Hyvännäköistä korjaamista. Kuten toki ennenkin on nähty.
Vähän eri kuvakulmasta vielä 8x16 ET 34 ja 205/55:
Itseä häiritsee se, että etupäässä pyörä tulee selvästi enemmän ulos kuin takana. Tosin en tiedä, onko farkussa sama, kun itsellä vain sedanista kokemusta. Mulla noi pyörät ottavat kiinni sisälokareihin ja roiskeläppiin joustoliikkeessä, vaikka olen molempiin muotoillut lisää tilaa. Joskus oli ajatuksena laittaa eteen Väyrysen kasireiät, joissa ET jonkun millin isompi kuin noissa 500E kasirei'issä, jotka olis jäänyt taka-akselille. En ole vaan vielä testannut, vaikka vanteet aikanaan hankin siihen tarkoitukseen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Onhan se varmaan kaikissa mersuissa niin että takana pyörä jää sisemmäs, voihan sinne laittaa spacerit väliin jos häiritsee. Mutta aikalailla justiin on noi 8x16 et34 vanteet näihin.
Trabhanilta tilaamani toinen paketti tuli tällä viikolla, sielä oli korjauspala taakse oikean sisälokarin etuosaan ja tukivarsisarja taka-akselille ja pari muuta juttua. Myös vasemmalta pitää korjata tuota takakaaren takakulmaa, näytti ihan ehjältä mutta kyllä sielä pieni reikä oli sisälokasuojan puolella kun massoja raapi pois.
Joo, laita vaan ne 205/55, katot vaan ettet ota mitään kantikas-olkaisia niin ei ongelmia edes vakiokaarilla. Ainakin Hankook ja Kunho toimii. Linglong ja Continental on järjettömän leveitä. Sit ton etupyörän saa ”syvemmäs” niillä amg-holkeilla, niin ei tuu tota Nozkin mainitsemaa efektiä.
Sitten toinen juttu, mites noi 195/45 renkaat? Veljenpoika olis kumeja vailla 190:iin, vink vink. Laita YV jos myyt ja onko niissä pintaa/ merkki jne.
Wikke kirjoitti: ↑La 12.11.2022 20:47
Pitää vielä lisätä että tulee aika helkkarin hyvän näköinen farkku, viininpunainen ja 16" kaivonkansilla.
Täytyy kysyä olisko veljellä kuvaa tosta sillon alkuajoilta. Silloinhan siinä oli ne gullit alla. Lopulta ne pääty mun 200D:n mukana eteenpäin. Tossa kuvassa tän farkun vanteet alla:
Sain takakaaren nurkan korjattua. Jonkun verran sai naputella että sopii, on varmaan niin kuluneet jo muotit millä noita kaaria prässäillään.
IMG_4678.JPG
Ja kävin viikko sitten hakemassa vanteetkin, 16x8 kaivonkannet. Renkaita miettiny että mikä koko se olis näille sopiva, pientä venytystä sais olla mutta hyvän maun rajoissa. Ja pitääkö näiden kanssa laittaa ne holkit etulokareiden parin kiinnitysruuvien alle?
On kyllä hyvän näköistä peltityötä tämänkin kanssa kertakaikkiaan, vaikka ainahan se kannattaa tehdä kunnolla kun kerran alkaa tekemään Mulla kans w124: sessa 16x8 kaivonkannet 205/55 renkailla kun mun mielestä parhaan näköiset vanteet mitä tällaiseen voi laittaa jos orkkis linjalla pysytään! Mulla toki alusta alkuperäisella 4matic korkeudella niin ei raavi koriin kiinni vaikka olis isommatkin kumit joten renkaan kokotiedosta ei tähän projektiin oo apuja
Sain takakaaren nurkan korjattua. Jonkun verran sai naputella että sopii, on varmaan niin kuluneet jo muotit millä noita kaaria prässäillään.
IMG_4678.JPG
Ja kävin viikko sitten hakemassa vanteetkin, 16x8 kaivonkannet. Renkaita miettiny että mikä koko se olis näille sopiva, pientä venytystä sais olla mutta hyvän maun rajoissa. Ja pitääkö näiden kanssa laittaa ne holkit etulokareiden parin kiinnitysruuvien alle?
On kyllä hyvän näköistä peltityötä tämänkin kanssa kertakaikkiaan, vaikka ainahan se kannattaa tehdä kunnolla kun kerran alkaa tekemään Mulla kans w124: sessa 16x8 kaivonkannet 205/55 renkailla kun mun mielestä parhaan näköiset vanteet mitä tällaiseen voi laittaa jos orkkis linjalla pysytään! Mulla toki alusta alkuperäisella 4matic korkeudella niin ei raavi koriin kiinni vaikka olis isommatkin kumit joten renkaan kokotiedosta ei tähän projektiin oo apuja
Kiitosta vaan, joo kyllähän se kannattaa hyvin tehdä kun kerran tekee. Aikaa vaan menee että saa osat sopimaan kunnolla ja siten ettei tuu sitten ongelmia kun jotain puskuria laittaa kiinni ja muodot ei sovikkaan.
Joo se oli kun evox tossa ekalla sivulla mainitsi auton olleen aikoinaan hienossa kunnossa ja kaivonkannet alla että sellainen siitä pitää taas tehdä.
Vanteiksi halusin hienommat mutta mahdollisimman alkuperäistyyliset joten eipä muita vaihtoehtoja oikein ollut kuin kaivonkannet ja kasireijät.
Tuossa joku kuva löytyi varmaankin vuodelta 2003? Siinä oli näköjään mun Coupesta lainassa Alutec DTM ”Monoblockit” tuossa vaiheessa. Ei tähän hätään ollut kuvaa evoilla. Huomaa miten korkea tuo auto on tuossa
Takapää tuossa oli, tai on aika matalalla mutta kyllä sielä kaikki tasonsäädön osat on paikoillaan. Mikä se toinen paluuputki on hydraulinestesäiliölle, sieltä ei tullut mitään, toisesta tuli silloin kun tuota systeemiä kattoin. Liittyykö ASD:hen? Mitenkäs sen toiminta, viimeksi kun autolla ajoin vesisateella niin helposti lähti sutimaan kun paikoiltaan länttäsi kaasun pohjaan ja sitten lukko vissiin lähti pois päältä ja kolmiovalo syttyi mittaristoon ja sammui jonkun sekunnin päästä.
S202 kirjoitti: ↑Su 13.11.2022 20:36
Noniin Auto on kyllä hauskan näköisessä asennossa
Takapää tuossa oli, tai on aika matalalla mutta kyllä sielä kaikki tasonsäädön osat on paikoillaan. Mikä se toinen paluuputki on hydraulinestesäiliölle, sieltä ei tullut mitään, toisesta tuli silloin kun tuota systeemiä kattoin. Liittyykö ASD:hen? Mitenkäs sen toiminta, viimeksi kun autolla ajoin vesisateella niin helposti lähti sutimaan kun paikoiltaan länttäsi kaasun pohjaan ja sitten lukko vissiin lähti pois päältä ja kolmiovalo syttyi mittaristoon ja sammui jonkun sekunnin päästä.
En tiedä onko tuo jotenkin montussa tai jotakin tuossa kuvassa, ei se mun muistaakseni noin maasturi ollut
Joo ASD:n on se toinen on kun tässä sellanenkin tosiaan tais olla. Tämä oli kuulemma kova sutimaan, teki sitä märällä ihan maantievauhdissa ohittaessakin kun antoi reippaasti kierrosta.
Tulipa muuten itsellekin joku muisto takauma tämän auton suhteen, olen käynyt koeajamassa tätä Vaasassa aikoinaan velimiehen puolesta. Oli hieno auto, mutta velimies päätyi 7h Väyryseen.
Ei se ollut nuin korkea silloin kuin tuossa kuvassa
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
joop79 kirjoitti: ↑Su 13.11.2022 21:33
Tulipa muuten itsellekin joku muisto takauma tämän auton suhteen, olen käynyt koeajamassa tätä Vaasassa aikoinaan velimiehen puolesta. Oli hieno auto, mutta velimies päätyi 7h Väyryseen.
Ei se ollut nuin korkea silloin kuin tuossa kuvassa
Sain oikean puolen ruosteet melkein korjattua niin käänsin auton 1-pilari nosturilla toisin päin niin sain vasemman etulokasuojan irrotettua. Aikalailla samanlainen kuin oikea puolikin, etukulman sain sisäpuolen viimeistelyä vaille valmiiksi. Korjauspalan väänsin itse:
IMG_4730.JPG
IMG_4731.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hinnathan on pompanneet jo vuosia sitten, nyt en oo näitä kattonut mutta ehkä tämän maailmanpoliittisen tilanteen takia nyt vois löytää kohtuu hintaan. Tämä 124 on mukava auto, iältään museopelejä jo suurin osa mutta jollain tapaa jo uudempiaikainen ja viimeinen oikea mersu.
S202 kirjoitti: ↑Su 11.12.2022 15:48
Hinnathan on pompanneet jo vuosia sitten, nyt en oo näitä kattonut mutta ehkä tämän maailmanpoliittisen tilanteen takia nyt vois löytää kohtuu hintaan. Tämä 124 on mukava auto, iältään museopelejä jo suurin osa mutta jollain tapaa jo uudempiaikainen ja viimeinen oikea mersu.
Pari kolme vuotta tullut etsittyä hyvää sedan 124:sta ja hinnat tosiaan pompannut. Sama tapahtunut vanhoille 700 ja 900-sarjan Volvoille ja ehkä hiukan yllättäen yhtenä syynä se, että nuoriso haluaa näitä. Ovat kai huomanneet saavansa rahoille parempaa vastinetta kuin mitä vastaavat 10-15-vuotta vanhat 10.000€:n Audit, Mersut ja Bemarit tarjoavat.
Ja kyllä minun mieltä ainakin lämmittää nähdä nuoriso näiden klassikoiden ratissa ja pitämässä niitä kunnossa.
Samaa mieltä @S202:sen kanssa tuosta 124:sen mukavuudesta. Hyväkuntoisella sellaisella pystyisin ajamaan nautiskellen vuoden ympäri kaikki ajoni. Eikä auton vikaantuessa tarvitse viedä sitä 150€/h korjaamolle, jos hiukankin pysyy työkalut käsissä.
Tekemisen meininkiä Miten äkkiä muuten tuli trabhanilta pellit? Itelle oli tarkotus TDT : hen tilata takasivuikkunoitten karmit sieltä, mutta luin facesta ettei joillekkin oo ees tavara saapunut Mulla kans aika samanlaisia ruostekohtia omassa, ja sitten helevetisti pahempia ja enemmän Jos kiinnostaa seurailla niin instagrammin puolelta löytyy @s124sportline
Kyllä ne noin viikossa tuli molemmat, täytyypä käydä kurkkaamassa
Oon purkanut eturipustukset ja jäähdyttimet pois niin saa maalata ja tehdä etupään valmiiksi.
Löytyipäs lisää korjattavaa etupäästä kun putsasin massoja jousikuppien ympäriltä pois. Itse kupit oli ehjät mutta ruostunut ikävästi kupin ympäriltä ja kupin ja runkopalkin välistä. Ruuvimeisselinkin sai hakattua läpi molemmin puolin jostain kohtaa vaikkei ihan läpimädältä näyttänytkään, joten ei muutakuin kupit irti.
Tässä on oikean puolen kuppi irrotettu ja korjauspalan sovitusta, ei olisi noin isoa palaa tarvinnut tehdä mutta eipä tuota tiennyt ennenkuin pala oli leikattu irti. Vanhaa palaa sai käytettyä vastimena kun naputteli uutta.
IMG_4871.JPG
Tässä hitsattu ja hiottu, jousikuppi istuu aika hyvin paikalleen.
IMG_4872.JPG
Vasen puoli oli hieman parempi enkä tehnyt sinne kuin pienen paikan. Kupit sain irrotettua ehjänä ja ne saa hitsata hiekkapuhalluksen ja siistimisen jälkeen takaisin. Tämä jousikupin ympäristö on vähän huonosti tehty näissäkin, kuppi on kyllä paksumpaa materiaalia ja paremman muotoinen kuin väyrysessä mutta kupin yläosan isoihin rakoihin on laitettu paksulti korikittiä joka ainakin tässä oli ihan kovaa, melkein kuin pakkelia. Kupin ympäristö kun varmasti vähän elää niin varmasti pääsee kosteus väliin. Kannattaa noitakin vähän silmäillä joskus ennekuin on jousi irti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Taidan tilata eteen kuitenkin uudet jousikupit kun ne kerran irti on eikä omaisuuksia maksa trabhanilla. Mutta sitä ennen irrotin taka-akseliston pois nähdäkseni apurungon etukiinnikkeiden tilanteen kunnolla että saa sitten laittaa samaan tilaukseen jos tarvii, mutta ei tarvinnut:
IMG_4901.JPG
IMG_4902.JPG
Oikea puoli tosi hyvä, vasemmalla vähän enemmän ruostetta mutta noihan on paksua materiaalia joten ei tarvi hitsata, lattiapeltiä vasemmalta pitää korjata ja lokasuojan puolelle vähän paikkaa laittaa. Ja noi ei muuten ruostu sisäpuolelta vaan ulkopuolelta tuonne korikitin väliin pääsee kosteus.
Niin ja pesin painepesurilla pohjan nyt kun taka-akselisto on irti, tähänhän ei ole koskaan laitettu pohjaan mitään ruostesuojamassoja niin tuli helposti ihan puhtaaksi, pintaruostetta on jonkun verran mutta hitsattavaa ei hirveästi. Toisaalta hyvä niin tulee oikeasti hieno myös alustan puolelta, ja pahimmassa tapauksessa joku lian ja ruosteen päälle vedetty bitumimassa olis kovetuttuaan ruostuttanut pohjan pilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tästä oli perä hurjan väljä, kardaanin kolmisakarassa varmasti sentin välys siitä sakaran pyörimiskehältä mitattuna. Foorumin kautta löytyi parempi, näytti ihan välyksettömältä mitä äkkiä kokeilin. Kannattaiskohan tuosta avata noi asd levypakat ja kattoa onko ne vielä kunnossa?
Ostamani perä olikin 3,29 välitykseltään ja epc:n mukaan pitäis olla 3,27. Tuota 3,29 on vissiin vaan 300 e/te 4maticissa, erohan on olematon mutta mikä ero noissa on, lautaspyörän ja pinionin hammastus tietysti hieman erilainen mutta miksiköhän? Autossa ollut perä on 3,46, ulkoa päin muuten samanlainen kuin tuo uus mutta asd väliputken ja ilmausnipan paikoissa vähän eroa. Isoja periä noi on, mutta mikä toi 3,27 perä on mikä autoon kuuluisi? Abs:ät ilmeisesti toimii normaalisti kaikilla perävälityksillä?