W205 NOx Sensor

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Juhen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Re: W205 NOx Sensor

Viesti Kirjoittaja Juhen »

[/quote]

2 eri anturia ja silti sama vika koodi :roll:
mitäs ne siellä motomaatilla sanoin tuosta ristiriitaisesta tuloksesta ?

vahva suositus kurvat jonnekin kunnon testariin
[/quote]

Ei osannut sanoa mitään siihen. Ei tainnu sen kummemmin olla mitään osaamista, kuin että vikakoodit osasi lukea. Mutta niinhän tuo taitaa olla, että pitää jossain osaavammalla pajalla vielä käyttää. Ei viitsi summassa alkaa vaihtaan kun ei mikään kovin halpa osa oo.
jusuplus
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jusuplus »

aziz kirjoitti: To 01.02.2024 14:23 No niin, tänään saapui ensimmäinen noxi Saksan maalta. Tämä siis kunnostettu ja kahden vuoden takuulla, se uusi alkuperäinen on vielä matkalla. Saas nähdä kuinka kauan kestää ja miten rekkulointi onnistuu, jos tähän tulee tarvetta. Melko vakuuttava on tuo takuulappu, kun on sensoriosa ja moduuli oikein numeroituna.
Tämä nyt menee ensimmäisenä autoon kiinni ja sen toisen laitan sitten hanskalootaan varalle.

Kuva
Mistä ostit anturin?
hootee62
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja hootee62 »

Edellinen omistaja on aikoinaan tuonut oman GLK:ni muuttoautona USA:sta. Nyt se pukkaa koodia P229FE1 "Rakenneosan 'NOx-tunnistin' signaali ei ole uskottava."

Surffasin muutaman tusinaa näitä NOx-keskusteluja eri palstoilla ja törmäsin mm. tällaiseen mbworld.org
Tuo viesti koskee Kanadaa ja seuraavassa viestissä sama asia USA:ta koskien.

Siellä siis Mersun paikalliset tytäryhtiöt (Mercedes-Benz Canada Inc. ja Mercedes-Benz USA LLC) tekevät takaisinkutsuna muutostyön päästöjärjestelmään, mihin sisältyy softan päivitystä ja aika paljon osia: the diesel oxidation catalyst, diesel particulate filter, SCR catalyst, NOx sensors, particulate matter sensor, and oxygen sensor.

Takaisinkutsu (ainakin Kanadassa) koskee v. 2009-2016 OM642 ja OM651 BlueTEC II Diesel koneita.

Tarkistin oman VIN-numeroni tuolla USA:n ilmoituksessa mainitulla sivulla ja takaisinkutsu tosiaan koskee tätä kotteroani:
WDCGG0EB1EGxxxxxx 2014 Mercedes-Benz GLK250 (OM651) ---- Status
Vehicle (VIN) Eligible for Emissions Modification? ------------------ Yes
Emissions Modification Approved by EPA and CARB? ---------------- Yes
Emissions Modification Completed? ----------------------------------- No
Vehicle has Extended Emissions Warranty? -------------------------- Pending

Schedule a visit at your local dealer or for further assistance with scheduling please call the Customer Assistance Center at 833-841-9362.

En nyt ole lähdössä USA:han teettämään muutostöitä, mutta aika surkeaa ettei tällaista sitten ole ilmeisesti sovittu Euroopassa/Suomessa :evil:

Taidan kuitenkin yrittää ottaa yhteyttä "MB Finland":iin ja kysellä että millä perusteella tällaista muutostyötä ei tarjota täällä.
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Jenkkilässähän on takaisinkutsukampanjat monesta muustakin moottorista/osasta mitkä muualla maailmassa joutuu ihmiset omalla rahalla laittamaan kuntoon. Osasyy taitaa olla tuo oikeusjärjestelmä/ryhmäkanne juttujen suosio.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Taas nähdään sama tarina, kun talvi alkaa. Kesä on mennyt kivasti, mutta tämä topicki herää loistoonsa, kun päästään pakkasiin. Mun ohje on ollut hankkiutua eroon ureasysteemin autoista.
Onko niin, että W212/W205 -dieseleitä ei ole ilman noita systeemeitä lainkaan?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

W212 on, mutta 205 ei.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tilator »

kardaani kirjoitti: Ma 18.11.2024 13:35 Mun ohje on ollut hankkiutua eroon ureasysteemin autoista.
Minun ohjeeni on hankkia 1-10 euroa maksava OBD bluetooth -adapteri ja kännykkäsofta, joilla saa virheilmoitukset kuitattua. Niistä kun valtaosa on aivan höpöjään eivätkä edellytä tuhansien eurojen korjaamisia.

Itse olen 200.000 km ajojen aikana nollannut koodit ainakin 15 kertaa. Ainut oikea remontti on vuotaneen letkun vaihtaminen (vajaa 240 euroa) ja matka jatkuu.

Virheilmoitusten kuittaamisesta pitää vaan muistaa, että ne eivät yleensä kuittaannu kerralla. Poistaminen pitää tehdä useita kertoja peräjälkeen vaikka lukija ei enää virheilmoituksia löydäkään.
MB E240 -98
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

tilator kirjoitti: Ti 19.11.2024 07:58
kardaani kirjoitti: Ma 18.11.2024 13:35 Mun ohje on ollut hankkiutua eroon ureasysteemin autoista.
Minun ohjeeni on hankkia 1-10 euroa maksava OBD bluetooth -adapteri ja kännykkäsofta, joilla saa virheilmoitukset kuitattua. Niistä kun valtaosa on aivan höpöjään eivätkä edellytä tuhansien eurojen korjaamisia.

Itse olen 200.000 km ajojen aikana nollannut koodit ainakin 15 kertaa. Ainut oikea remontti on vuotaneen letkun vaihtaminen (vajaa 240 euroa) ja matka jatkuu.

Virheilmoitusten kuittaamisesta pitää vaan muistaa, että ne eivät yleensä kuittaannu kerralla. Poistaminen pitää tehdä useita kertoja peräjälkeen vaikka lukija ei enää virheilmoituksia löydäkään.
Mikä auto kyseessä? Vuosimalli, moottori ym. Aina ei taida noin helpolla onnistua.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

kardaani kirjoitti: Ti 19.11.2024 15:03

Mikä auto kyseessä? Vuosimalli, moottori ym. Aina ei taida noin helpolla onnistua.
2017 vuosimallin 205-korinen riisseli.
MB E240 -98
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ei se taida kuitenkaan tuo kännysofta auttaa noiden nox-anturien vikaantumiseen ja putkien ja adblue-tankin halkeamiseen. Paljon säästyisi harmia jos tuo aine yksinkertaisesti kestäisi pakkasta paremmin.
seereeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja seereeii »

Joo mutta kun tulee kilometrirajoitus päälle,sen saa pari kolme kertaa pois näillä höpölaitteilla ja sulakekikalla. sen jälkeen et saa sitä pois
kuin menemällä marmori tiskille jossa on online star!
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

seereeii kirjoitti: Ti 19.11.2024 20:19 Joo mutta kun tulee kilometrirajoitus päälle,sen saa pari kolme kertaa pois näillä höpölaitteilla ja sulakekikalla. sen jälkeen et saa sitä pois
kuin menemällä marmori tiskille jossa on online star!
Puhu vaan omasta puolestasi, koska minä olen tuon tehnyt pariin kertaan. Siihen asti en ole päästänyt, että auto ei enää käynnisty.

Eli kyllä tällä muutaman euron adapterilla sen on saanut tehtyä. Kertaakaan en ole mitään sulakekikkailuja tehnyt.

Adblue virheilmoitus on muuten tullut lähes poikkeuksetta kun ainetta lisää.
MB E240 -98
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Luulen että se riippuu mikä vikakoodi siellä on. Itsekin olen saanut hetkellisen vian klooni starilla kuitattua, mutta esim adblue putken vaihdon jälkeen piti käyttää veholla pikahuollossa. Pystyy sen nollaamaan vediamolla, mutta pitää tietää oikeat paikat. Kaverin auto niin en alkanut kokeilemaan.
Minkä tyyppisiä vikakoodeja olet saanut nollattua? Vai antaako se mitään selitettä sille?
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eemelicdi kirjoitti: Ke 20.11.2024 06:24 Luulen että se riippuu mikä vikakoodi siellä on. Itsekin olen saanut hetkellisen vian klooni starilla kuitattua, mutta esim adblue putken vaihdon jälkeen piti käyttää veholla pikahuollossa. Pystyy sen nollaamaan vediamolla, mutta pitää tietää oikeat paikat. Kaverin auto niin en alkanut kokeilemaan.
Minkä tyyppisiä vikakoodeja olet saanut nollattua? Vai antaako se mitään selitettä sille?
Minä en luule mitään, Minulle riittää että koodit häviävät ja matka jatkuu.

Kun kysyt mitä koodeja siellä on ollut, niin en minä niitä muista. Niitä on välillä siellä 3-4 ja välillä taas niin paljon, ettei kaikki mahdu kännykän näytölle. Varmaan on nytkin jotakin, mutta antaa olla kun vikavalo ei pala. Se keksii niitä sinne aivan tuulesta temmaten.

Sen verran olen katsonut, että tuohon AdBlueen niistä aina vikavalon palaessa on jotakin liittynyt ja sitä suutin/sensorivikaa tyypillisesti aina.

Letkuvuoto tuli 4-5 vuotta sitten ja silloin kyllä käytin arvioinnissa merkkiliikkeessä, kun ajomatkaa oli jäljellä enää alle 50 km. Silloin kävi samoin, eli eivät saaneet vikakoodeja kerralla pois. Meinasivat heittää hanskat tiskiin ja suosittelivat jättämään ropposen heille ramonttiin saman tien hinta-arviona runsas tuhat euroa, mutta pyysin vielä yrittämään. Sitten ne koodit sieltä lopulta häipyivät ja taas oli täysi ajomatka käytettävissä vaikka letku olikin edelleen vaihtamatta ja vuotava. Huoltomies kertoikin nollanneensa koodit kolmeen kertaan ja tosiaankaan yhdellä kerralla ei lähtenyt silloinkaan.

Tuon episodin jälkeen hommasin itse adapterin ja kokeilin eri kännykkäsoftia. Kaikki niistäkään ei hommaa hoitanut, mutta Torque lite -niminen softa toimii.

Tällä nyt on jo monta vuotta menty ja kuten sanoin, lukemattomia kertoja on koodit tullut nollattua, vikavalo kuitattua ja palautettua ajomatkan rajoitus pois.

Pojallani on Xentry/Star, mutta hän asuu muualla. Välillä on sillä katsottu muita asioita, koska tuolla kännykkäsysteemillä ei tietenkään saa mitään muuta tolkullista tehtyä. Minulle riittää kun sen avulla matka jatkuu. Kympin investointi on antanut yli satakertaisen tuoton kun ei ole tarvinnut rahaa kantaa marmoritiskille. Siellähän ei ensimmäisellä tonnilla pääse vielä istumaankaan.

Adaptereita minulla on nyt kolme. Yksi on aina autossa ja loput varalla. Ensimmäinen maksoi tosiaankin 9,90 euroa muistaakseni Gigantissa ja myöhemmin ostetut luokkaa pari euroa kappaleelta kiinalaisesta verkkokaupasta. Yhden juotokset piti korjata kiinalaisten jäljiltä.
MB E240 -98
Huttiainen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

tilator kirjoitti: Ke 20.11.2024 11:30
Eemelicdi kirjoitti: Ke 20.11.2024 06:24 Luulen että se riippuu mikä vikakoodi siellä on. Itsekin olen saanut hetkellisen vian klooni starilla kuitattua, mutta esim adblue putken vaihdon jälkeen piti käyttää veholla pikahuollossa. Pystyy sen nollaamaan vediamolla, mutta pitää tietää oikeat paikat. Kaverin auto niin en alkanut kokeilemaan.
Minä en luule mitään, Minulle riittää että koodit häviävät ja matka jatkuu.

Kun kysyt mitä koodeja siellä on ollut, niin en minä niitä muista. Niitä on välillä siellä 3-4 ja välillä taas niin paljon, ettei kaikki mahdu kännykän näytölle. Varmaan on nytkin jotakin, mutta antaa olla kun vikavalo ei pala. Se keksii niitä sinne aivan tuulesta temmaten.

Sen verran olen katsonut, että tuohon AdBlueen niistä aina vikavalon palaessa on jotakin liittynyt ja sitä suutin/sensorivikaa tyypillisesti aina.

Letkuvuoto tuli 4-5 vuotta sitten ja silloin kyllä käytin arvioinnissa merkkiliikkeessä, kun ajomatkaa oli jäljellä enää alle 50 km. Silloin kävi samoin, eli eivät saaneet vikakoodeja kerralla pois. Meinasivat heittää hanskat tiskiin ja suosittelivat jättämään ropposen heille ramonttiin saman tien hinta-arviona runsas tuhat euroa, mutta pyysin vielä yrittämään. Sitten ne koodit sieltä lopulta häipyivät ja taas oli täysi ajomatka käytettävissä vaikka letku olikin edelleen vaihtamatta ja vuotava. Huoltomies kertoikin nollanneensa koodit kolmeen kertaan ja tosiaankaan yhdellä kerralla ei lähtenyt silloinkaan.

Tuon episodin jälkeen hommasin itse adapterin ja kokeilin eri kännykkäsoftia. Kaikki niistäkään ei hommaa hoitanut, mutta Torque lite -niminen softa toimii.

Tällä nyt on jo monta vuotta menty ja kuten sanoin, lukemattomia kertoja on koodit tullut nollattua, vikavalo kuitattua ja palautettua ajomatkan rajoitus pois.

Pojallani on Xentry/Star, mutta hän asuu muualla. Välillä on sillä katsottu muita asioita, koska tuolla kännykkäsysteemillä ei tietenkään saa mitään muuta tolkullista tehtyä. Minulle riittää kun sen avulla matka jatkuu. Kympin investointi on antanut yli satakertaisen tuoton kun ei ole tarvinnut rahaa kantaa marmoritiskille. Siellähän ei ensimmäisellä tonnilla pääse vielä istumaankaan.

Adaptereita minulla on nyt kolme. Yksi on aina autossa ja loput varalla. Ensimmäinen maksoi tosiaankin 9,90 euroa muistaakseni Gigantissa ja myöhemmin ostetut luokkaa pari euroa kappaleelta kiinalaisesta verkkokaupasta. Yhden juotokset piti korjata kiinalaisten jäljiltä.
Hienoja vehkeitä nykyään, kun ei tarvi tuhansien noxeja ostaa senkun nollaa koodin kuin koodin ja matka jatkuu. Kyllä tämä nyt meni ihan sinun omasta puolesta puhumiseen, ei tuo tietenkään oikeassa viassa toimi. vai onko sulla noxit ollut 200 tkm rikki ja aina vaan nollaamalla vian mennään taas eteenpäin. Hah.
2007 R 320cdi
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Huttiainen kirjoitti: Ke 20.11.2024 12:12 Hienoja vehkeitä nykyään, kun ei tarvi tuhansien noxeja ostaa senkun nollaa koodin kuin koodin ja matka jatkuu. Kyllä tämä nyt meni ihan sinun omasta puolesta puhumiseen, ei tuo tietenkään oikeassa viassa toimi. vai onko sulla noxit ollut 200 tkm rikki ja aina vaan nollaamalla vian mennään taas eteenpäin. Hah.
Noh - nyt on kyllä niin, että vain toinen neistä tietää mistä juttelee.

Me voimme aivan hyvin tehdä sellaisen loppupäätelmän, että jokainen tekee ihan itse valintansa. Että osteleeko osia tuhansilla euroilla vai tekeekö jotakin muuta.

Minähän en missään vaiheessa ole väittänyt, että OBD-adapterilla olisi voinut fyysisen letkuvaurion korjata. Viestieni kaksi missaamaasi pointtia olivat, että ensinnäkin niitä virheilmoituksia tulee arpomalla 1-n kappaletta tilanteesta riippuen ja välillä saa ajaella Adblue-tankillisen verran virheittäkin. Vikavalo alkaa varmimmin palaa kun säiliötä täyttää, vaikka säiliön täyttäminen ei kovin iso vika varmaan meistä kenestäkään ole.

Toinen pointti oli se, että virhekoodit pitää ainakin esittämälläni menetelmällä kuitata useampaan kertaan. Ne eivät häviä kerralla, joten vaikka koodit tulevat heti takaisin yhden nollaamisen jälkeen, tämä ei ole osoitus menetelmän toimimattomuudesta. Oletan, että ohjainlaitteita on loogisesti sarjassa ja yhdessä ohjaimessa oleva virhe estää taaempana olevien laitteiden virheiden poistamisen. Siksi poistamista pitää jatkaa kunnes ketjussa kauimmaisenkin ohjainlaitteen virhekoodit ovat poissa.

Mukavaa viikonloppua.
MB E240 -98
Huttiainen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

tilator kirjoitti: Pe 22.11.2024 10:01
Huttiainen kirjoitti: Ke 20.11.2024 12:12 Hienoja vehkeitä nykyään, kun ei tarvi tuhansien noxeja ostaa senkun nollaa koodin kuin koodin ja matka jatkuu. Kyllä tämä nyt meni ihan sinun omasta puolesta puhumiseen, ei tuo tietenkään oikeassa viassa toimi. vai onko sulla noxit ollut 200 tkm rikki ja aina vaan nollaamalla vian mennään taas eteenpäin. Hah.

Me voimme aivan hyvin tehdä sellaisen loppupäätelmän, että jokainen tekee ihan itse valintansa. Että osteleeko osia tuhansilla euroilla vai tekeekö jotakin muuta.

Minähän en missään vaiheessa ole väittänyt, että OBD-adapterilla olisi voinut fyysisen letkuvaurion korjata. Viestieni kaksi missaamaasi pointtia olivat, että ensinnäkin niitä virheilmoituksia tulee arpomalla 1-n kappaletta tilanteesta riippuen ja välillä saa ajaella Adblue-tankillisen verran virheittäkin. Vikavalo alkaa varmimmin palaa kun säiliötä täyttää, vaikka säiliön täyttäminen ei kovin iso vika varmaan meistä kenestäkään ole.

Toinen pointti oli se, että virhekoodit pitää ainakin esittämälläni menetelmällä kuitata useampaan kertaan. Ne eivät häviä kerralla, joten vaikka koodit tulevat heti takaisin yhden nollaamisen jälkeen, tämä ei ole osoitus menetelmän toimimattomuudesta. Oletan, että ohjainlaitteita on loogisesti sarjassa ja yhdessä ohjaimessa oleva virhe estää taaempana olevien laitteiden virheiden poistamisen. Siksi poistamista pitää jatkaa kunnes ketjussa kauimmaisenkin ohjainlaitteen virhekoodit ovat poissa.

Mukavaa viikonloppua.
Tarinasi ei vaan liity otsikkoon milläänlailla. Jos sulla on autossa haamuvikoja ollut ainakin 15 kertaa kertomasi perusteella ja niitä voi 10e Gigantilla kuittailla, kannattaisi varmaan tutkia autoa vähän tarkemminkin kunnon vehkeillä. NOx antureiden rikkoutumisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä, ne hajoaa oikeasti ja kuten eemelicdi kertoi, se riippuu ihan koodeista mitä ilmestyy, että miten niitä voi kuittailla bliibaplaapa palikalla.
2007 R 320cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tilator kirjoitti: Pe 22.11.2024 10:01

Mukavaa viikonloppua.
Keskustelun ulkopuolelta kiinnostaisi tietää perustuuko kommentti monen auton ja eri mallien kokemukseen mersukorjaamolla vai kokemukseen oman auton oikkuilusta (molempien kommentit tervetulleita)?

Ei tänne tarvitse omia taustoja repostella, itse en ainakaan haluakaan mutta foorumin lukijalle olisi eduksi tunnistaa kenen viesteissä on mitäkin osaamista takana. Itsensä tietäjäksi nimeämällä tämä ei edisty, et varmaan uskoisi jos minä väittäisin nämä anturiongelmat tuntevani.
multiviri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Aiheeseen sen syvemmin perehtymättä voin kertoa että toimivaa järjestelmää ei tarvi nollailla montaa kertaa peräkkäin. Jos järjestelmä on kunnossa, ei vikoja varten tarvi kantaa mukana obd donglea. Tai ainakaan itsellä ei ole ollut tarvetta, viimeksi käyttänyt testerin kiinni autossa kun tankkasin AdBlueta. Viime talven pakkasilla halkesi putki, vaihtoi uuden, nollasi vikakoodit ja ajomatkarajoituksen, sen jälkeen ei ole tosiaan tarvinnut kuin ajaa (ja täyttää adblueta). Toki vasta vähän reilu 50tkm takana SCR- laitteiston kanssa, liekö sitten edellinen uusinut kaiken kun 320tkm ajettuna ostin.

Toki halvempaahan se on nollata vikoja, ei tarvi kuluttaa rahaa korjaukseen. Itsellä ei riittäisi huumori odotella milloin vikavalo syttyy. Sinälläähän pääosa scr järjestelmän koodeista on turvallisia eivätkä riko mitään moottorista lisää.
W212 E200 BlueTec 2016

Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

multiviri kirjoitti: Pe 22.11.2024 14:49 Toki halvempaahan se on nollata vikoja, ei tarvi kuluttaa rahaa korjaukseen. Itsellä ei riittäisi huumori odotella milloin vikavalo syttyy. Sinälläähän pääosa scr järjestelmän koodeista on turvallisia eivätkä riko mitään moottorista lisää.
Tästähän tässä juuri on kyse. Itse nollaan mieluummin keltaisen valon mittaritaulusta Adblueta lisättyäni, kuin ostelen tuhansien eurojen osia.

Vaan en millään tavoin halua puuttua muiden tekemisiin. Kunhan vaan kerroin yhden mahdollisen toimintamallin, joka toimii itselläni eikä maksa mitään. Toki sitte nvaihdellaan osia jos tämä lakkaa toimimasta. Tätä vaan ei ole vielä eteen tullut 130k oli muistaakseni mittarissa kun vuotavan letkun vaihdoin ja nyt on runsaat 200k.

Minun hermoni kestävät kyllä, mutta muiden puolesta en voi kantaa ottaa.

Minun hermoilleni kävisi huomattavasti enemmän se, kun ei aamulla liikkeelle lähtiessä voisi tietää miten monen tonnin remontti päivän ajoilla taas on tiedossa. Paljon vähemmän käy hermoille tieto siitä, että ainakin jonkin kalliin remontin voi välttää kympin härpäkkeellä. Minä toin asian esille vain siksi, että jonkun muunkin hermoille voisi olla eduksi tietää tällaisestakin vaihtoehdosta. Niitähän tämä toki ei auta, jotka ovat jo isomman investointinsa tehneet.
MB E240 -98
JohnStockton
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja JohnStockton »

Voikohan tähän noxien paukkumiseen vaikuttaa jotenkin esim. pitämällä Ad blue-säiliötä mahdollisimman täynnä tms.?

Itsellä hajosi sensori ilmeisesti nyt kolmannen kerran 115.000 ajokilometrin ja kolmen vuoden aikana (ostin auton 80.000 ajettuna ja ensimmäinen hajosi kokonaiskilsojen ollessa jotain 110.000 - ei vastaantuloja silloin). Olen kyllä henkisesti varautunut ottamaan yhden omaan piikkiin noin per 2 vuotta...

Jossain iltapaskan jutussa oli puhetta, että kuluttajariitalautakunta olisi lausunut noxeista ja niiden kesto-olettamasta, että osan pitäisi 200.000 kilsaa kestää. Mutta turha varmaan alkaa huoltamon tiskillä tämmöstä piipittää, kun ainakin nettikirjoittelun perusteella porukka vaihdattaa niitä kiltisti (kuten itsekin teen).
Nippe
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nippe »

JohnStockton kirjoitti: Su 06.04.2025 11:12 Voikohan tähän noxien paukkumiseen vaikuttaa jotenkin esim. pitämällä Ad blue-säiliötä mahdollisimman täynnä tms.?
En usko että säiliössä olevan adbluen määrä vaikuttaa nox-anturien kestoikään. Pätkäajo on niille antureille myrkkyä eli paras olisi ajaa aina vaan moottori mahollisimman lämpimäksi jolloin myös anturit lämpenee kunnolla. Pätkäajossa ne anturit keräävät itseensä kosteutta, joka on mun tietääkseni se mikä niitä yleisimmin rikkoo. Moottorin kunnollinen esilämmityskin (webasto) saattaa auttaa, ainakin adblue-laitteiden toimivuutta se parantaa, kun myös ureasuutin lämpenee esilämmityksen aikana.

Omakohtanen kokemus on tuosta meidän vanhasta 250d:stä. Oli meillä 7 vuotta ja ajettiin vajaat 180tkm, myydessä oli mittarissa 260tkm. Webaston muutin lämmittämään myös moottorin ja laitoin ylläpitolaturin, puolitin myös moottorin ilmasuodattimen ja öljynvaihtovälin, adblue-säiliö täytettiin kerran vuodessa huollon yhteydessä (vajaat 25tkm). Sillä ajettiin pääsääntöisesti 50km päivässä työmatkaa, josta n. 40km moottori-/kehätietä. Tuossa ei ollut meidän käytössä koskaan mitään vikaa adblue-laitteissa tai nox-antureissa. Melkeen uskallan väittää, että hieman ylihuoltamalla pysyy nuo päästövehkeetkin toiminnassa, tai sitten meillä kävi vain todella hyvä tuuri :D
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
JohnStockton
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja JohnStockton »

Ok, kiitos! Mulla kyllä kans ajo kertyy ehkä 75-prosenttisesti työmatkasta 46km/suunta eli ei älytöntä pätkärallia.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Mistäs minä nyt saisin selville alkuperäisten NOx antureiden varaosanumerot, kun useampaa eri numeroa tullut vastaan?
Kiinnostaa myös kokemukset näistä aiemmin mainituista kunnostetuista alkuperäisistä tai muista edullisemmista vaihtoehdoista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JVa79 kirjoitti: La 24.05.2025 09:24 Mistäs minä nyt saisin selville alkuperäisten NOx antureiden varaosanumerot, kun useampaa eri numeroa tullut vastaan?
Kiinnostaa myös kokemukset näistä aiemmin mainituista kunnostetuista alkuperäisistä tai muista edullisemmista vaihtoehdoista.
Varaosakirjasta runkonumerolla löytyy autoon sopivat anturit.

Taitaa olla arpapeliä kunnostettujen antureiden kanssa. eBaystä ostin varmaan kolmanneksella KL-varaosien hinnasta Sprinteriin ja toistaiseksi on toiminut mutta paljon noita on moitittu.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

DBFI kirjoitti: La 24.05.2025 11:39
JVa79 kirjoitti: La 24.05.2025 09:24 Mistäs minä nyt saisin selville alkuperäisten NOx antureiden varaosanumerot, kun useampaa eri numeroa tullut vastaan?
Varaosakirjasta runkonumerolla löytyy autoon sopivat anturit.

Taitaa olla arpapeliä kunnostettujen antureiden kanssa. eBaystä ostin varmaan kolmanneksella KL-varaosien hinnasta Sprinteriin ja toistaiseksi on toiminut mutta paljon noita on moitittu.
Tosin voi olla niinkin, että vika onkin muualla. Tällöin se ei korjaannu anturia vaihtamalla, kun vika ei ollut siinä. Anturia sitten syytetään kun oikein tietokone sitä vialliseksi väittää.

Kuten olen aiemminkin todennut, nämä Starit ja muut härpäkkeet pyytävät vaihtamaan varmuuden vuoksi "puoli autoa", jotta vika tulee kuntoon. Eihän se myyjää haittaa, että pikkuisen tarpeettomastikin tulee joku osa uusittua :wink:

Minunkin autooni olisi 3-4 vuotta sitten vaihdettu tonnilla (+ työt) osia, jos merkkiliike olisi saanut päättää. Todellisuudessa tarvittiin vain 230 euron letku vuotavan tilalle.
MB E240 -98
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Star ei pyydä vaihtamaan varmuuden vuoksi osia, vaan toimii apuvälineenä tutkittaessa, että mitä osia täytyy vaihtaa tai missä vika muuten voisi olla.

Jos testeri herjaa nox-anturista, niin kuinka todennat vian ja missä muualla se mielestäsi voisi olla?
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

T-Row kirjoitti: La 24.05.2025 15:57 Star ei pyydä vaihtamaan varmuuden vuoksi osia, vaan toimii apuvälineenä tutkittaessa, että mitä osia täytyy vaihtaa tai missä vika muuten voisi olla.

Jos testeri herjaa nox-anturista, niin kuinka todennat vian ja missä muualla se mielestäsi voisi olla?
No kuten jo useampaan kertaan olen kertonut, minunkin autooni piti merkkiliikkeen testaamisen perusteella vaihdella kaikenlaista noxit mukaan lukien n. tuhannella eurolla, vaikka vika oli vuotavassa letkussa.

En päästänyt merkkiliikkeen Star-miehiä tekemään halujensa mukaan, vaan ostin letkun ja vaihdoin sen itse. Tarkkoja päivämääriä en enää muista, mutta n. kolme vuotta ja vajaa 100.000 kilometriä on tuon jälkeen ajettu, joten mielestäni anturien vaihtaminen olisi ollut jokseenkin turhaa.
MB E240 -98
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

merkkiliikkeen testaamisen perusteella vaihdella kaikenlaista noxit mukaan lukien n. tuhannella eurolla
Hinnasta päätellen paikallinen nyrkkipaja tehnyt tarjousta merkkiliikkeen testiraportin perusteella, eihän tuolla muutama vuosi sitten saanut edes yhtä kunnollista noxia.
Hyvä että on ollut valveutunut asiakas, niin ei mennyt rahaa hukkaan.
wiimax.fi
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

dealer kirjoitti: La 24.05.2025 16:42
merkkiliikkeen testaamisen perusteella vaihdella kaikenlaista noxit mukaan lukien n. tuhannella eurolla
Hinnasta päätellen paikallinen nyrkkipaja tehnyt tarjousta merkkiliikkeen testiraportin perusteella, eihän tuolla muutama vuosi sitten saanut edes yhtä kunnollista noxia.
Hyvä että on ollut valveutunut asiakas, niin ei mennyt rahaa hukkaan.
Ei kannata päätellä liikoja. Kyllä se oli ihan se sama merkkiliike tarjoamassa. Astrum autosta kyse ja niillähän on marmori samasta kaivoksesta Vehon kanssa.

Edelleen kuitenkin varsinainen viesti on siinä, että nykyisten systeemien takia kalliita ja tarpeettomia osien vaihtamisia maksatetaan asiakkaalla kun tietokone niin "käskee". Tervettä kriittisyyttä vain peräänkuulutan.
MB E240 -98
Vastaa Viestiin