Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?
Paljon autolla on ajettu? Onko koneremppaa tehty?
Ajettu (vain) 270'000 km. Ei ole koneremonttia tehty (ei ainakaan ole siitä tietoa) Auto on tuotu Saksasta vuonna 2003, kun mittarissa oli 170'000 km.
Itse epäilin öljyn soveltuvuutta, mutta huoltomiehelläni oli vain tätä öljyä. Kokemus on ollut positiivinen. Joku venttiili hieman klikkaa välillä tyhjäkäynnillä, mutta niin se on tehnyt ennenkin.
Öljynpaineet tyhjäkäynnillä kuumana 1,2...1,7 bar.
Itse epäilin öljyn soveltuvuutta, mutta huoltomiehelläni oli vain tätä öljyä. Kokemus on ollut positiivinen. Joku venttiili hieman klikkaa välillä tyhjäkäynnillä, mutta niin se on tehnyt ennenkin.
Öljynpaineet tyhjäkäynnillä kuumana 1,2...1,7 bar.
Ja mitenkähän raatilaisten mielestä öljyn vaihtoväli vaikuttaa siihen miten hyvää (=kallista) öljyä kannattaa käyttää ? Itse käytän Mobil 1:stä ja vaihdan kymppitonnin välein vaikka tehdas suosittaa 20 tkm vaihtoväliä.
Mutta kun ei tiedä kuinka paljon noissa pitkissä vaihtoväleissä on markkinointia. Long-life öljyjen pitäisi kestää 30 tkm mutta niistä tiedän kyllä aiheutuneen todellisia ongelmia. Mitä öljylle tapahtuu koneessa ajanmittaan ? Muistelen lukeneeni jonkin TM:n artikkelin jossa asiaa käsiteltiin, mutta on jo päässyt unohtumaan. Diiseleissähän öljy mustuu todella nopeasti. Mitähän se noki vaikuttaa voiteluun...
Mutta kun ei tiedä kuinka paljon noissa pitkissä vaihtoväleissä on markkinointia. Long-life öljyjen pitäisi kestää 30 tkm mutta niistä tiedän kyllä aiheutuneen todellisia ongelmia. Mitä öljylle tapahtuu koneessa ajanmittaan ? Muistelen lukeneeni jonkin TM:n artikkelin jossa asiaa käsiteltiin, mutta on jo päässyt unohtumaan. Diiseleissähän öljy mustuu todella nopeasti. Mitähän se noki vaikuttaa voiteluun...

W203CDI
Ite olen ajellut jotain 15-18 tuhannen vaihtovälejä niillä öljyillä jotka on sisällä sen aikaa pysyneet, öljyn lisäilyä en ole pahemmin harrastanut.
Mulla ajot pääsääntöisesti pitkiä matkoja jolloin öljyyn ei kerry epäpuhtauksia niin kuin lyhyillä matkoilla.
Jos ajaisin paljon lyhyttä ajoa ja taajamissa niin en ajaisi edes kymppitonnia samoilla litkuilla.
Mulla ajot pääsääntöisesti pitkiä matkoja jolloin öljyyn ei kerry epäpuhtauksia niin kuin lyhyillä matkoilla.
Jos ajaisin paljon lyhyttä ajoa ja taajamissa niin en ajaisi edes kymppitonnia samoilla litkuilla.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
30tkm vaihtoväli on kyllä liian pitkä, oli se öljy mitä vaan
Öljystä tulee moottorinhionta ainetta.
Jotkin valmistajat on joutuneet jo pienentämään vaihtovälejä, kun koneet ei kestä.
Vitoon vaihtelen öljyt 8-10tkm välein. Neste turbo lxe halpis öljy 2,5e/litra, hyvin toimii.
Catrolin slx/r-tec litkuja on kokeiltu, ei hyvä.
Jos tässä vielä ajautuu kokeilemaan jotain muuta niin ehkä se olisi valvoline maxlife.

Jotkin valmistajat on joutuneet jo pienentämään vaihtovälejä, kun koneet ei kestä.
Vitoon vaihtelen öljyt 8-10tkm välein. Neste turbo lxe halpis öljy 2,5e/litra, hyvin toimii.
Catrolin slx/r-tec litkuja on kokeiltu, ei hyvä.
Jos tässä vielä ajautuu kokeilemaan jotain muuta niin ehkä se olisi valvoline maxlife.
Öljysuodattimen tehtävänä on estää öljyn muuttuminen hioma-aineeksi. Niin kauan kuin suodatin toimii, niin kulumisjätökset ei ole ongelma.
Moottoriöljyn vaihtamisen syynä on sen pilaantuminen. Siihen kaksi merkittävintä syytä ovat öljyn itsensä muuttuminen hapettumisen ja hiilivetyketjujen hajoamisen takia kuumuudessa ja paineessa. Tätä tapahtuu eniten ylimmän männänrenkaan alueella, jossa öljyn lämpötilat käyvät 150-200 asteen välillä.
Toinen syy öljyn pilaantumiseen on polttoaineen palamisjätteet. Näistä pahin on rikkioksiidit, minkä määrä on nykyisissä polttoaineissa vähentynyt tosi paljon. Näissä ns. longlife-öljyissä on paremmat (kalliit) lisäaineet juuri tätä öljyn vanhenemista vastaan.
Jos joku kehuu autoaan ettei syö TIPPAAKAAN öljyä, niin se voi pitää lähes paikkaansa. Mutta silloin tietää, että moottori alkaa lähestyä loppuaan. Sillä moottori, jossa on vielä sylintereissä hoonaukset jäljellä, kuluttaa öljyä 1-2l/10tkm. Hoonausjälkiin jää aina öljykalvo ja se on suurin öljyn kulutus terveessä moottorissa. Kun sylinterit on kulunut jo kiiltäväksi ja männänrenkaat on edelleen hyvät, niin ne kaapivat sylinterin seinämät ihan kuiviksi ja öljyä ei myöskään kulu. Mutta moottori kuluukin tällöin erittäin nopeasti...
T:K.K
Moottoriöljyn vaihtamisen syynä on sen pilaantuminen. Siihen kaksi merkittävintä syytä ovat öljyn itsensä muuttuminen hapettumisen ja hiilivetyketjujen hajoamisen takia kuumuudessa ja paineessa. Tätä tapahtuu eniten ylimmän männänrenkaan alueella, jossa öljyn lämpötilat käyvät 150-200 asteen välillä.
Toinen syy öljyn pilaantumiseen on polttoaineen palamisjätteet. Näistä pahin on rikkioksiidit, minkä määrä on nykyisissä polttoaineissa vähentynyt tosi paljon. Näissä ns. longlife-öljyissä on paremmat (kalliit) lisäaineet juuri tätä öljyn vanhenemista vastaan.
Jos joku kehuu autoaan ettei syö TIPPAAKAAN öljyä, niin se voi pitää lähes paikkaansa. Mutta silloin tietää, että moottori alkaa lähestyä loppuaan. Sillä moottori, jossa on vielä sylintereissä hoonaukset jäljellä, kuluttaa öljyä 1-2l/10tkm. Hoonausjälkiin jää aina öljykalvo ja se on suurin öljyn kulutus terveessä moottorissa. Kun sylinterit on kulunut jo kiiltäväksi ja männänrenkaat on edelleen hyvät, niin ne kaapivat sylinterin seinämät ihan kuiviksi ja öljyä ei myöskään kulu. Mutta moottori kuluukin tällöin erittäin nopeasti...
T:K.K
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Jos olet lukenut topickkiä yhtään, niin valitse mielesi mukaan. Tietysti riippuen paljon vitosi on jo Maailmaa nähnyt, mutta jos on vielä timmi kone, niin 0w-40 tai 5w-40 on vallan mainio öljy. 0w-40 on ohuempaa öljyä jossa parempi kylmäkäynnistyksen aikana tapahtuva voitelu, mutta tosin on myös kalliimpaakin. Jos vitollasi on ajettu jo 500tkm, niin lyö sinne 5w-50 rally formulat..eizzi kirjoitti:Mitä öljyjä olette käyttäneet viton cdi koneessa? Ja mikä viskositeetti?
itse yritän uskaltaa kokeilla tuota 0w-40:stä seuraavaksi, vaikka autolla onkin ajettu jo 325tkm, mutta yläkerta on uusittu 90tkm sitten kokonaan. Männänrenkaiden kunto hirvittää kun rupeaa noiden litkujen kanssa pelleileen ja lisäksi alakerran laakereiden kunto, että nouseeko noilla litkuilla öljynpaine laisinkaan..
Lisään vielä että öljynpaineen pitää nosusta, mutta liian korkea öljynpaine myöskin on vaarallinen moottorille

Armeijassa tuli tämäkin opittua kouluttajamekaanikoilta, kun käytettiin panssarit aina sen verta lämpöseks ennen ajoa, että saatiin korkeat öljynpaineet tippumaan, vaikka eeberiä käytettiin aina 20min ennen käynnistystä pakkasilla..
Olisi oikeasti hieno olla kunnon öljynpainemittari, että näkisi millaiset öljynpaineet oikeasti mersun moottorissa on kun lyö käymään ilman lämppäriä, vaikka -10 asteen pakkasesta..
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä samoilla öljyillä varmasti ajaakin pitkään ennen kuin kone leipoo, jos ajaa paljon vuodessa, mutta mietitään että ajat samoilla öljyillä 3-vuotta että saat mittarin sen 50tkm, niin ei taida öljyllä olla ominaisuudet tallella..lanteri kirjoitti:no joo olihan keskustelu joku ajo öljyillä 50000 ja läetti näyteen öljystä laboratorioon ja tulos oli et olis voinnu ajaa samoilla öljyillä viellä toisen mokoman oli kuulema ainoasataan väri muuttunu et on jokseenkin sama millä öljyllä ajaa nimitäin nykyiset öljyt on kaikki niin korkealuokaisia
220.128 Black Mirror
Mulla on 0W/40 castrol koneessa ja ajettu 750tkmKryptonite kirjoitti:itse yritän uskaltaa kokeilla tuota 0w-40:stä seuraavaksi, vaikka autolla onkin ajettu jo 325tkm, mutta yläkerta on uusittu 90tkm sitten kokonaan. Männänrenkaiden kunto hirvittää kun rupeaa noiden litkujen kanssa pelleileen ja lisäksi alakerran laakereiden kunto, että nouseeko noilla litkuilla öljynpaine laisinkaan..eizzi kirjoitti:Mitä öljyjä olette käyttäneet viton cdi koneessa? Ja mikä viskositeetti?
Joskus ajelin koko kesän 0W/30 öljyt koneessa jolla ajettu joku 600tkm
Ei se niin nuukaa ole.
Katselin tuossa pari vuotta sitten kun vaihdoin kannentiivisteen koneeseen jolla oli ajettu 930tkm, niin hoonausjäljet oli vielä näkyvissä sylintereissä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
taitaa hukata sitten alakerran kautta....normaalia kulutusta...niin kuin tuumailitkin....ja jos vaikka vie piirun välin 10000km niin mitä väliä...Hessu kirjoitti:Tos mun omas kotelossa ei öljyvuotoja ole kyl ja kansiremppakin siin on tehty n.50tkm sitten joten tuskin ne öljyt muuten sieltä häviää ku normaalilla tavalla...Ja ei toi nyt ihan älyttömästi sitä öljyä vie joten senkin puolesta se on normaalia...Tosin mersuissa on kuulemma ihan normaalia öljyn kulutusta jos se vie litran/1000 kilometrillä mikä musta ainakin kuulostaa aika paljolta...

No kun ei ne ole sitä öljyä suostuneet viemään kun vähän aikaa kun mosan on käyttänyt muttereina....ainakaan isoja määriä....
nyt kyllä olen katellut tuollaista M104 3.2l mosaa mikä räpöttää öljyä ja merkkaa reviirin et pitäisi aukaista....no öljyksi laitoin 0w-40 mopiilit....kokeeksi....ja jos vie liikaa sitä niin ostetaan tynnyri jotain unifarmia tai muuta vastaavaa niin voipi lisäillä....
siis hikoilee pahvin välistä.....turhaa hommaa säikkyä öljynkulutusta...

tärkeintä että koneessa on öljyä.....

Itse tein ja säästin
Erittäin hyvin sanottu! Eilen (tai siis no joo, 25 tuntia sittepetska kirjoitti: tärkeintä että koneessa on öljyä.....



No, öljytikku ei ees kastunu...


Saas nähä miten äijän käy, mutta EI NÄIN!

Öljyä koneeseen, vaikka valtran öljyropusta, jos niin tiukka paikka on!

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
niin onha se ihan totta että jos ajaa vähän ja auto seisoo suuriman osan niin kertyy sinne öljyyn vaikka mitäPetri K kirjoitti:Mulla on 0W/40 castrol koneessa ja ajettu 750tkmKryptonite kirjoitti:itse yritän uskaltaa kokeilla tuota 0w-40:stä seuraavaksi, vaikka autolla onkin ajettu jo 325tkm, mutta yläkerta on uusittu 90tkm sitten kokonaan. Männänrenkaiden kunto hirvittää kun rupeaa noiden litkujen kanssa pelleileen ja lisäksi alakerran laakereiden kunto, että nouseeko noilla litkuilla öljynpaine laisinkaan..eizzi kirjoitti:Mitä öljyjä olette käyttäneet viton cdi koneessa? Ja mikä viskositeetti?
Joskus ajelin koko kesän 0W/30 öljyt koneessa jolla ajettu joku 600tkm
Ei se niin nuukaa ole.
Katselin tuossa pari vuotta sitten kun vaihdoin kannentiivisteen koneeseen jolla oli ajettu 930tkm, niin hoonausjäljet oli vielä näkyvissä sylintereissä.

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: To 17.03.2005 22:33
- Paikkakunta: VIHTI
niin tulihan sieltä asiaakin .mielenkiinnolla lueskelin. tietysti ihan uusimpiin autoihin pitäis laittaa sitä mitä kirjat suosittelee long life jne ,noista lämmöista jos nousee liian korkeiksi vois olla jossain antureissa vikaa jäähdytysjärjestelmään liittyen ei lyö flektiä lukkoon pyörii vapaasti tms
"Tieto lisää tuskaa"
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: öljyä koneeseen
Aivan oikein! Hävittäjien korkeaviritteiset (matkustajakoneisiin verrattuina) suihkumoottorit on suunniteltu ja rakennettu siten, että paras tiivistys tapahtuu kun tehot ovat yli 70% maksimista = pääasiallinen käyttöalue. Johtuu suihkumoottorin rakenteesta (keskellä akseli jonka ympärillä pyörivät kiekot) sekä voimakkaasta lämpölaajenemisesta.Hemingway kirjoitti:Kyy-ä. Vaan sanoinkin että silmämääräisesti ei syö, jos öljyä häätyy parikin litraa mersuun lisätä, niin ei kaikki ole silloin "kuin uudessa" motissa.
Kaverin E280 ei kyllä kun mittaamalla tarkasti tikkua ja kirjaamalla ylös vihkoon saa kulutuksen selville. Katsos ei muista seur kerralla missä tarkalleen oli. Joten semmonen on ainaki lähtökohta, ei syö niin jotta tarttis lisätä hyvässä motissa.
Mutta kuten sanottu, ei suuri murhe ole vaikka söiski öljyä. Ei ole kone entinen. Kaasuttamalla ja hurjastelemalla öljyä kuluu sitte varmasti.
Paitti hornetissa. Muistaakseni täyskaasulla puoli litraa tunnissa ja tyhjäkäynnillä 13 litraa tunnissa syö öljyä. Ei varma tieto, muistikuva vain. Jotkin labyrinttitiivisteet hornetissa, pitäis mersuunkin sellaset asentaa.
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
Kyllä öljyä pitää hiukan kulua, yksi litra vaihtovälillä.
Ja öljyn mustuminen tarkoittaa, että öljy pesee moottoria.
Jos on ajettu hyvillä öljyillä, niin muuta pesua ei tarvita.
Ainakin ennen vanhaan myytiin niin huonoja öljyjä, että
kaikki paikat saattoivat pikeentyä umpeen. Pikeä oli esim.
venttiilikopan kannessa ja öljypohjassa ja kanavissa. En tiedä,
onko tällaisia enää myynnissä.
Ja öljyn mustuminen tarkoittaa, että öljy pesee moottoria.
Jos on ajettu hyvillä öljyillä, niin muuta pesua ei tarvita.
Ainakin ennen vanhaan myytiin niin huonoja öljyjä, että
kaikki paikat saattoivat pikeentyä umpeen. Pikeä oli esim.
venttiilikopan kannessa ja öljypohjassa ja kanavissa. En tiedä,
onko tällaisia enää myynnissä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Dieseliiin Raskaamman kaluston öljyt, vaikka Mobil Delvac 1 / tai MX. Eikä tule maksettua extraa siittä stailatusta neljän litran hi-tec muovi taideteoksesta, kun ostaa pyöreän 20 litran kannun alan liikkeestä. Ja ominaisuudet riittää.
Olen ymmärtänyt että hintatietoiset prätkäkuskitkin ovat vaihtaneet kallit "erikois" MP öljyt MX-Delvaciin.
Olen ymmärtänyt että hintatietoiset prätkäkuskitkin ovat vaihtaneet kallit "erikois" MP öljyt MX-Delvaciin.
Itellä 0W-40 mobilit ja on pysyny hyvin:)Jani kirjoitti:Niinhän nuo taitaa olla... toisen merkkiset vastaavat öölit kyllä on pysyny paremmin.petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Mää mikään expertti oo, mutta pane vaikka 5W-50:set, niin kärsii kiusata enemmänTimitZu kirjoitti:tällä hetkellä vanhat öljy on mobil 1 formula 5w 40... on pysynyt...noh ainakin kone kiertää vielä ja tikku kastuu ajatellaan näin että mulla pysyy
öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?
Eli jälkimmäinen luku määrittelee kuuman pään viskositeetin, isompi=>kestää enempi lämpöö...
124/300E v.89
ei ne öljyt huonoja olleet, vaan ne ei ollut peseviä...JarkkoN kirjoitti:
Ainakin ennen vanhaan myytiin niin huonoja öljyjä, että
kaikki paikat saattoivat pikeentyä umpeen. Pikeä oli esim.
venttiilikopan kannessa ja öljypohjassa ja kanavissa. En tiedä,
onko tällaisia enää myynnissä.
kyllä vieläkin saa näitä ei peseviä öljyjä, taitaa kaikki kisaöljyt olla sellaisia järjestään


tuossa on yhden valmistajan tuotteita... http://www.roadmachine.fi/raceoil.html
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jaahha. Tänään sitte tuli eka öljyn lisäys Meseen. 19000 km takana samoilla litkuilla ja öljyn määrästä tuli tauluun ilmoitus kesken ajon motarilla.
Vaihtovälien loppupuolella aiemminkin huomannu, että tikun alalaidassa on.
Noh. sitten vaan kesken matkan huoltikselle ja öljytikussa tosiaan on alamerkissä. Automaattimittaus kehottaa lisään litran. Sitte ostaan huoltikselta litra samaa, mitä Vänttinen on koneeseen laittanu, eli: Mobil 1 0w-40. Ja pluts koneeseen koko pötikkä... Tämän jälkeen on tyytyväinen...
Pitää alkaakin seurailla, että kuin kuluu, jos vaikka vaihtovälin puolessa välissä tai vähän jälkeen heittäis puoli litraa / litran, niin tuolla menis koko 20000 pätkä sitte? Turha sitä on viime tingassa ennen vaihtoa sitte lisätä enää...
Niin kilsat on 335 000 km.
Vaihtovälien loppupuolella aiemminkin huomannu, että tikun alalaidassa on.
Noh. sitten vaan kesken matkan huoltikselle ja öljytikussa tosiaan on alamerkissä. Automaattimittaus kehottaa lisään litran. Sitte ostaan huoltikselta litra samaa, mitä Vänttinen on koneeseen laittanu, eli: Mobil 1 0w-40. Ja pluts koneeseen koko pötikkä... Tämän jälkeen on tyytyväinen...
Pitää alkaakin seurailla, että kuin kuluu, jos vaikka vaihtovälin puolessa välissä tai vähän jälkeen heittäis puoli litraa / litran, niin tuolla menis koko 20000 pätkä sitte? Turha sitä on viime tingassa ennen vaihtoa sitte lisätä enää...
Niin kilsat on 335 000 km.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -