Tällainen tuontiautotarina, kyseessä siis se 450 SEL 6.9. Lähdin aamulla junalla Lahteen ja sieltä kaverin kanssa hakemaan autoa Kaukokiidon tulliterminaalista Hämeenlinnassa, maksoin tullit ja alvit ym maksut tässä viikolla. Otettiin kaverin autoon mukaan erilaisia nesteitä, akku ja kaapelit.
Ostin auton suoraan ajosta. Hämeenlinnan terminaalissa auto kyyhötti keula alhaalla, etuhiekkapeli vääntyneenä. Kontin purkaneet kaverit sanoivat että eivät olleet yrittäneet käynnistää autoa vaan varovasti siirtäneet parkkikselle. Auto oli ollut merikontissa alimmaisena koska takakontin päälle oli valunut öjyä ja muitakin roskia oli näkyvissä. Katolla oli kävelty; tennarinjälkiä näkyi molempien C-pilarien ja katon yhtymiskohdassa, onneksi siinä kohtaa on pelti vahvaa ja ei ollut tullut painumia. Konepellissa oli painuma mitä ei ollut Losin terminaalissa otetuissa detaljikuvissa eli lähtötilanne oli dokumentoitu onneksi.
Virta-avaimesta kokeiltuna ei eloa missään. Apuakku rinnalle ja kaapelit kiinni. Virrat päälle, bensapumppu ei surahda ja tankki näyttää tyhjää. Kannusta bensaa tankkiin viitisen litraa, alkaa lorottaamaan alle eli tuli suoraan läpi. Homma tyssäsi siihen, ei ollut tunkkia eikä haalareita mukana. Terminaalin henkilökunta juoksee paikalle ja toteaa vuodon, haetaan öljyntorjuntaimeytysaineita paikan päälle.
Soitto hinauspalveluun, onneksi saatiin lavettiauto paikalle melkein heti ja SEL kyytiin varoen etuhelmaa, vaati lisälankkuja eturenkaiden alle ennen kun vinssillä saatiin lavetin kyytiin. Lavettiauto lähti kuormattuna kohti Lahtea, vaati hieman $$$ eiku €€€ . Me lähdimme lounaalle.
Saavuimme vatsat täynnä kaverin pajalle Lahteen ja lavettiauto oli jo siellä. Mersu kyydistä ja tunkilla perse ylös. Tankilta pumpulle menevä letku oli jo kertaallen jatkettu ja vuoti vanhan letkun päästä klemmarin alta. Lyhennettiin vanhaa letkua ja haettiin tarvikeliikkeestä uutta letkua ja klemmareita. Käytiin kahdessa ei putkassa kysymässä bensapumppua; ei ollut, tilaamalla vain hintaan 160 eurolla. Ostettu moottoriöljyä, ATF 220 lientä sekä ZH-M lientä varmuuden vuoksi.
Remontin korjausta ja bensaa tankkiin, on tiivis. Tehty havainto että tämän auton bensapumppu ei surahda kun virrat laittaa päälle, vaan alkaa surisemaan starttauksen yhteydessä vasta. Apuakulla ja kaapeleilla käyntiin, lisäbensaa tarvittiin hieman määräjakajan lautaselle. Kierrokset nousi 4 tonniin, keula alkoi kohota heti. Sammutettiin auto ja piti purkaa ilmeisimmin merirahdin aikana hapettunut kaasuvivusto, kaveri tiesi niksit mistä se ahdisti.
Todettiin paisuntasäilö tyhjäksi. Lisättiin sinne sopivaa sekoitusta useita litroja. Alkoi vuotaa jostain syylarin alta ulos heti. Nyt kun keula oli ylhäällä huomattiin että syylarin alaosa ajettu ihan länään, rutussa siis ja vuoti ainakin kahdesta eri kohdasta. Kuljetusvaurio siis jossa etuhelma myös rikottu.
Kumminkin käynnistettiin auto ja kierrokset asettui alas, kaasu pelasi, ajoin siinä pihalla hieman ja auto vaikutti toimivan paitsi kusi sitä nestettä alleen.
Todettiin että syylari pitää joko korjauttaa taikka uusia kokonaan. Mistähän tällaisen saisi

. Auto jäi Lahteen ja valitsin pihalta "sijaisauton" joka käytiin katsastuskonttorilla ottamassa liikenteeseen ja suuntasin kotiin.
Että tällaista

.