Coupe automaatti talvella?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei me sergeyn kanssa tehdä niistä numeroa... tilanteen mukaan mennään, jos tie on vapaa ja joku ajelee edessä huomattavasti hitaammin kuin minä, niin kyllä minäkin ohitan, jos keli ja muut olosuhteet sen sallivat, mutta sitten taas tuo, että jos joku menee 95 km/h 100 alueella, niin sehän huitelee musta taas edelle, niin että roikaa :wink:

tuollainen 300E kuluttaa 100 km/h nopeuksissa varmaan jo yli 8 ltr/100 km polttoainettakin, 80 km/h päästään ihan asiallisella kulutuksella vielä...

en minäkään missään keskiviivalla roiku ja ole "haastamassa", jos joku haluaa ohittaa, mielelläni minä päästän ne perskärpäset edelle ja nostan yleensä jalkaakin kaasulta, kun joku ohittaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

En rupee väittelee kun jo mennään aika pahasti Offin puolelle ja muutenkaan. :lol:

Mut monesti nähny sellasia tapauksia että:
-keli erittäin hyvä/pitävä
-sallittu katto 80km/h
-näkyvyys hyvä

Mutta silti ajetaan 60-70km/h.
No esim. monesti siinä vaihessa jopa rekat ajaa tappia vasten ohite puhumattakaan linja-autoista.(no niitten oon pysyttävä ajassa mukana).

Eihän se mitään henkilöautolla ohitella mut tosiaan noin isommat laitteet.
Vaatii aika pitkän suora tai tuuria että ohi mennään ehjänä kun kiihtyvyydet niillä on mitä on.

Elikkä raskaanliikenteen kannalta olisi suotavaa ajaa edes sen verran mitä nopeus sallii (tarvittaessa).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Sergey kirjoitti:ei se ASR kuitenkaan pääpiirteissään noin toimi käytännössä. Kaasua vaan tasaisesti ni kyl se nousee pahemmastaki törystä. Tekniikka hoitelee sitten sen tarkemman kaasuttamisen yms. Viel ei oo ikinä jumahtanut minnekkään. Edes tänätalvena vaikka onkin auran virkaa joutunut hoitelemaan kitkarenkaineni.

ASR kanssa maltti on valttia, suurin syypää siihen ettei homma skulaa löytyy joka tilanteessa ratin ja penkin välistä, sieltä missä ei tajuta antaa systeemin tehdä hommiansa oikein vaan keskeytetään se hätäilemällä erilaisilla viisailla päätöksillä.

Pois sen saa kait kokonaan kun painaa vähän jarrua. Eli menee kaikki apu pois päältä. Se vasta järkitemppu on :idea:
Juuri näin! ASR on hyvä kun sen kanssa osaa ajaa. Ajoin taannoin työkseni mm. pullakoppi Sprinteriä ja silloisen tietämättömyyteni vuoksi ASR:stä tuntui olevan vain haittaa. Yleisimmät virheet tulikin esiin tuossa Sergeyn kommentissa - kun rengas pyörähtää ensimmäisen kerran tyhjää niin kokemattomuuttaan luonnostaan vähintääkin löysää kaasua vaikka sitä ei pitäisi tehdä.
Täytyy siis ajaessa muistaa "oliko tässä Mersussa millä tällä hetkellä ajan ASR:ää vai ei." :?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oli miten tahansa, niin ainaki coupe tarvii jommankumman varusteen ollakseen edes jonkulainen talviauto. Farkussa mul ei oo kumpaakaan mutta sitä kompensoidaan sementtisäkeillä :)

Mitä coupen hankintaan tulee, niin tuontiautohan olis vielä ihan ok vaihtoehto. Varusteita on enemmän ja kunto monesti parempi. Toisaalta suuri osa suomen coupeista taitaa olla muutenkin jälkituontia.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokemusta talviajosta on useammasta 124:stä. Farkkuja, sedaneita, manuaaleja ja automaatteja, ASD:llä ja ilman.

ASD on hyvä varuste, ainut minua häirinnyt piirre siinä on se että oikein liukkaalla risteyksestä lähtiessä perä pyrkii sivulle. Siihen tottuu.

Talven 08-09 ajelin -88 250D:llä jossa ei ollut lukkoa.
Oikein hyvä talviauto sekin.

Ominaisuudet voi pilata ajamalla huonoilla renkailla.

Tänä talvena oli ajossa ASR:llä varustettu väykky, kaipa sekin on hyvä varuste kokonaisuutena.
Eipähän lähde poikittain kiihdyttäessä.
Liukkaalla kelillä ASR häiritsee risteyksistä lähtemistä pahasti, siinä missä "perus mersulla" oltaisiin jo menossa ASR:llä rutistellaan keskellä risteystä.

Alkuviikosta katsastin erään väykyn, sillä ei päässyt dynamometrin rullilta pois ennen kuin laittoi ASR:n napista pois.
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja bongo »

Sergey kirjoitti:oli miten tahansa, niin ainaki coupe tarvii jommankumman varusteen ollakseen edes jonkulainen talviauto.


En oo ihan samaa mieltä noiden luistonestojen tarpeellisuudesta. Tähän asti oon ajellu 190E:llä ja tolla farmarilla, ja ihan hyvin on pärjätty. Ja ilman niitä painoja takana. Toki ne molemmat luistelee ja heittää perään eteen jos vähä rivakammin yrittää lähteä, sekä risteyksis jne. mutta siihen on niin tottunu ettei se haittaa. Varsinkin 190E on kevyenä autona "kiikkerä", mutta molemmilla lähtisin silti keliin kun keliin. Ja mitä farmariin tulee, niin se on mun mielestä tosi hyvä ajettava myös näin talvella. Sehän menee kuin juna, ja jos nyt joskus perä meinaa pyrkiä edelle, niin sehän on vaan hauskaa.. :wink: Sen myönnän et kun farkussa on absit, niin se on ihan ok varuste...meinaan aina ajaa risteyksiin liian lujaa, joten niille on ollu käyttöä.

Oon muutenkin täs tuumannu tuota autoasiaa. Runsaat varusteet on kauheen kiva asia, mutta mutta....varsinkin noi kaikki sähköhärpäkkeet on aika vika-alttiita näin vanhoissa autoissa....oon vaan huomannu. Farmaristaki piti poistaa automaattiantenni ja varashälytin jne. kun ne aiheutti sähköpuolella haittaa. Edelleen on jotain häikkää joskus...mm. akku saattaa tyhjentyä itestään (ei onneksi kovin usein) eikä vikaa ole löydetty vaikkas sitä on etitty kissojen ja koirien kera.
Ja turhakkeiden korjaamiseen ei haluis tuhlata vähiä rahojaan (ja pakko ne sähkölasit esim. on saada toimimaan) kun vanhas autos on kuitenkin aina muutakin laittamista...väistämättä, vaiks olis kuinka hyvä auto tahansa..

Tuontiautoissa ei ole sen enempää tai vähempää moitittavaa kuin Suomi autoissa. Meilläkin molemmat on tuonteja (ei ite, mutta edellisen omistajan toimesta) toinen on ruottista ja toinen saksasta. Ihan hyviä on molemmat....ja joka tapauksessa suhtaudun vanhaan autoon niin, että aina siinä jotain laittamista on. Nytkin ärsytystä aiheuttaa farmarin tyhjäkäyntiä säätävä osa (en tiedä nimeä)...."uusi" osa on hakusessa, eikä se vika ajamista haittaa, mutta meluhaitta on välillä melkonen....kierrokset huutaa valoissa välillä 3000.... :evil: Vähä siinä jo hävettääki.. :oops: Ja 60 km/ h alueella ei tartte juuri kaasupolkimeen koskea, kun auto liikkuu muutenkin.. :D

No joo, lähtikö tää juttu taas lapasesta... 8)
mersumimmi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

samat kärryt ne meijänki taloudes o ollu. Coupe on selvästi erilainen ;) Asia korostuu huonosti hoidetulla ja/tai liukkaalla tiellä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

coupehan on vähän lyhempi, kuin normali lankku, siitä voi myös johtua hieman erilainen tuntuma :wink:

no, kuitenkin jos on oppinut/tottunut jo ajamaan mersuilla talvella, ei tuohon perään kannata enää kummempaa huomiota kiinnittää... rauhallisesti nuo mersut kuitenkin sen peränluistonsa aloittavat, jos nyt ei aivan reikä päässä päästä menemään... tänäänkin meinas mennä aivan leikkimiseksi koko grilli reissu, kun oli niin hyvät sohjot tiellä :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eilen pääsin testaamaan oikein tosissani tuota ASD perää ja automaattia talviolosuhteissa :P

auton eteneminen loppui siihen, kun kinosten paksuus ylitti n. 35 cm ja tie oli pyryttänyt tukkoon useamman kymmenen metrin matkalta tasaisesti... siinä vaiheessa auto jäi vain yksinkertaisesti pohjasta kiinni niihin kinoksiin, kun paine pyörillä ei enää saanut eteenpäin kuljettavaan voimaan vaadittavaa kitkaa siitä pöperölumesta... ei olisi kyllä 4-matic mennyt varmaan kovin paljoa paremmin, kun etupyörät kiikkui ilmassa :wink:

kauan pääsin kitkuttamaan sillä "metri eteen ja kaksi taakse" tyylillä, mutta sitten tuli sellainen kinos vastaan, että fysiikan laki puuttui peliin ja auto siis jäi pohjasta kiinni siihen kinostuneeseen lumeen...

sellaiseen lopputuloksena tulin, että aika hyvin tuo kuitenkin menee, moni etuvetoinenkin olisi jäänyt jo kymmeniä metrejä aikaisemmin kiinni :D niin ja mulla ei ole painona, kuin se n. 50 kg agregaatti tavaratilassa...

toinen asia jonka huomasin eilen, oli se, että nuo ABS jarrut on todella vaaralliset, ainakin huonoilla renkailla... sopivassa pöperölumessa jarruista ei ole mihinkään, vaan vauhti suorastaan kiihtyi, kun painoi jarrua :evil: eli vaikka pöperölumen alla oli "sula" asfaltti, niin ABS esti jarruttamisen...

no tuo on niitä harvoja tilanteita, kun ABS on oikeasti haittaa... onneksi vauhtia ei ollut kuin se n. 50 km/h, niin lopetin sen epätoivoisen jarrutusyrityksen siellä ryhmityskaistalla ja koska muuta liikennettä ei ollut, niin palasin takaisin suoraan menevien kaistalle välttääkseni törmäyksen liikenteen jakajaan ja muutin hieman reittisuunnitelmaani :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

napa kirjoitti:kun paine pyörillä ei enää saanut eteenpäin kuljettavaan voimaan vaadittavaa kitkaa siitä pöperölumesta... ei olisi kyllä 4-matic mennyt varmaan kovin paljoa paremmin, kun etupyörät kiikkui ilmassa :wink:
Siinä onkin sulle seuraava testauksen kohde :wink: Eihän 4maticin ja parhaankaan elektroniavusteisen 2-vedon etenemiskykyä saakaan verrata, mutta kyllä matikki menee aivan uskomattomassa hangessa. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Aku P kirjoitti:
napa kirjoitti:kun paine pyörillä ei enää saanut eteenpäin kuljettavaan voimaan vaadittavaa kitkaa siitä pöperölumesta... ei olisi kyllä 4-matic mennyt varmaan kovin paljoa paremmin, kun etupyörät kiikkui ilmassa :wink:
Siinä onkin sulle seuraava testauksen kohde :wink: Eihän 4maticin ja parhaankaan elektroniavusteisen 2-vedon etenemiskykyä saakaan verrata, mutta kyllä matikki menee aivan uskomattomassa hangessa. 8)
'

kyllä 4-matic varmaan paremmin meneekin hangessa, mutta rajansa silläkin, kun ei ilmassa pyörivä pyörä vedä :wink: paljon tuohon eiliseen etenemiseen kyllä auttoi se, kun kaivatti sieltä hangen alta sen soran näkyviin, niin sai takapyörille aina hetkeksi hyvin pitoa :wink: asfaltilla tuo olis jumittanut jo aikoja sitten, mutta soran kun sai kaivettua näkyville, niin siihen sai hyvin otteen :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin