mikä ahdin 5barille?päätetty.ois uusia kysymyksiä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei se kyllä sitä konetta tuhonnut se "nollasta" tuleva paine :roll:

Tuohon pienen kompuran probleemaan...mitään en aiheesta tiedä mutta kuvittelen, että siipi on kuin lapio joka kauhoo ilmaa eteenpäin. Se pystyy kauhomaan vaikkapa litran kauhallisia kerrallaan, joten normaalipaineista ilmaa se pystyy liikuttamaan vaikkapa 100 lapiollista minuutissa, joten ilmaa menee 100 lapiota minuutissa.

Sitten jos siellä takana on toinen turbo tuuppaamassa tiheämpää ilmaa niin siihen lapiolliseen mahtuukin kaksi lapiollista vaikka se lapio onkin edelleen saman kokoinen. Sen takia mahtuu kun se ilma on on kertaalleen tampattu tiukkaan eli ahdettu. Se kuitenkin sitten lapioi edelleen niitä 100 lapiollisen minuuttitahtiin mutta tavara onkin tymäkämpää ja lopputulos on 200 lapiollista minuutissa vaikka se heiluttaa siipeä samaan tahtiin kuin normaalisti.

:lol: ...tai sitten meni vituilleen ajatus :lol: meinaan nämä 2 ahtimiset on ihan liian korkeata rakettitiedettä meikäläisen kaltaiselle maalaistollelle lounaissuomesta...

:roll: tosin synnyin satakunnassa mutta silti :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei tuo varmaan kaukana totuudesta/käytännöstä ole ja helpompi ymmärtää, kuin se pakopuolen virtaus..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

mun mielestä se voi kyllä aiheuttaa koneen rikkoutumisen koska jos n.1000rpm aletaan ahtaa 0.5bar ja lyödään lämä selalleen jolloin ahtopaineet nousee ja moottori alkaa liikuttaan sitä massaa mitä tornimotissakin on aika paljo niin rasittaahan se enmpi kuin että massa on jo liikkeessä ja silloin vasta alkaa ahtopainetta tuleen.en mä tiiä näin minä ajattelisin.puhun yleisellä tasolla en mistään yksittäisestä koneesta.
tämä liittyy veskolan tekstiin
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Eikai se paine heti nouse kierrosten mukana tuossa kahen turbon järjestelmässäkään... Jos vakiota hieman isompi ahin lähtee suhteellisen matalalta, tai on käytännössä koko ajan mukana niin ei se paine nouse kovin korkeelle. Jos ajatellaan että kierrokset ois vaikka tuo 1000rpm, ja paine sen 0,5bar. Jos tuosta painetaan lusikka pohjaan, niin 3000rpm on varmaan korkeintaan 1.5bar? Sen jälkeen kierrokset kerkiää taas nousta hieman, ennenku se isompi turbo lähtee liikkeelle. Ja kaiketi jos noilla pystyy sen 5bar ahtamaan, niin kyllä siellä kierrokset on jo aika korkeella ennenku paine on noin korkeella?

Nää nyt oli tällasia oletuksia, mutta korjatkaa jos (ja kun) oon väärässä...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

niin siis puhuttiin remmi ja pakokaasuahtimilla olevasta.eihän pakokaasu ahtimella saa edes tyhjäkäynnillä 0.5bar.
ja tossa kahenpakokaasuahtimen järjestelmäsä mun käsittääkseni on idea just että saadaa alhaalta ahdin herään huom.herään ja sitte miten ne paineet nousee ja milläki kierrosalueella niin sitähän ei tiiä erkkikään koska siihen vaikuttaa niin paljon ahtimien koko, hukkaportti, hukkaporttien ohjaus yms.ja muistetaan taas että pienempi ahdin kertoo jollaki kertoimella sen paineen mikä sille syötetään eli kun isompi ahdin lähtee mukaan paineethan voi nousta räjähdysmäisesti, vai hä korjatkaa joku.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Voit ahtaa vaikka 2bar 1000rpm, sillä ahtopaine ei kerro oikeastaan mitään tehosta dieselissä (AFR voi vaihdella ~1:14 - 1:80 välillä ilman suurempia ongelmia). Johtopäätöksenä ilma ei sitä konetta riko. Kun lähestytään parhaan tehon AFR-lukemia (alta 1:20) tuolla ahtopaineella ja tuolla kierrosluvulla saattaa jotain ikävää jo tapahtuakkin...

Nyrkkisääntö tupla-ahdossa on pikkuahtimen koon puolittaminen isoon verrattuna (ja vielä mielummin siitä pienempi, lähempänä kolmasosaa). Loppu on periaatteessa hifistelyä ahtimien työnjaossa (painesuhteissa) eri kierrosluvuilla. Iso ahdin /ahtimet mitoitetaan halutulle max. ilmamäärälle, koska ilmamäärä ei lisäänny enää matkan varrella.

Pakopaineet ja niiden yhteissumma lasketaan kuten kompurapuolella. Idea pieniin pakopaineisiin tulee ahtimien toimimisesta optimialueillaan (ahto pakosia suurempi molemmissa yksittäin -> kokonaisahto selvästi kokonaispakosia suurempi). Jos pakopaineet pääsee syystä tai toisesta "karkaamaan" kummassa ahtimessa tahansa (ja varsinkin molemmissa), saattaa tuon kertaantumisen seurauksena tulla koneesta / ahtimista kasa päreitä...

Pullinkimiehillä tästä aiheesta pitäisi olla roppakaupalla tietoa.

THä: pistä mulle kirjalinkki vaikka privana, niin lueskelen mokomia mielelläni.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kummeli kirjoitti:Jos ajatellaan että kierrokset ois vaikka tuo 1000rpm, ja paine sen 0,5bar. Jos tuosta painetaan lusikka pohjaan, niin 3000rpm on varmaan korkeintaan 1.5bar? Sen jälkeen kierrokset kerkiää taas nousta hieman, ennenku se isompi turbo lähtee liikkeelle. Ja kaiketi jos noilla pystyy sen 5bar ahtamaan, niin kyllä siellä kierrokset on jo aika korkeella ennenku paine on noin korkeella?
Ottia tuota... Hmm... Täytyy muistaa se, että kun koneessa on pikkuahtimen tekemä 1bar ahtoa, näkee isompi ahdin koneen tilavuuden ~kaksinkertaisena. Niimpä iso ahti, joka normisti herää 3000rpm, herääkin nyt 1500rpm (siis mikäli tehon tuotto = pakokaasumäärä on samassa suhteessa ahtojen kanssa). Tietenkin pikkuahtimelta vaaditaan tällöin se 1bar @1500rpm. Ison ahtimen sakkausraja "siirtyy" reilusti, koska nyt pakokaasulla on voimaa pitää sen siipi pyörimässä ja kone myös nielee enemmän (iso ahti näkee koneen tuplasti suurempana tilavuudeltaan).

-> Pystytään ahtamaan jo 5bar 2000rpm alkaen. Boost threshold on siipien massaan liittyvä viive, joten sitä tietenkin esiintyy tässäkin kombossa. Normi pakokaasumäärään liittyvä "turboviive" pienenee reilusti pienemmän ahtimen ansiosta.

Näin siis teoriassa. :D
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No voihan vietävä. Mikseikäs kaikilla oo sitten noin? :D

Mikäs sen pakopaineen sitte saa pitämään alhaalla? Pitäskö sinne pistää vielä korallinen lisää hukkaportteja vai?

(Hetkellinen aiheen ryöstö ja OT): Kärsiskös tuollaseen om603:seen sitte huitasta isommaks ahtimeks joku hx50, ja pienemmäks joku vähän vaikota isompi? Mikäs se sellanen ahin sitte on? Onko Holsetilla vastaavaa, vai pitäskö kääntyä garretin puoleen?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

eikös ne ole hx35:Sia käyttäny 55:sen edessä? Tässäkin threadissa joku taisi mainita..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:eikös ne ole hx35:Sia käyttäny 55:sen edessä? Tässäkin threadissa joku taisi mainita..
hx40 superia ainakin on käytetty pro 52 kertojana... taitaa tuo hx35/hx55 yhdistelmä olla yhtä pätevä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Holsettien kartat on surkeita, mutta hx40s ja HX52pro tuntuu melko erikoiselta ratkaisulta. Jompikumpi ahtimista tai molemmat on melko kaukana optimistaan (superi pörrää sakkaamisen rajamailla / tuottaa kuumaa tai hx55 on venytetty äärimmilleen ja tuottaa kuumaa). Toimii varmaankin, muttei saavuta sweet spottia millään kohtaa.

Itselle tulis mieleen hx55 ja hx25 tai hx60 ja hx30 kombo tollaseen 6-800hv settiin. Tiedän kyllä tuon hx60:n tai hx55:n pystyvyyden tuollaisiin tehoihin jo mainiosti yksinäänkin, mutta sarja-ahdon idea on hyötysuhteessa ja vedon laaja-alaisuudessa sekä huimissa ahdoissa. Tuollatapaa hx60 pääsee vedolle ehkä siinä 2500rpm, joka ei muuten ole kovinkaan mahdollista 3L nakussa.

600 hepan jälkeen tuo meken motti vaan kaipaa jo muutakin kuin isoja ahtimia...
Viimeksi muokannut norsu, La 05.12.2009 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin no, jos tässä vielä muutama vuosi sitten maailmanennätys dieselkäyttöisellä kiihdytysautolla, oli sellaisella räpellyksellä, jossa oli juuri tuollainen holset hx40 super ja holset hx 52 pro:n yhdistelmä, niin ei kai ne sitten voi mitään hyviä ahtimia olla :roll:

autossa ei tosin ollut mersun kone, vaan traktorin moottori (5.9 cummins) :D eikä oltu tyydytty mihinkään 600 hepan tehoihin, kai tuo yhdistelmä tuollaisessa 600 hepan tasossa olisikin aivan suolesta...

http://www.cumminsracing.com/
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No mitehän se olis tuollanen holsetin hx25 ja kaveriks hx50? Mitehhän siinä kävis ku huitasis kapeekantiseen tuollaset... Onko kellään kokemusta?

Mites se hx35 muuten herää 3l:ssa? Mahtaako olla lähellä hx40 superia?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sitten jos käyttää näitä holsetin ahtimia kertovana ahtimena, pitää muistaa lukita se sokka ruuveilla, joka pitää sitä kompurapesää kiinni, se kuulemma tahtoo lähteä maailmalle, jos on varmistamattoman sokan varassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

tiiä sitte kannattaako kapeekantisiin tai etes levee kantisiin haaveilla tommosta, ainakaan isoilla paineilla.
toista se on tornimoottori, se on kuitenki rautaa 8) ja sitä on helpompi vahvistaakki
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii en tiiä sitte noista paineista, mutta jos sais vaan heräämään aikasin. Varmaan riittää tuo hx40 superikin tuotoltaan tuonne 450-500hp, mutta kun sais jollain pienellä sen heräämään aikasemmin... :(

Mutta kyllä mää luulen että kapeekantinen kestää varmaan sen mitä tornikonekkin... :wink:

Mitenkähän muuten se toimis jos laittas kaks noita holsetin hx35:sia vierekkäin? Tai siis kolme sylinteriä toiselle ja kolme toiselle...? Mitäs se meinais ahdolle ja herääkö ne nyt sitten ollenkaan yhtä aikasin kun pakokaasun määrä puolittuu?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

minkälaisia ahtimia noi hx50 on mitkä on työkoneisa?voisko semmosta ajatella isommaksi ahtimeksi?kompurapuoli on ainaki erinnäkönen kuin pro turbon sivuilla olevissa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:herääkö ne nyt sitten ollenkaan yhtä aikasin kun pakokaasun määrä puolittuu?
no ei tietenkään herää, ainakaan samalla pakopesällä...

1 iso on mielestäni parempi, kuin2 kpl pienempää, jos pienten yhteenlaskettu tuotto on vain sama mitä sillä yhdellä isolla... ja jos se iso on siis mitoitettu oikein kyseiselle moottorille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Kummeli kirjoitti:Nii en tiiä sitte noista paineista, mutta jos sais vaan heräämään aikasin. Varmaan riittää tuo hx40 superikin tuotoltaan tuonne 450-500hp, mutta kun sais jollain pienellä sen heräämään aikasemmin... :(

Mutta kyllä mää luulen että kapeekantinen kestää varmaan sen mitä tornikonekkin... :wink:

Mitenkähän muuten se toimis jos laittas kaks noita holsetin hx35:sia vierekkäin? Tai siis kolme sylinteriä toiselle ja kolme toiselle...? Mitäs se meinais ahdolle ja herääkö ne nyt sitten ollenkaan yhtä aikasin kun pakokaasun määrä puolittuu?
vertaileppa huvikses 617 ja 603 sisuskaluja ja runkopukkeja.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:minkälaisia ahtimia noi hx50 on mitkä on työkoneisa?voisko semmosta ajatella isommaksi ahtimeksi?kompurapuoli on ainaki erinnäkönen kuin pro turbon sivuilla olevissa.
niissä on yleensä pakopuoli aivan järjetön, ajateltuna nyt vaikka 3 litraisen koneen kylkeen laitettavaksi, tais olla jossain hx50 pakopesä joku 25 numeroinen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

niin mut pelaako se tuossa sarja turbotuksesa?tai mistäpä sitä tietää.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
arttu2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 15.11.2009 21:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja arttu2 »

hx5x sarjaan löytyy 10,16 ja isompia
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

napa kirjoitti:niin no, jos tässä vielä muutama vuosi sitten maailmanennätys dieselkäyttöisellä kiihdytysautolla, oli sellaisella räpellyksellä, jossa oli juuri tuollainen holset hx40 super ja holset hx 52 pro:n yhdistelmä, niin ei kai ne sitten voi mitään hyviä ahtimia olla :roll:
Luehan tarkemmin. Ahtimia oli kolme. :wink:

Normi amerikkaa...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

norsu kirjoitti:
napa kirjoitti:niin no, jos tässä vielä muutama vuosi sitten maailmanennätys dieselkäyttöisellä kiihdytysautolla, oli sellaisella räpellyksellä, jossa oli juuri tuollainen holset hx40 super ja holset hx 52 pro:n yhdistelmä, niin ei kai ne sitten voi mitään hyviä ahtimia olla :roll:
Luehan tarkemmin. Ahtimia oli kolme. :wink:

Normi amerikkaa...
juu, kyseisessä kapistuksessa on ollut vaikka mitä yhdistelmää, 1, 2 ja 3 turboa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

niin siis kannattasko kokeilla tommosta hx50?
http://www.nettivaraosa.com/891232
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:niin siis kannattasko kokeilla tommosta hx50?
http://www.nettivaraosa.com/891232
ehjää tuollaista varmaan kannattaiskin kokeilla :wink: kunhan siihen vain ostaa ensin oikean kokoisen pakopesän...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

napa kirjoitti: autossa ei tosin ollut mersun kone, vaan traktorin moottori (5.9 cummins) :D eikä oltu tyydytty mihinkään 600 hepan tehoihin, kai tuo yhdistelmä tuollaisessa 600 hepan tasossa olisikin aivan suolesta...
Laskekelinkohan ihan päin seiniä, jos sain dragsterin tehoksi ~950hv kampuralta. 5.9L koneesta melko laimeaa... 190hv/L. Käytin painona 1150kg, joka tuskin on kaukana totuudesta vai kuinka? Kaverin tärpättikilpuri meni ainakin tuollaisia loppunopeuksia ensiharjoituksissaan hukkaportit auki. Omistajan arvioima teho tuolloin ~900hv, joten sillä perusteella en ole laskenut väärin?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

norsu kirjoitti:
napa kirjoitti: autossa ei tosin ollut mersun kone, vaan traktorin moottori (5.9 cummins) :D eikä oltu tyydytty mihinkään 600 hepan tehoihin, kai tuo yhdistelmä tuollaisessa 600 hepan tasossa olisikin aivan suolesta...
Laskekelinkohan ihan päin seiniä, jos sain dragsterin tehoksi ~950hv kampuralta. 5.9L koneesta melko laimeaa... 190hv/L. Käytin painona 1150kg, joka tuskin on kaukana totuudesta vai kuinka? Kaverin tärpättikilpuri meni ainakin tuollaisia loppunopeuksia ensiharjoituksissaan hukkaportit auki. Omistajan arvioima teho tuolloin ~900hv, joten sillä perusteella en ole laskenut väärin?
laimeaa ja laimeaa, audimiehethän noilla litratehoilla yleensä joutuu puolustautumaan, alkaako jo mersumiehillä olla samoja oireita :shock:

en tosin ole tutustunut noihin jenkkien sääntöihin, että löytyykäö sieltä jotain selitystä asialle...

onko muuten joku mennyt muuttamaan tätä foorumin fonttia, kun tuntuu repivän niin pahoin silmiä irti päästä, kun yrittää lukea :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:kun tuntuu repivän niin pahoin silmiä irti päästä, kun yrittää lukea :?
Mennääs me nyt hakemaan lisää viinaa :wink:

...eli ei ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
napa kirjoitti:kun tuntuu repivän niin pahoin silmiä irti päästä, kun yrittää lukea :?
Mennääs me nyt hakemaan lisää viinaa :wink:

...eli ei ole.
tässä oli kyllä poika illalla koneella, että on voinut sekin jotain räpeltää näytön asetuksien kanssa, tai sitten lähte lopunkin näkö :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin