
ECUN karttojen modaus
Okay, jos ruiskutusmäärä on "pielessä" niin sehän on se toivottu tilanne jota on yritetty, so what! En ymmärrä mitä yrität sanoa. Eikö omaa autoa saa modata niinkuin haluaa. Ei kuulu kenellekään vaikka ottaisin ECUn irti ja vasaroisin sen kiven päällä lituskaksi. Jos on tarkoitus varoitella tai pelotella niin liki joka topiikissa sen voisi tehdä tolla tyylillä. "Älä vaihda turboa isommaksi, hajoo kone." Ei tollasesta mitään kostu, hiukka rakentavaa peliin niin homma toimii. 

En ymmärrä miksi asia pitää tehdä väärin, kun sen voi tehdä oikeinkin.barton kirjoitti:Okay, jos ruiskutusmäärä on "pielessä" niin sehän on se toivottu tilanne jota on yritetty, so what! En ymmärrä mitä yrität sanoa. Eikö omaa autoa saa modata niinkuin haluaa. Ei kuulu kenellekään vaikka ottaisin ECUn irti ja vasaroisin sen kiven päällä lituskaksi. Jos on tarkoitus varoitella tai pelotella niin liki joka topiikissa sen voisi tehdä tolla tyylillä. "Älä vaihda turboa isommaksi, hajoo kone." Ei tollasesta mitään kostu, hiukka rakentavaa peliin niin homma toimii.
ECUn softan signaalilistasta (subfunktio CAN, 1x1, Normierter krafstoffverbrauch pro zylinder für kombiausgabe, KVNPZ) löytyy korjauskerroin kulutustiedolle. Sitä muuttamalla tuo hoituu. Ei tarvitse kehitellä tuollaisia poppakonsteja.

Jos nyt haluaisi hieman virittää tätä vakiopeliä niin tällänen kartta ois varmaan se josta lähdettäis ensimmäisenä liikkeelle? Paljonko tästä kärsis nostaa tuota pyyntiä jos haaveilis jostain 170hv tasosta?
Tämä kartta löytyy osoitteesta 22FC2 ja tuossa on päälle jo laitettu 220 vastaava vakiokartta.Vakio 200 maks pyyntimäärä 68milliä ja 220 maks pyyntimäärä 89milliä.
200 kone on mulla muuten vakio paitsi turbo on 270:sen.
Tämä on ihan testimielessä, yritän räätälöidä täysin oman filen, kahtotaan miten onnistuu.

Ok, hyvä tietää että 89milliä on riittävästi. Ei kosketa siihen karttaan. Vinkkejä sitten miten saisi hiukka lisää potkua ilman suurempia riskejä.
Huomatkaa että täällä on ihan amatööri asialla.
Täytyy sanoa että nuo 220 kartat tuntuu kyllä ihan riittävän ripeiltä mutta mielenkiinnosta voisi kokeilla jotain ihan muuta...
Huomatkaa että täällä on ihan amatööri asialla.

Täytyy sanoa että nuo 220 kartat tuntuu kyllä ihan riittävän ripeiltä mutta mielenkiinnosta voisi kokeilla jotain ihan muuta...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
siis onko sulla nyt 220vastaava ohjelma autossabarton kirjoitti:Ok, hyvä tietää että 89milliä on riittävästi. Ei kosketa siihen karttaan. Vinkkejä sitten miten saisi hiukka lisää potkua ilman suurempia riskejä.
Huomatkaa että täällä on ihan amatööri asialla.
Täytyy sanoa että nuo 220 kartat tuntuu kyllä ihan riittävän ripeiltä mutta mielenkiinnosta voisi kokeilla jotain ihan muuta...

Mun mielestä oikea järjestys olisi ensin miettiä mitä on tekemässä, eli mitä tarvitaan mihinkin ja mihin aikaan, ja sitten vasta kaivaa kartat josta tuo säädetään.
Ei oo mitään järkeä sokkona lähteä lisäämään +x milliä tuonne ja +y millibaaria sinne...
Eli iltalukemiseksi ensin moottoritekniikan perusteita, sitten säätämään
Ei oo mitään järkeä sokkona lähteä lisäämään +x milliä tuonne ja +y millibaaria sinne...
Eli iltalukemiseksi ensin moottoritekniikan perusteita, sitten säätämään

barton:tuikku kirjoitti:.
Elä sitä muuta ollenkaan, ei tarvi.
Tarkoitin kyllä, että tuo on aivan väärä karttakin.
Mersussa kaasupoljin ei pyydä millejä, ei missään mallissa eikä boxissa.
(Se oli se deran vitsi.)
Mersussa on hiukan erilainen systeemi tuossa edc-15 softassa, kuin muilla.
Se kaasupolkimen pyyntö muuttuu sitten vasta toisessa kartassa ymmärrettäviksi luvuiksi, alku on vaan ohjelmalle laskemista varten.
Kaikissa muissa tuon ikäisissä autoissa kaasupolkimen kartta on tuon mallinen ja sisältää suunnilleen tuollaisia arvoja, mutta ei mersussa.
Mutta elä ole murheellinen, jo tuolla pääsisit wettenrauerille töihin, en viiti sanoa enempää...

Ihan oikeasti, ohjelmaa ei saa toimimaan oikein, jollei tiedä aikas paljoa.
Näin netistä ohjattuna se toimii kyllä niin, että jos koko ajan sanotaa valmiit arvot ja kartat, ei muuten.
Kyllä se siitä aukeaa, jos jaksat vaan pinnistellä asian kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Juu, tuota juurikin ajoin takaa. Ensin pitää ymmärtää luvut, akselit ja mittayksiköt ennen tuota +x% modausta. Ei siis vain ajatella että "nyt mulla on 89 milliä joten tarvitsen varmaan lisää"...tuikku kirjoitti:barton:tuikku kirjoitti:.
Elä sitä muuta ollenkaan, ei tarvi.
Tarkoitin kyllä, että tuo on aivan väärä karttakin.
Mersussa kaasupoljin ei pyydä millejä, ei missään mallissa eikä boxissa.
(Se oli se deran vitsi.)
Mersussa on hiukan erilainen systeemi tuossa edc-15 softassa, kuin muilla.
Se kaasupolkimen pyyntö muuttuu sitten vasta toisessa kartassa ymmärrettäviksi luvuiksi, alku on vaan ohjelmalle laskemista varten.
Kaikissa muissa tuon ikäisissä autoissa kaasupolkimen kartta on tuon mallinen ja sisältää suunnilleen tuollaisia arvoja, mutta ei mersussa.
Mutta elä ole murheellinen, jo tuolla pääsisit wettenrauerille töihin, en viiti sanoa enempää...![]()
Ihan oikeasti, ohjelmaa ei saa toimimaan oikein, jollei tiedä aikas paljoa.
Näin netistä ohjattuna se toimii kyllä niin, että jos koko ajan sanotaa valmiit arvot ja kartat, ei muuten.
Kyllä se siitä aukeaa, jos jaksat vaan pinnistellä asian kanssa.
Wetterauerin lisäksi tuolla pääsisi töihin suurimpaan osaan DE/UK tunareista. Ei taida MB:n kaasupoljin olla monelle tuttu

Ennen yhtään + tai - napin painallusta olssissa mun mielestä kannattaa määritellä kartat ja akselit oikein, ja vasta sitten alkaa hahmottamaan millä logiikalla softa toimii. Sitä vain innostuu äkkiä liikaa ja alkaa räimimään softaan sikana muutoksia, joiden jälkeen lopputuloksena on pahasti poskellaan oleva softa.
Ja muutoksethan tehdään aina tekstitilassa, ei 3Dssä...

Tuohon logiikkaan ja karttojen määrittelyyn löytyy sitten ihan omat dokumentaatiot, joita toki ei ole julkisessa jaossa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Väänön(mikä lie oikea nimi?) rajoitin sulla taisi olla jo kaivettuna tuolla jossain aikasemmassa viestissäjoskami kirjoitti:Nyt etsit muutaman kartan jotka rajoittaa tota pyyntiä, siitä se alkaa hahmottua
Savun rajotin tais myös olla
samaa mieltä helpompi yrittää ymmärtää toimintaadera kirjoitti:Ennen yhtään + tai - napin painallusta olssissa mun mielestä kannattaa määritellä kartat ja akselit oikein, ja vasta sitten alkaa hahmottamaan

"väännönrajoitin" eli "ruiskutusmäärän" rajoitus kierrosluvun funktiona, savurajoitus eli "ruiskutusmäärän" rajoitus ilmamäärän funktiona.CDI203 kirjoitti:Väänön(mikä lie oikea nimi?) rajoitin sulla taisi olla jo kaivettuna tuolla jossain aikasemmassa viestissäjoskami kirjoitti:Nyt etsit muutaman kartan jotka rajoittaa tota pyyntiä, siitä se alkaa hahmottua
Savun rajotin tais myös olla
samaa mieltä helpompi yrittää ymmärtää toimintaadera kirjoitti:Ennen yhtään + tai - napin painallusta olssissa mun mielestä kannattaa määritellä kartat ja akselit oikein, ja vasta sitten alkaa hahmottamaan
barton kirjoitti:[ [url=http://img522.imageshack.us/img522/340/syttmrnpyynti.th.png] ][/URL]
Jos nyt haluaisi hieman virittää tätä vakiopeliä niin tällänen kartta ois varmaan se josta lähdettäis ensimmäisenä liikkeelle? Paljonko tästä kärsis nostaa tuota pyyntiä jos haaveilis jostain 170hv tasosta?
Tämä kartta löytyy osoitteesta 22FC2 ja tuossa on päälle jo laitettu 220 vastaava vakiokartta.Vakio 200 maks pyyntimäärä 68milliä ja 220 maks pyyntimäärä 89milliä.
200 kone on mulla muuten vakio paitsi turbo on 270:sen.
Tämä on ihan testimielessä, yritän räätälöidä täysin oman filen, kahtotaan miten onnistuu.
jämeriä on kartat juu
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Bosh
Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Bosh
Minkälaisessa jakelussa se on?dera kirjoitti:On. Ei ole yleisessä jakelussa.CDI203 kirjoitti:Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
Eli ei saa mistään edse ostetuun vai?
Re: Bosh
Saa ostettua, tuppaavat olemaan vähän hinnakkaita...CDI203 kirjoitti:Minkälaisessa jakelussa se on?dera kirjoitti:On. Ei ole yleisessä jakelussa.CDI203 kirjoitti:Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
Eli ei saa mistään edse ostetuun vai?

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Bosh
Kiitosdera kirjoitti:Saa ostettua, tuppaavat olemaan vähän hinnakkaita...CDI203 kirjoitti:Minkälaisessa jakelussa se on?dera kirjoitti:On. Ei ole yleisessä jakelussa.CDI203 kirjoitti:Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
Eli ei saa mistään edse ostetuun vai?

mahtaako siinä olla ISBN numeroa?
Re: Bosh
Hehe, Boschin sisäisissä dokumenteissa harvemmin on ISBN numeroa. Ei tuo ole mikään kirja jota painetaan jossain täyttä häkää, vaan toimintakuvaus kalibraatioinsseille jotka noita OEM kalibrointeja työkseen tekevät. Ei ole siis saatavilla Boschin kautta suomesta tai muitakaan virallisia reittejä, joku saattaisi kutsua nimellä "salassapidettävä".CDI203 kirjoitti:Kiitosdera kirjoitti:Saa ostettua, tuppaavat olemaan vähän hinnakkaita...CDI203 kirjoitti:Minkälaisessa jakelussa se on?dera kirjoitti:On. Ei ole yleisessä jakelussa.CDI203 kirjoitti:Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
Eli ei saa mistään edse ostetuun vai?pistäkö vielä mistä ja noin suunillen mitä mahtaa maksaa?
mahtaako siinä olla ISBN numeroa?
Saksankielinen, paljon vuokaavioita, jos haluaa ymmärtää jotain, tarvitsee damoksen kaveriksi ja jonkin asteinen saksan kielitaito on iso apu, babelfishilläkin pärjää.
Muutamalla satasella voin tuon PDF:n myydä.
Mikähän tuo kartta mahtaa sitten olla?tuikku kirjoitti:barton:tuikku kirjoitti:.
Elä sitä muuta ollenkaan, ei tarvi.
Tarkoitin kyllä, että tuo on aivan väärä karttakin.
Mersussa kaasupoljin ei pyydä millejä, ei missään mallissa eikä boxissa.
(Se oli se deran vitsi.)
Mersussa on hiukan erilainen systeemi tuossa edc-15 softassa, kuin muilla.
Se kaasupolkimen pyyntö muuttuu sitten vasta toisessa kartassa ymmärrettäviksi luvuiksi, alku on vaan ohjelmalle laskemista varten.
Kaikissa muissa tuon ikäisissä autoissa kaasupolkimen kartta on tuon mallinen ja sisältää suunnilleen tuollaisia arvoja, mutta ei mersussa.
.
Se nimittäin tuntuu tehonpyyntikartalta. 220 softa ilman tuota karttaa menettää melkoisen osan tehostansa. Vaunu alkaa reagoimaan melko tomerasti kaasuun kun tuon kartan ottaa joukkoon. Siihen liittyy toinenkin kartta jossa tuota reagointia lievennetään alakierroksilla. Polttoaineenkulutus ei lisäänny, eikä savutus. Toisaalta mulla olevissa virisoftissa ei missään ole muutettu tuota karttaa.
Alkuperäinen idea eli polttoaineenkulutuksen pienentäminen on edelleen se päätavoite. Homma vain lähti virityksen puolelle kun nyt testatuista ohjelmista tuo 220 perussofta on kaikista taloudellisin. Näyttää siltä että lisäämällä tehoa saan kaupanpäälle pienemmän kulutuksen.

Kyllä se kaasupolkimeen liittyy, hyvin läheisesti.barton kirjoitti:Mikähän tuo kartta mahtaa sitten olla?tuikku kirjoitti:barton:tuikku kirjoitti:.
Elä sitä muuta ollenkaan, ei tarvi.
Tarkoitin kyllä, että tuo on aivan väärä karttakin.
Mersussa kaasupoljin ei pyydä millejä, ei missään mallissa eikä boxissa.
(Se oli se deran vitsi.)
Mersussa on hiukan erilainen systeemi tuossa edc-15 softassa, kuin muilla.
Se kaasupolkimen pyyntö muuttuu sitten vasta toisessa kartassa ymmärrettäviksi luvuiksi, alku on vaan ohjelmalle laskemista varten.
Kaikissa muissa tuon ikäisissä autoissa kaasupolkimen kartta on tuon mallinen ja sisältää suunnilleen tuollaisia arvoja, mutta ei mersussa.
.
Se nimittäin tuntuu tehonpyyntikartalta. 220 softa ilman tuota karttaa menettää melkoisen osan tehostansa. Vaunu alkaa reagoimaan melko tomerasti kaasuun kun tuon kartan ottaa joukkoon. Siihen liittyy toinenkin kartta jossa tuota reagointia lievennetään alakierroksilla. Polttoaineenkulutus ei lisäänny, eikä savutus. Toisaalta mulla olevissa virisoftissa ei missään ole muutettu tuota karttaa.
Alkuperäinen idea eli polttoaineenkulutuksen pienentäminen on edelleen se päätavoite. Homma vain lähti virityksen puolelle kun nyt testatuista ohjelmista tuo 220 perussofta on kaikista taloudellisin. Näyttää siltä että lisäämällä tehoa saan kaupanpäälle pienemmän kulutuksen.
Mutta ei siten, kun sinä luultavasti ajattelet, siihen ei missään nimessä tarvi koskea, pelaa varmasti parhaiten vakioasetuksella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuikku älä nyt viitsi. Tuohan on juuri se voimakartta!tuikku kirjoitti:Kyllä se kaasupolkimeen liittyy, hyvin läheisesti.barton kirjoitti:Mikähän tuo kartta mahtaa sitten olla?tuikku kirjoitti:barton:tuikku kirjoitti:.
Elä sitä muuta ollenkaan, ei tarvi.
Tarkoitin kyllä, että tuo on aivan väärä karttakin.
Mersussa kaasupoljin ei pyydä millejä, ei missään mallissa eikä boxissa.
(Se oli se deran vitsi.)
Mersussa on hiukan erilainen systeemi tuossa edc-15 softassa, kuin muilla.
Se kaasupolkimen pyyntö muuttuu sitten vasta toisessa kartassa ymmärrettäviksi luvuiksi, alku on vaan ohjelmalle laskemista varten.
Kaikissa muissa tuon ikäisissä autoissa kaasupolkimen kartta on tuon mallinen ja sisältää suunnilleen tuollaisia arvoja, mutta ei mersussa.
.
Se nimittäin tuntuu tehonpyyntikartalta. 220 softa ilman tuota karttaa menettää melkoisen osan tehostansa. Vaunu alkaa reagoimaan melko tomerasti kaasuun kun tuon kartan ottaa joukkoon. Siihen liittyy toinenkin kartta jossa tuota reagointia lievennetään alakierroksilla. Polttoaineenkulutus ei lisäänny, eikä savutus. Toisaalta mulla olevissa virisoftissa ei missään ole muutettu tuota karttaa.
Alkuperäinen idea eli polttoaineenkulutuksen pienentäminen on edelleen se päätavoite. Homma vain lähti virityksen puolelle kun nyt testatuista ohjelmista tuo 220 perussofta on kaikista taloudellisin. Näyttää siltä että lisäämällä tehoa saan kaupanpäälle pienemmän kulutuksen.
Mutta ei siten, kun sinä luultavasti ajattelet, siihen ei missään nimessä tarvi koskea, pelaa varmasti parhaiten vakioasetuksella.
Barton: Pistä siihen n. 80% lisää.
Käytännössähän olen vain vasta testaillut 200 kartat versus 220 kartat. Jos niistä pitäisi nimetä "voimakartta" niin se on juurikin tuo kartta. Vaikuttaa ylivoimaisesti eniten auton hätäisyyteen jos puhutaan yksittäisistä kartoista.
Auto saavuttaa tavoitenopeuden ihan kengänkärjellä pikkasen painamalla, todella vaivattoman tuntuisesti.
Täytyy mitata kun päästään asfaltille, että mitä sieltä todellisuudessa tulee lisää. Carsoftilla saa mitattua ruiskutusmäärät ja GPS-tehodynolla vähän niitä tehoeroja. Testailin Carsoftilla noita ruiskutusmääriä ja -paineita niin normimatka-ajossa ruiskutusmäärät jäi alle 20mm3/hub ja railpaineet pysyi alle 400bar.
Auto saavuttaa tavoitenopeuden ihan kengänkärjellä pikkasen painamalla, todella vaivattoman tuntuisesti.
Täytyy mitata kun päästään asfaltille, että mitä sieltä todellisuudessa tulee lisää. Carsoftilla saa mitattua ruiskutusmäärät ja GPS-tehodynolla vähän niitä tehoeroja. Testailin Carsoftilla noita ruiskutusmääriä ja -paineita niin normimatka-ajossa ruiskutusmäärät jäi alle 20mm3/hub ja railpaineet pysyi alle 400bar.

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Jotain siitä selvii kun teet haun tähän juttuun kirjoitelilla nimi merkeillä aluksi,Jolle kirjoitti:En olekkaan ennen huomannu kyseistä keskustelua, joten alotan ihan perusasioista... Mitä laitteita tarviin että pääsen käsiksi autoni ecuun?
Auto siis c200 cdi ja vuosimalli 2002
näitä juttuja on vähän siellä sun täällä

omia väihäisiä tietojani jaellut sinne tänne
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Bosh
Kiitos tiedostadera kirjoitti:Hehe, Boschin sisäisissä dokumenteissa harvemmin on ISBN numeroa. Ei tuo ole mikään kirja jota painetaan jossain täyttä häkää, vaan toimintakuvaus kalibraatioinsseille jotka noita OEM kalibrointeja työkseen tekevät. Ei ole siis saatavilla Boschin kautta suomesta tai muitakaan virallisia reittejä, joku saattaisi kutsua nimellä "salassapidettävä".CDI203 kirjoitti:Kiitosdera kirjoitti:Saa ostettua, tuppaavat olemaan vähän hinnakkaita...CDI203 kirjoitti:Minkälaisessa jakelussa se on?dera kirjoitti:On. Ei ole yleisessä jakelussa.CDI203 kirjoitti:Onko toi opuksen koko nimi ja jos on niin mistähän ton vois löytää?dera kirjoitti:pdf:n "Bosch Funktionsbeschreibung EDC15", 720 sivua tiukkaa EDC15 asiaa
Eli ei saa mistään edse ostetuun vai?pistäkö vielä mistä ja noin suunillen mitä mahtaa maksaa?
mahtaako siinä olla ISBN numeroa?
Saksankielinen, paljon vuokaavioita, jos haluaa ymmärtää jotain, tarvitsee damoksen kaveriksi ja jonkin asteinen saksan kielitaito on iso apu, babelfishilläkin pärjää.
Muutamalla satasella voin tuon PDF:n myydä.

Hehe joo nythän toikin sitten tiedetään mikä se on eipä ilmennyt mistään aijemmin, ei varmasti joo ole ISBN noroa jos"salassapidettävä"
Vuokaaviot ihan ok(satellitien kanssa pelateessa aika usein törmää), kieli taitto/käänös apua saais varmaan sitä äidin kielenä puhuvalta
kaveriltta niihin kohtiin mihin ei sanakirjasta oikeen löydy,
onko siinä pdf:sä myös toi damos vai onko se jostain erikseen hankitavissa/maksaa mitä?
Ookei, millä hakusanoilla pitäis sitten lähteä hakemaan noita erilaisia karttoja et pääsis winols:in kanssa tutkimaan niitä?CDI203 kirjoitti:Jotain siitä selvii kun teet haun tähän juttuun kirjoitelilla nimi merkeillä aluksi,Jolle kirjoitti:En olekkaan ennen huomannu kyseistä keskustelua, joten alotan ihan perusasioista... Mitä laitteita tarviin että pääsen käsiksi autoni ecuun?
Auto siis c200 cdi ja vuosimalli 2002
näitä juttuja on vähän siellä sun täällä
omia väihäisiä tietojani jaellut sinne tänne
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
WinOls
Siis otata ohjelman minkä karttoja haluat tutkailla sissän WinOlsin, sitten se hetken aikaa raksutta,Jolle kirjoitti: Ookei, millä hakusanoilla pitäis sitten lähteä hakemaan noita erilaisia karttoja et pääsis winols:in kanssa tutkimaan niitä?
vasempaa reunaan tulle(löytää jotkut kartat automaatisesti) potentiaal maps sieltä niitä alkaa löytymään