verrataan ja miten pitkälle ajalle lasketaan.Voi laskea äkkiä että esim 250km työmatkaa varten jos ostaa vaikka W124 200D:n matka-autoksi sanotaan vaikka että kahdella tonnilla ja kulutusero on litran pienempi, niin sitä hankintahintaa pelkästään ajaa vuoden umpeen.
Oman 110 km päivittäisen työmatkan ajan dieselpakulla jolla menee polttoainekuluihin+käyttövoimaveroon alle 10 euroa / työpäivä.
Samaa väliä olen kelannut 11,5 vuotta, tosin ei koko aikaa samalla autolla.
En koe mielekkäänä ajaa työmatkaa bensa-autolla vaikka ero polttoainekuluissa olisi vuodessa "vain" tonnin luokkaa.
Toisaalta veron tai polttoaineen hinnan muutoksiin reagoiminen laittamalla auto myyntiin vaihtaakseen käyttövoimaa - joko bensasta dieseliin tai toisinpäin - ei useinkaan ole rahallisesti kannattavaa.
wiimax.fi
Re: Dieselin kannattavuusraja?
Kannattavuus on myös kaasujalasta kiinni. Nopeuden noustessa bensan kulutus nousee järjettömäksi ainakin omassa ajossa. Tietty tuo on myös kuskista kiinni. Mulla oli 230TE:n keskikulutus 40-50tkm matkalta noin 12L kun väykky on vienyt suurinpiirtein samalla tarkasteluvälillä 8,34L. Kulutus nousi talvikeleillä yli litran. Tässä kuussa 11,7L mutta siinä on yli tuhat kilsaa trailerin kans ja puolet siitä yli 2t kokonaispainolla koukun nokassa. Pienin kulutus viime vuoden elokuussa joka meni kuuden litran keskikulutuksella.
6000km riittää siis mulla veron maksamiseen + ainakin mulla huoltokulut on dieselissä muodostuneet huomattavasti pienemmiksi kuin bensassa. Hankintahinta on korkeempi mutta niin on myyntihintakin eli +/- 0€ on aika lähellä oikeeta tuossa.
6000km riittää siis mulla veron maksamiseen + ainakin mulla huoltokulut on dieselissä muodostuneet huomattavasti pienemmiksi kuin bensassa. Hankintahinta on korkeempi mutta niin on myyntihintakin eli +/- 0€ on aika lähellä oikeeta tuossa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”