W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, nytpä on vetari vaihdettu ehyeen, vieläpä alkuperäistä (26 mm) paksumpaan (n. 30 mm), mutta pituudeltaan täysin samaan. Uudet lukkopultit tuli, hiukan erilaiset mitä alunperin oli. Täysin tarkkaa tietoa ei ole mistä mallista tuo vetari on, mutta se siihen käy. Voimansiirron välys edelleen pieneni. Pituus kävi oikein hyvin kohdalleen, n. 47 cm suojakumien välistä. Voimansiirron välyksen syyksi aiemminkin epäiltiin vetoakselia, mutta sitä ei tullut koskaan kokeiltua.
Syyksi epäilen vähän väljää suojakumia, vaikka se päällepäin näytti ehyeltä. Suojakumi otettiin pois ja katsottiin mitä se oli syönyt. Öljyn sekaista hiekkamössöä joka puolestaan oli sekä ruostuttanut vetaria kumin alta, ja osittain jumittanut pyörän puoleisen vetarin nivelen, se oli vähän kankea eikä oikein tahtonut liikkua. Tähän kun lisätään tietysti vielä tiesuola, se että tuo osa pyörii jatkuvasti ajossa ja välittää voimaa, ja nivel jumittaa aiheuttaen ylimääräistä taivutuskuormitusta vetoakseliin. Selkeästi näytti siltä että ainoastaan murto-osa akselista oli hiljattain lopullisesti murtunut, ja aiemmin jo on tullut selkeää kiertymää tuohon katkeamakohtaan.
Toiselle puolelle jäi vielä ohuempi (alkuperäinen?) vetari. Se nyt on ennen pitkää tavoitteena vaihtaa vielä uuteen 30mm paksuun, samanlaiseen mitä nyt tuohon hajonneen tilalle on vaihdettu.. Kestääpähän sitten ainakin.
Syyksi epäilen vähän väljää suojakumia, vaikka se päällepäin näytti ehyeltä. Suojakumi otettiin pois ja katsottiin mitä se oli syönyt. Öljyn sekaista hiekkamössöä joka puolestaan oli sekä ruostuttanut vetaria kumin alta, ja osittain jumittanut pyörän puoleisen vetarin nivelen, se oli vähän kankea eikä oikein tahtonut liikkua. Tähän kun lisätään tietysti vielä tiesuola, se että tuo osa pyörii jatkuvasti ajossa ja välittää voimaa, ja nivel jumittaa aiheuttaen ylimääräistä taivutuskuormitusta vetoakseliin. Selkeästi näytti siltä että ainoastaan murto-osa akselista oli hiljattain lopullisesti murtunut, ja aiemmin jo on tullut selkeää kiertymää tuohon katkeamakohtaan.
Toiselle puolelle jäi vielä ohuempi (alkuperäinen?) vetari. Se nyt on ennen pitkää tavoitteena vaihtaa vielä uuteen 30mm paksuun, samanlaiseen mitä nyt tuohon hajonneen tilalle on vaihdettu.. Kestääpähän sitten ainakin.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ihanan kallista
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
...oletko pitännyt muuten kulukirjanpitoa autostasi
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Jonkinlaista olen pitänyt. Harrastukseen (tämän yksilön omistaminen lasketaan jo harrastukseksi ) saa aina menemään rahaa...
Seuraavaksi menee mankka ja alkuperäiset kajarit vaihtoon. Alpinen moderni yksikkö (CDE-195BT) Blaupunktin (Valencia MP34) tilalle, ja alkuperäisten tilalle suoraan menevät Rainbowin W124:ään varta vasten tehdyt kajarit (IL-X4.7MB W124 Front/Rear). Parasta noissa kaiuttimissa on se, että ne menevät alkuperäisten ritilöiden alle ilman mitään muokkausta ja lopputulos näyttää päällepäin OEM:ilta.
Seuraavaksi menee mankka ja alkuperäiset kajarit vaihtoon. Alpinen moderni yksikkö (CDE-195BT) Blaupunktin (Valencia MP34) tilalle, ja alkuperäisten tilalle suoraan menevät Rainbowin W124:ään varta vasten tehdyt kajarit (IL-X4.7MB W124 Front/Rear). Parasta noissa kaiuttimissa on se, että ne menevät alkuperäisten ritilöiden alle ilman mitään muokkausta ja lopputulos näyttää päällepäin OEM:ilta.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
uW124_E300DT kirjoitti:Jonkinlaista olen pitänyt. Harrastukseen (tämän yksilön omistaminen lasketaan jo harrastukseksi ) saa aina menemään rahaa...
Seuraavaksi menee mankka ja alkuperäiset kajarit vaihtoon. Alpinen moderni yksikkö (CDE-195BT) Blaupunktin (Valencia MP34) tilalle, ja alkuperäisten tilalle suoraan menevät Rainbowin W124:ään varta vasten tehdyt kajarit (IL-X4.7MB W124 Front/Rear). Parasta noissa kaiuttimissa on se, että ne menevät alkuperäisten ritilöiden alle ilman mitään muokkausta ja lopputulos näyttää päällepäin OEM:ilta.
Äänenlaatukaan ei ole muuten yhtään hullumpi.
Plussa tulee myös siitä ette ruuveja tarvitse käyttää.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, Toivalan autossa asennettiin jo puolitoista vuotta nurkissa pyörinyt ahtopainemittari koteloineen, Alpinen mankka ja nuo Rainbowin kajarit alkuperäisten tilalle.
Mankassa on jonkun verran säädettävää, tuntui että bassot hävisivät jonnekkin entisten kaiuttimien ja mankan mukana. Mankalle tuli oma sovitejohtosarja, joka kytkettiin DIN-liittimiin. Jäi vielä monta RCA:ta vapaaksi... Antenniliitäntä oli yllättäen erilainen kuin tuossa Blaupunktissa. Alpinessa oli ISO naaras (käsittääkseni) ja Blaupunktissa ISO uros... Antennipistoke taisi olla ISO naaras. ISO-ISO adapterin taitanee vielä vaatia laitettavaksi. Onko jollakulla muulla tullut vastaavaa ongelmaa että antennikaapeli ei käykään suoraan Mersu -> Alpine?
Ahtopainemittarin asennus meni muuten ihan hyvin, mutta ahtopainemittarin kotelon kiinnitys a-pilarin peitelevyyn jäi vielä vähän työn alle. Peitelevyyn jouduttiin tekemään reikä sille ja koteloa vähän muokkaamaan että meni paikalleen. Alkuperäinen peitelevy vaihdettiin toiseen samanlaiseen, joten alkuperäistä ei tarvinnut pilata. Ahtopainemittari toimii ja maksimiahdot on näköjään vakiot 0,9 baaria. Tuo ahtopainemittari on askelmoottorilla oleva Auto Gaugen malli. Siinä on oma paineanturinsa (muuntaa paineen sähköksi jota mittari lukee) ja haaroitus sille tehty nyt pumpun ahdonalaisen syötönohjauksen paineilmalinjasta. Letkussa on mukana tullut pieni suodatin joka estää öljyn ja muun möskän pääsyn paineanturiin.
Sähköt (12V+, heräte ja dimmer, poislukien maadoitus) sille vedetty mankalta. 12V:lle löytyi suoraan mankan omasta johtosarjasta haaroitusjohto, mutta heräte ja dimmer jouduttiin ottamaan rosvoliittimellä. Nekin katsottiin parhaaksi ottaa mankan sovitejohtosarjasta mieluummin kuin auton omasta.
Mankassa on jonkun verran säädettävää, tuntui että bassot hävisivät jonnekkin entisten kaiuttimien ja mankan mukana. Mankalle tuli oma sovitejohtosarja, joka kytkettiin DIN-liittimiin. Jäi vielä monta RCA:ta vapaaksi... Antenniliitäntä oli yllättäen erilainen kuin tuossa Blaupunktissa. Alpinessa oli ISO naaras (käsittääkseni) ja Blaupunktissa ISO uros... Antennipistoke taisi olla ISO naaras. ISO-ISO adapterin taitanee vielä vaatia laitettavaksi. Onko jollakulla muulla tullut vastaavaa ongelmaa että antennikaapeli ei käykään suoraan Mersu -> Alpine?
Ahtopainemittarin asennus meni muuten ihan hyvin, mutta ahtopainemittarin kotelon kiinnitys a-pilarin peitelevyyn jäi vielä vähän työn alle. Peitelevyyn jouduttiin tekemään reikä sille ja koteloa vähän muokkaamaan että meni paikalleen. Alkuperäinen peitelevy vaihdettiin toiseen samanlaiseen, joten alkuperäistä ei tarvinnut pilata. Ahtopainemittari toimii ja maksimiahdot on näköjään vakiot 0,9 baaria. Tuo ahtopainemittari on askelmoottorilla oleva Auto Gaugen malli. Siinä on oma paineanturinsa (muuntaa paineen sähköksi jota mittari lukee) ja haaroitus sille tehty nyt pumpun ahdonalaisen syötönohjauksen paineilmalinjasta. Letkussa on mukana tullut pieni suodatin joka estää öljyn ja muun möskän pääsyn paineanturiin.
Sähköt (12V+, heräte ja dimmer, poislukien maadoitus) sille vedetty mankalta. 12V:lle löytyi suoraan mankan omasta johtosarjasta haaroitusjohto, mutta heräte ja dimmer jouduttiin ottamaan rosvoliittimellä. Nekin katsottiin parhaaksi ottaa mankan sovitejohtosarjasta mieluummin kuin auton omasta.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Täällä oli myös ongelmaa antennin asennuksen kanssa. Ainakin itsellä mersun liitin oli ISO mallinen ja mankkaan tarvi DIN mallin liittimen. Soittimena alpinen cde 178 bt ja autona saman ikäinen w124 jossa oli jo uusi ISO mallinen antenninliitin. Tilanne korjautui tällaisella adapterilla.
http://www.fanaticaudio.com/shop/antenn ... iv-170081/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saa myös motoneteistä ynnä muista peruskaupoista.
ps. Hyvinvarustellun dieselin olet löytänyt
http://www.fanaticaudio.com/shop/antenn ... iv-170081/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saa myös motoneteistä ynnä muista peruskaupoista.
ps. Hyvinvarustellun dieselin olet löytänyt
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Joo... Pitää selvitellä asiaa.
Ahtopainemittarin koteloa muokattiin tuossa vielä vähän sellaiseksi että se istuu paremmin a-pilarin peitelevyyn.
Kyllä tässä nyt valitettavasti taisi niin käydä, että jonkinlainen esivahvari ja subwoofer-paketti on hommattava ennen pitkää... Diskantti ja keskiääni kuuluu oikein mainiosti, mutta bassoa ei saa noista Rainboweista mitenkään tarpeeksi kun kaiuttimissa on ilmeisesti joku sisäinen hi-pass filtteri tai muu juttu joka leikkaa sen alle 60 hertsin taajuuden sitten kokonaan pois.. Kaiuttimien taajuusalue on speksien mukaan 60-20000 Hz. Mankan asetuksilla se ei korjaannu, siinäkin on oma hi/lo pass filtteri ja vaikka sen laittaakin pois päältä niin se ei vaikuta mitenkään.
Elikkäs: RCA:t pitäisi katella ja vetää luonnollisesti takakonttiin (mankassa on 2x lähdöt (L/R) subwoofer-vahvistimelle), vahvistimen kaukokäynnistysjohto, ja ainakin virtajohdot (ja ehkä konkka?). Johonkin sopivaan paikkaan verhoilun taakse sitten vahvari ja sopivaan paikkaan takakontissa subbarit. Kovin suuria "amis-subbareita" tuohon ei tarvitsisi, mutta sellaiset kohtuulliset ja kohtuu hintaiset jotka mahtuu takakonttin ilman älytöntä tilantarvetta. Virransyöttö varmaan otetaan auton akulta suoraan oman sulakkeen kautta. Tuossahan on suuremman kapasiteetin akku, oliko se nyt 100 Ah.
Edit:
Alpinella näköjään on ihan näppärän kokoisia aktiivisubbareita joissa on vahvistin sisäänrakennettuna, esim:
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... it/pwe-v80" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... it/swe-815" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... t/swe-1200" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuita ei tarvitsisi juurikaan erikseen sitten rakennella ja mahtuvat pieneen tilaan, joten joku noista se sitten todennäköisimmin olisi. Samat johdotukset pitää vetää mankalta/konehuoneesta konttiin joka tapauksessa, riippumatta siitä mitä sinne pistää. Täytyy vähän perehtyä aiheeseen enemmän.
Ahtopainemittarin koteloa muokattiin tuossa vielä vähän sellaiseksi että se istuu paremmin a-pilarin peitelevyyn.
Kyllä tässä nyt valitettavasti taisi niin käydä, että jonkinlainen esivahvari ja subwoofer-paketti on hommattava ennen pitkää... Diskantti ja keskiääni kuuluu oikein mainiosti, mutta bassoa ei saa noista Rainboweista mitenkään tarpeeksi kun kaiuttimissa on ilmeisesti joku sisäinen hi-pass filtteri tai muu juttu joka leikkaa sen alle 60 hertsin taajuuden sitten kokonaan pois.. Kaiuttimien taajuusalue on speksien mukaan 60-20000 Hz. Mankan asetuksilla se ei korjaannu, siinäkin on oma hi/lo pass filtteri ja vaikka sen laittaakin pois päältä niin se ei vaikuta mitenkään.
Elikkäs: RCA:t pitäisi katella ja vetää luonnollisesti takakonttiin (mankassa on 2x lähdöt (L/R) subwoofer-vahvistimelle), vahvistimen kaukokäynnistysjohto, ja ainakin virtajohdot (ja ehkä konkka?). Johonkin sopivaan paikkaan verhoilun taakse sitten vahvari ja sopivaan paikkaan takakontissa subbarit. Kovin suuria "amis-subbareita" tuohon ei tarvitsisi, mutta sellaiset kohtuulliset ja kohtuu hintaiset jotka mahtuu takakonttin ilman älytöntä tilantarvetta. Virransyöttö varmaan otetaan auton akulta suoraan oman sulakkeen kautta. Tuossahan on suuremman kapasiteetin akku, oliko se nyt 100 Ah.
Edit:
Alpinella näköjään on ihan näppärän kokoisia aktiivisubbareita joissa on vahvistin sisäänrakennettuna, esim:
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... it/pwe-v80" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... it/swe-815" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.audiohellman.fi/alpine/subwo ... t/swe-1200" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuita ei tarvitsisi juurikaan erikseen sitten rakennella ja mahtuvat pieneen tilaan, joten joku noista se sitten todennäköisimmin olisi. Samat johdotukset pitää vetää mankalta/konehuoneesta konttiin joka tapauksessa, riippumatta siitä mitä sinne pistää. Täytyy vähän perehtyä aiheeseen enemmän.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
http://www.fanaticaudio.com/shop/autoko ... ct25mb01b/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä olis aika kätevä kotelo..on vaan aika pienelle elementille.
Tässä olis aika kätevä kotelo..on vaan aika pienelle elementille.
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
... ja tietty, jos ei välttämättä halua laittaa vahvistinta ja subbaria tavaratilaan, niin voi tehdä niin kuin Aziz teki omaansa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4#p1064682
Itselläni on toisessa lankussa samanlainen subbari ja lisäksi midbasso-ovikaiuttimet orkkiskoteloissa ja erillisellä vahvistimella. Toisessa lankussa taas on subbari tavaratilassa, ja kyllähän sillä jyhkeämmän basson saa toimeksi kuin tuollaisella penkin alle asennettavalla, mutta kyllä se sitten taas toisaalta vie tilaa tavaratilasta, ja asennus on työläämpi, jos sillä mitään merkitystä on.
Itse en ole keksinyt vahvistimelle mitään hyvää paikkaa tavaratilan verhoilujen takaa tai alta tai siis ylipäätään niin, että se olisi verhoilujen takana piilossa, eikä se oikein senkään puoleen tunnu miellyttävältä ajatukselta, että vahvistin kuitenkin kaipaa ympärilleen ilmatilaa, jotta jäähdytys voisi toimia.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4#p1064682
Itselläni on toisessa lankussa samanlainen subbari ja lisäksi midbasso-ovikaiuttimet orkkiskoteloissa ja erillisellä vahvistimella. Toisessa lankussa taas on subbari tavaratilassa, ja kyllähän sillä jyhkeämmän basson saa toimeksi kuin tuollaisella penkin alle asennettavalla, mutta kyllä se sitten taas toisaalta vie tilaa tavaratilasta, ja asennus on työläämpi, jos sillä mitään merkitystä on.
Itse en ole keksinyt vahvistimelle mitään hyvää paikkaa tavaratilan verhoilujen takaa tai alta tai siis ylipäätään niin, että se olisi verhoilujen takana piilossa, eikä se oikein senkään puoleen tunnu miellyttävältä ajatukselta, että vahvistin kuitenkin kaipaa ympärilleen ilmatilaa, jotta jäähdytys voisi toimia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Tuo Alpinen SWE-815 miellyttää ehkä itseäni eniten, koska se ei ole minkään amisräpellyksen näköinen, sisältää vahvarin ja langallisen kaukosäätimen (ja on samaa merkkiä mankan kanssa ).
Tuo on melko kompakti paketti ja ihan kannettava jos tarvitsee irti ottaa. 8" ja n. 150 W riittää näin aluksi ihan hyvin. Alipäästö on säädettävissä 50-125 Hz alueelle. Lisäksi mankassa on vielä omat asetuksensa tuolle subwooferin alipäästölle, lähtötaajuuden rajoille jne..
RCA:t laitan tod. näk. Clicktronicin kaapeleilla kun kyseisen valmistajan tuotteet on muussa käytössä todettu hyvälaatuisiksi. Mittauksia tämänkin suhteen vielä mietinnässä, että minkä pituinen kannattaa laittaa että on riittävän pitkä mankalta konttiin asti.. RCA:n rinnalla pitää mankalta tuoda tietty vahvarin herätejohtokin.
Virtajohdot on vielä vähän kysymysmerkki. Tuolla teholla mitä tuo subbari vie, ei virtajohtojen tarvitse olla hirveän paksuja (10A sulake riittää käyttöohjeen mukaan), mutta voisihan sitä valmiiksi laittaa paksummatkin johdot sinne jos vaikka nälkä sattuu syödessä kasvamaan, niin menee heittämällä vähän suuremmatkin tehot eikä tarvitse kaapelointeja uusia. Sulake sitten tietysti tarpeen mukaan.
Olisiko muilla ehdotuksia että mille poikkipinnalle subbarin virtajohto kannattaa mitoittaa tässä vaiheessa? Tuskin mitään yli 1 kW subbareita koskaan hommaan. Ja RMS-tehohan (?) lienee hyvä ohje tuossa mitoituksen, ei niinkään hetkellinen teho. Käyttöohjeen mukaan virtajohdot kannattaa vetää vähintään 10 cm erillään auton omasta johtosarjasta. Oma sulake ja kaapeli pitää akulta asti laittaa ja tietysti vielä maadoituskin riittävän hyvään kohtaan kontin päässä.
Konkkakaan ei kannattane laittaa tuolla 150 W:n maksimiteholla (?), tuskin sillä on vielä mitään merkitystä noilla tehoilla.
Edit: Tässä onkin näemmä valmiita sarjoja: http://www.powerset.fi/connection_bt4_550" onclick="window.open(this.href);return false; , joissa on herätejohtokin mukana.
Voisi ehkä sittenkin vetää 4x RCA:n tuonne koska sitten jäisi subbarin lisäksi varaa vielä myös ehkä myöhemmälle keskialuevahvarille ja toisille kaiuttimille.. Riittäisiköhän tuo valmis 5,5 m kontista mankalle mutkineen W124:ssa, pitää mittailla.. Varmaan se 20 mm² olisi ihan riittävä poikkipinta-ala noille "myöhemmille mitoitustehoille": http://www.powerset.fi/virtakaapelit" onclick="window.open(this.href);return false;
Taidan sen sijoittaa tuonne konttiin, pitää vielä vähän tarkempia mittauksia tehdä että mihin kohti siellä sen voi hyvin sijoittaa ettei se ole pahasti minkään tiellä. Todennäköisesti jompaan kumpaan reunaan kontissa. Liitännät siten, että sen saa tarvittaessa irtikin jos tarvitsee esim. talvirenkaita tai muuta isoa tavaraa kuljetella, ja että se siinä tilanteessa olisi muuten tiellä.SWE-815 on aktiivisubbari, jossa kasituumaisella elementillä varustettuun koteloon on integroitu 150W vahvistin.
Aktiivisubbarin mukana toimitetaan langallinen kaukosäädin, jossa on Gain-säätö, portaaton alipäästösuodin sekä vaiheenkääntö.
Subbarikotelo voidaan muuttaa suljetusta kotelosta refleksikoteloksi tai päinvastoin, irroitettavan peitepaneelin ansiosta.
Subwoofer-elementti:
Elementti: 8 tuumaa (20cm)
Herkkyys: 91dB/W (1m)
Tehonkesto: 300W / 100W (Max./RMS)
Vahvistin:
150W Max.teho
Langallinen kaukosäätö
RCA ja kaiutintasoinen sisääntulo
Kotelo:
Irroitettava peitepaneeli, jolla kotelo voidaan helposti muuttaa refleksiksi tai suljetuksi
Mitat: 288(L) x 291(K) x 253/363mm(S)
Tuo on melko kompakti paketti ja ihan kannettava jos tarvitsee irti ottaa. 8" ja n. 150 W riittää näin aluksi ihan hyvin. Alipäästö on säädettävissä 50-125 Hz alueelle. Lisäksi mankassa on vielä omat asetuksensa tuolle subwooferin alipäästölle, lähtötaajuuden rajoille jne..
RCA:t laitan tod. näk. Clicktronicin kaapeleilla kun kyseisen valmistajan tuotteet on muussa käytössä todettu hyvälaatuisiksi. Mittauksia tämänkin suhteen vielä mietinnässä, että minkä pituinen kannattaa laittaa että on riittävän pitkä mankalta konttiin asti.. RCA:n rinnalla pitää mankalta tuoda tietty vahvarin herätejohtokin.
Virtajohdot on vielä vähän kysymysmerkki. Tuolla teholla mitä tuo subbari vie, ei virtajohtojen tarvitse olla hirveän paksuja (10A sulake riittää käyttöohjeen mukaan), mutta voisihan sitä valmiiksi laittaa paksummatkin johdot sinne jos vaikka nälkä sattuu syödessä kasvamaan, niin menee heittämällä vähän suuremmatkin tehot eikä tarvitse kaapelointeja uusia. Sulake sitten tietysti tarpeen mukaan.
Olisiko muilla ehdotuksia että mille poikkipinnalle subbarin virtajohto kannattaa mitoittaa tässä vaiheessa? Tuskin mitään yli 1 kW subbareita koskaan hommaan. Ja RMS-tehohan (?) lienee hyvä ohje tuossa mitoituksen, ei niinkään hetkellinen teho. Käyttöohjeen mukaan virtajohdot kannattaa vetää vähintään 10 cm erillään auton omasta johtosarjasta. Oma sulake ja kaapeli pitää akulta asti laittaa ja tietysti vielä maadoituskin riittävän hyvään kohtaan kontin päässä.
Konkkakaan ei kannattane laittaa tuolla 150 W:n maksimiteholla (?), tuskin sillä on vielä mitään merkitystä noilla tehoilla.
Edit: Tässä onkin näemmä valmiita sarjoja: http://www.powerset.fi/connection_bt4_550" onclick="window.open(this.href);return false; , joissa on herätejohtokin mukana.
Voisi ehkä sittenkin vetää 4x RCA:n tuonne koska sitten jäisi subbarin lisäksi varaa vielä myös ehkä myöhemmälle keskialuevahvarille ja toisille kaiuttimille.. Riittäisiköhän tuo valmis 5,5 m kontista mankalle mutkineen W124:ssa, pitää mittailla.. Varmaan se 20 mm² olisi ihan riittävä poikkipinta-ala noille "myöhemmille mitoitustehoille": http://www.powerset.fi/virtakaapelit" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Kohta lähtee vakkarin boksi käymään maailmalla korjattavana ( http://www.ecu-rc.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://mercedes-tempomaat.nl/control/31 ... 12-212-1-1" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Katsotaan josko boksin korjauksella ja penkityksellä korjautuisi vakkari kuntoon täysin.
Voihan siinä servossa tai sen pistokkeessa/johdossa olla huonolla tuurilla vikaa, mutta sen tietää sitten kun boksi on todistettavasti ehyt ja ehyen boksin laittaa kiinni.
Myös toinen vetari pitää sellaista meteliä välillä, että se on vain ajan kysymys kun se hajoaa. Pitää hommata toinen samanlainenen korvaava vetari kuin mitä toisen hajonneen tilalle laitettiin.
Katsotaan josko boksin korjauksella ja penkityksellä korjautuisi vakkari kuntoon täysin.
Voihan siinä servossa tai sen pistokkeessa/johdossa olla huonolla tuurilla vikaa, mutta sen tietää sitten kun boksi on todistettavasti ehyt ja ehyen boksin laittaa kiinni.
Myös toinen vetari pitää sellaista meteliä välillä, että se on vain ajan kysymys kun se hajoaa. Pitää hommata toinen samanlainenen korvaava vetari kuin mitä toisen hajonneen tilalle laitettiin.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ilmastointi täyttöhuollettu (säätiedotuksessa lupailivat helteitä viikonlopulle). Heräsi sekin puhaltamaan kylmää.
Kylmäainetta oli jäljellä 60 g, öljyä ei ollenkaan.
Alipaineistuksessa 30 min -> 4 mBar.
Öljyä lisätty 10 g, täyttö 900g R-134a (ja UV-merkkiaine). Painetta järjestelmässä vajaa 6 baaria.
R134a on vaan mokoma sellainen kylmäaine että tuo 900g vuotaa parissa vuodessa järjestelmästä pois kun on niin ohutta, alkuperäinen ainakin tämän foorumin tietojen mukaan ollut R-12. Sitä ei vaan taida kovin monesta paikkaa saada Suomesta. Edellisen täytön ajankohdasta ei ole mitään tietoa, omana aikana sitä ei vielä kertaakaan ole täytelty.
Hassua kyllä miten paljon täytetty ilmastointi vaikuttaa kun kompura kytkeytyy päälle ja pois (tuntuu ajaessa pienillä kierroksilla)... Aiemmin ei ole ikinä tuntunut kun ei ole ollut kylmäainetta, onkohan kompura vaan pyörinyt tyhjää. No, ei kai tuo kauheasti tehoa syö, ja onhan tuossa tuo EC-nappikin josta kompuran saa kytkettyä pois päältä halutessaan.
Hiukan jännä haju tuli kyllä sisälle sen jälkeen kun ilmastointi alkoi toimimaan, vai olikohan se vaan tuo kylmä ilma mikä sieltä tuli, tms... Kuulemma tuo R-134a on hajuton aine, mutta tiedä näistä sitten.
Kylmäainetta oli jäljellä 60 g, öljyä ei ollenkaan.
Alipaineistuksessa 30 min -> 4 mBar.
Öljyä lisätty 10 g, täyttö 900g R-134a (ja UV-merkkiaine). Painetta järjestelmässä vajaa 6 baaria.
R134a on vaan mokoma sellainen kylmäaine että tuo 900g vuotaa parissa vuodessa järjestelmästä pois kun on niin ohutta, alkuperäinen ainakin tämän foorumin tietojen mukaan ollut R-12. Sitä ei vaan taida kovin monesta paikkaa saada Suomesta. Edellisen täytön ajankohdasta ei ole mitään tietoa, omana aikana sitä ei vielä kertaakaan ole täytelty.
Hassua kyllä miten paljon täytetty ilmastointi vaikuttaa kun kompura kytkeytyy päälle ja pois (tuntuu ajaessa pienillä kierroksilla)... Aiemmin ei ole ikinä tuntunut kun ei ole ollut kylmäainetta, onkohan kompura vaan pyörinyt tyhjää. No, ei kai tuo kauheasti tehoa syö, ja onhan tuossa tuo EC-nappikin josta kompuran saa kytkettyä pois päältä halutessaan.
Hiukan jännä haju tuli kyllä sisälle sen jälkeen kun ilmastointi alkoi toimimaan, vai olikohan se vaan tuo kylmä ilma mikä sieltä tuli, tms... Kuulemma tuo R-134a on hajuton aine, mutta tiedä näistä sitten.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niinno, joono, sanoisin, että:W124_E300DT kirjoitti:Ilmastointi täyttöhuollettu (säätiedotuksessa lupailivat helteitä viikonlopulle). Heräsi sekin puhaltamaan kylmää.
Kylmäainetta oli jäljellä 60 g, öljyä ei ollenkaan.
Alipaineistuksessa 30 min -> 4 mBar.
Öljyä lisätty 10 g, täyttö 900g R-134a (ja UV-merkkiaine). Painetta järjestelmässä vajaa 6 baaria.
R134a on vaan mokoma sellainen kylmäaine että tuo 900g vuotaa parissa vuodessa järjestelmästä pois kun on niin ohutta, alkuperäinen ainakin tämän foorumin tietojen mukaan ollut R-12. Sitä ei vaan taida kovin monesta paikkaa saada Suomesta. Edellisen täytön ajankohdasta ei ole mitään tietoa, omana aikana sitä ei vielä kertaakaan ole täytelty.
Hassua kyllä miten paljon täytetty ilmastointi vaikuttaa kun kompura kytkeytyy päälle ja pois (tuntuu ajaessa pienillä kierroksilla)... Aiemmin ei ole ikinä tuntunut kun ei ole ollut kylmäainetta, onkohan kompura vaan pyörinyt tyhjää. No, ei kai tuo kauheasti tehoa syö, ja onhan tuossa tuo EC-nappikin josta kompuran saa kytkettyä pois päältä halutessaan.
Hiukan jännä haju tuli kyllä sisälle sen jälkeen kun ilmastointi alkoi toimimaan, vai olikohan se vaan tuo kylmä ilma mikä sieltä tuli, tms... Kuulemma tuo R-134a on hajuton aine, mutta tiedä näistä sitten.
- Ei ole ollut R12:lla täytetty alun perin. Se kyllä lukee siinä lukkopellissä, että mitä tavaraa sisälle kuuluu, mutta R134a tuli nähin käyttöön jo 1993 (ellei sitten loppuvuodesta -92)
- Kompura ei kytkeydy ollenkaan päälle edes tyhjää pyörimään, jos siellä on noin vähän tavaraa jäljellä. Siksi se ei ole nyykähdellytkään ajossa. Se on kyllä ihan totta, että silloin, kun kompura lähtee käyntiin (ja sammuu), niin sen kyllä tyhjäkäynnillä kuulee ja ajossa tuntee.
- Vois kyllä hyvin olla (ja useimmiten myös on) niin, että se erikoinen haju tulee ihan vaan sieltä systeemistä, johon kuitenkin on päässyt likaa aikojen saatossa ja se sitten tekee hajua myös sisälle. Esim. se haju voi muuttua siitä, kun höyrystin ilmastoinnin toimiessa alkaa kylmentyä ja siihen höyrystimeen ja siinä olevaan likaan tiivistyy kosteutta ilmasta. Tuleeko samanlainen haju, jos laitat sisäilmankierron päälle? Se on ainakin juuri sitä hajua, joka syntyy ilmastointilaitteen sisälle kertyneestä liasta / kasvustosta.
- Kun sitä tavaraa oli noinkin vähän jäljellä, niin voi ehkä kannattaa henkisesti varautua siihen, ettei uusikaan kauaa pysy. Tai riippuu tietysti siitä, milloin se viimeksi oli täytetty. Toi alipainevuototesti löytää kyllä vuotoja, mutta silloin reiän pitää olla suunnilleen sitä kokoa, että siitä kottarainen pystyy lentämään läpi. No ei nyt ihan sentään, mutta sellaista vuotoa, joka tyhjentää systeemin esim. parissa päivässä, toi alipainetesti ei löydä. Jaa mistäkö tiedän...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Lukkopellistä löytyy tarra, jossa lukee mitä ainetta siinä kuuluisi olla. Ja yleensä taitaa kompurassakin lukea.W124_E300DT kirjoitti:alkuperäinen ainakin tämän foorumin tietojen mukaan ollut R-12. Sitä ei vaan taida kovin monesta paikkaa saada Suomesta.
Kuopiossa ainakin vesvel laittaa R-12 vastaavia aineita!
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
- Okei, tämähän onkin hyvä tietää että alunperin R134a on ollut. Lukkopellissä ei ole tähän mennessä tullut vastaan mitään tietoa tai tarraa kylmäaineesta, ja lukkopeltikin maalattiin tuossa alkuvuodesta 2014, niin siinäkin vaiheessa merkintä on voinut peittyä. Viimeksi ilmastointi täytetty ehkä 2011 tai 2012, ei ole mitään sen tarkempaa tietoa siitä.Nozki kirjoitti:No niinno, joono, sanoisin, että:W124_E300DT kirjoitti:Ilmastointi täyttöhuollettu (säätiedotuksessa lupailivat helteitä viikonlopulle). Heräsi sekin puhaltamaan kylmää.
Kylmäainetta oli jäljellä 60 g, öljyä ei ollenkaan.
Alipaineistuksessa 30 min -> 4 mBar.
Öljyä lisätty 10 g, täyttö 900g R-134a (ja UV-merkkiaine). Painetta järjestelmässä vajaa 6 baaria.
R134a on vaan mokoma sellainen kylmäaine että tuo 900g vuotaa parissa vuodessa järjestelmästä pois kun on niin ohutta, alkuperäinen ainakin tämän foorumin tietojen mukaan ollut R-12. Sitä ei vaan taida kovin monesta paikkaa saada Suomesta. Edellisen täytön ajankohdasta ei ole mitään tietoa, omana aikana sitä ei vielä kertaakaan ole täytelty.
Hassua kyllä miten paljon täytetty ilmastointi vaikuttaa kun kompura kytkeytyy päälle ja pois (tuntuu ajaessa pienillä kierroksilla)... Aiemmin ei ole ikinä tuntunut kun ei ole ollut kylmäainetta, onkohan kompura vaan pyörinyt tyhjää. No, ei kai tuo kauheasti tehoa syö, ja onhan tuossa tuo EC-nappikin josta kompuran saa kytkettyä pois päältä halutessaan.
Hiukan jännä haju tuli kyllä sisälle sen jälkeen kun ilmastointi alkoi toimimaan, vai olikohan se vaan tuo kylmä ilma mikä sieltä tuli, tms... Kuulemma tuo R-134a on hajuton aine, mutta tiedä näistä sitten.
- Ei ole ollut R12:lla täytetty alun perin. Se kyllä lukee siinä lukkopellissä, että mitä tavaraa sisälle kuuluu, mutta R134a tuli nähin käyttöön jo 1993 (ellei sitten loppuvuodesta -92)
- Kompura ei kytkeydy ollenkaan päälle edes tyhjää pyörimään, jos siellä on noin vähän tavaraa jäljellä. Siksi se ei ole nyykähdellytkään ajossa. Se on kyllä ihan totta, että silloin, kun kompura lähtee käyntiin (ja sammuu), niin sen kyllä tyhjäkäynnillä kuulee ja ajossa tuntee.
- Vois kyllä hyvin olla (ja useimmiten myös on) niin, että se erikoinen haju tulee ihan vaan sieltä systeemistä, johon kuitenkin on päässyt likaa aikojen saatossa ja se sitten tekee hajua myös sisälle. Esim. se haju voi muuttua siitä, kun höyrystin ilmastoinnin toimiessa alkaa kylmentyä ja siihen höyrystimeen ja siinä olevaan likaan tiivistyy kosteutta ilmasta. Tuleeko samanlainen haju, jos laitat sisäilmankierron päälle? Se on ainakin juuri sitä hajua, joka syntyy ilmastointilaitteen sisälle kertyneestä liasta / kasvustosta.
- Kun sitä tavaraa oli noinkin vähän jäljellä, niin voi ehkä kannattaa henkisesti varautua siihen, ettei uusikaan kauaa pysy. Tai riippuu tietysti siitä, milloin se viimeksi oli täytetty. Toi alipainevuototesti löytää kyllä vuotoja, mutta silloin reiän pitää olla suunnilleen sitä kokoa, että siitä kottarainen pystyy lentämään läpi. No ei nyt ihan sentään, mutta sellaista vuotoa, joka tyhjentää systeemin esim. parissa päivässä, toi alipainetesti ei löydä. Jaa mistäkö tiedän...
- Juu, tuota nyykähtelyä ei ole tapahtunut kertaakaan aiemmin oston jälkeen, joten varmaankin tuota ainetta on ollut syyskuusta 2013 (auto ensimmäisen kerran koeajossa) lähtien tai aiemmin niin vähän että kompura ei ole lähtenyt käyntiin.
- Näinpä se, sellainen vähän muovin ja kemikaalin haju, ei mikään hirmu voimakas mutta vähän sellaisen lievän päänsärkymäisen tunteen aiheuttaa kun auton sisällä on. Pitää huomenna testata enemmän. Täytyy vaikka ikkunat auki ajella ja ilmastointi täysillä muutamia kymmeniä kilsoja niin josko se haju menisi/tuulettuisi sitten pois.
Kuten arvelit, niin tuolla huoltaneessa paikassakin sanoivat, että höyrystimessä todennäköisesti on likaa tai ja/tai kasvustoa ja nyt kun se kastui (ensimmäistä kertaa x vuoteen kun kylmäaineet on sisällä ja kondenssivettä tulee kylmän kennon pintaan) niin samalla hajut lähti liikkeelle. Tuon kennon putsaaminenkin voi olla vähän vaikeaa, kun tuo kenno on niin vaikeassa paikassa. Ei taida olla mitään helppoa keinoa putsata sitä. Olisikohan kennosta mitään kuvia, se varmaan on tuossa lämppärin kennon yhteydessä?
Mielenkiinnolla lisää testaillessa. Saa nähdä josko tuo haju menee vaan ilmastoinnin ahkeralla käytöllä pois. Täytyy varautua siihen että ilmastointia joutuu remontoimaan enemmänkin, jos aineet karkaavat nopealla tahdilla.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 998#p81998
Omaan autoon porasin pienen reiän suuttimenletkulle kennon etupuolelle apumiehen jalkatilassa, josta saattoi keväisin suhauttaa ilmastoinnin raikastus aineita.
Hajuhaittoja voi vähentää oikealla käytöllä, eli ilmastointi pois päältä muutama km. ennen perille pääsyä. Kenno kuivaa.
Omaan autoon porasin pienen reiän suuttimenletkulle kennon etupuolelle apumiehen jalkatilassa, josta saattoi keväisin suhauttaa ilmastoinnin raikastus aineita.
Hajuhaittoja voi vähentää oikealla käytöllä, eli ilmastointi pois päältä muutama km. ennen perille pääsyä. Kenno kuivaa.
autodidakti
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Nozki kirjoitti: - Kun sitä tavaraa oli noinkin vähän jäljellä, niin voi ehkä kannattaa henkisesti varautua siihen, ettei uusikaan kauaa pysy. Tai riippuu tietysti siitä, milloin se viimeksi oli täytetty. Toi alipainevuototesti löytää kyllä vuotoja, mutta silloin reiän pitää olla suunnilleen sitä kokoa, että siitä kottarainen pystyy lentämään läpi. No ei nyt ihan sentään, mutta sellaista vuotoa, joka tyhjentää systeemin esim. parissa päivässä, toi alipainetesti ei löydä. Jaa mistäkö tiedän...
Jos järjestelmä on kunnossa, niin mainosmiesten markkinoinnista huolimatta sen pitäisi kyllä pysyä käyttövireessä kauemmin kuin kolme tai neljäkin vuotta. Itsellä esimerkiksi aikanaan kymmenen vuotta vanhana hankittu W202 pelasi ilmastointinsa osalta kaikki kahdeksan vuotta, jonka se meilllä oli. Eikä ollut tietoa, milloin järjestelmää olisi tuolloin hankintaa ennenkään viimeksi täytetty. S210, joka valutti aineensa ilmakehään tuli (isolla) remontilla kuntoon ja pelitti huoltamatta sen seuraavat kuusi vuotta, kunnes autosta luovuin.W124_E300DT kirjoitti:[ Viimeksi ilmastointi täytetty ehkä 2011 tai 2012, ei ole mitään sen tarkempaa tietoa siitä.
Täytyy varautua siihen että ilmastointia joutuu remontoimaan enemmänkin, jos aineet karkaavat nopealla tahdilla.
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Näemmä tuo kemikaalin ja muovin haju meni pois kun auto seisoi yön yli ja ajoi ikkunat auki ilmastointi täysillä n. 5 km, ei enää juurikaan haissut. Hiukan sellainen "seisseen kumin" haju tuli vielä mutta mennee aikanaan pois. Ilmastointi toimii kyllä ihan hyvin ja kylmää tulee. On se hyvä varuste kyllä eteenkin helteellä kun on auton sisusta ihan mustaa nahkaa, kuuma tulee ilman. Päänsärkyäkään ei enää tullut kun ajeli normaalisti ilmastointi päällä.
Pitää vaan varoa ettei laita helteellä liian kovalle, sillä hyvin herkästi vilustuttaa itsensä jos laittaa liian kylmää puhaltamaan (kokemusta on). Kulutukseenhan tuo vaikuttaa mutta mitä nyt pienistä, ei noita helteitä kuitenkaan niin paljoa ole, EC:llä kun ajelee kun ulkona on esim. alle 15 astetta lämmintä, niin ei kompura pyöri tarpeettomasti...
Kosteutta tulee jonkun verran noihin puhallusaukkojen ilmanohjaimiin siten että ne ovat vähän nihkeitä jos niitä koskee, varmaan ihan normaalia.
Pitää vaan varoa ettei laita helteellä liian kovalle, sillä hyvin herkästi vilustuttaa itsensä jos laittaa liian kylmää puhaltamaan (kokemusta on). Kulutukseenhan tuo vaikuttaa mutta mitä nyt pienistä, ei noita helteitä kuitenkaan niin paljoa ole, EC:llä kun ajelee kun ulkona on esim. alle 15 astetta lämmintä, niin ei kompura pyöri tarpeettomasti...
Kosteutta tulee jonkun verran noihin puhallusaukkojen ilmanohjaimiin siten että ne ovat vähän nihkeitä jos niitä koskee, varmaan ihan normaalia.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ilmastointi kuivattaa ilman niin kuivaksi että kosteutta ei tule kyllä yhtään
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
On normaalia. Kosteus ei tosiaankaan tule sieltä ilmastointilaitteesta tulevasta ilmasta vaan mahdollisesti matkalla mukaan sekoittuneesta lämpimästä ilmasta tai muuten auton sisäilman ajauduttua kylmälle tuuletussuuttimelle.W124_E300DT kirjoitti:Kosteutta tulee jonkun verran noihin puhallusaukkojen ilmanohjaimiin siten että ne ovat vähän nihkeitä jos niitä koskee, varmaan ihan normaalia.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, ilmastoinnista ei päässyt kauaa nauttimaan. Pitemmän reissun aikana kävi sillä tavalla, että välillä ilmastoinnin päälle laittaessa alkoi kuulua ylimääräistä suhinaa (ääntä voi verrata siihen kun paineilmasäiliö vuotaisi). Suhina kuului sekä kabiiniin että moottoritilaan melko selkeästi, jostakin ilmastoinnin kennon tienoilta.
Se suhina meni meni hetken jälkeen pois ja kylmää tuli edelleen vaikka ilmastointi olikin päällä. Tämän jälkeen EC päällä ajamalla ajelin jonkin aikaa. Jonkun ajan kuluttua taas laitoin ilmastoinnin päälle niin alkoi vaan pihinää kuulumaan, kylmää kuitenkin vielä tuli hetken aikaa, pihinä vaan jatkui eikä itsestään loppunut. Erityistä hajua ei kabiiniin tullut.
Laitoin taas EC:n päälle, suhina loppui. Ilmastoinnin päälle laittamalla, alkoi taas suhista. Lopuksi huomasin kokeillessa ilmastointia, ettei kompura enää lähtenyt pyörimään ja kylmää ei tullut vaikka laittoi kuinka kylmälle asetusarvon. Suhinaakaan ei enää kuulunut mistään. Se siitä ilmastoinnista sitten.. Kummallista että noinkin kauan sitten toimi pahemmin vuotamatta. Melkoisen remontin paikka sitten joskus kun muut huoltokohteet on selvitetty ja puoli autoa purkuun
Sitten aikanaan lienee typpitäytöllä tms. hyvä paikallistaa ilmastoinnin tarkempi vuotokohta, vahva vaikkaus sille että se löytyy kennosta.
Se suhina meni meni hetken jälkeen pois ja kylmää tuli edelleen vaikka ilmastointi olikin päällä. Tämän jälkeen EC päällä ajamalla ajelin jonkin aikaa. Jonkun ajan kuluttua taas laitoin ilmastoinnin päälle niin alkoi vaan pihinää kuulumaan, kylmää kuitenkin vielä tuli hetken aikaa, pihinä vaan jatkui eikä itsestään loppunut. Erityistä hajua ei kabiiniin tullut.
Laitoin taas EC:n päälle, suhina loppui. Ilmastoinnin päälle laittamalla, alkoi taas suhista. Lopuksi huomasin kokeillessa ilmastointia, ettei kompura enää lähtenyt pyörimään ja kylmää ei tullut vaikka laittoi kuinka kylmälle asetusarvon. Suhinaakaan ei enää kuulunut mistään. Se siitä ilmastoinnista sitten.. Kummallista että noinkin kauan sitten toimi pahemmin vuotamatta. Melkoisen remontin paikka sitten joskus kun muut huoltokohteet on selvitetty ja puoli autoa purkuun
Sitten aikanaan lienee typpitäytöllä tms. hyvä paikallistaa ilmastoinnin tarkempi vuotokohta, vahva vaikkaus sille että se löytyy kennosta.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Kun väriainetta laitettiin sekaan täytön yhteydessä, vuodon löytäminen helpottui.
autodidakti
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Suhina/pihinä putkistossa kun kompressori pyörii kuuluu asiaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ainakin meidän 124 coupessa 5.5 metrinen rca riitti hyvin mankalta konttiin ja jäi vielä ylikin. Virtajohto on hyvä vetää vänkärin puolelta alkuperäistä johtokourua pitkin, johdon saa ujutettua konehuoneesta ohjaamoon ja ohjaamosta kontin puolelle alkuperäisiä läpivientejä hyväksikäyttäen. RCA:n vedin toiselta puolelta autoa lattiaa pitkin mahdollisimman kaukana muista johdoista, joutuu purkamaan vähän enemmän, mutta johdot on ainakin kerralla hyvin. Maajohdon laitoin kontin kyljessä olevaan valmiiseen reikään.
Viimeksi muokannut Koskinen, Pe 24.07.2015 14:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Pientä vajausta kun on järjestelmässä niin aiheuttaa tuommosta suhinaa kojetaulun sisällä, muttei niin suuri kuitenkaan ettei enään toimisi.Timo L. kirjoitti:Suhina/pihinä putkistossa kun kompressori pyörii kuuluu asiaan.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ahaa. Suhina kuitenkin loppui ja kylmää ei enää tule vaikka ilmastointi on päällä ja kompura ei lähde pyörimään missään vaiheessa. Vahva veikkaus siitä että kylmäaine on karannut ja isoa ilmastointiremonttia pukkaa.Sultzi kirjoitti:Pientä vajausta kun on järjestelmässä niin aiheuttaa tuommosta suhinaa kojetaulun sisällä, muttei niin suuri kuitenkaan ettei enään toimisi.Timo L. kirjoitti:Suhina/pihinä putkistossa kun kompressori pyörii kuuluu asiaan.
Joo, jotakuinkin tällä tavalla.Koskinen kirjoitti:Ainakin meidän 124 coupessa 5.5 metrinen rca riitti hyvin mankalta konttiin ja jäi vielä ylikin. Virtajohto on hyvä vetää vänkärin puolelta alkuperäistä johtokourua pitkin, johdon saa ujutettua konehuoneesta ohjaamoon ja ohjaamosta kontin puolelle alkuperäisiä läpivientejä hyväksikäyttäen. RCA:n vedin toiselta puolelta autoa lattiaa pitkin mahdollisimman kaukana muista johdoista, joutuu purkamaan vähän enemmän, mutta johdot on ainakin kerralla hyvin. Maajohdon laitoin kontin kyljessä olevaan valmiiseen reikään.
Vakkarin boksikin tuli takaisin ECU Repairilta. Mahtaakohan toimia, asennus takaisin paikalleen maanantaina.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Niin siis se suhina mitä ilmeisimmin tulee höyrystimestä, kun kylmäainetta (nesteenä) painetaan sinne höyrystimeen. Olen itsekin lukenut siitä, että suhina viittaisi siihen, että systeemi on vajaa, mutta kyllä se mun autossa ainakin kuului ihan samalla tavalla heti systeemin täytön jälkeenkin. Ja on samanlainen ollut kaikissa niissä W124:ssä, joita itse olen tavannut.W124_E300DT kirjoitti:Ahaa. Suhina kuitenkin loppui ja kylmää ei enää tule vaikka ilmastointi on päällä ja kompura ei lähde pyörimään missään vaiheessa. Vahva veikkaus siitä että kylmäaine on karannut ja isoa ilmastointiremonttia pukkaa.Sultzi kirjoitti:Pientä vajausta kun on järjestelmässä niin aiheuttaa tuommosta suhinaa kojetaulun sisällä, muttei niin suuri kuitenkaan ettei enään toimisi.Timo L. kirjoitti:Suhina/pihinä putkistossa kun kompressori pyörii kuuluu asiaan.
...
Se, että kylmäaine on karannut (kuten mitä suurimmalla todennäköisyydellä tässä tapauksessa tosiaan on), niin ei välttämättä tarkoita massiivista työmärää, sillä kyllä se voi vallan hyvin karata myös kompressorista (kallis, mutta aika helppo vaihtaa, ja toisinaan sen kompuran saa kyllä tiivistesarjalla korjattuakin) tai useimmin kai keulalla olevasta lauhdutinkennosta, joka sekin on aika yksinkertainen vaihtaa. Höyrystimen vaihdossa sit tosiaan on hommaa enemmänkin, jos siellä on se vika. Höyrystimen vuodon voi paikallistaa tosiaan niistä kondenssiveden poistoputkista (jos sieltä löytyy vihreää kompressoriöljyä) tai sitten purkamalla höyrystimen etupuoli esille - se on semmoinen reilu 10min homma osaavalle. Höyrystin tulee näkyville osittain, kun purkaa tuulilasinpyyhkimen, raitisilmasuodattimet jne. niin pitkälle, että saa lämmityslaitteen puhallinmoottorin irti. (Oman kärryni höyrystinvika paikallistettiin nimenomaan UV-väriaineella höyrystimen etupuolelta.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ok.. Pitää tätä rueta myöhemmin korjailemaan.Nozki kirjoitti:Niin siis se suhina mitä ilmeisimmin tulee höyrystimestä, kun kylmäainetta (nesteenä) painetaan sinne höyrystimeen. Olen itsekin lukenut siitä, että suhina viittaisi siihen, että systeemi on vajaa, mutta kyllä se mun autossa ainakin kuului ihan samalla tavalla heti systeemin täytön jälkeenkin. Ja on samanlainen ollut kaikissa niissä W124:ssä, joita itse olen tavannut.W124_E300DT kirjoitti:Ahaa. Suhina kuitenkin loppui ja kylmää ei enää tule vaikka ilmastointi on päällä ja kompura ei lähde pyörimään missään vaiheessa. Vahva veikkaus siitä että kylmäaine on karannut ja isoa ilmastointiremonttia pukkaa.Sultzi kirjoitti:Pientä vajausta kun on järjestelmässä niin aiheuttaa tuommosta suhinaa kojetaulun sisällä, muttei niin suuri kuitenkaan ettei enään toimisi.Timo L. kirjoitti:Suhina/pihinä putkistossa kun kompressori pyörii kuuluu asiaan.
...
Se, että kylmäaine on karannut (kuten mitä suurimmalla todennäköisyydellä tässä tapauksessa tosiaan on), niin ei välttämättä tarkoita massiivista työmärää, sillä kyllä se voi vallan hyvin karata myös kompressorista (kallis, mutta aika helppo vaihtaa, ja toisinaan sen kompuran saa kyllä tiivistesarjalla korjattuakin) tai useimmin kai keulalla olevasta lauhdutinkennosta, joka sekin on aika yksinkertainen vaihtaa. Höyrystimen vaihdossa sit tosiaan on hommaa enemmänkin, jos siellä on se vika. Höyrystimen vuodon voi paikallistaa tosiaan niistä kondenssiveden poistoputkista (jos sieltä löytyy vihreää kompressoriöljyä) tai sitten purkamalla höyrystimen etupuoli esille - se on semmoinen reilu 10min homma osaavalle. Höyrystin tulee näkyville osittain, kun purkaa tuulilasinpyyhkimen, raitisilmasuodattimet jne. niin pitkälle, että saa lämmityslaitteen puhallinmoottorin irti. (Oman kärryni höyrystinvika paikallistettiin nimenomaan UV-väriaineella höyrystimen etupuolelta.)
Nyt vakkarin boksikin on takaisin paikallaan ja kytkettynä.
Vakkari toimii ja pysyy päällä normaalisti kun auto on kylmänä seissyt (tai lämmin auto jäähtynyt jonkin aikaa). Mutta kun autolla on ajanut noin puolisen tuntia-tunti, vakkari alkaa nykiä (tuntuu että vakkari meinaa tipahtaa pois päältä) miltei jatkuvasti noin sekunnin (tai vähän alle sen) syklillä riippumatta vauhdista. Epäilen että jossakin (?) on huono kontakti joka johtuu lämpenemisestä. Muuten toimii kyllä oikein, nopeuden säätö toimii ja nopeus pysyy asetteluarvossa.
Hioin 800 hiomapaperilla ja putsasin kontaktikliinerillä nuo lamppujen kantojen kontaktipinnat molemmista takavalojen (kaikkien) lamppujen pohjista, niissä oli vähän hapettumaa jonka sai. Ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään. Lisämaadoitus on tehty aiemmin vasemmanpuoleiseen lamppupohjaan. Sekään ei vaikuttanut. Mistähän tätä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään. Valovikoja ei ole kuitenkaan.
Myös lamppupohjien omat liittimet on katsottu ja sielläkin oli liittimissä vähän sellaista mustaa jälkeä, senkin hioin mustumat varovasti pois ja laitoin sinnekkin kontaktikliineriä. Ei auttanut sekään. Liittimien omien mustien kansien alta on myös katsottu, sielläkään ei näyttänyt mitään katkoksia päällepäin olevan.
Takaa katsoen oikea takalamppupohja lämpenee kyllä melko paljon, enemmän kuin mitä vasen. Voisiko lämpeneminen aiheuttaa niin paljon ylimenovastusta (tai taipumista lämpölaajenemisen takia) johonkin (esim. kantojen kontaktipintoihin), että kontakti näin ollen alkaa pätkiä?
Olisiko jollakulla tietoa tai kytkentäkuvaa miten tuo vakkari kytkennällisesti liittyy jarruvaloihin?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88