M180 käyntihäiriö.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

M180 käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vaikkei asia nyt tässä kuussa tai välttämättä tämä vuonna vielä olekaan ihan päivänpolttava, niin mielenrauhan nimissä on heräteltävä keskustelua. ;)

Eli kalmanraudan M180 moottori heittää itsensä, jos ei nyt ihan "täysille", mutta älyttömän koville kierroksille kuitenkin. En ole testannut riittääkö kiertohaluja sen verran, että poksahtaa. Tämä kierrosten nousu tapahtuu koneen lämmettyä. Mielestäni tyhjäkäynti on hieman korkealla (tai sitten se johtuu siitä, ettei se ole diesel) kylmälläkin koneella.

Kaasareina on kaksi Zenithiä, joihin on tehty perusremontti eli putsaus ja korjaussarjat (älkää kysykö tarkempia yksityiskohtia minulta). Toinen kaasareista lotrasi niin paljon bensaa koneeseen, että se meinasi tukehtua. Asiantuntijat arvelevat, että syy nykyiseen vikaan voisi olla sytytysennakon säädössä, esim. kalvossa eli "vetää raakaa ilmaa jostain". Toisaalta ongelma ei asettunut, vaikka ensiapuna yritinkin tukkia paineletkun pään ruuvilla. Ongelman ilmeneminen voimakkaampana lämpimällä koneella ei myöskään mielestäni oikein tue "kalvo rikki" -teoriaa (tai mistä minä mitään tiedän). Voisiko jokin tiiviste alkaa vuotamaan lämmettyään? Kaikki sytytyksen perusosat autoon on joka tapauksessa vaihdettava.

Onko ongelmaan selkeää ratkaisua? Onko kenellekään tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Viimeksi muokannut Saul, Ma 20.12.2004 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siis Zenith-Strömberg? Sellainen keltakorkkinen kaasari?

Sen ominaisuuksiin kuuluu, että kylmänä tyhjäkäyntiä käyvän auton kiepit nousevat hiljakseen, esimerkiksi itselläni about 2000 kierrokseen, jos auto seisoo muutaman minuutin. Kaasua polkaisemalla kierrosten pitää oikein toimivassa autossa tipahtaa tässä tilanteessa takaisin sinne ~700 r/min tasoon. Ilmeisesti autossasi jää jotenkin "lämmityskäyttö" päälle.
Käsittääkseni kaasarissa haistellaan lämpötilaa bimetallijousella. Voisko tämä jousi olla toisesta tai molemmista kaasareista jumissa tai rikki? Googlella hakusanalla "Zenit-Stromberg" saa kyllä räjäytyskuvankin netistä haettua, itsekään en ole käytännössä ko. vehjettä purkanut pensaletkujen vaihtoa enempää... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Aku P kirjoitti:Siis Zenith-Strömberg? Sellainen keltakorkkinen kaasari?
Sellaiset ilmeisesti. Toinen vaihtoehto olisi Solex, mutta tässä autossa on jotkin Zenithit numerolla 002 171 300. En muista ulkonäköa ja väriä tarkkaan. Auto on 350 km:n päässä jemmassa, joten tältä istumalta en taida lähteä tarkastamaankaan...

Tuo jousiteoria voisi olla paikkansapitävä. Tosin kierroksia on kyllä huomattavasti enemmän kuin 2000, mutta vika on tietysti eri asia kuin toimiva lämmityskäyttö.

En minäkään kaasareita purkanut ja huoltanut, vaan Komulaisen Ville. Ilman Villen apuja olisi tämä kalmanrautaprojektin alkutaival ollut muutenkin huomattavasti kivisempi. Kiitokset vielä kertaalleen, vaikkeivat nyt ihan suoralla osoitteella tällä kertaa menekään. :) Eikä Henkkaakaan voi tietenkään unohtaa. Siitä hulluudesta, että mies lähtee hakemaan mitä lienee räjähtämispisteessä olevaa melkein 30 vuotta vanhaan ruumisautoa Etelä-Saksasta Suomeen ajamalla tulee kyllä papukaijamerkki ja kymmenen pistettä. :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Saul kirjoitti:Siitä hulluudesta, että mies lähtee hakemaan mitä lienee räjähtämispisteessä olevaa melkein 30 vuotta vanhaan ruumisautoa Etelä-Saksasta Suomeen ajamalla tulee kyllä papukaijamerkki ja kymmenen pistettä. :D
Kyllä juu tyylissä löytyi! :wink: Näin nuo matkakuvat minäkin ja kuulin miitissä silloin tarinat matkasta... se käyntihäiriö oli ikään kuin piste iin päälle.
:twisted:

Jos luonto antaa myöden, niin poikkea myös volvo- ja saabimiesten palstoille. Noissa ruotsinraudoissa on ollut käytössä pitkään Zenit-Strombergit, samoin kuin brittiautoissa. Vilkaise myös www.makkesgarage.com , sivujen ylläpitäjä on noiden engelsmannien kanssa pelannut. TIes vaikka sivuilla olisi valmiit ohjeet vianhakuun...
Viimeksi muokannut Aku P, To 29.07.2004 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Toimiiko muuten teillä muilla toi makkes garake-linkki, mullei pelaa kun tämä http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/index.html
So long and thanks for all the fish
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Heikki H. kirjoitti:Toimiiko muuten teillä muilla toi makkes garake-linkki, mullei pelaa kun tämä http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/index.html
www.makkesgarage.com ei toimi. Tuo toinen kylläkin.

Suoraan en näin äkkiseltään selattuna kaasariongelmaan vinkkejä ei Makke antanut.
Aku P kirjoitti:Jos luonto antaa myöden, niin poikkea myös volvo- ja saabimiesten palstoille. Noissa ruotsinraudoissa on ollut käytössä pitkään Zenit-Strombergit, samoin kuin brittiautoissa.
Mikä ettei antaisi myöden? Brittiautoilukin on tullut tutuksi juuttuvakurkkuisine kaasareineen (se on sellainen joka lorottaa bensaa aina välillä tulikuuman pakosarjan päälle ihan vain, että saadaan lisää jännitystä elämään!). Kysykää vaikka "AM":ltä. :twisted:

Niin silloin kun Henkka toi autoa Saksasta oli ongelmana nimenomaan liika bensa, mutta tämä vika korjaantui. Autolla piti kuulemma ajaa tasaista 120 km/h mahdollisimman pienellä pintakaasulla, niin sitten meno maittoi eikä auto yskinyt. :twisted: Tämä toinen ongelma on tullut joko myöhemmin tai sitten sitä ei liikaan bensaa tukehtumiselta huomannut. Toisaalta enemmän bensaahan se siinä lämmityskäytössäkin koneelle antaa. Olisivatkohan sitten sukua keskenään nämä viat? :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Ilmoittele jos tarvitset römppäsestä räjäytyskuvia, ja säätöön liittyviä kommentteja, ekana kattoisin kyllä luistin karstaisuuden, neulan/suutinputken kunnon, ja samalla vaihtaisin kalvon. Tuo Bi-metalli jousi kaasarin "ei ryypynpuolella" vaikuttaa ainoastaan kuuman koneen/kaasuttimen seoksen muodostamiseen, lähinnä ainoastaan syöttämällä luistin ohi raakaa ilmaa, ts, laihentaa seosta kuumalla kelillä. Vaikutus lähinnä marginaalinen, pikkurillin kokoinen reikä, tarvittaessa voi tulpata suoraan kaasarin imulevystä kokeilua varten. Toinen asia tuli mieleen että katoppas kaasuläpistä ne pienet jousikuormitteiset venttiilit, jouset yleensä kuoleutuu/katkeaa ja kaasuläppään jää taas pikkurillin kokoinen reikä auki. Korjaustoimenpiteenä tinataan ventttiili kiinni, ja taas toimii.

Ryyppymekanismin vuodot helppo testata jos kaasari kokonaan irti, ryypyn imuputki suutinputken vieressä, puhaltaen testataan läpivuotoa. Jos kaasuttimessa By-Pass venttiilli, se disabloidaan, vaikutus noin 2l/100km kulutukseen jos kalvo tästä vermeestä rikki. Nyt seuraavaksi sitten tartteisin lisäinfoa että onko tässä kyseessä nyt Strömpän cd-175 vai cd-175 se2? Vanhempi se2 on se jossa säädetään suoraan suutinputken korkeutta, uudempia säädetään suoraan päältä vaimenninsylinterin kautta.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No perrrrrrjantai. Mihalineltahan minäkin joskus kauan kauan sitten sain sen Strömpan räjäytyskuvan. Olisi tuo nyt pitänyt muistaa... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Aku P kirjoitti:No perrrrrrjantai. Mihalineltahan minäkin joskus kauan kauan sitten sain sen Strömpan räjäytyskuvan. Olisi tuo nyt pitänyt muistaa... :oops:
Joo, enhän tässä kun vasta 3:tta vuotta harjoitellut tuon mehumaijan, ja maanteiden resiinan säätämistä...Kompromissiin kulutuksen/kulun puolesta ei olla päästy vieläkään :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

:shock: No johan tuli vinkkejä! Kiitokset niistä, vaikka noin 2/3 meni ja tuli pihalle saman tien toisesta korvasta, tai jostain kuitenkin näin näytöltä lukiessa.

Kalvot ja tiivisteet (varmaankin suuttimetkin) on vaihdettu ja kaasarit on puhdistettu myös ultraäänipesurilla. Kaasareita oli kuulemma tohtoroitu silikonin kanssa.
Nyt seuraavaksi sitten tartteisin lisäinfoa että onko tässä kyseessä nyt Strömpän cd-175 vai cd-175 se2? Vanhempi se2 on se jossa säädetään suoraan suutinputken korkeutta, uudempia säädetään suoraan päältä vaimenninsylinterin kautta.
Ainoa tieto kaasareiden tyypistä (tällä hetkellä saatavillaoleva) on: Zenith 002 171 300. Tuon perusteella löytyi ainakin Suomen Kaasutinexpertiltä korjaussarjat.

Tässä kuukauden sisällä tulee käytyä tuolla Hornettien hautausmailla, missä kalmanrautakin odottaa uutta loistoa. Tosin voi viikonloppu mennä aika tehokkaasti tuota varsinaista kulkuvehjettä (ja/tai päätä seinään :P )"takoessa".
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Saul kirjoitti::shock: No johan tuli vinkkejä! Kiitokset niistä, vaikka noin 2/3 meni ja tuli pihalle saman tien toisesta korvasta, tai jostain kuitenkin näin näytöltä lukiessa.

Kalvot ja tiivisteet (varmaankin suuttimetkin) on vaihdettu ja kaasarit on puhdistettu myös ultraäänipesurilla. Kaasareita oli kuulemma tohtoroitu silikonin kanssa.
Silikoni on huono aine näissä vehkeissä. Suutinputki ja neula on sellaisia joita ei yleensä ole tiiviste/neulaventtiili setissä mukana, suutinputki ja neula kuitenkin kuluvaa tavaraa, jokainen joka on tuon kaasuttimen avannut varmasti ymmärtää mistä tämä mekaaninen kuluminen tulee. Osien kunto helppo tarkistaa, pyörittää luistia ja pitää neulaa peukalon ja etusormen välissä, ei saa tuntua pykäliä ollekaan, ja suutinputken reiän pitäisi olla täysin pyöreä, ei kananmunanmuotoinen. Nämä 2 asiaa hyppyytti volvon kulutuksen lukemiin 17-18l/100km. Todennäköisesti suutinputken tulisi olla 3mm syvemmällä kuin se alumiininen hylly johon luisti tulee, helppo tarkistaa tämäkin.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mihaline kirjoitti:Suutinputki ja neula on sellaisia joita ei yleensä ole tiiviste/neulaventtiili setissä mukana...
Tiedän, ettei tullut mukana, mutta menivät vaihtoon todennäköisesti siitä huolimatta. Tosi tarkat on tiedot omasta autosta. :oops:

Avaapa nyt Ville sanainen arkkusi ja kerro mitä siinä remontissa oikein tapahtui...

EDIT: Netistä löytyy ja yleensä vetää tuonne brittiautoilun puolelle. En ole muuta kuin googlettanut eli en tiedä onko näissä mitään oikeasti hyödyllistä.

http://www.mgdriversclub.com/tech/zenit ... oting.html
http://www.triumphspitfire.com/carbs.html
http://www.vtr.org/maintain/zs-tech-tips.html
http://www.vtr.org/maintain/carbs.html
http://www.tr6world.com/stromberg_carbs.htm
http://www.paulbunyan.net/~jasko/choke/
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Misabin sivuilla paljon tietoa, ja osien hintoja tosin toista äidinkieltä täytyy osata...

http://www.misab.se/cd.htm
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jees, ei siinä kaasuttimien puhdistuksessa ollut sen kummempi homma kuin purin ne päreiksi ja osat ultra-äänipesuriin ja kaapisin edellisen korjaajan laittamat silikonit pois ja toiseen kaasuttimeen käytetyt paremmat suuttimet ja uudet tiivisteet ja kaasuttimet nippuun ja paikalle, toimi noin 100km ja pari viikkoa jonka jälkeen katsastusreissulla alkoi nostaa kierroksia ja nimen omaan vasta kun moottori on lämmin.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ville Komulainen kirjoitti:Jees, ei siinä kaasuttimien puhdistuksessa ollut sen kummempi homma kuin purin ne päreiksi ja osat ultra-äänipesuriin ja kaapisin edellisen korjaajan laittamat silikonit pois ja toiseen kaasuttimeen käytetyt paremmat suuttimet ja uudet tiivisteet ja kaasuttimet nippuun ja paikalle, toimi noin 100km ja pari viikkoa jonka jälkeen katsastusreissulla alkoi nostaa kierroksia ja nimen omaan vasta kun moottori on lämmin.
Kiitos Ville! Tosiaan kun kävin katsastamassa auton, alkoi vähän ennen katsastuspaikkaa autolla olemaan kummasti kulkuhaluja. Sitten ensimmäisissä valoissa (ehkä noin 40 km:n ajon jälkeen) huomasin, että kierrokset "hyökkää".

Isukki oli ajanut autolla "piharallia", eikä ollut ongelmia, vaikka kierrokset olivatkin vähän korkealla. Eli ongelma tulee tosiaankin vastaa täysin lämmenneellä koneella.
Mihaline kirjoitti:Misabin sivuilla paljon tietoa, ja osien hintoja tosin toista äidinkieltä täytyy osata...
Ei osaa, vaikka virkamiesruotsi onkin kirkkaasti suoritettuna... :oops: No nyt olisi hyvä syy opetella! :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

olikos tuon koneen jatkeena tuollaiset vaakaimu zenithit(strömberg)
vai pystyimu zenith inat 35/40 kaasuttimet, joita on yleisemmin käytetty 60-70-luvun tuplakaasareina ???

eli tällaiset :
http://www.misab.se/cd.htm

vai tällaiset :
http://www.hut.fi/u/toyryla/autot/zenith.html
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

En muista/tiedä tarkkaan, mutta mielestäni nämä:
pystyvalo kirjoitti:pystyimu zenith inat 35/40 kaasuttimet, joita on yleisemmin käytetty 60-70-luvun tuplakaasareina

http://www.hut.fi/u/toyryla/autot/zenith.html
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

joku alipainevuoto voisi aiheuttaa moista eli kone imiee jostain imusarjan/kaasuttim(i)en liitkosesta ilmaa ja jos seos sopinlainen niin lisäilma "piristää" menohaluja... vian luulisi löytyvän koneen käynnissä olessa suihkuttemalla starttipilottia/jarrucleaneria/muuta eetteripitoista mahdollisiin vuotopaikkoihin ja kuullostelemalla koneen joutokäynnin kasvamista vikapaikan löydyttyä

virranjakajan toimivuutta kannattaa tarkistella:
- toimiiko alipaine-ennakko...virranjakajaan menevä alipaineletku irti siitä imien pitäisi virranjakajassa ennakko säätyä

-toimiiko keskipakoennakko... alipaineletku tulpattuna ja strobo kiinni ihmetellään että muuttuko ennakon asteet

jos nämä molemmat toimivat ja säätyvät järkevästi, niin suurella todennäköisyydellä vika löytyy kaasareiden puolelta..

jos alipainevuotoja ei löydy ja kaasarit on synkattu oikein niin on syytä epäillä että kaasutimet on avattava ja putsattava uudestaan ja tutkittava onko ne syöneet jotain epäpuhtauksia
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Heitetäänpä nyt vielä sellainen kysymys, että saako tuohon koneeseen asennettua ruiskua? W114:ssa ei M180:ssä ole koskaan ruiskua ollut, mutta onhan M180 on mottina näissä vanhemmissa 220 SE -ruiskumalleissa.

Tai sitten pitää rekisteröidä pakettiautoksi ja vaihtaa dieseli nokalle. Ei olis ongelmia, jos vain käyntiin lähtee ja tankissa on ainetta! :P
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Korjataan sen verran että M180:ä ei ikinä ole tehty ruiskulla.
220SE (sekä b) malleissa oli M127. M180:n zentih/inatit voi korvata vanhemmilla solexeilla muttei kuulemma kannata. Mutta joo
suosittelisin ehkä sen dieselin asentamista. Voi ton 50-luvun moottorikonstruktion unohtaa sitten? :lol: Kyllähän sillä yksinkertaisuudensa puolesta pitäisi pärjätäkin. (itse tosin en ole yrittänytkään :oops: )
Niistä 220SE:n ruiskuista on ihan turha unelmoidakaan, tiedossa lisää hankaluuksia.
Jos ei 6-kone kerran ole ehdoton niin mites esim. M115?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

raul kirjoitti:Korjataan sen verran että M180:ä ei ikinä ole tehty ruiskulla.
No ei sitten. :oops:
raul kirjoitti:Jos ei 6-kone kerran ole ehdoton niin mites esim. M115?
Mikään ei ole ehdotonta, vaikka olishan se kutonen niin leuhka! :wink: Autossa on tasosäätö perässä ja tasonsäädön pumppu on kiinni lohkossa eli jos sen tasonsäädön haluaa säilyttää, niin sitten tulisi vaihtomoottorissakin olla se pumppu? Dieselillä ei suorituskyky olisi kovin räjähtävä (isolohko eli OM617 olisi pakollinen), vaikka ei se näillä 120 hepallakaan 1655 kiloinen auto hirveästi hyökkää. Ajelu olisi kyllä puolet halvempaa.

Näillä näkymin kuitenkin ensin maalataan, puunataan, huolletaan ja ainakin jonkin aikaa mennään alkuperäisellä tekniikalla (ainakin siihen asti kun se räjähtää jonnekin korpeen).

OT:ksi menee tai oikeastaa meni jo aiemmin, mutta... Dieselöintiä ei puolla se, että pakettiautona sisätilan korkeuden tulisi olla vähintään 130cm näin vanhassa. Tässä se on lavarakenteen takia vain 100cm. Tosin ei tuokaan olisi varsinainen este, koska väliseinä on purettu, niin varmasti jostain kohtaa löytyy kolo, jossa vapaata korkeutta on lattiasta kattoon. Mitään pinta-alavaatimuksia ei varmaankaan ole, koska näitä suksiboksipakettejakin tehtailtiin. Vai tehtiinkö säädöksiin muutos tai kumottiinko niitä? Ja jos auto olisi pakettiauto, mikä on ehdoton vaatimus jos dieselöintiä edes ajattelee, niin perään tulisi 80-lätkä, koska auto on niin vanha ja niin vanhoissa paketeissa sen pitää olla. Pitäneekö paikkansa? Näin väittivät.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Nyt tuli niin vaikeita kysymyksiä pakettiautoilusta ym. että ainakaan näin Havana Clubin voimalla niihin ei vastailla... :oops:
Otat nyt Saul vaikka vähän pidemmän ajan projektin ja huollat sen kaasarin kondikseen, mikäli kone vielä muuten on ehjä, sillä kyllä, se kutoskone on aika leuhka tohon kärryyn... 8) Luulisin todellakin että noita zenith-inat 35/40 löytyy ja korjaussarjoja ja taitajia jne... Autojakin näillä kaasareilla on Suomessakin aikanaan ollut aikas paljon. Älä luovuta helpolla :!:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

raul kirjoitti:Otat nyt Saul vaikka vähän pidemmän ajan projektin ja huollat sen kaasarin kondikseen, mikäli kone vielä muuten on ehjä, sillä kyllä, se kutoskone on aika leuhka tohon kärryyn... 8) Luulisin todellakin että noita zenith-inat 35/40 löytyy ja korjaussarjoja ja taitajia jne... Autojakin näillä kaasareilla on Suomessakin aikanaan ollut aikas paljon. Älä luovuta helpolla :!:
No eihän tässä mitään vielä ole luovutettu! :) Tämähän on aina ollutkin se pidemmän ajan projekti nimikkeellä "kun tämä valmistuu, niin tulee maailmanloppu!" Vähän niin kuin Kölnin tuomiokirkko, mutta onneksi sekään ei koskaan valmistu, vaan aina joutuu remonttia tekemään. :lol:

Auto on nyt seisonnassa budjettivajeen takia ja odottaa sitä korin laittoa. Sillä siis lähdetään liikkeelle. Moottorikin on otettava irti, että varmasti kaikki kupat lähtee sieltä konehuoneenkin puolelta ja tulee muutenkin siisti. Tekniikalle siinä vaiheessa perustarkastus ja kaikkien perusasioiden (nesteet, öljyt, suodattimet, tulpat yms.) vaihto. Sitten kaasarit jollekin velholle säädettäväksi.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

pystyvalo kirjoitti:joku alipainevuoto voisi aiheuttaa moista eli kone imiee jostain imusarjan/kaasuttim(i)en liitkosesta ilmaa ja jos seos sopinlainen niin lisäilma "piristää" menohaluja... vian luulisi löytyvän koneen käynnissä olessa suihkuttemalla starttipilottia/jarrucleaneria/muuta eetteripitoista mahdollisiin vuotopaikkoihin ja kuullostelemalla koneen joutokäynnin kasvamista vikapaikan löydyttyä
Nuo imu- ja pakopuolen vuodot löytyvät myös CRC:llä ja pakokaasuanalysaattorilla:
Kun ruiskuttelee CRC:tä laippoihin ym. mahdollisiin vuotokohtiin, niin HC-pitoisuus nousee, kun osuu oikeaan paikkaan ja laskee takaisin kun ruiskuttelu lopetetaan. Näyttää myös pakopuolen vuodot, eli pakoputkistossa on ajoittain myös alipainetta!
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Nyt on asiassa viisastuttu.

Koneessa todellakin on pari kappaletta näitä Zenith (ilmeisesti) inat -kaasareita, eikä "juuttuvakurkkuisia brittiautoilijoiden murheenkryynejä".
http://www.hut.fi/u/toyryla/autot/zenith.html

Sitten siitä käyntihäiriöstä. Vika korjaantui eilen. Ei ollut alipainevuotoa tai mitään muutakaan kovin dramaattista. Ainoastaan yhden säätöruuvin lukitusmutteri oli löystynyt, ruuvi oli päässyt löystymään ja nosti sen takia kierrokset melkein tappiin. En tiedä mistä se "harha" johtui, että kierrokset muka nousivat korkeammalle lämpimämmällä koneella. :oops: Ehkä ei olisi yhden ajon perusteella pitänyt tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Nyt kun homma korjaantui näin helposti ja kone tuntuu muuten terveeltä, nähdään Kalmanrauta luultavasti tulevana kesänä liikenteessä mallina "rotta". Toinen vaihtoehto tietenkin on, että se menee koriremonttiin. Saapa nyt nähdä miten käy.

Kuuluuko kummassakin kaasarissa olla säätöruuvi vai pärjätäänkö pelkästään toisen ruuvilla (joka vaikuttaa vivuston liikkeeseen)? No kukaan ei avrmaan tähän osaa vastata ennen kuin laitan (ehkä joskus illalla) kuvia kaasareista ja ruuvien paikoista.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

W108:n M130-koneen kyljessä oli muuten samaiset Zenithit. Pientä häikkää oli bensaputken ja kaasarin liitoksessa, kun tahtoi vuotaa aika usein.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Minä jo luin tuolta ylhäältä, että mitä ihmettä te sekoilette "keltakorkkisten kaasareiden" kanssa, kunnes tajusin, että keskustelu on vanha. Tuo Strömberg 175 on tosiaan vähän eri asia, Saulilla on kaksi kappaletta Zenith 35/40 INAT -tyyppisiä kaasareita.

Mistä tulikin mieleen, että tutulla on myytävänä tuollainen pari ja siihen kuuluva putsarin rööri. Likaisia ovat, mutta akselit ovat kuulemma kuunnossa. Hinta ei ole huikea, eli jos joku (Saul?) on vailla, niin voin laittaa kuvia tulemaan. Ovat kuulopuheiden mukaan "kaks´ kasikymppisestä" (M130, olen päätellyt), joten röörit voivat olla eroavan kokoiset, mutta sopinevat silti.

-Daaz

EDIT: No juu, pitäisi ehkä aina lukea keskustelu lopuun, ennen kuin kommentoi. Tuossahan tuo kaasarien tyyppi jo tulikin. M130:ssä on muuten myös 35/40, joten pitäisi käydä suoraan. Ja hyvä kun vika korjaantui! 8)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Zenith Inat

Viesti Kirjoittaja unski »

yksi pahimmista vioista noissa Zenithin "pömpeleissä" on kaasuttimen "välitysvipu" joka muuttaa koneensuuntaisen kaasuvivun liikkeen poikittaiseksi. Aikojen saatossa vivun ilmeisesti pronssisekotteinen akseli ja muoviset laakeriholkit kuluvat muodottomiksi, jolloin seurauksena on kaasuttimien epäbalanssi jossain liikkeen vaiheessa. Näin oln ainakin noissa n. 8-10 kpl:ssä Zenithejä jotka varastossa ovat. Lisksi tuo mainittu vipu ohjaa etummaisen kaasuttimen polttoaineen takaisinkierron venttiiliä, väärä säätö ja huonot kohojen neulat -> tulva...!

Lisäksi automaattivaihteisen auton tyhjäkäyntiä säätävä (vastaava on myös Solex 4 a1:ssä) alipainekello aiheuttaa ongelmia, sillä kellon säätöliike välittyy takimmaiseen kaasuttimeen, säätäessään systeemi vetää kaasuttimien yhdystankoa, joka normaalikäytössä toimii työntävänä. Mikäli kaasuttimet on säädetty tyhjäkäynnille automaatin vaihde vapaalla on kaikki väljä otettu pois "työntävässä liikkeessä" Nyt kun automaatin vaihde kytketään päälle, alkaa tyhjäkäynnin säätö toimia takimmaisessa kaasuttimessa samalla systeemin yrittäessä vetää yhdystangon avulla etummaista kaasutinta,tällöin väljäksi kulunut rakenne ei välttämättä pysty säätämään etummaista kaasutinta ollenkaan....vóila: kone käy vapaalla mainiosti ja tuputtaa vaihde päällä vain 3:lla sylinterillä tai vice versa.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zenith Inat

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

unski kirjoitti:yksi pahimmista vioista noissa Zenithin "pömpeleissä" on kaasuttimen "välitysvipu" joka muuttaa koneensuuntaisen kaasuvivun liikkeen poikittaiseksi. Aikojen saatossa vivun ilmeisesti pronssisekotteinen akseli ja muoviset laakeriholkit kuluvat muodottomiksi, jolloin seurauksena on kaasuttimien epäbalanssi jossain liikkeen vaiheessa. Näin oln ainakin noissa n. 8-10 kpl:ssä Zenithejä jotka varastossa ovat. Lisksi tuo mainittu vipu ohjaa etummaisen kaasuttimen polttoaineen takaisinkierron venttiiliä, väärä säätö ja huonot kohojen neulat -> tulva...!
Samaa mieltä. Mielestäni kaasarien säätö on vähän turhaa jos vivusto on väljä tai miten tahansa kulunut. Se messinki/pronssi sekoitteinen akseli on yleensä kulunut väljäksi, ainakin omassani muoviholkit ovat oikeassa muodossa mutta akseli täysin loppu. Kaasuvivusto tavallaan kaasua painettaessa ensin liikkuu sivulleppäin ja sitten väljien poistuttua liikkuu koneensuuntaisesti eteenpäin. Joskus joutessani sorvaan itelleni uuden tai otan varaosakaasareista paremmat. M114, M130,M180 moottoreissa on sama yhteensopiva kaasari, pakosarja, imusarja paketti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ja kuvia ei tule vieläkään. Ehkä sitten huomenna. Löysin varmaankin vastauksen jo esittämääni kysymykseen eli pitääkö takimmaisessakin kaasarissa olla (se vapaasti liikkumaan päässyt ja ongelmia aiheuttanut) kaasuvivuston rajoitinruuvi (osa numero 27) vai ei? Tässä se ainakin on nimenomaan mainittu siinä takimmaisessa ja näkyy se löytyvän etummaisestakin. Eivät se vivusto ainakaan hirveän kulunut ole. Jonkun verran varmasti kulumaakin löytyy.
Daaz kirjoitti:Mistä tulikin mieleen, että tutulla on myytävänä tuollainen pari ja siihen kuuluva putsarin rööri. Likaisia ovat, mutta akselit ovat kuulemma kuunnossa. Hinta ei ole huikea, eli jos joku (Saul?) on vailla, niin voin laittaa kuvia tulemaan.
Kyllähän se ainakin jonkin verran kiinnostaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin