Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Auto vietti viikon peltisepällä. Siitä korjattiin

Kynnyskotelojen päät
Etuhelman oikea kulma
Oikean etuloksun alakiinnityskohta
Vasemman takakaaren takaosa
Molempien takaposkien pohjat
Vasen pohjaanlyöntikumi

Seppä ei ehtinyt korjaamaan vinojen koripalkkien etupäitä. Noista kohti on usein nostettu tunkilla suojaamatta, toinen puoli on vähän jopa lommolla. Hioin ne itse, laitoin ruosteenmuuntomaalia, pohjamaalia, kotelosuojan ja massan päälle. Pelti on kovaa mutta sen palkin päälle on taivutettu toinen pelti, ruostetta lie siellä välissä. Nuo kannattaa seuraavan omistajan ottaa auki parin vuoden sisään. Kuten takasivuikkunat jollain aikavälillä. Siinäpä ne ruostekohdat ovatkin tällä haavaa - varmastihan sitä jostain taas joskus pukkaa, ennen kuin tekee mutterientisöinnin. Pystysaumat A-pilarin tyvessä näyttivät hyviltä, tosin katsottuna pyöränaukoista.

Lokarien asennuksessa oikaisin sen verran entisestä, etten laittanut takakaarien takaosaan niittejä, vaan Sika 221 liimamassaa. Uskoisin, että ruostumisherkkyys on tuota mälliä käyttäessä pienempi 🙂.

Kaaret on Lokarien takaa todella hyvät. Suojausta on runsaasti ja lisäsin itse vielä kotelosuojaa purkillisen per loksu. Pohjan suojaus kannattanee käyttää ammattilaisella uusittavana ennen kuin on myöhäistä. Tuo on tehty vanhoilla aineilla jotka kovettuvat sään armoilla. Seppä kehui pohjan kuntoa.
Tuli ilmi, että antennin pystyy vaihtamaan, kun irrottaa etusisälokarin. Olen pelännyt, että joutuu irroittamaan koko lokasuojan. Pitää etsiä siihen uusi, kun tästä jää piiska käteen jos nostaa liian ylös.

Vaikka ilmoitin että helmat tulee maalata galinitgrau matalla, niissä on liikaa kiiltoa. Jospa ne ajan myötä himmenevät.

Asensin autoon käyttämättömät, NOS kynnyslistat.

Matkamittari herkesi pyörimästä. Kokeilin olla oman elämäni Palanto ja sainkin sen toimimaan, mutta matkalla peltisepälle kuului naps, ja kilometrit herkesivät jälleen pyörimästä. Uudestaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1396
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tarkkaa puuhaa. Jos galiniittiin tuli liikaa kiiltoa, niin aika huolettahan voi tuoreeseen (ts. alle pari viikkoa vanhaan) pintaan suhauttaa mattaa lakkaa ilman sen suurempia seremonioita. Sen kiiltävän himmentymistä odotellessa voi tulla äitiä ikävä kaikkine oheisketutuksineen.

Taitaa olla aika harvinaista herkkua noi NOS Abdeckshienet?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, ne tuli varastooni muutama vuosi sitten kiertoteitse RTO-Tuonnin konkurssipesästä. Uudet korin alalistat ja helman pitkät kumilistat kun löytäisi jostain sopivasti, niin alkaisi olemaan kabiini eristetty uusilla osilla. Ovitiivisteet ovat yhä niin jämäkät, että pitää vieraita muistuttaa ovien tarvitsevan voimaa sulkeutuakseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

IMG_20241018_162425PS.jpg
IMG_20241018_162402_HDR.jpg
IMG_20241018_163301_HDRPS.jpg
IMG_20241018_163014_HDR.jpg
IMG_20241018_162750_HDR.jpg
Tässä pari syysräpsyä autosta. Olen kypsytellyt ajatusta luopua tästä. Jenkkikuume on kova, mutta toisaalta 124:tkin kaipaavat huomiota. Muutama tekninen homma jäi tältä ajokaudelta:

-matkamittari herkesi pyörimästä, ratas ei välitä liikettä ja matoruuvissa kulumaa
-moottori kolahtaa joskus sammuttaessa, vaikka pari vuotta sitten vaihdettu MBClassicsista tilatut kumit ja orkkisiskari
-takalasin pyyhin ei toimi. En ole vielä tutkinut, missä vika.
-kompressorin kitinä jatkuu
-vapina 70-80 km/h, lie vika Greenmax-kumeissa
-perän pieni ääntäminen, vaikka S202:lta hankittu perä on ollut jo pitkään tallissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Talvella korjuutin auton mittariston Palannolla. Tänään auto vaihtoi omistajaa. Minun hallussani auto oli kymmenen vuotta, ja toivottavasti se saa ostajasta jälleen uuden, pitkäaikaisen omistajan. Ehkäpä hän aloittaa uuden topicin, jossa voidaan seurata auton kuulumisia 🙂.

IMG_20250501_204711_HDR~2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1842
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Timo L. kirjoitti: Ke 14.05.2025 18:08 Talvella korjuutin auton mittariston Palannolla. Tänään auto vaihtoi omistajaa. Minun hallussani auto oli kymmenen vuotta, ja toivottavasti se saa ostajasta jälleen uuden, pitkäaikaisen omistajan. Ehkäpä hän aloittaa uuden topicin, jossa voidaan seurata auton kuulumisia 🙂.


IMG_20250501_204711_HDR~2.jpg
Paljonko tuo mittarin korjaus maksoi Palannolla!

Ja onnea uudelle omistajalle!
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Korjattiin kaksi mittaristoa, ne oli yhteensä 300 euroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin