Yhtenäisellä viivalla lähtöteho/vääntö ja katkoviivalla ohjelmoinnin jälkeen.

Ahonen V kirjoitti:Tässä olisi erään auton tehonmittausraportti. Siitä voi sitten jokainen päätellä miten ohjelmointi vaikuttaa. Ahtopainetta ei ole nostettu.
Yhtenäisellä viivalla lähtöteho/vääntö ja katkoviivalla ohjelmoinnin jälkeen.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/37_teholappu_1.jpg ]
Ahonen V kirjoitti:Autometerin ahtopainemittari kertoo kyllä muutajussilampi kirjoitti:
Tottakai siinä on ahtopainetta nostettu
Pari juttua, ennenkuin väittelette lisää.jussilampi kirjoitti:Ahonen V kirjoitti:Autometerin ahtopainemittari kertoo kyllä muutajussilampi kirjoitti:
Tottakai siinä on ahtopainetta nostettu
Jaa sehän mielenkiintoista,en rupia mihinkään juupas eipäs väittelyyn,mutta sanotaan että on ainakin syytä epäillä että ne nousee,Oulussa ohjelmointeja,ammatikseen tekevä heppu kyllä sanoi että ahtopaineet nousee!
No niin , tulihan se sieltä.piippu kirjoitti:rumilus kirjoitti:Nythän vitsin muriasit.piippu kirjoitti:rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.
Kyllä nyt taitaa rumilus olla hakoteillä. Käyppäs katsomassa vaikka allekirjoitukseni automalli ja totea, että kyseisen auton rajoittimena toimii juurikin moottorin oma kierroksenrajoitin ja auto todellakin saavuttaa maksimikierroksensa suurimmalla vaihteella...eli auto on rajoitettu sopimuksen mukaan 250km/h ja rajoitin tulee siinäkohtaa, kun kierrokset on ns. tapissa ja on tasan vakio
Eli jos alkaisin tuota "virittämään" en saavuttaisi yhtään suurempaa huippunopeutta vaikka käytössä olisi 800hv....ellei kierrosrajoitinta muuteta, mutta se onkin jo eri juttu.
ps. minulla on CDI Vito jonka lastutin uutena (2000) ja nyt olen ajanut sillä 270tkm ilman minkäänlaisia ongelmia ja aion ajaa sillä vielä pitkään....pellit tuosta loppuu ennen tekniikkaa ja tuntuu että tahtaan ajatuksenakin on tuon kilometrimäärän ylitettyä olevan seuraava osoite-> paaliin!
Olen varmaan väärällä foorumilla kertomassa totuuksia, mutta kerrataan vielä.
Kun moottorin maksimikierrokset rajoittimella rajoitetaan tiettyyn kierroslukuun, ottaa moottori ne maksimikierrokset staattisessa tilanteessa, mutta ei enää kykene niitä ottamaan suurimmalla vaihteella, nopeuden noustessa tehon mukaan huippulukemaan. Se on nopeuden neliössä olevan fysiikan lakien mukainen. Nopeuden kaksinkertaistuminen aiheuttaa ilmanvastuksen nelinkertaistumisen.
Hah hah
Joopa joo....plaa plaa. Mistähän muropaketista noita teorioitasi luet? Olkoon nyt vaikka minkälainen siperian lakien mukainen hitauden kuutio, mutta mitäpä tuumaat ajatuksesta, että tuo M119 kone kiertäisi ilman rajoitinta huomattavasti enemmän.....jolloin rajoitin todellakin katkaisee pelin ennen kuin moottorilta menohalut loppuisi? (Miksi paikallaan polkaistessa kierrokset pysähtyy just samaan kuin ajamalla huippunopeutta?)
Samaa tapahtuu esim. omassa kuplassani (joka on muuten myös viritetty...1970cc, tehoa yli 3kertaa sen mitä vakiona) jossa on säädettävä kierrostenrajoitin ja jos/kun olen säätänyt rajoittimen esim. noin 1500r/min pienemmäksi kuin olisi totaalisen konetuhon kierrokset, niin kyllä se pirulainen vaan meinaa rajoittajalle kiertää suurimmalla vaihteellakin
Jos tuntuu käsittämättömältä, niin mehän voitais joskus vaikka kokeilla noilla ajella ja pähkäillään sitten yhdessä miten se oli mahdollista....
edit: tässä yksi video aiheesta-> http://www.youtube.com/watch?v=EIt0pZr6 ... re=related moottorin kierrosrajoitin majailee siinä 6100r/min kohdalla
Älä nyt vielä lopetarumilus kirjoitti:Naureskele nyt itsesi ihan kylläiseksi, mutta totuus ei pala tulessakaan.
Toivoisin hiukan malttia mitä kirjoittelee tähän topiikkiin, en minä turhaan näitä asioita tässä yhteydessä käsittele. Minun osaltani asia loppuu tähän, kun alkuperäisaiheeseen jutut poikkeaa melkoisesti.
En nyt viitsi tekniikassa opistoasteen käynyttä kovin nöyryyttää tässä yhteydessä, ymmärrän hyvin, ettei opistossa polttomoottoritekniikkaa opeteta kovinkaan monessa opintosuunnalla.Antti V kirjoitti:Älä nyt vielä lopetarumilus kirjoitti:Naureskele nyt itsesi ihan kylläiseksi, mutta totuus ei pala tulessakaan.
Toivoisin hiukan malttia mitä kirjoittelee tähän topiikkiin, en minä turhaan näitä asioita tässä yhteydessä käsittele. Minun osaltani asia loppuu tähän, kun alkuperäisaiheeseen jutut poikkeaa melkoisesti., mulla on niin paljon sulta opittavaa
, etkä sä ole vieläkään vastannut mun kysymyksiinikään. Mun mielestä tuo Piipun Limited Edition, kuten mun joskus ajamani A 170 CDI on ihan vakioita katuliikenteeseen hyväksyttyjä autoja ja ne kummatkin tapaavat suurimmalla vaihteella rajoittajan.
Vähän jo odottelinkin, että koska saadaan faktoja pöytään.tuikku kirjoitti:
Pari juttua, ennenkuin väittelette lisää.
Ihan totta varmasti onkin, että normaalisti lastutettaessa ahtopainettakin pikkuisen nostetaan, sanotaan nyt vaikka luokkaa 0,1-0,15bar.
Kuinkahan pitkälle tuossa on potentiaalia kun nykyään on paikallaan 300dt:n ahdin? Vakio cooleri on kuitenkin tarkoitus säilyttää.tuikku kirjoitti: 250td,ssä max tehoa suuresti rajoittaa vakioahtimen pienuus.
Pumpussa ja kartoissa on varaa paljon enempäänkin.
Autot suunnitellaan kulloisen moottoritehon mukaan, eli tehojen ja huippunopeuden mukaan auto optimoidaan kaikkiin sen rakennetta koskeviin kohteisiin. Sinun tapauksesi auto menee juuri ja juuri tyyppihyväksyttävien ajoneuvojen erikoissarjaan, joissa suunnitteluperusteet ovat poikkeavat. Kyseistä autoa on valmistettu muistaakseni vain noin 10000 kappaletta.piippu kirjoitti:Niin noh, noniin. Siis tuo minun W124 E500 on täysin vakio rengastusta ja välityksiä myöden, kuten tuo linkittämäni esimerkkiautokin. Ja kuten ihan ensimmäisessä postauksessanikin totesin, voisit käydä katsomassa Mercedes-Benz:in viralliset speksit, joista selviää, että kyseinen automalli on rajoitettu, ja rajoitin on todellakin kierrosrajoitin, joka puuttuu peliin todellisen 250km/h vauhdissa (mittarissa enemmän, mittarivirheen vuoksi) ja tämä siksi, koska autossa on jo tehtaalla asennettu voimalinja/välitykset sen mukaan, että saavutetaan tuo saksalaisten sopima maksiminopeus samalla kun moottorissa tulee kierrosrajoitin vastaan, jolloin ollaan saavutettu mahtava suorituskyky aina maksiminopeuteen saakka, mikä oli auton esittelyn aikaan lähes ennenkuulumatonta (1990) eikä tarvinnut "kinnata" montaa kilometriä saavuttaakseen rajoitetun huippunopeuden![]()
Tuostahan on sitten taas ihan omat viralliset mittaustulokset, jos kyseiseen autoon muuttaa harvemman perävälityksen, saadaan vielä huomattavasti suurempi huippunopeus kierroksia kasvattamatta....josta voidaan jopa päätellä, että aerodynaamiset ominaisuudet eivät jyrää vielä tehojen ohi, jolloin auto siis kulkee samalla teholla vieläkin kovempaa, kunhan välityksiä harvennetaan....piste.
Tiedän, että näillä vastaavilla ominaisuuksilla ladattua automallia ei ole montaakaan, mutta oli niin herkullinen tilaisuus tarttua tuohon pikku asiavirheeseen jossa väitit että "ei ole olemassa autoa joka kiertäisi rajoittajaan suurimmalla vaihteella" ja minä taas satuin tietämään hyvinkin omakohtaisesta kokemuksesta, että näin ei suinkaan ole![]()
ps. ihan mielenkiinnosta, mistä rumilus tiedät nuo, mitä täällä "väität", eli onko sinulla jonkilainen pitkäaikainen omakohtainen kokemus moottorien suunnittelusta ja aerodynaamisista ominaisuuksista?
354 hevosella pääsee C32 kiikun kaakun 300 km/h, mutta jos mielit 350 km/h, tarvitset jo yli 500 hevosta. Näin se menee noin suurinpiirtein, joten ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, tosin kitkavaikutuksetkin suurenee. Melkein väitän, että maksinopeudessa autosi suurimmalla vaihteella ei ota tasaisella maantiepinnalla maksimaalisia kierroksia, eli rajoitinta vastaan.Jani Anttila kirjoitti:Kyllähän niitä autoja löytyy pilvin pimein jotka kiertää suurimmalla vaihteella rajoittajaan saakka.
Esimerkiksi C32 ilman nopeudenrajoitinta (joo ja on saanut kaupasta rajoittamattomana) kiertää tappiin asti ja kulkee kolmosella alkavia nopeuksia, tehoa/vääntöä ei kuitenkaan ole "juuri nimeksikään". Mietin vaan että paljonko sen ilman vastuksen tarvitsee neliöityä tai vaikka kuutioitua että se ei jaksaisi tappiin asti mennä...
Eiköhän se ole aivan sama että paljonko sitä ilmanvastusta on, kunhan kulkee. Minua ei ainakaan kiinnosta mitkään moottorin sisäiset jyrinät ja kolinat kun en niistä mitään ymmärrä. Jos ei kestä niin ostetaan uusi, jarrujakin saa kaupasta.
Pari kysymystä nimimerkille "rumilus":rumilus kirjoitti:Autot suunnitellaan kulloisen moottoritehon mukaan, eli tehojen ja huippunopeuden mukaan auto optimoidaan kaikkiin sen rakennetta koskeviin kohteisiin. Sinun tapauksesi auto menee juuri ja juuri tyyppihyväksyttävien ajoneuvojen erikoissarjaan, joissa suunnitteluperusteet ovat poikkeavat. Kyseistä autoa on valmistettu muistaakseni vain noin 10000 kappaletta.piippu kirjoitti:Niin noh, noniin. Siis tuo minun W124 E500 on täysin vakio rengastusta ja välityksiä myöden, kuten tuo linkittämäni esimerkkiautokin. Ja kuten ihan ensimmäisessä postauksessanikin totesin, voisit käydä katsomassa Mercedes-Benz:in viralliset speksit, joista selviää, että kyseinen automalli on rajoitettu, ja rajoitin on todellakin kierrosrajoitin, joka puuttuu peliin todellisen 250km/h vauhdissa (mittarissa enemmän, mittarivirheen vuoksi) ja tämä siksi, koska autossa on jo tehtaalla asennettu voimalinja/välitykset sen mukaan, että saavutetaan tuo saksalaisten sopima maksiminopeus samalla kun moottorissa tulee kierrosrajoitin vastaan, jolloin ollaan saavutettu mahtava suorituskyky aina maksiminopeuteen saakka, mikä oli auton esittelyn aikaan lähes ennenkuulumatonta (1990) eikä tarvinnut "kinnata" montaa kilometriä saavuttaakseen rajoitetun huippunopeuden![]()
Tuostahan on sitten taas ihan omat viralliset mittaustulokset, jos kyseiseen autoon muuttaa harvemman perävälityksen, saadaan vielä huomattavasti suurempi huippunopeus kierroksia kasvattamatta....josta voidaan jopa päätellä, että aerodynaamiset ominaisuudet eivät jyrää vielä tehojen ohi, jolloin auto siis kulkee samalla teholla vieläkin kovempaa, kunhan välityksiä harvennetaan....piste.
Tiedän, että näillä vastaavilla ominaisuuksilla ladattua automallia ei ole montaakaan, mutta oli niin herkullinen tilaisuus tarttua tuohon pikku asiavirheeseen jossa väitit että "ei ole olemassa autoa joka kiertäisi rajoittajaan suurimmalla vaihteella" ja minä taas satuin tietämään hyvinkin omakohtaisesta kokemuksesta, että näin ei suinkaan ole![]()
ps. ihan mielenkiinnosta, mistä rumilus tiedät nuo, mitä täällä "väität", eli onko sinulla jonkilainen pitkäaikainen omakohtainen kokemus moottorien suunnittelusta ja aerodynaamisista ominaisuuksista?
Ps. Kysymykseesi vastaan, että minulla on tekninen osaaminen ja valmiudet valmistaa minkälainen voimakone / moottori hyvänsä. Aerodynamiikka kulkee käsi kädessä suunnittelun kanssa. 40-vuotta olen ollut tekniikan parissa, ja 20-vuotta tekniikan opiskelua.
1) En ole tekemisissä moottoriurheilun viritystekniikassa. Tiedän toki moottoreiden virittelemisestä sen minkä nykytiedoilla on saavutettavissa.Team Ahma kirjoitti:Pari kysymystä nimimerkille "rumilus":rumilus kirjoitti:Autot suunnitellaan kulloisen moottoritehon mukaan, eli tehojen ja huippunopeuden mukaan auto optimoidaan kaikkiin sen rakennetta koskeviin kohteisiin. Sinun tapauksesi auto menee juuri ja juuri tyyppihyväksyttävien ajoneuvojen erikoissarjaan, joissa suunnitteluperusteet ovat poikkeavat. Kyseistä autoa on valmistettu muistaakseni vain noin 10000 kappaletta.piippu kirjoitti:Niin noh, noniin. Siis tuo minun W124 E500 on täysin vakio rengastusta ja välityksiä myöden, kuten tuo linkittämäni esimerkkiautokin. Ja kuten ihan ensimmäisessä postauksessanikin totesin, voisit käydä katsomassa Mercedes-Benz:in viralliset speksit, joista selviää, että kyseinen automalli on rajoitettu, ja rajoitin on todellakin kierrosrajoitin, joka puuttuu peliin todellisen 250km/h vauhdissa (mittarissa enemmän, mittarivirheen vuoksi) ja tämä siksi, koska autossa on jo tehtaalla asennettu voimalinja/välitykset sen mukaan, että saavutetaan tuo saksalaisten sopima maksiminopeus samalla kun moottorissa tulee kierrosrajoitin vastaan, jolloin ollaan saavutettu mahtava suorituskyky aina maksiminopeuteen saakka, mikä oli auton esittelyn aikaan lähes ennenkuulumatonta (1990) eikä tarvinnut "kinnata" montaa kilometriä saavuttaakseen rajoitetun huippunopeuden![]()
Ps. Kysymykseesi vastaan, että minulla on tekninen osaaminen ja valmiudet valmistaa minkälainen voimakone / moottori hyvänsä. Aerodynamiikka kulkee käsi kädessä suunnittelun kanssa. 40-vuotta olen ollut tekniikan parissa, ja 20-vuotta tekniikan opiskelua.
1) Mitkä moottoriurheilukilpailut on voitettu sinun suunnittelemillasi/rakentamillasi moottoreilla ?
2) Mitkä ovat suurimmat konkreettiset saavutuksesi Scramjet-moottorien saralla ?
Väitä vaan, koska tämä yksilö on toistaiseksi rajoitetturumilus kirjoitti:Melkein väitän, että maksinopeudessa autosi suurimmalla vaihteella ei ota tasaisella maantiepinnalla maksimaalisia kierroksia, eli rajoitinta vastaan.
Voisinpa laskeakin, mutta tarvitsisin autosi tuulitunnelivedoksen ilmanvastuskertoimesta.Jani Anttila kirjoitti:Väitä vaan, koska tämä yksilö on toistaiseksi rajoitetturumilus kirjoitti:Melkein väitän, että maksinopeudessa autosi suurimmalla vaihteella ei ota tasaisella maantiepinnalla maksimaalisia kierroksia, eli rajoitinta vastaan.
Tohtorina voit nopsaan laskea että menisikö se rajoittajaan vai ei. Rajoittamattoman, mutta vakion huippunopeus 265/30/19 ylikokorenkaalla on todistettavasti 301km/h.
Max. kierrokset 6220
Perävälitys 3.06
5. vaihde 0.83
Vakiokokoisella 245/40/17 kumilla jäädään hiukan kolmesta huntista, mutta pitäisi siten mennä "helposti" tappiin asti.
Turhapa tästä on alkaa vänkäämään, jokainen tekee autollaan mitä haluaa.
Farkun tietoja ei tähän hätään löytynyt, mutta sedanille ilmanvastuskerroin on 0.27 ja coupelle 0.29. Tuulitunnelitestejä en nyt saanut tehtyä, mutta etköhän noilla tiedoilla pärjää, ei ole turhan tarkkaa.rumilus kirjoitti: Voisinpa laskeakin, mutta tarvitsisin autosi tuulitunnelivedoksen ilmanvastuskertoimesta.
Sitten tarvitsen olosuhteista, jossa olet ajanut tai ajat, ilman lämpötilan, ilmanpaineen, ilman suhteellisen kosteuden, tuulen nopeuden ja suunnan,millä koerkeudella merenpinnasta ajo suoritetaan sekä renkaan kitkakertoimen ja lämpötilan. Kokonaismassan saan arvioitua, jos tiedät autosi kuivapainon.Jani Anttila kirjoitti:Farkun tietoja ei tähän hätään löytynyt, mutta sedanille ilmanvastuskerroin on 0.27 ja coupelle 0.29. Tuulitunnelitestejä en nyt saanut tehtyä, mutta etköhän noilla tiedoilla pärjää, ei ole turhan tarkkaa.rumilus kirjoitti: Voisinpa laskeakin, mutta tarvitsisin autosi tuulitunnelivedoksen ilmanvastuskertoimesta.
Voit valita jotkut tavalliset olosuhteet ja niiden mukaiset tiedot, tämä kun ei ole turhan tarkkaa. Omapaino on otteessa 1690kg, sovitaan että muuta kuormaa ei ollut, tuossa omapainossa kun kuitenkin on tankki 90% täynnä ja kaksi aikuista henkilöä.rumilus kirjoitti:
Sitten tarvitsen olosuhteista, jossa olet ajanut tai ajat, ilman lämpötilan, ilmanpaineen, ilman suhteellisen kosteuden, tuulen nopeuden ja suunnan,millä koerkeudella merenpinnasta ajo suoritetaan sekä renkaan kitkakertoimen ja lämpötilan. Kokonaismassan saan arvioitua, jos tiedät autosi kuivapainon.
No en, kun juuri meni mielenkiintoiseksi. Eipä ne liikenten vaarantamiset tai muutkaan värinät tähän liity. Täällähän kyseltiin alun perin tehoboxeista...rumilus kirjoitti: Siirry sinäkin toiselle keskustelupalstalle, tämä aihe ei kuulu tähän.
Just joo ! Jotain tälläistä arvelinkin…Enpä taida siirtyä millekään toiselle keskusteluosiolle, tämä TODELLAKIN riittää....rumilus kirjoitti:1) En ole tekemisissä moottoriurheilun viritystekniikassa. Tiedän toki moottoreiden virittelemisestä sen minkä nykytiedoilla on saavutettavissa.Team Ahma kirjoitti:Pari kysymystä nimimerkille "rumilus":rumilus kirjoitti:Autot suunnitellaan kulloisen moottoritehon mukaan, eli tehojen ja huippunopeuden mukaan auto optimoidaan kaikkiin sen rakennetta koskeviin kohteisiin. Sinun tapauksesi auto menee juuri ja juuri tyyppihyväksyttävien ajoneuvojen erikoissarjaan, joissa suunnitteluperusteet ovat poikkeavat. Kyseistä autoa on valmistettu muistaakseni vain noin 10000 kappaletta.piippu kirjoitti:Niin noh, noniin. Siis tuo minun W124 E500 on täysin vakio rengastusta ja välityksiä myöden, kuten tuo linkittämäni esimerkkiautokin. Ja kuten ihan ensimmäisessä postauksessanikin totesin, voisit käydä katsomassa Mercedes-Benz:in viralliset speksit, joista selviää, että kyseinen automalli on rajoitettu, ja rajoitin on todellakin kierrosrajoitin, joka puuttuu peliin todellisen 250km/h vauhdissa (mittarissa enemmän, mittarivirheen vuoksi) ja tämä siksi, koska autossa on jo tehtaalla asennettu voimalinja/välitykset sen mukaan, että saavutetaan tuo saksalaisten sopima maksiminopeus samalla kun moottorissa tulee kierrosrajoitin vastaan, jolloin ollaan saavutettu mahtava suorituskyky aina maksiminopeuteen saakka, mikä oli auton esittelyn aikaan lähes ennenkuulumatonta (1990) eikä tarvinnut "kinnata" montaa kilometriä saavuttaakseen rajoitetun huippunopeuden![]()
1) Mitkä moottoriurheilukilpailut on voitettu sinun suunnittelemillasi/rakentamillasi moottoreilla ?
2) Mitkä ovat suurimmat konkreettiset saavutuksesi Scramjet-moottorien saralla ?
Mitään sulkaa hattuuni en kaipaa, enkä mitään meriittiä taidoistani.
2) Yliäänipatoputkimoottorin suhteen olen avaruusteknologian sivutuotteena tekemisissä hiukan kiihkeämpien rakettimoottoreiden suunnittelussa ajan hermolla, jossa nestemäisen vedyn lisäksi käytetään nestemäistä happea moottorin käyttövoimana.
Suihkumoottori ja turbiinitekniikkaa olen perusopinnoissa opiskellut eri opintoasteissa 6-vuotta, joten sitä kautta Scramjet läpivirtaus-suihkumoottori on tullut tutkusi.
Ps. Tean Ahmalle tiedoksi, että siirrytään toiselle keskuteluosiolle, koska tämä aihe ei kuulu alkuperäiseen kysymykseen ja teemaan.
Piippukin on tämän perusteella suurempi rikollinen kuplalla ajaessaan, kuin E500 mersulla, vaikka mersussa on tehoa enempi. Onhan kuplaa sentään VIRITETTY!Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?