W124 300E megasquirt + muuta
Aivan turha laite se tps tuntuisi vaparissa olevan, kiihdytys rikastukset saa mapistakin ohjatuksi, ahdetussa map pohjaisena tahtoo tulla ylimääräisiä rikastuksia. moottori jarun syötön katkaisukin onnistuu pelkkän kierrostiedon ja mapin mukaan, tosin kierros rajan joutuu hieman ylemmäs jättämään.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
jep, mutta koska tästä on ahdettu kuitenkin tulossa, niin sen TPS:n tuohon ajattelin vielä sotkea mukaan... ja kun sattuu sellainen hieman isompi kaasuläppäkin, kuin mersun oma, olemaan valmiina jossa on myös TPS valmiina... jossa myös on sitten kunnon tyhjäkäynnin mekaaninenkin säätö + jäähdytysnesteen lämpöön perustuva, josta vois olla hyötyä talvea ajatellenJani R-K kirjoitti:Aivan turha laite se tps tuntuisi vaparissa olevan, kiihdytys rikastukset saa mapistakin ohjatuksi, ahdetussa map pohjaisena tahtoo tulla ylimääräisiä rikastuksia. moottori jarun syötön katkaisukin onnistuu pelkkän kierrostiedon ja mapin mukaan, tosin kierros rajan joutuu hieman ylemmäs jättämään.

tänään kuumeessa olen yrittänyt hieroa tuota tyhjäkäyntiä vielä paremmaksi ja siinä mielestäni jotenkin onnistuinkin


edit: tuo MAP pohjainen moottorijarruksen aikainen fuel cut ei tule kyllä ikinä toimimaan tyydyttävästi mun ajotyylillä


Viimeksi muokannut napa, To 26.08.2010 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei sillä käytännön merkitystä matalaviritteisessä vaparissa ole, mutta mitä kireämmäksi ja tarkemmaksi on ennakot säädetty, niin siinä epävarmasta ennakosta on haittaa...Juhanit kirjoitti:Virranjakajan sisään suunnittelin 36-1 triggeriratasta. Virranjakajahan pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, joten tämä on tietenkin syytä ottaa huomioon ja tehdä vaikka 72-hampainen ratas jossa 2 puuttuvaa hammasta. Tuota ketjun/kiristimen aiheuttamaa muutosta en tullut ajatelleeksi. Montakohan astetta sen vaikutus olisi suunnilleen?napa kirjoitti:paras tyylihän on ottaa kierroslukutieto aina kampuran päästä, vaikka sillä perinteisellä 36-1 triggeri pyörällä, niin ei nokka-akselin ketju/remmi pääse vääristämään ennakon laskentaa...
mullahan on "3 hampainen ratas kampiakselin päässä" tuolla CAS anturin sisällä... tai sellaisena mega siis sen näkee... 6 koloa ulkokehällä ja 2 sisäkehällä (eli 2 kpl 2 nd triggeriä ja mega laskee aina 3 ulkokehän hampaan jälkeen, että nyt vaihtui kierros...) tuo on minimi mitä 6 kone vaatii ja tällä setupilla pitäsi olla suurin huojuntakin ennakoissa, silti kun lampulla katsoo, niin ei se ennakko kyllä pahemmin heilu

tuosta en muista juuri nyt, millaisia triggereitä 8 kone hyväksyi, mutta kyllä 36-1 pyörä pitäis jakajan sisällä riittää ihan hyvin, jos vain anturi suostuu niin tiheää hammastusta lukemaan (halkaisija on kuitenkin aika pieni ja se voi aiheuttaa lisäharmia) itse tyytyisin jakajan sisälle 16 "tappiseen" pyörään...
jos teippaan sen toisen reijän sisäkehältä vielä umpeen, tuossa omassa CAS anturissa, niin "tarkkuuden" pitäis kaksinkertaistua (noin karkeasti teoretisoituna...)



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kiitos nyt vielä kerran muistutuksesta, nyt pärjään tällä jo ihan hienosti siihen ahtimen/ahtimien asennukseen saakka... tiesin siis tämänkin vaihtoehdon olemassa olosta kyllä, mutta en muistanut sitä enää tässä tilassa (nyt taitaa olla kuumetta jo yli 38 C, mikä on mulle jo jumalattoman paljon... 39 C menen yleensä "koomaan")Jani R-K kirjoitti: kiihdytys rikastukset saa mapistakin ohjatuksi
vartin niitä tuolla pihalla hieroin ja nyt taas tuntuu, että koneessa on megasquirt, eikä ke-jet


ensin meni vain joku 2 min. että tajusin ottaa sen polttoaineen vähennyksen (decel fuel amount%) pois käytöstä, oli melkoista rytkettä käynti, kun se oli aluksi päällä


nuo rikastukset on nyt siis vedetty ihan hatusta, mutta paikallaan tuntui toimivan ihan ok... aikaisempaa kokemusta on vain TPS pohjaisen kiihdytysrikastuksen käytöstä...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kyllä vastustaa... nyt se usb -> serial port adapteri sitten kai kyrvähti lopullisesti, ei saa enää millään yhteyttä tuohon megaan
muuten ei niin olisi väliksikään, mutta aamulla kurikassa käydessäni ajattelin vielä hienosäätää seoksia ja otin lambda korjauksen pois päältä login ottamisen ajaksi, että se ei sekaa systeemiä... ja nyt en saa sitä enää päälle mitenkään, kun eihän täällä sjoen tietokone liikkeissä ole kuin tuota yhtä mallia adapteria myynnissä, josta on nyt siis niin huonot kokemukset, etten sellaiseen enää rahojani laita...
verkosta menee tilattavaksi ja sen saa sitten vasta joskus ensiviikolla...
kiihdytysrikastukset tuntuu toimivan MAP pohjaisina ihan tyydyttävästi, vaikka ne ihan hatusta sinne eilen vedinkin
ilmajoellakin veti siltalan risteyksessä 1 ja 2 läpi tyhjää, kun liikennevaloista lähdin vittuuntuneena
(oli märkä tie ja luultavasti vähän öljyäkin siinä asfaltilla, kun niin liukkaalta tuntui...) ke-jetillä tuota ei saanut jäälläkään kuopimaan kaasusta, että sellainen ero on kaasuun vastaamisessa 

verkosta menee tilattavaksi ja sen saa sitten vasta joskus ensiviikolla...
kiihdytysrikastukset tuntuu toimivan MAP pohjaisina ihan tyydyttävästi, vaikka ne ihan hatusta sinne eilen vedinkin



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
purkasin uteliaisuuttani sen USB -> serial adapterin ja paskanahan se oli... yksi niistä pienistä mikroprosessoreista kuumenee ihan kiitettävästi ja oli se jo hieman mustunutkin sitä päältä... toivotaan että tuo sama vika aiheutti myös ne miniläppärin kanssa olleet ongelmat, niin olis jatkossa sitten taas helpompaa, kun saa sen kanssa ajella, eikä tarvitse tätä isoa konetta kantaa mukanaan...
miniläppäri mahtuu mukavasti hansikaslokeroon, kun isompi läppäri "vie koko apukuskin penkin" ja vaatii jatkuvasti laturin perässä olemista ja sen tarkkailemista, että se varmasti myös saa virtaa...
PERKELEEN tietotekniikka, ei voi taas muuta sanoa... tuon pirun adapterin kanssa mennyt monta päivää ihan vituiksi
vai kasaisko vanhoista tietokoneen osista sellaisen integroidun koneen tuonne mersun sisälle, ei tarttis ostaa kuin näyttö, flash kiintolevy ja invertteri, muita osia olis kyllä, sitten sais oikein virallisen sarjaportinkin...
miniläppäri mahtuu mukavasti hansikaslokeroon, kun isompi läppäri "vie koko apukuskin penkin" ja vaatii jatkuvasti laturin perässä olemista ja sen tarkkailemista, että se varmasti myös saa virtaa...
PERKELEEN tietotekniikka, ei voi taas muuta sanoa... tuon pirun adapterin kanssa mennyt monta päivää ihan vituiksi

vai kasaisko vanhoista tietokoneen osista sellaisen integroidun koneen tuonne mersun sisälle, ei tarttis ostaa kuin näyttö, flash kiintolevy ja invertteri, muita osia olis kyllä, sitten sais oikein virallisen sarjaportinkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tänään vaihtelin tulpat aikani kuluksi ja ihan vähän mielenkiinnostakin, kun ne oli kuitenkin sekoitus jotain roskiksesta kaivettuja ja kaikki tais olla erimerkkisiäkin... ei ollut mitään vaikutusta käyntiin, kun kai nuo mitsun hukkakipinäpuolat aika hyvän kipinän jaksaa antaa huonoillakin tulpilla
silloin kun oli vielä se mersun oma sytkä käytössä, tulppia sai olla puunaamassa kerran viikossa
no, eihän se ke-jettikään varmaan seoksia aivan optimissa pystynyt pitämään...

silloin kun oli vielä se mersun oma sytkä käytössä, tulppia sai olla puunaamassa kerran viikossa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
Mista autosta otit polttoainekiskon vai väsäsitkö ite?
Re: W124 300E megasquirt + muuta
aikani etsin, josko jostain löytyis valmis aihio, mutta ei sopinut oikein mikään löytämäni 6 mukisen kisko mersun suuttimien jaolle, eikä 4 pyttyistenkään, että olis niistä voinut yhdistelläMouru89 kirjoitti:Mista autosta otit polttoainekiskon vai väsäsitkö ite?

lopulta sitten tein itse hydrauliikka putkesta migillä hitsaten... ei se nyt mikään taideteos ole, mutta ajaa asiansa

jos tuon jaksais tigillä joskus siistiä (saumat siis), niin ihan kaunis siitä vois tulla


seuraavan vois kyllä kokeeksi tehdä alumiini profiilista, vois säästää aikaa huomattavasti... mitat ja toimivuus, kun on nyt tullut testattua tuolla teräksisellä, niin ei ole sitten niitä kalliita koekappaleita enää alumiinista tarve valmistaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
Juu, no ainaki 2.3l koneeseen kävi suoraan saabista että olisko sama jako jos yhdistelis niistä. Tai sitten tosiaan teetätän veljellä ku on töissä pajalla missä sais ehkä tehtyä. Pystytkö laittamaan kuvia autosta lisää tänne. Olis ihan mukava nähä projektikuvia kun itelläkin olis samanlainen homma ennen kesää tulossa. Kuha nyt sais aikaseks pilkkoa sen antiikkiruiskun ja hommattua suuttimet yms. 

Re: W124 300E megasquirt + muuta
mä olen kaikki kuvat tainnut jo laittaa, mitä olen muistanut ottaa... seuraavat kuvat ajattelin ottaa vasta kun aloitan remmin ja turbon asennuksen...Mouru89 kirjoitti:Juu, no ainaki 2.3l koneeseen kävi suoraan saabista että olisko sama jako jos yhdistelis niistä. Tai sitten tosiaan teetätän veljellä ku on töissä pajalla missä sais ehkä tehtyä. Pystytkö laittamaan kuvia autosta lisää tänne. Olis ihan mukava nähä projektikuvia kun itelläkin olis samanlainen homma ennen kesää tulossa. Kuha nyt sais aikaseks pilkkoa sen antiikkiruiskun ja hommattua suuttimet yms.
4 konees on eri jako tukissa, kuin 6 koneessa, tuo saabin tukin sopivuus oli tiedossa ja nähdäkseni myös volvon vinokoneen tukki sopii 4 koneisiin

tänään kokeilin käyntiin tuota 2 kk tauon jälkeen, mutta lupaili vain sen vähän mitä ryyppy bensalla jaksoi




W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
ohhoh, nyt alko itelläki kuume tähän hommaan pari kysymystä.
jos tuon EFI:n vain laittas ja miettis sytkää sitte myöhemmin.
m103 ,onko toi mersun oma TPS ON/OFF tyyppinen? sehän ei käy megaan sillon.
ja mites noi mersun omat sensorit ,pystyskö niillä saada toimivan kokoonpanon aikaiseksi.
tuostahan mersun sytystä löytys kaikki tarpeelliset sensorit megalle.?
jos tuon EFI:n vain laittas ja miettis sytkää sitte myöhemmin.
m103 ,onko toi mersun oma TPS ON/OFF tyyppinen? sehän ei käy megaan sillon.
ja mites noi mersun omat sensorit ,pystyskö niillä saada toimivan kokoonpanon aikaiseksi.
tuostahan mersun sytystä löytys kaikki tarpeelliset sensorit megalle.?
Re: W124 300E megasquirt + muuta
jep, TPS pitää vaihtaa sellaiseen potentiometri tyyppiseen, JOS haluaa sen TPS tiedon, mulla sitä ei vielä ole, mutta ehkä tässä keväällä tulee sekin mukaan...skye kirjoitti:ohhoh, nyt alko itelläki kuume tähän hommaan pari kysymystä.
jos tuon EFI:n vain laittas ja miettis sytkää sitte myöhemmin.
m103 ,onko toi mersun oma TPS ON/OFF tyyppinen? sehän ei käy megaan sillon.
vauhtipyörällä on se VR anturi, jos sitä tarkoititskye kirjoitti: ja mites noi mersun omat sensorit ,pystyskö niillä saada toimivan kokoonpanon aikaiseksi.
tuostahan mersun sytystä löytys kaikki tarpeelliset sensorit megalle.?

vedenlämpöanturi toimii hienosti megan kanssa, kun sille tekee vain kartat, imulämpöanturi kannattaa vaihtaa sellaiseen bosch:n avoimeen malliin, varsinkin jos on tarkoitus ahtaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
ainoa ongelma tuossa on se että kun aikoisin jättää alkuperäisen sytkän niin toi TPS juttelee sytkän kanssa onko full vaiko idle loadi päällä, mitäs toi tarkoittaa käytännössä? mersussahan on lämpötila anturilta kaks NTC tyyppistä lähtöä yksnapasta toinen CIS-E ja sitte EZlle kun toi cis heitetään takavasempaan siitähän sen saa täydellisesti.
mitenkäs toteutit polttoaineen tulopuolen?
saas ny nähdä minkälaisia ristiriitoja megalle ja sytylle tulee ,pitää yrittää miettiä kaikki mahdolliset vikatilanteet jo nyt eikä sitten ku on komponentit sun muut autossa kiinni
mitenkäs toteutit polttoaineen tulopuolen?
saas ny nähdä minkälaisia ristiriitoja megalle ja sytylle tulee ,pitää yrittää miettiä kaikki mahdolliset vikatilanteet jo nyt eikä sitten ku on komponentit sun muut autossa kiinni

Re: W124 300E megasquirt + muuta
Myö laitettiin tässä puol vuotta sitte 2.3l tenavaan megasquirt kaikilla omilla antureilla paitsi lisäks cossu sierran imuilmanlämpöanturi. Hyvin on pelittäny
Kesäks olis tulossa 300ce johon samanlainen kuha löytys sopivat suuttimet ja kisko.

Re: W124 300E megasquirt + muuta
otin tänään 300E:n ajoon, että ehtii katsastaa sen ennen kesää... tämä ilta meni testatessa uusia karttoja/asetuksia ja hyvin tuntuu pelaavan... nyt otin taas "voimasäädöt" käyttöön, mutta ei tuo silti vieläkään tunnu bensaa kauheasti vievän (toki tänään meni aika pahoin kuovittamiseksi, kun se tuntui onnistuvan niin hyvin
) seokset on nyt siis jotain 12.5 AFR, kun kierrokset yli 2000 rpm ja MAP yli 50... jotenkin jäi sellainen mielikuva päivän ajeluista, että ei tuo ainakaan häviä 300E-24 mallille, vaikka koneella onkin rullattu jo n. 500 000 km
moottorijarrutuksen aikaista polttoaineen syötön katkaisua en kyllä saa mitenkään toimimaan ilman TPS anturia
tasakaasulla ajettaessa alipaineet on niin kovat, että alkaa pätkiä, jos sitä yrittää MAP pohjaisena käyttää...
pitäis kyllä käydä ihan mielenkiinnosta ennen ahtamista kokeilemassa matalamäen penkissä, että mitä se sanoo hevosvoimiksi
tai sitten tekun inertiadynossa... olis edes jotain faktaa asiasta...
edit: kiihdytysrikastukset sain tänään hierottua kohdalleen, kun ne jäi syksyllä lievästi vaiheeseen, kun USB-serialport adapteri hajosi...


moottorijarrutuksen aikaista polttoaineen syötön katkaisua en kyllä saa mitenkään toimimaan ilman TPS anturia

pitäis kyllä käydä ihan mielenkiinnosta ennen ahtamista kokeilemassa matalamäen penkissä, että mitä se sanoo hevosvoimiksi

edit: kiihdytysrikastukset sain tänään hierottua kohdalleen, kun ne jäi syksyllä lievästi vaiheeseen, kun USB-serialport adapteri hajosi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
hyvä tietää että itsellänikin tulee olemaan tuo ongelma myöskin jos en TPS asenna!napa kirjoitti:moottorijarrutuksen aikaista polttoaineen syötön katkaisua en kyllä saa mitenkään toimimaan ilman TPS anturiatasakaasulla ajettaessa alipaineet on niin kovat, että alkaa pätkiä, jos sitä yrittää MAP pohjaisena käyttää...
pitäis kyllä käydä ihan mielenkiinnosta ennen ahtamista kokeilemassa matalamäen penkissä, että mitä se sanoo hevosvoimiksitai sitten tekun inertiadynossa... olis edes jotain faktaa asiasta...
edit: kiihdytysrikastukset sain tänään hierottua kohdalleen, kun ne jäi syksyllä lievästi vaiheeseen, kun USB-serialport adapteri hajosi...

Re: W124 300E megasquirt + muuta
tänään yritin katsastaa, mutta eihän se läpi mennyt, kun narinapuslat oli paskana molemmin puolin ja yksi takatukivarsi samoin... no, onhan tuo asia mulla kyllä ollut tiedossa jo viimekesästä lähtien
muuten olis mennyt ihan moitteetta läpi, pakokaasutkin oli ihan passelit...
vakaajan koiranluun vaihdoin, kun se oli ihan selvästi poikki (puuttui sellainen 10 cm pala välistä
)

vakaajan koiranluun vaihdoin, kun se oli ihan selvästi poikki (puuttui sellainen 10 cm pala välistä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
nyt olis 300E leimattu... ulkoistin narinahelojen ja tukivarren vaihdon koskisen korjaamon hommiksi ja niinhän se meni kuin elokuvissa... oikeilla työkaluilla ja kokemuksella tuo narinahelojen vaihto oli sellainen näytösluonteinen juttu
ihmeen vähän ne narinahelat vaikutti ajotuntumaan, eikä se väljä tukivarsikaan kovin paljoa tuntunut vaikuttavan, kyllähän tuosta nyt parempi tuli ajaa tai siis jäi se pieni soutaminen pois urissa... pelottavan hyvä se on kyllä ajaa tuolla rengastuksella
tuosta voi siis jopa alkaa tykätä...
eli nyt kun olis leimaa otteessa vuodeksi eteenpäin, niin on hyvä alkaa "purkamaan" autoa
tai ei sitä nyt siis kokonaan pureta, mutta megaan ajattelin tehdä uuden johtosarjan ja laittaa hall anturin kampuranpäästä lukemaan koneen kierroksia, niin ja se remmi + turbo pitäis saada tietysti kiinni ja toimivaksi paketiksi ennen seuraavaa katsastusta...
olen tässä vielä muutaman päivän testaillut eri seoksien vaikutusta koneen käytökseen/kulutukseen ja täytyy todeta, että ei tuolla M103 koneella ole kyllä mitään mieltä yrittää ajella laihemmalla, kuin 15 AFR seoksilla... kulutus ei siitä käytännössä enää laske, mutta tehot katoaa... 17 AFR seoksilla tuo oli varmaan jo pirteän 200D:n tasoa tehoiltaan
jätin seokset siihen 15 ja 14.5 AFR vällle oikeastaan koko vaparialueelle, suurille alipaineille jätin aika laihat säädöt, joilla kompensoin moottorijarrutuksen aikaisen polttoaineenkatkaisun puutetta (kun ei ole saanut akaiseksi asentaa sitä kaasuläpänasentoanturia
) jos ne oli jättänyt ihan nollille, niin ne olis vaikuttaneet joissakin tilanteissa tasakaasuajon seoksiin ja päädyin sitten tuollaiseen kompromissiin...
sytkäkartan sain nyt hierottua aika hyväksi, siihen kun en syksyllä ehtinyt oikein kunnolla panostaa... aika rajuja ennakoita tuo M103 kone tuntuu kärsivän/haluavan
niin ja molemmat kartat, eli bensa ja sytkä on nyt "typistetty" kuudelle riville vaparialueella, eli 30, 40, 50, 70, 85 ja 100 Kpa niin jäi toiset kuusi riviä ahtoalueelle... tuon vaparialueen voin tarvittaessa typistää vielä helposti viiteen tai jopa neljään riviin, jos ahtoalue tuntuu vaativan enemmän pelivaraa, eli aika loogisesti tuo M103 tuntuu käyttäytyvän seoksien ja sytkän osalta... eli riittäis kun olis 35, 50, 75 ja 100 Kpa rivit käytössä...
toivottavasti palaamme asiaan loppukesästä tai viimeistään alkusyksystä ahdetun M103 kokemusten kera

ihmeen vähän ne narinahelat vaikutti ajotuntumaan, eikä se väljä tukivarsikaan kovin paljoa tuntunut vaikuttavan, kyllähän tuosta nyt parempi tuli ajaa tai siis jäi se pieni soutaminen pois urissa... pelottavan hyvä se on kyllä ajaa tuolla rengastuksella

eli nyt kun olis leimaa otteessa vuodeksi eteenpäin, niin on hyvä alkaa "purkamaan" autoa

olen tässä vielä muutaman päivän testaillut eri seoksien vaikutusta koneen käytökseen/kulutukseen ja täytyy todeta, että ei tuolla M103 koneella ole kyllä mitään mieltä yrittää ajella laihemmalla, kuin 15 AFR seoksilla... kulutus ei siitä käytännössä enää laske, mutta tehot katoaa... 17 AFR seoksilla tuo oli varmaan jo pirteän 200D:n tasoa tehoiltaan

jätin seokset siihen 15 ja 14.5 AFR vällle oikeastaan koko vaparialueelle, suurille alipaineille jätin aika laihat säädöt, joilla kompensoin moottorijarrutuksen aikaisen polttoaineenkatkaisun puutetta (kun ei ole saanut akaiseksi asentaa sitä kaasuläpänasentoanturia

sytkäkartan sain nyt hierottua aika hyväksi, siihen kun en syksyllä ehtinyt oikein kunnolla panostaa... aika rajuja ennakoita tuo M103 kone tuntuu kärsivän/haluavan

niin ja molemmat kartat, eli bensa ja sytkä on nyt "typistetty" kuudelle riville vaparialueella, eli 30, 40, 50, 70, 85 ja 100 Kpa niin jäi toiset kuusi riviä ahtoalueelle... tuon vaparialueen voin tarvittaessa typistää vielä helposti viiteen tai jopa neljään riviin, jos ahtoalue tuntuu vaativan enemmän pelivaraa, eli aika loogisesti tuo M103 tuntuu käyttäytyvän seoksien ja sytkän osalta... eli riittäis kun olis 35, 50, 75 ja 100 Kpa rivit käytössä...
toivottavasti palaamme asiaan loppukesästä tai viimeistään alkusyksystä ahdetun M103 kokemusten kera

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
laittaas screeni kartasta
nyt tänä vloppuna kunhan olen vieraillu etrassa ja saanu bensalinjan liittimet alkaa kasaus pluganplay malliin 


Re: W124 300E megasquirt + muuta
ei noista mun kartoista luultavasti ole kenellekkään muulle mitään hyötyä, koska tuntuvat olevan aika moottori kohtaisiaskye kirjoitti:laittaas screeni kartastanyt tänä vloppuna kunhan olen vieraillu etrassa ja saanu bensalinjan liittimet alkaa kasaus pluganplay malliin


mutta jos hyvät pohjat haluat, niin kopsaa tuo 2.9 litraisen cossu scorpion bensakartta, sitä olen käyttänyt pohjana jo ainakin 5 eri koneeseen


löysin tuollaisen vähän lievemmän version sytkäkartasta (silti voi olla monelle tiukemmalle koneelle jo liian kireä tuokin...) että käyttö omalla vastuulla...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
eilen kun purkasin "räjähtänyttä" M102 konetta, päätin kokeilla ainakin yhteen M103 koneeseen sellaista systeemiä, että kansi ja runkolaakerit olisi molemmat saman pitkän pultin välissä
muistaakseni ainakin audi tais jossain koneessa käyttää tuota samaa systeemiä... ja jossakin alfan alukoneessa on sama systeemi...
ellei sitten pää öljykanava jää juuri linjalle
no kuitenkin, kokeilen tuohon M102 koneeseen ensin porata kannenpultin reijät runkolaakeri pukkeihin asti, niin näkee onko se mahdollista edes teoriassa
tai sitten runkolaakerin pulttien jaolla kanteen asti, jos vain kannen vesikanavat ei estä tätä toteutusta (lohkossahan pultit menee jokatapauksessa vesikanavassa...)
tuohon vielä korsetti (Main Bearing Girdles) lisäksi, niin ei luulis heti alakerran antautuvan

ellei sitten pää öljykanava jää juuri linjalle


tuohon vielä korsetti (Main Bearing Girdles) lisäksi, niin ei luulis heti alakerran antautuvan

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
tänään tarkemmin M102 konetta tutkiessa tajusin, että tuo yksien pinnapulttien väliin kasaaminen ei ole mahdollista mersun M102 ja M103 koneissa... ainakaan mun budjetilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
toi treshold on aikas matala, itse kun kokeilin noita kun on automaatti niin 200 treshold tuntus olevan aika sopiva ottaa silloin kun painaa vihasesti kaasun pohjaan + sillon ku pykältää pienempää ei tuu turhia rikastuksia normaalikaasulla. acc time on viel vähän hakusessa mutta mulla se pyörii tällä hetkellä 2.0 s paikkeilla.napa kirjoitti:kiitos nyt vielä kerran muistutuksesta, nyt pärjään tällä jo ihan hienosti siihen ahtimen/ahtimien asennukseen saakka... tiesin siis tämänkin vaihtoehdon olemassa olosta kyllä, mutta en muistanut sitä enää tässä tilassa (nyt taitaa olla kuumetta jo yli 38 C, mikä on mulle jo jumalattoman paljon... 39 C menen yleensä "koomaan")Jani R-K kirjoitti: kiihdytys rikastukset saa mapistakin ohjatuksi
vartin niitä tuolla pihalla hieroin ja nyt taas tuntuu, että koneessa on megasquirt, eikä ke-jetse tyhjäkäynnissä häirinnyt piirre tuntui myös poistuvan, kun nyt kone saa pienen rikastuksen, kun siirtää vapaalta vaihteen päälle
kierrokset laskee -> imusarjan paine nousee ja pieni rikastus tasaa mukavasti siirtymän...
ensin meni vain joku 2 min. että tajusin ottaa sen polttoaineen vähennyksen (decel fuel amount%) pois käytöstä, oli melkoista rytkettä käynti, kun se oli aluksi päällä(iski kauhea paniikki, että mikä helvetti sen nyt tuli
)
nuo rikastukset on nyt siis vedetty ihan hatusta, mutta paikallaan tuntui toimivan ihan ok... aikaisempaa kokemusta on vain TPS pohjaisen kiihdytysrikastuksen käytöstä...
Re: W124 300E megasquirt + muuta
kovin on hiljaista ollut taas tällä sektorilla
(siis omalta osalta...) pikkuisen on sentään jaksanut suunnitella lopullisia ahtamis asennuksia, mutta käytännön toimenpiteisiin ei ole ollut aikaa/innostusta vielä... muutamat puolituttujen sierra/ford projektit on vienyt aikaa myös aika tehokkaasti (pitäis kai opetella sanomaan ei tietyissä kohden, mutta kun ei viitsi
)
2 kpl ASD/ABS perää (3.07 välityksellä) sentään sain aikaiseksi hakea, toinen menee varaosiksi, mutta toisesta saan luultavasti pikku vaivalla ihan käyttö perän


2 kpl ASD/ABS perää (3.07 välityksellä) sentään sain aikaiseksi hakea, toinen menee varaosiksi, mutta toisesta saan luultavasti pikku vaivalla ihan käyttö perän

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
no niin, nyt on perä remontit tehtynä ja testattuna, eli ihan hyvän perän sain kasatuksi muutamasta kaatopaikka tason perästä, kun sopivasti sekoitteli osia
perä ei huuda, eikä ole klappia
(n. 2000 km testin mukaan)
lopuksi innostuin vähään tuunaamaankin
eli maskin ja vanteet vedin semi mattamustalla kilikalilla... eli nyt alkaa autosta kaikki kiiltävä olemaan hävitettynä...

nyt sitten seuraavaksi ahtimien kanssa konehuoneeseen... ahdasta tulee, mutta pitää kokeeksi asentaa turbo imusarjan puolelle konetta
niin pääsee edes remmin asennuksen kanssa vähän helpommalla, sille kun ainut paikka mihin sen saa järkevästi soviteltua, on oikeastaan pakosarjan päällä
ja turbo ei sitten enää siihen samaan paikkaan mahdu...


lopuksi innostuin vähään tuunaamaankin


nyt sitten seuraavaksi ahtimien kanssa konehuoneeseen... ahdasta tulee, mutta pitää kokeeksi asentaa turbo imusarjan puolelle konetta


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
mitä js modais imusarjan silleen että remmin sais mahtumaan sen alle? olisiko tämä mahdolista?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W124 300E megasquirt + muuta
juu, ehkä sitten myöhemmin, mutta nyt on tarkoitus lyödä vain ahtimet kiinni tekemättä yhtään ylimääräistä työtä... turbon öljyn paluunkin sais niin sopivasti siihen öljyntason anturin paikalle tuolla imusarjan puolella...Mr300 kirjoitti:mitä js modais imusarjan silleen että remmin sais mahtumaan sen alle? olisiko tämä mahdolista?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 300E megasquirt + muuta
miten meinaasit laittaa sen imusarjan puolelle? ilmastoinnin kompuran paikallekko?
Re: W124 300E megasquirt + muuta
olisko mitään semmonen 900 saab tyylinen pakosarja. vois mennä semosseen paikkaan että sais remmin mahtumaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79