En ole ehtinyt tekemään mitään yli kuukauteen. Nyt hieman päivitystä pakoputken suunnittelun muodossa.
Aluksi ajattelin, että teen väliaikaisen ratkaisun ja liitän vanhan putken M104 downpipeen. Nyt päädyinkin siihen, että teen kokonaan uuden downpipestä eteenpäin. Koska en itse kykene hitsaamaan, niin suunnitteluun pitää panostaa kaksin verroin. Bilteman putkilla mennään ja ehkä myös saman lafkan vaimentimilla. Ruotsalainen Apple Racing vaimentimet olisi optimaaliset, vielä on tutkimatta minkälainen kombo sopisi (ja budjetti). Kaksi vaimenninta jokatapauksessa. Appleissa on erinomainen äänenvaimennus tehon kärsimättä.
Optimaalinen teho ensin. Moottorin originaalisetupissa on 310Nm 3750 rpm ja 220hp 5500rpm. Haluan säilyttää ala ja keskiväännön. Tämä tarkoittaa suurella todennäköisellä, että alkuperäisen downpipen jälkeinen X-pipe tulee säilyttää. Haluan kuitenkin vetää ainoastaan yhden putken downpipestä perään asti, eli 2,5". Saa nähdä jos X-pipen perään laitan Y-pipen, niin katoaako X:n tuoma hyöty. Vielä en tiedä. Oikein suunniteltuna putken pitäisi tuoda jopa 10hp lisää. Paljonko katin poisto tuo, 10-15 hp...
Toinen haaste on pakosarjoilta lähtevä downpipe. Etummaiselta pakosarjalta lähtevä putki ottaa harmillisesti kiinni apusimpukkaan. Pitää suunnitella miten sen saisi jyrkemmällä kulmalla apusimpukan yli. Nyt jää kiinni "mahasta".
Tutkitaan lisää ja palataan tähän.
