W124:sen rakentamista/virittämistä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Vetarit löytyi!.

Kannattaako kartaani suunnitella suoralla palalla? johon laittas ristikotpäihi. vai onko siitä hyötyä ku siä on kannatin laakeri välis?. tietysti se rauhoittas vähä tuota kartaania ettei menis nii helposti mutkalle?.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

hojoo. Tuo kartaani mietityttää viäki että kannattaako sinne tehä sitä kannatinlaakerin paikkaa? entä pitääkö siä olla rättinivel toises pääs?.
ku nyt rakentaes ois mahollisuus laittaa laatikon ja peränpäähän ristikko.

Vesikuulereille aattelin tuollasta pumppua http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1299
Pitääkö olla tehokkaampi?.tulooko sinne järjestelmään paine? tartteeko paisunta-astiaa?.

Perän kans kävi kivasti :D . ku rupesin sitä suunnitteleeen taka-akselistoon nii aattelin ottaa takakannen irti nii on helpoot ottaa siitä mittoja. YLLÄTYS!. Komeitten kitkapakkojen sijaan siä oli 4pikkuratasta...
Noo saapahan siitä ees mitat tietohon...
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Eipä ole jenkeissäkään kannatinlaakereita, vaan ristikot kummassakin päässä. Tehoa on enemmän, vääntöä on enemmän, pituutta akselilla on enemmän...eiköhän se kestä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

täältä löytyy asd jos on tarvetta :thumbup: 300E.n perästä, välitystä en muista :roll:
w201 om605
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Huikko kirjoitti:Eipä ole jenkeissäkään kannatinlaakereita, vaan ristikot kummassakin päässä. Tehoa on enemmän, vääntöä on enemmän, pituutta akselilla on enemmän...eiköhän se kestä.
Juttelin paikallisen jenkki harrastajan kans ja sanoo samalla lailla justiin. Eli suora kartaani on tulos.
Bemarin peräs on vain sellanen "pallo" nivel siä peränpääs. vähä saman tyylinen ku vetariissa on. mitähä mahtaa olla sen kestävyys? kaippa niistä bemariistaki otetaan tehoa ja niissäki se kestää? :D
Vetarikki hain tänään. Oli kyl aika kestävän näkööset että ei ainakaa aksilasta poikkiaasi..
jekku90 kirjoitti:täältä löytyy asd jos on tarvetta :thumbup: 300E.n perästä, välitystä en muista :roll:
Kiitti tarjouksesta mut mersun perää en laita. Joku Bemarin lukkoperä sinne pitäs löytää (TAAS) :D.

Taikka sitte teettää tuohon lukko. Taitaa vain olla kallista lystiä...
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Nonii Ny löyty 210 lukkoperä ja samalla välitykselläki viä (3.15).

Josko ensviikonloppuns tiputtaas takakelkan pois ja rupiaas perää asetteleen paikoilleen..

Laatikonki löysin GM TH400.Luulis kestävän paremmin ku mersunloodat. aikanki on halvempi rempata :D.
Jos mennään lakien puitteis nii saako kartaanitunnelia leventää?
Entä mitä inssi sanoo transbrakistä?.



Mistä vehkeestä tuohon sais kunnon jarrut?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja napa »

Tompa124 kirjoitti:
Laatikonki löysin GM TH400.Luulis kestävän paremmin ku mersunloodat. aikanki on halvempi rempata :D.
kuulostaa asialliselta...
Tompa124 kirjoitti: Jos mennään lakien puitteis nii saako kartaanitunnelia leventää?
Entä mitä inssi sanoo transbrakistä?.



Mistä vehkeestä tuohon sais kunnon jarrut?
kartaanitunnelin leventäminen ei pitäis olla lainvastaista... transbrake tai onko sellainen autossa, ei kuulu katsastukssa syynättäviin asioihin... jarrut rakentaa ihan sellaiset, mitkä on vaatimuksenakin, millaisia jarruja itse olet ajatellut (lähinnä kokoluokka, eli alle vai yli 300 mm levyllä)

500 € lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tompa124 kirjoitti:Vesikuulereille aattelin tuollasta pumppua http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1299
Pitääkö olla tehokkaampi?.tulooko sinne järjestelmään paine? tartteeko paisunta-astiaa?.
Mikään suljettu nesteastiajärjestelmä ei voi olla sellainen, että nestettä kuumennetaan ja siellä ei ole mitään kaasua joka voi puristua/laajentua eli käytännössä pitää olla jonkinlainen täyttöaukko, jossa on ilmaa korkin yläpäässä.

Oleppas sitten kanssa tarkkana moottorin öljynjäähdyttäjän putkikokoen kanssa, kuvista näytti banjot hitusen ahdistavilta, mutta kuvat ovat kuvia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja napa »

Tompa124 kirjoitti:
Vesikuulereille aattelin tuollasta pumppua http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1299
Pitääkö olla tehokkaampi?.tulooko sinne järjestelmään paine? tartteeko paisunta-astiaa?.
tuo on ihan liian pieni pumppu... tulee tietysti paine, eli tarvitaan paisuntasäiliö...

edit: samasta puljusta löytyy esim. tuollainen pumppu... http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1343 webaston varaosakirjan mukaan tuollaisessa pumpussa on 5200 ltr/h tuotto... tosin se tais koskea 24 voltin mallia ja tuossa 12 volttisessa jäätäis "vain" 3500 ltr/h... mikä kuitenkin on varmasti ihan riittävä jo coolerille... kuitenkin tuolla pumpulla mitä itse olit ensin suunnitellut, et saa kuin kohtalaisen vitutuksen aikaiseksi :D

500€:n lankku, ducato ja laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

veskola kirjoitti:
Oleppas sitten kanssa tarkkana moottorin öljynjäähdyttäjän putkikokoen kanssa, kuvista näytti banjot hitusen ahdistavilta, mutta kuvat ovat kuvia.
Kuvis ei näy mut tein itte panjon liitokset isoommaksi. eli hitsasin isommasta liittimestä päät mihin letku tuli.ei saanu tuon kokosta panjoa isommalla lähöllä. kokoja en enää tarkkaan muista mut oisko ollu letku jotaki 16mm. banjojen pultiihi porasin reiätki viä isoomminksi mitä oli. eli virtaa hyvin samalla lailla mitä alkuperänenki.
automaatti loodalle tuli nuolla pienillä päillä. mut siä tuskin oikee lujaa se öljy kiertää..
napa kirjoitti:kartaanitunnelin leventäminen ei pitäis olla lainvastaista... transbrake tai onko sellainen autossa, ei kuulu katsastukssa syynättäviin asioihin... jarrut rakentaa ihan sellaiset, mitkä on vaatimuksenakin, millaisia jarruja itse olet ajatellut (lähinnä kokoluokka, eli alle vai yli 300 mm levyllä)
hyvä tietää nii ei mee sitte sormisuuhun ku pitäs ajohon saada :D .
Tuota transbrakea loodas ei viä oo. mut pakko sellanen on laittaa. eihä se paikaltaan lähe muuten mihinkään. Meni välitykset tuos TH400 aika likille 722.3 välityksiä. periaattees siä ykkönen vain häviääs.

Jarrut pitäs olla sellaset että pysähtyy. kuintenki suhkot edulliset.Pärjääskö tehokkaimpien satuloitten vaihtamisella?. vaikka kyllähän noilla turbon jarruullaki hyvin pysähtyy mut se pysähtyminen on vähintäänki yhtä tärkiää kuin kiihtyminen :D :thumbup:
millaiset jarru 500 on? taikka 400?


etujarrut ny ainaki ois tarkotus laittaa mut kuis takajarrut kannattaako niihi puuttua? muutaku ettiä vaikka tehokkaammat satulat.
napa kirjoitti:tuo on ihan liian pieni pumppu... tulee tietysti paine, eli tarvitaan paisuntasäiliö...

edit: samasta puljusta löytyy esim. tuollainen pumppu... http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1343" onclick="window.open(this.href);return false; webaston varaosakirjan mukaan tuollaisessa pumpussa on 5200 ltr/h tuotto... tosin se tais koskea 24 voltin mallia ja tuossa 12 volttisessa jäätäis "vain" 3500 ltr/h... mikä kuitenkin on varmasti ihan riittävä jo coolerille... kuitenkin tuolla pumpulla mitä itse olit ensin suunnitellut, et saa kuin kohtalaisen vitutuksen aikaiseksi :D
justihin. vai jotta sen veten pitää nuon lujaa siä kiertää.. eipä tuos ny nii paljoo hintaeroa oo että kannattas ruveta takkuamaan halvempien kanssa. toimiva ja luotettava ois tarkotus tehä kerralla :D . tuskin onnistuu mut aina voi yrittää..

kuis vesimäärä? nuohin kennoihin,jäähyttäjään, ja sitte paisunta-astiaan ei mee kaikkiaan vettä ku jotaki 5litraa?. tai no pitäs sen tuohon riittää ku moottoriin menee 8L luokkaa ja siä kuitenki on vähä eri lämpötilat.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1097136" onclick="window.open(this.href);return false; tommoset ois kova sana mut ei oo nuon paljo rahaa lyödä jarruuhin :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Automaatissa mullakin on ollut melkoiset kuristimet niissä banjoissa, en sitten tiedä olisiko se toiminut paremmin, jos olisi ollut paremmin virtaava. Sen kanssa kun on aina ollut vähän kulumisongelmaa. No ei sieltä ainakaan lämpötilahälytyksiä ole tullut, joten kai se virtaa riittävästi, sehän kyllä käsittääkseni kiertää myös jäähdyttimen ohi, eli varsinainen kokonaisvirtaus pitäisi pysyä hyvänä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

nytku tiputtaa tuon takakelkan pois nii siinä samalla kannattaas varmaanki isontaa PA linjasto?. miten isoaputkia pitää olla 10mm?. sais olla varmaanki paineellinen linja takaa asti?. riittääskö yks TEHOKAS pumppu takapääs sillai että ei tarttis pumpun omaa siirtopumppua käyttää?. mitä siä pitää olla painetta?
Entäs paluu puoli?
Pumppu tuloo kuitenki hyvin todennäköisesti olemaan 8mm tapiilla..
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Oisko Bosch 044 pumppu riittävän tehokas? näkyy tuottavan vähintään 200l/h 5bar paineella
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paineesta ei ole näissä oikein iloa, joten turha haaskata rahoja suuren painekyvyn omaaviin pumppuihin. Matalan paineen tuotto on se tärkein kriteeri ja tietysti se kun elementti imaisee linjasta ainetta niin pumpun pitää painaa sitä samaa tahtia sinne linjaan, ei saa tulla "kuollutta" kohtaa paineeseen. Yksi tärkeä asia on toimiiko pumppu varmasti dieselillä. Vähän matematiikkaa niin voi laskea paljonko rivipumppu kuluttaa kaasupohjassa täydellä kuormalla, tarvitsee tietää se rivipumpun tuotto ja käytössä oleva rpm.

Ymmärtääkseni 8mm linjan pitäisi riittää aika pitkälle, kunhan siellä ei ole mitään kuristavia kohtia liittimissä tjms. Sekin kannattaa nyt huomata, että ei se rivipumpun kyljessä oleva reikäkään kovin kummoinen ole, joten ei kai se ylisuuri letku sitä ennen juurikaan auta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja antti_k »

8mm kuutosen pumppuunhan on kaks menoa ja ne banjothan kannattaa samalla vaihtaa isommalle letkulle sopiviin. Eli saa sinne soosia menemään :lol:

Mul on tollanen holley hp-150

Kuva

Sijotettuna tonne takapenkin alle ja naftalinja o 1/2"

Kuva
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

antti_k kirjoitti:8mm kuutosen pumppuunhan on kaks menoa ja ne banjothan kannattaa samalla vaihtaa isommalle letkulle sopiviin. Eli saa sinne soosia menemään :lol:

Mul on tollanen holley hp-150

[ http://i268.photobucket.com/albums/jj3/antti__k/Kuva010.jpg ]

Sijotettuna tonne takapenkin alle ja naftalinja o 1/2"
ookko kokeellu että riittääkö toi pumppu?. onko sulla 1/2" linjaa meno/paluuna vai riittääkö vakio putki paluupuolelle?.

suodattimen oot vissihin vieny konetilaan?


On muuten ihanan kalliin näköstä tuo punos letku :D.

meneekö sulla tuolla samalla letkulla alusta loppuun?
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja antti_k »

noin 530L/h luppaa valmistaja tuotoksi 0,5bar paineella et kyl tuo mulle ainaki piisaa :roll:
9mm sisäröörillä vetäsin paluulinjan ku tuo tankki pitäis muute muokata jos haluais isompaa.
Ei se loppupeleissä ny nii tyyristä oo etteikö raaskis tehä vaa ainahan se lisää projektissa kustannuksia :lol: Ihan konehuoneesee asti on vejetty ja kiertää vänkärin etupyöränkotelonkautta mis o suodatinjalka.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23844" onclick="window.open(this.href);return false; tuol o projektista jotaki juttua jos kiinnostaa
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Tuos ois yhellä tutulla myynnis eaton m112.
oon vähä miettiny että nakkaas ilmastoinnin pois ja laittaas jonki remmiahtimen siihen tilalle. tuo ilmatointi tuskin tulee kestämään kierroksia?.
minkälainen homma tuollane remminahdin on laittaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ymmärtääkseni tarkkaa CAD piiretelyä kannakkeiden suunnittelemiseksi ja sitten tilataan laser- tai vesileikkuuosat ja pultataan ahdin paikalleen. Ellei sitten jostain satu saamaan juuri sille ahtimelle sopivat kannakkeet. Loppu sitten lienee normaali ahtoputkien vetoa...mutta eipä ole aiheesta yhtään mitään kokemusta. Joitakin tuollaisia projektejahan on kuvina kyllä netissä, niistä saanee hyviä vinkkejä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Mitähän katsastus mies sanoo tuollasesta käsijarrusta?
http://www.jatek.fi/auto-osat/product/394" onclick="window.open(this.href);return false;

tai jos laittas mersun oman käsijarrulle vaijerin tilalle sylinterin jotta käsijarru pelaas satuloitten kautta?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei kait se mitään voi sanoa jos se ei vain näe sitä :mrgreen:
w201 om605
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Hydraulinen käsijarru... :o ( seisontajarru )

Oho... olipa myyvä sana.. :clap: , entäs jos semmoisen tekis ihan itse ,kuten monessa kilvanajoneuvossa..
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

sellasta aattelinki. ei tartis noitten rumpujen kans takuta. eikai sinne muuta tartte ku joku kytkinsylinteri ja vipumekanismi millä se pelaa.
Jos tekee mersun polkimeen sen.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

jos muisti ei täysin petä käsijarrun tulee olla mekaaninen jos se on sellaisena hyväksytty pois lukien kilpauautot jossa on katsastuskin eri vaatimuksilla.ja
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Joop
Remmiahdin tippuu jäihin ainakin hetkeksi aikaa. ei oo budjetis tilaa :D
Luulen vähä että sitä ei oo suurta hyötyä lopuuksi ku stalli tulee olemaan jossain 3500 kohilla. nii luulis siinä isommanki turbon jo heräävän..

Polttoaine linjaksi tuloo tuota 10mm kudos letkua.
Kysyyn tuota teräspunosletkua nii kehuttiin hinnaksi 40€/metri nii ei oikee sytyttäny.

Tuollasen holley hp-150 siirtopumpun vois joku mulle myydä jos on nurkis pyörimäs. äkkisellä googlettamisella ei oo suomes jälleenmyyntiä?

Vesicoolereille tilasin tuon webaston kiertovesipumpun ja paisarin löysin vanhasta lankkuvolvosta.
pitääskös näille olla jokin vesisäiliö? vai riittääkö tuo kierros oleva vesi? tietysti siinä tuloo äkkiä painoa autolle..
pitääkös jäähytys kennon olla minkäkokoinen?

Jarrujenki uusiminen jää myöhemmäksi.

Mistä löytääs sellasen ISONvapaavirtaus suodattimen?. joka piisais likille 500hv.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja napa »

Tompa124 kirjoitti:
Vesicoolereille tilasin tuon webaston kiertovesipumpun ja paisarin löysin vanhasta lankkuvolvosta.
pitääskös näille olla jokin vesisäiliö? vai riittääkö tuo kierros oleva vesi?
se mitä sulla on nestettä kierrossa + siinä 240 volvon paisarissa (näin käsitin tuosta lankku volvosta :think: ) riittää ihan hyvin, ylimääräisestä ei ole mitään "hyötyä", kennoksi sitten sellainen, että se riittää hukkaamaan sen coolerista irtoavan lämmön... sen sais kyllä ihan laskettuakin, jos oikein haluaa kerralla onnistua mitoituksessa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja antti_k »

http://www.tarvikemotti.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä pitäis olla ihan hyllytavaraa tuo holley. Ota tarvikemottii tai jeemuun yhteyttä nii eiköhä se pumppu löydy.
Löytyy kyllä kartiofiltterit ja muutaki mukavaa st:ee vermettä mitä ei joka puljussa ookkaan hyllytavarana :thumbup:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

rupesin tuos purkaan konetilaa ja kattomaan kuin nuo pienet sirot vesicuulerit sais tuonne sovitettua. no eipä ollukkaa nii yksinkertaisesti ku aattelin homman menevän.
Ei se akunpaikka nii kovin tilava ookkaa että sais nuo sinne istumaaan. Hetken siinä pohdin että mitä jos laittas ne venttiilikopan päälle? Tärinät sun muuta katoaa ku kaikki heiluu samas klimpis. Putketki tuloo mahollisimman lyhkäseksi.
Kone pelliin pitää vain tehä koneen mentävä reikä mut eise mua haittaas tulispa ainaki massasta erottuva auto.

Mites on saako konepelliin tehä reikiä? Moittiiko poliisit tai katsastusmiehet sitä?.

Tai parempia ehdotusia?.

paisarin kans voi tulla onkelmia eikös sen pidä olla kaikkein ylimpänä?
Kuva
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 124:sen rakentamista/virittämistä/kohentamista

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Miks noita pitää olla 2 ? Eikös yksikin piisaa jo aika pitkälle? Jos laittaa vaan yhden niin se mahtuu sinne akun paikalle. Ei kyllä sovi mersuun joku jenkkiautotyylinen skuuppi väärin päin konepellille...
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin