M180 käyntihäiriö.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

kaasari paketti

Viesti Kirjoittaja unski »

M114, M130,M180 moottoreissa on sama yhteensopiva kaasari, pakosarja, imusarja paketti.
Tässä täytyy korostaa sanaa . paketti


Kaikissa moottorimalleissa on kaasuttimet "viritetty" moottorikohtaisesti, joten kaasuttimia siis sopii käyttää vain tosiaan "paketteina" , mikäli haluaa säätää kaasuttimet toimimaan parina moitteetomasti.


Kun katsoo esiim. mainon sivuston sivua 34:
http://www.jaimekop.com/CarbManual/Page34/index.html
huomataan että kaikissa moottori- ja vuosimalleissa on pieniä eroja lähes kaikissa arvoissa, siis [ vain saman moottori- ja vuosimallin kaasuttimia "parittamaan" :)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

[quote]kaasuvivuston rajoitinruuvi (osa numero 27) vai ei? Tässä se ainakin on nimenomaan mainittu siinä takimmaisessa ja näkyy se löytyvän etummaisestakin. Eivät se vivusto ainakaan hirveän kulunut ole. Jonkun verran varmasti kulumaakin löytyy.
[/quote

Tuon rajoitinruuvin toisena tarkoituksen on myös jättää kiihdytyspumpun vivustolle sopiva esijännitys (mallikohtainen juttu). Usein vivusto on myös kulunut kaasuttimen sisäpuolelta kiihdytyspumpun painajasta (suomalaisen sivuston osa nro. 2) Muutamassa purkamassani kaasuttimessa on vivusto ollut toisessa kaasuttimessa (tai molemmissa) niin väljä, ettei kiihdytyspumppu ole toiminut kuin vasta kun kaasuläppä on avattu lähes puoliväliin, vaikka vivusto näytti ulkopuolelta tarkasteltuna olevan kunnossa. Tämä aiheuttaa tuntuvan nyökähdyksen nopeassa kiihdytyksessä, kun seosta ei rikasteta kaasun painalluksen alkuosassa.

Myöskin säätöruuvin 27 asennolla on se merkitys, että kaasuvivuston liikegeometria muuttuu toiseksi mikäli sekä jousen 29 vieressä olevaa säätötankoa ja em. ruuvia 27 säädetään yhtäaikaa (ei paljoa , mutta muuttuu kuitenkin), tästä seuraa jälleen kaasuttimien epätasapaino.

Tässähän nyt kuitenkin omatkin jutut menee hiusten halkomiseksi, useinhan kuitenkin on vain tärkeää, että kaasuttimet toimivat kutakuinkin säädyllisesti. :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

unski kirjoitti:Muutamassa purkamassani kaasuttimessa on vivusto ollut toisessa kaasuttimessa (tai molemmissa) niin väljä, ettei kiihdytyspumppu ole toiminut kuin vasta kun kaasuläppä on avattu lähes puoliväliin, vaikka vivusto näytti ulkopuolelta tarkasteltuna olevan kunnossa. Tämä aiheuttaa tuntuvan nyökähdyksen nopeassa kiihdytyksessä, kun seosta ei rikasteta kaasun painalluksen alkuosassa.
En muista miten kone reagoi, mutta pitää testata kunhan tiet sulavat. ;)
unski kirjoitti:Tässähän nyt kuitenkin omatkin jutut menee hiusten halkomiseksi, useinhan kuitenkin on vain tärkeää, että kaasuttimet toimivat kutakuinkin säädyllisesti. :)
Kiitos vain kaikista vinkeistä! Nyt homma tosiaankin toimii säädyllisesti, mutta remontti ei todellakaan olisi pahitteeksi. Vaikka en itse alkaisi näitä säätelemään, niin ainakin kaikista hiuksenhalkomisjutuistakin on hyötyä siinä mielessä, että mahdollisuuteni rajata (mutulla) ongelmaa paranevat jo ennen huoltoa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin