turbo suosituksia ja muuta semmosta.
itse tekisin kyllä vitoseen sen halkomallisen mistä nyt on ollut puhetta muutenkin... hukkaportin toimivuus on huomattavasti helpompi toteuttaa ja koska pulssisarja/pulssipesä menee kuitenkin vitosessa vituiksi, niin halko...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Halko (ahtimen laippa alapuolella oikealla, tuo yläreikä EGR:ää varten):nj^ kirjoitti:Halkomallinen?
Pulssi:

Vitosen pulssisarjaa voi käyttää hyvinkin, kunhan pesä ei ole jaettu. Kyllä ne pulssit sinne pakoventtiilille menee, vaikkei ahdin olekkaan kaksinieluinen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
kumpaa mallia norsu laittelis, jos olis muutama tunti aikaa näpräillä pakosarjaa 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
joo.. meni ehkä pikkasen ohi noi äskeiset, mutta yritetään lisää. elikkäs toi turbo on hukkaportillinen ja tosiaan toisessa pesässä vaan se hukkis. niin jos teen semmosen sarja, että esim 1,2 ja 3 pytyistä menee sinne ahtimen portilliseen nieluun ja 3 ja 4 pytyistä sinne toiseen nieluun, niin tuleeko hyvä? vai teenkö tommosen, kun tossa norsun kuvassa on toi valusarja, missä jokanen pakosarjan putki on "eri mittanen"? eli ei niin sanottua käärmeenpesää.
vai teenkä vaan jonkin moisen käärmeenpesän ja vedän sitten ne kaikki putket yhteen ja turbo siihen välittämättä mistään pulsseista?
vai hitsaano vaan uuden laipan siihen mersun turbodiiselin orkkis pakosarjaan? tommonen lyhyt sarja on kuulemma aika jees tiiselissä. ei ehkä paras tehojen kannalta, mutta hyvinkin toimiva..
vai teenkä vaan jonkin moisen käärmeenpesän ja vedän sitten ne kaikki putket yhteen ja turbo siihen välittämättä mistään pulsseista?
vai hitsaano vaan uuden laipan siihen mersun turbodiiselin orkkis pakosarjaan? tommonen lyhyt sarja on kuulemma aika jees tiiselissä. ei ehkä paras tehojen kannalta, mutta hyvinkin toimiva..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
mulla olis takoitus vääntää pakosarja tuohon M103 bensaan hyödyntäen niitä omia valusarjoja... nyt varsinkin kun katsastuksessa ei saa tehot ylittää sitä 260 heppaa, niin en näe mitään mieltä alkaa tekemään "hi-perf" sarjaa
vaikka pulssisarjahan siitä tulee pakostakin, kun on 6 mukinen kone ja ekat 3 pyttyä menee toiseen nieluun ja loput 3 sitten siihen toiseen...

vaikka pulssisarjahan siitä tulee pakostakin, kun on 6 mukinen kone ja ekat 3 pyttyä menee toiseen nieluun ja loput 3 sitten siihen toiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ai niin...tää oli vitonen 
napan 500 heppasta bensamoottoria odoteltaneen vielä siis hetken aikaa

napan 500 heppasta bensamoottoria odoteltaneen vielä siis hetken aikaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
no, ei nyt kovin kauaa kuiteskaan...veskola kirjoitti:
napan 500 heppasta bensamoottoria odoteltaneen vielä siis hetken aikaa
höpäjin vain tuohon samaan pakosarja pähkäilyyn nuo omani...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mutta jos teet hi-perf sarjan niin toimiihan se hienosti myös vaatimattomalla
260 hp teholla 


Lisää tietoa: www.skg.fi
juu, mutta tuon hi-perf sarjan tekemiseen menee enemmän aikaa, kuin 1/2 tuntiaveskola kirjoitti:mutta jos teet hi-perf sarjan niin toimiihan se hienosti myös vaatimattomalla260 hp teholla

pakosarjaahan ei katsastuksessa merkitä mitenkään, joten sen voi sitten myöhemmin tehdä paremman, jos ilmenee tarvetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.
Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista. Kesäkuulta asti olen itse nysvännyt volkkaria, ensin sai moottori kyytiä ja nyt saa pohjapellit ja helmat. Tyyliin yksi hitsauspaikka per ilta. Tosin eilen ei ehtinyt edes hitsaamaan, kunhan rapsin massat pois ja vedin helmapellin suoraksi. Onneksi nyt on perjantai niin saa ottaa sitä hitsausjuomaakin siinä samalla.
Yhden illan työ:

Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista. Kesäkuulta asti olen itse nysvännyt volkkaria, ensin sai moottori kyytiä ja nyt saa pohjapellit ja helmat. Tyyliin yksi hitsauspaikka per ilta. Tosin eilen ei ehtinyt edes hitsaamaan, kunhan rapsin massat pois ja vedin helmapellin suoraksi. Onneksi nyt on perjantai niin saa ottaa sitä hitsausjuomaakin siinä samalla.
Yhden illan työ:




Lisää tietoa: www.skg.fi
Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.
Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Allekirjoituksen käyttis?jeemu kirjoitti:Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.
Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
^Muistaakseni joskus olen nähnyt 600hv jokapäiväisen käyttiksen mutta siinä luki keulassa tosi isolla MAN ja koneen tilavuus oli jotain muuta kuin 2- tai 3-litraa..
Sillä sentää ajetaan ensin miljoona kilometriä ja sitten mietitään pitääkö tehrä jotakin remppaa joskus tulevaisuuressa..
Sillä sentää ajetaan ensin miljoona kilometriä ja sitten mietitään pitääkö tehrä jotakin remppaa joskus tulevaisuuressa..
Holset siellä lukee..
Juu ei, toi siirty eläkkeelle eli vaan kesä käyttöö. Talave aika vähä laihutetaaSami T kirjoitti:Allekirjoituksen käyttis?jeemu kirjoitti:Sehän se o. Itekki ostin ihan oikeen käyttiksen, nii saa ruuvata iha rauhasa eikä oo pelekoo kerkeekö saaja illaks ajoo.veskola kirjoitti:...ja minä kun luulin, että se tekeminen on juuri se juttu, eikä suinkaan valmiiksi saaminen.
Semmonen tilanne kun saa ihan rauhassa nysvätä jonkun pultin pään kanssa vaikka kolmeiltaa, se on sitä parasta harrastamista.

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
itella tämäntyyppinen sarja tenavassa, 1 2 portittomaan ja 3 4 5portilliselle puolelle. 350hv ja 487nm 1,4bar tuli kapiakantisesta kotitekosella pumpullasata90dee kirjoitti:Tuossa pari kuvaa cumminsin pakosarjoista
[ http://www.xtremediesel.com/images/products/detail/ExhaustManifold.1.jpg ]
kiitos. toihan on jo todella hyvin noinkin maltillisilla ahtopaineksilla. kuinkas korkealle kiertää ja mikä kones?micas kirjoitti:itella tämäntyyppinen sarja tenavassa, 1 2 portittomaan ja 3 4 5portilliselle puolelle. 350hv ja 487nm 1,4bar tuli kapiakantisesta kotitekosella pumpullasata90dee kirjoitti:Tuossa pari kuvaa cumminsin pakosarjoista
[ http://www.xtremediesel.com/images/products/detail/ExhaustManifold.1.jpg ]
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kiitos ja kumarrus taas. mulla sama kokoonpano, paitsi että tuloillaan on aito holset x40 billetti siivellä. eli odotukset on korkeella.micas kirjoitti:om602 alkuperänen 2,5td kiertää 6200rpm. paras vääntö oli 4800 ja teho jotan 5000rpm. ahtimena holsetin hx40 kopio
aika korkeet kiekat. mutta niin se pitääkin, jos tehoja tahtoo.
ootko koittanu isommilla ahtopaineilla?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
joo, toi on melkein jo hatun noston arvonen suoritus. kotitekonen pumppu mullakin on ja kytkin on jo ainakin toistaseks ollu hyvä. ei ainakaan reilulla 400nm luistellu. ja loota kans rikki tälläkin hetkellä. 3. hävis kokonaan
noi pakosarjahommelit nosti mielenkiinnon toiseen potenssiin. taidan kokeilla värkätä. tollasen kunnon sarjan, mitä tossa ylempänäkin jo tuli esille. siis tommosen cummins mallisen ja justiinsa niin, että 1,2 ja 3 menee portilliseen nieluun 4 ja 5 sitten sinne toiseen.
noi pakosarjahommelit nosti mielenkiinnon toiseen potenssiin. taidan kokeilla värkätä. tollasen kunnon sarjan, mitä tossa ylempänäkin jo tuli esille. siis tommosen cummins mallisen ja justiinsa niin, että 1,2 ja 3 menee portilliseen nieluun 4 ja 5 sitten sinne toiseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Näinpä kävi itelläkin mielessä et onko tuollainen tukki mallinen yläkierroksilla ahdistava...jeemu kirjoitti:Toi tukki sarjaku o pro, nii oisko jollai tollasta valamista 605 kylykee?
Vois penkis testata kuinka palijo se antaa voimaa alempana ja onko sitä voimaa tarjolla viel ylärekisteris samanverra.
Itse tein ja säästin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Paljon mahtaa cumminsin motti tommosella paskalla pakosarjalla kiertää kun tehoa kuitenkin tulee reilusti yli 1200 hppetska kirjoitti:Näinpä kävi itelläkin mielessä et onko tuollainen tukki mallinen yläkierroksilla ahdistava...jeemu kirjoitti:Toi tukki sarjaku o pro, nii oisko jollai tollasta valamista 605 kylykee?
Vois penkis testata kuinka palijo se antaa voimaa alempana ja onko sitä voimaa tarjolla viel ylärekisteris samanverra.
Meinaat ettei mersun mottiin riitä?
Ei se ahdistus yleensä pakosarjasta tule.
Onhan tollasella samanmoisella paskalla valusarjalla penkitetty 1,9 tdi volkkaristakin liki 300hp.
Holset siellä lukee..
Tukki vs. pulssi puhutaan ihan eri asioista kuin "riittävyys". Kyllä kait se tukki riittää vaikka mihin kun tekee vaikka 3" putkesta primäärit ja tukin vitosen putkesta.
Sieltä volkkaristakin vois tulla se reilu kolmesataa oikein mitoitetulla pulssisarjalla ja nokalla, jossa olisi overlappia...
Pulssisarja tulee tarpeelliseksi vasta, kun tavoitellaan kulloisenkin setin äärirajoja. Siltikin pelkän pulssisarjan tekeminen ei vielä kanna kuuhun, mikäli ahdistus on muualla kuin pakosarjan sykkimisessä. Äärimmilleen vietynä turboauton viritys muistuttaa paljolti vaparitouhuja. Toisaalta saman asian voi toki tehdä suurentamalla ahdinta/käyttämällä korkeampaa painetta, mutta siinäkin on aina huonot puolensa.
Sen verran täytyy itsekkin nöyrtyä, että tonniseen mopooni tulee pulssisarjan irvikuva. Voimaa tulee tuollakin enempi kuin miehestä löytyy taitoa. Paljoa ei siis edes vaadita. Jokatapauksessa tässä ei ole pulsseilla mitään merkitystä.

Sieltä volkkaristakin vois tulla se reilu kolmesataa oikein mitoitetulla pulssisarjalla ja nokalla, jossa olisi overlappia...
Pulssisarja tulee tarpeelliseksi vasta, kun tavoitellaan kulloisenkin setin äärirajoja. Siltikin pelkän pulssisarjan tekeminen ei vielä kanna kuuhun, mikäli ahdistus on muualla kuin pakosarjan sykkimisessä. Äärimmilleen vietynä turboauton viritys muistuttaa paljolti vaparitouhuja. Toisaalta saman asian voi toki tehdä suurentamalla ahdinta/käyttämällä korkeampaa painetta, mutta siinäkin on aina huonot puolensa.
Sen verran täytyy itsekkin nöyrtyä, että tonniseen mopooni tulee pulssisarjan irvikuva. Voimaa tulee tuollakin enempi kuin miehestä löytyy taitoa. Paljoa ei siis edes vaadita. Jokatapauksessa tässä ei ole pulsseilla mitään merkitystä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Jos pulssisarja on niin hiton hyvä niin miksi jenkit(kin) käyttää paskoja valupakosarjoja esim. sarja-ahdetuissa ja ottaa cumminsista liki 1700hv?
Saisko ne pulssisarjalla sitten 2600hv? Onko eroa tuota mitattu jossain ja jos ei niin miksei siitä kukaan tee mittausdokumenttia kun se pulssisarja on diiselissä niin hyvä?
Saisko ne pulssisarjalla sitten 2600hv? Onko eroa tuota mitattu jossain ja jos ei niin miksei siitä kukaan tee mittausdokumenttia kun se pulssisarja on diiselissä niin hyvä?
Holset siellä lukee..
voitaisko välillä keskustella vaikka overlapista turbon kanssa, kun tämä pakosarja juttu tuntuu nyt junnaavan vähän paikoillaan 
mulla olis ainakin kova hinku kokeilla reilua overlappia... tuo oman koneen suunniteltu sarja ahtaminen (turbo + remmi toteutus) antaa tähän hyvän pohjan, kun pakopaineet ei ole niin rajut
dieselissähän tuosta reilusta overlapista ei ole kuin hyötyä (jos pakopaineet on kurissa), bensakoneissa se aina korottaa kulutusta, toki pienentää sitten myös lämpökuormaakin...

mulla olis ainakin kova hinku kokeilla reilua overlappia... tuo oman koneen suunniteltu sarja ahtaminen (turbo + remmi toteutus) antaa tähän hyvän pohjan, kun pakopaineet ei ole niin rajut

dieselissähän tuosta reilusta overlapista ei ole kuin hyötyä (jos pakopaineet on kurissa), bensakoneissa se aina korottaa kulutusta, toki pienentää sitten myös lämpökuormaakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."