turbo suosituksia ja muuta semmosta.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse tekisin kyllä vitoseen sen halkomallisen mistä nyt on ollut puhetta muutenkin... hukkaportin toimivuus on huomattavasti helpompi toteuttaa ja koska pulssisarja/pulssipesä menee kuitenkin vitosessa vituiksi, niin halko...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Halkomallinen?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

nj^ kirjoitti:Halkomallinen?
Halko (ahtimen laippa alapuolella oikealla, tuo yläreikä EGR:ää varten):
Kuva

Pulssi:
Kuva


Vitosen pulssisarjaa voi käyttää hyvinkin, kunhan pesä ei ole jaettu. Kyllä ne pulssit sinne pakoventtiilille menee, vaikkei ahdin olekkaan kaksinieluinen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kumpaa mallia norsu laittelis, jos olis muutama tunti aikaa näpräillä pakosarjaa :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Laittakaas superimiehet kuvia pakosarjoistanne!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo.. meni ehkä pikkasen ohi noi äskeiset, mutta yritetään lisää. elikkäs toi turbo on hukkaportillinen ja tosiaan toisessa pesässä vaan se hukkis. niin jos teen semmosen sarja, että esim 1,2 ja 3 pytyistä menee sinne ahtimen portilliseen nieluun ja 3 ja 4 pytyistä sinne toiseen nieluun, niin tuleeko hyvä? vai teenkö tommosen, kun tossa norsun kuvassa on toi valusarja, missä jokanen pakosarjan putki on "eri mittanen"? eli ei niin sanottua käärmeenpesää.

vai teenkä vaan jonkin moisen käärmeenpesän ja vedän sitten ne kaikki putket yhteen ja turbo siihen välittämättä mistään pulsseista?

vai hitsaano vaan uuden laipan siihen mersun turbodiiselin orkkis pakosarjaan? tommonen lyhyt sarja on kuulemma aika jees tiiselissä. ei ehkä paras tehojen kannalta, mutta hyvinkin toimiva..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Toi tukki sarjaku o pro, nii oisko jollai tollasta valamista 605 kylykee?
Vois penkis testata kuinka palijo se antaa voimaa alempana ja onko sitä voimaa tarjolla viel ylärekisteris samanverra.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

napa kirjoitti:kumpaa mallia norsu laittelis, jos olis muutama tunti aikaa näpräillä pakosarjaa :P
Norsu käyttää pulssia mahdollisuuksien/käyttötarkoituksen mukaan. Siis aina.

Tässä vielä performance-halkosarja... Kuva

Kuva
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla olis takoitus vääntää pakosarja tuohon M103 bensaan hyödyntäen niitä omia valusarjoja... nyt varsinkin kun katsastuksessa ei saa tehot ylittää sitä 260 heppaa, niin en näe mitään mieltä alkaa tekemään "hi-perf" sarjaa :D

vaikka pulssisarjahan siitä tulee pakostakin, kun on 6 mukinen kone ja ekat 3 pyttyä menee toiseen nieluun ja loput 3 sitten siihen toiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai niin...tää oli vitonen :roll:

napan 500 heppasta bensamoottoria odoteltaneen vielä siis hetken aikaa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
napan 500 heppasta bensamoottoria odoteltaneen vielä siis hetken aikaa :wink:
no, ei nyt kovin kauaa kuiteskaan...

höpäjin vain tuohon samaan pakosarja pähkäilyyn nuo omani...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mutta jos teet hi-perf sarjan niin toimiihan se hienosti myös vaatimattomalla :shock: 260 hp teholla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:mutta jos teet hi-perf sarjan niin toimiihan se hienosti myös vaatimattomalla :shock: 260 hp teholla :roll:
juu, mutta tuon hi-perf sarjan tekemiseen menee enemmän aikaa, kuin 1/2 tuntia :D ei ole nyt oikein nysväys virtaa kintaissa, kun saanut rakennella kaikkea muutakin ihan riittävästi...

pakosarjaahan ei katsastuksessa merkitä mitenkään, joten sen voi sitten myöhemmin tehdä paremman, jos ilmenee tarvetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.

Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista. Kesäkuulta asti olen itse nysvännyt volkkaria, ensin sai moottori kyytiä ja nyt saa pohjapellit ja helmat. Tyyliin yksi hitsauspaikka per ilta. Tosin eilen ei ehtinyt edes hitsaamaan, kunhan rapsin massat pois ja vedin helmapellin suoraksi. Onneksi nyt on perjantai niin saa ottaa sitä hitsausjuomaakin siinä samalla.

Yhden illan työ: :lol:

Kuva

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.

Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.
Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

jeemu kirjoitti:
veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.

Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.
Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.
Allekirjoituksen käyttis?
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Muistaakseni joskus olen nähnyt 600hv jokapäiväisen käyttiksen mutta siinä luki keulassa tosi isolla MAN ja koneen tilavuus oli jotain muuta kuin 2- tai 3-litraa..
Sillä sentää ajetaan ensin miljoona kilometriä ja sitten mietitään pitääkö tehrä jotakin remppaa joskus tulevaisuuressa..
Holset siellä lukee..
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Sami T kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.

Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.
Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.
Allekirjoituksen käyttis?
Juu ei, toi siirty eläkkeelle eli vaan kesä käyttöö. Talave aika vähä laihutetaa :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
micas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:32
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja micas »

sata90dee kirjoitti:Tuossa pari kuvaa cumminsin pakosarjoista
[ http://www.xtremediesel.com/images/products/detail/ExhaustManifold.1.jpg ]
itella tämäntyyppinen sarja tenavassa, 1 2 portittomaan ja 3 4 5portilliselle puolelle. 350hv ja 487nm 1,4bar tuli kapiakantisesta kotitekosella pumpulla
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

micas kirjoitti:
sata90dee kirjoitti:Tuossa pari kuvaa cumminsin pakosarjoista
[ http://www.xtremediesel.com/images/products/detail/ExhaustManifold.1.jpg ]
itella tämäntyyppinen sarja tenavassa, 1 2 portittomaan ja 3 4 5portilliselle puolelle. 350hv ja 487nm 1,4bar tuli kapiakantisesta kotitekosella pumpulla
kiitos. toihan on jo todella hyvin noinkin maltillisilla ahtopaineksilla. kuinkas korkealle kiertää ja mikä kones?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
micas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:32
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja micas »

om602 alkuperänen 2,5td kiertää 6200rpm. paras vääntö oli 4800 ja teho jotan 5000rpm. ahtimena holsetin hx40 kopio :twisted:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

micas kirjoitti:om602 alkuperänen 2,5td kiertää 6200rpm. paras vääntö oli 4800 ja teho jotan 5000rpm. ahtimena holsetin hx40 kopio :twisted:
kiitos ja kumarrus taas. mulla sama kokoonpano, paitsi että tuloillaan on aito holset x40 billetti siivellä. eli odotukset on korkeella.

aika korkeet kiekat. mutta niin se pitääkin, jos tehoja tahtoo.

ootko koittanu isommilla ahtopaineilla?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
micas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:32
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja micas »

joo kokeiltiin mutta hajos laatikko :) nyt parenpaa laatikkoa ootellessa. hyvän kytkimen saat jemmulta. ei oo ainakaan itellä luistannu
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5541
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvät on lukemat, ja vielä kotitekoisella pumpulla. Osaa sitä jotkut tehdä näemmä ihan järkevillä budjeteillakin näitä, ei aina tarvi sitä 10 000€ :roll: Ja on kuitenkin yli 100kw per litra :P Nojoo, ohan siiinä vielä noi laatikko jutut ja muut mutta kuitenki :roll:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, toi on melkein jo hatun noston arvonen suoritus. kotitekonen pumppu mullakin on ja kytkin on jo ainakin toistaseks ollu hyvä. ei ainakaan reilulla 400nm luistellu. ja loota kans rikki tälläkin hetkellä. 3. hävis kokonaan


noi pakosarjahommelit nosti mielenkiinnon toiseen potenssiin. taidan kokeilla värkätä. tollasen kunnon sarjan, mitä tossa ylempänäkin jo tuli esille. siis tommosen cummins mallisen ja justiinsa niin, että 1,2 ja 3 menee portilliseen nieluun 4 ja 5 sitten sinne toiseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:Toi tukki sarjaku o pro, nii oisko jollai tollasta valamista 605 kylykee?
Vois penkis testata kuinka palijo se antaa voimaa alempana ja onko sitä voimaa tarjolla viel ylärekisteris samanverra.
Näinpä kävi itelläkin mielessä et onko tuollainen tukki mallinen yläkierroksilla ahdistava...
Itse tein ja säästin
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

petska kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Toi tukki sarjaku o pro, nii oisko jollai tollasta valamista 605 kylykee?
Vois penkis testata kuinka palijo se antaa voimaa alempana ja onko sitä voimaa tarjolla viel ylärekisteris samanverra.
Näinpä kävi itelläkin mielessä et onko tuollainen tukki mallinen yläkierroksilla ahdistava...
Paljon mahtaa cumminsin motti tommosella paskalla pakosarjalla kiertää kun tehoa kuitenkin tulee reilusti yli 1200 hp
Meinaat ettei mersun mottiin riitä?
Ei se ahdistus yleensä pakosarjasta tule.

Onhan tollasella samanmoisella paskalla valusarjalla penkitetty 1,9 tdi volkkaristakin liki 300hp.
Holset siellä lukee..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tukki vs. pulssi puhutaan ihan eri asioista kuin "riittävyys". Kyllä kait se tukki riittää vaikka mihin kun tekee vaikka 3" putkesta primäärit ja tukin vitosen putkesta. :lol:

Sieltä volkkaristakin vois tulla se reilu kolmesataa oikein mitoitetulla pulssisarjalla ja nokalla, jossa olisi overlappia...

Pulssisarja tulee tarpeelliseksi vasta, kun tavoitellaan kulloisenkin setin äärirajoja. Siltikin pelkän pulssisarjan tekeminen ei vielä kanna kuuhun, mikäli ahdistus on muualla kuin pakosarjan sykkimisessä. Äärimmilleen vietynä turboauton viritys muistuttaa paljolti vaparitouhuja. Toisaalta saman asian voi toki tehdä suurentamalla ahdinta/käyttämällä korkeampaa painetta, mutta siinäkin on aina huonot puolensa.

Sen verran täytyy itsekkin nöyrtyä, että tonniseen mopooni tulee pulssisarjan irvikuva. Voimaa tulee tuollakin enempi kuin miehestä löytyy taitoa. Paljoa ei siis edes vaadita. Jokatapauksessa tässä ei ole pulsseilla mitään merkitystä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Jos pulssisarja on niin hiton hyvä niin miksi jenkit(kin) käyttää paskoja valupakosarjoja esim. sarja-ahdetuissa ja ottaa cumminsista liki 1700hv?
Saisko ne pulssisarjalla sitten 2600hv? Onko eroa tuota mitattu jossain ja jos ei niin miksei siitä kukaan tee mittausdokumenttia kun se pulssisarja on diiselissä niin hyvä?
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

voitaisko välillä keskustella vaikka overlapista turbon kanssa, kun tämä pakosarja juttu tuntuu nyt junnaavan vähän paikoillaan :roll:

mulla olis ainakin kova hinku kokeilla reilua overlappia... tuo oman koneen suunniteltu sarja ahtaminen (turbo + remmi toteutus) antaa tähän hyvän pohjan, kun pakopaineet ei ole niin rajut :roll:

dieselissähän tuosta reilusta overlapista ei ole kuin hyötyä (jos pakopaineet on kurissa), bensakoneissa se aina korottaa kulutusta, toki pienentää sitten myös lämpökuormaakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin