W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pienessä kaksilitraisessa noin 200hv bensakoneessa on ainakin kestänyt jonkun aikaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

tomant kirjoitti:Tällaista tarkoitin http://www.motonet.fi/fi/tuote/148610/2 ... mons-o63mm

tomant
tomant kirjoitti:Pienessä kaksilitraisessa noin 200hv bensakoneessa on ainakin kestänyt jonkun aikaa.

tomant
No hyvä! Tällä ratkaisulla lähdetään rakentamaan tuota väliaikaista putkea (pakosarjoilta auton alle).
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Liiketunnistin paikallaan. Tätä rakentaessa selvisi myös miten vaijerin saa pois kuorestaan; vaihdelaatikon pää ruuvataan kuoresta pois ja vaijeri vedetään ulos :shock:. Vielä pitäisi löytää osilloskooppi, että pääsee mittaamaan aallon tyypin.

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2041
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

hismajestics kirjoitti:Liiketunnistin paikallaan. Tätä rakentaessa selvisi myös miten vaijerin saa pois kuorestaan; vaihdelaatikon pää ruuvataan kuoresta pois ja vaijeri vedetään ulos :shock:. Vielä pitäisi löytää osilloskooppi, että pääsee mittaamaan aallon tyypin.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_1_zps5c0e5030.jpg] ][/url]

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_2_zpsa4c188fb.jpg] ][/url]

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_3_zpsd30cc75d.jpg] ][/url]

Sehän näyttää ihan toimivalta ratkaisulta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:Sehän näyttää ihan toimivalta ratkaisulta.
Kyllä. Jos sulla sattuu tommonen osilloskooppi pyörimään Skodan takaluukussa, niin voisi seuraavan kerran kun tuut mitata mitä aaltoa tuosta tulee. Saattaapi olla, että tarvitsee muuntimen hall-aallolle... :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun tässä topikissa on ollut hiljaista niin postaan kuvia H&R:n tekeleestä, eli satakasi:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja karra »

Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja PTracing »

karra kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla :P
Oi oi kun on hieno satakasi 8)
IG: @pyrytakkunen
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla :P
Erittäin hieno peli! Ja varsinkin hienot pakosarjat, tuollahan on tilaa yllinkyllin. Pojat H&R:llä näyttää olevan liikkeellä abt samalla budjetilla kuin meikäläinen 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Muuten tässä on viime aikoina puuhailtu kaikenlaista pientä. Sähköpuolen yli-insinööri Timppa (slsl77) museoi omaa pystäriään ja meikä lähinnä siivoilee kiltisti tallia niin kauan kuin viimeiset piuhat on saatu vedettyä. Noh, jotain tarpeellista pitää kuitenkin nysvätä.

Otin odotellessa käsittelyyn pystärin legendaarisen ruostepesän, tuulilasin edessä olevan ilma-aukon kaukalon. Kaukalon pohjalla olevat vedenpoistoreiät saattaavat mennä kunnolla tukkoon ja vesi jää pohjalle lillumaan. Myös saumat kaukalon ja tulipellin välissä ovat heikko kohta. Vilkaisin aluetta ja totesin, ettei suurta vaaraa ollutkaan. Vanha saumamassa vaan pois ja pieni happokäsittely. Tämän jälkeen laitoin kunnolla kotelosuojaa (kuvat ennen kotelosuojaa). Pitää vielä pestä kunhan on päässyt kunnolla jähmettymään.

Kuva

Lämmityslaitteen tuulettimen kaukalo.

Kuva

Kuva

Kaukalon lokasuojien puoleiset kolot.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tullut pohdittua lisää tätä vanneasiaa. Budjetissa on tällä hetkellä tiukkaa ja pitää tehdä valintoja. Isomman massin laitan nyt pakoputkeen ja levitetyt peltivanteet ja niiden vaatimat uudet renkaat hankin vasta sitten. Nyt taidankin mennä spacereilla. Olin tosi skeptinen näihin lärpykkeisiin aikaisemmin kun ajattelin, että kaikki ovat mallia piltema. Eibachilta ja H&R:ltä löytyy tosi päteviä ja keskittäviä. Ja vielä TÜV-hyväksyttyjä. Niillä mennään.

Mittailin varmuuden vuoksi. Alla siis 205 renkaat ja 7x15ET25 vanne. Mittatikku on 20mm.

Etu:
Kuva

Taka:
Kuva

Hommaan taakse 15mm kumminkin puolin, niin jää vielä abt 5mm mankeloimattoman lokarin reunaan. Etupää saa olla noin. Tulossa olevat peltivanteet ovat siis 8x16ET21 eteen, ja 9x16ET7 taakse. Spacereilla on hyvä tsekata miten homma toimii.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tarkkasilmäinen huomaa, että aurauskulma ei ihan ole kohdillaan :) Kulman säätö on seuraava toimenpide. Vähän tuolla lasketun alustan alla on ahdasta mutta eiköhän se siitä... :think:

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Niin, joo. Mittaristo on myös työn alla. Sähköisen lämpömittarin taulu vaihdettiin tämän auton kapillaarista. Oli päässyt kellertymään. Kelloseppäfrendi Ville joutui tekemään erillisen työkalun, että sai neulan ehjänä irti. Oli kuulemma tiukassa.

Artsi (foorumilainen A), joka luovutti sähköisen mallin luovutti myös kytkentään sopivan takalevyn. Timppa (slsl77) jeesasi, että levy tuli oikein vaihdettua.

Kierroslukumittarikin on löytynyt. Ette todellakaan arvaa mistä... 8) Tulee kellon paikalle ja vaatii pientä säätöä koska on modernilla 52mm halkaisijalla ja alkuperäisen kellon halkaisija on 57mm. Pitää myös saada kokonaisuus näyttämään hyvältä. Soviteholkki sorvataan ja jos vielä saisi kiiltävän reunuksen... :wink: Kuvia tulee kunhan mittaristo on valmis.

Näin tänään.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Välihuomautus. Jäi tuo moniurahihna aikaisemmin asentamatta ja muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen löytyi oikea pituus, 2270mm.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Niin, mittaristoon. Sähköinen lämpömittari tuli paikalleen, samoin kierroslukumittari. Kierroslukumittarissa oli pikkasen hommaa. Paitsi se, että sille tuli rakentaa sovite (52mm -> 57mm) niin myös se, että alunperin mustan mittarin tuli sopia mittariston kokonaisuuteen.

Lisäksi mittari kytkentäruuveineen oli liian pitkä sopiakseen mittariston kehyksen ja kytkentälevyn väliseen tilaan. Ruuveja piti katkaista ja kytkentälevystä poistaa alunperin kellolle tarkoitettu kytkentä. Tämäkään ei riittänyt vaan muutamia shimmejä tarvittiin kytkentälevyn ja kehyksen väliin, kiinnitysruuvien kohdalle.

Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 11.04.2014 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Todella hieno ruori :thumbup:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

cuuno kirjoitti:Todella hieno ruori :thumbup:
Kiitos :D
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vuorossa oli jarrujen ja kytkimen ilmaus. Kaikki ei tietenkään mennyt putkeen (hehe, putkeen...). Kaikki jarrut pääsylintereineen sekä putkisto on uusittu (takapäähän menevä pitkä jarruputki käytettiin uudelleen), joten koko linjasto oli täysin tyhjä. Takapyörät meni hitaasti mutta suht ok. Etupyörät ei. Pääsylinteriin pääsi muodostumaan kunnon ilmalukko, eikä etupyörien putkista saanut ulos kuin ilmaa. Homma onnistui kuitenkin ilmaruuveista nestettä tippakannulla pumppaamalla. Saatiin putket täyteen ja pääsylinterin ilmalukko aukesi. Jarrut toimii.

Kytkin ei. Käytössä ollut 3 euron tippakannu ei kestänyt ihan loppuun asti, joten "alhaalta ylös" menetelmä jäi vaiheeseen. Seuraavalla kerralla sitten. Hankin harjoitukseen 3 purkkia RBF 600 ja vajaa litra meni. Yksi tötsä jäi varalle.

Laatikkoon tuli tässä vaiheessa 1,25L Mobilia. Pitää varmistaa laatikon öljytilavuus. Ohjaustehostimeen tulee sittemmin samaa tavaraa.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja petri »

Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia, mutta ajattelin vaan kysyä :problem:

Tuolta löytyy täytösmäärät ja suositukset: http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Malli
320E, -TE, -CE (M104) (124 Series)
Vuosi
1992-1993
Mobil 1 New Life 0W-40
Moottori (B) Mobil 1 New Life 0W-40 (a, g) 7.5
Käsivaihteisto Mobil ATF 220 (b) 1.6
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

petri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia,
Toimii se. Mutta turbiini luistaa enemmän.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja petri »

Mika.T kirjoitti:
petri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia,
Toimii se. Mutta turbiini luistaa enemmän.
Manuaali kyseessä tässä tapauksessa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.
Olin ehkä pikkasen epäselvä... nippojen kautta minäkin nestettä ylöspäin tippakannulla pumppasin. Putki oli irti pääsylinteristä kunnes nestettä tuli läpi.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia, mutta ajattelin vaan kysyä :problem:

Tuolta löytyy täytösmäärät ja suositukset: http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Malli
320E, -TE, -CE (M104) (124 Series)
Vuosi
1992-1993
Mobil 1 New Life 0W-40
Moottori (B) Mobil 1 New Life 0W-40 (a, g) 7.5
Käsivaihteisto Mobil ATF 220 (b) 1.6
Hyvä pointti. Jostain interwebin syövereistä löysin 320 suosituksen 220 sijaan. Parempaa selitystä ei ole :? Tän lisäksi laitoin koneeseen saman lähteen suosituksiin perustuen mineraali 15W-40... :eh: Ja vielä, 7 litraa virallisen 7,5 litran suosituksen sijaan. 7 litraa on kuulemma "ehdoton maksimi" M104 koneelle (HFM ruisku).

Onko käsivaihteiston tilavuussuositus 1,6 L nimenomaan 5v. ZF-laatikolle?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja E280T »

Mistä tuo ehdoton maksimi 7 litraa. Onko siinä jotain pointtia?
Olen aina omaan laittanut ylärajaan eli aika lähelle 7,5L.
Pitääkin tutkia ohjekirjasta tuo öljylaatu.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

E280T kirjoitti:Mistä tuo ehdoton maksimi 7 litraa. Onko siinä jotain pointtia?
Olen aina omaan laittanut ylärajaan eli aika lähelle 7,5L.
Pointti lienee M104 taipumukselle öljyvuotoihin. Muistaakseni mm. täällä http://mbclub.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; käytiin asiaan liittyvää keskustelua.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mihi se muka vaikuttaa tuo vajaa öljyn määrä? se kannentiivisteen vuotohan o normaalisti painepuolen kanavassa ja se siis vuotaa nii kaua ku öljyssä painetta on. Vai mitä en nyt käsittänyt? Jakopäässä taas pelkkä huohotuksen paine...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:mihi se muka vaikuttaa tuo vajaa öljyn määrä? se kannentiivisteen vuotohan o normaalisti painepuolen kanavassa ja se siis vuotaa nii kaua ku öljyssä painetta on. Vai mitä en nyt käsittänyt? Jakopäässä taas pelkkä huohotuksen paine...
Nopee googlaus:
MB revised the oil capacity of the m104 engine at some point, it was reduced by around half a litre. General recommendation is to not fill more than half way between min/max marks on the dipstick.
If I remember correctly, the capacity is now 7 litres instead of previously, 7.5 litres.
you guys are right about the M104 and over-filling it.

general recommendation is fill to half way and no further. The M104 engines generally leak if filled above this level and the 24 valve 3 litre one will blow it out the front timing cover gasket and out the rear of the head gasket even when it's been replace with the modified one. That's why MB reduced the recommended amount of oil.

Mine ****** it out all over the place when it was over filled, oil level reduced and it was fine. Same apparently is normal when very thin fully synthetic's are used in them.

I'd therefore get the extra oil out ASAP! It amazes me that these numpties at kwikfit don't forget how to breath sometimes they're that thick.... good luck!
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/1 ... hange.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

hismajestics kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.
Olin ehkä pikkasen epäselvä... nippojen kautta minäkin nestettä ylöspäin tippakannulla pumppasin. Putki oli irti pääsylinteristä kunnes nestettä tuli läpi.
Juu ymmärsin tämän sinun tapasi. Ite olen vaan puhaltannut nuo linjat tyhjäksi/puhtaaksi ilmalla. sen jälkeen olen lyönnyt takaisin kiinni ja ilmannut nuo linjat onglemitta :) tapoja on monia :D tippapulloa voisin itsekkin kokeilla seuraavalla kerralla.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Vastaa Viestiin