Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

tn62634 kirjoitti:
sportsman kirjoitti: Finnlinesillä tulin takaisin Suomeen ja hytti omassa käytössä sekä auto , hinta oli 576 euroa . Joten en löydä syytä lähteä ajamaan Ruotsin läpi. Lisäksi
Saksan oluet on hyviä ja hyvä paikka on ostaa ne satamasta . Vai pitääkö joku , Rostokker olut 0,5 litraa 24 kpl hinta 13,95 euroa , kalliina ?

Ai niin se auto. Ostin W203-220 cdi facelilf-farkun . Tuonti ei minusta juurikaan rahallisesti kannata , mutta en toisaalta löydä Suomesta sillä hinnalla mitä auto minulle maksoi (auton kokonaishinta minulle Suomen kilvissä) , mitään vastaavaa nettiauton tarjonnasta...
Noh.. Ajo esim. Flensburgista Turkuun laivan ja hytin kanssa maksaa noin 220 euroa eli on tuo Finnlines minulle kallis, kun olen persaukinen. Berliinin Alexanderplatzin Pennyssä oli Gutshaus-olut 0,5 litraa 20 kpl hintaan 4,69 euroa plus pantti. Sitä pidin halpana. :)

Mutta onnea uudelle autolle! :)
Flensburiin pitää ajaa Hampurista 160 km ja lisäksi 963 kilometriä Flensburista Tukhomaan . Äkkiseltään jos laskee , että polttoainetta menee 1123 kilometrin matkalle n 73 litraa
(jos keskikulutus olisi 6,5 litraa dieseliä ) eli polttoaine maksaa sen n 95 euroa ja lisäksi siltamaksut sen n 60 euroa yht 155 + laiva Turkuun ja polttoaineet Turusta eteenpäin ...
Lisäksi olutta(kuraa ) saa toki satamasta jopa 9,5 euroa 25*0,5 litran olut laatikko (voi ostaa ilman pantteja ) , joten edelleen kyllä ihmettelen mitä säästää jos ajaa tuon 1123 km lisämatkan , jos haluaa tuoda tuliaiset tullessaan .Lisäksi tulee yleensä vielä yksi lisäyö hotellissa , mutta onhan se Ruotsin läpiajo mukavaa viihdettä :)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

sportsman kirjoitti:mutta onhan se Ruotsin läpiajo mukavaa viihdettä :)
Se laivamatka Saksasta vasta ratkiriemukas onkin.

Jokainen tyylillään, minulla on yleensä aina vähintään yksi koira kyydissä, joten laivalla mennään niin lyhyt pätkä kuin mahdollista.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

sportsman kirjoitti: Flensburiin pitää ajaa Hampurista 160 km
Ei se Finnlineskaan taida Hampurista lähteä?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Joo. Hampurista Skandinavienkai-laituriin on 81 km. Lisäksi laskin keskikulutuksen 5,5 litran kulutuksella (viimeksi ajotietokone näytti 4,8 litraa sadalle Hampuri-Tukholma -välille). Diesel maksoi Hampurissa 1,29e/litra. Eli matka Hampurista Tanskan siltoja käyttäen Vikingin Terminaaliin Tukholmaan on 1116 km miinus 81 km erotus jos ajaisi sinne Lyypekkiin eli 1035 km ylimääräistä ajoa. Toki sitten vielä Turusta tai Helsingistä eteenpäin, mutta silloin ollaan jo Suomen kamaralla ja on eroa missä ihmiset asuvat Suomessa.

Mutta laskisin siis näin: Dieseliä 1035 km ja kulutus 5,5 sadalla ja hinta 1,30e saadaan 74e polttoaineeseen (+auton kuluminen ym). Silloilla lähetintä käyttäen hinta on kahdelta maksulliselta sillalta 52e ja Viking Line taitaa ottaa Viking-klubilaiselta autolta ja hytiltä alkaen 71e.

Näin ollen hinnaksi tulee 74e+52e+71e=197. Jos menee johonkin Budget-hyttiin, näytti hinta olevan autolle ja hytille vieläkin halvempi 53e. Mutta hintaluokka 200-250e lienee varsin realistinen Hampurista Turkuun saapumiselle.

Itse en kaljaa tuo tullessani, mutta myös Tanskan ja Saksan rajalla on jokin alkoholin rajakauppa, josta saanee pantitonta kamaa vastaavasti.

ja kuten tj86430 mainitsi, en myöskään itse välitä istua laivoissa yhtään enempää kuin on pakko. Erityisesti olen kuullut näistä Finnlinesin aluksista huonoa, että siellä ei ole mitään muuta tekemistä kuin syöminen ja nukkuminen ja taso on muutenkin mikä on. Vaikkei Ruotsin läpi ajaminenkaan mitään hohdokasta ole, istun silti paljon mielummin Mersun ratissa 10 tuntia. Lisäksi se laiva lähtee Lyypekistä kolmen aikaan yöllä, joka ei ole kivoin lähtöaika ja matka kestää 29 tuntia.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

tn62634 kirjoitti:Joo. Hampurista Skandinavienkai-laituriin on 81 km. Lisäksi laskin keskikulutuksen 5,5 litran kulutuksella (viimeksi ajotietokone näytti 4,8 litraa sadalle Hampuri-Tukholma -välille). Diesel maksoi Hampurissa 1,29e/litra. Eli matka Hampurista Tanskan siltoja käyttäen Vikingin Terminaaliin Tukholmaan on 1116 km miinus 81 km erotus jos ajaisi sinne Lyypekkiin eli 1035 km ylimääräistä ajoa. Toki sitten vielä Turusta tai Helsingistä eteenpäin, mutta silloin ollaan jo Suomen kamaralla ja on eroa missä ihmiset asuvat Suomessa.

Mutta laskisin siis näin: Dieseliä 1035 km ja kulutus 5,5 sadalla ja hinta 1,30e saadaan 74e polttoaineeseen (+auton kuluminen ym). Silloilla lähetintä käyttäen hinta on kahdelta maksulliselta sillalta 52e ja Viking Line taitaa ottaa Viking-klubilaiselta autolta ja hytiltä alkaen 71e.

Näin ollen hinnaksi tulee 74e+52e+71e=197. Jos menee johonkin Budget-hyttiin, näytti hinta olevan autolle ja hytille vieläkin halvempi 53e. Mutta hintaluokka 200-250e lienee varsin realistinen Hampurista Turkuun saapumiselle.

Itse en kaljaa tuo tullessani, mutta myös Tanskan ja Saksan rajalla on jokin alkoholin rajakauppa, josta saanee pantitonta kamaa vastaavasti.

ja kuten tj86430 mainitsi, en myöskään itse välitä istua laivoissa yhtään enempää kuin on pakko. Erityisesti olen kuullut näistä Finnlinesin aluksista huonoa, että siellä ei ole mitään muuta tekemistä kuin syöminen ja nukkuminen ja taso on muutenkin mikä on. Vaikkei Ruotsin läpi ajaminenkaan mitään hohdokasta ole, istun silti paljon mielummin Mersun ratissa 10 tuntia. Lisäksi se laiva lähtee Lyypekistä kolmen aikaan yöllä, joka ei ole kivoin lähtöaika ja matka kestää 29 tuntia.

Minusta laivat on ihan ok. Hintaa saa alaspäin etukorteilla (esim autoliiton jäsen ) tai jos matkustaa lowseason aikaan . Tiestysti voi ostaa vain airseat paikan ilman hyttiä . On wifi ja jopa tv-hytissä. Laivaan pääsee 23.30 ja laiva lähtee kun lastaus on valmis . Laivassa on surkea kuntosali ja ok sauna (ilmaisia) . Mutta toki jollakin voi olla viihtyisämpää Ruotsin moottoritiellä ... :)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Saanen huomauttaa noihin kulutuslaskelmiin, että kaikki ei tuo tuollaisia alle kympin kuluttavia söpöjä autoja.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

Tällainen tuontiautotarina, kyseessä siis se 450 SEL 6.9. Lähdin aamulla junalla Lahteen ja sieltä kaverin kanssa hakemaan autoa Kaukokiidon tulliterminaalista Hämeenlinnassa, maksoin tullit ja alvit ym maksut tässä viikolla. Otettiin kaverin autoon mukaan erilaisia nesteitä, akku ja kaapelit.

Ostin auton suoraan ajosta. Hämeenlinnan terminaalissa auto kyyhötti keula alhaalla, etuhiekkapeli vääntyneenä. Kontin purkaneet kaverit sanoivat että eivät olleet yrittäneet käynnistää autoa vaan varovasti siirtäneet parkkikselle. Auto oli ollut merikontissa alimmaisena koska takakontin päälle oli valunut öjyä ja muitakin roskia oli näkyvissä. Katolla oli kävelty; tennarinjälkiä näkyi molempien C-pilarien ja katon yhtymiskohdassa, onneksi siinä kohtaa on pelti vahvaa ja ei ollut tullut painumia. Konepellissa oli painuma mitä ei ollut Losin terminaalissa otetuissa detaljikuvissa eli lähtötilanne oli dokumentoitu onneksi.

Virta-avaimesta kokeiltuna ei eloa missään. Apuakku rinnalle ja kaapelit kiinni. Virrat päälle, bensapumppu ei surahda ja tankki näyttää tyhjää. Kannusta bensaa tankkiin viitisen litraa, alkaa lorottaamaan alle eli tuli suoraan läpi. Homma tyssäsi siihen, ei ollut tunkkia eikä haalareita mukana. Terminaalin henkilökunta juoksee paikalle ja toteaa vuodon, haetaan öljyntorjuntaimeytysaineita paikan päälle.

Soitto hinauspalveluun, onneksi saatiin lavettiauto paikalle melkein heti ja SEL kyytiin varoen etuhelmaa, vaati lisälankkuja eturenkaiden alle ennen kun vinssillä saatiin lavetin kyytiin. Lavettiauto lähti kuormattuna kohti Lahtea, vaati hieman $$$ eiku €€€ . Me lähdimme lounaalle.

Saavuimme vatsat täynnä kaverin pajalle Lahteen ja lavettiauto oli jo siellä. Mersu kyydistä ja tunkilla perse ylös. Tankilta pumpulle menevä letku oli jo kertaallen jatkettu ja vuoti vanhan letkun päästä klemmarin alta. Lyhennettiin vanhaa letkua ja haettiin tarvikeliikkeestä uutta letkua ja klemmareita. Käytiin kahdessa ei putkassa kysymässä bensapumppua; ei ollut, tilaamalla vain hintaan 160 eurolla. Ostettu moottoriöljyä, ATF 220 lientä sekä ZH-M lientä varmuuden vuoksi.

Remontin korjausta ja bensaa tankkiin, on tiivis. Tehty havainto että tämän auton bensapumppu ei surahda kun virrat laittaa päälle, vaan alkaa surisemaan starttauksen yhteydessä vasta. Apuakulla ja kaapeleilla käyntiin, lisäbensaa tarvittiin hieman määräjakajan lautaselle. Kierrokset nousi 4 tonniin, keula alkoi kohota heti. Sammutettiin auto ja piti purkaa ilmeisimmin merirahdin aikana hapettunut kaasuvivusto, kaveri tiesi niksit mistä se ahdisti.

Todettiin paisuntasäilö tyhjäksi. Lisättiin sinne sopivaa sekoitusta useita litroja. Alkoi vuotaa jostain syylarin alta ulos heti. Nyt kun keula oli ylhäällä huomattiin että syylarin alaosa ajettu ihan länään, rutussa siis ja vuoti ainakin kahdesta eri kohdasta. Kuljetusvaurio siis jossa etuhelma myös rikottu.

Kumminkin käynnistettiin auto ja kierrokset asettui alas, kaasu pelasi, ajoin siinä pihalla hieman ja auto vaikutti toimivan paitsi kusi sitä nestettä alleen.

Todettiin että syylari pitää joko korjauttaa taikka uusia kokonaan. Mistähän tällaisen saisi :lol: . Auto jäi Lahteen ja valitsin pihalta "sijaisauton" joka käytiin katsastuskonttorilla ottamassa liikenteeseen ja suuntasin kotiin.

Että tällaista :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti:Tällainen tuontiautotarina, kyseessä siis se 450 SEL 6.9 etuhiekkapeli vääntyneenä. Katolla oli kävelty; tennarinjälkiä näkyi molempien C-pilarien ja katon yhtymiskohdassa, Konepellissa oli painuma
Alkoi vuotaa jostain syylarin alta ulos heti. Nyt kun keula oli ylhäällä huomattiin että syylarin alaosa ajettu ihan länään, rutussa siis ja vuoti ainakin kahdesta eri kohdasta. Kuljetusvaurio siis jossa etuhelma myös rikottu.
Että tällaista :D .
Aika raakasti vaikuttavat käsittelevän toisten omaisuutta. Saakohan noista mahdollisesti korvauksia jostakin?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3289
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Amerikkalainen huolinta on vähän sellaista ettei siinä kestä edes rautakanget.

Vuosia sitten yksi kaveri osti pitkään etsimänsä -70 Dodge Challengerin ja tilasi sille kyydin Suomeen. Iso rekkalavetti tuli hakemaan ja kaverit lähti pari minuuttia myöhemmin henkilöautolla perään. Kuljetus oli kuitenkin sen verran nopea etteivät puolen tunnin ajomatkan aikana saaneet välimatkaa kiinni. Vasta pari mailia ennen satamaa rekka oli tiellä hätävilkut päällä ja sen takana lavalta karannut Challenger, etukulma rutussa ja runko kierossa. Kiinnitysketjut ei kestäneet sitä riuhtomista.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Harmi homma.

Lahdessa yksi jäähdytinkorjaaja :

Oksanen
puh. 037346460

Mestarinkatu 11, 15800 LAHTI
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo syylari kuulemma irti jo ja on muuten hyväkuntoinen eli ei ruostunut/hapettunut. Se viedään lahtelaiseen korjaamoon, saattaa olla tuo - en kysynyt. Jos sais sitten auton kotiin ensi tai seuraavalla viikolla.

Yritän hakea hyvitystä vaurioista, joskus ovat korvanneet kuulemma. Finn-US hoiti laivauksen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

No nyt menee aivot solmuun kun mietin tuota äitimuorin auton ostoa ja suomeen saamista.
Eli lähtökohta on, että auto pitäisi ostaa lähipäivinä, äiti+sisko vievät auton Suomeen laivalla 8.10-9.10.

Eli voisin ostaa nyt auton omiin nimiini punaisille kilville jolloin kuukauden kilvet olisi voimassa siihen saakka kun auto on suomessa. Siellä tulliin tuonti-ilmoitus ja sitten autoveroilmoitus sekä katsastus. Mutta missä vaiheessa suomalaiset vakuutusyhtiöt antavat vakuutuksen tuontiautolle?

Ja tuleeko tuossa nyt ongelmaa kun auto on minun nimissä? Meneekö liian vaikeaksi suomessa kun tuoja on eri henkilö kuin omistaja. Taitaa itseasiassa olla liian monimutkaista kun auto kuitenkin pitää saada äidin nimiin...

Eli pitää yrittää saada ostettua auto jo valmiiksi äidin nimiin täällä Saksassa tai sitten osto omiin nimiin ja vielä yksi vaihdon äidin nimiin...

Eihän tämä oikeasti voi näin vaikeaa olla?


EDIT:

Piti ihan virkamiehelle Suomee soittaa kun alkoi iso pyörä lyömään tyhmää eli tyhjää...

Eli tullin mukaan onnistuu ihan hyvin, että ostan auton omiin nimiin ja otan siirtokilvet itselleni. Sitten kun äitee ottaa minulta auton ajoon tehdään kauppakirja eli omistajanvaihdosdokumentti ja äiti jatkaa Suomessa sitten vaikka sähköisen käyttöönottoilmoituksen kautta asiaa.
Eli olikin ihan helppoa näin periaatteessa...


Tuolla on muuten hyvä tiivistys kaikille autontuojille protokollasta:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... osessi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Tuontiautolle saa vakuutuksen heti kun haluaa. Minä olen ottanut alustanumerolla vakuutuksen ja kun saa kilpiin niin käy vakuutusyhtiöllä päivittämässä tiedot, vaikka ne kyllä päivittyvät heille pienellä viiveellä ilman käyntiäkin.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo vakuutusasia on minulle vähän epäselvä. Toki sen vakuutuksen saa Suomesta etukäteen jos tietää VIN koodin tai vaikka soittamalla yhtiöön kun kauppa on tehty, mutta kun Saksassa pitää kaiketi ottaa myös vakuutus samalla kun hankkii ne punaiset maastavientikilvet, jotta vakuutus on voimassa Saksassa sen hetken. Eikös tuolla Saksasta otetulla vakuutuksella pitäisi pystyä ajamaan kotipihalle saakka, ei tarvitse tehdä muuta kuin käyttöönottoilmoitus sähköisesti vaikkapa Ruotsin lauttarannassa. Arkena ottaisi Suomessa liikennevakuutuksen sitten kun auto tulee käyttöön ja hakisi samalla tarrakilvet katsastuskonttorilta ja eikös silloin voi jo alkaa rekisteröintikatsastuksenkin ?

Onko se noin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

veskola kirjoitti: Eikös tuolla Saksasta otetulla vakuutuksella pitäisi pystyä ajamaan kotipihalle saakka, ei tarvitse tehdä muuta kuin käyttöönottoilmoitus sähköisesti vaikkapa Ruotsin lauttarannassa. Arkena ottaisi Suomessa liikennevakuutuksen sitten kun auto tulee käyttöön ja hakisi samalla tarrakilvet katsastuskonttorilta ja eikös silloin voi jo alkaa rekisteröintikatsastuksenkin ?

Onko se noin ?
Ymmärtääkseni näin on vaikka en ole muutamaan vuoteen Saksasta autoa tuonutkaan.
Eli Saksassa otettu auton maasta poisviemiseksi vakuutus kattaa EU-alueella auton käytön. Rekisterikilvissä on päivämäärä johon saakka vakuutus ja käyttölupa on voimassa.
Muistaakseni Suomen tulli ei ole vuosiin enää vaatinut tarrakilpien/vakuutuksen ottamista EU-alueelta tuleviin autoihin. Asiasta on varmaan tullin tai hallinto-oikeuden päätöksiäkin.
+358 18B8FE99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

karra kirjoitti:Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
Pakollisista vakuutuksista ainakin itse kerroin asiassa. Vapaaehtoisen vakuutuksen saaminen ulkomaankilpiseen on sitten mahdontonta ainakin Suomessa.
( Ei kait sillä ole tässä tapauksessa merkitystä. Tässähän on kysymys missä ja miten vakuutus kattaa EU-maassa. )
+358 18B8FE99
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MiHe »

J.Kulmala kirjoitti:
karra kirjoitti:Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
Pakollisista vakuutuksista ainakin itse kerroin asiassa. Vapaaehtoisen vakuutuksen saaminen ulkomaankilpiseen on sitten mahdontonta ainakin Suomessa.
( Ei kait sillä ole tässä tapauksessa merkitystä. Tässähän on kysymys missä ja miten vakuutus kattaa EU-maassa. )
Eikös sen kaskonkin saa etukäteen VIN numerolla noihin kelta- tai punapäisiin, näinmä oman yhtiön jutuista ymmärsin? Eli jos Dimitri huomaa nätin siirtokilpisen mersun hotellin parkkipaikalla ja 'siirtää' sen Venäjälle, tai Müllerin perheen huonompi vesa piripäissään hyppii sen katolla, kattaa vakuutus?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3289
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Riippuu yhtiöstä, mutta niille joista saa riittää VIN. Kilpiäkään ei tarvita
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

MiHe kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
karra kirjoitti:Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
Pakollisista vakuutuksista ainakin itse kerroin asiassa. Vapaaehtoisen vakuutuksen saaminen ulkomaankilpiseen on sitten mahdontonta ainakin Suomessa.
( Ei kait sillä ole tässä tapauksessa merkitystä. Tässähän on kysymys missä ja miten vakuutus kattaa EU-maassa. )
Eikös sen kaskonkin saa etukäteen VIN numerolla noihin kelta- tai punapäisiin, näinmä oman yhtiön jutuista ymmärsin? Eli jos Dimitri huomaa nätin siirtokilpisen mersun hotellin parkkipaikalla ja 'siirtää' sen Venäjälle, tai Müllerin perheen huonompi vesa piripäissään hyppii sen katolla, kattaa vakuutus?
Lähi-Tapiola ainakin kertoi minulle yksiselitteisesti, ettei ulkomaan kilpisiin myönetä minkäänlaisia vakuutuksia.
+358 18B8FE99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

Ifiltä olen saanut osakaskon VIN numeron perusteella, ja joka kerran puhelimitse Saksasta soittamalla. En kyl tiedä oliko se voimassa, tai en varmaan koskaan tainnut laskuja siihen malliin tutkia että milloin oli kausi alkanut, kaikki ne autot meni kyllä sitten tarrakilpikäyttöön Suomessa verotuksen ajaksi.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Puhelimella kysyvä ei tieltä eksy...

Soitin nyt IFiin kun äidin vakuutukset ovat siellä. Jos on Ifin keskittäjäasiakas vakuutuksen saa voimaan jo Saksassa ollessa soittamalla vakuutusyhtiöön. Eli ihan VIN-numerolla onnistuu. Ja saa sekä liikenne-, että kaskovakuutuksen.
Minusta hieman yllätys, että onnistuu jo tuossa vaiheessa, olen aina ollut siinä uskossa, että eivät vakuuta "ulkomaille rekisteröityä" autoa.
Toinen tapa on sitten olla heti yhteydessä vakuutusyhtiöön kun auto tulee suomeen, puhelinsoitolla onnistuu sittenkin vakuuttaminen.

Eli normaalistihan ei ole sen liikennevakuutuksen kanssa kiirettä kun kilpien mukana on hommattava liikennevakuutus, mutta kasko täytyy sitten hoitaa Suomen päästä jos sellaiselle on tarvetta.

Kyyllä tämä tästä alkaa selviämään pikkuhiljaa ;-)

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Itse otimme vakuutukset autoon Pohjolasta. Sanoivat heti ettei mikään ongelma kun ollaan EU:n sisällä. Ja kun meillä oli auto valmiina pariviikkoa ennen noutoa sovimme vakuutusyhtiön kanssa että vakuutus alkaa 4.9 jolloin noudamme auton.
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

J.Kulmala kirjoitti:
MiHe kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
karra kirjoitti:Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
Pakollisista vakuutuksista ainakin itse kerroin asiassa. Vapaaehtoisen vakuutuksen saaminen ulkomaankilpiseen on sitten mahdontonta ainakin Suomessa.
( Ei kait sillä ole tässä tapauksessa merkitystä. Tässähän on kysymys missä ja miten vakuutus kattaa EU-maassa. )
Eikös sen kaskonkin saa etukäteen VIN numerolla noihin kelta- tai punapäisiin, näinmä oman yhtiön jutuista ymmärsin? Eli jos Dimitri huomaa nätin siirtokilpisen mersun hotellin parkkipaikalla ja 'siirtää' sen Venäjälle, tai Müllerin perheen huonompi vesa piripäissään hyppii sen katolla, kattaa vakuutus?
Lähi-Tapiola ainakin kertoi minulle yksiselitteisesti, ettei ulkomaan kilpisiin myönetä minkäänlaisia vakuutuksia.
Kyllä minä saanut joka kerta kyseisestä yhtiöstä vakutuuksen , kun olen soittanut Saksasta ostamastani autosta ja kertonut valmistenumeron !
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

IF vakuutus vakuuttaa myös alustanumerolla ja itsellä on jopa kokemusta korvauksista ulkomailla sattuneeseen matkankeskeytysvahinkoon.
Esimerkillisen hyvin hoidettu teknisen vian korjaussuoritus Mercedes Niederlassungilta ja yhtä tyylikäs suoritus IF vakuutukselta Suomen päässä.
Auton rikkoutumisesta (ilta-aikaan) ajokuntoonsaattamiseen kesti alle 24H.
Kustannusarviot ja yhteydenpito pitivät myös kutinsa erinomaisesti vaikka vian diagnosointi ja korjaamisvaihtoehdot eivät kaikilta osin olleet kaikkein selväpiirteisimpiä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

karra kirjoitti:Puhutaanko tässä (pakollisesta) liikennevakuutuksesta vai (vapaaehtoisesta) ajoneuvovakuutuksesta?
Liikennevakuutuksesta, eli vain pakollisista (lain vaatimista) jutuista.

Tähän nyt itsekkin olen päätynyt, eli saksasta otetulla vakuutuksella ajellaan kotio ja kotimaiseen yhtiöön ollaan yhteydessä sitten joskus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

MarkoV kirjoitti:No nyt menee aivot solmuun kun mietin tuota äitimuorin auton ostoa ja suomeen saamista.
Eli lähtökohta on, että auto pitäisi ostaa lähipäivinä, äiti+sisko vievät auton Suomeen laivalla 8.10-9.10.

Eli voisin ostaa nyt auton omiin nimiini punaisille kilville jolloin kuukauden kilvet olisi voimassa siihen saakka kun auto on suomessa. Siellä tulliin tuonti-ilmoitus ja sitten autoveroilmoitus sekä katsastus. Mutta missä vaiheessa suomalaiset vakuutusyhtiöt antavat vakuutuksen tuontiautolle?

Ja tuleeko tuossa nyt ongelmaa kun auto on minun nimissä? Meneekö liian vaikeaksi suomessa kun tuoja on eri henkilö kuin omistaja. Taitaa itseasiassa olla liian monimutkaista kun auto kuitenkin pitää saada äidin nimiin...

Eli pitää yrittää saada ostettua auto jo valmiiksi äidin nimiin täällä Saksassa tai sitten osto omiin nimiin ja vielä yksi vaihdon äidin nimiin...

Eihän tämä oikeasti voi näin vaikeaa olla?


EDIT:

Piti ihan virkamiehelle Suomee soittaa kun alkoi iso pyörä lyömään tyhmää eli tyhjää...

Eli tullin mukaan onnistuu ihan hyvin, että ostan auton omiin nimiin ja otan siirtokilvet itselleni. Sitten kun äitee ottaa minulta auton ajoon tehdään kauppakirja eli omistajanvaihdosdokumentti ja äiti jatkaa Suomessa sitten vaikka sähköisen käyttöönottoilmoituksen kautta asiaa.
Eli olikin ihan helppoa näin periaatteessa...


Tuolla on muuten hyvä tiivistys kaikille autontuojille protokollasta:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... osessi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



Marko

Mietit asiaa ihan turhan vaikeasti.
Saksassa auton omistaa se ,jolla on Saksan brief hallussa , se on siis kuin osakekirja.

Väliaikaisten kilpien saamiseksi ei Saksassa kysytä omistusta vaan se briefin hallussa olo riittää . Harvoin tätä edes kysytään vaan kilvet saa ihan jos on autonvalmistenumero tiedossa.
Voit toki ostaa jo auton vaikka heti äitimuorisi nimiin tai sitten pitää sen omissa nimissäsi ja tehdä äidillesi kauppakirja ,jolla hän voi hoitaa tullauksen Suomessa .

Se voi vakuuttaa auton Suomalaisessa vak.yhtiössä , joka omistaa auton .(tuontiautot)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja RAM »

Turvasta vakuutuksen otto onnistui VINillä vaikka auto oli vielä saksassa. Samoten soittelin aikoinaan liettuasta vakuutusyhtiöön ja pistin vakuutukset voimaan, ennen kuin lähdin suomeen ajelemaan. Nyt on auto tulossa japanista jossain päin persianlahtea, eikä vakuutukset ole vielä mielessä käyneet ennen tämän topikin lukemista :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

sportsman kirjoitti:<...>
Saksassa auton omistaa se ,jolla on Saksan brief hallussa , se on siis kuin osakekirja.
Saako tuon briefin sitten aina mukaan suomeen kun on ostanut auton ja auton saamiseksi suomen kilpiin/verotettavaksi tarvitaan tuo brief ja/vai kauppakirja ?

Nyt oli sellainen tapaus, että briefissä luki auton omistajana joku Itävaltalainen Holger ja auto oli Saksassa autoliikkeessä myynnissä. Autossa oli Itävallan kilvet paikoillaan ja niillä ajettiin koeajo. Onko normaalia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

veskola kirjoitti:
sportsman kirjoitti:<...>
Saksassa auton omistaa se ,jolla on Saksan brief hallussa , se on siis kuin osakekirja.
Saako tuon briefin sitten aina mukaan suomeen kun on ostanut auton ja auton saamiseksi suomen kilpiin/verotettavaksi tarvitaan tuo brief ja/vai kauppakirja ?

Nyt oli sellainen tapaus, että briefissä luki auton omistajana joku Itävaltalainen Holger ja auto oli Saksassa autoliikkeessä myynnissä. Autossa oli Itävallan kilvet paikoillaan ja niillä ajettiin koeajo. Onko normaalia ?
On normaalia.
Saksassa auto omistetaan briefillä, jos sen saat haltuusi on auto sinun. Samaoin Suomessa omistaa ajopneuvon se henkilö, jolla on rekisteriotteen ilmoitusosa.
+358 18B8FE99
Vastaa Viestiin