200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kuinkahan tuo oma laitos tulee rallattamaan siinä vaiheessa kun pitää näistä Raceista isompaa suutinta laittaa... volkkarit kun on tunnetusti nättejä käynniltään ja tuo minun on ollut jo tähän asti siellä ääripäässä :D Voi olla että pitää pikkasen pumpun kotelopainetta laskea matalilta kierroksilta että kärsii kuunnella.
diipa daapa...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

tuikku kirjoitti:.
"Väsyminen" tuli lopulta siitä, että käyntiääntä ei saanut kuriin millään.
Mitähän kaikkea menisi uusiksi, jos yrittäisi päivittää piezo-suuttimille? Arvelisin, että ainakin pienillä kierroksilla käyntiääneen voisi vaikuttaa esiruiskutuksia muokkaamalla.

Virtaavammilla suuttimilla esiruiskutusten "kerta-annos" on isompi ja käynti karkeampi. Löytyykö softasta asetusta, jolla voi vaikuttaa esiruiskutusten ruiskutusaikaan? Piezolla olisi paremmat edellytykset pienentää noita kerta-annoksia...


...luulisin :roll:

Tai voisiko pienillä kuormituksilla laskea rail-painetta ja siten vaikuttaa esiruiskutusmääriin?


Missä ajotilanteissa käyntiääni häiritsee eniten?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Piezoilla erilainen jännite, korkeampi, en tiedä, mitä ecusta pitäisi muuttaa, vai pitäisikö mitään, onko ecussa jo kaikki komponentit valmiina, pitää vaan osata valita oikeat tinaukset, tai jotain.

Äänen saa suutinkarttaa muokkaamalla sopivasti suunnilleen kaikilla kevyen kaasun asennoilla suht. inhimilliseksi.
Mutta se on korvakuulolla turhauttavaa, kun saattaa mennä suunnilleen sata softaversiota, ettei ongelma parane yhtään.
Esiruiskutusannoksen saa kyllä aika kohdilleen, kun suutinkalibroinnin aivan pienimpiä arvoja tiputtaa kolmasosaan, mutta toteutuuko se sitä en tiedä, arvot menee tosi pieniksi.

Paineen lasku ei auta, paineen nosto auttaa, paljonkin.
Ilmeisesti korkeammalla paineella suihkusta tulee palamistapahtuman kannalta kaikin puolin parempi.

Ääni on periaatteessa sama, jonka vakiossakin autossa kuulee, kun kuumalla moottorilla kiihdyttää.
N.2000rpm-> ja heti siitä ylöspäin kuuluu vakiossakin pieni tirinä, kuin venttiilit vähän ääntäisi.
Power plussilla ei enää tarvikkaan siinä korviaan höristellä.
Kolmen tonnin yläpuolella taas sitten ääni loppuu.
Ilmeisesti ääni tulee siitä, kun noilla kierroksilla ruiskutuksen määrä työtahtia kohden kasvaa rajusti, jostain 30m->140 milliin.
Ja isoja suuttimia on käytännössä mahdoton saada niin säädettyä, että polttoaineen määrä nousisi koko ajan tarkalleen oikeassa suhteessa ilman määrään ja kierrosten mukana muuttuvaan ruiskutusikkunaan.
Ääni tulee varmaankin "epähyvästä" palamisesta, koska siihen liittyy aina savuhuntu.
Äänen ja savun saa kyllä poikkeen, muttei moottorin ja kaasupolkimen vaste enää kyllä sitten miellytä ketään.

Vertailun vuoksi, AMG,n suuttimet kun vaihdoin, niin jo toinen versio ohjelmasta oli hyvä ja on käytössä.
Ensimmäinenkin olisi muuten luottanut, mutta tehon pudotus oli niin suuri, että oli pakko nostaa syöttötaso niin korkeaksi, että näkee savua.

Tehoero on perstuntumalta merkittävä.
Täytyy koettaa saada siitä jotain paperillekin.
Kun AMG,stä oikeastaan loppuu puhti heti kolmen tonnin jälkeen, jolloin ruiskutustapahtumaa täyty ruveta lyhentämään, niin power plussat alkaa vasta pääsemään "alueelle" ja veto jatkuu kyllä ihan samalla voimalla aivan tappiin asti, joka on 4800rpm kohdalla.
Hyvin ne toimii, ei siinä mitään.
Jonkinlaisessa kilpa-autossa ne menisi, mutta ihan tavan siviilikäyttöön vähän liian rajut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

ihan hatusta

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Pystysikö tässä käyttää tuplasuuttimia niin kuin bensapuolella tehdään tiukemmissa virityksissä..
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

AMG/Power +

Viesti Kirjoittaja -M- »

Olisiko järkevää tehdä välikoon suuttimet AMG ja power plussien väliin ja olisiko se mahdollista ?

Tai miten vaikuttaisi jos suutin kärjissä olisi pienempiä reikiä mutta niitä olisi enempi ? Vai onko nuo kärjet saman näköisiä kuin vw konsernin vehkeissä..
Luulis että soppaa tulisi tasaisemmin eikä ns"isoina lorauksina" joka voisi vaikuttaa tuohon palotapahtumaan säyseämmällä äänellä tai sitten päin vastoin.
Friikillä voisi olla enempi näkemyksiä näistä suuttin asioista.

-M- :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä tässä nyt mieli alkaa kääntymään siihen suuntaan, että AMG,tä vastaava suutin on arkikäyttöön juuri sopiva.
Sillä uskaltaa luvata tehoa +250hv, käytännössä vakiota miellyttävämmän käytöksen ja laajemman vetoalueen.
Käyntiääni ehken aavistuksen kovenee, muttei sitä sisälle erota.
Taloudellisuus ei huonone, eikä käytännössä mikään ominaisuus moottorissa.
Helpot vaihtaa, toimivat jo auttavasti ihan vakiollakin ohjelmalla, joten säätöön pääsee itse ajamalla, eikä ole hoppukaan.
Suht helpot säätää ja ero vakioon on vielä sen verran järkevää luokkaa, että koko ohjelmakin toimii niillä vielä "väärilläkin arvoilla" hienosti.
320cdi,n ahdin käy tuon kanssa hyvin yhteen, kaikin puolin ja on kohtuullisen helppo vaihtaa ihan vakioon pakosarjaan.
Toimii kaikin tavoin myös vakiota paremmin.
Isoimmat napluut on oikeastaan cooleri ja pakoputkisto.
Tosin helpoin pakoputken uusiminen on ostaa 270/320cdin vakioputki, joka käy myöskin heittämällä paikoilleen.
Erityisen hyvin paketti toimii automaatin kanssa, jolloin vääntöjä ei juurikaan tarvi rajoittaa.
Parin kiihdytyksen jälkeen vaihteisto tunnistaa lisääntyneen väännön ja tiputtaa huomattavasti vetoalueen kierroksia ja vaihtaa pienemmälle oikeastaan vasta, kun polkaistaa kickdownin yli, niinkuin sen kuuluukin tehdä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

tuikku kirjoitti:.
Erityisen hyvin paketti toimii automaatin kanssa, jolloin vääntöjä ei juurikaan tarvi rajoittaa.
Parin kiihdytyksen jälkeen vaihteisto tunnistaa lisääntyneen väännön ja tiputtaa huomattavasti vetoalueen kierroksia ja vaihtaa pienemmälle oikeastaan vasta, kun polkaistaa kickdownin yli, niinkuin sen kuuluukin tehdä.
paljonkohan tuommonen 200cdi automaatti kestää vääntöä ja tehoa?
ajatuksena ois tässä kesän aikana alkaa vaihtaan 270 tai 320 ahdin.
olenko ymmärtänyt oikein että jos vaihtaa pelkästään tuon ahtimen ja muuttaa ohjelman niin tehot pyöris tuolla kahensaan nurkilla?
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
200/220cdi,ssä samanlaiset automaattilaatikot.
Kunnossa ollessaan kaiken kestää, mitä vakioilla suuttimilla ja vakioilla suutinkartoilla vääntöjä lähtee.

Ikävä kyllä, näillä keskieuroopan "suurilla" softapajoilla on aika yleisesti tapana naplailla noita karttoja, jolloin todellinen ruiskutusmäärä ei enää ole kenenkään tiedossa, joten heidän tuotteistaan en osaa saanoa mitään.

Mitään tehomäärää on vähän vaikea luvata.
Mersuissa on kymmeniä erilaisia suuttimia, jotka sitten lopulta vaikuttaa sen, miten paljon muuten vakiosta moottorista tehoa ulos saa.
Erot ei ole suuria, mutta helposti noin 10% eroa tulee.
Kun on kuitenkin kyse suurista numeroista, niin pienetkin prosentit tekee selvän eron.
Esim toisesta tulee se kaksisataa ja toinen jää "vaan" sataan kahdeksaankymppiin.
Sanoisin, että nuille nurkille se menee.
Mutta, kun ahdin on vaihdettu suurempaan, uskaltaa myös ruiskutusta lisätä "tappiin" asti.
Lisääntynyt lämpökuorma kun sitoutuu selvästi suurentuneeseen ilmamassaan.
Vakioahdin on pieni ja "oikeissa" käsissä palaa helposti.
Lastutetussa moottorissa varmaan riittää, kun varttitunnin lappu aivan pohjassa pyyhkii menemään yhtäsoittoa.
Eikä mahda tarvita edes sitäkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Onko noista muokatuista "AMG" suuttimista olemassa mittauksia kuinka paljon enemmän ainetta tulee ulos vakiokartoilla? Taitaa vaikuttaa myös mihinkä suuttimeen muutos on tehty.
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moi!
Tuon väännön on 300tkm vedetty W211 220CDIA 2004 kestänyt noin 70 tkm. Ei ole ollut laatikko ongelmia.
http://i27.tinypic.com/i4pkjc.jpg

Laatikon Öljyt vaihdettu n 100tkm välein ja Siekkisen ihmeaine laatikon öljyn sitkoja parantamassa (Dr.Tranny). Aineella häipyi myös pieni nypytys jota saattoi aavistuksen esiintyä pitkän ajon jälkeen alle 2000 rpm kierroksilla.

Tuikun uusin sovellus oottaa penkissä käyntiä.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Suosittelen ehdottomasti että kun cdi:tä ruvetaan virittämään niin hakataan katalysaattorit heti pois ahdistamasta! Tuommosessa enemmän ajetussa tehoero on aika uskomaton vaikka katti ei hirveän tukkoisen näköinen olisikaan :shock: Itse perkasin 200cdi:stä viime vkl katit pois ja 0-100 ajasta putos sekunti pois ja turbo herää jonkin verran aikaisemmin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:Onko noista muokatuista "AMG" suuttimista olemassa mittauksia kuinka paljon enemmän ainetta tulee ulos vakiokartoilla? Taitaa vaikuttaa myös mihinkä suuttimeen muutos on tehty.
1350bar systeemeissä ~20%
1600bar ~30%
Suutin toimii niin paljon "vakion kaltaisesti" eri ruiskutusajoilla, että pitäisi olla helpohkot säädettävät.

Jokos auto pelittää ?

Katin poiston mahdollinen hyöty on tapauskohtainen.
Kunnossa ollessaan ei hiukkaskiihdytinkään näytä ahdistavan yhtään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:
joskami kirjoitti:Onko noista muokatuista "AMG" suuttimista olemassa mittauksia kuinka paljon enemmän ainetta tulee ulos vakiokartoilla? Taitaa vaikuttaa myös mihinkä suuttimeen muutos on tehty.
1350bar systeemeissä ~20%
1600bar ~30%
Suutin toimii niin paljon "vakion kaltaisesti" eri ruiskutusajoilla, että pitäisi olla helpohkot säädettävät.

Jokos auto pelittää ?
Niin uskomattomalta ku kuulostaakin niin tein toissa iltana uuden ohjelman ja samalla hävisi kaikki vikatilat, nyt ajettu n.200km eikä kertaakaan vikatilaan.

Penkissä tehdyllä ohjelmalla noin 10km välein vikatilaan. En tiedä miten voi olla mahdollista.
Tohon mun ohjelmaan tekijä on käyttäny aivan vakio 270 ruiskutusaikoja..

Sillä tota suuttimen lisääntynyttä ruiskutusta ihmettelin, elikkä ei ole nyt tiedossa todellista ruiskutusmäärää.. tai no ehkä se +20%
Tarkoitus olisi käydä penkissä hakemassa ihan oikea ero suutinmuokkauksesta, samalla ohjelmalla mikä oli ennen kärkivaihdosta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sinun autossasi on mahdotonta vastata "oikein" siihen määräkysymykseen.
Se kun muuttu se ero, riippuen siitä, mistä kohden suutinkarttaa tarkastellaan.
AMG,n suutin on rakennettu siten, että pienillä ajoituksilla ja paineilla ero vakioon on pienempi.
Siksi ne pelaa kaikissa autoissa niin hyvin heti, ihan alkup. ohjelmalla.
Power plussilla ero vakioon on alussa kolminkertainen ja lopussa puolitoistakertainen, siksi ne taas ei pelaa ollenkaan vakiolla ohjelmalla ja säätäminenkään ei ole ihan "helppo juttu".



Voi olla, että edc-15 mesen boxissa on limitteri max ruiskutusmäärälle -> 100 milliin.
Sen kaltaisia rajoittimia siellä on useita, ehken siksi on homma tehty vakiolla suutinkartalla.
En kuitenkaan tiedä, pitäisi kokeilla...
Ja suutinkartan muutoksetkin voi tehdä monella tapaa...
Viimeksi muokannut tuikku, Pe 10.04.2009 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kanada
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Lääkitys kohdillaan :D
diipa daapa...
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

^Aivan samaa ajattelin :D .
Pyhät on pahoja ja vasta eka päivä menossa :wink: .
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Ainoa "oikea" tapa tehdä suutinskaalaus on käyttää suutin virtausmittauksessa ja sen mukaan skaalata nuo kalibrointikartat.
Ongelmaksi useimmille tulee tuossa vaiheessa vain oikeiden karttojen ja korjauskertoimien löytäminen. Pelkkien kalibrointikarttojen muutos on hyvä alku, muttei ihan joka tapauksessa riitä. Samoin ajoituskartat täytyy rakentaa kokonaan uudestaan, useimmat unohtavat tämän, jolloin oikea kalibraatio saa aikaan surkean toiminnan.

Voi sen toki "perstuntumallakin" tehdä, mutta minun pilkuntarkka luonteeni kieltää sen :)
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Tuo suutinkarttojen erilaisuuden erot tulee hyvin esille, kun vertaa alkuperäistä amg:n ja tota 270:sen ohjelmaa.

Rupesin kerran laskemaan uusia suutin ja railpainekarttoja ton amg:een ohjelman mukaan tohon 270:sen ohjelmaan, mut parin tunnin jälkeen loppui mielenkiinto.. Tajusin, että nuo ei pelkästään riitä.
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

joskami kirjoitti:Tuo suutinkarttojen erilaisuuden erot tulee hyvin esille, kun vertaa alkuperäistä amg:n ja tota 270:sen ohjelmaa.

Rupesin kerran laskemaan uusia suutin ja railpainekarttoja ton amg:een ohjelman mukaan tohon 270:sen ohjelmaan, mut parin tunnin jälkeen loppui mielenkiinto.. Tajusin, että nuo ei pelkästään riitä.
Toi on oikeasti aika iso työ, mutta ihan tehtävissä jos vain mielenkiintoa riittää.

Useimmiten ei, kun jengi tekee noita "skaalauksia" parilla satasella. Laskee siitä sitten tuntipalkkaa...
Lyön tarvittaessa kympin vetoa, ettei yksikään noista "skaalauksista" ole oikeaoppisesti tehty.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niin yhtään täydellista ohjelmaahan ei ole maailmassa viela kukaan tehnyt. :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, olen deran kanssa samaa mieltä.
Kyllä niitä on tilanteita, jolloin noiden karttojen muuttaminen on jollain tapaa "perusteltua".
Joillain "softapajoilla" näyttäisi kuitenkin olevan tavaton into noiden kimppuun.
EDC-15 boxeissa ja vakioissa autoissa vielä taitavat toimiakkin jollain lailla, mutta mersun EDC_16 boxissa ja muutetuilla suuttimilla ei enää ohjelma toimi kunnolla, tekipä muutoksen kuka tahansa.
Muun muassa ahtopaineen hienosäätöön liittyvät jutut menee ihan sekaisin.
Muutenkin, suutinkartan arvot on mittaamalla saatu kohdilleen, kaikkinaiset muutokset, prosentuaaliset, tai miten tahansa arvioimalla tehdyt, menee enemmän tai vähemmän pieleen.

Ja joskami on siinä oikeassa kyllä, että pelkästään suutinkartan "oikeaksi" tekeminen ei todellakaan riitä, vaan ne suuremmat arvot sieltä akseleista täytyy myös osata siirtää ohjelmassa oikeinn kohtiin.
Muuten ei edelleenkään toimi ohjelma oikein.
Vanhemmissa sitä voisi vielä yrittääkkin, mutta EDC-16 boxissa se on niin kamala työmäärä, ettei sitä yksinkertaisesti kehtaa ruveta, edes omaansa tekemään.

Tällä kokemuksella, mikä mulla nyt on, niin luulen että ohjelmat valitettavasti toimii parhaiten vakiona, vakioissa autoissa.
Ja muutetuista parhaiten toimii ne, joissa eculle todellakin joka kartassa kerrotaan mahdollisimman oikea arvo.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Joo, olen deran kanssa samaa mieltä.
Kyllä niitä on tilanteita, jolloin noiden karttojen muuttaminen on jollain tapaa "perusteltua".
Joillain "softapajoilla" näyttäisi kuitenkin olevan tavaton into noiden kimppuun.
EDC-15 boxeissa ja vakioissa autoissa vielä taitavat toimiakkin jollain lailla, mutta mersun EDC_16 boxissa ja muutetuilla suuttimilla ei enää ohjelma toimi kunnolla, tekipä muutoksen kuka tahansa.
Muun muassa ahtopaineen hienosäätöön liittyvät jutut menee ihan sekaisin.
Muutenkin, suutinkartan arvot on mittaamalla saatu kohdilleen, kaikkinaiset muutokset, prosentuaaliset, tai miten tahansa arvioimalla tehdyt, menee enemmän tai vähemmän pieleen.

Ja joskami on siinä oikeassa kyllä, että pelkästään suutinkartan "oikeaksi" tekeminen ei todellakaan riitä, vaan ne suuremmat arvot sieltä akseleista täytyy myös osata siirtää ohjelmassa oikeinn kohtiin.
Muuten ei edelleenkään toimi ohjelma oikein.
Vanhemmissa sitä voisi vielä yrittääkkin, mutta EDC-16 boxissa se on niin kamala työmäärä, ettei sitä yksinkertaisesti kehtaa ruveta, edes omaansa tekemään.

Tällä kokemuksella, mikä mulla nyt on, niin luulen että ohjelmat valitettavasti toimii parhaiten vakiona, vakioissa autoissa.
Ja muutetuista parhaiten toimii ne, joissa eculle todellakin joka kartassa kerrotaan mahdollisimman oikea arvo.
Ne on katsos ne "isot eurooppalaiset softapajat" mistä täälläkin on ollut puhetta ;)

Parhaita on nämä "muutetaan kahta alinta riviä" niistä suutinkartoista, tajuamatta että mersuissa usein on skaalaus 1800bar asti...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä nyt on tullut selväksi, ettei tuo kosla pelaa penkissä, niinkuin maantiellä.
Enkä saa sitä niin säädettyä.
Pitäisi varmaankin olla sellainen penkki, jossa pystyisi simuloimaan "todellista ajotilannetta", siis siten, että jarruvoima lisääntyy ajonopeuden kasvaessa.
Tasaisella jarrulla ei ahtimen ohjaus tunnista rasitusta oikein, vaan joko löysää siipiä liikaa, tai päästää ahdot liian korkealle, enkä osaa korjata tilannetta oikein ohjelmasta.
Tuo ahdin on kuitenkin sen verran "raskassoutuinen" alussa, että tilanne kerkiää penkissä muuttua liikaa, ennenkuin ahdin on kartalla taas.
Deran penkkikin on niin kaukana...

Täytyy siis vaihtaa ahdinta.
Tollanen volkkarin 2260 sinne seuraavaksi tulee.
Jospahan jo viikon päästä pääsisi aloittelemaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Asiasta hyvin vähän ymmärtävänä en keksi tuossa mitään muuta syytä kuin sen että siellä ohjelmassa on edelleen joku pommi. Joku maksimi kierrosten nousua rajoittava juttu mikä ei tienpäällä, ja oikeassa rasituksessa, astu voimaan mutta penkissä kierrokset nousee liian nopeasti ja se alkaa jarraamaan. En keksi mitään muuta syytä miksi se teho on koko ajan pysynyt penkin mukaan samana mutta persdyno kertoo ihan muuta.
diipa daapa...
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moi!
Tuikku oliko auton esp yms vermeet dynomoodissa?
Ite en ole ikinä tuota moodia kokeillut penkissä, olen aina vaan antanut kaikkien valojen syttyä kojetauluun.
Onko kukaan kokeillut dynomoodia mesessä ja penkissä?

Pitäisi kaivaa täältä forumilta tuon w211 ja w203 näppäilyohjeet dynomoodiin.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

No tuoltahan ne mbworldin sivuilta w211 ohjeet löytyi, pannaan tänne niin löytyy helpommin.
Täytyypi kokeilla vapauttaako nuo mersun sielun piinapenkissä! :shock:


No prob.

Here's the total procedure:

1. Turn ignition key to position 1 (SRS light on).

2. Make sure digital temperature gauge shows in instrument cluster. If it doesn't, use the arrow buttons on the left side of wheel to scroll through menu until it does.

3. Turn ignition switch off and back on again to position 1 (SRS light on).

4. Quickly, while the SRS light is on, push the trip odometer reset button at the far left of the instrument gauge cluster 3 times quickly.

5. Your display should now have a voltage reading, like "UB: 12.0V" on the screen.

6. Hit the up arrow button on the left side of the wheel until you get to the display that reads "ESP Dynamometer Test".

7. Now go to the right side of the steering wheel and hit the plus (+) button once to light up the "on" button for ESP Dynamometer Test.

8. Start up the car - you're now in dyno mode. The display will read "ESP unavailable Diagnostic Test". The car will stay in dyno mode, even if you turn off the engine.

9. To turn dyno mode off, turn ignition off, then turn ignition switch to position 1 again and hit the minus (-) button on the right side of the steering wheel once until the display says "ESP Dynamometer Test Circuit 15 off." Turn off the ignition - you're back to normal and out of dyno mode.

Suggest pulls in 4th gear - and hold it until it hits the limiter. Make sure you start the pulls low enough in the rpm range to get a good torque reading. I'd wait a good half hour between pulls, but that's me.

Hope that helps!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Siinähän se sitten taisi ollakkin. Eikun powerplussat takas kiini ja penkkiin ;)
diipa daapa...
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Jos jättäisi nuo naputtelematta niin voisi toimiakkin :wink: .
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Tuo dynomoodi ei tee muuta kuin automaattivaihteisessa se sallii kierrosten käytön punarajalle asti (monesti automaattiCDI vaihtaa jo jossain 4000rpm jälkeen vaikka jalka olisi tulipellistä läpi) eikä se tällöin älähdä ESP vikaa heti vedon alussa.

Teholukemiin ainakaan perussoftauksissa sillä ei ole vaikutusta.
Vastaa Viestiin