Otin pellin irti vielä ja muuttelin sitä koska se otti auton omaan peltiin kiinni.Kuvassa näkyy myös turbon luona omatekemä pakoputken kannatin.
Pelti maalattu ja valmis
"Kylmäkäynnistys" https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZ ... e=youtu.be
Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
S202 kirjoitti:Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
jari_w123 kirjoitti:Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
S202 kirjoitti:No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
No parasta jättää vissiin jollekin joka osaa hommat, ei pysty kai ite mitenkään "mittamaan" ?
Tullut touhuttua vähän tämän kanssa viime aikoina, yrittänyt saada tuota laatikkoa toimimaan kunnolla mutta ei halua.. Vaihdoin öljyt ja filtterin sinne ja alipaineet katsonut ja ovat kohillaan, kokeillut ilman alipainetta ja kokeillut myös sätää alipainetta mutta laatikko luistaa pahasti vaihteiden välissä, eli ennenkuin menee seuraava vaihde päälle niin luistaa.. Vanha öljy oli punaista mutta haisi vähän palaneelle. Taitaa olla tämä laatikko sökö… laitan tuossa videon josta kuulee luiston.. Seuraavaksi laitan 722.6 laatikon tähän, eli purkuauton etsintä on alkanut
Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
S202 kirjoitti:Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
Konetta en vaihda koska ne on kysyttyjä täällä myös ja tykkään tuosta 617 koneesta itse myös Laatikon ja koneen välille saa ostettua muunnoslevyn jolla saa tuon 722.6 laatikon käymään OM617 koneeseen suoraan
Kaikista eniten haluaisin tietenkin saada nykyisen laatikon toimimaan mutta vaikeelta näyttää, onko kenelläkään ideaa mikä siinä on vikana, voiko korjata vai onko turha edes yrittää?
Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.
Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.
Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.
Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.
Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.
Käykö 617.912 dieselpumppu tähän 617.952 moottoriin? eli ei turbokoneen pumppu turbokoneeseen? Kysyn koska mulla on 617.912 pumppu ja suuttimet ylimääräsinä ja jos ne käy niin säästän ne itselle, muuten myyn pois..
Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sama juttu. Ainakin aiemmin turbon omaan pumppuun on ollut osat kalliita ja hankalasti saatavana (virit?) Jotta käytännös kaikki isommilla elementeillä on vaparipumpuista tehtyjä ulkoisella"morkoolilla".
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Ootko penkissä käynyt?
Joo, 138 hv mitattu vuosituhannen vaihteessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sharedoc kirjoitti:Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?
Ei ole, auto huilaa nyt koska kotona alkaa eteisen remontti nyt viikolla. Sitten olen myös lukenut BE ajokorttia ja sainkin sen viime viikolla. Lauantaina haen tälle vara-osa auton sitten itse kärryllä