Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.
Hmm... Mielestäni rekisteriotteessa lukee "kytkettävä voimansiirtolaite" eli se pitää saada poiskin käytöstä. Myöskään ei kehtaa kyllä alkaa mitään korista ulospäin törröttäviä ulosottoakseleita/siivapyöriä virittelemään koska tälle härpäkkeelle ei ole mitään muuta käyttöä kuin ajoneuvoverotukselliset syyt.Fenton kirjoitti:kävisiköhän ulosotoksi ylimääräinen hihnapyörä, josta lyhyt moniurahihna pyörittämään akselia. Akseli hiekkapellistä läpi ja siivapyörä ulkopuolelle. Siinähän on näppärä ulosotto, vaikka betonimyllylle.
Nivan nykyinen ulosotto on suoraan vaihteiston alla ja hiukkasen sellaisessa paikassa jossa siihen ei oikein saa mitään järkevää kiinni. Sekin on lisätty aikoinaan suomen maahantuojan toimesta vain siksi että ollaan saatu minimaallinen uuden auton vero aikoinaan. Ulosottomokkulassa on joku suoja päällä ettei sitä itse ulosottoakselia edes näy. Tässä parit kuvat:
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
Ei ne tuota katsastuksessakaan millään tapaa testaa... Eikä välttämättä alyä katsoakaan sen olemassa oloa, mutta eipä sitä arvaa totaalisesti poistaakkaan.
Onhan se kytkettävä. Hihna pois=kytketty pois päältä.
Jos intoa riittää jne, niin siihen voi rakentaa vaikka sellaisen kiristäjäsysteemin sille hihnalle, että ei tarvitse hihnaa irroittaa. Sen kuin kääntää jostain vivusta remmin tiukalle.
Käsittääkseni missään ei sanota, että se pitää olla sisältä kytkettävissä.
Jos intoa riittää jne, niin siihen voi rakentaa vaikka sellaisen kiristäjäsysteemin sille hihnalle, että ei tarvitse hihnaa irroittaa. Sen kuin kääntää jostain vivusta remmin tiukalle.
Käsittääkseni missään ei sanota, että se pitää olla sisältä kytkettävissä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Voisi toimiakin, mutta täytyypä nyt katsoa miten toteuttaa.Fenton kirjoitti:Onhan se kytkettävä. Hihna pois=kytketty pois päältä.
Jos intoa riittää jne, niin siihen voi rakentaa vaikka sellaisen kiristäjäsysteemin sille hihnalle, että ei tarvitse hihnaa irroittaa. Sen kuin kääntää jostain vivusta remmin tiukalle.
Käsittääkseni missään ei sanota, että se pitää olla sisältä kytkettävissä.
Jonkunlainen ulosotto sinne kyllä väsätään, mutta tuota vaihdelaatikon seutua lienee kyllä aika hankala katsastuksessa tarkistaa mikäli pohjaa peittää kunnon off-road tyylinen panssarointi.

Onkos kukaan huomannut muuten tuota raidetankokysymystäni? Ettei huku edelliselle sivulle lukemattomana... Eli jos laitan tuosta luovuttaja Mersusta raidetangon tehostetun ohjauksen saamiseksi, niin mikä on paras tapa rajoittaa kääntyvyyttä jos siihen on tarvista?
Alan ymmärtää että olen haastellut höpöjä tuon ohjaustehostuksen kanssa tietämättömyyttäni...
Eli W124:ssä lienee siis tehostettu simpukka ja saman sortin systeemi löytyy myös Nivasta. Noh, ehkä olikin korkea aika perehtyä näihin ohjauspuolen teknisiin asioihinkin... Oppia ikä kaikki, siksihän tässä puuhastellaankin ja säilyy mielenkiinto.

Eli W124:ssä lienee siis tehostettu simpukka ja saman sortin systeemi löytyy myös Nivasta. Noh, ehkä olikin korkea aika perehtyä näihin ohjauspuolen teknisiin asioihinkin... Oppia ikä kaikki, siksihän tässä puuhastellaankin ja säilyy mielenkiinto.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Meinasitko miten toimia sähköjen kanssa?
Minä en ole kuin yhden pystärin dieselöinyt uudemmalla koneella ja diletanttina oli sähköissä tuumailemista, todella. Jos se Niva on ihan osasina, niin sittenhän voi kabelbaumin nykästä suoraan tekniikanluovuttaja-autosta ja vetästä nätisti tarvittavat ja poistaa tarpeettomat..
Mitenkähän muuten tuo Nivan konetilan muoto, että mahtuuko miten nätisti tuo OM601 apulaitteineen?
Minä en ole kuin yhden pystärin dieselöinyt uudemmalla koneella ja diletanttina oli sähköissä tuumailemista, todella. Jos se Niva on ihan osasina, niin sittenhän voi kabelbaumin nykästä suoraan tekniikanluovuttaja-autosta ja vetästä nätisti tarvittavat ja poistaa tarpeettomat..
Mitenkähän muuten tuo Nivan konetilan muoto, että mahtuuko miten nätisti tuo OM601 apulaitteineen?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Enpä usko että sähköhommien kanssa tulee onkelmia.Petteri Kivimäki kirjoitti:Meinasitko miten toimia sähköjen kanssa?
Minä en ole kuin yhden pystärin dieselöinyt uudemmalla koneella ja diletanttina oli sähköissä tuumailemista, todella. Jos se Niva on ihan osasina, niin sittenhän voi kabelbaumin nykästä suoraan tekniikanluovuttaja-autosta ja vetästä nätisti tarvittavat ja poistaa tarpeettomat..
Mitenkähän muuten tuo Nivan konetilan muoto, että mahtuuko miten nätisti tuo OM601 apulaitteineen?

Johtosarjan otan suoraan luovuttajasta ja juuri kuten sanoitkin ylimääräiset piuhat poistetaan, joskaan niitä ei varmasti ole paljoa poistettavaksi.
Tilan puoleen ei pitäisi hirmuisia pulmia tulla mikäli vaan öljypohjan muoto sattuu niin kivasti kuin se näyttäisi sattuvan kuvien perusteella. Varmasti on sovittamista ja pari kirosanaa paikallaan että kaikki nelivetovermeet jakolaatikkoineen ja etuperineen istuu niin kuin pitää, mutta luulisi sitten lopputuloksen palkitsevan.
Tällä erää olen varsin toiveikas tekniikkaswäpin suhteen, mutta vielähän ei ole luovuttaja pihassa ja hommaa ei sen kummemmin tutkisteltu kuin vähän paperilla ja kuvista. Näyttäisi vaan aika kivasti näin alustavasti kaikki W124 palikat sopivan Nivaan, mutta sittenpä se nähdään.
Konetilan kokoa kun ajattelet, niin kannattaa muistaa että orkkiskonfiguraatiossa Nivassa on konepellin alla vararengas, tunkki ja työkalusatsi sen koneen lisäksi...
Siltä varalta ettei joku ole kuvagalleriaani vielä "löytänyt", niin tässäpä linkki vielä kertaalleen:
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
Ja jonkinlaista projektipäiväkirjaa löytyy Ladakerholta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =3&t=25103
Noniin... Luovuttaja olisi pihassa ja kuvia kyseisestä vehkeestä löytyy:
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
En ole kyllä ihan äsken nähnyt noin hapanta autoa jossa kilvet paikoillaan... Näyttää siltä kun katselin että ihan joka ikinen mahdollinen paikka on puhkiruosteessa, mutta tekniikka näyttää ihan kelvolta.
Joku apulaite kuulemma piti ylimääräisiä ääniä ja takakontista näytti löytyvän iskemätön vesipumppu. Eli kait siinä sitten on vesipumppu hajalla, mutta nythän se on helppo vaihtaa. Tarttee kyllä laitella toi käyntiin kunhan pajalle tästä kohta pääsee ja vähän kuulostella.
Onkos kellään kokemuksia / kommentteja / ohjeita miten menetellä ilmastoinnin purkamisen kanssa? Se olisi tarkoitus laittaa tuohon Nivaan sitten...
Ja onkos kellään kokemuksia / kommentteja / ohjetta miten ottaa ABS:n sähköinen jarrutehostin käyttöön ihan vaan jarrutehostimena ja unohtaa ABS? Eli lähinnä kytkennöistä kysymys... Vai haastelenko höpöjä sähköisen jarrutehostimen kanssa kun tuossa näyttää kuitenkin alipainetehostinkin olevan? Sen tiedän että Sierroissa on ainakin ABS:n jarrupumppua käytetty tehostimena ilman itse ABS tekniikkaa.

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
En ole kyllä ihan äsken nähnyt noin hapanta autoa jossa kilvet paikoillaan... Näyttää siltä kun katselin että ihan joka ikinen mahdollinen paikka on puhkiruosteessa, mutta tekniikka näyttää ihan kelvolta.
Joku apulaite kuulemma piti ylimääräisiä ääniä ja takakontista näytti löytyvän iskemätön vesipumppu. Eli kait siinä sitten on vesipumppu hajalla, mutta nythän se on helppo vaihtaa. Tarttee kyllä laitella toi käyntiin kunhan pajalle tästä kohta pääsee ja vähän kuulostella.
Onkos kellään kokemuksia / kommentteja / ohjeita miten menetellä ilmastoinnin purkamisen kanssa? Se olisi tarkoitus laittaa tuohon Nivaan sitten...
Ja onkos kellään kokemuksia / kommentteja / ohjetta miten ottaa ABS:n sähköinen jarrutehostin käyttöön ihan vaan jarrutehostimena ja unohtaa ABS? Eli lähinnä kytkennöistä kysymys... Vai haastelenko höpöjä sähköisen jarrutehostimen kanssa kun tuossa näyttää kuitenkin alipainetehostinkin olevan? Sen tiedän että Sierroissa on ainakin ABS:n jarrupumppua käytetty tehostimena ilman itse ABS tekniikkaa.
Voi kele... Se ei lähe käyntiin. Omistaja sai sen hakiessaan käyntiin ja silloin pari kertaa hehkuttikin. Nyt ei hehkuta, mutta startatessa pyörittää kivasti. Mikähän hehkuissa voisi olla? Hehkun sulakkeet lienee jossain muualla kuin normaalissa sulakeboksissa?
Dieseliä on tankissa sen verran että mittari hiukan nousee... Oiskohan vetäissy ilmaa? Yritin tutkia miten tämä ilmataan, mutta piti pikatutkimusella nostaa kädet pystyyn. Ja en viitsinyt tähän hätään alkaa enempiä tutkimaan. Vinkkejä?
Dieseliä on tankissa sen verran että mittari hiukan nousee... Oiskohan vetäissy ilmaa? Yritin tutkia miten tämä ilmataan, mutta piti pikatutkimusella nostaa kädet pystyyn. Ja en viitsinyt tähän hätään alkaa enempiä tutkimaan. Vinkkejä?
Starttaas kaasu pohjassa vähä pitemmän aikaa, ni ilmaa ite ittensä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kiitoksia. Kyllähän se käyntiin lähtikin ja todella nätisti kävi. Ei mitään ylimääräisiä ääniä ja todella tasainen ja elegantti käyntiääni. Joskin sai sahata käyntiin kaasupohjassa melkoisen kauan.
Nyt kun vielä keksisi noiden hehkujen toimimattomuuden syyn... Meneekö kaikki hehkut pimeäksi jos yksikin hehkutulppa pimenee?
Nyt kun vielä keksisi noiden hehkujen toimimattomuuden syyn... Meneekö kaikki hehkut pimeäksi jos yksikin hehkutulppa pimenee?
Perskuta, ilmastoitu 2. srj. 200 D ei ole ihan jokapäiväistä kauraa! Vai lieneekö alunpitäen joku muu kuin 200 D.Zipi kirjoitti:Noniin... Luovuttaja olisi pihassa ja kuvia kyseisestä vehkeestä löytyy:![]()
Mielenkiintoinen projekti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Siinä akun lähistölläkö se rele majailee? Tuntomerkkejä taikka linkkejä sopivaan "opetusmateriaaliin"?Fenton kirjoitti:Ei mene. Vaan jos rele on poks, niin silloin ei hehku mikään.Zipi kirjoitti:Meneekö kaikki hehkut pimeäksi jos yksikin hehkutulppa pimenee?
Paitsi posket, jos yrittää vaikkapa Prisman parkkipaikalla käyntiin..
Toi 200D luovuttaja on vissiinkin ollut taksikäytössä edellisessä elämässään. Ainakin vähän sen näköistä reikää löytyy kojelaudasta. Helkkarin kuluneen näköiset painonapit sisälämpötilan säätörullien välissä eli on ollut kovassa käytössä. Mittarissa 315tkm ja vuosimallihan oli '90.Timo L. kirjoitti:Perskuta, ilmastoitu 2. srj. 200 D ei ole ihan jokapäiväistä kauraa! Vai lieneekö alunpitäen joku muu kuin 200 D.Zipi kirjoitti:Noniin... Luovuttaja olisi pihassa ja kuvia kyseisestä vehkeestä löytyy:![]()
Mielenkiintoinen projekti.
Ei kai noilla kilometreilla ole voinut olla taxikäytössä. Mikäli oikeat kilometrit on jotakin 450+ tkm niin kiertokangen laakerit kannattaa vaihtaa.
...niin ja jos turbottaa meinaat niin sitten ihan eri ohjeilla pitää jatkaa. Tuosta saa yli 300 hp jos vain haluaa
...niin ja jos turbottaa meinaat niin sitten ihan eri ohjeilla pitää jatkaa. Tuosta saa yli 300 hp jos vain haluaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Eikös se kakkosnelosessa ole siinä kuskin puolen lokasuojassa..Zipi kirjoitti:Siinä akun lähistölläkö se rele majailee? Tuntomerkkejä taikka linkkejä sopivaan "opetusmateriaaliin"?Fenton kirjoitti:Ei mene. Vaan jos rele on poks, niin silloin ei hehku mikään.Zipi kirjoitti:Meneekö kaikki hehkut pimeäksi jos yksikin hehkutulppa pimenee?
Paitsi posket, jos yrittää vaikkapa Prisman parkkipaikalla käyntiin..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kiitos mielenkiintoisesta linkistä, mutta taitaa olla että ainakin toistaiseksi saa vaparitehot riittää... Joskin pumppu pitänee kyllä käyttää rustattavana.veskola kirjoitti:Ei kai noilla kilometreilla ole voinut olla taxikäytössä. Mikäli oikeat kilometrit on jotakin 450+ tkm niin kiertokangen laakerit kannattaa vaihtaa.
...niin ja jos turbottaa meinaat niin sitten ihan eri ohjeilla pitää jatkaa. Tuosta saa yli 300 hp jos vain haluaa
Tässä varaosakiesissä on ratin vasemmalla puolella toinen virtalukko joka on jätetty siis paikoilleen mutta avainta siihen ei ole. Keskituuletusaukkojen oikealla puolella siinä tasaisessa pikku alueessa on yksi noin 10mm reikä ja ainakin kolme pientä ruuvin reikää.
Jos vaikka ois ollutkin taksikäytössä, mutta kuski ei ois tykänny tms.? Tai kenties jollain taksiveteraanilla viimeisenä autona...
Ei sitä toinna näiltä kyliltä mihikää lähetellä, ku kiikuttaa vaa toho Pasaselle, eli Joutsenon DieselasennukseenPetteri Kivimäki kirjoitti:Ennen kun muuhun ryhdyt, niin irroita pumppu ja lähetä PP-dieselille laittoonja suuttimet jonnekin koeponnistukseen, siittä se lähtee!

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Näin oli suunnitelmissakin... En vaan kehannu mainostaa Pasasta kun ei ole omakohtaisia kokemuksia (vielä).jackie kirjoitti:Ei sitä toinna näiltä kyliltä mihikää lähetellä, ku kiikuttaa vaa toho Pasaselle, eli Joutsenon DieselasennukseenPetteri Kivimäki kirjoitti:Ennen kun muuhun ryhdyt, niin irroita pumppu ja lähetä PP-dieselille laittoonja suuttimet jonnekin koeponnistukseen, siittä se lähtee!
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Saako antaa ilmaisen vinkin? Kiitos. Vinkki: pistä luovuttaja-auton valmistenumero visuun talteen autoon tai tatuoi se kankkuusi. Jos nääs tulee varaosalle tarvetta ja touhu vaatii asiointia Veholla, niin ensimmäinen mitä kysytään on ajoneuvon valmistenumero.
Hitto että kiroilutti kun yritin kysellä uusia poskilaakereita ja niitten stefoja W123 3.46 -perään mittojen mukaan; 58 mm., vai oliko se 50,8 mm. halkaisijaltaan:
"Ei näytä järjestelmä ei kokoa näissä laakereissa, pitäis olla se valmistenumero"
"No mistäs minä sen kun auto on ollut romutettuna jo kaks vuotta?"
"No minä soitan tekniselle asiantuntijalle"
..
"Niin, pitäis kumminkin olla se ajoneuvon valmistenumero"
Jäi poskilaakerit ja stefat Veholta myymättä, onneksi sain muualta.
Hitto että kiroilutti kun yritin kysellä uusia poskilaakereita ja niitten stefoja W123 3.46 -perään mittojen mukaan; 58 mm., vai oliko se 50,8 mm. halkaisijaltaan:
"Ei näytä järjestelmä ei kokoa näissä laakereissa, pitäis olla se valmistenumero"
"No mistäs minä sen kun auto on ollut romutettuna jo kaks vuotta?"
"No minä soitan tekniselle asiantuntijalle"
..
"Niin, pitäis kumminkin olla se ajoneuvon valmistenumero"
Jäi poskilaakerit ja stefat Veholta myymättä, onneksi sain muualta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966