200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sellainen topiikki on käytännössä mahdottomuus.

Sitten pitää kyllä lisätä sellainen asia, että käytännössähän lähes kaikki lastujen laittajat, tai jälleenmyyjät, miten vaan, omistavat ns. orjapurkin , jolloin heillä ei ole mitään mahdollisuuttakaan vaikuttaa siihen lastuun, vaan he ovat täysin päämiehensä tuen varassa.
Niin että vaikka rehellinen halu olisi tehdä jotain hyvää, niin he eivät tiedä kirjoitettavasta fileestä oikein mitään, se aukeaa vaan päämiehen laittella luettavaan muotoon.

Lisäksi on tietenkin mahdollista, että uuteen ohjelmaan on jäänyt vahingossa jokin näppäilyvirhe, jonka takia teho ei olekkaan toivottu/haluttu.
Ihan inhimillistä.

Jos lastun tekijä on täältä kotimaasta, niin sellainen tilanne, että ohjelmassa olisi jotain sanomista ja sitä ei heti korjattaisi, niin kyllä tuntuu ihan mahdottomalta.
Ohjelman teko ei todellakaan perustu mihinkään salaiseen "juttuun", tai suureen oivallukseen.
Se perustuu vaan ihan moottorin toimintaperiaatteen tuntemiseen, muutamien karttojen tunnistamiseen ohjelmasta, sekä ihan yksinkertaisiin laskutoimituksiin.
Jo ihan tuolla pystyy tekemään lastuja "oikein", eli koko ajan kertomaan eculle juuri se oikean huijaamattoman syöttömäärän, joka on ihan perustekijä sille, että ihan kaikki ohjelman toiminnot edelleenkin lasketaan oikein.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä täällä ei ole kaikkea kerrottu...
Jotain pientä aiheeseen liittyvää on saattanut jäädä sanomatta.


Vai olenko minä jotenkin rajoitteinen, katsotaanko lastutus onnistuneeksi, jos auto lähtee käyntiin ja rahat on saatu. :lol:

.
"Kyllä se lähtee siitä n. puolen tunnin päästä käyntiin, ECUn pitää löytää se uusi softa sieltä muistista ensin, mä tästä jatkan matkaani, 500EUR kitoooos..."
:)

Toi filen koko muuten ei kerro yhtään mitään. Ne 2 megan tiedostot monesti sisältää suuren osan vain FFFF, eli eivät ole silti kokonaisia lukuja. Jotkut työkalut lukevat vain sen tietyn muistialueen jolloin se luku on karkeasti arvioiden joko 254kt tai 381kt riippuen vähän tarkasta ecun mallista...

Ja tuota karttojen puuttumista ei huomaa noista EDC16CP31 ecuista (sama ongelma on muuten sitten 2.8CRD Jeepeissä, ask how I know...) koska niissä kyllä on kaikki kartat mitä tarvitaan, mutta ECU ei lue sitä muistialuetta...
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Kylmänraudanseppä kirjoitti:

Dera on oikeassa; mutta kannaattaako kaikkea silti kertoa täällä?

PS. Ohjelman toimivuuden huomaa V6 280 CDI: llä ilman penkkiä siitä, että suurin vaihde menee täyskaasukiihdytyksessä päälle vasta 240 km/h nopeudessa ja jatkaa auto kiihtymistä nopeusmittari ollessa pohjassa ( 260 km/h )...
Mulla on penkki siksi koska kantti ei kestä koeajoja :D


edit: lainaus korjattu
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

dera kirjoitti:
Mulla on penkki siksi koska kantti ei kestä koeajoja :D

:lol: :D
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tiedon julkaisusta joka on HYVÄ JUTTU (mitä koittanut omalta osaltani vähiä tietojani jakamalla edistää, ilokseni huomaan että muutkin on alkaneet omiaan jakaamaan jopa ammatilaiset kuten dera) että vaikka joku laittaisi kaikki kartat/rajoitimet
tyylin mistä kohtaa ohjelmaa löytyy ja mikä mikin on,
(ja vaikka koko juttu olisi siinä ei kaikki lastuja ala kuitenkka tekemään niilä tiedolla ei ammatilaisten leipä kapene)
se ei taida riitää vielä onistuneen (lastun tekoon)
sen lisäksi tarvitaan vielä
tietooa miten paljon mitäkin mihinkin kohtaan voi/kantta lisätä tai vähentää
ja sitten on vielä mootorin erilaisesta kulumisesta ym johtuvia kone kohtaisia eroja

Tiedon julkaisu saata jopa lisätä ammatilaisten töitä, kun porukka kiinostuu
aiheesta ja ostaa valmiin palvelun näitä työkseen tekeviltä

Penkki on hyvä työkalu :)

homman onistumiseen löytyy kyllä muitakin mittareita
riipuen siitä mitä haetaan jos on tärkketää että voi kertoa kuinka paljon
tehoa koneesta tulee(lukuja paperilla) on penkki esim rototest mallinen suoraan renkaan tilalle tuleva oikeestaan ainut
vaihtoehto(ei renkaan/rullan välistä luistoa)tarkoihin mittauauksiin
jos taas lukemalla ei niin väliä
yksi hyvä konsti todeta onko autosta tullut oikasti nopeampi on
lähtö varttimailin kuuselta

kun köyhällä harrastajalla(suurimalla osalla harrastajista ei taida olla) ei ole ollut
penkkiä käytössä on täytynyt tehdä koe ajoja

Noi koe ajot on kyllä tullet joskus aikas kalliksi ja on viraliseti saanut tuomarilta
luvan olla ajamatta hetkeen aikaa,
(sakoila mitä on tullut maksettun olis varmaankin saanut jo penkin hommatuun) ei voi suositeela

no tietääpä että toimii myös tosikäytössä/eikä vaan penkissä(sen takia yleensä vääntöjä,tehoja, koitettu nostaa että kiihtyvyys,huiput nousee ja ajettavuus paranee kulkimet tulee nopeemiksi ja sitten niitä myös käytetään)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Palataanpas välillä takaisin aiheeseen, eli Märssyyn.

Kävinpäs ytten luona kylässä Pyhäsalmella.
Miehellä on kyllä hienot "harrastetilat" laitettuna.
Ja penkkikin, viimeisen päälle.
Jos nelostietä ajelette Vaskikellon korkeudella, niin käykää katsomassa.
JTM-motors se taisi olla.

Tehoja lähti se entinen, tuttu ja turvallinen määrä, 187kw.
Erona edelliseen oli että nyt kuumempi päivä, vaikka penkki ottaakin sitä huomioon, niin ei se nyt tässä tapauksessa päde, kun on suuremmat suuttimet, joista on vielä ruiskutusaikaa kartasta muutettu, jolloin ohjelma laskee vääjäämättä lämpökorjausta nyt väärin.
Sekä taakse vaihdettuna Marteliuksen kammiovaimennin, joka vähän syö teho, muttei se haittaa, toimii niin hyvin, kaikki resonoivat kierrosalueet on hävinneet ja auto vastaa sisämelultaan kyllä ihan vakiota, kovasti suosittelen ko. pönttöä, mikäli vaan alle mahtuu.
Paras teho tuli, kun syöttö oli pienimmillään, eli lopussa on suuttimien varat.
Mutta vaikka selitykset kerää yhteen nippuun, jää tehoeroa edelliseen väh. kymmenen hv.
Mutta jotenkin tuntuu selvältä, että tämä ytten penkki taitaa olla todella lähellä totuutta niissä, aina sillä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa.
Jos jonkinlaisen mielipiteen nyt sanoisin, niin taitaa oikeasti näillä suuttimilla olla odotettavissa olevan max tehon määrä noin 260hv, plus/miinus 5%.
Vääntöjä näyttäisi sitten lähtevän runsaasti yli viidensadan, miten vaan uskaltaa laittaa, itse vähentelin siten, että sain sen vääntöhuipun sopivan korkeille kierroksille, kuitenkaan alavääntöä menettämättä.
Tuossa penkissä saa ahdot ensin nostettua jarrua vasten ja vasta sitten alkaa mittaus -> simuloi kyllä tosi hyvin todellista tilannetta tien päällä.

Kun käyriä on monia, niin olen koettanut "ylivetotussilla" korostaa käytössä olevia käyriä... tai sotkemiseltahan tuo kyllä näyttää..
Käyrien muodot on hyvät ja käytännön vetoaluetta on parilitraiselle dieselille kivasti, mutta tehoja ois saanut olla lissää... :lol:

Kuva
Viimeksi muokannut tuikku, To 25.06.2009 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Paljonko on syöttömäärä ohjelmassa max väännön ja huipputehon kohdilla?
Olikos sulla nyt normi amg suuttimet paikallaan?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Max syöttö ohjelmassa on 90milliä.
Ohjelman toteuttamaa en tiedä, mutta alle tuon.
...En siis ole löytänyt sitä rajoitinta ohjelmasta, muttei se max tehoja mitenkään rajoita, on se niin korkealla.
Vääntöjen kertymistä alas pitää rankasti rajoittaa.
Oikeata syöttömäärää en tiedä, eikä kukaan muukaan.
Tavan AMG,t, 1800bar, sekä suutinkartan muokkausta....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Tavan AMG,t, 1800bar, sekä suutinkartan muokkausta....
Elikkä nyt on palattu siihen minkä aluksi meiltä kaikilta opetuslapsilta kielsit :wink:

Onko oikeasti tuo 1800bar käytössa, itse olin pitkään uskossa et on 1500bar, mut viisaampi totesi ohjelmasta et vakio railpaineet ollu mulla koko ajan.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Noita raili paineit on hyvä katella/mittaila tolla MB* systeemillä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Tavan AMG,t, 1800bar, sekä suutinkartan muokkausta....
Elikkä nyt on palattu siihen minkä aluksi meiltä kaikilta opetuslapsilta kielsit :wink:

Onko oikeasti tuo 1800bar käytössa, itse olin pitkään uskossa et on 1500bar, mut viisaampi totesi ohjelmasta et vakio railpaineet ollu mulla koko ajan.
...Se on totta.
Mitäpä tuota kieltämään, itsehän tuon kirjoitin.
Olen kyllä pyrkinyt täällä ihan rehellisesti kertomaan tekoseni.

Hyödystä en sitten niin kamalan vakuuttunut olekkaan.
Muutamalla prosentilla ensin Ohenmäellä kokeilin...ja teho nousi.
Kun muutos oli niin pieni vielä kaksinkertaisenakin, niin kuvittelin tehon nousevan sen toisenkin 10 heppaa, mutta ei sitten noussutkaan...
Mulla kun on vakiona tässä tosi pienet suuttimet, niin se meinaa, että vakiossa suutinkartassa on jo paljon ruiskutusaikaa, eipä näytä olevan onni ja autuus ruveta sitä oikein jatkamaan.
Pitäisi olla se oma dyno, niin ettei tarvitsisi aina toisten jaloissa pyöriä.
Selviäisi moni juttu samontein.


Railpaineet näkee ihan ilmaisohjelmillakin.
Käsittääkseni mulla on muutos tehty niin, että jos se ei toteutuisi -> vikatila.

Taas tuntuu vähän siltä, että saatoin sen rajoittimen löytää.
Nyt se vois jopa ollakkin oikea.
Samantyylinen 2D kartta, kun esim. mappianturillakin.
EDIT: Ei ollut oikea.....
Viimeksi muokannut tuikku, Su 28.06.2009 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Omassa ohjelmassa noitten suutinkarttojen kanssa muokatessa sai noin 4-6hp/sylinteri lisää tehoa samassa penkissä.

Se on totta pitäisi olla oma penkki , että saisi hiertää ton oman ohjelman kohdilleen. No käydään penkissä silloin kun on tarvetta (onneksi lähimpään penkkiin on matkaa n,10km, toiseen 12km :) )
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sinun autosi ohjelmassa se rajoitus on sen verran alhaalla, että suutinkarttojen napluusta on jotain etuakin.
Lisäksi edc-15 boxissa ne taitaa kohti hyvin toimiakkin.

Ihan perusjuttu tieten on, että sitä "käyttämätöntä" ruiskutusaikaa pitää oikeasti olla olemassa, muuten siitä ajan lisäämisestä ei tieten ole kun harmia.

Kyllä Mika aivan varmasti sen rajoituksen tietää....ja senkin, miten se poistetaan, mutta se ei ole ilmeisesti halunnut sitä vaan näyttää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuopiossa kävin välillä autoa rääkkyyttämässä.
...Joku tunteeton vollkarikuski sitä päivän penkissä poljetti...

Alunperin oli kyllä tarkoitus säädellä ihan jonkun toisen autoa, mutta menipä tuo päivä kivasti näinkin.

270cdi,n kykin/vauhtipyörä paketin väännökeston raja näyttäsi olevan sellainen, että jos 2000-2200rpm mennään jo reilusti yli 500nm väännöillä (ehken 530-540), niin vauhtipyörä kahdella suurimmalla vaihteella alkaa kevyesti pohjailemaan, muttei kytkin (vielä) luista.

Ihan kivasti toisaalta kuutosellakin lähtee kiihtymään.

Mutta jos sen väännön max kohdan hiissaa pikkuisen ylemmäksi ja aivan vähänkään rajoittaa syöttöjä, eli jotain max 530nm/2500rpm tasoon, niin mitään ylimääräistä tutinaa ei enää tule.

Eli, kytkimen väännönkestävyyteen pelkän määrän lisäksi vaikuttaa myös se, miten äkkiä se vääntö tulee ja miten pienillä kierroksilla.
Vääntövoima varmaan tasoittuu kierrosten noustessa ja voimansiirto kestää rasituksen paremmin, kun yksittäiset iskut tulee tiheämmin.

Volkarin ahdin herää tosi hyvin ja toimii paineohjatussa systeemissä hyvin, kun imusiipi on sen mallinen, joka alkaa heti tehdä painetta.
4800rpm kohdalla on ahtoja 1,75bar ja pakopainetta 2,6bar.

Melkein kuitenkin sanoisin, että 320cdi,n ahtimessa voisi tehonkestoa olla enemmän, pakopainetta ainaskin vähemmän.
Ja mersun oma hadin tosiaan helppo laittaa alkup. pakosarjaan.
Heräävyys ei ole kuitenkaan yhtä hyvä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti: Ja tuota karttojen puuttumista ei huomaa noista EDC16CP31 ecuista (sama ongelma on muuten sitten 2.8CRD Jeepeissä, ask how I know...) koska niissä kyllä on kaikki kartat mitä tarvitaan, mutta ECU ei lue sitä muistialuetta...
Tällainen juttu voi näköjään sattua ihan tuttua tutummassakin mallissa...
Tiedän nyt kyllä tunteen...

Näköjään voi käydä niinkin, kun jollain, ilmeisesti korjaamotyökalulla tehdään ohjelmistopäivitys, niin että esim.kaksatanen "päivittyy" 220,seksi.
Silloin kaapeli ilmeisesti lukee ecun antamien tietojen mukaisesti "oikeat" muistialueet, mutta muutettu ohjelma ei kokonaisuudessaan olekkaan kaapelin lukemalla muistialueella.
Siis ecussa olevat tunnisteet ja sisällä oleva ohjelmisto eivät olekkaan yhteneväiset.

EDC-16 boxissa mersulla on (tietysti) ihan omat juttunsa.
Tyypillisesti kaasupolkimia on useampi ja mersun jutussa jokaiselle kaasupolkimelle on oma egr, savukartta, väännönrajoitin ja ahtopaineen pyyntikartta.
Aika monesti ne on keskenään samanlaiset, mutta se ei nyt ole tärkeää.
Tärkeää on se, että noita pitäisi muuttaa, jos meinaa tehoa saada.
Kaikille kaasupolkimille on sitten muistin "lopussa" yhteisetkin kartat, suuttimille, ahtimelle....

Eli, jos joku "ylimääräisen" kaasupolkimen "karttapaketti" jää lukematta, saa kyllä loppuun ohjelmaan tehdä aivan oikeitakin muutoksia, miten haluaa ja ne ei vaikuta, kun ne ovat juuri käytössä olevan lukualueen ulkopuolella, eivätkä siis muutu mitenkään.

-> Auto säilyy vakiona ja naamat on kumman näköiset.
Jälkeenpäin ajatellen tuon voisi helposti kokeilla rajoittamalla väännönrajoittimesta tehon jonnekkin 50,een hv,n.
Silloin heti huomaisi, onko ko. kartat edes käytössä.
Äkki pukkii, äkki pukkii.....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti: Ja tuota karttojen puuttumista ei huomaa noista EDC16CP31 ecuista (sama ongelma on muuten sitten 2.8CRD Jeepeissä, ask how I know...) koska niissä kyllä on kaikki kartat mitä tarvitaan, mutta ECU ei lue sitä muistialuetta...
Tällainen juttu voi näköjään sattua ihan tuttua tutummassakin mallissa...
Tiedän nyt kyllä tunteen...

Näköjään voi käydä niinkin, kun jollain, ilmeisesti korjaamotyökalulla tehdään ohjelmistopäivitys, niin että esim.kaksatanen "päivittyy" 220,seksi.
Silloin kaapeli ilmeisesti lukee ecun antamien tietojen mukaisesti "oikeat" muistialueet, mutta muutettu ohjelma ei kokonaisuudessaan olekkaan kaapelin lukemalla muistialueella.
Siis ecussa olevat tunnisteet ja sisällä oleva ohjelmisto eivät olekkaan yhteneväiset.

EDC-16 boxissa mersulla on (tietysti) ihan omat juttunsa.
Tyypillisesti kaasupolkimia on useampi ja mersun jutussa jokaiselle kaasupolkimelle on oma egr, savukartta, väännönrajoitin ja ahtopaineen pyyntikartta.
Aika monesti ne on keskenään samanlaiset, mutta se ei nyt ole tärkeää.
Tärkeää on se, että noita pitäisi muuttaa, jos meinaa tehoa saada.
Kaikille kaasupolkimille on sitten muistin "lopussa" yhteisetkin kartat, suuttimille, ahtimelle....

Eli, jos joku "ylimääräisen" kaasupolkimen "karttapaketti" jää lukematta, saa kyllä loppuun ohjelmaan tehdä aivan oikeitakin muutoksia, miten haluaa ja ne ei vaikuta, kun ne ovat juuri käytössä olevan lukualueen ulkopuolella, eivätkä siis muutu mitenkään.

-> Auto säilyy vakiona ja naamat on kumman näköiset.
Jälkeenpäin ajatellen tuon voisi helposti kokeilla rajoittamalla väännönrajoittimesta tehon jonnekkin 50,een hv,n.
Silloin heti huomaisi, onko ko. kartat edes käytössä.
Äkki pukkii, äkki pukkii.....
noinhan se menee joutuu kokeilemaan... kokeilemaan, tukimaan, opetelemaan penkki on tossa hyvä apu, mutta jos ei saa ohjelmasta kaikkia tärkeitä kohtia auki ei auta kokeilut
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin...
Kaapeli on ollut taas muutaman päivän kotonakin ja jotain on päästy taas kokeilemaan.

Edc-15 boxin syöttömäärän rajoitin, joka vaihtelee ja käytännössä aiheuttaa tilanteen, jossa esim. 200cdi,stä ei lastulla saisikaan 220,sen tehoja ihan "oikeinkin" lastutettuna, on ratkennut ja käytännössä kokeiltukkin.
220cdi,ssä rajoitin on jo valmiiksi tehtaan jäljiltä niin korkealla, ettei sen rustaamisesta normitilanteessa ole mitään järkeä.
Max teho ei muutu, vääntöjä saa lisää halutessaan.

Oman autoni (edc-16) limitteriä en ilmeisesti vieläkään ole löytänyt.
Flektin saan kyllä käyttäytymään kummallisesti, jos halutaan....ja muutakin omituista, missä ei ole mitään älyä. :lol:

Toisaalta kun tuo flektin toiminta selvisi, niin siihen saa vaikka sellaisen asetuksen, että aina kaasupohjassa se alkaa hurisemaan...voisi olla vaikka pikkucoolerille ihan kiva asetus.
Maksimaalinen viilennys alkaa heti, eikä vasta sitten, kun tilanne on jo huolestuttavan ja toivottoman välimaastossa.
Mutta tiedä sitten onko mitään käytännön hyötyä kumminkaan.

Luulisin, että syöttömäärää ei rajoitetakkaan millään eri millimäärällä, olen kaikki sinne viittaavatkin arvot (~500kpl) käynyt nyt yksitellen läpi.
Vaan että asia hoidetaan esim pulssisuhteen kautta.
Voisikko kaaupolkimelle olla max pulssisuhteen kartta ?
Tai vastaavaa, kerroin se ei ole, koska syötön määrä pysähtyy tiettyyn arvoon, joka on kuiteskin selvästi alle ohjelman sadan millin arvon, jonka jälkeen arvoa ei kannata enää nostaa...
Penkin omistajillehan tämä on arkipäivää, mutta luulisin pääseväni itsekkin "ongelmaan" kunnolla käsiksi viimeistään, kunhan Staari saapuu.
Ja pitäisi kait se vaccommikin hommata, niin olisi niissäkin edes joku työkalu, jolla pysyy todellisten syöttömäärien kanssa "kartalla", kun ei ole oikein muutenkaan keinoa saada pienetkin muutokset näkyviin.
...Täytyy hankkia sitten toinenkin tunnus, jotta voi salassa kysellä neuvoja volkkarimiehiltä...:lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Edc-15 boxin syöttömäärän rajoitin, joka vaihtelee ja käytännössä aiheuttaa tilanteen, jossa esim. 200cdi,stä ei lastulla saisikaan 220,sen tehoja ihan "oikeinkin" lastutettuna, on ratkennut ja käytännössä kokeiltukkin.
220cdi,ssä rajoitin on jo valmiiksi tehtaan jäljiltä niin korkealla, ettei sen rustaamisesta normitilanteessa ole mitään järkeä.
Max teho ei muutu, vääntöjä saa lisää halutessaan.
Kehtaatko kertoo onko tossa mun 270cdi ohjelmassa huipputehon rajoittava tekijä tuo syöttömäärän rajoitin, vai vieläkö jatketaan "huijaamalla"..

Ootko muuten saanut minkälaisia tuloksia tosta 270cdistä?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Edc-15 boxin syöttömäärän rajoitin, joka vaihtelee ja käytännössä aiheuttaa tilanteen, jossa esim. 200cdi,stä ei lastulla saisikaan 220,sen tehoja ihan "oikeinkin" lastutettuna, on ratkennut ja käytännössä kokeiltukkin.
220cdi,ssä rajoitin on jo valmiiksi tehtaan jäljiltä niin korkealla, ettei sen rustaamisesta normitilanteessa ole mitään järkeä.
Max teho ei muutu, vääntöjä saa lisää halutessaan.
Kehtaatko kertoo onko tossa mun 270cdi ohjelmassa huipputehon rajoittava tekijä tuo syöttömäärän rajoitin, vai vieläkö jatketaan "huijaamalla"..
Ootko muuten saanut minkälaisia tuloksia tosta 270cdistä?
Kyllä sinä voit suutinkartan kahdelle ylimmälle portaalle lisätä vaikka sen "perinteisen" viisiprosenttisen, jonka keskieuroopan tuunaajatkin sinne laittaa.
Seuraaville akselaille sitten aina prosentti vähemmän.
CLK,ssa on vakiona jo vähän suuremmat suuttimet, jolloin ajatkin siellä suutinkartassa on meidän "duunareitten" malleja lyhemmät.
Siis aikaa ei kannata jatkaa, jollei siihen todellisuudessakin ole "tilaa".

Ahtoja pitää olla vähintään se 1,5bar -> 4400rpm asti, jolloin pyörrekkin säilyy hyvänä.
Luulisin, ettei 1,6baariakaan ole vielä liikaa.
Kun ruiskutusaikaa maksimoidaan, niin ahtoja kannattaa laittaa niin paljon, kun mihin ahdin vaan pystyy - parantaa vaan sitä pyörrettä sylinterissä, vaikkei ilmaa välttämättä määrällisesti lisäisikkään.
Silläkeinon saadaan todellakin kaikki happi käyttöön.

4500rpm yli ei vetoja toinna juuri laittaa, jollei sitten korjaa ohjelmasta rajoitinta, joka alkaa pudottamaan ruiskutuspainetta tuossa paikkeilla.

Eipä ole taidettu yhtäkään mitata minun lastuttamistani 270cdi,stä.
Ja kokeilut olen suorittanut sellaissa autoissa, joissa ne pysyy tallessa ja painuvat ajan kanssa unholaan... :)
Ihan tavan lastutuksissa ei kannata kaikkea sinne ohjelmaan laittaa...
Yhden autossa kokeillaan yhtä juttua ja toisen toista.
Siksikin tässä nyt ollaan siinä vaiheessa, että pitää saada lisää työkaluja.


Mielestäni, tai olen ihan varma, että nämä meidän "omat" ammattilaiset täällä, mikat, dera ja kumppanit tietääkin tämän edc-15 jutun, ne on huomanneet sen väkisellä, kun ovat syöttömääriä ja tehoja kokeilleet lastuttamissaan autoissa.
Ja tietävät myös, miten tehoa saadaan haluttu määrä....ja vieläpä senkin, miten "juttu" piilotetaan jälkipolvilta.
Ja sitten on tietty eri juttunsa, kenen autoon ne haluaa mitäkin tehdä.

Yhtä varmaa on, että "valmislastuissa" asia on vielä ratkaisematta....pitkään.
Kysymys ei aina ole tiedostakaan, kyllä ulkomailla on paljon tietoa....varmaan enemmän kuin täällä, mutta harvassa ja samat valmiit tuunaukset kiertää vielä pitkään, ennenkuin niitä "päivitetään".
Varma merkki siitä, että tietoa ei oikein ole, on se että "kaikki irti lastu" tehdään lisäämällä sieltä suutinkartasta sitä aikaa, kun ei muuten saada tehoa enää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Näytäs jonkunlainen rajoitin olevan noissa 200/220 joka rajaa ohjelmassa xxxrpm kohdalle 200:sen ohjelmasssa xxx maksimin ja 220:sen xxxx.
Luulis et tosta rajoittimesta tulee teho erot..

Tiedä sitten onko vielä eri ohjelmissa eroa, omassa näyttäs olevan sen verran korkealla et ei ainakaan vielä tarvitse koskea. (jos nyt löysin oikean kohdan ohjelmasta)

edit. korjattu tekstiä, koska kirjoitetttu puuta heinää uudelleen tarkastuksessa..
Viimeksi muokannut joskami, To 16.07.2009 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, olet löytänyt kaasupolkimet.
Noiden pähkäilystä se kummastelu minullakin lähti.
Tai oikeastaan sitten siitä, kun kaksatasen kaasupolkimen tilalle siirtää sen toisen ja testaa rullilla tulokset.
-Meneekin naamat kumman näköiseksi, kun mitään ei tapahdukkaan, mutta se on toinen juttu se.... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Kaasupoljin on erikseen ja nää näkyy erikseeen.
Tää ainakin toimi rajoittimena, ei karttana.
Äsken vielä omasta penkissä tehdyssä ohjelmasta löyty, vähän niin kuin olis vinkkinä tuo kohta jätetty. Löyty samalla paljon muutakin, muutettuja rajoittimia..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Miksei vaan vertaa 200/220 ohjelmia päällekkäin, sieltä ne erot löytää helpoiten, myös nuo rajoittimet...
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

dera kirjoitti:Miksei vaan vertaa 200/220 ohjelmia päällekkäin, sieltä ne erot löytää helpoiten, myös nuo rajoittimet...
Juuri niin vajaa puol tuntia.. Ei vaan aikaisemmin tullu ajateltua siltä kantilta.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:
dera kirjoitti:Miksei vaan vertaa 200/220 ohjelmia päällekkäin, sieltä ne erot löytää helpoiten, myös nuo rajoittimet...
Juuri niin vajaa puol tuntia.. Ei vaan aikaisemmin tullu ajateltua siltä kantilta.
Niin...ensimmäinen osa ongelman ratkaisua on juurikin se, että tunnistaa, tai tunnustaa, että jokin nyt ei toimi niinkuin kuvittelen...

Mutta tosiaan, penkin omistajilla on se etu, että ne löytää nuo rajoitukset tuotapikaa, meille harrastajille se on pitemmän puurtamisen tulos, kun ei tuo ohjelmointi ole vielä muutenkaan niin valtavissa kantimissa.
Ei uskalla oikein takkia auki heilua...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
No niin...
Kaapeli on ollut taas muutaman päivän kotonakin ja jotain on päästy taas kokeilemaan.

Edc-15 boxin syöttömäärän rajoitin, joka vaihtelee ja käytännössä aiheuttaa tilanteen, jossa esim. 200cdi,stä ei lastulla saisikaan 220,sen tehoja ihan "oikeinkin" lastutettuna, on ratkennut ja käytännössä kokeiltukkin.
220cdi,ssä rajoitin on jo valmiiksi tehtaan jäljiltä niin korkealla, ettei sen rustaamisesta normitilanteessa ole mitään järkeä.
Max teho ei muutu, vääntöjä saa lisää halutessaan.

Oman autoni (edc-16) limitteriä en ilmeisesti vieläkään ole löytänyt.
Flektin saan kyllä käyttäytymään kummallisesti, jos halutaan....ja muutakin omituista, missä ei ole mitään älyä. :lol:

Toisaalta kun tuo flektin toiminta selvisi, niin siihen saa vaikka sellaisen asetuksen, että aina kaasupohjassa se alkaa hurisemaan...voisi olla vaikka pikkucoolerille ihan kiva asetus.
Maksimaalinen viilennys alkaa heti, eikä vasta sitten, kun tilanne on jo huolestuttavan ja toivottoman välimaastossa.
Mutta tiedä sitten onko mitään käytännön hyötyä kumminkaan.

Luulisin, että syöttömäärää ei rajoitetakkaan millään eri millimäärällä, olen kaikki sinne viittaavatkin arvot (~500kpl) käynyt nyt yksitellen läpi.
Vaan että asia hoidetaan esim pulssisuhteen kautta.
Voisikko kaaupolkimelle olla max pulssisuhteen kartta ?
Tai vastaavaa, kerroin se ei ole, koska syötön määrä pysähtyy tiettyyn arvoon, joka on kuiteskin selvästi alle ohjelman sadan millin arvon, jonka jälkeen arvoa ei kannata enää nostaa...
Penkin omistajillehan tämä on arkipäivää, mutta luulisin pääseväni itsekkin "ongelmaan" kunnolla käsiksi viimeistään, kunhan Staari saapuu.
Ja pitäisi kait se vaccommikin hommata, niin olisi niissäkin edes joku työkalu, jolla pysyy todellisten syöttömäärien kanssa "kartalla", kun ei ole oikein muutenkaan keinoa saada pienetkin muutokset näkyviin.
...Täytyy hankkia sitten toinenkin tunnus, jotta voi salassa kysellä neuvoja volkkarimiehiltä...:lol:
Kaluston päivitys tarvetta olis tääläkin


Toi Piuha(mikä seikkailee ajoittain jossain)+winols mistä ne hommasit ja paljonko maksoi?

muutkin mistää olette hankkineet kalustoa?

kysyin tota winolsi suoraan ECW:ltä vastaus kun lopulta tuli oli aikaa nihkeetä lainaus:If you are a dealers or tuning company send us your price list requests including your company's name/logo per fax samaa sanovat sivuilaan

Oletko tukikinut noiten 500yksitäisen lisäksi yhteis vaikutukisi?
mistä otit staarin kallis?
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

WinOLS-lisenssi 1600EUR, checksum-modulit 300-900EUR/kpl, MPPS stand alone karvan päälle tonnin, nousee kohta hieman.

Hinnat alv 0%.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:WinOLS-lisenssi 1600EUR, checksum-modulit 300-900EUR/kpl, MPPS stand alone karvan päälle tonnin, nousee kohta hieman.

Hinnat alv 0%.
Juu, noinhan se on
MPPS,n mukana tulee aika rajoitteinen käypäisyys.
Oikeastaan vaan dieseleitä hyvin, mutta se on mulle vaan plussaa.
Näyttää, että myös laskee checsumman kaikkiin tavallisimpiin ecuihin, vaikkei sitä luvata.
Ongelmaecut on ongelmia tällekkin.
BMW,n EDC-16,sta kirjoituspuute sattuu kaikista eniten.
Ja sitä vaivaa ei oikein halvalla näköjään luotettavasti saa nyt korjattua.
Bdm + summa taitaa olla halvinta apua nyt vielä.

Kaiken tavaran hinta löytyy netistä.

Kaikki potentiaaliset arvot on tarkastettu, kokeilemalla.
Mitään yksittäistä arvoa, tai max määrän karttaa en ole löytänyt, vielä.
Arvo on rajattu jotenkin muuten, kun millimääränä.
Vaikutus varsinaisesti tehoonhan on lähinnä marginaalinen.
Muttamutta... ongelma syö miestä, niin sanoakseni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti: BMW,n EDC-16,sta kirjoituspuute sattuu kaikista eniten.
MPPSää varsin lähellä olevat pikkulintuni lauloivat että tähän pitäisi olla tulossa helpotusta lähiaikoina.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:
tuikku kirjoitti: BMW,n EDC-16,sta kirjoituspuute sattuu kaikista eniten.
MPPSää varsin lähellä olevat pikkulintuni lauloivat että tähän pitäisi olla tulossa helpotusta lähiaikoina.
..Jaahas
Sittenpäs siellä onkin käytännössä kaikki mallit, joita minä luulisin tarvitsevani.

....Toisellekkin kaapelille olisi tilaa ja tilaustakin.
Minkähänlainen kapistus olisi tuo "kloonamaton" Galletto, kun kiinalaisen sosialismin saastuttamakin on kovin kätevä....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin