tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Joo eipä sitä tiedä mitä edelliset omistajat on vaihdellu. Ainakin vakio ohjelma siinä oli ostaessani.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kannataa tarkistela se mittari...270w210 kirjoitti:Ei vaan ahtopainemittari näyttää tuota kahta kiloa, siis erillinen asennettu mittari.
ja jos on vakio ohjelma ja vaihdetu isomn paineen map niin ei toimi
(juttu ei oikeen liity tuikun paawon

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Eli mappi on siis vakio. Mittari on kyllä ihan ok. Ja pahoittelut tästä topikin lainaamisesta.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Alkaa kuulostaa siltä, että MAP:n letku (vuoto) bleedaa sulla ahtoja ylös, siitä ei taida tulla vikatilaa jos bleedaus on pientä. Tai sitten joku on softannut sitä oikein urakalla vaarallisesti. Kannattaa varmaan kysyä tietokoneelta mitä mieltä se on ahtojen olevan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ei oo mappi letkullinen malli ja ohjelma on aika lailla muokattu. Autohan siis toimii niin kun pitääkin mutta kunhan vaan kysäisin tuota mappijuttua. 

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
270w210 kirjoitti:<. . .>Ainakin vakio ohjelma siinä oli ostaessani.
No olisit heti sanonut, että siitä on ylipainesuojaus poistettu. Turhaan me tässä on monen viestin verran ihmetelty asiaa. Kuten tuikku sanoi niin ei se ole mikään amerikan temppu laittaa sinne 2 Bar, mutta 2,5 Bar vakiomapilla jo teettää vähän päänvaivaa.270w210 kirjoitti:Ei oo mappi letkullinen malli ja ohjelma on aika lailla muokattu. <. . .>
...vai vieläkö haluat korjata lausuntoa onko ohjelma muokattu vai ei

Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hommahan on sitten selvä vaikka muuta luki niin ei ome vakio ohjelma270w210 kirjoitti:Eli mappi on siis vakio. Mittari on kyllä ihan ok. Ja pahoittelut tästä topikin lainaamisesta.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Joo siis ohjelma laitettiin samana päivänä kun auton ostin. Ohjelmaa on muutettu aika paljon, mutta tuossahan tuo tulikin että on poistettu se painerajoitus. Asia kunnossa. 

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Löytykö tämä jo? Vai vieläkö ootellaan kuka ilmottautuu?tuikku kirjoitti:.
Eilen ajelin vähän sikaa tien päällä - muka kiire ja huonot hermot ei ole häävi yhdistelmä.
No joo, taisi mennä jotain rikki, en vain vielä tiedä, mikä.
Kovimman väännön alueella jyrkässä vastasessa kaasupohjassa kuului poksahdus, vähän niinkuin ahtoputki, muttei se mahda nyt putkirikko olla.
Vedot ei hävinny, eikä savuta.
Jotain on kuitenkin tapahtunut, kun kaasupoljin tuntuu löysältä ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle herkemmin.
Oliskohan hukkaportille käynyt jotain, vähän niinkuin alavääntöä uupuisi, muttei osaa sanoa, kun se vaihteisto kompensoi sitä tilannetta heti.
Mistään ei tule öljyä, huohottaa niinkuin ennenkin, käy ihan siististi.
Täytyy vissiin odotella, että laukiaa kunnolla, niin sitten tietää.

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
En todellakaan osaa sanoa, olisinko ajanut jonkun päälle. En tiedä.
Olen jo keulan joutunut purkamaan alavesiletkun vaihtoa varten - mitään kummallista ei näkynyt.
Tämä on mysteeri.
En todellakaan osaa sanoa, olisinko ajanut jonkun päälle. En tiedä.
Olen jo keulan joutunut purkamaan alavesiletkun vaihtoa varten - mitään kummallista ei näkynyt.
Tämä on mysteeri.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Mitäpä tänne, kuuluu parin kuukauden hiljais elon jälkeen ?
-M-
-M-
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Jospa tähänkin jotain päivittelisin.
Sen kunniaksi, että yli viisikymmentä tuhatta on nyt menty holsetin kanssa.
Muutama päivä sitten huomasin, että pakosarjassa on pikku ratkeama, moottorin käytöksessä en huomannut mitään poikkeavaa.
Kaikilla vaihteilla veti ihan pontevasti.
Käsittämättömän hyvin mielestäni onkin kestänyt.
Pakosarjahan on sen mallinen, ettei minkäänlaisia elämisvaroja mihinkään suuntaan jää, joten on ihan selvää, että kovalle lämpö/vääntörasitukselle joutuu.
Lisäksi en ole mitenkään säälinyt, tai sen kummemmin lämmitellyt, tai jäähdytellyt, auto on ollut ihan normikäytössä, kuin vakio.
Toinen korjattava paikka oli kun tyhjäkäynnillä vetopäällä joissain tilanteessa ilmanputsari täristi runkoon.
Siinäpä ne varsinaiset remontit.
Kaksi kertaa on nyt käynyt, että sopivasti (kaasupohjassa) kun kiihdyttää ja turbiini pitää hyvin pieniltä kierroksilta, - on sammunut.
Rottamallissa oli kaikki linjastossa uutta, mutta tässä on polttoainesuodattimen kansi ja suodatin entisen omistajan jäljiltä.
Joutuu siis investoimaan ...
Periaatteessa kahteen asiaan vaan tässä projektissa on vähän enemmän investoitu, suuttimiin ja automaattilaatikkoon/turbiiniin.
Melkeimpä kaikki muu on menty halvimman mukaan.
Luulisin, että erinomaisen toiminnan syy on siinä.
Suuttimet toimii erinomaisesti ja on olleet helppo säätää.
Laatikon tekijäkin on varmasti tehnyt kunnollista työtä, laatikko toimii edelleen kaikilta osin esimerkillisesti.
Loppukevennyksenä erään Itävaltalaisen ahtimentekijän otos 0-200 väliltä.
Autossa AMG,tä vastaaviksi tehdyt suuttimet.
AMG,n pakosiivelle ja billettisiivelle tehty vakioahdin, max ahdot 1,9bar.
Laatikko rempattu, tehdasuusi pumppu, ruiskutuspaine nostettu 1500bar.
Kahteensataan noin 18,sta sekunnissa, eli kyllä vanhassa väykyssä potentiaalia on.
Turbon tekijä vaan tähän asti on uskonut pelkän ahtimen ylivoimaan, mutta nyt kun joka kerta menee ahtolämmöt yli sadan asteen, niin onkin alkaneet coolerit kiinnostamaan
https://www.youtube.com/watch?v=4vOz0ZT ... ata_player
Jospa tähänkin jotain päivittelisin.
Sen kunniaksi, että yli viisikymmentä tuhatta on nyt menty holsetin kanssa.
Muutama päivä sitten huomasin, että pakosarjassa on pikku ratkeama, moottorin käytöksessä en huomannut mitään poikkeavaa.
Kaikilla vaihteilla veti ihan pontevasti.
Käsittämättömän hyvin mielestäni onkin kestänyt.
Pakosarjahan on sen mallinen, ettei minkäänlaisia elämisvaroja mihinkään suuntaan jää, joten on ihan selvää, että kovalle lämpö/vääntörasitukselle joutuu.
Lisäksi en ole mitenkään säälinyt, tai sen kummemmin lämmitellyt, tai jäähdytellyt, auto on ollut ihan normikäytössä, kuin vakio.
Toinen korjattava paikka oli kun tyhjäkäynnillä vetopäällä joissain tilanteessa ilmanputsari täristi runkoon.
Siinäpä ne varsinaiset remontit.
Kaksi kertaa on nyt käynyt, että sopivasti (kaasupohjassa) kun kiihdyttää ja turbiini pitää hyvin pieniltä kierroksilta, - on sammunut.
Rottamallissa oli kaikki linjastossa uutta, mutta tässä on polttoainesuodattimen kansi ja suodatin entisen omistajan jäljiltä.
Joutuu siis investoimaan ...
Periaatteessa kahteen asiaan vaan tässä projektissa on vähän enemmän investoitu, suuttimiin ja automaattilaatikkoon/turbiiniin.
Melkeimpä kaikki muu on menty halvimman mukaan.
Luulisin, että erinomaisen toiminnan syy on siinä.
Suuttimet toimii erinomaisesti ja on olleet helppo säätää.
Laatikon tekijäkin on varmasti tehnyt kunnollista työtä, laatikko toimii edelleen kaikilta osin esimerkillisesti.
Loppukevennyksenä erään Itävaltalaisen ahtimentekijän otos 0-200 väliltä.
Autossa AMG,tä vastaaviksi tehdyt suuttimet.
AMG,n pakosiivelle ja billettisiivelle tehty vakioahdin, max ahdot 1,9bar.
Laatikko rempattu, tehdasuusi pumppu, ruiskutuspaine nostettu 1500bar.
Kahteensataan noin 18,sta sekunnissa, eli kyllä vanhassa väykyssä potentiaalia on.
Turbon tekijä vaan tähän asti on uskonut pelkän ahtimen ylivoimaan, mutta nyt kun joka kerta menee ahtolämmöt yli sadan asteen, niin onkin alkaneet coolerit kiinnostamaan

https://www.youtube.com/watch?v=4vOz0ZT ... ata_player
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Saiskos tästä vermeesta samanlaisen loppukevennys videon, olis mukavaa nähdä mitenkä Holsu liikuttaa väyväytä.. 

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kovasti kiinnostaisi täälläkin jonkinlainen loppuraportti. Minkälaisiin teho- ja vääntölukemiin tässä päädyttiin ja erityisesti minkälainen peli siitä noin käyttömielessä tuli. Jostain syystä tuo Paavo on minua aina autona miellyttänyt ja jonkinlainen rojekti olisi tarkoitus aloittaa kun vaan saan nykyisen auton myytyä. Olen tosin harkinnut aihioksi myös 300tdt:tä. Varmaan kalliimpi käyttää, ehkä halvempi toteuttaa jos tehotavoitteet ovat sanotaanko lähempänä neljää kuin kolmeasataa hevosvoimaa.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Paawo näkyy tien päällä harva se päivä, joten toimiva paketti mahtanee olla.
Kuski oli nuorentunu ja sukupuoliki oli tainnu vaihtua
Kuski oli nuorentunu ja sukupuoliki oli tainnu vaihtua

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Paawo viettää eläkepäiviä kuljettamalla kikkarapäitä mukuloita päivähoitoon.
Selkeästi minua parempien ihmisten omistuksessa, hyvään kotiin pääsi.
Käyttöominaisuudet siinä oli hyvät, joka tavalla.
Ahdinpuuhastelun kokemuksia on tarkoitus siirtää seuraavaankin projektiin.
Negatiivisena asiana tämän mallin mersusta jäi syöttömäärän lisäyksen vaikeus.
Vakiossa ruiskutusjärjestelmässä olevat selkeät puutteet, joita hienosti voisi vaikka "ominaisuuksiksi" sanoa, aiheuttavat tilanteen jossa suurille ruiskutusmäärille päästäkseen täytyy koko järjestelmä rakentaa uusiksi.
Onhan se opettavaista ja palkitsevaakin, muttei siitä saa tehdastekoisen veroista itsetehtynä millään.
1350bar järjestelmää on vaikea saada toimimaan 1800 baarilla ja sitä painetta pysymään siellä pyydetyssä.
Suuttimien "pienuus" kuitenkin vaati korkeaa painetta, jotta todella päästäisiin suuriin syöttömäärin.
Nyt minulla käynnissä projekti, jossa vakiosuuttimet jo vastaa Paawon viriviri suuttimia, itseasiassa tarkalleen.
Syöttömäärän nostoon riittää ohjelman napluu - tuntuu vähän liiankin helpolta.
Paawo viettää eläkepäiviä kuljettamalla kikkarapäitä mukuloita päivähoitoon.
Selkeästi minua parempien ihmisten omistuksessa, hyvään kotiin pääsi.
Käyttöominaisuudet siinä oli hyvät, joka tavalla.
Ahdinpuuhastelun kokemuksia on tarkoitus siirtää seuraavaankin projektiin.
Negatiivisena asiana tämän mallin mersusta jäi syöttömäärän lisäyksen vaikeus.
Vakiossa ruiskutusjärjestelmässä olevat selkeät puutteet, joita hienosti voisi vaikka "ominaisuuksiksi" sanoa, aiheuttavat tilanteen jossa suurille ruiskutusmäärille päästäkseen täytyy koko järjestelmä rakentaa uusiksi.
Onhan se opettavaista ja palkitsevaakin, muttei siitä saa tehdastekoisen veroista itsetehtynä millään.
1350bar järjestelmää on vaikea saada toimimaan 1800 baarilla ja sitä painetta pysymään siellä pyydetyssä.
Suuttimien "pienuus" kuitenkin vaati korkeaa painetta, jotta todella päästäisiin suuriin syöttömäärin.
Nyt minulla käynnissä projekti, jossa vakiosuuttimet jo vastaa Paawon viriviri suuttimia, itseasiassa tarkalleen.
Syöttömäärän nostoon riittää ohjelman napluu - tuntuu vähän liiankin helpolta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
50% tehon nousu vakioon ohjelman napluulla.
Jos se on helppoa niin ei taida bemarin voimansiirrolla olla yhtä helppoa.
Mielenkiinnolla seurataan ja pitänee ensi kesäksi yrittää lähemmäs samaa satalukua.
Jos se on helppoa niin ei taida bemarin voimansiirrolla olla yhtä helppoa.
Mielenkiinnolla seurataan ja pitänee ensi kesäksi yrittää lähemmäs samaa satalukua.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hieno projekti/tarina ! Ihan mielenkiinnosta vaan, (en ihan joka sanaa lukenut) Moniko reikäiset suuttimet oli ?tuikku kirjoitti:.
Paawo viettää eläkepäiviä kuljettamalla kikkarapäitä mukuloita päivähoitoon.
Selkeästi minua parempien ihmisten omistuksessa, hyvään kotiin pääsi.
Käyttöominaisuudet siinä oli hyvät, joka tavalla.
Ahdinpuuhastelun kokemuksia on tarkoitus siirtää seuraavaankin projektiin.
Negatiivisena asiana tämän mallin mersusta jäi syöttömäärän lisäyksen vaikeus.
Vakiossa ruiskutusjärjestelmässä olevat selkeät puutteet, joita hienosti voisi vaikka "ominaisuuksiksi" sanoa, aiheuttavat tilanteen jossa suurille ruiskutusmäärille päästäkseen täytyy koko järjestelmä rakentaa uusiksi.
Onhan se opettavaista ja palkitsevaakin, muttei siitä saa tehdastekoisen veroista itsetehtynä millään.
1350bar järjestelmää on vaikea saada toimimaan 1800 baarilla ja sitä painetta pysymään siellä pyydetyssä.
Suuttimien "pienuus" kuitenkin vaati korkeaa painetta, jotta todella päästäisiin suuriin syöttömäärin.
Nyt minulla käynnissä projekti, jossa vakiosuuttimet jo vastaa Paawon viriviri suuttimia, itseasiassa tarkalleen.
Syöttömäärän nostoon riittää ohjelman napluu - tuntuu vähän liiankin helpolta.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Siinähän se jonkun kaipaama loppuraportti ja kevennys tulituikku kirjoitti: .
Paawo viettää eläkepäiviä kuljettamalla kikkarapäitä mukuloita päivähoitoon.
Selkeästi minua parempien ihmisten omistuksessa, hyvään kotiin pääsi.

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Tuota common rail-systeemin matalaa painetta olen tässä kovasti mietiskellyt mutta nyt ei enää tarvitse. Kiitos Tuikku. Aihioksi valikoitunee siis aikanaan joko vanhempi tekniikka eli om606 tai sitten selkeesti uudempi eli om648 s211 korissa. Tuo 648 olisi vielä oikeanmallinen eli suora kutoskone. Ruiskutuspaine siinä taitaa olla jo 1600bar valmiina mutta suuttimien riittävyys on pieni mysteeri.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Tuikulle olisi vielä yksi kysymys: minkälaisiin tehoihin tuolla om613 koneella päästään jos vaihdettavien osien listalla olisivat ahdin, suuttimet, välijäähdytin ja pakoputki ja tarvittaessa myös downpipe. Aikaisemmin oli maininta että 60 hevosvoimaa/suutin olisi saavutettavissa amg-suuttimilla ja vakiopumpulla ja vakiopaineella 1350bar. Onko tähän tullut lisää tietoa ja näkemystä? Toivottavasti ei ala vaikuttaa sille että tuollainen s210 320cdi olisi minulle jonkinlainen pakkomielle...
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
En tiedä, olisko 330hv, tai jopa vähän päällekkin.
En tiedä, olisko 330hv, tai jopa vähän päällekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kiitos Tuikku. Se riittää. Riittänee. Ja luulen että jos joku tietää niin se olet sinä.