Eibachin sarja 300 TDT:hen - Ja pois, H&R tilalla.....

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hitsi sentään, on nuo H&R:t sitten hyvät jouset, vaikka ansin arvelutti se heppoisuus Eibachien rinnalla, paljon jämäkämmät on vielä, ja kurviin voi vetää tosi rajusti ilman mitään ongelmia. Tietty pintakovemmat on kuin Eibachit, mutta eivät liian epämukavat.

Voin tosiaan suositella noitakin jousia, eivät ole halvimmat, mutta taatusti hyvät.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Älä helvetissä! Ossuuko eturattaat lokasuojiin tai mihinkään. Mitäs ne niitä eibacheja palvoo...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuskinpuoleinen rengas ihan hiukan ottaa kiinni sisälokariin jos tulee sikavauhtia jyrkkään mutkaan, mutta lyhyemmillä iskareilla ja kulmien säädöllä varmasti häviää sekin piirre,

Kyllä Eibach on ollut tosi hyvä merkki, mutta tämä kone on jo aivan liian painava niille, 3 litrainen bensakuutonen (M103) oli todella sopiva kone Eibacheille. Nuo H&R:t kyllä sopii ajoltaan paljon paremmin tuohon autoon.

Eibachiella säilyy vielä pintamukavuus, eli sopii jos ei halua aivan "rata-ajoalustaa" ja kuitenkin ovat aika jämäkät.

Pitää muistaa että tein ne etupuslat samalla, eli paha sanoa onko jämäköityminen pelkästään jousien ansiota...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No niin, eilen sain Bilsteinin Sprintit eteen ja yllätys oli miten paljon auto muuttui vaikka vanhat Bilsteinit eivät ole vuotta alla olleet, ja näin ovat kuin uudet.

Kallistelu väheni ja auto muuttui keulaltaan jämäkämmäksi, taisi hiukan laskea alemmaksikin. Ulosjousto varsinkin on noissa Sprinteissä paljon kovempi kuin Heavy Dutyissä, varsinkin kun nuo pitkät tolpat ei oikein toimi noin matalassa autossa.

Iskareissa oli noin 5 cm pituuseroa.

Hintavertailua tuli suoritettua ja tähän malliin etuiskarit maksoivat keskimäärin 320 - 340 € parilta, ja parhaan tarjouksen antoi Dr. Wheelsgood, 288 €.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eli kaikki alusta alkaa olla kondiksessa ? , vaikeuksien kautta voittoon :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:eli kaikki alusta alkaa olla kondiksessa ? , vaikeuksien kautta voittoon :wink:
Ei kai vielä, kallistuksenvakaajan voisi eteen vaihtaa, tai vaihtoehtoisesti täyttää puslien kohdalta, ehän alkaa olla hiukan kulutunut niistä kohdin...

Mutta on se hyvä ajaa nyt, aurauksetkin on kohdallaan 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4771
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Entäs takapää, farkussahan on painopiste takana vähän korkeammalla.

Entäpä jos perä pyrkiikin vääntämään koria mutkissa ?

Jäykästä kallistuksenvakaajasta takana olisi sellainenkin hyöty, että auto ei pyri niin keventämään sisäkurvin puoleista rengasta, yliohjaavuus vähenee.

Tosin pitohan ei sulle ole mikään ongelma. :wink:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:.
Entäs takapää, farkussahan on painopiste takana vähän korkeammalla.

Entäpä jos perä pyrkiikin vääntämään koria mutkissa ?

Jäykästä kallistuksenvakaajasta takana olisi sellainenkin hyöty, että auto ei pyri niin keventämään sisäkurvin puoleista rengasta, yliohjaavuus vähenee.

Tosin pitohan ei sulle ole mikään ongelma. :wink:
.
Mullahan on ne Sportlinen vakaajat, kun auto on alunperin sellaisella alustalla ollut, ihan hyvin takapää toimii. Sportlinen iskarit on tosi jämäkät eikä takapää tee mitään ylimääräisiä liikkeitä.

Joo, pitoa on ihan hyvin, ei ole ongelmia sen kanssa, farkussa on onneksi painojakauma tosi ihanteellinen. Eikä tälläinen diesel jaksa sutia :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4771
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sitä sisäkurvinpuoleisen takarenkaan kevenemistä on aika vaikea itse auton sisältä huomata. Pitäis sopivassa paikassa jonkun toisen katsoa.

Kun takarengas pyrkii nousemaan, niin ristikkäinen eturengas pyrkii silloin painumaan kasaan, ja auton sisältä tämä tuntuu siltä, että etupää on liian melto. Farkussa, jossa on vielä normaalia vahvemmat takajouset, on myös jousen "ulostyöntävä" voima suurenpi, se tarkoittaa, että ilmiö korostuu. Siksi olisi hyvä, että riittävän järeä vakaaja olisi vahtimassa etteivät takajouset toimi liiaksi "epätahtiin". Alunperin auton suunnittelian lähtökohtana ei varmaan ole ollut mahtavat kaarreominaisuudet, vaan mukavuus.

Asiaa voi testata myös sillä, että laskee vähän perää. Tällöin painopiste laskee ja vääntävä voima vähenee, sekä kun jousen ja korin välissä oleva kumi ohenee, niin yksi joustokohta jämäköityy. Jos tästä on apua, niin asia on silloin selvä, jos ei niin täytyy koettaa jotain muuta.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:.
Sitä sisäkurvinpuoleisen takarenkaan kevenemistä on aika vaikea itse auton sisältä huomata. Pitäis sopivassa paikassa jonkun toisen katsoa.

Kun takarengas pyrkii nousemaan, niin ristikkäinen eturengas pyrkii silloin painumaan kasaan, ja auton sisältä tämä tuntuu siltä, että etupää on liian melto. Farkussa, jossa on vielä normaalia vahvemmat takajouset, on myös jousen "ulostyöntävä" voima suurenpi, se tarkoittaa, että ilmiö korostuu. Siksi olisi hyvä, että riittävän järeä vakaaja olisi vahtimassa etteivät takajouset toimi liiaksi "epätahtiin". Alunperin auton suunnittelian lähtökohtana ei varmaan ole ollut mahtavat kaarreominaisuudet, vaan mukavuus.

Asiaa voi testata myös sillä, että laskee vähän perää. Tällöin painopiste laskee ja vääntävä voima vähenee, sekä kun jousen ja korin välissä oleva kumi ohenee, niin yksi joustokohta jämäköityy. Jos tästä on apua, niin asia on silloin selvä, jos ei niin täytyy koettaa jotain muuta.
.
Niin, minullahan on perä melko matalalla, alempana kuin noissa kuvissa.

Ja tuo takavakaajahan on Sportlinessa vahvempi kuin vakiossa (samoin edessä). Tarkoitushan oli nimenomaan että urheilullisempia ajo-ominaisuuksia haluavat voivat valita tuon Sporttipaketin ja samalla sitten tinkiä hieman mukavuudessa.

Farkussa on itseasiassa löysemmät jouset kuin sedanissa, koska korkeussäädettävät iskarit myös nostavat ja jämäköittävät perää, kovemmilla jousilla perä tulee liian pomppuiseksi.

Auto ei nyökkää mutkaan tultaessa, jämäkkä etupää tietty auttaa myös tässä asiassa, mutta kyllä takavakaajakin hyvin toimii.

Ainahan parannettavaa on, itseasiassa Eibachin vakaajasarjaa on harkittu, mutta mahtaako olla tuota Sportlinea vahvempi...?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4771
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo

Ei ollut tarkoitus kirjoitella mitenkään hyökkäävästi, toivottavasti ei jäänyt sellainen vaikutelma.

Yleensähän tilanne on se, että jos auton ajo-ominaisuuksissa on jotain vialla tai niitä yritetään parantaa, niin kaikki hyökkää kynnet ojossa etupään kimppuun. Takapää on kuitenkin yhtä tärkeä.

Jos auto on suuri ja painava, tulee jo fyysilliset esteet hyville kaarreominaisuuksille aikaisemmin vastaan.

Täytyy sitten suorilla ottaa menetetty aika kiinni. :wink:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ei oteta pahalla.

Painavahan auto on, joten ei siitä mitään mutkarakettia olla tekemässäkään, vaan yleisesti hyvää ajettavaa. Ja kyllä raskaasta autostakin saa ihan hyvän ajettavan, kunhan osat ovat järeitä.

Takapäätä ei ole tosiaan unohdettu, keulaan vaan kiinnitettiin huomiota siksi että se sekä sportlinen että Eibachin jousilla oli liian pehmeä, H&R:llä jo sopiva ja nyt Sprinteillä todella hyvä. Takapää toimi hyvin jo vakiojousillakin, vaikka toki on parantunut näillä nykyisillä myös.

Painava kone vaatii alustalta paljon, ja takapää on tietty haasteellinen juuri farkussa kun painoa voi olla ruumassa joskus aika lailla, eikä ominaisuudet saa siitä merkittävästi muuttua.
Vastaa Viestiin