
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tähän väliin voin sanoa että STRO-normit eivät ole kuin ohjenuora. Jos renkaan valmistaja sanoo että koon x renkaat saa laittaa y-leveälle vanteelle niin se on sitten laillinen. Esim. Falken 215/40r17 on laillinen 9x17" vanteella ja tuolla tulee jo pieni venykin 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
MOT! on tusinoittain rengasmalleja jotka ei ole stro-normien mukaisia mutta täysin laillisia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Joo, kiitos tarkennuksista!
Ne olivat ihan paikallaan, koska mun artikulointi oli huonoa. Pääpointti oli se, että tuon normin mukaisesti valittu rengas-vanneyhdistelmä ei varmaan oikein koskaan ole sellainen, jossa on överi veny, eli sitä kautta ei varmaan tule rajua venytystä tässä esityllä yhdistelmällä: Hankook S1 Evo2 225/40/R18 ja 9" vanteet.
Ne olivat ihan paikallaan, koska mun artikulointi oli huonoa. Pääpointti oli se, että tuon normin mukaisesti valittu rengas-vanneyhdistelmä ei varmaan oikein koskaan ole sellainen, jossa on överi veny, eli sitä kautta ei varmaan tule rajua venytystä tässä esityllä yhdistelmällä: Hankook S1 Evo2 225/40/R18 ja 9" vanteet.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Millaset vanteet mahtuu tollasen vakio w202 clasici farkkuun? Oon ajatellut 17" ni sellaset varmaan voi ihan huolella laittaa?
W204, 220 cdi, -08, 124tkm
Ex W124, 300d, -93, 320tkm
Ex W124, 300d, -88, 379tkm
Ex W210, 300d, -96, 384tkm
Ex S204, 200 cdi, -08, 372tkm
Ex W211, 200 cdi, -07, 456tkm
Ex W202, 2.2d, -96, 431tkm
Ex W124, 300d, -93, 320tkm
Ex W124, 300d, -88, 379tkm
Ex W210, 300d, -96, 384tkm
Ex S204, 200 cdi, -08, 372tkm
Ex W211, 200 cdi, -07, 456tkm
Ex W202, 2.2d, -96, 431tkm
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Riippuu tietysti monestakin tekijästä. W202:een sopii parhaiten sellaiset vanteet, joiden ET-luku on luokkaa 35. Rengaskokokin vaikuttaa tietysti siihen, mahtuuko alle. Sopivia 17-tuumaisia rengaskokoja ovat mm. 205/50-17, 215/45-17 ja 225/45-17. Taakse voi laittaa toki leveämpiäkin.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
eteen 8x17et30-35 on iha jees ja taakse saa olla vaikka 8x17et25 eikä olis paha. Jopa 8x17et20 jää reippaasti lokarin sisäpuolelle. 8" et35 w202 takana näyttää itseasiassa melko pöljältä kun jää niin paljon sisään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Okei, kiitti neuvoista. Toisko tollaset ees minkää moista ulkonäköä, noin on kyllä 7,5 leveet? Nää vanteet olis tulossa mun käyttikseen kun vahnat renkaat pitäs vaihtaa uusiin, niin ajattelin vanteetki hommat siin samal. Ja mitä mieltä hinnasta?
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1312991" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1312991" onclick="window.open(this.href);return false;
W204, 220 cdi, -08, 124tkm
Ex W124, 300d, -93, 320tkm
Ex W124, 300d, -88, 379tkm
Ex W210, 300d, -96, 384tkm
Ex S204, 200 cdi, -08, 372tkm
Ex W211, 200 cdi, -07, 456tkm
Ex W202, 2.2d, -96, 431tkm
Ex W124, 300d, -93, 320tkm
Ex W124, 300d, -88, 379tkm
Ex W210, 300d, -96, 384tkm
Ex S204, 200 cdi, -08, 372tkm
Ex W211, 200 cdi, -07, 456tkm
Ex W202, 2.2d, -96, 431tkm
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Täytyy antaa pikku kommentti noista Bridgestone Duelereista, vaikkei ne mulla mersun alla olekaan. Renkaissa on melko karkea kuvio, ja mulla vielä pintaakin ~10mm. Ihan ok ajettavat muuten, mitä nyt pikkuisen vetelee urissa (285/75/16). Mutta se suuri miinus on että lähtee erittäin helposti vesiliirtoon, ihan pienilläkin nopeuksilla. Käytännössä jää kellumaan jokaisen pienenkin lätäkön päälle. Jos joku harkitsee tällaisia, ja vaihtoehtoja on niin suosittelen sitä toista 

E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Melkosen leveät renkaatssuvik kirjoitti:Täytyy antaa pikku kommentti noista Bridgestone Duelereista, vaikkei ne mulla mersun alla olekaan. Renkaissa on melko karkea kuvio, ja mulla vielä pintaakin ~10mm. Ihan ok ajettavat muuten, mitä nyt pikkuisen vetelee urissa (285/75/16). Mutta se suuri miinus on että lähtee erittäin helposti vesiliirtoon, ihan pienilläkin nopeuksilla. Käytännössä jää kellumaan jokaisen pienenkin lätäkön päälle. Jos joku harkitsee tällaisia, ja vaihtoehtoja on niin suosittelen sitä toista

Kiinanrenkaista kaikista esim. Nangkangin renkaita kannattaa käyttää autossa jos haluaa liittyä vesiliirron kanssa samaan tiimiin

Toimiihan ne sentään hyvin kuminpolttorenkaina

Mercedes benz W124 250D Ambulance
Mercedes Benz W124 200E
Moottorin virittäminen on onnistunut jos teho ei laske yli 30%
Mercedes Benz W124 200E
Moottorin virittäminen on onnistunut jos teho ei laske yli 30%
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mutta renkaan profiilista voi päätellä että ne on myös todella korkeat, eli maastoauton renkaat. Nämähän ei ole varsinaisesti metsäkumit, vaikkakin sellaiset "All Terrain"- tyyppiset. Mutta kyllä näilläkin voi maaston puolella poiketa, ja siellä leveys on plussaa.Vilbo` kirjoitti:Melkosen leveät renkaatssuvik kirjoitti:Täytyy antaa pikku kommentti noista Bridgestone Duelereista, vaikkei ne mulla mersun alla olekaan. Renkaissa on melko karkea kuvio, ja mulla vielä pintaakin ~10mm. Ihan ok ajettavat muuten, mitä nyt pikkuisen vetelee urissa (285/75/16). Mutta se suuri miinus on että lähtee erittäin helposti vesiliirtoon, ihan pienilläkin nopeuksilla. Käytännössä jää kellumaan jokaisen pienenkin lätäkön päälle. Jos joku harkitsee tällaisia, ja vaihtoehtoja on niin suosittelen sitä toista
Kiinanrenkaista kaikista esim. Nangkangin renkaita kannattaa käyttää autossa jos haluaa liittyä vesiliirron kanssa samaan tiimiin
Toimiihan ne sentään hyvin kuminpolttorenkaina
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
CLK W209 tarvitsee talvivanteet ja huulella ja Barzetta Tendensaa koossa 17 tuumaa eivät suostuneet myymään
kun ei se kuulemma kestä kesälläkään. Et olisko tietoa mikä hiukan vastaavanlainen vanne sopisi talveen
kun ei sitä koko aikaa suolatuilla teillä uiteta.
kun ei se kuulemma kestä kesälläkään. Et olisko tietoa mikä hiukan vastaavanlainen vanne sopisi talveen
kun ei sitä koko aikaa suolatuilla teillä uiteta.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
rial daytona race tai bbs lemans. Rialit vielä rosteria ni ei mee miksikään edes ajan kanssa.
tosissaan, halvinta ku pitää saaha niin Lemans replica vanteita löytyy tuossa hintaluokassa.
tosissaan, halvinta ku pitää saaha niin Lemans replica vanteita löytyy tuossa hintaluokassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vito W638 ET60?
Mites on, mahtuuko W639 alkuperäiset vanteet pyörimään W638 alla? Tuli hommattua uudet vanteet ja tarkoitus on tilata samantien uudet kumit mutta nyt on ihan sekaisin noista ET luvuista;)
Rengaskoko olisi 205/60 R16, vanteet ovat 6 1/2 J ja ET 60.
Rengaskoko olisi 205/60 R16, vanteet ovat 6 1/2 J ja ET 60.
18" eripari kitkat talveksi 211:seen
Eli 211 e-koriseen talvirenkaiden osto tänä syksynä edessä. Olisi mahdollisuus päivittää alkup. 16" pari tuumaa isompaan, eli 18", koska tallissa on tyhjänä 8,5*18etu, ja 9,5*18 takavanteet(et43, vaatinee lättyä väliin?). Mitkähän rengaskoot noille vanteille olisi passelit e-koppaan? Ja juu, tiedän kyllä, että suositeltu koko on 245/40/18, mutta vanteiden erilevyisyydestä johtuen näyttäisi idioottimaiselta edessä. Eli ehdotuksia etu/takarengaskombinaatioksi kaipailisin?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: 18" eripari kitkat talveksi 211:seen
Lade kirjoitti:Eli 211 e-koriseen talvirenkaiden osto tänä syksynä edessä. Olisi mahdollisuus päivittää alkup. 16" pari tuumaa isompaan, eli 18", koska tallissa on tyhjänä 8,5*18etu, ja 9,5*18 takavanteet(et43, vaatinee lättyä väliin?). Mitkähän rengaskoot noille vanteille olisi passelit e-koppaan? Ja juu, tiedän kyllä, että suositeltu koko on 245/40/18, mutta vanteiden erilevyisyydestä johtuen näyttäisi idioottimaiselta edessä. Eli ehdotuksia etu/takarengaskombinaatioksi kaipailisin?
Mä laittaisin eteen 235 tai 245 ja taakse 255 tai 265!!
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mä laittaisin eteen 235 tai 245 ja taakse 255 tai 265!![/quote]
Millä profiileilla? Etu 40 ja taka 35?
Millä profiileilla? Etu 40 ja taka 35?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: 18" eripari kitkat talveksi 211:seen
Ei kai talvirenkaiden tarvitse/kannata noin leveät olla? Esim. 225 leveässä on huomattavasti parempi pito verrattuna 265. Talvellahan kapea rengas on parempi suuremman pintapaineen takia. Ja talvella on karmeita uria tiessä, menee todella wittumaiseksi ajaa noin leveällä kumilla. Ja vielä sekin että 255+ leveä nousee paljon helpommin liirtoon vaikkapa loskan päälle kuin kapea. Minä suosittelisin että älä laita yli 225 leveää kumia talveksi.AMGE55 kirjoitti:Lade kirjoitti:Eli 211 e-koriseen talvirenkaiden osto tänä syksynä edessä. Olisi mahdollisuus päivittää alkup. 16" pari tuumaa isompaan, eli 18", koska tallissa on tyhjänä 8,5*18etu, ja 9,5*18 takavanteet(et43, vaatinee lättyä väliin?). Mitkähän rengaskoot noille vanteille olisi passelit e-koppaan? Ja juu, tiedän kyllä, että suositeltu koko on 245/40/18, mutta vanteiden erilevyisyydestä johtuen näyttäisi idioottimaiselta edessä. Eli ehdotuksia etu/takarengaskombinaatioksi kaipailisin?
Mä laittaisin eteen 235 tai 245 ja taakse 255 tai 265!!
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Paras vaihtoehtohan olis laittaa noille 16" vanteille 205/60-16 talvirenkaat.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Alkaa tuntuun siltä, että pitäydyn 16" vanteissa talvella. Toi etu ja takavanteiden leveysero tekee hommasta vähän hankalan. Jos nyt spekuloi ajatuksella, että laittaisi "alikokoiset" 225/40/18 joka nurkkaan, niin etuvanteella(8,5) ne olisi ok, mutta taka 9,5 vanteelle liian kapeat. Tai ei liian kapeat vanteelle, mutta epäsuhdassa etusiin.
Olisin ajatellut 215/45/18 eteen ja 245/40/18 taakse, mutta eihän tuon kokoisia kitkoja olekaan, paitsi eurooppa malleja.
Olisin ajatellut 215/45/18 eteen ja 245/40/18 taakse, mutta eihän tuon kokoisia kitkoja olekaan, paitsi eurooppa malleja.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jonze kirjoitti:Paras vaihtoehtohan olis laittaa noille 16" vanteille 205/60-16 talvirenkaat.



E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
+ se mitä nuo 265 ja 255 leveät talvirenkaat maksaa. Paljon halvemmalla saa paremman pidon.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Talvella pitää kyllä olla valmis tinkimään ulkonäköasioista turvallisuuden, ajettavuuden ja lompakon nimissä.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jonze kirjoitti:Paras vaihtoehtohan olis laittaa noille 16" vanteille 205/60-16 talvirenkaat.




nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Hei! Mikähä ois pienin et-luku mikä menis s124 koppaan? Ois yhdet 7,5"x17" Rh toplinet joissa on et49, mutta vanteiden jako on 5x100. Kaverilla olisi adapterit joilla jako saataisiin 5x100->5x112 ja ne ovat 23mm ja 25mm paksut. Tällöin edessä olisi et26 ja takana et24. Meneekö alle pienelä kaarien mankeloinnilla?
ps. niissä adaptereissa on keskireikä 60mm niin eikös sen voisi sorvissa pyöräyttää siihen 66,6? Tarviiko niissä adaptereissa olla sitä olaketta mikä menee vanteen sisään? monet adapterit nähnyt missä ei ole sellaista olaketta. toivottavasti joku viitsii vastata nopeasti tyhmiin kysymyksiin
ps. niissä adaptereissa on keskireikä 60mm niin eikös sen voisi sorvissa pyöräyttää siihen 66,6? Tarviiko niissä adaptereissa olla sitä olaketta mikä menee vanteen sisään? monet adapterit nähnyt missä ei ole sellaista olaketta. toivottavasti joku viitsii vastata nopeasti tyhmiin kysymyksiin

-s124 300tdt -92
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei välttämättä tarvi edes kantteja mankeloida.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
??
Sergey tai joku muu vanneguru osaa varmaankin vastata seuraavaan kysymykseen: Miten pystyn toteamaan irtovanteen suoruuden, vai pystynkö mitenkään luotettavasti ilman koeajoa? Mites saan mitattua tarkan ET:n? Saan kyllä likiarvon selville mutta miten saan tarkan?
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
ei millin tai kahden kieroutta huomaa edes koeajossa. Tarkka ET saat kun laitat vanteen takapuolelle linjarin ja mittaat etäisyyden kiinnityspintaan sekä etäisyyden renkaan kosketuspinnan pystysuoraan osuuteen... öörrrh vaikee selittää. Siitä sitten vähennellään ja loogisesti päätellään ja syötetään vastaavat tulokset tänne:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rimsntires.com/specs.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 08.08.2012 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kauhea vaiva, itse etsisin jo eri vanteet ennemmin kuin rupeaisin moiseen säveltämiseenMgo- kirjoitti:Hei! Mikähä ois pienin et-luku mikä menis s124 koppaan? Ois yhdet 7,5"x17" Rh toplinet joissa on et49, mutta vanteiden jako on 5x100. Kaverilla olisi adapterit joilla jako saataisiin 5x100->5x112 ja ne ovat 23mm ja 25mm paksut. Tällöin edessä olisi et26 ja takana et24. Meneekö alle pienelä kaarien mankeloinnilla?
ps. niissä adaptereissa on keskireikä 60mm niin eikös sen voisi sorvissa pyöräyttää siihen 66,6? Tarviiko niissä adaptereissa olla sitä olaketta mikä menee vanteen sisään? monet adapterit nähnyt missä ei ole sellaista olaketta. toivottavasti joku viitsii vastata nopeasti tyhmiin kysymyksiin

All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
se vasta ketuttaa enite ku ei ostakkaa niitä mitkä oikeesti haluaa vaa tyytyy sit johki erilaisiinMulsu kirjoitti:Kauhea vaiva, itse etsisin jo eri vanteet ennemmin kuin rupeaisin moiseen säveltämiseenMgo- kirjoitti:Hei! Mikähä ois pienin et-luku mikä menis s124 koppaan? Ois yhdet 7,5"x17" Rh toplinet joissa on et49, mutta vanteiden jako on 5x100. Kaverilla olisi adapterit joilla jako saataisiin 5x100->5x112 ja ne ovat 23mm ja 25mm paksut. Tällöin edessä olisi et26 ja takana et24. Meneekö alle pienelä kaarien mankeloinnilla?
ps. niissä adaptereissa on keskireikä 60mm niin eikös sen voisi sorvissa pyöräyttää siihen 66,6? Tarviiko niissä adaptereissa olla sitä olaketta mikä menee vanteen sisään? monet adapterit nähnyt missä ei ole sellaista olaketta. toivottavasti joku viitsii vastata nopeasti tyhmiin kysymyksiin

-s124 300tdt -92
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
se vasta ketuttaa enite ku ei ostakkaa niitä mitkä oikeesti haluaa vaa tyytyy sit johki erilaisiinMulsu kirjoitti:Kauhea vaiva, itse etsisin jo eri vanteet ennemmin kuin rupeaisin moiseen säveltämiseenMgo- kirjoitti:Hei! Mikähä ois pienin et-luku mikä menis s124 koppaan? Ois yhdet 7,5"x17" Rh toplinet joissa on et49, mutta vanteiden jako on 5x100. Kaverilla olisi adapterit joilla jako saataisiin 5x100->5x112 ja ne ovat 23mm ja 25mm paksut. Tällöin edessä olisi et26 ja takana et24. Meneekö alle pienelä kaarien mankeloinnilla?
ps. niissä adaptereissa on keskireikä 60mm niin eikös sen voisi sorvissa pyöräyttää siihen 66,6? Tarviiko niissä adaptereissa olla sitä olaketta mikä menee vanteen sisään? monet adapterit nähnyt missä ei ole sellaista olaketta. toivottavasti joku viitsii vastata nopeasti tyhmiin kysymyksiin

-s124 300tdt -92