Tämä värkkihän ei sitten tahdo pelata. Eikä ole kesän aikana oikein ollut aikaa turata auton kanssa kun on pihahommia pitänyt tehdä. Onneksi alkavat pikkuhiljaa olla valmiit, tällä hetkellä vaan hidastaa auton laittoa se että autotalli on varaston laiton takia tavaraa täynnä. No, onneksi ei ole pakkasta vielä.
Vian oirehan on ollut vaihteleva. Ensimmäinen käyntihäiriö tuli korjailtua jotakuinkin kuntoon yhden alipaineletkun vaihdolla ja pakoputkea korjailemalla, mokoma kun imi vielä ilmaa pakosarjan välistä ja sekoitti lambdan. Noilla eväillä tuli leima paperiin ja jälleen vuosi ajo- ja laitteluaikaa.
Vaan kesän kunniaksi tuli sitten muutakin laiteltavaa. Auto tekee tällä hetkellä sen klassisen M103-koneen käyntihäiriön eli tyhjäkäynnin humppaamisen ja pätkimisen tyhjäkäynnillä. Lisäksi tehot ovat alakierroksilla kateissa ja auto "röpöttää". Tämä siis tapahtuu vain kun kone lämpeää eli kaiketi siirtyy sähköiseen KE-Jetin ohjaukseen.
Tähän mennessä olen ehtinyt tutkimaan tyhjäkäyntimoottorin jonka luisti tuntuisi liikkuvan herkästi eikä ole likaisen näköinen. Lisäksi nyppäämällä tuon piuhan irti tyhjäkäynti laskee 750-850rpm->500rpm. Lienee siis ainakin jollain lailla toimiva.
Lambdan kuntoa yritin myös testata. Apukuskin penkin alta en tosin löytänyt kuin kaksi liitintä joista toinen on lattamallinen ja siinä kaksi nastaa ja toinen pyöreä liitin. Lieneekö nuo sitten lambdan johtoja olleet mutta eivät ainakaan vaikuttaneet käyntiin oikeastaan millään tavalla.
YJ-rele näyttäisi myös ehjälle ja tinaukset on siitä tullut tarkastettua kertaalleen. Auto käväisi korjaamolla tuossa pakosarjan laitossa ja samalla asentaja oli kertomansa mukaan tsekannut virranjakajan kannen & pyörijän ja sanoi niiden olevan ok. Tulpat käytin irti ja niissä ei ollut kummoista näkyvissä, toki ovat jo muutaman vuoden vanhat joten voisi vaihtaa varmuuden vuoksi. Tulpanjohdotkaan eivät mielestäni vaikuta haperoilta.
Tuo tyhjäkäynnin humppaaminen johtuu pääosin siitä että auto jättää ikäänkuin sytyttämättä jonkin pytyn ja käynti on epätasaista. Tuo ongelma on näyttänyt esiintyvän muillakin forumilaisilla joten vianetsintää olen yrittänyt tehdä tuota kautta. Nyt vain alkavat jo ideat loppumaan.
Seuraavaksi ajattelin hakea Biltemasta yleismittarin, jossa on pulssisuhteen mittaus ja katsoa hiukan x11-pistokkeen kautta koneen toimintaa. Korjaamolla säädettiin seoksia ja mielessä on käynyt että olisiko korvakuulolta/pakokaasutesterissä säädetty ja hiukan pielessä, kaiketi väärä seoskin voisi tuota ongelmaa aiheuttaa.
Tuossapa omat päätelmät, jos arvon forumilaisilla on muita ideoita ja neuvoja/ohjeita, niin otan kiitollisena vastaan. Muutoin saattaa kohta taas käydä sillai että pitää kiikuttaa auto pajalle tarkastettavaksi että pääsee ajelemaan. Tuollaisenaan ajaminen ei ole suuren suuri nautinto joten on reissut tällä jääneet hiukan vähiin. Apua siis kaipaillaan.

Engineered to move the human spirit.