200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mahtoipa olla itsetehty.

Mittaus ei ole nyt vertailukelpoinen, kun turbo oli tuolloin jo palasina, vaikka tiellä ajaessa toimikin.
Mutta penkin vastus ei riittänyt pitämään ahtoja yllä.

Kyllä tässä jossain käydään.

Vähän on vielä säätelyäkin tuon uuden imusiiven kanssa.
Puskee vähän liikaa ilmaa ja liian vähän painetta tähän pikkumoottoriin.
Koetan saada pyörimisnopeutta laskemaan, jotta saisi tuota turhaa pulloon puhalluttamista poikkeen.
Vähän on sellaista fiilistä nyt, ettei oikein millään tahdo päästä kunnolla "alueelle".
Kyllä se näkyy paineilla sitten hyvin ilmaa puskevan, vaikkei pakopaineet niin pienet enää olekkaan...savut pysyy kyllä jotenkin kurissa vaikka painetta laskin 2,2bar,iin.
Muuten käytös on paaaljon rauhallisempi, kun edellisellä siivellä, jolla paine nousi äkkiä ja rajusti.
Entinen siipi oli parempi, voi olla että vaihto vielä tulee...
No saa nähdä.
Ei tuo nyt kuitenkaan sakkaile.

Alle kilossa pakopaine on ehken 0,1-0,3bar ahtojen edellä.
Kilosta ylöspäin suhde muuttuu toisinpäin.
Mutta säätö on vielä kesken.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Autotallissa ihme juttu...
Varmaan öljylähde lattian alla.
Näyttää nimittäin, että betonin läpi puskeutuu öljyä yön aikana aikatavalla ja ihan auton kohdalta.
Tämä varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta se likainen öljy hyppää lattiasta auton pohjaan ja sotkee aika tavalla.
Varmuudeksi kiristelin hyväksi kaikki ahtimen öljyputket ja vaihtelin tiivisteitä, ettei vaan pääse kulkeutumaan moottoriin sisälle tuo moska.
Taitaa olla parasta siirtää auton lepuutuspaikka Kuopioon muutamaksi päiväksi, varulta...
Kaikkea sitä sattuukin.

...Joo, lääkkeet on otettu. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Huomenna tullaan käymään ja tehdään lohkon kylkeen reikä mistä öljyt pääsee koneeseen sisään ;)
diipa daapa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Kartat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mihin on täältä kuvat kartoista hävineet :?: :?:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Kartat

Viesti Kirjoittaja tuikku »

CDI203 kirjoitti:Mihin on täältä kuvat kartoista hävineet :?: :?:
Sille on oma tarinansa, muttei sitä kerrota täällä.

Täytyy tässä mietiskellä, josko jonkinlaista "perustietopakettia" saisi aikaiseksi tänne, mutta nyt on hiukka kiirettä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Aijaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin vähän arvelinkin

No omalta osaltani pikasen tietoa omista kokemuksista,vähistätiedoistani , avoinmuuta jaellut täällä ja toisella foorumilla niitä saa itse tekijät/säätelijät lainailla
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:.
Autotallissa ihme juttu...
Varmaan öljylähde lattian alla.
Näyttää nimittäin, että betonin läpi puskeutuu öljyä yön aikana aikatavalla ja ihan auton kohdalta.
Tämä varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta se likainen öljy hyppää lattiasta auton pohjaan ja sotkee aika tavalla.
Varmuudeksi kiristelin hyväksi kaikki ahtimen öljyputket ja vaihtelin tiivisteitä, ettei vaan pääse kulkeutumaan moottoriin sisälle tuo moska.
Taitaa olla parasta siirtää auton lepuutuspaikka Kuopioon muutamaksi päiväksi, varulta...
Kaikkea sitä sattuukin.

...Joo, lääkkeet on otettu. :lol:
Autotallin "ihme" vaan ei ota laantuakseen.
Välillä öljysuoni saatiin jo paikattua, mutta alkoi uudestaa ärsyttävästi tekemään tipan sinne toisen tänne.

No, ahdin on vaihteeksi taas käytetty pöydällä ja tässä nyt odotellaan, että kaikki öljy poistuu auton pohjasta ja nähdään, onnistuiko.
Ihan oli oma syy tiputteluun.
Auton pesu alapuolelta ei nyt tallissa onnistu, kun on ollut niin pirun kylmää.

Kunhan selviää, loppuiko tiputtelu, niin pitää käyttää jossain penkissä, että tosiaan selviää, missä mennään, vai mennäänkö missään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Mites se nyt on tuon ruiskuruspaineen kanssa; kun tuossa 611:ssa on vain 1350 ja 646:ssa 1600bar, ni mikäs estää nostamasta myös 611:n paine korkeammaksi? Vai onko noilla koneilla jotain eroa tuohon ruiskutukseen liittyen?
Itellä kans olisi tuon c200cdiA:n piristys jossain vaiheessa edessä...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jusssi kirjoitti:Mites se nyt on tuon ruiskuruspaineen kanssa; kun tuossa 611:ssa on vain 1350 ja 646:ssa 1600bar, ni mikäs estää nostamasta myös 611:n paine korkeammaksi? Vai onko noilla koneilla jotain eroa tuohon ruiskutukseen liittyen?
Itellä kans olisi tuon c200cdiA:n piristys jossain vaiheessa edessä...
Eroja on paljonkin, mekaniikassa ja ohjelmassa.

Mutta riittävän suurituottoisella pumpulla pumpulla voisi ihan hyvin kokeilla.
Vaikkapa kasikoneen pumppu olisi CR2 - putkistoon yhteenkäyvä.
Railpaineanturissa näyttää olevan varaa 1500bar asti tossa vanhemmassakin, pumpun tuotto ja kesto rajoittaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

joskami kirjoitti:
tuikku kirjoitti: ...Sitä on sorruttu jo sellaisiinkin juttuihin, mitä on tullut toisilta ehdottomasti kiellettyä...
Eikai sitä vaan olla nostettu railpainetta..
Eikai nyt kukaan sellaista tekisi ;)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Täällä ollaan nyt vähän siipi maassa...

Superin kahdensadantuhannen huolto on alkanut, erästä toista lainatakseni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Täällä ollaan nyt vähän siipi maassa...

Superin kahdensadantuhannen huolto on alkanut, erästä toista lainatakseni.
Ilmoittelehan sitten, mitä huolto-ohjelma sisältää...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Hajosko jotain?
Mää ajoin tänään viton keulan solmuun, että ei se kovin hyvin täälläkään päivä startannut.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

vito500tkm kirjoitti:Hajosko jotain?
Mää ajoin tänään viton keulan solmuun, että ei se kovin hyvin täälläkään päivä startannut.
Toivottavasti ei sulle käynyt pahasti.
Mulla tuntuu moottorin sisään pesiytyneen paha ääni.
Ei mersussa vikaa... huoltoa vaan, peruskorjaushuoltoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaa kampikammion kattovalon nakutustunnistimen herätepiiri antaa väärää pulssia :roll:

Joko sait "vikakoodin" näkyviin??
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

tuikku kirjoitti:Mulla tuntuu moottorin sisään pesiytyneen paha ääni.
Ei mersussa vikaa... huoltoa vaan, peruskorjaushuoltoa.
Jotenkin tuntuu, että testerissä käynti ei tuo oikeastaan mitään tietoa äänilähteeseen. Mites jos koittaisit sille varovasti kuiskata, että se ääni lähtisi pois sieltä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kakkosen kiertokangen laakerilla taitaa olla jotain asiaa....
Täytyykin ihan lähiaikoina kurkistaa ja kysäistä, että mikä hätänä, kun pitää tuolla lailla äännellä.

Kansi lähtee helposti, imusarjassa on muutama kilo ruuveja haitolla.
Kaikki on tietty nyt hyvässä järjestyksessä isossa paljussa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

CDI203 kirjoitti: chiptuners orgin takana vaikutaa ainakin pari ison tason tekijää millä tuntuu olevan varaa siihen että homma arkipäiväistyy,liekö teehneet joo tarpeeksi tillä,
Pakko kysäistä, tiedätkö keitä ko. foorumin takana on? ;)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Aki P kirjoitti:Taitaa kampikammion kattovalon nakutustunnistimen herätepiiri antaa väärää pulssia :roll:

Joko sait "vikakoodin" näkyviin??
Elä Aki hyvä mies myy vielä viimmeistä kampirautaa+veiviä.
Näkyy olevan samat.

Näyttäisi kuitenkin, ettei kampi ole vääntynyt, vaan ainoastaan yksi laakeri petti ???
No kohtapuoliin tietää tarkemmin, kun saa kaikki esille vertailua varten.
Aika kurja juttu, jos ihan vaan yhden laakerin (valmistus) vikaan suksi tökkää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

modatut suuttimet tavallaan aikaistavat palotapahtumaa railpaineen nosto vielä edesautti tilannetta eli sytytys/sytytyksen alku (voimakkuus) on liian aikaisella
on nähtävissä viimmeisessä teho mittaus käyrässä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xr5t kirjoitti:modatut suuttimet tavallaan aikaistavat palotapahtumaa railpaineen nosto vielä edesautti tilannetta eli sytytys/sytytyksen alku (voimakkuus) on liian aikaisella
on nähtävissä viimmeisessä teho mittaus käyrässä
Vaurio aiheutui sellaisella kierrosalueella, jossa ennakkoon, tai ruiskutuspaineeseen tehdyt muutokset eivät vielä ohjelmassa vaikuta.
Männissä ei ole liian aikaisesta ruiskutuksesta jääviä jälkiä palotilan ulkopuolella, myös palotilat ovat aivan tasaisesti nokeentuneet, sekään ei puolla näkemystä mitenkään epänormaalista palamistapahtumasta.

Suuret suuttimet kyllä aikaistavat ruiskutustapahtumaa pienillä syöttömäärillä (ruiskutusajoilla).
Ko. tapahtuman kohdalla kierrosluku oli välillä 3000-3500rpm, eli juuri ohjelmassa nyt olevan, suurimman väännön alueella.
Ohjelmassa oleva ruiskutusmäärä (ei siis oikea) vastaa tällöin suuruudeltaan (ruiskutusaika) tarkalleen alkuperäisen ohjelman aikaa.
Siis, ruiskutushetki ei ole silloin sen pidempi, eikä lyhyempi, kuin vakiossakaan ohjelmassa.

Ko kierrosalueella oikea, toteutunut syöttömäärä oli ~140milliä.
Toivoisin, että vaurio olisi johtunut liiallisesta vääntömomentista, joka on tuossa kohden ollut varmaankin 600, tai yli.
Mutta vertaaminen muihin, ehjiin laakereihin kertoo tilanteen.

Jos kaikki laakerit ovat kärsineet, niin olen vaan ylittänyt vakion moottorin mekaanisen kestävyyden rajan.
Jos vaan yksi laakeri on sökö, ja muut ehjät, niin syynä on tekovika jossain asiaan vaikuttavassa tekijässä.

Mutta tämä on vain spekulointia, en vielä tiedä ja en tiedä, tiedänkö myöhemminnkään. :lol:

[/u]
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Oletko joutunut laittaan käymään tosi kovalla pakasella lähiaikoina, näkyykö ehjissä laakereissa metallikosketusta?
Voitelun puuteesta tapahtunut kk-laakerin lämpiäminen ja sidosaineen "sulaminen" on voinut tapahtua 500-1000 kilometriä sitten.
Itsellä kesti bensamoottorin runkolaakeri 10 tkm.

Saako cdi koneen kk-laakeri vain puolen kieroksen ajan painevoitelua, niinkuin 60? sarjalaisissa on :?:

Pystyykö parantamaan? Olisko kuvia runkolaakereista ja kampiakselin porauksista?

Ostin aikoinaan m102 mebun ja koeajolenkillä katos öljynpaineet :shock:

Trailerilla hain auton nakkilasta kotio ja oli öljynsuodatin mennyt tukkoon koeajolenkillä.

Uus suodatin ja paineet löyty, siitä kymppitonni, niin keskimmäinen runkolaakeri sanoi sopimuksen irti. Päittäilaakeri samassa, eikä yhteyttä kk-laakerille.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä nyt tulee lähinnä mieleen tuo liiallinen vääntömomentti ja laakerin mekaanisen kestävyyden ylitys.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Bloki on vielä paikoillaan.

Kyllä tässä viimeaikaisissa särkymisissä on kyse ihan vaan omasta pöljyydetä.
Nyt kun voin itse tehdä kaikki haluamani muutokset samontein ja kokoilla, eikä kukaan (Luetaan Karala) ole huolehtimassa, että kestääkö vai särkyykö, niin syöttöjä on vaan koko ajan lisätty.

Aina kun on sitten saatu pelaamaan kivasti, niin heti aloitettu koko lisäpotkun rulianssi uudestaan.
Ja ihan lopuksi vielä nostettu sitten railpainekkin, että on saatu vieläkin lisää syöttöjä.

No, kivasti oli kyllä vetoja, ei siinä mitään, tarkoitus olikin käydä tällä viikolla sitten Laukaalla penkittämässä.
Ohenmäen penkityksen jälkeenkin siis syöttöjä on kasvatettu.
Mutta nyt taas ei ole kiirettä.

Kyllä minäkin olen vielä MikaT,n kanssa samoilla linjoilla, että ihan mekaanisen kestävyyden raja taisi tulla vakio-osilla vastaan.

se kyllä hiukka ihmatyttää, ettei voimansiirto ole porsinut kertaakaan, eikä takapäähän, tai kardaaniin ole vaihdettu tämän takia yhtään osaa.
Ja tämä on mesen "heikointa" laatua tässä mallissa.
Hyvin toimiva kaksoismassavauhtipyörä näyttää hyvän käyttömukavuuden lisäksi antavan myös muulle voimansiirrolle paljon hyvää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:liiallisesta vääntömomentista, joka on tuossa kohden ollut varmaankin 600, tai yli.
Vastaa 6 koneen 900 Nm "tai yli".

Mitäs öljyä muuten käytät ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Harmi lukea projektista jopinpostia :(
Jos ei sulla vielä ole, niin kannattaa hankkia öljynlämpömittari moottorille.
Silloin ei tule annettua vahingossa lapikasta liian kylmillä öljyillä.

Alkaa meinaan olee jo sen verran kovia noi väännöt, et kaiken on pakko olla ideaalisessa lämpötilassa ettei tule vahinkoa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pikkusen kampuraa ja kankia modifioida että saa leveämmät laakerit :D

Kannattaa mitata ne ehjätkin laakerit tarkoin että löytyykö niistä litistymiseen viittaavia mittaeroja.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se voi olla että paikat ei yksinkertaisesti kestä. Kiertokanki on yhtä leveä ja samalla kaulan mitalla kuin esim. om 601 200D:ssä tai missä vaan 60x sarjan koneissa :?

Ja kun kanki on vahva ja vääntöä hurjasti, niin laakerihan se seuraavaksi porsii :cry:
Joku mersupurkaamo??
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Saako kk-laakeri KOKOajan täyden öljynpaineen, vai vain puolikierrosta, niinkuin vanhemmat om 60? sarjan koneet:?: Jos ei saa, niin sieltä löytyy apu kestoon :!:

Tosin taas vanhemmat mallit (615-617 moottorit) tuli kk-laakerille koko ajan täysi paine.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Turbo-eemeli kirjoitti:Saako kk-laakeri KOKOajan täyden öljynpaineen, vai vain puolikierrosta, niinkuin vanhemmat om 60? sarjan koneet:?: Jos ei saa, niin sieltä löytyy apu kestoon :!:

Tosin taas vanhemmat mallit (615-617 moottorit) tuli kk-laakerille koko ajan täysi paine.
Joo, tuo on hyvä pointti.
Täytyykin tarkistaa.

Vastustaa yksi kytkinkopan kiinnityspultti, piti jättää irroitus huomiseen, käyn samalla hakeen nosturin, niin on helpompi tempaista moottori poikkeen.

Aika nöyrän näköinen on auto nyt, vähän niinikuin suolistettu, kun ranteen vahvuinen johtonippu on nostettu toiselle kyljelle.

Ainiin, Mobilin öljyllä on menty, 5W-50,llä, paitsi nyt tämä viimeinen pätkä 0W-40,llä, kun ei enää kuulemma valmisteta tuota vähän paksumpaa.
Täytyy miettiä tuo öljyasiakin nyt ihan kokonaan uusiksi.
Ei taida nyt enää ihan vaan vaihtovälin puolittaminen riittää.
Viimeksi muokannut tuikku, To 12.02.2009 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin