Tomi S. kirjoitti:
Tyhjäkäyntikytkin on kylläkin siellä kaasuläpän asentoanturissa.
3-asentoinen kytkin; tyhjäkäynti - tasakaasu - täyskaasu.
Sieltä koneen pitäisi tieto tyhjäkäynnistä saada. Tuo mikrokytkin kaasuvivustossa on tosiaankin vain syötönkatkaisua varten.
Kaikenlaisia variaatioita noista kyllä kuulee... Jotain vikaa jossain on jos tuo mikrokytkin vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
nyt kyllä väitän vastaan ja jatkan väittämistä myös hetkisen kuluttua, nyt käyn ettimässä kytkentäkaavioita ke-jetistä..
eli mun mielipide/käsitys asiaan on, että molempien pitää olla kunnossa, että tyhjäkäynti toimii, jos mikrokytkin on rikki, ecu saa virheellistä informaatiota koneen tarpeista, vaikka ite tyhjäkäynti tiedon ecu sais kaasuläpän akselila olevasta potikasta...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sori epäselvä vastaukseni, tarkoitus oli vain antaa yleiskatsaus, mihin kaikkeen nuo kytkimet yleensä vaikuttavat...
Näissä kun on niin montaa versiota. Kasikoneissa on osassa KE:tä oma säädin tyhjäkäyntimoottorille, vaatii oman signaalin. Mutta näiis se taitaa kiertää sitten KE:n oman yksikön kautta...4-6 sylinterisissä taas KE:n oma säädin hoitaa tyhjäkäynnin...ainakin noissa mitä olen itse tutkinut...sitten kun on ilmastointia, saastelaitteita yms...tyhjäkäyntitietoa tarvitaan monessa paikkaa...
Viimeksi muokannut unski, Pe 06.11.2009 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
isäksi mä en ole edes varma, onko ke-jetissä tuota koko syötönkatkaisua olemassa moottorijarrutuksessa, kuten sähköruiskuissa...
On. Se on helppo tehdä tuolla EHA:lla...siksi virta menee kierrosten laskiessa miinuspuolelle, kun EHA:n virtaa mittaa... (mikäli kiihdytettäessä oli mittarissa positiivinen signaali)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unski kirjoitti:On. Se on helppo tehdä tuolla EHA:lla...siksi virta menee kierrosten laskiessa miinuspuolelle, kun EHA:n virtaa mittaa... (mikäli kiihdytettäessä oli mittarissa positiivinen signaali)
ok. tuo ke-jetti ei ole vielä niin tuttu kapistus... käsittelen sitä vieläkin k-jetin tapaisena mekaanisena ruiskuna
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tämä on jo hieman offtopicia, mutta menköön lyhyesti
K-jetissakin on syötön katkaisu moottorijarrutuksessa. Ainakin TM sanoi niin vuonna -82, kun testasivat 500 SECin.
Totta, moottorijarrutuksessa voidaan k-jetissä katkaista syöttö muutmalla tavalla... 8-koneissa....vetäistään myöskin tyhjäkäyntimoottorin venttiili kiinni jolloin ilmamääräläpälle ei pääse mitään ilmaa...syöttö katkeaa.... tai kuten mm. M110:ssa ohitetaan koko ilmamäärämittari ja kaasuläppä isolla, alipaineella toimivalla ilmaventtiilillä.jolloin kaasuläpän ohitse ei kulje mitattua ilmaa. polttoaineen syöttö katkeaa. molemmissa tapauksissa asiaa hoidetaan kierrosluvun avulla, eli alle n.1300 1/min tilanne normalisoituu.
Viimeksi muokannut unski, Pe 06.11.2009 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
tällätavoin "etänä" on hirveän vaikea mitään varmoja neuvoja antaa. Jos nyt jotain pitäisi veikkailla, niin näyttäisi kuitenkin siltä, että lambdasäätö toimii...koska lambda on kierroksilla melko kohdillaan. Tätähän ilmeisesti se "multimittari" näytti myös...säätö heilui siinä 40%-60% välillä...
Tällöin voisi syynä olla vuotava suuttimen tiivistyskumi, tai huono suutin... jolloin systeemi yrittää korjata laihaa seosta rikastamalla, tai toisinpäin, mikäli suutin vuotaa...tällöin nuo pari sylinteriä käyvät rikkaalla ja pari laihalla...tällöin lambda on kuintenkin kohdallaan, kun tulos on aina keskiarvo... tämä nyt on tietysti vain oletus...
Toinen mahdollisuus on huono tulpanjohto joka lyö läpi...näitäkin on monesti...
Tietenkin pieni mahdollisuus on myös, ettei polttoainesäiliön "höyryjenkerääjän" aktiivihiilisuodattimen huuhteluventtiili toimi oikein...mikäli autossasi sellainen on...katalysaattorimalleissa se yleensä aina on. Nyt ei kyllä ole sitten mitään hajua, misä se w201:.ssä on. Isommissa malleissa venttiili yleensä on vasemmassa etulokasuojassa. Siihen menee paksu, musta alipaineputki, joka menee sitten imusarjaan. Venttiilin yksi haara painuu yleensä lokasuojan sisään aktiivihiili säiliöön. Järjestelmään kuuluu viellä sähköinen alipaineventtiili, joka ohjaa tätä lokasuojassa olevaa ventiiliä alipaineella.
Koska ilmeisesti perussytytysosat, katalysaattori ja suodattimet on vaihdettu ja sytyksen pitäisi olla kohdillaan...en oikein muuta näin netin välityksellä keksi...
Viimeksi muokannut unski, Pe 06.11.2009 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
kiitoksia nyt vinkeistä jo kaikillle, veikkaan että isohko osa major vika kohteita jo tsekattu ja hoidettu.
täytyy seuraavaksi ottaa työn alle nuot suuttimen kumit, ellei myös suuttimia. Onko jollain tuntumaa onko noi suuttimet 250tkm ajettuna lähelläkään vielä vaihtokunnossa ?
Onko jollain tuntumaa onko noi suuttimet 250tkm ajettuna lähelläkään vielä vaihtokunnossa ?
kyllä ne lähempänä vaihtokuntoa kuin uutta jo ovat, eli "elämänsä" ehtoopuolella...
Testaaminen on erittäin helppoa, vaatii vain pahus, erikoistyökalun...vastaavan kuin dieselin suutintesteri. Tuommonen, mutta vain K/E-jetronicin oma...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
itse sain omat ongelmat tänään ratkottua, ainakin luulisin, koska kone käy jo tosi siististi...
viimeisin ongelma näytti olevan juuri se kaasuvivustossa oleva mikrokytkin, se toimi kyllä muuten ihan ok, mutta ei vastannut kunnolla vivustoon... pieni taivutus siihen mikrokytkimen "varteen" ja homma rupes pelaamaan
nyt on tyhjäkäynti n. 700 rpm eikä röpellä/pätki tai muutenkaan sekoile kaasua painettaessa ja kiertää komeasti rajoittimelle asti.
harmi kun omassa yleismittarissa ei ole sitä dwell mittaus mahdollisuutta, niin ei voi mittailla siitä diagnostiikka töpselistä onko siellä oikeasti mitään ongelmia
pajalta löytyy tuollainen suutin testeri (vaikka onkin dieselille tarkoittu, niin kyllä sillä nyt vähän voi noita ke-jetin suuttimia kiusata...), vois piruuttaan kokeilla mennä suuttimet sillä läpi, kun ei ne kovin hyvässä hapessa varmaan ole, kun auton mittarissa on kuitenkin yli 500 000 km lukemat...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jes ! nyt on yksi varma vika löydetty, kirjoittelin tuossa että kannen lämpötila anturissa olis ollu vikaa ja vaihdoin sen turhaan. Vikaa onkin siinä 4-napaisessa lämpötila-anturissa, 0 asteisena sen pitäis olla sen 6k ohm, mulla se on 2.5Kohm !
mittailin parista vastaavasta autosta, niillä se oli 0c 4.7 ja toisessa 5Kohm. Maanantaina uutta anturia hakeman, eiköhän tuolla jo jotain korjaannu päästötestissä...
komento takas, hieman sienissä näitä mietitty näemmä. Eihän noi tulokset oo mitenkää vertailu kelpoisia, lukemathan pitäis olla NOLLA asteisena 6Kohm kun taas itellä mitattu 20c, noi toiset siinä +5c, jotenkin mielsin 0c =kylmällä koneella, voihan venäjä
mittailin uudestaan omankin, 40c + 80c , ohmit kohillaan niinku pitää. Eli harjoitukset jatkuu uusilla suuttimilla+ aluskumeilla.
Tota voi olla kaukaa haettu,mut vilkases se tyhjäkäynti moottori siitä imusarjasta,menee sinne kumikaukalolle toinen putkista,ettei takertele?
Tuli tuosta humppauksesta vaan mieleen....Niin ja onhan se kumikaukalo varmasti ehjä?
Yksi varsin hankalasti todettava vika myös saattais olla vuotava kylmäkäynnistys suutin,tällöin saattaa esiintyä myös pinetä humppausta ja sotkeehan tuo arvojakin jonnin verran,Unski varmaan tietäs tuosta tarkemmin et onko kuinkakin mahdollista?
juu tyhjäkäynti moottori lipsuttelee kuin rasvattu, kumikaukalon tuosta vaihdoinkin, tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun kera. voiko kylmäkäynnistys vian mitata jotenkin, vai riittääkö pelkkä johto irti -> ei voi vuotaa ?
nyt tuli uudestaan tuo ehan säädöt katsottua, ne oli 3-5ma välillä , säädin sen nyt ja nyt se huitelee -0.8 ja 0.8ma väliä, x11 pistokkeesta mitattuna huitelee jotain 48% tietämillä. tämä siis tyhjäkäynnillä.
Olikos homma nyt tästä kiinni, siellä missä ensin käytin niin asentaja sanos seokset säätäneensä (ja siihen päälle että mulla on joko lambda tai katti rikki), mutta oliko ne säädetty ollenkaan nyt tämän perusteella ?
veikkaatteko voiko tuo muutaman ma ero tehdä tuossa päästöissä ratkaisevan eron? ainakin tyhjäkäynnin humppaus lieveni noin 0-70rpm tasolle...
huomenna taas katsomaan oli homma tästä kiinni vai ei, ainakin mieltä lämmittää että noilla huollon tuntiliksoilla olisin köyhtynyt aika tavalla.... nyt ainakin jotain oon tehnyt itse, samoilla rahoilla ostanut mittalaitteita talliin omaksi + m102 koneen sielun elämä tullut roppakaupalla tutummaksi
nyt tuli uudestaan tuo ehan säädöt katsottua, ne oli 3-5ma välillä , säädin sen nyt ja nyt se huitelee -0.8 ja 0.8ma väliä, x11 pistokkeesta mitattuna huitelee jotain 48% tietämillä. tämä siis tyhjäkäynnillä.
Nyt systeemi itse ainakin luulee olevansa täysin oikeassa säädössä. Perussäätö oli siis aikalailla pielessä, joskin säädön rajoissa kuitenkin. Tuokin voi jo auttaa hieman...paljostahan koko homma ei ollut kiinni....
Olikos homma nyt tästä kiinni, siellä missä ensin käytin niin asentaja sanos seokset säätäneensä (ja siihen päälle että mulla on joko lambda tai katti rikki), mutta oliko ne säädetty ollenkaan nyt tämän perusteella ?
Ei se säätäjä ainakaan ollut niitä säätänyt Mersun ohjeiden perusteella...
sitten auto käyntiin, kone lämmennyt 80c , seilaa siinä ~23-32% kieppeillä, pää osin lähempänä 30% (nämä arvot siis saatin kun kerroin mittarin luvut 1,11:llä ) .
siis nämä arvot oli jo melko reilusti pielessä...näitten mittausten jälkeen et ollut säätänyt systeemiä ennen kuin nyt... Vai?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tarkasta vielä tulppien kärkiväli ja sitä voisi laitaa 0.2 mm. liikaa, se auttaa yleensä korkeisiin HC-pitoisuuksiin tyhjäkäynnillä, jos moottori suostuu tällöin käymään... Lisäksi voisi irrottaa huohotinputken järjestelmästä ja tukkia yhteyden ilman imusarjaaan ja putsariin, jotta palamattomat, männän ohittaneet kaasut, eivät pääse sotkemaan...
Onko tulpanjohdot kuinka uudet, entäpä puolanjohto? +- 50 rpm. heijaus on sinänsä ihan tehtaan rajoissa. Sitä voi tietysti vielä yrittää korjata avaamalla kaasuläppää aivan aavistuksen stoppariruuvista...(keltaisella maalilla lukittu) [/quote]
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Boschin tulpat on ollut ainakin viimeaikoina minulla ihan "saissee", NGK on toiminu paljon paremmin. Valitettavasti samoja kokemuksia Bremin johtojen kanssa ...mutta kummat tulpat vain, kannattaisi listätä kärkiväliä hieman, ihan katsastusta varten, kuten myös se huohottimen ohitus...siis joku huohotus pitää olla, muttei imusarajaan...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
oukei, voipi olla että ei parhaat mahdolliset noit bremit + boschit, mutta joka tapauksessa tässä kaveripiirissa samat osat 4:ssa autossa joten vika ei tuskin löydy niistä.
Mielestäni tässä on yksittäinen vika, eihän näissä nyt näin vaikeeta/hilkulla voi olla että saa päästöistä läpi, vaiko varsinkin kun ei oo mikään loppuunpoljettu huoltamatta jätetty paska
saako näissä koneisssa laitettua sytkää myöhäisemmälle sillä konsilla sais pakolämpöjä hieman korkeammaksi -> palais putkessa loput HC jäämät ja myös CO laskee... lisäksi katti lämpenis paremmin ja ehkä jopa lambda pelais paremmin...
toki voihan tuota HC ongelmaa kokeilla jo ratkaista sinolillakin, kun ollaan jo noin lähellä hyväksytyn rajaa sellainen 1 ltr sinolia/10 ltr bensaa saa ainakin olla sekoitus suhde... keskittyy sitten leimaamisen jälkeen taas ettimään sitä oikeaa vikaa, mutta hankkii nyt leiman vaikka pienellä vilpillä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kaveripiirissa samat osat 4:ssa autossa joten vika ei tuskin löydy niistä.
Tuskin on, mutta valitettavan paljon laatuvaihtelua on Boschin tuotteissa ollut viimeaikoin. Itsellä lentää kaikki Boschin tulpat välittömästi roskiin... Sytytystä ei tuossa muistaakseni voi enään säätää suoraan jakajasta, anturointi on vauhtipyörältä. Toisaalta noissahan on sytytyksen säätönupikka, millä valitaan oktaani siinä jarrutehostajan vieressä. Senhän pitäisi olla asennossa S tai N...lisäksi se yleensä on sinetöity.
Josainhan siellä joku pieni vika on oltava, sillä kuumalla katilla ja toimivalla, huohottamattomalla moottorilla HC menee nollaan, kuten CO:kin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Voiko noi boschin tulpat aiheuttaa sen humppaamisen ? tulppien vaihto olis ainakin halpa kokeilu.
Tuskin, yleensä alkaa kone silloin "puputtamaan". Humppaamiseen on yleensä syynä, ettei tyhjäkäynti moottori saa hommaa stabioitua. Tähän joskus auttaa kaasuläpän hienonhieno avaminen stoppiruuvista, jolloin tyhjäkäyntimoottori siirtyy toiseen kohtaan toimimaan. Humppaamista lisää myös sytytyksen heiluminen jatkuvasti muuttuvan alipaineen takia.
Viimeksi muokannut unski, To 12.11.2009 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.