sonikki kirjoitti:napa kirjoitti:vakio fiat 600 kepittää tuollaisen 3 litraisen coswortin ihan 6-0, jos ASR on päällä
Onks tää nyt sitte jotenki normaalista poikkeava tilanne?

yleensä yli 200 heppainen auto vie 28 heppaista kiihdytyksessä, mutta jos se on sulle normaalia, että osat vaihtuu, niin sille en voi mitään...
sonikki kirjoitti:
Selittäkääs nyt mulle että millä tavalla ne sutivat renkaat auttaa siinä liikkeelle lähdössä ja samaa syssyyn vielä se mitä tässä on nyt 100x jo kysytty että miten ne lukkiutuvat jarrut auttaa tilanteessa missä ABS:t ei enää pidä? Taitaa olla sama vaikutus ku esim. teinien pörinäpöntöissä: tehot laskee mutta auto tuntuu tehokkaammalta nii kai se auto tuntuu liikkuvanki paremmin ku renkaat pyörii tiuhempaan

oikeasti ei tarvitse kovin paljoa enempää ymmärtää tekniikasta ja autoista yleensä, niin ei tarvitse edes kysyä, miksi ABS ja vaikka ASR, ESP jne. on joissakin olosuhteissa erittäin huono vaihtoehto verrattuna perinteiseen ratkaisuun...
ABS:n aiheuttama jarruttomuus on ollut tiedossa siitä lähtien, kun kyseinen apuväline autoon on esitelty, eli kuulalaakeri sora ja irtolumi kovan alustan päällä... koska ABS ei tajua, että sen irtolumen tai kuulalaakeri soran alla olisi kyllä pitävää pintaa, jos sais vain renkaan/nastat siihen pureutumaan, mutta koska se ei tajua, niin se pelaa sen irtolumen/kuulalaakeri soran kitkan mukaan ja silloin ei autossa jarruja ole... joka ei tuollaiseen tilanteeseen ole ikinä joutunut, ei sitä voi luultavasti tajuta... tekniikan maailmaa/muita autolehtiä lukemalla, ei asiasta paljoa viisastu, pitää olla ns. omakohtaista kokemusta asiasta...
ASR ja EPS jne. ei taas varsinaista vaaratilannetta yleensä aiheuta, kuten tuo ABS, mutta ompahan vain kettumainen ominaisuus autossa, jos se alkaa itse säädellä kaasua jne.
perinteinen ASD tai normaali lukkoperä taas jauhaa menemään ilman tehon pudotusta tai jarruttelua

talvella kun osaa valita ajolinjansa oikein, niin ei moni 4-vetokaan lähde valoista yhtä ripeästi, kuin lukkoperällinen

renkaat siinä tosin kuluu, kun yhtä raitaa vain polttaa, mutta eipähän jäädä arpomaan, että mennäänkö vai ei...
yksi paikka on sitten joku 30 cm paksu lumihanki, ei taida ASR perälliset paljoa edetä enää siinä tilanteessa, kun pyörät ei edes yritä kaivaa sitä soraa tai asfalttia sieltä alta näkyviin... maalla kun pitää vielä yrittää sellaisissakin olosuhteissa edetä, missä kaupunkilaiset on nostaneet kätensä pystyyn jo ajat sitten
