124/201 nelos bensa, päästövikoja
kumpaan suuntaan piti säätää kierroksiila ja sitten tyhjäkäynnillä? Jos pitäis arvata, niin tyhjäkäynnillä rikkaammalle, ja laihentaa kierroksille...niin tosiaan arvot sai loistaviksi kun sääti seokset erikseen tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, esim. silleen että kun kierroksilla arvot loistavat niin kun tyhjkäynnille tiputti niin melkeempä sammus.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jepkierroksilla piti ruuvista niiku päinvastaiseen kellon suuntaan, eli eikö juuri laihalle ?

Tästä voisi tietysti päätellä että, mahdollisesti Lambda-anturi olisi vanhenemassa....se tahtoo hiipua näyttämään laihan puolelle vanhetessaan. Tyhjäkäynnillä säätö nojaa pääasiassa lambdan näyttämään, kierroksilla käytetään arvojen säätöön sitten enemmän ilmaläppää ja kierrosnopeutta. Tällöin juuri "kuluneella" anturilla tyhjäkäynnillä soppaa tarvitaankin todellisuudessa hieman enemmän. Tarvittava säätö oli varmaan reilusti alle neljänneskierros ruuvista...
Tietysti syynä voi olla viallinen ohjausyksikkö...(hyvin epätodennäköistä), viallinen sytytysyksikkö (alipaineanturi) yms... kuten sanoin aiemmin, hirveän vaikea "etänä" antaa oikeaa vastausta...itsellä on tietty se etu, että on pakokaasuanalysaattori ja ihan liikaa varaosia

Mutta kuten sanoin, nämähän ovat puhtaita arveluja...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Moro.
Tuli tässä lueskeltua tätä topiccia ja tuli mieleen vanhat ajat 2.3 8v 190:n kanssa. Joku joskus aikanaan oli tähän ko. rakkineeseen suorittanut tekniikan vaihdon ilmeisen epäonnistuneesti. Oli muutettu 2.0 -> 2.3 koneeseen.
Tapeltiin kaikenmaailman käynnistymis, päästö, tyhjäkäynti, yms. oireiden kimpussa. Euroja palo kasa, mutta auto vaan jatkoi temppuiluaan.
Aiheuttajaa en ikänä saanut selville, mutta totesin ecun irtiottamalla sen, että koko kapistus (ecu) oli siinä vehkeessä täysin turha. Eli oireilu oli täysin samanlaista, kuin ecu "kiinni" =) Eli mekaanisena mentiin.
Päästöistä saatiin läpi niin, että erään paikallisen pajan asentaja, joka oli yllättävän tietävä näiden ke-jettien suhteen, ruuvvasi jotain ruuvvia (olikohan määränjakajan alta) ja totesi: Näin tätä saa vähän huijattua, mutta muistathan heti katastuksen jälkeen kääntää tämän sitten x kierrosta siihen suuntaan (en muista tätä tarkalleen).
Meni läpi nippa nappa, tyhjäkäynti vain meinasi kadota totaalisesti välillä. Sammuikin jopa sen jälkeen pariin otteeseen, kun konttorilta olin lapun kouraan saanut ja olin hallista lipumassa poies =)
Meinaskin unohtua: Takana tulevat kaverit myös aina kyseli, että mitä sä oot tolle autolles tehnyt, kun haisee tollaselle. Kävi kaiketi suht. rikkallaan siis kone =)
Tuli tässä lueskeltua tätä topiccia ja tuli mieleen vanhat ajat 2.3 8v 190:n kanssa. Joku joskus aikanaan oli tähän ko. rakkineeseen suorittanut tekniikan vaihdon ilmeisen epäonnistuneesti. Oli muutettu 2.0 -> 2.3 koneeseen.
Tapeltiin kaikenmaailman käynnistymis, päästö, tyhjäkäynti, yms. oireiden kimpussa. Euroja palo kasa, mutta auto vaan jatkoi temppuiluaan.
Aiheuttajaa en ikänä saanut selville, mutta totesin ecun irtiottamalla sen, että koko kapistus (ecu) oli siinä vehkeessä täysin turha. Eli oireilu oli täysin samanlaista, kuin ecu "kiinni" =) Eli mekaanisena mentiin.
Päästöistä saatiin läpi niin, että erään paikallisen pajan asentaja, joka oli yllättävän tietävä näiden ke-jettien suhteen, ruuvvasi jotain ruuvvia (olikohan määränjakajan alta) ja totesi: Näin tätä saa vähän huijattua, mutta muistathan heti katastuksen jälkeen kääntää tämän sitten x kierrosta siihen suuntaan (en muista tätä tarkalleen).
Meni läpi nippa nappa, tyhjäkäynti vain meinasi kadota totaalisesti välillä. Sammuikin jopa sen jälkeen pariin otteeseen, kun konttorilta olin lapun kouraan saanut ja olin hallista lipumassa poies =)
Meinaskin unohtua: Takana tulevat kaverit myös aina kyseli, että mitä sä oot tolle autolles tehnyt, kun haisee tollaselle. Kävi kaiketi suht. rikkallaan siis kone =)
Viimeksi muokannut opcaravan, To 12.11.2009 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
juu sitä piti joku puol kierrosta vääntää. Voishan tuota lambdaakin koittaa, voi sitten jättää varuiksin kun kuitenkin jollain se losahtaa täs kaveripiirissä.
Mulla on sellainen tuntuma että noi tarvike lambdat on viimeinen vaihtoehto, kolvaat niistä johdot niin ei toimi oikein (eikös ne jotenkin "ime ilmaa" johdoistakin !? ).
uus orkkis 120e, mieluusti ostan sen. Oikeestan voisi sen lambdan tilata se koittaa sillä nyt ennen kuin laitan seisontaan, olis yksi varma ISO aiheuttaja sitten varmistettu.
Mulla on sellainen tuntuma että noi tarvike lambdat on viimeinen vaihtoehto, kolvaat niistä johdot niin ei toimi oikein (eikös ne jotenkin "ime ilmaa" johdoistakin !? ).
uus orkkis 120e, mieluusti ostan sen. Oikeestan voisi sen lambdan tilata se koittaa sillä nyt ennen kuin laitan seisontaan, olis yksi varma ISO aiheuttaja sitten varmistettu.
Siis eihän KE-jetti tarvitse tuota ECU:a kuin:lambdasäätöön, kiihdytysrikastukseen, kylmäkäyntiin ja korotettun tyhjäkäyntiin. Ainoat laitteet mitä ohjain ohjaa on tuo EHA ja tyhjäkäynti venttiili. Mikäli tosiaan tuo EHA säädetään seosruuvista siten, ettei se säädä juuri ollenkaan, ei tuossa tilanteessa tarvita ECU:a ollenkaan ja silloinkin mennään päätöistä läpi. ECU:a ei tarvitse irrottaa, ottaa vain ylijännitereleestä sulakkeen irti tai releen kokonaan pois.Aiheuttajaa en ikänä saanut selville, mutta totesin ecun irtiottamalla sen, että koko kapistus (ecu) oli siinä vehkeessä täysin turha. Eli oireilu oli täysin samanlaista, kuin ecu "kiinni" =) Eli mekaanisena mentiin.
Ainut ongelma normaaliajossa tulee tyhjäkäynnin kanssa varsinkin automaatilla, kun systeemi ei voi tällöin korottaa tyhjäkäyntiä. Lisäksi tosiaan kylmäkäynnistykset ovat tuskaisia ja kiihtyvyys hieman laiskempaa...
Erään tuttavan 190:stä ajettiin pitkään ilman ECU:a, kun sopivaa ei löytynyt...tämän alkuperäisen ECU:n oireena oli lähes täysin puuttuva käynti...

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kaiketi et ole vielä ratkaisua löytänyt ongelmaan?epk kirjoitti:juuri näin meni omakin.opcaravan kirjoitti:
Meni läpi nippa nappa, tyhjäkäynti vain meinasi kadota totaalisesti välillä. Sammuikin jopa sen jälkeen pariin otteeseen, kun konttorilta olin lapun kouraan saanut ja olin hallista lipumassa poies =)
Mulla kävi ton oman kanssa sillon sillein, että täältä voorumilta taisin hjelppiä kysellä ja yksi avustava vinkki kohdistui lämpötila-anturiin. Nooh, minä piuhat irroittelin, mittailin ja kunnossahan sen näytti olevan. Sit tuli lamppu pään päälle: Mutta ahaa

Sitten mittailtiin ecun nastoilta: Piuhat anturilta eculle olivat ehjät, ecu myös sai käyttöjännitteensä. Ja tämä oli tapahtuma niiden monien käytettyjen eurojen jälkeen. Tämän jälkeen autosta luopumiseeni saakka ainoat murheeni olivat kuluvat takarenkaat =D
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
voisko se EHA olla rikki
eli vaikka saakin ECU:lta käskyn toimia lambdan antaman tiedon mukaan se ei vain säädä mitään...
nythän te olitte mittaileet siitä EHA:n littimestä sellaisia milliamppeereja, että se taas viittais lambdan olevan ok. tosin, jos lambda on menossa, nin silloinhan se osiaan lähettää virheellistä infoa ECU:lle ja EHA korjaa seosta väärin...
eli joko lambda tai EHA on paskana on mun tuomio tässä asiassa
moottori pitäis kyllä olla mekaanisesti ihan ok. kunnossa, koska manuaalisesti ke-jettiä säätämällä saadaan kelvolliset arvot niin tyhjäkäynnille, kuin kierroksille...

nythän te olitte mittaileet siitä EHA:n littimestä sellaisia milliamppeereja, että se taas viittais lambdan olevan ok. tosin, jos lambda on menossa, nin silloinhan se osiaan lähettää virheellistä infoa ECU:lle ja EHA korjaa seosta väärin...
eli joko lambda tai EHA on paskana on mun tuomio tässä asiassa

moottori pitäis kyllä olla mekaanisesti ihan ok. kunnossa, koska manuaalisesti ke-jettiä säätämällä saadaan kelvolliset arvot niin tyhjäkäynnille, kuin kierroksille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tuo silloinen rakkineeni oli tomaatti. Ongelmat olivat juurikin: Päästöt, kylmäkäynnistys, korkeahko (10-12l/100km) bensan kulutus. Myöskään minkäänlaista korotettua tyhjäkäyntiä tämä yksilö ei omannut. Ei se ikänä ajosta yms. sammuillut. Välillä kova haaste oli se, että saat sen yleensä käyntiin. Kun käyntiin saatiin niin hyvin meni matkat =) Kaasun kun piti pohjassa, niin yleensä lähti pikku röhähdyksen jälkeen käyntiin. Kylmillä keleillä/ajon jälkeen lähti hyvin käyntiin. Kesäkelit-n.+5C takerteli startit ja palon. Ja kyllä, oli vivuston mikrokytkin myös ehjäunski kirjoitti:Siis eihän KE-jetti tarvitse tuota ECU:a kuin:lambdasäätöön, kiihdytysrikastukseen, kylmäkäyntiin ja korotettun tyhjäkäyntiin. Ainoat laitteet mitä ohjain ohjaa on tuo EHA ja tyhjäkäynti venttiili. Mikäli tosiaan tuo EHA säädetään seosruuvista siten, ettei se säädä juuri ollenkaan, ei tuossa tilanteessa tarvita ECU:a ollenkaan ja silloinkin mennään päätöistä läpi. ECU:a ei tarvitse irrottaa, ottaa vain ylijännitereleestä sulakkeen irti tai releen kokonaan pois.Aiheuttajaa en ikänä saanut selville, mutta totesin ecun irtiottamalla sen, että koko kapistus (ecu) oli siinä vehkeessä täysin turha. Eli oireilu oli täysin samanlaista, kuin ecu "kiinni" =) Eli mekaanisena mentiin.
Ainut ongelma normaaliajossa tulee tyhjäkäynnin kanssa varsinkin automaatilla, kun systeemi ei voi tällöin korottaa tyhjäkäyntiä. Lisäksi tosiaan kylmäkäynnistykset ovat tuskaisia ja kiihtyvyys hieman laiskempaa...
Erään tuttavan 190:stä ajettiin pitkään ilman ECU:a, kun sopivaa ei löytynyt...tämän alkuperäisen ECU:n oireena oli lähes täysin puuttuva käynti...

Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
kyllä minusta ainoastaan lambda (hieman väärä seosilmaus) tai ECU voi olla yksinään rikki, siiinä tapauksessa, että systeemi pysähtyy jonnekin säädön keskikivaiheille...sillä, jos rikkinäinen EHA-korjaa seosta väärin ja lambda on ehjä...tulee lamdalta ECU:lle EHA:ta ohjaava viesti, että seos on väärä, jolloin EHA taas korjaa lisää väärin... -> loputon luuppi -> seos ajautuu säädön toiseen laitaan...EHA korjaa seosta väärin...
Jotta säätö pysähtyy keskivaiheille ja EHA on rikki tällöin pitää melkein lamdankin olla rikki...tai sitten ECU:n...

Poikkeuksena tietysti tukkeutunut EHA, joka säätää oikein vain tiettyyn rajaan saakka...tälläinenkin tapaus oli kerran...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
niin, jotenkin tälläistä "osittain rikki" olevaa EHA:a yritin hakea tuolla selitykselläunski kirjoitti:
Poikkeuksena tietysti tukkeutunut EHA, joka säätää oikein vain tiettyyn rajaan saakka...tälläinenkin tapaus oli kerran...

kyllä se lambdan vaihto varmasti ehjään taitaa se järkevin tapa olla tässä tapauksessa jatkaa sitten kartoitusta lisää, jos ei ala vehkeet pelaamaan...
EHA:n vaihtaminen taitaa olla myös taloudellisesti suurempi operaatio...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mä mistään mitään tiedä, mutta viime katsastuksesta meni HC:t rimaa hipoen läpi. Tiesin jo silloin, että kaasuläpän akseli vuotaa ilmaa sisään. Kesällä tuli lisää käyntiongelmia, eikä moottori enää jaksanut kunnolla käydä tyhjäkäyntiä.
Joskus olen saanut neuvon säätämiseen (tämä todellakin henkilöltä, joka tietää, mistä puhuu) niin, että jos kuvittelee säätöruuvin ympärille kellotaulun, niin minuutin säätö on jo paljon.
Selliä piti säätää 45 minuuttia rikkaammalle, että käy taas.
Nyt on täyskaasukiihdytyksissä taustapeilissä sama näky kuin dieselissä.
Mustaa on.
Joskus olen saanut neuvon säätämiseen (tämä todellakin henkilöltä, joka tietää, mistä puhuu) niin, että jos kuvittelee säätöruuvin ympärille kellotaulun, niin minuutin säätö on jo paljon.
Selliä piti säätää 45 minuuttia rikkaammalle, että käy taas.
Nyt on täyskaasukiihdytyksissä taustapeilissä sama näky kuin dieselissä.
Mustaa on.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
kaasuläpän akseli, onkos se pienempi pystytasossa oleva lautanen? ilmalautasen alla ?
tarkennusta vielä, koitin jo toisella ehalla, ei vaikutusta. 4-nap lämpöanturi tsekattu arvot ok, koitettu sekin jopa toisella anturilla, ei vaikutusta.
Jäljet johtaa näillä arvailuilla siihen melkeen ehjään lambdaan, vaikka nyt näyttääkin oikeita arvoja mittarilla...
onkos se lambdan asennustahna kuinka hyvä veto laittaa ? jos on niin mitä vai pitääkö se veholta hakea ?
tarkennusta vielä, koitin jo toisella ehalla, ei vaikutusta. 4-nap lämpöanturi tsekattu arvot ok, koitettu sekin jopa toisella anturilla, ei vaikutusta.
Jäljet johtaa näillä arvailuilla siihen melkeen ehjään lambdaan, vaikka nyt näyttääkin oikeita arvoja mittarilla...
onkos se lambdan asennustahna kuinka hyvä veto laittaa ? jos on niin mitä vai pitääkö se veholta hakea ?
välillä on välillä eiJoskus olen saanut neuvon säätämiseen (tämä todellakin henkilöltä, joka tietää, mistä puhuu) niin, että jos kuvittelee säätöruuvin ympärille kellotaulun, niin minuutin säätö on jo paljon.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ja uutta tietoo, vaihdon orkkis boschin lambdan. Vanha oli valkoinen kärjestään, kertooko jotain ?
nooh kuitenkin vaihdoin lambdan ja mielestäni startin jälkeen kävi erittäinkin nätisti tyhjäkäynnillä (lämmitin koneen +80c), mittarilla kun katsoi milliampeerit ehasta niin näytti vähän huonolta, oisko ollut jotain +5 ma paremmalla puolella. Rupesin säätämään seosta ja kun tyhjäkäynnillä +- 1ma niin sitten kierroksilla taas näytti yli sallittujen arvojen. Kierroksille ~2300 kun sääti siihen +- 1ma niin sitten oli taas tyhjäkäynnillä oisko ollut 3-5ma plussalla.
pitääkö tuo saada säädettyä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla että aina näyttäisi sen -2ma ja +2ma välillä ?
kuitenkin tyhkäkäyntiä kävi mielestäni parhaiten muilla arvoilla kun se +-1ma.
miten tuo nyt yleensäkin on paras säätää, tyyliin että aina olisi nollassa vaiko pitääkö korva kuulolla säätää milloin kuulostaa ja tuntuu käynti parhaimmilta , kuitenkin niin että ollaan annetun min max rajojen sisällä ?
entäpä sitten tuo paisari se tykkää aina vähän kusta ylivuotoletkusta kun tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla/auto paikallaan pidemmän aikaa, onko normaalia vai paisarin korkki yms valskaa, nyt siinä 140 korkki (olikos tuo nyt painetta ilmoittava luku? )
äsken kun moottori oli siinä 80asteen tuntumassa ja käynnissä tyhjäkäynnillä, otin paisarin korkin irti ja annoin koneelle kierroksia-> pinta alenee sentin pari ja kun päästi irti kaasusta niin iloisesti porskautti litrakaupalla tavaraa ulos. Onko tämä sitten normaalia ?
kuitenkin kun antaa kierroksia koneelle niin ei mitää yli suurta pyörretty ilmesty ja mitään muutakaan kanne kaputttiin olevaa. voiko nämät vaikuttaa mitenkään päästöihin ???
nooh kuitenkin vaihdoin lambdan ja mielestäni startin jälkeen kävi erittäinkin nätisti tyhjäkäynnillä (lämmitin koneen +80c), mittarilla kun katsoi milliampeerit ehasta niin näytti vähän huonolta, oisko ollut jotain +5 ma paremmalla puolella. Rupesin säätämään seosta ja kun tyhjäkäynnillä +- 1ma niin sitten kierroksilla taas näytti yli sallittujen arvojen. Kierroksille ~2300 kun sääti siihen +- 1ma niin sitten oli taas tyhjäkäynnillä oisko ollut 3-5ma plussalla.
pitääkö tuo saada säädettyä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla että aina näyttäisi sen -2ma ja +2ma välillä ?
kuitenkin tyhkäkäyntiä kävi mielestäni parhaiten muilla arvoilla kun se +-1ma.
miten tuo nyt yleensäkin on paras säätää, tyyliin että aina olisi nollassa vaiko pitääkö korva kuulolla säätää milloin kuulostaa ja tuntuu käynti parhaimmilta , kuitenkin niin että ollaan annetun min max rajojen sisällä ?
entäpä sitten tuo paisari se tykkää aina vähän kusta ylivuotoletkusta kun tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla/auto paikallaan pidemmän aikaa, onko normaalia vai paisarin korkki yms valskaa, nyt siinä 140 korkki (olikos tuo nyt painetta ilmoittava luku? )
äsken kun moottori oli siinä 80asteen tuntumassa ja käynnissä tyhjäkäynnillä, otin paisarin korkin irti ja annoin koneelle kierroksia-> pinta alenee sentin pari ja kun päästi irti kaasusta niin iloisesti porskautti litrakaupalla tavaraa ulos. Onko tämä sitten normaalia ?

-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Sen EHA:n vaihtelevat amppeeriarvot on ihan ok. Moottori käy eri kirrosalueilla hiukan erilailla, siksi EHA:n arvot muuttuvat kun se yrittää tasata niitä juuri oikeaksi lambda-arvoksi. Eli ei huolta siitä, mikäi vain päästöt on kunnossa.
Sinänsä avoimesta paisuntasäiliön korkista voi aina loiskahdella, kun kaasuttelee...vesipumppu saa nesteen kierämään vauhdilla kierrosten noustessa ja sitten kun kierrokset tippuvat, pumppu pysäyttää kierron, mutta nesteellä on liikemäärää jäljellä, jolloin se menee läiskähtämällä ainoaan paikkaan minne pääsee...eli avoimeen paisuntasäiliöön...
Se oliko järjestelmässä ollenkaan painetta kun avasit jäähdyttäjän korkin 80 asteessa on enemmän kiinnostavaa...
Sinänsä avoimesta paisuntasäiliön korkista voi aina loiskahdella, kun kaasuttelee...vesipumppu saa nesteen kierämään vauhdilla kierrosten noustessa ja sitten kun kierrokset tippuvat, pumppu pysäyttää kierron, mutta nesteellä on liikemäärää jäljellä, jolloin se menee läiskähtämällä ainoaan paikkaan minne pääsee...eli avoimeen paisuntasäiliöön...
Se oliko järjestelmässä ollenkaan painetta kun avasit jäähdyttäjän korkin 80 asteessa on enemmän kiinnostavaa...

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
tulpat o uudet, enkä oo katsonut niitä !jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuli tuosta mieleeni voi olla hölmökin kymysys mutta,oletko vilkaissut tulppia onko kaikki suht saman värisiä??
Tuli vaan mieleen tuosta ylipaineesta jäähdytys järjestelmästä...
T.Jaakko.P
ei painetta. Elikkäs mihin ne lamdan arvot nyt kandee seosruuvilla asettaa ? +-2ma sisään ja korva kuulolla siihen missä parhaitan käy ? ilman heijausta kierroksissa yms ?unski kirjoitti:Sen EHA:n vaihtelevat amppeeriarvot on ihan ok. Moottori käy eri kirrosalueilla hiukan erilailla, siksi EHA:n arvot muuttuvat kun se yrittää tasata niitä juuri oikeaksi lambda-arvoksi. Eli ei huolta siitä, mikäi vain päästöt on kunnossa.
Sinänsä avoimesta paisuntasäiliön korkista voi aina loiskahdella, kun kaasuttelee...vesipumppu saa nesteen kierämään vauhdilla kierrosten noustessa ja sitten kun kierrokset tippuvat, pumppu pysäyttää kierron, mutta nesteellä on liikemäärää jäljellä, jolloin se menee läiskähtämällä ainoaan paikkaan minne pääsee...eli avoimeen paisuntasäiliöön...
Se oliko järjestelmässä ollenkaan painetta kun avasit jäähdyttäjän korkin 80 asteessa on enemmän kiinnostavaa...
Voit pistää sen säädön niin, että käy parhaiten mutta silti siten että milliamppeerit vaihtelevat selvästi. Samallahan se pitäisi oikeaoppisesti tarkastaa pakokaasuanalysaattorilla, että kaiki toimii oikein.
Jos nyt jäähdytinjärjestelmästä pitäisi jotain sanoa, niin sanoisin, että jossain on vuoto...sillä painetta pitäisi järjeselmässä olla, kun moottori on niin lämmin, että termostaatti aukeaa... tosin vuoto vo olla sitten ihan minimaallinen jossain letkuliitoksessa yms.
Edit: pari puhelimella tullutta kirjoitusvirhettä korjattu.
Jos nyt jäähdytinjärjestelmästä pitäisi jotain sanoa, niin sanoisin, että jossain on vuoto...sillä painetta pitäisi järjeselmässä olla, kun moottori on niin lämmin, että termostaatti aukeaa... tosin vuoto vo olla sitten ihan minimaallinen jossain letkuliitoksessa yms.
Edit: pari puhelimella tullutta kirjoitusvirhettä korjattu.
Viimeksi muokannut unski, Ke 18.11.2009 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ok, täytyy laittaa korvalla kohillaan ja käydä mittarilla sitten päälle.
Mistä se johtuu että tykkää kusta paikallaan käytettäessä ylivuoto letkusta ? voiko korkki olla viallinen vai johtuuko sekin että joku vuoto jossain ? täytyy sekin varmuudeksi koittaa tulee painetta, kuinka paljo sitä painettta pitää olla järjestelmässä, voi olla että pieni suhahdus korkista tuli muttei mikään että olis nestetta tullut hanskoille kun korkin irroitti.
Mistä se johtuu että tykkää kusta paikallaan käytettäessä ylivuoto letkusta ? voiko korkki olla viallinen vai johtuuko sekin että joku vuoto jossain ? täytyy sekin varmuudeksi koittaa tulee painetta, kuinka paljo sitä painettta pitää olla järjestelmässä, voi olla että pieni suhahdus korkista tuli muttei mikään että olis nestetta tullut hanskoille kun korkin irroitti.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuli tuo tulppien väri vaan mieleen,tuosta lämpösenä paineilusta ja lirittämisestä.Ei nyt maalata piruja seinälle,oma kokemus tuosta 230
koneesta teki juuri noin,vaihetiin korkki ja sama toistui,kakkos syltty tulipellistä päin,tulppa oli eri värinen....kansipahvi oli mennyt löytyi pienen pieni viiru kansipahvista ja siitäpä painetta lämpöisenä jäähdytys tsydeemiin.Öljyä tai muuta epämääräistä ei nesteestä huomannut.....
T.Jaakko.P
koneesta teki juuri noin,vaihetiin korkki ja sama toistui,kakkos syltty tulipellistä päin,tulppa oli eri värinen....kansipahvi oli mennyt löytyi pienen pieni viiru kansipahvista ja siitäpä painetta lämpöisenä jäähdytys tsydeemiin.Öljyä tai muuta epämääräistä ei nesteestä huomannut.....
T.Jaakko.P
Tul ihan vain mieleen, että tuleeko neste varmasti ylivuotoletkusta, autossasi on myös ilmastointi, huomasin. Toiminnassa oleva ilmastointi tiputtaa kondenssivedet auton alle.
Mikäli jäähdytysjärjestelmä on täysin tiivis, moottori niin lämmin, että termostaatti on auki ja flekti lähtee pyörimään, tulisi painetta olla niin reilusti järjestelmässä, ettei sitä voi varomattomasti avata...Polttavaa nestettä tulee reilusti lentämällä pihalle, siksi korkeissa on se varoitus. Kannattaa siis aloittaa tarkastamalla korkki ja paisuntasäiliö...
Mikäli jäähdytysjärjestelmä on täysin tiivis, moottori niin lämmin, että termostaatti on auki ja flekti lähtee pyörimään, tulisi painetta olla niin reilusti järjestelmässä, ettei sitä voi varomattomasti avata...Polttavaa nestettä tulee reilusti lentämällä pihalle, siksi korkeissa on se varoitus. Kannattaa siis aloittaa tarkastamalla korkki ja paisuntasäiliö...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
tulee varmasti ylivuodosta. Ei se anna oikeestan ollenkaa painetta, epäilen vahvasti korkkia / paisaria. Nestetä ei muuten katoa mihinkään / vuoto vanoja yms ei lyödy.
No joka tapauksessa sain ehan säädettyä että se on juuri ja juuri rajojen sisällä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (-+ 2ma) tyhjäkäynnillä tais olla +2 ja kierroksilla -2 pinnassa. Huomenna meen katsoo tuliko mitään eroa.
No joka tapauksessa sain ehan säädettyä että se on juuri ja juuri rajojen sisällä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (-+ 2ma) tyhjäkäynnillä tais olla +2 ja kierroksilla -2 pinnassa. Huomenna meen katsoo tuliko mitään eroa.
Omassa kärryssä säätelin ehan siihen 0mA paikkeille ajossa. Tyhjäkäynnin säätöhän tapahtuu sitten siitä ilmamäärämittarin tornista. Eli ensin eha kohdalleen ajossa ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen pulssisuhdemittarilla - siis siihen 50% +-10%. Tietysti ehan on hyvä pysyä jotenkin kartalla tyhjäkäynnilläkin.
Ehan säätöaluehan on +-10mA, jos virta menee sen yli, ei korjausvara enää riitä. Näin ollen riittää että ollaan tuon +-10mA välillä, mitä lähempänä nollaa sen parempi.
Ehan säätöaluehan on +-10mA, jos virta menee sen yli, ei korjausvara enää riitä. Näin ollen riittää että ollaan tuon +-10mA välillä, mitä lähempänä nollaa sen parempi.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
miten tuo eha säädetään kohilleen ajossa/yleensäkki?Timo T. kirjoitti:Omassa kärryssä säätelin ehan siihen 0mA paikkeille ajossa. Tyhjäkäynnin säätöhän tapahtuu sitten siitä ilmamäärämittarin tornista. Eli ensin eha kohdalleen ajossa ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen pulssisuhdemittarilla - siis siihen 50% +-10%. Tietysti ehan on hyvä pysyä jotenkin kartalla tyhjäkäynnilläkin.
Ehan säätöaluehan on +-10mA, jos virta menee sen yli, ei korjausvara enää riitä. Näin ollen riittää että ollaan tuon +-10mA välillä, mitä lähempänä nollaa sen parempi.
vaihdoin paisarin korkin, ei vaikusta. Esim. tulin matkalta kotiin, kone varmasti lämmin, kone tyhjäkäynnillä -> avasin korkin, ei kummenpia paineita antanut.epk kirjoitti:tulee varmasti ylivuodosta. Ei se anna oikeestan ollenkaa painetta, epäilen vahvasti korkkia / paisaria. Nestetä ei muuten katoa mihinkään / vuoto vanoja yms ei lyödy.
No joka tapauksessa sain ehan säädettyä että se on juuri ja juuri rajojen sisällä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (-+ 2ma) tyhjäkäynnillä tais olla +2 ja kierroksilla -2 pinnassa. Huomenna meen katsoo tuliko mitään eroa.
jostain luin että säätö alue on -+2ma ?Timo T. kirjoitti:Omassa kärryssä säätelin ehan siihen 0mA paikkeille ajossa. Tyhjäkäynnin säätöhän tapahtuu sitten siitä ilmamäärämittarin tornista. Eli ensin eha kohdalleen ajossa ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen pulssisuhdemittarilla - siis siihen 50% +-10%. Tietysti ehan on hyvä pysyä jotenkin kartalla tyhjäkäynnilläkin.
Ehan säätöaluehan on +-10mA, jos virta menee sen yli, ei korjausvara enää riitä. Näin ollen riittää että ollaan tuon +-10mA välillä, mitä lähempänä nollaa sen parempi.
no kävin tänään testerissä, hc tyhjäynnillä kiusaa vieläkin , ihan sama ~150 se on vieläkin. Ei perhana joku sielä vieläkin mättää ! koitin kun oli testerissä kiinni vielä, otin ehan johdot irti, ei vaikusta hc:n. Säädin tornista seoksista, alle ~130 ei saa hc tyhjäkäynnille.
Ja edelleen se tyhjäkäynti seilaa(nyt noin 100-200rpm, 700-900 välillä, pitää ylhäällä ja sitten taas useiden sekuntien jälkeen taas alemmas), seilaus aiheuttaa myös sen että kun mittaa ehasta mA:ta niin mittari hyppää siihen 8-10ma aina välillä,samalla kun ne kierrokset muuttuu. Eli onko se nyt kokoajan tästä aiheutuva vika kyseessä ? pikkuhiljaa rupee konstit loppumaan

edit: muistin että kun kone käy niin välillä kuuluu "klack/klick" metallinen ääni , niinkuin joku liikkuisi/sulkeutuisi, normaalia ?
Pitkät piuhat ja abiko-liittimet ehan liittimen ja nastojen väliin. Yleismittari kabiiniin ja ajelemaan niin näkee kunnolla mihin se asettuu. Säätämäänhän sitä ei pysty eha paikallaan. Eli katsotaan mihin virta asettuu, eha irti ja ruuvausta ja taas koeajoa. 1/8-kierrosta on jo paljon.tpk_83 kirjoitti: miten tuo eha säädetään kohilleen ajossa/yleensäkki?
Ja tuo ehan säätöalue on siis se +-10mA, kuten epk:kin oli mitannut, eli nuo hypyt 8-10mA asti. Plussalla olevat arvot tarkoittavat, että eha rikastaa seosta, mikäli menee tuonne lähelle +10mA ei ehan säätö enää riitä, vaan alkaa käymään hiukan laihalla. Virran ollessa miinuksella Eha taas laihentaa seosta.
Omassa pelissä näytti ennen säätöjä +7mA paikkeilla ajossa, eli hiukan laihalla kävi. Hiukan seosta rikkaammalle ehan ruuvin alta ja virta asettui siihen nollan korville.
Nyt kun epk on kuitenkin saanut nuo säädöt tuohon +-2mA ohjearvoon ja vain välillä hyppii siitä, niin todennäköisesti eha on kunnossa ja oikeassa säädössään.
Tuo klak-ääni voisi tulla lisäilmaluistista, jos se toimii jotenkin hassusti. Mikä sitten aiheuttaisi sen väärän toiminnan...? Onhan moottorin johtosarja kunnossa?
Yksi asia tuli vielä mieleen. Missä kunnossa on ilmamäärämittarin läpän potentiometri? Jos sieltä on hiilisilta kulunut puhki, voi aiheuttaa käyntiin häikkää. Jos otat irti, merkkaa kohta muistiin, on herkkä asennostaan. Tuota osaa ei ainakaan jossain vaiheessa saanut mersulta eikä boschilta erikseen ilman koko ilmamäärämittaria, mutta ebayssä oli jokin aika sitten noita tarvikkeena myynnissä alle 50€ hintaan.
Kyllä tuota epk:n autoa on jo leivottu niin paljon, että kohta on pakko tulla kuntoon

Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981