Vito 110d ahtopaineet ja muuta kysyttävää...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Jep Jep "5" ruuvia avata niin kierrokset saa tippumaan normaalisti tyhjäkäynnille.
...mutta sillähän on juuri tuo tunnettu lieveilmiö eli alasyöttö menee tehottomaksi, semmosta olen lukenut :roll:

Sitä kompensoidaan lisäämällä syötöä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

5200 rpm ryntäytyskierrokset tarkoittaa noin 4200 rpm vetäviä eli ihan jees.

Jos vakiona on vetävät ~3000 rpm niin "kuusi kierrosta" olet sinne taikonut, eli noinhan se sitten menee (ihan niinkun jorma puhelimessa kertos, jotta prikka tarvitaan :roll: )

Minulla oli pahimmillaan ryntäytykset 5400 rpm ja eiköhän ne sinne taas säädetä jos laatikko saadaan joskus toimimaan...nyt ne on tuo saman eli 5200.

Jaahas ehdottaisin nimimerkille "Vito97" titteliä "Viton pumpun takakannenirroitusspesialisti", me otettiin vaan kertaalleen se auki :wink:

Korjailen noita säätöohjeita näiden kokemustesi mukaiseksi, joten kiitos.

Laitappa vielä tieto montako kierrosta se "Tyhjäkäyntiruuvi" tuli loppujen lopuksi ulospäin kun kannen takominen sen mahdollisti ? 1,5 kertaa syöttöruuvin määrä olisi kuulemma oikein.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Uloimmillaan se tyhjäkäyntiruuvi oli 5 1/4 kierrosta ulkona siitäkin vielä tuli mut ihan velttona. Se, että otti öljymokkulan pois, kannen auki, ja mokkula takaisin niin nopeutti säätöjen hakemista huomattavasti kun ei tarvinnut joka pienen säädön takia tehdä 30min selkäjumppaa...
Muita ruuveja sain säädettyä kansi auki paitsi 4 ja 5 eli vetäviäkierroksia ja tyhjäkäynnin hienosäätöä joka siis käsittääkseni vaikuttaa kierrosten laskunopeuteen. Niin ja mulla laskuun yleensäkin, koska kerran kävi näin:
Kierrokset meni tappiin vaikka teki mitä, syöttöä pienemmälle ja tyhjäkäytiä auki niinpaljonkunsai, ni ei vaikuttanut mitään, en silti laittanu syöttöä pienemmälle kuin n.1kierrosta auki. Vasta sitten kun avasin 5:sta 1,5kierrosta kierrokset tippui, ts. ei lähtenyt edes käyntiin ilman kaasutusta, sitten syöttöä niin paljon että suurinpiirtein kävi ja 1 ruuvista loput.
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se vitonen on "tyhjäkäynnin tasain" uskon mieluummin Mynä-Dieselin mestaria kuin mitään muuta :lol: Sitä en epäile etteikö se vaikuttaisi tuohon ongelmaan, mutta se apu haetaan vähän kuten väärän kautta...mutta joo enhän mä noista mitään tiedä :oops:

Se kakkosruuvi on se tyhjäkäyntiruuvi ja sen säätöalue siis tosiaan rajoittaa tuota syötön nostoa.

Tyhjäkäynnin hienosäätö on sitten se kaikkein ylin ruuvi, se joka ei ole kannan alla.

Juu, säätöjen hakemiseksi voi hyvin käyttää autoa kansi auki, kunhan suodattimen jalka on paikallaan (ja suodatin :lol: )

Eli mielestäni aina kannattaa kokeilla ensin näin:
Morkoolin ruuvi alas, ns. normiasentoon
Tyhjäkäynnin hienosäätö täysin sisään (ruuvi 1)
Tyhjäkäyntiruuvi täysin ulos (ruuvi 2)
Syöttöä niin paljon ulos kuin saa eli kierrokset vielä laskevat (ruuvi 5)
Kaasuvaijeri irti ja muuta vastaavaa jumppaa
Koekäyttö ja säätöä
Lopuksi vetävät kierrokset ylös niin paljon kun kanttia riittää

Koeajon jälkeen romut kärrätään kaatopaikalle :lol:

ja jollei tokene niin Mynämäelle koko pumppu...
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Koskitko tohon kolmanteen säätö ruuviin?
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Joo, kyllä sitä tuli ruuvailtua. Lähinnä kiristettyä ja palautettua jossain vaiheessa se mielestäni vaikutti siihen laskeeko kierrokset alas mutta kun tuli tehtyä muitakin säätöjä siinä samalla ni meni sekin tieto siinä sitten. Huomenna voin sitä koittaa kun on kone samalla käynnissä että onko sillä tyhjäkäyntiin vaikutusta, ainakin semmosen huomasin että se rautasysteemi jossa se on kiinni niin kun sitä painaa auton ollessa kä(y)nnissä niin kierrokset nousee, jollainlailla ilm. kaasuun sidoksissa??? Mist näist vanhoist vehkeist tietää...
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siihen kuulemma ei kannata koskea, mutta taidat silti koskea :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

veskola kirjoitti:Siihen kuulemma ei kannata koskea, mutta taidat silti koskea :lol:
Rohkea rokan syö, viisas se ken ei koske (välttää Mynädieselin laskut...)

Suositellaan poistamaan työkalut yms. koneen päältä ENNEN käynnistystä

Onneksi mitenkään ei käynyt...

Tässä keskellä öljymokkulan kyljessä olevan valkoisen anturin lattaliitin meni poikki, lienee öljynvaroitusvaloonliittyvä tai öljypaineanturi??? Mikä lie, sökönä nyt kumminkin, täytynee uusia...

Tässä on mielestäni aivan riittävä tila toimia...

Tässä olevan 2.ruuvin alla näkyvää rautaa kun painoi niin kiesit nousi. Kuvassa näkyy myös muokattu 3.ruuvin reikä ja pisteet, ei mikään hieno, muttei sitä siellä kannen alla kukaan ihastelekaan... Oli muuten harvinaisen Vmäinen laittaa takaisin paikalleen prikan kanssa, meni melkein 2tuntia ennenkuin keksin tavan jolla pistää sen sinne, ei mulla ainakaan riittänyt siihen voimat joilla ensimmäisen puolituntia yritin... Ei tota FORSSIA NARUISSA :oops:

Vasaroitu patti näkyy tosta ehkä parhaiten ei tullu otettua siitä kuvaa kun oli irti ja näin jälkikäteen vähän hankala saada. Voin ottaa huomenna paremman kun on taas vaihteeksi auki toi systeemi... taitaa olla pian kymmenes kerta?? Hienoo räplätä näitä kun alkaa pikkuhiljaa päästä sisälle... pian jo mahtuu...

Savua tuli, toinen ennen koeajoa... Vielä ei tarvinnu viedä paalattavaksi. Täälläpäin on se hyvä puoli että on tonne paalaukseen lyhyt matka...

Niin kiitokset Veskolalle hyvistä ohjeista, niitä kannattaa kyllä noidattaa niin pääsee vähemmällä, eikä kannata alkaa sooloilemaan; nimimerkillä kokemusta on...

Jaa joo tollasen jousivirityksen tein alunperin kaasuvivustoa vetämään jotta on varmasti ala-asennossa, lienee nyt tarpeeton, no kokeillaan sitäkin huomenna...

Niin ja taisi Vito olla huonosti ravittu kun nälkäisenä nielaisi yhden mun ruuvimeisselin, en tiä mihin ihmeeseen katosi... Kai se joskus löytyy pakoputki remontin yhteydessä... :shock: :lol:
110D vm.-97
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Vito97 kirjoitti:Joo, kyllä sitä tuli ruuvailtua. Lähinnä kiristettyä ja ....
:D Noista ruuvien asennoista päätellen säädöt on vähän pielessä. Käytännössä syöttöä ei ole lisätty juuri ollenkaan kun sitä 5. ruuvia on aukastu noinkin paljon.

Tota 5. ruuvia tarvii aukasta 1/4 - 1/2 kierrosta kun syöttöä ollaan avattu luokkaa 4-5 kierrosta.

Voisin veikata, että tota 3. ruuvia kannattaa aukasta vähän, siten että prikka siellä alla on aika löysällä. Kierrokset pitäis sillä asettu kohilleen. Ton kolmos ruuvin säätäminen sekoittaa koko pumpun, helvetin kova työ saada takaisin säätöihin.

Kuinka paljon kiertää vapaalla, ton 5200?


Eli 1. hienosäätö ruuvi 6. ruuvi alimmainen syötönsäätö.


Edit. Minkälaisia mittauksia Vitoille on saatu 90-120km/h?
Viimeksi muokannut keef, Ma 19.06.2006 16:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sellanen varoituksen sana tähän kuvaan liittyen:

http://i79.photobucket.com/albums/j130/ ... C02158.jpg

Meilläkin se oli hetken noin ja sitten huomattiin yksi vaaranpaikka. Tuonne öljyreikiin kun tipauttaa jonkun torx pään tai vastaavan niin sitten on nauru kaukana. Heti kun suodatin jalka otetaan pois laitetaan jokaiseen reikään vanha tennissukka...ja ei sinne öljykanaviin kannata hiekaakaan varistella :o ¨

Meneeköhän se vielä savutestistä läpi...mutta joo palauttaa alkuperäiseksi kaikki säädöt, sitten säätää sen 2,5 kierrosta syöttöä ja tyhjäkäynti ulos ja kuula morkoolin letkuun niin pitääs mennä.

Onpas muuten mielenkiintoinen juttu, meillä on erilaiset lohkot:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0155.jpg
eli onko sulla öljynlauhdutin siinä koneessa ? Vai oliko se vain tuo tiiviste kun hämää ???

ne kadonneet työkalut löytyvät vaikeasti sieltä alakautta, juu on niitä etsitty. Ehkä sitä jo kohta oppi, että työkalun tiputtaa 10 sekunnissa, mutta sen löytymiseen kuluu 1,5 tuntia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Koitin vääntää sen 5.ruuvin takaisin lähtökohtaan->kierrokset karkas heti, samoin siitä puolikierrosta auki ja samoin ja samoin sitten vartti eli ollaan 2 1/4 kierrosta auki tilanteessa ja vasta nyt alkaa kiesit löytyä, vielä tässä jää kiertämään (tyhjäkäyntiä ei ole mutta kierrokset jää päälle kun painaa kaasua) tyhjäkäynti hienosäätöruuvista kohdalleen, ja vielä 1/4 auki 5:sta ja nyt palautuu kohtuullisesti, ei tosin niin hyvin kuin ennen, eikä sitä alavääntöä ole lainkaan ilman kaasua, tästä kertoo hyvin esim. se kun vääntää ratinlinkkuun niin kone sammuu...
3.ruuviin en koskenut enää tässä vaiheessa, prikka oli löysällä, mutta oliko riittävästi sitä en tiedä.

Niin, että se näistä säädöistä, kannattaako lähteä sooloilemaan, EI kannata. (niin tämä ei tarkoita sitä, etteikö pumppua kannata säätää, kyllä se kannattaa ei vaan kannata alkaa sooloilemaan)
Nyt ei tiedä enää tosta 5.ruuvin säädöistäkään missä ihmeessä se on ollut??? Nyt se on siinä missä se kone käy jokseenkin normaalisti.

Alkoi vähän usko mennä tähän hommaan mut onneksi sain sen jotenkin kasaan, siinä tuli kirottua ja rukoiltua, tosin ei samaan aikaan... Nyt ei uskalla enää koskea pumppuun ennen kuin on perheen kanssa palattu juhannusreissulta, eukko silitteli päätä kaulimella (kuvainnollisesti) kun ei pirssi oikein pelittänyt, yksi säätö ja kolmetuntia töitä että saa sen viton koneen pelittämään. Ehdoton Pettämätön Dokumentointi on tässä kyllä tarpeen se kun pettää (kuten minulla) niin on kusessa. Todella hankala löytää edes kohtuullisia säätöjä pumpusta, eli EPD kun toimii niin ei pitäisi olla mitään hätää... Kuvia kannattaa myös ottaa ennen ja jälkeen säätöjen, niin ja varata riittävästi aikaa työntekemiseen, kiireessä yleensä se "tarpeettomin" jätetään pois eli dokumentointi ja kun pitäisi palauttaa jotain niin avot...

Tähän olisi ainakin meikäläisen kannattanut ehdottomasti ryhtyä vasta juhannuksen jälkeen.


Vastauksia:

Kiertää vapaalla n.5200rpm

Lohko erilainen, tiiviste samanlainen, mitä eroo? mistä minä tiedän...
Näkyykö suodattimen jalassa
laudutin? vai mikä se on?

Kadonneita mutteriteita on tullut etsittyä, mutta kaikki on toistaiseksi löytynyt. Onneksi...
Mitä kokeilin sormilla niin mulla ei vaikuttanut öljykanavat olevan "suoraan" avonaiset vaan tuntuivat olevan jonkinlaiset kupit joissa oli reikä siellä vasemmassa yläreunassa, sain sellaisen käsityksen ettei sinne ihan heti pitäisi kadota ruuvit, muttei niitä sinne silti kannata koittaa heitellä.

Savutesteistä ei takuulla mene läpi kun auton perässä on pikkuauton kokoinen savupilvi kun polkee kaasun pohjaan, no okei ei ihan.

Niin että ohjeita ja muita otetaan vastaan, voi olla, että tulee joskus pumppulle eteen penkittäminen mut kun se on niin hiivatin kallista, ja kun ei edelleenkään ole tota rahnastoa silleen...

Tulevia säätöjä suoritetaan juhannuksen jälkeen...
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo näkyy lauhdutin, taitaa olla sama lohko, olikos sulla tollanen hassu tiiviste kun mulla, että reikiä on eri määrä kuin lohkossa aukkoja.

Oliko loppupäätelmä, että älä koske ruuviin 5 :D ja älä ahnehdi liikaa syöttöä. Eihän se muuten pikkuahtimella ole järkevääkään :roll: Kun näet sen pikkuropellin ihmettet miten se noinkin hyvin potkii semmosesta aukosta.

....ja paljonko on H U I P P U N O P E U S nyt :?: vai tehdäänkö sittenkin se juhannusreissu ensin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Joo, siis tiiviste erilainen kuin lohko ja suodatin. Mietin sitä "ilmassa" roikkuvaa tiivisteen osaa, että voiko se mennä rikki ja joutua öljykiertoon? painoinkin sen sitten osittain vahingossa poikki siitä kohdasta ja otin sen välipalan pois.

Ei, loppu päätelmä ei ollut 5.ruuvin koskemattomuus, täytyy vielä juhannuksen jälkeen selvittää saako ton täyden tyhjäkäynnin korjattua siitä 3.ruuvista, kuitenkin varovasti säädellen ja tarkkaa dokumentoitia noudattaen. Tämähän voi kyllä johtua siitä, että olen sitä itse roplannut. Jos en olekaan saanut sitä samaan kohtaan jossa oli, niin saattaa aiheuttaa ko. toimintaa Keef:in mielestä, myös pumpun sisällä oleva rautasysteemin liikkuminen ja sen säätö ko. ruuvilla mielestäni tukee tätä teoriaa.
Niin, liiallinen syöttöhän aiheutti sitä että kaasu "jää" päälle? tätä nyt nähtävästi voi korjata 5.ruuvilla ed.mainituin seurauksin...

Voi olla parempi tehdä se juhannusreissu ensin, tai muuten voip jäädä tekemättä koko reissu... ja siitähän ei hyvää seuraa...
Poljetaan sitten ja otetaan aikaa sen koneen säätöihin, kun ne on itse pilattu ei sitä heti luovuteta, paitsi tietysti väliaikaisesti... Nyt on pääasia että rassi kulkee ja paukkuu... heh, heh...

PS. jaa sitä piti vielä sanoa, että työkaverin kanssa kun puhuttiin tästä koska on autopuolenkäynyt niin sanoi arkistoissansa olevan kouluajalta jotain papereita vastaavista pumpuista, vm.90-91. Kyseessähän on Boschin suorarivipumppu, kuulemma? kun näytin kuvia. Josko noista sais jotain selkoa noiden ruuvien merkityksistä?
Jaa muuten semmosta mietein, että voiko morkoolista ottaa kaikki irti tällain väliaikaisesti alaväännönlisäämiseksi vai aiheutuuko siitäkin jotain tuskaa???
110D vm.-97
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Todennäköisesti 3. ruuvi liian tiukalla, kannattaa löysätä ja kiristää sitä 5.

Positiivisinta jutussa on se että vakio pumpussa tuntuu olevan potentiaalia. Se että kannattaako vakio turbolla kokeilla voi tulla kalliiksi... ..


PS. Ostetaan vakio takapönttö!
Viimeksi muokannut keef, Ma 19.06.2006 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

heh heh, jotkut ne vain ei usko :lol:

Kun otetaan peruspumppu käteen ja säädetään syöttöruuvista syöttöä, vaikkapa 2,5 kierrosta ja vetäviä kierroksia sen 1200 rpm lisää. Seurauksena on seuraavat ilmiöt: tyhjäkäynti on liian suuri, ja kun polkaiset yli vaikkapa 3000 rpm kierrokset laskevat hitaasti ja jäävät huutamaan 2000 rpm kohdalle. Kytkimellä saat laskettua kierrokset alemmas. Luvut ovat varmasti suuremmat jos syöttöä on vielä enemmän.

Tähän auttaa ruuvin 2 "Tyhjäkäynti" avaaminen, uudemmassa pumpussa yhtä monta kierrosta kuin syöttöruuvia ja tuossa vanhemmassa 1,5 kertaa syöttöruuvin määrä.

Kaikki säätäminen kannattaa jättää tähän, jos haluaa lisää tehoa niin osoite on Mynämäki, jollei siis halua pumppuaan tuollaiseksi oudoksi.

Se ruuvi numero 5 on edelleenkin tyhjäkäynnin tasain, ei sitä kannta kysyä keneltäkään, joka ei työkseen ruuvaa noita päivittän :lol: Joku on sitä hitusen säätämällä saanut syöttöä hieman nostettua ja suurin osa on saanut pumppunsa sekaisin. :D Noita topicejahan on lukuisia...

Ruuviin 3 ei kannata kanssa koskea ollenkaan :lol: tiedä vaikka sulla on kohta 80 HP kone, joka sammuu tyhjäkäynnillä kun ohjaustehostin kuormittaa moottoria ja joka savuttaa 6 yksikön edestä :D mutta joo, ei muuta kuin kovaa ruuvaamista. Kaksi potenssiin 6 on 64, jokaisella ruuvilla voi olla 36 eri asentoa kierroksella jos säädetään 10 asteen välein eli 2 potens...ääh tsiljoona.
keef kirjoitti:Positiivisinta jutussa on se että vakio pumpussa tuntuu olevan potentiaalia. Se että kannattaako vakio turbolla kokeilla voi tulla kalliiksi... ..
Niin siitä on kyllä ollut puhetta, 160 HP jälkeen sulaa kone, ja pumpusta riittää kyllä potkua tuon ylittämiseen, oikein helpostikkin ! Eihän se mikään uutinen ollut, jollain oli tuollanen Vito jo parikolme vuotta sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Kokemuksia pumpunsäädön jälkeen. 2 viikkoa olen nyt testaillu ja olen erittäin tyytyväinen, että tuli tuo tehtyä...

Noudatin veskolan ohjeita pumpunsäädöissä ja en menny koskemaan kuin
syöttöruuviin n. 2,5 kierrosta auki
tyhjäkäynti n. 2,5 kierrosta auki
ja vetäviä 3 kierrosta kiinni. Vetoja on yli 4000rpm... paikoillaan en ole vielä ryntäyttäny.
Ajoitusta muutin asteella, nyt on 14...

Kulutus on pienentyny, matka ajossa ei tarvii enää pitää lappua lattiassa, 110km/h menee ihan pintakaasulla, vääntöä löytyy riittävästi 3 koiran kuljetukseen :)

8)
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

keef kirjoitti:Todennäköisesti 3. ruuvi liian tiukalla, kannattaa löysätä ja kiristää sitä 5.
Joo, tähän mä olen nyt päätynyt että näin sen täytyy olla, mutta kokeilemma sitä juhannuksen jälkeen...
Veskola kirjoitti:heh heh, jotkut ne vain ei usko
No, joo kyllä mä tavallaan sen uskoin mutta olisi tarvinnut ensin tehdä ne ohjeiden mukaiset säädöt ja sitten todeta ettei muita säätöjä tarvita.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/02062006.html
Lopussa oleva teksti sai minut ajattelemaan toisin ja tein nuo hölmöt säädöt.
Tässä nykyisessä tilanteessa kun en uskaltanut enää koskea 3.ruuviin joka nyt siis ilmeisesti liian kireällä, niin ainoa mahdollisuus oli säätää 5.ruuvista että auton sai käymään tyydyttävästi.
No tässä ollaan eikä heti periksi anneta, pumppulaitetaan kuntoon vaikka Mynämäellä jos ei kotona onnistu...

Onko sen 3.ruuvin toiminnasta edes mitään varmaa tietoa mitä siitä tapahtuu???

Niin ja voiko sitä morkoolia säätää nyt väliaikaisesti, että saisi alas tota vääntöä? Kuinka auki tämän voi yleensäkään kääntää??

Sitten se 5.ruuvi, on varmasti tyhjäkäynnin tasain, mutta sitä säätämällä ne kierrokset nyt ainakin tippuivat ja se on faktatietoa, koska näin kävi. Tähän ruuviin ei ilmeisestikään kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee, nimim. kokemusta on... :oops:

Niin ja onnittelut H.J.I:lle onnistuneesta pumpun säädöstä!!!
Jos jonkinlaista dokumenttia sen ajoituksen säädöstä saisi niin olisi kiva.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Onko sen 3.ruuvin toiminnasta edes mitään varmaa tietoa mitä siitä tapahtuu???
Mekaanisessa pumpussa kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä voida sanoa, että tietystä ruuvista tapahtuu sitä tai tätä. Muutoinhan noiden sääteleminen olisi lasten leikkiä ilman pumppupenkkiäkin. Riippuu missä kohtaa ruuvi on ja missä kohtaa muut ruuvit ovat. Ainoa varma tieto toistaiseksi on, ettei siihen kannata, eikä tarvitse, koskea.

Vaikea sanoa mitään tuon morkoolin vaikutuksesta nyt, no kuitenkin sitä voi ruuvata ulospäin vapaasti, siellä on stoppari, eli mitään ei hajoa vaikka sen ruuvaa "tappiinsa". Toinen juttu on miten se pumppu nyt/silloin syöttää...mutta ei kait se kone siitä nyt heti räjähdä :roll: Jotain 4 ... 4,5 kierrosta se aukesi minulla, mutta minulla nyt onkin 7 mm pumppu. Morkoolin ruuvi on helppo ruuvailla edestakaisin vaikka tienpäällä, joten ihmettelen kun noita muita ruuveja olet uskaltanut ruuvata, niin mikset tuotakin. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Täytyy nyt viisastuneena kysellä ennenkuin tekee enää mitään säätöjä mottiin. Muutenhan siellä autossa voi sehlata mitä haluaa, mutta koneen säädöissä täytyy näköjään olla tarkkana tai voip olla ettei se oikeen tykkää...
110D vm.-97
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

keef kirjoitti:Edit. Minkälaisia mittauksia Vitoille on saatu 90-120km/h?
Mulla nyt suunnilleen 12sek viitosella, mut se nyt ei mikään kauheen tarkka ole.

Ei nää säädöt nyt kauheen pielessä ole kun juhannusreissun kulutus oli 8.1l/100km. Muutenkin lähtee ihan erilailla.
Mennään ensviikolla vielä Turkuunpäin, joten parempi suorittaa säätökorjailut vasta sen jälkeen. Jotenkin on noita ajoja tullut enemmän kun on saatu kunnon auto (ja kun se vielä pelaa, lisäsi vaimo...)

Porin SähköDieselistä kun kyselin niin sanoivat ettei tässä nää sitä ajoitusta ilman mittaria, enkä ole muutenkaan uskaltanut alkaa siihen kun siitä ei ole löytynyt mitään kuvia. Sanallisia ohjeita kyllä löytyy, se vaan on eriasia löydänkö minä täältä semmoset ruuvit kun ohjeissa.
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Porin SähköDieselistä kun kyselin niin sanoivat ettei tässä nää sitä ajoitusta ilman mittaria, enkä ole muutenkaan uskaltanut alkaa siihen kun siitä ei ole löytynyt mitään kuvia. Sanallisia ohjeita kyllä löytyy, se vaan on eriasia löydänkö minä täältä semmoset ruuvit kun ohjeissa.
Mikähän hemmetin mittari siihen tarvitaan ???

Tuossa on pumpun irroitus- ja asennusohje. Asennukseen käsittääkseni kuuluu aina ajoitus, joten tuon lukemalla ja hetken asiaa pohtimalla pitäisi saada pumppu ajoitettua ihan ilman mittalaitettakin...ja semmonen 2 asteen kääntö onnistuu ihan ilman katsomista kun se hienosäätövara on juurikin pari astetta.

Talleta sillä häviän heti kohta netistä :roll:

Niin "SähköDieselissä", näissä vitoissa onkin mekaaninen diesel... :lol: Terveisiä vain herroille piuhan kytkijöille :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Ohjeet onpi paperoitunansa.
Täältähän todella näyttäisi löytyvän kaikki tarvittava tieto, ja itse asiassa löytyykin. Todella isot kiitokset!
Mitä velkaa??

Vai semmonen tiisselivirma meillä täällä on? Pitäisi vielä olla Boschin valtuuttama huoltoliike...
110D vm.-97
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Joo elä ainakaan vie tuonne firmaan pumpun säätöön tuota autoas :lol: , voipi olla etsisvät pari päivää mihin tuon "mittarin" työntäis...

Silmämääräinen mittari riittää tuohon ajoituksen säätö hommaan. :wink:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

H.J.I kirjoitti:Kokemuksia pumpunsäädön jälkeen. 2 viikkoa olen nyt testaillu ja olen erittäin tyytyväinen, että tuli tuo tehtyä...

Noudatin veskolan ohjeita pumpunsäädöissä ja en menny koskemaan kuin
syöttöruuviin n. 2,5 kierrosta auki
tyhjäkäynti n. 2,5 kierrosta auki
ja vetäviä 3 kierrosta kiinni. Vetoja on yli 4000rpm... paikoillaan en ole vielä ryntäyttäny.
Ajoitusta muutin asteella, nyt on 14...

Kulutus on pienentyny, matka ajossa ei tarvii enää pitää lappua lattiassa, 110km/h menee ihan pintakaasulla, vääntöä löytyy riittävästi 3 koiran kuljetukseen :)

8)
Tein samat säädöt omaani ja rupes kulkemaan.
Lisäksi ahdot nostettavissa 1,1 kiloon (sähkösesti säädettävissä sisältä on-off).
Kulutus normaali ajolla jossa pääasiassa kaupunkiajoa 8L/100km.
Ripeemmällä ajolla n.8,5-10l/100km.
Savua pukkaa melko mukavasti kiihdyttäessä
Savuarvo yli 6, joten leimalle ei näillä säädöillä mennä.
Kiihtyvyys 0-100km/h n:16 s.(manuaali vaihteet).

Onko kukaan rakentanut ulkoista syötön säätöä pumppuun?
Ei tarvis aina leimalle purkaa pumpunkantta auki.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mynä-Diesel tekee esimerkiki noita ulkoisia säätöjä...mutta leimalle:

Laitat morkoolin letkuun laakerikuulan, jolloin ryntäytyksessä nouseva ahto ei lisää syöttöä, sitten ruuvaat sen alasyötön minimiin, sitten rukkaat kaasuvaijeria siten ettei mene aivan loppuun saakka, tämän on helppoa automaatissa, jossa on kaasupolkimen asentotunnistin. Uskon että manuaalissa saman saa tehtyä säätämällä pumpun tankoja. Toivon tuon auttavan savutestissä siten, ettei aina tarvitse pumppua avata.

Vaikuttaako kulkuun kun laittaa suuremman ahdon päälle ? Se tietysti saattaa johtua siitä, että pumppun morkooli ei anna aivan kaikkea ulos pienellä ahdolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Mynä-Diesel tekee esimerkiki noita ulkoisia säätöjä...mutta leimalle:

Laitat morkoolin letkuun laakerikuulan, jolloin ryntäytyksessä nouseva ahto ei lisää syöttöä, sitten ruuvaat sen alasyötön minimiin, sitten rukkaat kaasuvaijeria siten ettei mene aivan loppuun saakka, tämän on helppoa automaatissa, jossa on kaasupolkimen asentotunnistin. Uskon että manuaalissa saman saa tehtyä säätämällä pumpun tankoja. Toivon tuon auttavan savutestissä siten, ettei aina tarvitse pumppua avata.

Vaikuttaako kulkuun kun laittaa suuremman ahdon päälle ? Se tietysti saattaa johtua siitä, että pumppun morkooli ei anna aivan kaikkea ulos pienellä ahdolla.
Pitääpä noita säätöjä juttuja kokeilla.
Ahtopaineen nostolla ei mitään järisyttävää tehonlisäystä tunnu,
mutta selvästi kyllä huomaa että kiihtyvyys ja vääntö paranee.
Taitaa ahtimesta loppua ilmamäärä(vakioahdin).
Hiukka harmitta kun ei tullut isompaa ahdinta laitettua kun ahdin tuli tiensä päähän(kuten vähän kaikki muutkin kalliit osat).
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Paljonko 2,3 td:stä saa tehoja vakioahtimella?
Ja kestääko vetarit, jarrut voimansiirto ym. jos konetta piristää entisestään(isompi ahdin ja pumpunelementit)? :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos on vielä itse ruuvattu vakiopumppu, niin elä hirveästi niitä ahtoja nostele.
Se on ihan turhaakin ja rasittaa sitä ahdinta ja moottoriakin kovin.
Teho nousee vaan, kun saat syöttöä lisää.
Ilmaa on oikeasti liian vähän vasta sitten, kun perästä tulee kaamea savu, et voi erehtyä.
Oikeasti tarviit ilmaa lisää vasta kun pumppu antaa oikeasti lisää tavaraa.
Parhaiten saat aluksi tehoja lisää, jos saat vetäviä kierroksia lisättyä.
Lue tarkkaan Veskun kirjoituksia, se on kyllä selitetty useaan kertaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

tuikku kirjoitti:.
Jos on vielä itse ruuvattu vakiopumppu, niin elä hirveästi niitä ahtoja nostele.
Se on ihan turhaakin ja rasittaa sitä ahdinta ja moottoriakin kovin.
Teho nousee vaan, kun saat syöttöä lisää.
Ilmaa on oikeasti liian vähän vasta sitten, kun perästä tulee kaamea savu, et voi erehtyä.
Oikeasti tarviit ilmaa lisää vasta kun pumppu antaa oikeasti lisää tavaraa.
Parhaiten saat aluksi tehoja lisää, jos saat vetäviä kierroksia lisättyä.
Lue tarkkaan Veskun kirjoituksia, se on kyllä selitetty useaan kertaan.
Joo, ahdot saa sähkösellä ohivuotoventtiilillä nostettua 1,2 max ja 1,0 jatkuva.
Normaali ahtopaine 0,8. Tuskin siitä paikat hajoaa. Savuttaa vedättäessä enemmän jos ahtoja ei nosta, myös tehoa tuntuu tuleva lisää. Tosin ei nyt paljoa. Enempi se pumpun ruuvaus vaikuttaa. Näillä kiihtyy 0-100km/h n. 15,5 sek. Joka ihan kohtuu suorituskyky 2200 kg painavalta pikkubussilta.
Ja kustannukset 0 e!!!

Tänään sain otettua päästölapunkin jolla pääsee leimasta läpi. 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Se bleedaus on huonoin mahdollinen tapa nostaa ahtoja.
Se kun pitää koko ajan niitä ahtoja vähän turhan korkeana.

Et sinä taida vakipumpulla saada oikeasti niin paljoa syöttöä lisää, että todella tarvitsisi ahtoja nostaa. Kierrosten lisäys jo itsessään rasittaa ahdintakin lisää.
Särkyy vaan ahdin ihan suotta.

Se savu johtuu huonosta palamisesta, ei paljosta polttoaineesta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin