S211 "jurisee" kiihdyttäessä hitaasta vauhdista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13725
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Restless76 kirjoitti:No niin nyt pääsin kokeilemaan miten 170 Nm kireys vanteissa vaikutta ajoon ja kyllä - tärinä väheni kummasti. Nyt epäilen lopun vähäisemmän tärinän tulon johtuvan sitten renkaiden ylipaineesta.

Kiitokset avusta niin jurinan selvittämisessä kuin rengastärinässä. Mielestäni tämän topikin voi sulkea.
Miten se pulttien kiristäminen voi parantaa tärinöitä jos pultit on alunperin sen verran tiukassa että vanne ei liiku sitä napaa vasten? Tietenkin olettaen että vanteen keskiö on sellainen kuin sen mesessä kuuluu olla (ja muissakin) että se keskittää vanteen ja pultit on tasaisesti tiukattu.

Jos keskiö on väljä niin tärinöitä saa helposti aikaan, ei ne pultit keskitä vannetta läheskään tarpeeksi vaikka olisivat kartio- tai pallokantaisia.

Oliko sinulla vanteet koko ajan paikallaan, kiristit vain pultteja lisää ja sillä tärinät vähenivät?
Restless76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Restless76 »

Itseasiassa tärinä ei ollut vähentynyt juuri yhtään kun ajoin töistä kotiin.

Vanteet ovat olleet kokoajan paikallaan. Tänään kävin ajelemassa vielä illalla kaupasas ja ei kiristys eikä paineiden laskeminen vähentänyt tärinöitä yhtään. Samaa tärinää tuntuu vieläkin. Voimakkaimmin noin 60 km/h ja noin 115 km/h vauhdissa mittarin mukaan. Merkillinen ongelma.

Kuten aiemmin totesin niin pitää varmaan mennä tasapainottamaan vanteet.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Vastaa Viestiin