W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja pake1 »

hismajestics kirjoitti:Niin, mittaristoon. Sähköinen lämpömittari tuli paikalleen, samoin kierroslukumittari. Kierroslukumittarissa oli pikkasen hommaa. Paitsi se, että sille tuli rakentaa sovite (52mm -> 57mm) niin myös se, että alunperin mustan mittarin tuli sopia mittariston kokonaisuuteen.

Lisäksi mittari kytkentäruuveineen oli liian pitkä sopiakseen mittariston kehyksen ja kytkentälevyn väliseen tilaan. Ruuveja piti katkaista ja kytkentälevystä poistaa alunperin kellolle tarkoitettu kytkentä. Tämäkään ei riittänyt vaan muutamia shimmejä tarvittiin kytkentälevyn ja kehyksen väliin, kiinnitysruuvien kohdalle.

Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari 8)
Muuten hyvä sopii todella hyvin mittaristoon mutta eikös se mittarin viisari olisi valkoiseksi kannattanut maalata kun on kaikki muutkin viisarit valkeita :)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja tango »

hismajestics kirjoitti:Niin, mittaristoon. samoin kierroslukumittari. Kierroslukumittarissa oli pikkasen hommaa. Paitsi se, että sille tuli rakentaa sovite (52mm -> 57mm) niin myös se, että alunperin mustan mittarin tuli sopia mittariston kokonaisuuteen.
Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari 8)
Tuossa olisi VDO:n mittari.
http://www.tori.fi/keski-suomi/MB_250__ ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pake1 kirjoitti:
Muuten hyvä sopii todella hyvin mittaristoon mutta eikös se mittarin viisari olisi valkoiseksi kannattanut maalata kun on kaikki muutkin viisarit valkeita :)
Olisi kyllä, mutta olisi ollut liian kova homma. Modernit (tämän hintaluokan) mittarit on liimattu kiinni. Paha purkaa rikkomatta jotain.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

tango kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Niin, mittaristoon. samoin kierroslukumittari. Kierroslukumittarissa oli pikkasen hommaa. Paitsi se, että sille tuli rakentaa sovite (52mm -> 57mm) niin myös se, että alunperin mustan mittarin tuli sopia mittariston kokonaisuuteen.
Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari 8)
Tuossa olisi VDO:n mittari.
http://www.tori.fi/keski-suomi/MB_250__ ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jep, juttelin myyjän kanssa ja sain myös lisää kuvia. Kuvista päätellen oli liian syvä sopiakseen nätisti.

Tässä kuva erään forumilaisen vastaavasta. Tulee aika paljon ulos mittaristosta. Valitsin siis Bilteman... :wink: Niin, ja onhan tuossakin punainen viisari, hehe

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!

Viesti Kirjoittaja tango »

hismajestics kirjoitti: Jep, juttelin myyjän kanssa ja sain myös lisää kuvia. Kuvista päätellen oli liian syvä sopiakseen nätisti.

Tässä kuva erään forumilaisen vastaavasta. Tulee aika paljon ulos mittaristosta. Valitsin siis Bilteman... :wink: Niin, ja onhan tuossakin punainen viisari, hehe

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/VDOtachometerold-school_zps22912995.jpg] ][/url]
Jep. Siistimpi on tuo "biilteema", jos ei tuota VDO:ta saa syvemmälle.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

8)

Pura tuo mittari ja maalaa "viisari" valkoiseksi.

Jaa sitä olikin jo pohdittu...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Näppärän näköisesti tuo Bilteman mittarikin siihen istuu. Mutta sen viisari taitaa olla jotenkin valaistu niin, että valo johtuu jonkin verran viisarin läpi? Ajattelin vaan, että jos sen maalaa valkoiseksi, niin häviääkö se melko tavalla kokonaan näkyvistä pimeällä? Kun tuo tausta lienee kuitenkin sellainen läpivalaistu (tai mikä se nyt nimeltään onkin), ettei viisari saa päällipuolelta valoa, kuten vanhoissa Mersuissa yleensä.


Kerran muuten remppasin itse faijan vanhan W123:n mittaristoa - ensin fiksailin sulaneet valojohteet, sitten liimailin valoiksi siniset ledit (silloin, kun ei vielä ollut niitä suoraan polttimon tilalle sopivia ledejä keksittykään). Homman viimeistelläkseni maalasin haalistuneet viisarit about alkuperäisen ruskehtavan oranssiksi, ja olin äärimmäisen tyytyväinen mittariston ulkonäköön. Siihen asti, kun ensimmäisen kerran kokeilin valaistuksen toimivuutta, ja huomasin, että mittaritaulu valaistuu tasaisesti ja muutenkin hienosti siniseksi ja samalla viisarit näyttävätä täysin mustilta lähes pelkästään mustaa taustaa vasten. Ei ollut varsin havainnollinen, mutta tilanne korjaantui, kun maalasin viisarit uusiksi fluoresoivalla oranssilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Eilen taas tallilla pitkästä aikaa. Timppakin tuli paikalle, joten jotain saatiin myös aikaiseksi.

Sähköjen viimeistelyssä menee kyllä yllättävän paljon aikaa. Timppa sai flektin kytkennät vedettyä ja viimeisteltyä. Hemmetin tehokkaasti tuntuu tuo Sprinterin flekti imevän. Mittariston kanssa oli yhtä näpräämistä. Piti leikata kytkentälevyyn vielä suurempi aukko, että sai kierroslukumittarin kytkettyä. Tarvittiin hyppylanka mittarivalolle ja kaikkea sellaista puuhastelua. Noh, nyt mittaristo on kasassa, mutta...

Kuten Nozkikin tuossa ylempänä toteaa tulee mittarin valo takaa. Ja minkälainen valo sitten. Tietysti tuning-sinertävä ja aivan liian kirkas :x Ilmeisesti led. Ei tullut otettua kuvaa mutta kuvaamattakin on selvää, että tuning valo ei mitenkään sovi +40v. vanhan Mersun mittaristoon. Mittariahan ei helposti pura lampun vaihtoon mutta jotain pitää keksiä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Moottorikin kävi aikaisempaa tasaisemmin ja pidempään. Ei kuitenkaan kestänyt kaasua. Autossahan ei vielä ole pakoputkea ja siten ei myöskään lambdaa kytkettynä, joten pikkasen vaikea mennä sanomaan mistä piiputtaa. Epäiltiin alipainevuotoa ja vielä eilen oli selvittämättä kaikki imusarjassa olevat alipainelähdöt. Yksi pidempi letku pyöri moottorin päällä toinen pää kytkentää vailla. Se kuuluu ainakin joissain W124-malleissa takapenkin niskatukien säätöön ja ajovalojen säätöön kuormattuna. Kulkee imusarjalta tulipellin reunaa konetilan oikeaan takanurkkaan.

Pitää seuraavalla käynnillä tsekata missä hapessa nuo kaksi muuta pienempää alipainelähtöä oikein on.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tuli myös harmittava takaisku kun taaimmainen moottorin vesiletkuliitäntä vuoti (se, joka syöttää nesteen lämmityslaitteen kiertoon) :x Aluksi oli varmaa, että olin kytkenyt kokoa liian ison letkun mutta itse letku osoittautuikin tiukaksi liitännästään. Nyt pitää selvittää mistä vuoto johtuu. Onko tuo kohta saanut kolhun jossain asennusvaiheessa ja murtunut juurestaan? Paskamainen homma tsekata kun tosi tiukassa paikassa. Pitää vissiin leikata kardaanitunneliin/lattiaan/tulipeltiin aukko, tai sitten purkaa... :think:

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Hyviäkin asioita tuli vastaan. Timppa viestitti tossa aamulla, että oli ratkaissut kierroslukumittarin kytkennän ja löytänyt ao. kaavioista paikan, johon mittarivaijerilta saatava liiketieto kytketään :thumbup:

http://www.mbclub.co.uk/forums/electron ... grams.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Tuli myös harmittava takaisku kun taaimmainen moottorin vesiletkuliitäntä vuoti (se, joka syöttää nesteen lämmityslaitteen kiertoon) :x Aluksi oli varmaa, että olin kytkenyt kokoa liian ison letkun mutta itse letku osoittautuikin tiukaksi liitännästään. Nyt pitää selvittää mistä vuoto johtuu. Onko tuo kohta saanut kolhun jossain asennusvaiheessa ja murtunut juurestaan? Paskamainen homma tsekata kun tosi tiukassa paikassa. Pitää vissiin leikata kardaanitunneliin/lattiaan/tulipeltiin aukko, tai sitten purkaa... :think:

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Coolinghoserearatfirewall_zpsc7703cf1.jpg] ][/url]
Internet on ihmeellinen :!: Löysin vuodon tod.näk. aiheuttajan näistä kuvista. Taaimmainen vesiletkuliitäntä on yhtä palaa moottorin nostokorvakkeen kanssa. Tämä on pultattu lohkoon kahdella ruuvilla ja itse letkuliitäntä tiivistyy lohkoon o-renkaalla. Lähdenpä ruuvaamaan korvaketta irti ja tsekkaamaan o-renkaan kunnon tai rakennelman mahdollisen murtuman.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja tango »

hismajestics kirjoitti: Internet on ihmeellinen :!: Löysin vuodon tod.näk. aiheuttajan näistä kuvista. Taaimmainen vesiletkuliitäntä on yhtä palaa moottorin nostokorvakkeen kanssa. Tämä on pultattu lohkoon kahdella ruuvilla ja itse letkuliitäntä tiivistyy lohkoon o-renkaalla. Lähdenpä ruuvaamaan korvaketta irti ja tsekkaamaan o-renkaan kunnon tai rakennelman mahdollisen murtuman.
Hups. Onkohan tuo asia alkujaan mietitty ihan loppuun asti? Tai no. Kestäähän tuo, mikäli nuo kiinnityspultit on kiinni.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ei ollut murtunut, ainoastaan O-rengas paloina. En tiedä onko kuinka mietitty loppuun saakka, tuntuu melko kummalliselta ratkaisulta. Eiköhan swe kohta selviä riittikö O-renkaan vaihto...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

En ole ehtinyt tekemään mitään yli kuukauteen. Nyt hieman päivitystä pakoputken suunnittelun muodossa.

Aluksi ajattelin, että teen väliaikaisen ratkaisun ja liitän vanhan putken M104 downpipeen. Nyt päädyinkin siihen, että teen kokonaan uuden downpipestä eteenpäin. Koska en itse kykene hitsaamaan, niin suunnitteluun pitää panostaa kaksin verroin. Bilteman putkilla mennään ja ehkä myös saman lafkan vaimentimilla. Ruotsalainen Apple Racing vaimentimet olisi optimaaliset, vielä on tutkimatta minkälainen kombo sopisi (ja budjetti). Kaksi vaimenninta jokatapauksessa. Appleissa on erinomainen äänenvaimennus tehon kärsimättä.

Optimaalinen teho ensin. Moottorin originaalisetupissa on 310Nm 3750 rpm ja 220hp 5500rpm. Haluan säilyttää ala ja keskiväännön. Tämä tarkoittaa suurella todennäköisellä, että alkuperäisen downpipen jälkeinen X-pipe tulee säilyttää. Haluan kuitenkin vetää ainoastaan yhden putken downpipestä perään asti, eli 2,5". Saa nähdä jos X-pipen perään laitan Y-pipen, niin katoaako X:n tuoma hyöty. Vielä en tiedä. Oikein suunniteltuna putken pitäisi tuoda jopa 10hp lisää. Paljonko katin poisto tuo, 10-15 hp... :think:

Toinen haaste on pakosarjoilta lähtevä downpipe. Etummaiselta pakosarjalta lähtevä putki ottaa harmillisesti kiinni apusimpukkaan. Pitää suunnitella miten sen saisi jyrkemmällä kulmalla apusimpukan yli. Nyt jää kiinni "mahasta".

Tutkitaan lisää ja palataan tähän.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Tää coupe on kyllä silmäkarkkia :thumbup:
Itse tein/teetin omaan coupeen putkistoon. Omalla downpipella ja muutin tuon x-pipen y-pipeksi ja siitä eteenpäin 2.5 loppuun asti magnaflow vaimentimilla.

Katti on 2.5 rosteri jalometalli katti 200cel

Väliputki on rosterinen 2.5

Ja takapönttö on rosterinen 2.5 sisään ja 2 x 2.25

Miinuksella magnaflowissa on alakierroksilla kumiseva ääni, mutta ylärekisterissä semmoinen rosterinen särinä. Se kuulostaa hyvältä :thumbup:

Ajattelin vaihtaa tuon välipöntön johonkin isompaa simonsin mustaa pönttöö. Saisi tota kuminaa pois alakierroksilta.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:Tää coupe on kyllä silmäkarkkia :thumbup:
Itse tein/teetin omaan coupeen putkistoon. Omalla downpipella ja muutin tuon x-pipen y-pipeksi ja siitä eteenpäin 2.5 loppuun asti magnaflow vaimentimilla.
Tänx :)

Huomasitko mitään eroa (X -> Y) tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla lähdettäessä? Vääntö, kaasuvastaavuus...?
Mr300 kirjoitti:Miinuksella magnaflowissa on alakierroksilla kumiseva ääni, mutta ylärekisterissä semmoinen rosterinen särinä. Se kuulostaa hyvältä :thumbup:

Ajattelin vaihtaa tuon välipöntön johonkin isompaa simonsin mustaa pönttöö. Saisi tota kuminaa pois alakierroksilta.
Kummatkin pöntöt on ilmeisesti free-flow? Muistatko keskipöntön ja takapöntön mittoja?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

En huomannu eroa kun vaihoin X --> Y. Ehkä äänissä vähän.

pönttöjen kokoja en muista mutta ovat läpivirtaavia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 75#p921675" onclick="window.open(this.href);return false; muutama kuva.

tosiaan semmonen kumina on alakierroksilla.
Pitää vkl mitata millasen pöntön sinne saa tilalle. Jos vaikka hiljenisi vähän.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:En huomannu eroa kun vaihoin X --> Y. Ehkä äänissä vähän.

pönttöjen kokoja en muista mutta ovat läpivirtaavia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 75#p921675" onclick="window.open(this.href);return false; muutama kuva.

tosiaan semmonen kumina on alakierroksilla.
Pitää vkl mitata millasen pöntön sinne saa tilalle. Jos vaikka hiljenisi vähän.
Sun pitää pienentää putkea loppupäästä. Matalilla kierroksilla ei riitä imu viemään pakokaasuja tarpeeksi nopeasti ulos. Putkistossa on koko putken mittainen ääniaalto. Se kumisee. Pienentämällä putkea pakokaasujen virtausnopeus kiihtyy.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

hismajestics kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:En huomannu eroa kun vaihoin X --> Y. Ehkä äänissä vähän.

pönttöjen kokoja en muista mutta ovat läpivirtaavia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 75#p921675" onclick="window.open(this.href);return false; muutama kuva.

tosiaan semmonen kumina on alakierroksilla.
Pitää vkl mitata millasen pöntön sinne saa tilalle. Jos vaikka hiljenisi vähän.
Sun pitää pienentää putkea loppupäästä. Matalilla kierroksilla ei riitä imu viemään pakokaasuja tarpeeksi nopeasti ulos. Putkistossa on koko putken mittainen ääniaalto. Se kumisee. Pienentämällä putkea pakokaasujen virtausnopeus kiihtyy.
Rittäisiköhän jos muuttaisi keskivaimentajan 2 tuumaan. Onkohan liian pieni?
Tai sitten jos laittaisi tämöisen sinne väliin
http://motonet.fi/fi/tuote/148623/2-12- ... mons-o63mm" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:En huomannu eroa kun vaihoin X --> Y. Ehkä äänissä vähän.

pönttöjen kokoja en muista mutta ovat läpivirtaavia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 75#p921675" onclick="window.open(this.href);return false; muutama kuva.

tosiaan semmonen kumina on alakierroksilla.
Pitää vkl mitata millasen pöntön sinne saa tilalle. Jos vaikka hiljenisi vähän.
Sun pitää pienentää putkea loppupäästä. Matalilla kierroksilla ei riitä imu viemään pakokaasuja tarpeeksi nopeasti ulos. Putkistossa on koko putken mittainen ääniaalto. Se kumisee. Pienentämällä putkea pakokaasujen virtausnopeus kiihtyy.
Rittäisiköhän jos muuttaisi keskivaimentajan 2 tuumaan. Onkohan liian pieni?
Tai sitten jos laittaisi tämöisen sinne väliin
http://motonet.fi/fi/tuote/148623/2-12- ... mons-o63mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei hyvä. Pienennä loppupäästä niin saat virtauksiin tehoa. Ei välttämättä koko pönttöä, mutta esim. "sisään" pienempi putki.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Okei, X:n ja Y:n arvoitukset ovat selvinneet ja pakoputken komponentit pikkuhiljaa selvillä ja vain hankintaa vailla. Pitää vielä tallilla mitata mikä on max mahdollinen koko keski- ja peräpään vaimentimille.

Koska vedän alkukäyriltä yhden putken loppuun asti, niin voin huoleti laikata X-putken pois ja heittää Y:n tilalle. X-putken merkitys voiman kannalta korostuu silloin kuin vedetään tuplaputket taakse asti. Jossain vaiheessa tulee putkiparien "liittyä" toisiinsa ja jatkaa siitä liitoksesta itsenäisinä putkina taakse asti. Esim. nyt vaikka V8-koneet. X-putki vaikuttaa myös ääneen myönteisesti.

Laadun kannalta kriittiset pöntöt ja Y-putken otan Marteliukselta. Putket/käyrät/klemmarit/kiinnikkeet Biltemasta. Näillä paloilla lähdetään suunnittelemaan ja klemmareilla kasaamaan. Ja sitten kiikutetaan putki (tai osa siitä) jollekin ystävälliselle sielulle ja pyydetään hitsaamaan ne kohdat, joihin hitsaus on paras ratkaisu :think: :)

EDIT: Hehkutin tuossa aikaisemmin ruotsalaisia Apple Racing vaimentimia. Ovat erittäin arvostettuja ko. maan harrasterata-autoilijoiden parissa. Martelius on valmistanut kyseisiä vaimentimia, joten... 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Toinen haaste on pakosarjoilta lähtevä downpipe. Etummaiselta pakosarjalta lähtevä putki ottaa harmillisesti kiinni apusimpukkaan. Pitää suunnitella miten sen saisi jyrkemmällä kulmalla apusimpukan yli. Nyt jää kiinni "mahasta".

Tutkitaan lisää ja palataan tähän.
Nyt on tutkittu. Lähdin pilkkomaan tuota alkukäyrää ja nyt näytti putket sopivan. Kuvista näkee, että etummainen käyrä mahtuu juuri yli apusimpukan kun pikkasen muuttaa sen asentoa. Siitä piti leikata alamutka pois, otti muuten apukuskin lattiaan. Takimmainen käyrä meni pienen lyhentämisen jälkeen. Tuloksena se, että käyrät "harottaa" auton alla. Mutta ei kai se, pitää sovitella, että saa linjaan auton alle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 13.06.2014 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Alkuperäisessä M104 E320 kokoonpanossa X-putki oli n. 80cm takimmaisen pakosarjan jälkeen. Tulen siirtämään putkien liittymäkohtaa eteenpäin parantaakseni pakokaasujen virtaustehoa. Vielä en tiedä kuinka paljon, arvailisin 30cm. Siihen kohtaan laitan Y-putken ja lambdan. Y-putki ulos on 2,5" mutta pohdin jos laittaisin hieman pienemmän lähdön n. 10cm matkalle. Esim. 2,25" niin tehostuisi virtaus entisestään. Tästä sitten 2,5" kahden vaimentimen kautta perään asti.

Olisiko jollain kommenttia tai näkemystä tähän ajatukseen?

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pakoputken lisäksi toinen isompi homma on kaasupoljin. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin mulla ei ole hitsivehkeitä saatikka taitoa, joten jotain muuta pitää polkimen osalta keksiä. Olen tutkiskellut Hotrod-rakentajien ratkaisuja ja tässä on kaksi vaihtoehtoa. Toinen on lattiaan/lattian ja tulipellin taitteeseen kiinnitettävä. Vaijeri kulkee silloin pellin toisella puolella. Vaikuttaa pätevältä ratkaisulta.

Toinen tulee kiinni tulipeltiin ohjaamon puolelle. Kummassakin on splinet (mitäs suomeksi, boorit...?), joten kulman saa säädettyä asentoon kuin asentoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuolta, vähän päälle 50Eur, http://stores.ebay.com/HOT-ROD-PARTS-CL ... 3962936011" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitää pikkasen tehdä tarkistusmittauksia kumpi sopisi mitoiltaan ja kiinnitykseltään parhaiten. Ja, blingblingin saa anodisoitua mustaksi jos rupeaa liikaa häiritsemään :) Tässä vielä orginaali setup.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja kedle »

Mahtavaa jälkeä, ilo seurata tätä projektia!

Vaikka et itse joutunut muokkaamaan eturipustusta, ehditkö käydä kysymässä sitä konttorilta? Onnistuuko? Sovittelin eilen pystärin konehuoneeseen om605 ja tuosta kohti ahdistaa. Pitäis varmaan alottaa kyllä kohta jo oma ketju tuolle omalle projektille, kun ei sitä enää kovin paljon pienemmiksi palasiksi saa. :D

EDIT: Vastaanpa omaan kysymykseeni. Kävin paikallisella konttorilla kysymässä ja näytin tuossa linkitetyssä ketjussa olevat kuvat. Onnistuu katsastaa tuollaisen muokkauksen jälkeenkin. Tutkittiin siinä tekstiä TRAFI/17674/03.04.03.02/2011 ja ainakin tämän insinöörin tulkinnan mukaan näin saa tehdä. Kun liikutaan laillisuuden rajoilla niin varmasti löytyy tämän kokoisesta maasta konttorikohtaisia eroja :lol:
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Kyllä mulla tuli leima. Kyse tosin w107:sta mutta sama apurunko.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

kedle kirjoitti:Mahtavaa jälkeä, ilo seurata tätä projektia!

...Onnistuu katsastaa tuollaisen muokkauksen jälkeenkin. Tutkittiin siinä tekstiä TRAFI/17674/03.04.03.02/2011 ja ainakin tämän insinöörin tulkinnan mukaan näin saa tehdä.
Kiitti vaan :)

Hyvä, että asia selvisi. Saman vastauksen sain itsekin konttorilla käydessäni. Ei varmasti tule olemaan ongelmia kunhan dokumentoi eri työvaiheet selvästi, ennenkaikkea hitsisauman, ennen lopullista maalausta tms.

Kiitti Trafi-linkistä. Jarrujen muutosten kohdalla oli kuitenkin aika ympäripyöreää tekstiä. Ei esimerkiksi mainittu saako jarrusatuloita kiinnittää adaptereilla. Kiinnostaisi tuollaiset 4-mäntäiset Brembot, esim. Peugeot V6 tai Seat Cuprasta. Vaihtoehtoisesti Wilwoodin Superlitet 8)

@Sepulaakeri, missä projektissa jouduit W107 apurunkoa modaamaan...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

[quote="hismajestics
Kiitti Trafi-linkistä. Jarrujen muutosten kohdalla oli kuitenkin aika ympäripyöreää tekstiä. Ei esimerkiksi mainittu saako jarrusatuloita kiinnittää adaptereilla. Kiinnostaisi tuollaiset 4-mäntäiset Brembot, esim. Peugeot V6 tai Seat Cuprasta. Vaihtoehtoisesti Wilwoodin Superlitet 8)
[/quote]


Aika monessa Brembon jarrusetissä satulat kiinnitetään adaptereilla ja hyvin ovat kelvanneet. Adapterit ovat olleet alumiinia. Seteissä ei ole ollut jarrukilpeä, joten sellaistakaan ei ole konttorilla vaadittu.

Jos päädyt Wilwoodeihin varmista, että männissä on pölysuojat. Laatikossa saattaa lukea: "Not for highway use" ja näissä ei ole pölysuojaa.

Näistä kahdesta Brembot ovat jarrut ja Wilwoodit ovat hmm... halvat.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Matti Äyräväinen kirjoitti:[quote="hismajestics
Kiitti Trafi-linkistä. Jarrujen muutosten kohdalla oli kuitenkin aika ympäripyöreää tekstiä. Ei esimerkiksi mainittu saako jarrusatuloita kiinnittää adaptereilla. Kiinnostaisi tuollaiset 4-mäntäiset Brembot, esim. Peugeot V6 tai Seat Cuprasta. Vaihtoehtoisesti Wilwoodin Superlitet 8)
Aika monessa Brembon jarrusetissä satulat kiinnitetään adaptereilla ja hyvin ovat kelvanneet. Adapterit ovat olleet alumiinia. Seteissä ei ole ollut jarrukilpeä, joten sellaistakaan ei ole konttorilla vaadittu.

Jos päädyt Wilwoodeihin varmista, että männissä on pölysuojat. Laatikossa saattaa lukea: "Not for highway use" ja näissä ei ole pölysuojaa.

Näistä kahdesta Brembot ovat jarrut ja Wilwoodit ovat hmm... halvat.
Kiitos Matti, tämä oli erittäin hyvää tietoa :thumbup:

Bremboja pidän itsekin parempina mutta sitten löytyy niitä, jotka peukuttavat Wilwoodeja. Lähinnä juuri tuon hinnan puolesta. Jo Ruotsista (esim. bildelsbasen.se) löytyy hyvin Bremboja. Siellähän näitä tehokkaampia autoja on muutenkin ihan kasamäärin purettuna ja hinnat, tottakai, aivan toiset kuin meillä.

Katsotaan nyt löytyykö sopivaa settiä ja adapterien tekijää. Black Diamondin jarrupalat, teräspunosletkut ja RBF 600 jarruneste riittää kyllä melko pitkälle ihan 2-mäntäisissäkin jarruissa... 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin