xr5 kirjoitti:lastuta nyt sitten sellaista jossa on lämmön varaaja nokalla

...Onhan tuossa tietty puolet tottakin...
Railpaineen määräytyminen ohjelmassa:
Katso yllä olevaa kuvaa.
Railpaine käyttäytyy ohjelmassa itse asiassa aikatavalla samalla keinon, kun ahtopainekkin.
Kun tehoa kaasupolkimella pyydetään, niin yllä olevan kartan perusteella pyydetään myös railpainetta, jolla ruiskutus sitten suoritetaan.
Toteutunut ruiskutusmäärä tulee siis tämän ruiskutuspainekartan ja aikaisemmin jo käsitellyn suutinkartan, jossa aika määräytyy, funktiona.
Siksi myös paineeseen tehty ”huijaus” jollain boxilla vaikuttaa heti myös ruiskutus määrään…. ja tehoon.
Nyrkkisääntönä on, kuten itsekin huomaatte, että kierrosten ja syöttömäärän noustessa railpainekkin nousee.
Kuten kaikki nyt jo varmaan sitten tietääkin, niin jo ihan korkeapainepumpun kestävyyden takiakin tähän paineeseen liittyy monenlaista vahtia ja rajoitetta.
Toteutunutta painetta suhteessa kartan pyytämään seurataan ja riittävät alitukset ja ylitykset aiheuttaa sen sammumisen, joskus voi olla seurauksena ”pelkkä” vikatila.
Tärkeää tässäkin on se, että toteutunut ruiskutuspaine on aina käytännössä eri, kun mitä kartta, eli ohjelma pyytää, johtuen ihan mekaanisista rajoitteistakin, tekniikassa ja ohjauksessa.
Mutta herjaa ei tule, kunhan kuitenkin toteutuma pysyy ennalta määritellyssä haarukassa.
Tätä paineen ohjausta hoitaa myöskin ohjelmassa PID-säädin.
Paineen säädin ottaa huomioon ruiskutetun polttoainemäärän, sekä polttoaineen lämmön.
Tässä topiikissa käsitelty vaiva liittyy pelkästään kahteen tiettyyn malliin.
E- ja C-200cdi,hin, joissa on vnt ahdin, eli edc15c6-ecu ja 116hv vakiona.
Kuvittelisin, ettei juuri tämä vika ilmene muissa lastutetuissa, ei uudemmissa, eikä vanhemmissa malleissa, eikä siis näissäkään kaikissa, vain vaan joissain ennalta arvaamattomissa tapauksissa, valmistustoleransseista, kulumisesta, kuun asennosta, ym,ym …. riippuen.
Säädin on nimittäin näissä kahdessa mallissa ja AMG,ssä erilainen, kuin missään muussa softa-, tai moottoriversiossa.
Kaikissa muissa säädin muuttuu tietyn määrän ja lämmön jälkeen aggressiivisemmaksi, mutta näissä ei.
Tämän lisäksi, jos katsotte railpainekarttaa, niin huomaatte, että 50 millin syötöillä, joka on ko 200cdi,n max syöttömäärä 4200rpm kohdalla, pitäisi paineen laskea 4400rpm jälkeen.
Kuitenkin max painetta vahtiva rajoitin antaa paineen olla 1350bar aina 4500rpm asti ja vasta sitten alkaa pakottamaan painetta alaspäin.
Eli jos kierrokset pääsee livahtamaan sopivan pienillä syötöillä (~50milliä) riittävän ylös, on mahdollisuus ohjelmalliseen ristiriitaan, kun ohjelma hyväksyy suuremman paineen, kuin mitä se itse asiassa pyytää.
Tähän kun lisätään em. paineen säätimestä puuttuva, voimakkaammin reagoiva säätö, niin uskoisin nyt, että sopivassa tilanteessa, ihan mekaanisesta hitaudestakin johtuva, kun säätö jää ”jälkeen”, seurauksena ko. railpaineen ylitys.
No, vaiva voisi siis johtua softassa olevista eroista, siis voisi, en vielä tiedä, mutta kokeillaan, niin sitten tiedetään.
Siihen voi vaikuttaa raja-arvoja, tai säädintä muuttamalla.
Yksi tuttu mies mulla onkin jo ”uhriksi”.
Jos Kainuun alueella olisi vaikka toinenkin, tai mikä ettei kauempaakin, jos haluaa käydä, niin voi ottaa yhteyttä.
Auton pitää siis olla alun perin 200cdi/116hv ja vaivana juurikin tämä raipaineen ylittyminen.
Niin ainakin yritän korjata vaivaa ohjelmasta.
Ei tieten maksa mitään, kunhan vaan sitten tiedän, toimiiko korjaus vaiko eikö.
Sitten nyt kyllä haluaisin poikkeuksellisesti kirjoittaa jonkinlaisen vastineenkin.
Ensiksikin, minua kyllä tavattomasti kismittää sellaiset vihjailut, että jotenkin pimittäisin tietoa.
Kun minä olen aloittanut cdi,n harrastamisen ja aiheesta kirjoittelun, ei täällä edes ollut ketään muuta aiheesta kirjoittajaa, tai ylejään ketään, joka olisi aiheesta jotain rakentavaa tiennyt.
Meni kyllä vuosia, ennen kuin mitään ”jaettavaa” on tänne alkanut oikeasti ilmaantumaan.
Eikä minun edelleenkään tarvitsisi tänne mitään kertoa.
Käsittääkseni olen tänne kirjoittanut läpi koko cdi-moottorin toimintaperiaatteen tärkeimpine apulaitteineen, lukee vaikka 200cdi-topiikkini läpi.
Jos ohjelmasta, tai ohjelmoinnista en jotain yksittäistä kohtaa halua ilmaista, niin se on kyllä täysin oma asiani, muttei sekään merkitse sitä, etten olisi toisia auttanut.
Muutamaa asiaa täällä olen yrittänyt aivan erityiseen varoa.
Nimittäin toisten tiedon mollaamista ja oman tiedon kehumista, kun en todellakaan kaikkia koukkuja, en ohjelmasta, enkä tekniikasta tiedä, enkä edes pyri sellaista kuvaa antamaankaan.
Sitten aivan tarkoituksella en ole koettanut julkisesti itseäni tuputtaa, tai mainostaa täällä, vaikka minulla on lisenssillä varustetut ohjelmat, sekä työkalut ja y-tunnuskin löytyy.
Minusta sellainen ei vaan sovi tällaiselle foorumille, tai sitten pitää tehdä em. sopimus pitäjän kanssa.
Kaiken tiedon ilmituomiselle on vielä sellainenkin este, etten todellakaan kaikkea asiasta tietämääni ole itse keksinyt.
Ei toiselta saatua, tai toisen avustuksella saatua tieto voi ”luvatta” jakaa täällä ja vieläpä ”omana”, ei se vaan sovi.
Aina voi nämä minun postaukseni jättää lukematta, jos tuntuu, että niissä jätetään vaan jotain kertomatta, tai käytän täällä vaan toisia ja heidän tietojaan hyväkseni, omiin tarkoituksiini.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5