Automaattilaatikko hajosi (722.6). HOMMA OK !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

veskola kirjoitti: Vaikka moottori, siis ecu, olisi vikatilassa niin toimisikohan laatikko silti itsenäisesti, ja miksei laatikko tuossa tilanteessa suostu vaihtamaan isompaa vaihdetta vaikka tehot 'vähän' on kateissa.

Onko varma ettei siellä ole erillistä kaasupolkimen asentotunnistinta, eli potikkaa, laatikkoa vaarten ?
Jos laatikko saa tiedon todellisesta kaasupokimen asennosta, ja odottaa että isommalle vaihtoon vaadittavat maksimikierrokset saavutetaan,mutta kun kone ei saavuta tuota kierroslukua, kaasupoljinta nostettaessa hieman vaihtaa kuitenkin heti isommalle? Eli laatikkohan toimii periaatteessa juuri kuten pitääkin, koneesta vaan puuttuu puhti ja maksimikierrokset?
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti: Kyllä se kommunikaatiokanava testerin ja ecun välillä nyt pitäisi saada toimimaan niin selviää tuokin. Onko siellä nyt laatikko vikatilassa vai ecu vai molemmat :roll:
Pikahuolto sulki kuitenkin laatikkovian mahdollisuuden heti "varman" oloisena pois.
veskola kirjoitti: Siitä 5V jännitteestä ilmamassamittarilla voidaan päätellä että eculle sentään tulee sähköt, ja tuskin se auto käynnistyisi jollei tulisi :shock: Toisaalta jos ecu kokonaisuutena pätkisi niin eiköhän autokin aina sammuisi,kun ruiskutusten ohjaukset tippuvat pois pelistä.
Tänään aamulla muuten kävi niin, että käynnistin auton ja vetäisin kepin R -asentoon.
Auto sammui :shock:
Uusi starttaus ja auto jäi käymään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mitenkähän se jos turbo...esim sen laakerointi. :roll:


Tää foorumi tarvis kans kohta jonkun turbon :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

M.K kirjoitti:Mitenkähän se jos turbo...esim sen laakerointi. :roll:
Ei kai?
Luulis semmoisen vian jonkilaisen kilahduksen/kahahduksen/kolahduksen/kirahduksen pitäneen, jos menisi?
Muutenkin tulee ajettua "korva tarkkana" sivuäänien vuoksi, niin se olisi pitänyt kyllä havaita.

Ja edelleen, ne kierroset jää neljän tonnin tienoille.
Kyllä se ilman turboakin pitäisi enemmän esim. kolmosella kiertää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tatu kirjoitti:Jos laatikko saa tiedon todellisesta kaasupokimen asennosta, ja odottaa että isommalle vaihtoon vaadittavat maksimikierrokset saavutetaan,mutta kun kone ei saavuta tuota kierroslukua, kaasupoljinta nostettaessa hieman vaihtaa kuitenkin heti isommalle? Eli laatikkohan toimii periaatteessa juuri kuten pitääkin, koneesta vaan puuttuu puhti ja maksimikierrokset?
Nuo sähkölaatikot vaihtavat jo 2500 rpm kohdalla, jos tekee kaasupolimella tietynlaisen liikkeen. Tuo 4200 rpm kuulostaa jo melkoiselta revitykseltä, dieselissä.
Ari66 kirjoitti:Pikahuolto sulki kuitenkin laatikkovian mahdollisuuden heti "varman" oloisena pois.
Juu aivan varmasti _laatikossa_ ei ole vika vaan elektroniikassa, joka ohjaa laatikkoa ja konetta. Edelleen mun korvaan nuo kuvatut ominaisuudet kuulostaa laatikon ohjaukseen liittyviltä, mutta voihan se siinä auton vieressä/ajossa vaikuttaa ihan erilaiselta. Koskas se huoltoaika olikaan, niin selviää mysteeri...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Savuttako se mese ajossa, kun sitä polkee. Ettei olis sitten syöttöpumpussa tai sen ajoituksessa vikaa. :shock: Aika mielenkiintoista, paitsi Arille joka lystin maksaa. :twisted: No, onneksi sattui rahamiehelle. :lol: :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

petri.n kirjoitti:Savuttako se mese ajossa, kun sitä polkee. Ettei olis sitten syöttöpumpussa tai sen ajoituksessa vikaa. :shock: Aika mielenkiintoista, paitsi Arille joka lystin maksaa. :twisted: No, onneksi sattui rahamiehelle. :lol: :wink:
Ei savuta.
Eikä savuttanut "normaalitilassakaan" ollessaan.

Vai rahamiehelle?
Joo, jos sellaiseksi lasketaan että max. kolmella sadalla on varaa nyt korjata kuussa.
Eli taitaa tulla useamman vuoden remontti.... :cry:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ari66 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Mitenkähän se jos turbo...esim sen laakerointi. :roll:
Ei kai?
Luulis semmoisen vian jonkilaisen kilahduksen/kahahduksen/kolahduksen/kirahduksen pitäneen, jos menisi?
Muutenkin tulee ajettua "korva tarkkana" sivuäänien vuoksi, niin se olisi pitänyt kyllä havaita.

Ja edelleen, ne kierroset jää neljän tonnin tienoille.
Kyllä se ilman turboakin pitäisi enemmän esim. kolmosella kiertää.
Pitäiskö? Aattelin vaan, että jos turbo ei ole enää normaalilla tavalla pelissä, niin sehän vaikuttaa suoraa moottorin kaasujen vaihtoon ja imuilman määrään. :roll: ...ts. moottori menee vikakäytölle. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Vai rahamiehelle?
Joo, jos sellaiseksi lasketaan että max. kolmella sadalla on varaa nyt korjata kuussa.
Eli taitaa tulla useamman vuoden remontti.... :cry:
Jos se yhtään lohduttaa, tai no miksi ihmeessä lohduttaisi, niin ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinen joka laittaa lainarahalla mersun liikennöintikuntoon. Pikkusen siinä http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 862#103862 lompakonpohjan läpi näkyi valo kun tuo Vilma laitettiin liikenteeseen. Oli justiinsa kuukausi ennen tuota jo kertaalleen hajonnut ja silloin meni 400 euroo, ja sitten taas 2000...ja sitten piti vielä laittaa ahdinta, ja pumppua ja suodatinta ja pakoputkea :shock: :shock: :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Moottorinohjausyksikkö:
Tänään tuli sen puolen kansi avattua.
Eipä siellä näemmä ilman asianmukaisia mittalaitteita ja testereitä paljoa ole tehtävissä :shock:
Sulakkeet sentään ymmärsi tarkistaa ja ne olivat ehjät, samalla tietty varovaisesti kokeiltua liittimien asianmukainen istuvuus.

Turbo:
Sitäkin vähän hämmästelin, sen verran mitä nyt pakkasessa ja ahtaassa välissä näkee.

Hukkaportin toiminta on vähän epäselvää.
Kun moottori oli seis, se pitkä akseli oli kokonaan ulkona eli siis takimmaisessa asennossaan moottorin takaosaa kohti.
Etupäässä akselia on alipainekello, josta menee letku jollekin magneettiventtiilille josta johdetaan alipaine hukkaportin alipainekellolle.

Onko siis oikein, että lepoasennossa akseli on moottorin takaosaan päin täysin ulkona?
Ja onko silloin hukkaportti kiinni vai auki?

Jos näin, niin vetääkö alipainekello hukkaportin auki vaiko kiinni?

Vai mitenköhän päin tuo oikein toimii oikeaoppisesti tässä motorissa?
Jotenkin se magneettiventtiili hukkaporttia kuitenkin ohjaa.
Arvoitus on vain se, että miten.

Taas olis WIS:lle käyttöä :roll:
Mistäköhän edes englanninkielisenä sen löytäisi... vaikkapa sopivaa korvausta vastaan.... :?:

Harkinnassa alkaa kohta olla mersun testerikin.
Eihän se maksa kuin reilut pari tonnia, ilmeisesti.
Mutta ilman WIS:iä ei silläkään tee mitään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Turbo:
Mikäli se on hukkaportillinen ahdin, esim GT25, niin eiköhän se alipaineella vedetä kiinni. Ainakin minun Vilmassa on semmonen modattuna siten, että sitä vedetään kiinni toisesta ahtimesta otetulla painekellon jousella ja ahtopaine työntää sen auki. [Edit: Vilman ahdin on siis otettu semmosesta, jossa alunperin alipaineella ohjataan ahdinta mutta nyt se on muutettu paineella toimivaksi]

Käykö siinä nyt niin, että se imasee sen tangon kun koneen käynnistää ?

Mikäli se on VNT ahdin niin en sano mitään :oops:

Ai että kun olisi ahtopainemittari nyt paikoillaan...vetäisi suoraan alipaineen ahtimelle, niin ainakin se olisi hetken eliminoituna.

[edit]: Lainataan vähän kuvaa: http://www.kolumbus.fi/salovaarat/tbo/Img_0642.jpg
tuo varmaankin aiheuttaa ahaa elämyksen vai ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Käykö siinä nyt niin, että se imasee sen tangon kun koneen käynnistää ?
Jaa-a....niin pitkälle tutkimus ei vielä edennyt.
Mutta jotenkin mutuna, ettei imaisisi...

Sinne kun ei kunnolla näe päältä päin ja kättä näillä pakkasilla talvitakki päällä sinne ei oikein voi turvallisesti sovittaa...
Tai sitten pitäis irroittaa tuulettimen siivet ainakin... :D

Ja jos ei imaise, niin se saattaa tietty johtua vikamoodissa olostakin, vai....
Magneettiventtiilihän sitä ohjaa ja se taas saanee tietonsa ECU:lta, olettaisin...

Jos sen karan/tangon pitäisi imaistua sisäasentoon, niin tutkin huomenna.
Sen verran sinne varmaan jostain kolosta näkisi, nytkähtääkö....
veskola kirjoitti:Mikäli se on VNT ahdin niin en sano mitään :oops:
Merkistä minäkään en osaa sanoa vielä sitä taikka tätä... :oops:
veskola kirjoitti: tuo varmaankin aiheuttaa ahaa elämyksen vai ?
Kuva kertoi paljon, kiitos.
Ahdin on tosiaan kutakuinkin tuon näköinen, ainakin periaatteeltaan.
Sinne kuvassa alla olevaan alipainerasiaan/alipainekelloon tulee letku magneettiventtiililtä.
Ja tuo valkoisen renkaan alla oleva kara, se on siis täysin ulkona moottori pysäytettynä.

Kun sitä karaa liikuttaa sisään päin eli alipainekelloon päin, niin siellä tuntuu jousivastus olevan vastassa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mielenkiintoista. Ilmamassamittarin pitäis antaa paikallaan kaasu pohjassa ainakin 4 volttia. Jos ei anna vika on mittarissa tai ilmankulussa. Onko ilmanpuhdistin kunnossa? Ettei ole imuputkessa västäräkkiä niinkuin yhdessä taksipassatissa? Sitten on tietysti mahdollista että on katti hajonnut ja kenno on putkessa poikittain tai levinnyt johonkin änkkäriin. Onkos tuossa kumisia paineletkuja? Jos on niin polkiessa letkujen pitäisi pullistella selvästi. Jos ei pullistele vikaa on just maffissa tai ilmankulussa tai hukkaportissa/ohjauksessa.
Vikamahdollisuuksia on monia, siksi kannattaakin rauhoittua ja odotella,että pääsee sinne korjaamoon. Jotenkin on sellainen kutina, ettei vika ole suuren suuri.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ville S. kirjoitti:Mielenkiintoista. Ilmamassamittarin pitäis antaa paikallaan kaasu pohjassa ainakin 4 volttia.
Eipä tullut mieleen paikallaan polkea kaasua pohjaan.... :shock:
Mutta tyhjäkäynnistä jonnekin noin 2000-2500 rpm se antoi sen 1,0 - 1,4 volttia.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ville S. kirjoitti:Mielenkiintoista. Ilmamassamittarin pitäis antaa paikallaan kaasu pohjassa ainakin 4 volttia. Jos ei anna vika on mittarissa tai ilmankulussa.
Oliko tämä tieto tästä kyseisestä ahdetusta moottorista ? En väitä vastaan mutta ajattelin, että mittari olisi skaalattu siten, että antaisi suuria lukemia vasta kun ahtopainekkin on noussut huippuunsa, jolloin virtauskin on maksimissa. Ahtopainehan ei nouse paikallaan huudatettaessa kuin johonkin 20...50 % arvoon. Tuota tasustaa vasten tuo 1...1,4 V vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä.

Voihan se tietysti olla, että se on skaalattu noin, kukapa sen tietää mitä guntterin mielessä on liikkunut kun on softaa vääntänyt :roll:
Ari66 kirjoitti:Ja jos ei imaise, niin se saattaa tietty johtua vikamoodissa olostakin, vai....
Magneettiventtiilihän sitä ohjaa ja se taas saanee tietonsa ECU:lta, olettaisin...
Niin pirullinen yhtälö kun ei tiedä mikä on seurausta ja mikä on syy. Olen samaa mieltä Villen kanssa, ettei vika voi suuren suuri olla. Eikös siinä ole kumista ahtoputkea matkalla, ota siitä ote sormilla ja toisella kädellä kaasu(vaijeri) pohjaan. Koveneeko ahtoputki kun kierrokset menee 'tappiin'. Ihan rohkeasti vain ei se siitä hajoa :roll:

Ajetteleppas jos siellä on se alipaineletku jotenkin irtipoikki -> ahtopaine ei koskaan pääse nousemaan. Miltäs kuulostaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti: Niin pirullinen yhtälö kun ei tiedä mikä on seurausta ja mikä on syy.
Sepä se. Melkoisen kädetön ja hölmökin olo, kun ei tuon toimintaperiaatetta ymmärrä.
Jonkinmoinen lohkokaavio olisi poikaa.

No, kunhan tuon oikkuja on parikin vuotta seuraillut, niin tiedä millainen "guru" sitä sitten kokemuksen ja erehdyksen kautta on :D
veskola kirjoitti:Eikös siinä ole kumista ahtoputkea matkalla, ota siitä ote sormilla ja toisella kädellä kaasu(vaijeri) pohjaan.
Onhan siellä putkea, mutta käden ujuttaminen turvallisesti sinne onkin sitten toinen juttu :roll:
veskola kirjoitti: Ajetteleppas jos siellä on se alipaineletku jotenkin irtipoikki -> ahtopaine ei koskaan pääse nousemaan. Miltäs kuulostaa ?
Loogiselta sekin.
Pitää nyt tänään vielä näiden ohjeiden kanssa yrittää asiaa tutkia.
Ja katsoa se ilmanputsari + kanava putsarille saakka.
Kelikin oikein otollinen, -16 ºC :evil:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikäs Arilla tilanne? Joko vika on löytynyt?tarrat tuli,kiitos!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

vesa kirjoitti:Mikäs Arilla tilanne? Joko vika on löytynyt?tarrat tuli,kiitos!
Tilanne on heikko edelleen.

Maanantainahan auto sammahti heti käynnistyksen jälkeen, enkä sitä sitten sen ihmeemmin kummastellut sillä kertaa.
Mutta tiistaina se ei sitten tahtonut käynnistyä ollenkaan.
Ikään kuin ei saisi polttoainetta.

Siitä sitten vaihdattamaan polttoaineen pääsuodatinta ja karkeasuodatinta.
Eipä auttanut sekään.

Sitten ilmansuodatin ja uusi Exide X-treme 100 Ah -akku.
Vika päällä edelleen.

Turbon hukkaportti ei näyttäisi liikkuvan, ainakaan jos paikallaan antaa kierroksia kolmeen tonniin saakka.
Mutta edelleenkään en tiedä, onko se akseli ulkona ollessaan kiinni vaiko auki.
Ja porttiahan ohjaa magneettiventtiili jollain tavalla.
Eli vaikka se ei liikkuisikaan ja jos moottorin on jossain hätäkäyttötilassa, niin ehkä se ei silloin "käskyä" saakaan.

No, perjantaina Veholle.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ettei vaan olisi se ajonesto siinä pumpun kupeessa rikki. Jos on niin multa löytyy kaksi sellaista, ja koko pumppukin, älä turhaan osta Veholta.

Kyllä se hukkis on auki kun tanko on työntyneenä eteen, käyntiin laittaessa pitää vetäytyä taakse, tuskimpa se paikallaan ahtaa kiloa niin että porttia aukeaisi. Parasta olisi liittää ahtomittari siihen imusarjan kerääjäputkeen.

Ahtomittari pitää kuulua jokaisen turboauton mittarivalikoimaan, piste. Siis kunnollinen ahtomittari, oli vakio tai ei.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Ettei vaan olisi se ajonesto siinä pumpun kupeessa rikki. Jos on niin multa löytyy kaksi sellaista, ja koko pumppukin, älä turhaan osta Veholta.
Hyvä tietää, voi vaikka tulla tarpeeseen vielä.
Mutta ajoneston logiikka hämärä.
Miksi se ei sitten kokonaan pysäytä autoa tai estä käynnistymästä?
Vai fundeeraako ajonesto että vie rosvo auto vaan, mutta ajellaan rauhallisesti ettei tule haaveria :D
Mauri H. kirjoitti:Ahtomittari pitää kuulua jokaisen turboauton mittarivalikoimaan, piste. Siis kunnollinen ahtomittari, oli vakio tai ei.
Samaa mieltä ja varmaan tulee laittamiin sellainenkin vielä.

Tänään aamulla vaikea käynnistymisproseduuri oli toisintoa eilisestä.
Mutta lämmettyään hyrrää kuin kolli uuninpankolla.
(Paitsi ne tehot edelleen kateissa).

Auto päivän töissä parkkipaikalla ja startti sujui aivan normaalisti.
Pakkasta tosin mittarin mukaan vain -1,5 ºC, aamulla oli -14 ºC.

Mikä ihmeen logiikka lienee tuossa lämpötilassa :shock:
Luulisi, että sähkövian kyseessä ollen aina olisi samat murheet.

Taitaa olla näitä Twilight Zone -juttuja.... tai Microsoftin tekemä softa koneessa... :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ettei vaan ole jakoketju hypännyt. Ei kai sentään?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ari66 kirjoitti:18. maaliskuuta vasta sai huoltoajan :twisted:
Enää kaksi yötä, alkaa jännittää :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mutta jospa se vika vielä paikallistuisi ennen huoltoa. Voisi soittaa Veholle ja peruuttaa ajan :twisted: Nehän kuitenkin "löytää" sieltä 10 muuta vikaa ennenkuin puhdistavat sen hapettuneen liitoksen :wink:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

M.K kirjoitti: Enää kaksi yötä, alkaa jännittää :D
Joo, ihan kuin jouluaattoa odottelisi :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
timo76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 16.03.2005 17:40

Viesti Kirjoittaja timo76 »

Faktaa VAG:n ilmamassamittarin mittauksesta ilman merkin testeriä.
Oskilloskooppi signaalijohtoon ja toinen maihin (mittaus rinnan), polkaistaan paikallan kaasu pohjaan. Käppyrän täytyy sekunnissa käydä :!: yli neljässä voltissa.
Kuten ennemmin oli maininta VW:n tuotteissa käytetään pierburgin mittareita, jotka ovat (myyjän mukaan) MB:n koneisiin tehtyjä. Tarkoitan pelkkiä sähköantureita ilman koteloa. Mittaus lienee sama myös pierburgin mittarissa.
Hinta n. 100€. On halvempi kuin VW:n oma.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ari66 kirjoitti:Tutkailin vielä noita varaosanumeroita.
Joku EPC -guru jos voisi vahvistaa, olenko oikeassa että osanumero ilmamassa-anturille on A 000 094 12 48 ?
(Auton malli siis 210.225 ja moottori 606.962).

Sen perusteella ko. osa Saksassa olisi vain 254.04 euroa.
Ja postikuluthan tuskin kymppiä enempää tekee...

En nyt kyllä vielä ole tilaamassa ennen kuin Veholla on asia tutkittu.
E-SARJA T-Model (S210) E 300 T Turbo-D (210.225)
Bosch 0 281 002 152 Ilmamassatunnistin Vm. - 03/1997 - Vm. 06/1999
Alkuperäisnumero 000 094 12 48
Linkitetyt ajoneuvot:
E-SARJA (W210) - E 200 CDI (210.007) 07.98-06.99
E-SARJA (W210) - E 220 CDI (210.006) 07.98-06.99
E-SARJA T-Model (S210) - E 220 T CDI 07.98-06.99

http://www.fusti.fi/osahaku/osan_tiedot ... 352&oid=25
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

timo76 kirjoitti:Faktaa VAG:n ilmamassamittarin mittauksesta ilman merkin testeriä.
Oskilloskooppi signaalijohtoon ja toinen maihin (mittaus rinnan), polkaistaan paikallan kaasu pohjaan. Käppyrän täytyy sekunnissa käydä :!: yli neljässä voltissa.
Mulla olis yleismittarissa kyllä huippuarvojenkin mittaus, mutta hirvittää se kaasun polkeminen pohjaan.
Jos antais vaan katsastusmiehen särkeä moottorin :wink:
timo76 kirjoitti: Kuten ennemmin oli maininta VW:n tuotteissa käytetään pierburgin mittareita, jotka ovat (myyjän mukaan) MB:n koneisiin tehtyjä. Tarkoitan pelkkiä sähköantureita ilman koteloa. Mittaus lienee sama myös pierburgin mittarissa.
Hinta n. 100€. On halvempi kuin VW:n oma.
Osaatko sanoa tarkemmin minkä VW -mallin ja vuosimallin mittaria osaisi kysellä ja olisi mersuun yhteensopiva?
Ja kuka niitä myy?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tää on ollut kyllä mielenkiintoinen ongelma. Mä odotan innolla perjantaita, jolloin pääset auton kanssa korjaamolle. Foorumilla on yritetty kovasti veikata monenlaisia vaihtoehtoja. Huomaa että ongelma on kiinnostanut myös muita.
Aika vähän tuntuu olevan 4-venttiilisiä 300 turbodieseleitä foorumilaisilla. Luulisi, että muuten olisi tästä ogelmasta tullut "omakohtaisia" kokemuksia. Ai niin jollainhan taisi olla samanlainen auto ja vika oli ns. "väylävika". Tekisi mieli arvata, että vika on ilmamassamittarissa. Sen takia koska se on ikäänkuin suljettu pois vikamahdollisuuksista.
Kerran yhessä w202 cdi:ssä (200 cdi vm.2000) kävi niin, että yhtäkkiä katosi autosta voima. Syy oli tuolloin Vehon mukaan automaattilaatikon nopeudentunnistimessa, siis sellaisen ne oli vaihtanut ja auto toimi taas kun uusi. Sulla on varmaan erilainen laatikko kun 2000 v. 200 cdi:ssä. Toisella kerralla kun voima hävisi autosta, niin turbon letku oli halki. Mutta silloin mustaa savua tulee runsaasti jo puolella kaasulla pakoputkesta.

Miten käy, jos on tankannut vettä dieselin seassa? Vaurioituuko pumppu?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Osaatko sanoa tarkemmin minkä VW -mallin ja vuosimallin mittaria osaisi kysellä ja olisi mersuun yhteensopiva?
Ja kuka niitä myy?
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=28533
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=27383
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=9448
kardaani kirjoitti:Aika vähän tuntuu olevan 4-venttiilisiä 300 turbodieseleitä foorumilaisilla. Luulisi, että muuten olisi tästä ogelmasta tullut "omakohtaisia" kokemuksia.
Niin tai ne kenellä on varaa tuommoseen autoon niiden ei tarvitse vaivautua korjailemaan / pohtimaan mikä siinä on vikana :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Siis VAG-tuotteisiin kuten seatin dieseleihin kannattaa ostaa mersun ilmamassamittari, on siis mersussa halvempi. Ja pitäisi myös kulkea paremmin. Näinpäin asian olen nähnyt tehtävän. Yksi autosähköliike myös kertoi tämän todeksi. Heillä on hyllyssä mersun ilmamäärämittareita, joita asennetaan muihin merkkeihin, kuten Seat.
Vastaa Viestiin