NARINANIVEL
"Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen". "
Ei ne kestä, heikko rakenne ottaa liikaa voimia vastaan.
Jos joku on enemmän ollut mersujen kanssa tekemisissä eikä ole narinanivelen vaivoihin törmännyt, kyse on lähinnä siitä että ei ole osattu tutkia autoa oikein.
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen". "
Ei ne kestä, heikko rakenne ottaa liikaa voimia vastaan.
Jos joku on enemmän ollut mersujen kanssa tekemisissä eikä ole narinanivelen vaivoihin törmännyt, kyse on lähinnä siitä että ei ole osattu tutkia autoa oikein.
wiimax.fi
Noh. Tuli tehtyä homma pidemmän kaavan kautta. Otin koko navan pöydälle. Nivel oli niin väljä että se keskiosa tuli läpi nivelen ulkokehästä kun kerran vasaralla kopautti
Näppärästi lähti kun hitsasi ulkokehän sisäpuolelle kunnon jöötiä. Lähti pikkunaputtelulla vanha pois. Ja navan kehä tietenki lämpesi siinä samalla niin uus ei ollut kuin naputella kohdalleen. Tietenkin siitä ulkokehältä. Niveltähän ei kannata naputella siitä keskiosasta. Samalla tuli laitettua pyörälaakereihin uudet rasvat.

Vastaus Dealerille
Narinan kuuleminen vaatii korvia, ei välttämättä Mersutuntemusta.
Olen edelleen samaa mieltä, että jos jonkin auton, jokin osa hajoaa
100%:lla varmuudella lyhyessä ajassa, on kyseessä suunnitteluvika.
Jos valtaosa kestää jopa auton iän, on kyseessä valmistu/ raaka-aine/ kokoonpanovika.
Olen edelleen samaa mieltä, että jos jonkin auton, jokin osa hajoaa
100%:lla varmuudella lyhyessä ajassa, on kyseessä suunnitteluvika.
Jos valtaosa kestää jopa auton iän, on kyseessä valmistu/ raaka-aine/ kokoonpanovika.
jjfinland, varsin harvassa Mersussa se "narinanivel" oireilee narisemalla.
Useimmiten se väljistyy kaikessa hiljaisuudessa.
Väljyyden toteaminen ei onnistu kaikilta katsastusmiehiltäkään, en jaksa uskoa että kyseessä on piittaamattomuus.
Saati sitten kokemattomalta asentajalta, vielä vähemmän auton omistajalta ellei häntä neuvota / ole tietoa.
Yhdessäkään Mersussa narinanivel ei kestä väljistymättä "auton iän", jos ajatellaan että kilometrejä tulee jonkinkaan verran.
Näissä W202-210-203-malleissa takapään tuentaan vaihdetaan jatkuvasti niitä heloja, muuta ei vielä mene kovin paljon.
Etupäässä erittäin heikko kohta on alapallonivelet, ne eivät välttämättä kestä kuin 30000 km.
"Narinaheloja" vaihdellaan kovasti jo alle 100000 kilometrissä, tänään muuten vaihdoin w210 320cdI:hin jolla ajettu muistaakseni 140000 ja HUH että oli helat sökönä.
Omistajan mukaan auto otti urista loikkia sivusuunnassa.
Kyseessä on 100% varmasti suunnitteluvika, jota ei jostain käsittämättömästä syystä ole korjattu W124-201 saatujen kokemusten perusteella.

Useimmiten se väljistyy kaikessa hiljaisuudessa.
Väljyyden toteaminen ei onnistu kaikilta katsastusmiehiltäkään, en jaksa uskoa että kyseessä on piittaamattomuus.
Saati sitten kokemattomalta asentajalta, vielä vähemmän auton omistajalta ellei häntä neuvota / ole tietoa.
Yhdessäkään Mersussa narinanivel ei kestä väljistymättä "auton iän", jos ajatellaan että kilometrejä tulee jonkinkaan verran.
Näissä W202-210-203-malleissa takapään tuentaan vaihdetaan jatkuvasti niitä heloja, muuta ei vielä mene kovin paljon.
Etupäässä erittäin heikko kohta on alapallonivelet, ne eivät välttämättä kestä kuin 30000 km.
"Narinaheloja" vaihdellaan kovasti jo alle 100000 kilometrissä, tänään muuten vaihdoin w210 320cdI:hin jolla ajettu muistaakseni 140000 ja HUH että oli helat sökönä.
Omistajan mukaan auto otti urista loikkia sivusuunnassa.

Kyseessä on 100% varmasti suunnitteluvika, jota ei jostain käsittämättömästä syystä ole korjattu W124-201 saatujen kokemusten perusteella.
wiimax.fi
Selkis
Tuohon ei ole mitään lisättävää, kylläkin tuo nimitys "narinanivel" on siis vähän harhaanjohtava.
Ihmettelen todella sitä, miksi noin selvää vikaa ei ole korjattu.
Oma -00 C200 CDI:ni on taittanut matkaa 383.000 km, kuinkahan monennen kerran tuo narinanivel tuli vaihdettua?
Eikö todellakaan väljä nivel tunnu, pyörää retuuttamalla, taka-akselin ollessa nostettuna?
Olen ajanut Jaguareilla vuodesta 1970 lähtien, ja XJ sarjassa toimii vetoakseli taka-akselin ylätukivartena, joten laakeri on kovilla, ja väljistyessään, aiheuttaa selvää heiluntaa takapyörässä. Se on helppo todeta käsin heiluttamalla, taka-akselin ollessa nostettuna, jopa katsastusmiehet osaavat sen.
Miksi ei vastaava vika tuntuisi Mersussa?
Ihmettelen todella sitä, miksi noin selvää vikaa ei ole korjattu.
Oma -00 C200 CDI:ni on taittanut matkaa 383.000 km, kuinkahan monennen kerran tuo narinanivel tuli vaihdettua?
Eikö todellakaan väljä nivel tunnu, pyörää retuuttamalla, taka-akselin ollessa nostettuna?
Olen ajanut Jaguareilla vuodesta 1970 lähtien, ja XJ sarjassa toimii vetoakseli taka-akselin ylätukivartena, joten laakeri on kovilla, ja väljistyessään, aiheuttaa selvää heiluntaa takapyörässä. Se on helppo todeta käsin heiluttamalla, taka-akselin ollessa nostettuna, jopa katsastusmiehet osaavat sen.
Miksi ei vastaava vika tuntuisi Mersussa?
Hetken mietittyäni
Jees, hetken mietittyäni täytyy vastata omaan kysymykseeni
Mersun tapauksessa jousi pitää laakeria kireällä, eikä muovisuojuksen takia katsastaja voi nostaa autoa tukivarresta, jolloin välyksen tuntisi.
Jaguarin tapauksessa pelkkä auton nostaminen riittää, mutta jos nostetaan alatukivarren ulkopäästä, voi tuntea pienimmänkin välyksen laakerissa.

Mersun tapauksessa jousi pitää laakeria kireällä, eikä muovisuojuksen takia katsastaja voi nostaa autoa tukivarresta, jolloin välyksen tuntisi.
Jaguarin tapauksessa pelkkä auton nostaminen riittää, mutta jos nostetaan alatukivarren ulkopäästä, voi tuntea pienimmänkin välyksen laakerissa.
Kyllä se mersun narinanivelen välyksen voi todeta niin että nostaa renkaan ilmaan ja vetelee renkaan alareunasta ulospäin. Tai vaikka niin että kun rengas on ilmassa niin ristikolla (rengaspulttiavain) vääntää renkaanpultin kannasta ylös päin. Tietenkin niin ettei pultin kanta vaurioidu.
Jousi painaa alatukivartta alas päin mutta iskari pitää kuitenkin sen niin ettei se paina napaa alas.
Eli rengasta pitää nostaa sillä voimalla mikä on kun laskee renkaan, jarrujen, navan, ja tukivarsien painon yhteen.
Olipa taas hankalasti selitetty.
Jousi painaa alatukivartta alas päin mutta iskari pitää kuitenkin sen niin ettei se paina napaa alas.
Eli rengasta pitää nostaa sillä voimalla mikä on kun laskee renkaan, jarrujen, navan, ja tukivarsien painon yhteen.

Narinanivelen välys EI tunnu renkaasta vääntelemällä, paitsi jos nivel on todella väljä.
Tai ainakaan minä en pysty vikaa toteamaan ellen nosta tuentaa alatukivarren alta.
Renkaasta nostamalla, Mika ?
Eeeei, kun irrotat narinanivelen pultin niin tuenta pomppaa ylös ja laittaessasi pulttia takaisin joudut "rytkäyttämään" tuentaa alaspäin varsin lujasti, eikä se pysy kohdallaan kuin voimakkaasti painamalla.
Narinanivelen kuluminen riippuu varmasti siitä, millaisilla teillä autolla ajetaan - ja ajotyylistäkin.
Joskus kun vaihtaa niitä heloja, auton omistaja sanoo että se on ensimmäinen kerta kun ne joudutaan vaihtamaan; kysyttäessä; ei eeei se uudesta asti ole minulla ollut, oli sillä 355000 ajettu kun minä ostin.
Tai ainakaan minä en pysty vikaa toteamaan ellen nosta tuentaa alatukivarren alta.
Renkaasta nostamalla, Mika ?

Eeeei, kun irrotat narinanivelen pultin niin tuenta pomppaa ylös ja laittaessasi pulttia takaisin joudut "rytkäyttämään" tuentaa alaspäin varsin lujasti, eikä se pysy kohdallaan kuin voimakkaasti painamalla.
Narinanivelen kuluminen riippuu varmasti siitä, millaisilla teillä autolla ajetaan - ja ajotyylistäkin.
Joskus kun vaihtaa niitä heloja, auton omistaja sanoo että se on ensimmäinen kerta kun ne joudutaan vaihtamaan; kysyttäessä; ei eeei se uudesta asti ole minulla ollut, oli sillä 355000 ajettu kun minä ostin.

wiimax.fi
Kirjoittelin tuossa:
"Narinanivelen välys EI tunnu renkaasta vääntelemällä, paitsi jos nivel on todella väljä."
Mikalla oli sitten todella väljä se nivel, silloin välys kyllä tuntuu.
Vaan kun se hela on sellaisessa kohdassa kuin on, pienikin välys aiheuttaa muutoksia pyöränkulmiin kesken ajon, ja se on myrkkyä ajo-ominaisuuksille.
"Narinanivelen välys EI tunnu renkaasta vääntelemällä, paitsi jos nivel on todella väljä."
Mikalla oli sitten todella väljä se nivel, silloin välys kyllä tuntuu.

Vaan kun se hela on sellaisessa kohdassa kuin on, pienikin välys aiheuttaa muutoksia pyöränkulmiin kesken ajon, ja se on myrkkyä ajo-ominaisuuksille.
wiimax.fi
Joo ei se tahdo renkaasta tuntua, vipalla vääntää rengasta vasten, sillä lailla minä sitä olen yrittänyt kokeilla, ja useimmiten nämä nivelet vaihdetaan jo "alkuvaiheessa ennenkuin välystä kerkeää liikaa tulemaan.dealer kirjoitti:Kirjoittelin tuossa:
"Narinanivelen välys EI tunnu renkaasta vääntelemällä, paitsi jos nivel on todella väljä."
Mikalla oli sitten todella väljä se nivel, silloin välys kyllä tuntuu.![]()
Vaan kun se hela on sellaisessa kohdassa kuin on, pienikin välys aiheuttaa muutoksia pyöränkulmiin kesken ajon, ja se on myrkkyä ajo-ominaisuuksille.
ja mitä tulee "narina nivel" nimitykseen, noh sillä autokannalla mitä meille tulee, isoin osa näistä nivelistä vaihdetaan juurikin narinan takia, näin sanoisin näppituntumalla.
toisaalta jos tuntuu että nimitys "väljänivel" sopisi paremmin kuvaamaan tätä niveltä niin mikä jottei

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Juu,ei narise,mutta kuormattuna viskoo kummasti,jos ajaa keskiviivan tai asvalttipaikkauksen yli.
Taidan vaihtaa suosiolla -89 malliseen satakaksneloseen "väljänivelet"
Taidan vaihtaa suosiolla -89 malliseen satakaksneloseen "väljänivelet"
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Voihan se olla siinäkin.Tänään ostin molemmille puolille narinanivelet,kun sattu tarvikeliikkeessä hyllyssä olemaan just kaksi.Hintakaan ei paha,37 euroo yhteensä.Rässi66 kirjoitti:Katoppa ensin apurungon etummaiset puslat.kilander kirjoitti:Juu,ei narise,mutta kuormattuna viskoo kummasti,jos ajaa keskiviivan tai asvalttipaikkauksen yli.
Taidan vaihtaa suosiolla -89 malliseen satakaksneloseen "väljänivelet"
Pelkääjänpuolelle on "jo"vaihdettu.Kyllähän oli homma.Otin ne tukitangot ja jarrusatulan irti,jotta saa käännettyä navan,että pääsi lyömään helaa alaspäin.
Hauskaa kun ei liikkunu kylmiltään mihinkään,ajelin siitä rälläkällä vähän tasaseks,hitsailin mikillä sisäkehää ulkokehään kiinni,lämpö autto,että lähti vasaralla naputtelemalla pois.
Ja uusi isolla hylsyllä paikalleen naputtelemalla.
Aikaahan siinä tuhratessa meni,heti kun sain pyörän paikalleen,tallin ovet kiinni ja juomaan asennuskaljoja.
Kattoo sitä toistapuolta myöhemmin...
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Ja nyt toinenpuolikin vaihettu.Oli lainassa semmonen irrotustyökalu,mutta siinä ei kestänyt kierteet,eli mikillä hitsasin kuumaksi ja mahoton takominen vasaralla.Oli kyllä tiukassa kuskinpuoleinen.
Nyt kun älysin alottaa homman montun päällä,niin ei tarvinnut muuta purkaa,kuin se narinanivelen pultti,hyvin pääsi alhaaltapäin lyömään.
Mitähän seuraavaksi ....
Nyt kun älysin alottaa homman montun päällä,niin ei tarvinnut muuta purkaa,kuin se narinanivelen pultti,hyvin pääsi alhaaltapäin lyömään.
Mitähän seuraavaksi ....
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Käy kaupasta mahdollisimman luja 12mm pitkä pultti ja sitten tarviit 41mm hylsyn tai vastaavan.Mikaz kirjoitti:MIstä noita nivelen irrotustyökaluja saa ostettua ?
Viritä vetopultti helasta läpi kireelle. Sitte lyöntejä jälkkäriksi.
Kiristele aina pulttia, lyö, kiristä, lyö jne.
Kohta likkuu ihan kiristämällä pulttia. Tarkemmat ohjeet löytyy haulla.
Tää oli kaverin tekemä,en tiiä saako mistään ostaa.Tässä yksilössä onkelmana patarautanen(8,8)kierretanko.Pitäis hommata lujempaa kierretankoa.TämmöinenMikaz kirjoitti:MIstä noita nivelen irrotustyökaluja saa ostettua ?

CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Onko jollain yuollasta työkalua oulun - lapin lääniin alueella lainata..??
On alkanu tuo väyrynen nariseen TOSI pahasti joka joustossa.
Varsinki ku vetkoukusta painaa jalalla niin Peltorit pitäs olla.
Muuttuuko pyöränkulmat radikaalisti tai ollenkaan vaihdossa..??
~KOS~
On alkanu tuo väyrynen nariseen TOSI pahasti joka joustossa.
Varsinki ku vetkoukusta painaa jalalla niin Peltorit pitäs olla.
Muuttuuko pyöränkulmat radikaalisti tai ollenkaan vaihdossa..??
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Luetaampa tarkemmin tätä topikkia.....Rässi66 kirjoitti:Käy kaupasta mahdollisimman luja 12mm pitkä pultti ja sitten tarviit 41mm hylsyn tai vastaavan.Mikaz kirjoitti:MIstä noita nivelen irrotustyökaluja saa ostettua ?
Viritä vetopultti helasta läpi kireelle. Sitte lyöntejä jälkkäriksi.
Kiristele aina pulttia, lyö, kiristä, lyö jne.
Kohta likkuu ihan kiristämällä pulttia. Tarkemmat ohjeet löytyy haulla.
Tässähän on tarvittavat irrotustyökalut!!!

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
No niin toisellepuolelle narinanivel vaihdettu.
Onnistu suht koht helposti ku osti tarpeeksi pitkän pultin (160 mm) joka ylsi kahden hylsyn ja narinahelan läpi.
Ei tarvinnut lyödä yhtään kun pulttikoneella kiristi takaapäin mutteria niin hela lähti v***uilematta irti.
Hankalampi oli laittaa uusi hela paikoilleen.
Mutta todellinen äänen aiheuttaja taisi olla campersäätötangon sisempi pusla..??
Oli mennyt TODELLA väljäksi alle puolessa vuodessa....

Piti vaihtaan alkuperäinen ylätukivarsi takas ku klappia renkaassa tuntui aivan älyttömästi.
Onko joku sorvannut uusia uretaani (ym.) puslia noihin "laadukkaisiin" camper säätötankoihin..??
Ja nyt toistapuolta vaihtamaan....
Pyöränkulmat ovat ihan ketuillaan ku säädettiin keväällä noitten campertankojen kaa, mut nyt pitää säätää ne uudesttaan.
~KOS~
Onnistu suht koht helposti ku osti tarpeeksi pitkän pultin (160 mm) joka ylsi kahden hylsyn ja narinahelan läpi.
Ei tarvinnut lyödä yhtään kun pulttikoneella kiristi takaapäin mutteria niin hela lähti v***uilematta irti.
Hankalampi oli laittaa uusi hela paikoilleen.
Mutta todellinen äänen aiheuttaja taisi olla campersäätötangon sisempi pusla..??
Oli mennyt TODELLA väljäksi alle puolessa vuodessa....

Piti vaihtaan alkuperäinen ylätukivarsi takas ku klappia renkaassa tuntui aivan älyttömästi.
Onko joku sorvannut uusia uretaani (ym.) puslia noihin "laadukkaisiin" camper säätötankoihin..??
Ja nyt toistapuolta vaihtamaan....
Pyöränkulmat ovat ihan ketuillaan ku säädettiin keväällä noitten campertankojen kaa, mut nyt pitää säätää ne uudesttaan.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Vai narinanivel
W163 ML 270 narisi ku Ojalan vanaha heteka... Isäntä pisti minut monttuun imurin varren kanssa paikallistamaan, että mikäköhän nivel siellä narisee. Sanoin, että vänkärin puolen takaiskari, mutta vastaukseksi minut
häädettiin montusta, jollain naisenpuolta hiukka väheksyvällä kommentilla säestettynä.
No, isäntä otti auton käsittelyyn ja purki takapäästä suurinpiirtein kaikki nivelet, käytti auki, ruuvasi, putsasi ja rasvasi, ruuvasi, putsasi ja rasvasi jne...
Muuten hyvä, mutta narina vain voimistu. Viimeiseksi tutki sen mun osoittaman iskarin. Rasvasi sen X1R:llä - narinat loppu. Kun vähän kuittailin, oli vastaus, että löytää se sokiakin kana joskus jyvän...
häädettiin montusta, jollain naisenpuolta hiukka väheksyvällä kommentilla säestettynä.
No, isäntä otti auton käsittelyyn ja purki takapäästä suurinpiirtein kaikki nivelet, käytti auki, ruuvasi, putsasi ja rasvasi, ruuvasi, putsasi ja rasvasi jne...
Muuten hyvä, mutta narina vain voimistu. Viimeiseksi tutki sen mun osoittaman iskarin. Rasvasi sen X1R:llä - narinat loppu. Kun vähän kuittailin, oli vastaus, että löytää se sokiakin kana joskus jyvän...

Tiikeri tankissa
ja blondi ratissa...
ja blondi ratissa...
Re: Vaihdettu täälläkin
Pari vuotta on kulunut em. projektista! Miten on, tulikohan tällä menetelmällä "narinaniveleen" lisää kestävyyttä, vai onko moinen nivel vain luotu "puutteineen" vaihdettavaksi. Auttaisiko sisimmäisen holkin pyörittely ennen asennusta, jotta tehtaalla roiskaistu asennusrasva leviäisi korroosiosuojaksi ympäriinsä? Olisi kiva tietää onko jotain keksitty?:roll:jjfinland kirjoitti:Tuli tuo nivel vaihdettua täälläkin. Sorvasin sopivan ulosvetoholkin ja vastaprikan, ja pulttikoneella päästelin romut ulos. Romusta kyllä olikin kyse, niin vahvasti oli pallo-osa ruosteessa.
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
Re: Vaihdettu täälläkin
No niin, tuli käytettyä 124:sta kahdennentoista kerran katsastuksessa. Läpi meni huomautuksitta, ei edes tuo narinanivel ollut vieläkään väljä, narinasta nyt puhumattakaan. Tuntuu tosiaan kummalta kun joidenkin mielestä nuo on kulutustavaraa ja toisilla ne ei näy loppuvan ollenkaan. Olen itse ajanut autolla 450 tkm, eikä takapään ripustuksiin ole tarvinnut vaihtaa kuin toiselle puolelle "raidetngon". Nivelet käytiin nytkin tarkasti läpi eikä ole kyse siitä, että niitä ei olisi osattu tarkastaa. Jos kesto on noin vaihtelevaa niin voiko kyseessä olla muu kuin tekoviat tai asennusvirheet vai onko niiden laatu huonontunut vuosien varrella, vanhat kestää ja uudet ei.Hannu II kirjoitti:Pari vuotta on kulunut em. projektista! Miten on, tulikohan tällä menetelmällä "narinaniveleen" lisää kestävyyttä, vai onko moinen nivel vain luotu "puutteineen" vaihdettavaksi. Auttaisiko sisimmäisen holkin pyörittely ennen asennusta, jotta tehtaalla roiskaistu asennusrasva leviäisi korroosiosuojaksi ympäriinsä? Olisi kiva tietää onko jotain keksitty?:roll:jjfinland kirjoitti:Tuli tuo nivel vaihdettua täälläkin. Sorvasin sopivan ulosvetoholkin ja vastaprikan, ja pulttikoneella päästelin romut ulos. Romusta kyllä olikin kyse, niin vahvasti oli pallo-osa ruosteessa.
Työ sinänsä ei ollut suuri ja vaiheet ovat varmaan tulleet selväksi kaikille, mutta insinöörinä ei tietystikään voi olla analysoimatta mahdollisia virheitä rakenteessa, kun kerran niin useassa autossa on tuo sama vika.
Jos kaikkien Mersujen ko. nivelet menisi uusiksi, olisi ilmeistä että kyseessä olisi suunnitteluvika. Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska veljeni, vannoutunut
Mersumies, vuosien takaa, ei ollut koskaan törmännyt tuohon "narinaniveleen".
Jäljelle jää siis "valmistusvika / kokoonpanovika" koska jotkut kestää auton iän ja jotkut ovat lyhytikäisiä.
Uteliaana avasin siis tuon uuden, virallisen jälleenmyyjän 45€ kiskurihinnalla
myymän osan, ja totesin että kumipalkeen alla oli valkoista vaseliiniä. Tuo vaseliini oli pyöräytetty lähes täyden kierroksen voideltavan kohdan ympäri,
siis LÄHES täyden kierroksen. Kellotaululla kuvailtuna, klo 12:sta - 10:een.
Big deal?? Tuolla puuttuvalla osalla ei ollut suojaa ollenkaan, joten vesi olisi päässyt suoraan metallipintojen väliin.
Kumipalkeet ja niiden kiristysjouset vaikuttavat kyllä toimivilta, mutta ilmeisesti niiden ohi pääsee kosteutta, jolla ei kummiskaan olisi haitallista vaikutusta, jos rasva suojaisi laakeripintaa. Mutta kun ei suojaa! Laakerin luontainen pyörimis ja kääntymisliike, on niin pieni, ettei se siirrä rasvaa kuiville pinnoille.
Viimeistelin "gastarbeiterien" työn, levittämällä rasvan ympäri laakeria ja asensin kumipalkeen paikoilleen. Eiköhän pysy hiljaa pidempään kuin 5 vuotta
Rasvasin omastani niin että laitoin löysäävaseliinia (oljyllä laimennettua) injektioruiskuun. Neula kumin läpi ja toinen pelkkä neula toiselle puolelle niveltä et ilma pääsee pois. Hyvin onnistui. Tuon ilman pääsy pois kannattaa varmistaa siksi ettei suojakumi pullahda pois kun rasvaa tunkee niveleen. En usko että neulan jättämä reikä kumissa on vaarallista. Nivelessä ainakin minun oli takapuolella suojakumi kumia ja etupuolella valkea ilmeisesti muovinen suojakumiCH kirjoitti:Oikeasta takapäästä kuuluu narinaa omassa 124:ssa, mutta narinanivelessä ei ole väljää. Miten toi narinanivel kannattaisi rasvata ja millä?

Ainakin omasta lankusta nivel näkyy sopivasti kun renkaan ottaa pois.