CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tässä juttu ketjussa on paljon juttua
OskuV kirjoitti:Pitäis lastuttaa tuo 01 w203 200cdi, minkälaisia vaihtoehtoja löytyisi etelä-suomesta? Voimaa.comia olen alustavasti katsellut, onko sen ohjelmasta kokemuksia? Otan suosituksia, ideoita ja vinkkejä mielelläni vastaan.
Jo aiheesta lueskelitko aikaisempia juttuja jo
Kannatta luke
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja OskuV »

CDI203 kirjoitti:Tässä juttu ketjussa on paljon juttua
OskuV kirjoitti:Pitäis lastuttaa tuo 01 w203 200cdi, minkälaisia vaihtoehtoja löytyisi etelä-suomesta? Voimaa.comia olen alustavasti katsellut, onko sen ohjelmasta kokemuksia? Otan suosituksia, ideoita ja vinkkejä mielelläni vastaan.
Jo aiheesta lueskelitko aikaisempia juttuja jo
Kannatta luke
Juu toki olen tätä ketjua lukenut. Keskustelu tahtoo vaan pyöriä aika paljon teknisten yksityiskohtien ympärillä, sopiiko Y kaapeli X portin releeseen kulmasivistimeen yms. asiaa mistä minä en ainakaan ymmärrä yhtään mitään. Tällästä perus auton lastuttajaa kiinnostavia juttuja on varmaan enemmän tälläset jutut kuin ohjelman toimivuus, palvelu, hinta, onko firmassa Z penkitysmahdollisuus yms kokemukset ja kysymykset joista potentiaalinen asiakas voisi olla kiinnostunut. Mä luulen että näihin kysymyksiin etsii aika moni muukin vastauksia. Laitetaanko uusi topic kokemuksista vai mennäänkö tällä?
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, keskustelu on alun asialinjalta kyllä kieltämättä rönsyillyt, suuntaan jos toiseenkin.

Varmaan noihin kysymyksiisi saisit parhaat vastaukset ihan toisilta käyttäjiltä.

Itse olen kyllä noiden penkityksien suhteen vakioautoissa vähän skeptinen.
Se paperille piirtynyt viiva ei välttämättä siitä jokapäiväisestä toimivuudesta paljoa kerro.
Kyllä sellaisen selvän eron pitäisi tuntua vaikkapa kellolla, tai testerillä mittaamalla, tai toisiin vertaamalla.
Huolellista koeajoa ei oikein korvaa mikään ja siinä on todellakin myös rasitettava sitä autoa, sekä ajettava myös niinkuin "normi-ihmiset" tekee, jotta se toimivuus eri tilanteissa tulee testattua.
Minä olen vähän niitä ihmisiä itse, jotka "vannoo" sen testerin ja toimivuuden nimeen ...
Syöttömäärät, todelliset ahtopaineet ja ilmamäärät, ahtoilman lämmöt, ym asiaan vaikuttavat tekijät kun on tiedossa ja hallussa, niin on ainakin mahdollisuus tehdä hyvin toimiva softa.
Dynossa piirrätetään papaerille rullille siirrettynä toteutunut syöttömäärä, muttei mitää varsinaista tietoa siitä, miten se siellä ohjelmassa on toteutettu.
Syöttömäärän lisääntyminen on vaan yksi "juttu" tässä paketissa - eikä todellakaan se ainut mittari, jonka perusteella mielestäni hyvyyttä tai huonoutta voi arvioida.

Vakiona ne kuitenkin toimii parhaiten.
Että sitä kun pitää lähtökohtana, niin ei mene paljoa metsään.
Lastutuksessa ei oikein ole mitään järkevää, hupia se vaan on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tuikku kirjoitti:.
No joo, keskustelu on alun asialinjalta kyllä kieltämättä rönsyillyt, suuntaan jos toiseenkin.

Varmaan noihin kysymyksiisi saisit parhaat vastaukset ihan toisilta käyttäjiltä.

Itse olen kyllä noiden penkityksien suhteen vakioautoissa vähän skeptinen.
Se paperille piirtynyt viiva ei välttämättä siitä jokapäiväisestä toimivuudesta paljoa kerro.
Kyllä sellaisen selvän eron pitäisi tuntua vaikkapa kellolla, tai testerillä mittaamalla, tai toisiin vertaamalla.
Huolellista koeajoa ei oikein korvaa mikään ja siinä on todellakin myös rasitettava sitä autoa, sekä ajettava myös niinkuin "normi-ihmiset" tekee, jotta se toimivuus eri tilanteissa tulee testattua.
Minä olen vähän niitä ihmisiä itse, jotka "vannoo" sen testerin ja toimivuuden nimeen ...
Syöttömäärät, todelliset ahtopaineet ja ilmamäärät, ahtoilman lämmöt, ym asiaan vaikuttavat tekijät kun on tiedossa ja hallussa, niin on ainakin mahdollisuus tehdä hyvin toimiva softa.
Dynossa piirrätetään papaerille rullille siirrettynä toteutunut syöttömäärä, muttei mitää varsinaista tietoa siitä, miten se siellä ohjelmassa on toteutettu.
Syöttömäärän lisääntyminen on vaan yksi "juttu" tässä paketissa - eikä todellakaan se ainut mittari, jonka perusteella mielestäni hyvyyttä tai huonoutta voi arvioida.

Vakiona ne kuitenkin toimii parhaiten.
Että sitä kun pitää lähtökohtana, niin ei mene paljoa metsään.
Lastutuksessa ei oikein ole mitään järkevää, hupia se vaan on.
Hyviä kommentteja tuikulta. :thumbup:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

tuikku kirjoitti:Lastutuksessa ei oikein ole mitään järkevää, hupia se vaan on.
Hupiahan se tosiaan on, mutta on siinä järkeäkin. Ne, jotka ajaa enemmän, nillä on mahdollisuus säästää polttoainekuluissa jo jotain.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkassuodattimesta ja sen poistoon liittyvistä hankaluuksista haluaisin vielä "avautua".

Helpoimmillaan hiukkassuodattimen poisto autosta ei vaadi mitään muuta, kun sen mekaanisen työn - näitäkin on.
Kunhan lähtökohta on sellainen, ettei mitään aiheeseen liittyviä vikatiloja (vielä) ole.
Jos on vähän tuuria, niin laskurit on sellaisessa vaiheessa, ettei mitään varsinaisia on gelmia tule.
Toimivuus on toinen juttu, mutta tosiaan vikatiloja ei tule.
Näitä ei ole paljoa, mutta kuitenkin on, lähinnä mallisarjojen alkupään autoissa, joissa ei ole ohjelmaa päivitelty.

Hiukkassuodattimen tukkeentumiseen on kaksi "tietä".
Ensiksikin se "perinteinen", eri antureilla peilataan tilannetta siellä suodattimen sisällä, lähinnä paineantureilla.
Antureiden paikoista ja järjestelmän rakenteesta sitten riippuu, miten oikeanlaatuista tietoa sitten lopulta käyttöjärjestelmä suodattimen tilasta saa.
Toiseksi laskennallinen.
Laskennallisia rajoja voi olla monenlaisia ja ne voivat eri tavoin liittyä varsinaiseen ajosuoritteeseen, joka myös vaikuttaa.
Otetaan esimerkkinä tässä vaikka kulutettu polttoainemäärä, niitä on muitakin, mutta esimerkkinä.
Siis nyt se tärkeä juttu, on aivan se ja sama, onko hiukkassuodattimen puhdistuspoltolle mitään todellista, todettua, mitattua tarvetta, sillä ei ole mitään merkitystä asiaan.
Vaan, kun jokin laskuri tulee "täyteen", yrittää ohjelma tehdä se puhdistusrutiinin kuitenkin ja jos se ei siinä onnistu, tulee aivan varmasti jokin herja hiukkassuodattimesta - vaikkei sitä siis enää olisikkaan autossa, eikä todelliset, mitatut arvot olisi ohjelmassa mitenkään ristiriidassa, tai edellyttäisi puhdistusta.
Joissain tapauksissa menee kuukausi, tai ylikin, ennenkuin kaikki laskurit on läpikäyneet rutiininsa ja tiedetään, onko poisto lopullisesti onnistunut, vai vieläkö on jotain.
Siis nämä laskennalliset jutut aiheuttaa vikatilan ja herjan yhtä varmasti lauetessaan, kuin "todellinenkin" tilanne.

Hyvin useastihan tilanne näissä tukkeentuneissa suodattimissa on sellainen, että ongelmatilanne on jatkunut jo pitkään.
Syystä tai toisesta - asialle ei ole tehty mitään, on vaan ajeltu ja kuittailtu vikavaloa poikkeen.
Käyttäjä on itse rakentanut sinne ohjelmaan ensin tilanteen jossa mikään normaali suodattimen huoltotapahtuma ei ole päässyt tapahtumaan pitkään aikaan.
Sitten, kun lopulta sinne näyttöön ilmestyy teksti, jossa ajaminen oikeastaan kielletään - ruvetaan asialle tekemään jotain.
Tässä tilanteessa sitten kysellään ne hinnat - kauhistellaan ja poksautetaan suodatin tyhjäksi -> hiukkassuodattimen "poisto-ohjelma sisään".
No, jos softa on oikein tehty, kaikki ristiriidat ja poltot ja savustelut ohjelmasta poistuu - eikä eculle tulevassa, antureiden ilmoittamassa ja mittaamassa tiedossa ole mitään sellaista, niiden ollessa kunnossa, jonka perusteella hiukkassuodattimen poistosta tarvitsisi välittää.
Valitettavasti tämä varsinaisten, ohjelmallisten ja toiminnallisten ristiriitojen poistaminen ei aina riitä.
Jäljelle jää se laskennallinen osuus - josta pitää myös päästä jotenkin eroon, kun se tilanne on sinne ecuun ja vikamuistiin ensin päästetty tulemaan - se ei unohda tätä.
Tyypillisesti tämä on vaikkapa sitä laskennallista tuhkakertymää - voi olla muukin laskuri, mutta taas vaan esimerkkinä.
Tässä on siis kyse "viasta" liittyen aiheeseen - jota ei ole !
Kaikki "viat ja vikailmoitukset" ei poistu pelkästään vikavalo kuittaamalla - esim tuhkakertymä on tässä sellainen.
Se tuhkakertymän laskuri pitää erikseen kuitata ja tarkistaa esim staarilla sitten, että laskuri on todellakin nollaantunut.
Jos ajosuorite on sitten tulevaisuudessa "normaali", siis myös vaikkapa riittävän pitkää maantieajoa, jossa moottori lämpiää kunnolla, ei laskureiden pitäisi enää täyttyä.
Mutta jos päivittäinen ajosuorite on riittävän erikoinen ohjelman mielestä, voi ohjelmallisia laskureita joutua naplaamaan tulevaisuudessakin.
Siis, jos "tilanne" - vaikkakin vain laskennallinen sellainen, on ohjelman mielestä päässyt riittävän huonoksi - ei pelkkä ohjelman muutos ja vikamuistin tyhjennys riitäkkään siihen, että hiukkassuodattimesta päästäisiin eroon.
Täytyy tehdä muutakin, kertoa eculle, että tilanne on "korjattu", vaikkapa esim staarilla, että hiukkassuodatin on vaihdettu.
Tämä hiukkassuodattimen vaihtoadaptaatiokaan ei aina auta, voi joutua vielä erikseen kuittailemaan muutakin.

Hiukkassuodattimen saa sieltä ohjelmasta ja autosta poikkeen, vieläpä niin, että se toimiikin.
Normaali tilanne ohjelmanmuutoksen jälkeen on, ettei laskuritkaan täyty - koskaan.
Mutta joissain tapauksissa se voi olla pitkällinenkin toimenpide.
Pitkittinyt "tilanne", jossa vikamuistia on vaan kuittailtu, ei ainakaan auta asiaa mitenkään.
Varmasti helpoimmalla pääsee, kun yrittää pitää se suodattimen kunnossa siellä autossa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yllä olevaan juttun liityen *:rila kuittailuun liityen älkää tosiaan kuitako vaan sitä herjaa pois sieltä muitta mutkitta ilman muita toimen piteitä/tarkastuksi

Poisto ohjelmoituja tullut vastaan missä ei pysty kertomaan *:rila että tillane on korjattu,
enne kuin on vakio ohjelma ollut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuikku kirjoitti:.

Hiukkassuodattimen saa sieltä ohjelmasta ja autosta poikkeen, vieläpä niin, että se toimiikin.
Normaali tilanne ohjelmanmuutoksen jälkeen on, ettei laskuritkaan täyty - koskaan.
Mutta joissain tapauksissa se voi olla pitkällinenkin toimenpide.
Hyvää infoa koko postaus!

Lastuttajafirmat näkyvät mainostavan myös näitä DPF poistoja, onko näissä kyse sitten niin kokonaisvaltaisesta parametrien ja karttojen ohjelmoinnista että vikatilat ovat ollutta ja mennyttä? Vai onko kyse aina yksilöstä ja DPF:n historiasta (mainospuheessa ei kyllä kerrota takuusta mitään :o ) ja nuo mainitsemasi ilmiöt ovat todennäköisiä?

Eli varmaan kannattaa kiikuttaa auto tyhjennettäväksi ennen kuin ongelmia tulee... Pitääkö tuo DPF pönttö suolistaa vai saako tilalle tyhjiä kuoria (varaosa autosta jossa DPF:ää ei ole)?

Edittiä: Kahlailin treadia taaksepäin ja tuolla edellä kehoitiktin pitämään pöntön paikoillaan... no onko siis niin että jos tuosta DPF:stä huolehtii (miten, kunnon vedoilla, pakkopoltoilla jne?), ei ongelmia pitäisi tulla?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Normiajulla, siis sellaisilla ajosuoritteilla, joissa edes silloin tällöin tulee hiukan pidempiäkin matkoja, sanotaan nyt luokkaa 50-100km, joissa moottori kunnolla lämpiää ja termostaatti on kunnossa, sekä moottorissa on tuhkautumattomat öljyt - ei koko hiukkasasiasta tarvi välittää pennin vertaa.

Mersuissa suodatin kestää käytännössä loputtomiin.
Suodattimen tukkeentuminen liittyy käytännössä aina johonkin muuhun, moottoriin tai ahtimeen tulevaan vaurioon, joka aiheuttaa sitten joko öljyn pääsemisen sinne suodattimelle, tai niin suuren nokikuorman, että se tukkeentuu.

Hiukkassuodattimen elinkaareen on, nyt kokemuksien mukaan eduksi, kun kierrätys ohjelmasta deaktivoidaan.
Käytännössä jo oireilleetkin suodattimet on palanneet "ruotuun" ihan pelkästään tällä toimenpiteellä.
Lisäksi asialle on vaan eduksi, kun ohjelmaan laitetaan vähän vetoja lisää, jolloin pakokaasut luontojaan kuumenee entisestään - hiukkassuodatin tykkää kuumasta, kylmä on sille myrkkyä.
Tässä on tieten ehtona, että ohjelman täytyy olla sellainen, ettei se aiheuta savua ja lisää hiukkassuodattimen kuormaa itsessään - kohtuulliset tehot.

Hiukkassuodattimen poistoa markkinoivat taitavat tietää koko asiasta kaikkein vähiten, valitettavasti.
Ketkä asiaan ovat vähän enemmän paneutuneet, eivät niin innostuneita enää olekkaan koko poistoasiasta.
Sen lisäksi, että olen aivan riittävästi parsinut toisten jälkiä liittyen aiheeseen, niin on minulla itselläkin muutaman auton kanssa ollut suuria vaikeuksia, kun joistain ohjelmaversioista on todella vaikeaa saada kaikki kummallisuudet poikkeen ja auto toimimaan kaikissa tilanteissa hyvin.

Yhteisenä nimittäjänä näissä vaikeissa tapauksissa näyttäisi olevan tuo merkkiliikkeessä tapahtuva ohjelman päivittäminen.
Kun olen koettanut miettiä aihetta, niin sellainen hytinä on varpaissa, että jos on vielä alkuperäinen, päivittämätön ohjelma autossa, tai jos on käyty hakemassa veholta kokonaan uusi ohjelma, viimeisin versio, niin mitään ylimääräisiä ongelmia ei olisi ollut.
Mutta osa päivityksistä tapahtuu niin, että vain osia alkuperäisestä ohjelmasta muutetaan ja tämä on myrkkyä - joskus.

Jos hiukkassuodattimesta tosiaan haluaa eroon, niin on hyvä ymmärtää, että voi - siis voi käydä niin, että kaikkia poiston aiheuttamia kummallisuuksia, tai ylimääräisiä ominaisuuksia - miten vaan, ei saa kukaan poistettua ja voi olla, ettei se ole edes mahdollistakaan.
Niiden kanssa on sitten vaan elettävä.
Tarkoitan tällä vaikkapa polttotapahtumaa, vaikkei sille ole tarvetta, ei vaan poistu.
Tai ylimääräisiä käyjä, tyhäkäynnillä auto haisee lähinnä palaneelle villasukalle, ahtopaine piikittää rajusti, ym, ym.
Voi kaikeksi hyväksi käydä niinkin, että se hiukkassuodatin on kuitenkin ostettava ja palautettava ohjelma vakioksi, että auton saa toimimaan haluamallaan tavalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

usremenar kirjoitti:
tuikku kirjoitti:Lastutuksessa ei oikein ole mitään järkevää, hupia se vaan on.
Hupiahan se tosiaan on, mutta on siinä järkeäkin. Ne, jotka ajaa enemmän, nillä on mahdollisuus säästää polttoainekuluissa jo jotain.
Hupi ja hyöty ovat itselläkin puntarissa kun harkitsen w210 200 cdi automaatin ohjelmointia voimaacomin ohjelmalla. Kyseinen tuote siksi kun noita tekevä paja sijaitsee lähellä, ei kai niissä ole eroja muutenkaan, ainakin numeroina muutokset ovat ilmeisesti samoja. Itse ajan työn perässä matka-ajoa, vajaa sata kilometriä suuntaansa ja vakio-ohjelmalla + omalla ajotavallani kulkuneuvo liikkuu noin 5,5 litran kulutuksella. Kysymys kuuluu, voiko tuo kulutus enää pienentyä realistisesti sitä noin 10 prosenttia, mitä tuotteen myyjä lupaa keskivertopudotukseksi. Jos sen verran tippuisi, sijoituksen saisi takaisin vuodessa, kahdessa. Jos kulutus ei enää juurikaan tipu, lastusta on ymmärtääkseni vain hupia. Eihän siinäkään mitään pahaa sinänsä ole, hupihan on kivaa, melko kallista vain. Tarkistin tuolta mercefreaken.com -sivuilta noita 200cdi:n ja 220cdi:n kulutuslukemia (valmistajan ilmoittamia), ja näissähän ei suuria eroja ole. Miten siis lastu voisi pudottaa 200cdi>220cdi -muutetun 200cdi:n kulutuksen pienemmäksi kuin tehdasvalmisteisen 220cdi:n?
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

Timpsula kirjoitti: Hupi ja hyöty ovat itselläkin puntarissa kun harkitsen w210 200 cdi automaatin ohjelmointia voimaacomin ohjelmalla. Kysymys kuuluu, voiko tuo kulutus enää pienentyä realistisesti sitä noin 10 prosenttia, mitä tuotteen myyjä lupaa keskivertopudotukseksi?


Todennäköisesti jää alle 10 %, muta on se jopa mahdollista. Riippuu kuskista.
Timpsula kirjoitti:Miten siis lastu voisi pudottaa 200cdi>220cdi -muutetun 200cdi:n kulutuksen pienemmäksi kuin tehdasvalmisteisen 220cdi:n?
VoimaaComin optimoinneissa focus on enemmän tuolla alaväännössä ja siinä se ero juuri tuleekin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
höpöhöpö

Se, että ruiskutusmääriä lisätään, alas tahi ylös, ei kyllä varmasti varsinaisesti vähennä sitä kulutusta yhtään, ei vähäisimmässäkään määrin.
Ja jostain ehken alle kymmenen prosentin mahdollisesta kulutussäästöstä - kannattaako sellaisella edes itseään kiusata.

Kulutusta voisi vähentää sellainen seikka, että tietyissä malleissa on vakiona vääntöä niin vähän ajatellen Suomen rajoituksia, ettei ne jaksa suurimmalla vaihteella sitä kahdeksaakymppiä kulkea.
Tällainen auto voisi vaikka kuluttaakkin vähemmän syötönlisäyksen jälkeen, kun siitä suuremmasta vaihteesta tuleva etu on niin suuri, että sitä säästöä hiukan tulee suuremmasta ruiskutusmäärästä huolimatta.

Ohjelmallisesti säästöä voisi saada, jos vaikka osaa säätää ahdinta matka-ajoon siten, että pumppaushäviöt pienenee.
Kun saastemääräystä ei enää täytetä, siitä on pikkuisen etua.
Suurempi ahdin helpottaa moottorin hengitystä ja pienentää kulutusta.
Ja vaikkapa railpainetta pienemmäksi, jolloin moottorin yhden apulaitteen vastus pienenee - jotain tähän suuntaan.

Elkää nyt ihmiset vaan luulko, että muutama ropellipää tallissaan saisi aikaan jotain sellaista, johon ei tehtaat alunperinkin pystyisi monimiljoonakertaisilla budjeteillaan.
Ei se vaan valitettavasti niin mene.
Kyllä se fokus on siellä tehonlisäyksen ja huvin puolella - joidenkin ajotyylillä polttoainetta säästyykin, mutta kyllä aikamies sen kestää. :mrgreen:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

tuikku kirjoitti:.
höpöhöpö

Se, että ruiskutusmääriä lisätään, alas tahi ylös, ei kyllä varmasti varsinaisesti vähennä sitä kulutusta yhtään, ei vähäisimmässäkään määrin.
Ja jostain ehken alle kymmenen prosentin mahdollisesta kulutussäästöstä - kannattaako sellaisella edes itseään kiusata.

Kulutusta voisi vähentää sellainen seikka, että tietyissä malleissa on vakiona vääntöä niin vähän ajatellen Suomen rajoituksia, ettei ne jaksa suurimmalla vaihteella sitä kahdeksaakymppiä kulkea.
Tällainen auto voisi vaikka kuluttaakkin vähemmän syötönlisäyksen jälkeen, kun siitä suuremmasta vaihteesta tuleva etu on niin suuri, että sitä säästöä hiukan tulee suuremmasta ruiskutusmäärästä huolimatta.

Ohjelmallisesti säästöä voisi saada, jos vaikka osaa säätää ahdinta matka-ajoon siten, että pumppaushäviöt pienenee.
Kun saastemääräystä ei enää täytetä, siitä on pikkuisen etua.
Suurempi ahdin helpottaa moottorin hengitystä ja pienentää kulutusta.
Ja vaikkapa railpainetta pienemmäksi, jolloin moottorin yhden apulaitteen vastus pienenee - jotain tähän suuntaan.

Elkää nyt ihmiset vaan luulko, että muutama ropellipää tallissaan saisi aikaan jotain sellaista, johon ei tehtaat alunperinkin pystyisi monimiljoonakertaisilla budjeteillaan.
Ei se vaan valitettavasti niin mene.
Kyllä se fokus on siellä tehonlisäyksen ja huvin puolella - joidenkin ajotyylillä polttoainetta säästyykin, mutta kyllä aikamies sen kestää. :mrgreen:
Voit ihan vapaasti olla tuota mieltä, ei se minua haittaa. :D Mutta se vaan menee käytännössä niin, että kulutus tippuu. Kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Näin ovat useat käyttäjät kertoneet, joille VoimaaComin ohjelma on asennettu. En käy tästä tämän enemmän vänkäämään. Haluan vaan tuoda faktoja esille. Tervetuloa vaan ohjelmoitavaksi! :)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Minulla on muutamasta lastutetusta autosta kokemusta.
Kulutuksen lasku voi olla mahdollista juurikin tuon matka-ajon kevennyksen tai pakokaasukierrätyksen muokkaamisen ansiosta mutta se vaatii aika rauhallista ajoa, olen huomannut sellaisen että kun sitä voimaa on käytössä niin sitä tulee käytettyä, ja yllätys yllätys kulutus on korkeampi kuin vakio ohjelmalla. Siltikin väittäisin että kulutuksen ero mitataan maksimissaan muutamassa desissä ja kulutukseen vaikuttaa huomattavasti enemmän esim. renkaat, ajotyyli , auton mekaaninen kunto ja ajo-olosuhteet.
Toki jos sokeasti tuijottaa sitä kulutusnäyttöä niin useinkin litran kulutusero voi olla mahdollinen :wink:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja koyama »

Testasin edellisellä autolla w 203 vakion/lastun eron saman päivän aikana kun kainuussa huitasin mutkan 350 km suuntaan .Hyvin vähän kulutus laski,mutta sitä en lähtenyt hakemaankaan.Jos se on avaintekijä lastutukselle niin olkoon.Kaikki on niin suhteellista.Kahvikuppi huoltsikalla maksaa pari euroa.Jos kaikkea autoiluun liittyvää alkaa laskemaan niin huomaa,ettei se pari desiä ole kuin lehmän henkäys.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

usremenar kirjoitti: Voit ihan vapaasti olla tuota mieltä, ei se minua haittaa. :D Mutta se vaan menee käytännössä niin, että kulutus tippuu. Kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Näin ovat useat käyttäjät kertoneet, joille VoimaaComin ohjelma on asennettu. En käy tästä tämän enemmän vänkäämään. Haluan vaan tuoda faktoja esille. Tervetuloa vaan ohjelmoitavaksi! :)
Se että joku voimaa.comin myyntitykki on sinulle kertonut ummet ja lammet, luvannut kenties tähdetkin taivaalta ei tee joitakin asioita todeksi. :wave:

Ja fakta on että jos sinä tietäisit kenenkä perustamassa topikissa huutelet voimaa.comin bulkkisoftien mainoksia niin pysyisit hiljaa. Ja varsinkaan jänkäisit vastaan. :)

Oli pakko näpäyttää kun mies tulee sotkemaan pyhää topikkia. :lol:
Avatar
gemssy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 25.10.2009 16:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Sekin on vielä, että kulutusmittari ei välttämättä lastutuksen jälkeen enää näytä oikein...
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Nakataampa ajatus........kerran nuo auton valmistajat kilpailee noilla kulutus lukemilla.....ja päästöillä. Miksi ei sitten tehtaalla jo panna vakio softa minimi kulutukseslle ? ? ? ?
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

SprinterW903 kirjoitti:Nakataampa ajatus........kerran nuo auton valmistajat kilpailee noilla kulutus lukemilla.....ja päästöillä. Miksi ei sitten tehtaalla jo panna vakio softa minimi kulutukseslle ? ? ? ?
On sitten helppo faceliftatessa pienentää kulusta ja nostaa tehoa, kun ei tarvi muuta ku muuttaa vähän ohjelmaa..? :roll:
E350CDI&A180CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

gemssy kirjoitti:Sekin on vielä, että kulutusmittari ei välttämättä lastutuksen jälkeen enää näytä oikein...
Kyllä se näyttää - tai se näyttää saman verran pieleen, kun vakionakin.
Ohjelma pitää vaan tehdä oikein.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

gemssy kirjoitti:Sekin on vielä, että kulutusmittari ei välttämättä lastutuksen jälkeen enää näytä oikein...
Eikä ennen (yhtä paljon huijaa kuin ennen ohjejlman muutosta) tyypilisesti 0.5-0.9L/100km
minkä voi *:rilla korjata oikeamaksi oikella kertoimella,
sitten kun siihen lisätään vielä se melko vakio mittarin virhe +4-6 kmh
ja matka mittarin heitto saadaan näytämään että auto vie vähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Mites W204 (vm 2011 Facelift) 180 CDI C mersut, joko on tuollaisia optimoitu. Mekaanisesti lienee samaa tavaraa kuin 200 tai 220? Turbo näkyy olevan sähköllä ohjattu.
Kovin olen autosta tykännyt ja lähtee kyllä yllättävän hyvin liikkeelle mutta voimaa saisi olla vauhdissa lisääkin.
On noita ainakin paljon myyty että kohta luulisi olevan kiinnostusta muillakin.
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

VoimaaCom optimointia on saatavilla.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Motorbit, Turbotec, Harinen näissä myös onnistuu.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kiitos vinkeistä :thumbup: ,noitten nettisivuja olen katsellutkin mutta niillä ei mainita 180 CDI:tä lainkaan 200CDI on kyllä, joten laitoin sitten suoraan kyselyä sähköpostilla tuonne turboteciin.
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

JuKoS kirjoitti:Kiitos vinkeistä :thumbup: ,noitten nettisivuja olen katsellutkin mutta niillä ei mainita 180 CDI:tä lainkaan 200CDI on kyllä, joten laitoin sitten suoraan kyselyä sähköpostilla tuonne turboteciin.
Niimpä, nettisivuilla kun ei kerrota ihan kaikkea. Kannattaa aina kysyä suoraan, niin saa päivitetyn tiedon. Niinkuin tuossa pari viestiä taaksepäin annoin ymmärtää, niin VoimaaComilla on ohjelma kyseiseen autoon. :)
MadAndy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 17.10.2006 18:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MadAndy »

JuKoS kirjoitti:Mites W204 (vm 2011 Facelift) 180 CDI C mersut, joko on tuollaisia optimoitu. Mekaanisesti lienee samaa tavaraa kuin 200 tai 220? Turbo näkyy olevan sähköllä ohjattu.
Kovin olen autosta tykännyt ja lähtee kyllä yllättävän hyvin liikkeelle mutta voimaa saisi olla vauhdissa lisääkin.
On noita ainakin paljon myyty että kohta luulisi olevan kiinnostusta muillakin.
Itse pähkäilen 220/200/180 väliltä ja suunnattomasti häiritsee tuo autojen samanlaisuus muuten kuin hintasarakkeessa. Kun noita lastuja katselee maailmalta niin 180:lle luvataan ~150hp, mutta 220lle ~220hp. Onko tuolle 180:lle tehtävissä joku custom -lastu tai joku ohjain vaihdettavissa niin, että päästään noihin 220sen lukuihin???
W204 C180 CDI -12
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

MadAndy kirjoitti:
JuKoS kirjoitti:Mites W204 (vm 2011 Facelift) 180 CDI C mersut, joko on tuollaisia optimoitu. Mekaanisesti lienee samaa tavaraa kuin 200 tai 220? Turbo näkyy olevan sähköllä ohjattu.
Kovin olen autosta tykännyt ja lähtee kyllä yllättävän hyvin liikkeelle mutta voimaa saisi olla vauhdissa lisääkin.
On noita ainakin paljon myyty että kohta luulisi olevan kiinnostusta muillakin.
Itse pähkäilen 220/200/180 väliltä ja suunnattomasti häiritsee tuo autojen samanlaisuus muuten kuin hintasarakkeessa. Kun noita lastuja katselee maailmalta niin 180:lle luvataan ~150hp, mutta 220lle ~220hp. Onko tuolle 180:lle tehtävissä joku custom -lastu tai joku ohjain vaihdettavissa niin, että päästään noihin 220sen lukuihin???
Oliskohan, että isompaa ahdinta kehiin, niin eiköhän se siitä. Peruskonseptithan noissa on jokseenkin samat, OM 651 mylly kaikissa. Mutta ahdin määrää tahdin...
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Motorbit on ainoa joka tähän mennessä on vastannut, pyysi tarkennusta (kuvan ECU:sta) ja vastasi : Valitettavasti tämä ECU -malli ei ole ohjelmoitavissa vielä OBD portin kautta.
Se voidaan ohjelmoida mutta ECU:n piirilevy joudutaan irrottamaan liimatusta kuoresta, hidas ja riskialtis homma.
kysymykseeni mallieroista oli : C180 CDI on lähinnä "kuristettu" C200 CDI. C220 CDI on jo aivan erilainen teknisiltä ratkaisuilta, ei ole siten vertailukelpoinen.
Vastaukset/kysymykset tulivat nopeasti selkeästi ja ystävällisesti ja lupasi palata asiaan kunhan OBD ohjelmointi mahdollisuus saadaan. tästä täydet pinnat ko yritykselle. :thumbup:
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja usremenar »

JuKoS kirjoitti:Motorbit on ainoa joka tähän mennessä on vastannut, pyysi tarkennusta (kuvan ECU:sta) ja vastasi : Valitettavasti tämä ECU -malli ei ole ohjelmoitavissa vielä OBD portin kautta.
No tule sitten meille, meillä onnistuu OBD -portin kautta ohjelmointi.
Vastaa Viestiin