Matti Äyräväinen kirjoitti: Imusarjan valmistaminen ei ole "tosta kanava tohon". Varsinkin vaparissa tämä korostuu. Merkitystä on myös sillä, kulkeeko kanavassa ilma vai seos. Mahlen valumännät eivät kestä muissakaan moottoreissa, miksi Mese olisi poikkeus? Kanavien porttaus on oma taiteenlajinsa. Iso ei tarkoita parasta. Kaikkien moottorin komponenttien tulee toimia yhteen. Onnea vaan nokkien suunnittelun kanssa. Olet varmasti käyttänyt kannet penkissä ennen ja jälkeen... Super stock valurautakansissa kanavia on pienennetty/muotoiltu epoksimassalla, kanavan tilavuutta kun ei saa kasvattaa. Kysymyksessä on "vakiokannet".
Oikeassa oot porttauksen ja imusarjan suhteen, pitää olla ajatus mukana noissa hommissa. Mäntäasiasta ei oo omia kokemuksia, vielä.

Ja tottakai kokonaisuus pitää olla tasapainossa, eli ei esim. "kierros-" ja "vääntömoottorin" osia sekaisin. Itellä jätin nokkien suunnittelun tekijän harteille kun tuntui olevan näppituntumaa noihin asioihin, kerroin vain komponentit millaseen on tulossa, toiveet luonteesta ja noston määrästä annoin myös toiveen. Ja nokat pitäis olla nimenomaan remmiahtamiseen sopivat eli ei välttämättä näin vaparina nyt oo parhaat mahdolliset. Kansia en käyttäny virtauspenkissä, jonku verran oon tuota hommaa kumminki harjotellut. Kaiken kaikkiaan potkut lisääntyi kyllä selkeästi, ettei se viritys ainakaan ihan pieleen menny, parina päivänä ku sattui laatikko pelaan niin oli kyllä suu korvissa.

Mutta joo, ei sen puoleen, mulla on toki vielä paljon oppimista, tuo oli eka nelitahtinen bensavehe jota piristin ja osittain siks oliki siihen niin paljo mielenkiintoa ku sai tosissaa perehtyä enempi joihinki asioihin.
Anyway, nyt koitan olla jauhamatta enempää tästä asian vierestä...