Öljyä kuluu kuin piimää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aki P kirjoitti:Pitkät huoltovälit ovat lähteneet markkinoinnin aloitteesta, ei teknisen puolen suunnittelujoiden ajatuksista :!: :!:
Juurikin näin.

Pitäisköhän oikein alkaa kaivelemaan vanhoja liukulaakereita ja tehdä tuo kuormituspenkki itse. Ei kummoinenkaan operaatio rakentaa moinen. Sitten pääsis itse koittamaan miten puntit vaikuttaa milläkin öljyllä. Hakee lainaan tai ostaa kohdistettavan mittarin. Tuollaiselle mittarille olis kyllä käyttöä muutenkin.

Kaksi vierekkäistä pukkia, kaksi kaulaa, vipuvartta, puntteja sekä kasa liukulaakereita. Koko höskälle penkki ja vielä vaikkapa tehokas porakone veivaamaan. Aika äkkiä pääsisi vertaamaan ihan itte esim käytetty Mobil vs. käytetty Teboil tai uusi Mobil vs. uusi Teboil.
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: Öljyä kuluu kuin piimää

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Mitä pitemmälle viety viskositeetti, kuten 5W-50 tai 10W-60, alkaa kapenemaan kummastakin päästä, 10 tkm jälkeen 5W-50 saattaa olla 15W-30 tjsp. Suuri viskositeettialue ei kestä kuin jonkin aikaa. Terminologiaa en muista / osaa. Suomessa ei kyllä normaalikäytössä tarvitse ikinä kuumapään viskositeettiä 50. Kuumapään 40 tai 30 on aivan riittävä. Liian jäykkä öljy jopa lisää lämpökuormaa koneessa samalla vähentäen tehoa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re:

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aki P kirjoitti:Pitkät huoltovälit ovat lähteneet markkinoinnin aloitteesta, ei teknisen puolen suunnittelujoiden ajatuksista :!: :!:
Samoin lyhyet vaihtovälit (eri tuotteen markkinointikaveri vaan kyseessä). :)

Mikäs se pitkä huoltoväli muuten on? Rekkamiesten normaali 100 000 km vissiin vielä lyhyt. :?:

Kas kun kukaan ei laittanut threadiin labramittaustuloksia ettei tarvitset esson baarin juttuihin nojata (omatkin jutut kuuluu tuohon kategoriaan). US-foorumeilta löytyy monia moottorin kulumisanalyyseja eri öljyillä muutaman tuhannen mailin välein mitattuna.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re:

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aki P kirjoitti:
Myyntimielessäkin mobili on on ihan markettikamaa. Kaikki saippuakaupat kyllä myy mobilia niin halvalla ettei yksikään autoalan liike saa sitä ostettua sisään sillä hintaa, saatika voisivat myydä sitä edes pikkukatteella. Ja edustajan valehtelee päin naamaa että "se on jostain ulkomailta uitettua ei meidän tuotetta". Kuitenki kohta tapaat saman edustajan päivittämässä marketin hyllyjä :lol: :lol:
Ilmeisesti tarkoitat että öljy on heikkolaatuista jos sitä myydään halvalla marketeista ja kalliilla korjaamoille? Samaa öljyähän se kuitenkin on vaikka irtotavarana tulisikin korjaamolle, eikö vaan?

Itse jos olisin kauppias niin mainostaisin sitä tuotetta mistä saa parhaan katteen mutta sehän ei tähän aiheeseen taas mitenkään liitykään. :wink:

Parasta vielä korostaa että en noista öljyistä mitään ymmärrä mutta Mobil ESP:llä (5W-30) öljyä ei ole tarvinnut lisätä 20 - 25 000 km:n huoltovälillä, on se sitten hyvä tai huono asia (öljyähän silti on vaihtovälillä kulunut, ei vaan alarajaan asti). Uudemmilla mersuilla kun huoltoväli pudotettiin vuoteen ei oikein meinaa ehtiä ajamaan öljyjä lämpimäksi kun pitää jo vaihtaa...

Veikkaisin että öljyllä kuin öljyllä pärjää normiajossa kunhan on hiukkaspöntölliselle tarkoitettua jos autossa sellainen on.
Vastaa Viestiin