S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogiikka

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko_K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 20.04.2011 21:34

S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Yritän ymmärtää S212:n lisälämmityksen / seisontatuuletuksen toimintalogiikkaa ja käyttöä. Valitettavasti käyttöohje on aiheesta hieman niukkasanainen.

Vermettä voi ohjata kolmella tavalla:

a) ajotieturin kautta voi asettaa haluttuja lähtöaikoja lämmitystä varten
b) Thermaticin voi kytkeä joko lämmityksen tai tuuletuksen välittömästi käyntiin
c) kaukosäätimellä voi kytkeä lämmityksen tai tuuletuksen välittömästi käyntiin tai asettaa halutun lähtöajan

Epäselväksi minulle on jäänyt muutama asia:

- Toimiiko Webasto talvella automaattisesti ajonaikaisena lämmittimenä vai onko se vain esilämmitystä varten? Jos se toimii myös ajon aikana, lieneekö jossain asetus tai nappi, jolla käytön voi halutessaan estää?

- Eikö kaukosäätimellä todellakaan voi manuaalisesti valita, haluaako käynnistää Webaston vai tuuletuksen? Kaukosäädin muistuttaa ulkoisesti T100 HTM -kaukosäädintä, mutta samoja toimintoja siitä ei kyllä löydy. Voi vain käynnistää tai sammuttaa lämmityksen/tuuletuksen heti tai sitten ajastaa halutun lähtöajan, ei mitään muuta.

- Käyttöohjeen kertoo näin: "Lisälämmitys tai seisontatuuletus mukautuu automaattisesti ulkolämpötilan ja sääolosuhteiden mukaan. Lisälämmitys saattaa sen tähden vaihtaa tuuletukselta lämmitykselle tai päinvastoin." Onko jollakin käsitystä siitä, millä logiikalla tuo oikeasti toimii? Onko ulkolämpötilalle jotkin absoluuttisesti raja-arvot, jotka sanelevat kumpaa tilaa käytetään vai toimiiko tuo sen perusteella, onko Thermaticiin viimeksi jäänyt lämpötila pienempi vai suurempi kuin sen hetkinen sisälämpötila?

- Ilmeisesti ajotieturilla voi asettaa lähtöaikoja vain lämmitykselle, mutta kaukosäätimellä sekä lämmitykselle tai tuuletukselle?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyllä sen lisälämmittimen toimintalogiikka on aika yksinkertainen. Käynnistys tapahtuu joko ajastimella, käyttökytkimestä tai kaukosäätimestä kuten sanoit ja toimintatila (jäähdytys/lämmitys) valitaan sen mukaan onko pyydetty lämpötila korkeampi vai matalampi kuin sisätilasta käynnistyshetkellä mitattu lämpötila. Eli jäähdytyksen kuuluisi lähteä päälle myös ajastimella.

Sääteletkö muuten niitä lämpötila-arvoja lämmityslaitteesta? Miksi?

211:ssä lisälämmitin ei toiminut ajonaikaisena lämmittimenä eikä sitä muistaakseni saanut edes koodattua "automaatille". Uudemmissa se on ollut jo tehtaalta automaatilla, esim. 221:ssä joten veikkaisin että 212:ssa sama. Itse koodaisin tuon ajonaikaisen automattilämmityksen heti pois päältä. Lyhyessä kaupunkiajossa lisälämmitin nokeentuu muuten väistämättä. Pitäisi tarkistaa Xentrystä saako 212:ssa tuon ajonaikaisen lämmityksen koodattua samalla tavalla kuin vanhemmista vai onko se SCN-koodin takana ja kantakortin optioilla ohjattu mikä tekee muutoksesta hankalamman.
Avatar
Marko_K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 20.04.2011 21:34

Re: S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogi

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

DBFI kirjoitti:Sääteletkö muuten niitä lämpötila-arvoja lämmityslaitteesta? Miksi?
En, lähinnä vain kaipasin tapaa komentaa värkki joko lämmittämään tai tuulettamaan, ei edestakas vatulointia. Juuri siitä syystä, että Webaston pätkäkäynti nokeaa sen piloille -- nimim. "kaksi kolmesta Webastosta rikki vuoden ikäisenä". On harmillista, jos Webaston automaattikäyttöä ei voi helposti valita käyttöön tai pois. Siitä on toki pitkillä matkoilla iloa, mutta toisaalta Webaston on järjetöntä kytkeytyä päälle kilometrin siirtymällä.

Vanhemmissa Volkkareissa ilmastoinnin ECON-namiskalla sai kytkettyä tuon pois päältä, Fordissa asetus löytyi valikoista. Harmi, jos Mersussa pitää tehdä pysyviä asetuksia testerillä.
Pekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 02.04.2005 22:12
Paikkakunta: Häme

Re: S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogi

Viesti Kirjoittaja Pekko »

Ei ainakaan omassa w212 tehdas webasto lähde automaattisesti päälle ajossa. Helppohan sitä on ohjata keskikonsolin kytkimestä tai kaukosäätimestä. Mittariston ajastinvalikkoja en ole edes kokeillut.
MB E 300 de EQ Power 4Matic
exät:
MB E 300 de EQ Power
MB E 220 d 4Matic
MB E 250 CDI BlueTec 4Matic
MB E 250 CDI BE 4Matic
MB E 250 CDI BE A
MB E 280 CDI A 4Matic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212, tehdas-Webaston / seisontatuuletuksen toimintalogi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Marko_K kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Sääteletkö muuten niitä lämpötila-arvoja lämmityslaitteesta? Miksi?
En, lähinnä vain kaipasin tapaa komentaa värkki joko lämmittämään tai tuulettamaan, ei edestakas vatulointia. Juuri siitä syystä, että Webaston pätkäkäynti nokeaa sen piloille -- nimim. "kaksi kolmesta Webastosta rikki vuoden ikäisenä". On harmillista, jos Webaston automaattikäyttöä ei voi helposti valita käyttöön tai pois. Siitä on toki pitkillä matkoilla iloa, mutta toisaalta Webaston on järjetöntä kytkeytyä päälle kilometrin siirtymällä.

Vanhemmissa Volkkareissa ilmastoinnin ECON-namiskalla sai kytkettyä tuon pois päältä, Fordissa asetus löytyi valikoista. Harmi, jos Mersussa pitää tehdä pysyviä asetuksia testerillä.
Eikös vanhassa mersussa ollut myös webaston pois kytkentä napista, silloin kun siinä oli ajonaikainen lämmitys webastolla sähkölämmittimen sijaan (esim. 210 pre-facelift). Facelift 210:ssä taas sähkölämmittimen sai kytkettyä päälle tai pois. Itse asiassa vielä 211-mallissa oli sähkölämmittimen kytkentä ilmastoinnin ECO-napin takana, en tiedä onko vielä nykyisissäkin, ei ole tullut mittailtua.

Tuota edestakaisin vatulointia en ymmärrä. Jos lämmityslaite on 22 asteessa niin tuskin sitä lisälämmitintä tulee päälle laitettua ellei ulkolämpötila ole ainakin alle +10 tai aurinko paahtanut sisälämmöt reilusti yli 22 asteen. Ei se lisälämmitin silloin vaihda lämmityksestä jäähdytykseen tai päinvastoin.

Pitkällä reissulla sitä webastoa ei tarvita, kyllä se CDI-konekin tuottaa ihan tarpeeksi lämpöä (edes sähkövastuksia ei tarvita ja nehän siellä on webaston lisäksi).

Pekko kertoikin että se webasto ei toimi 212:mallissa automaatilla eli mitään versiokoodausta asian korjaamiseksi ei tarvitakaan. Katsoin noita asetuksia Xentry'stä eikä siellä kyllä 212:lle ollutkaan valintaa jolla voisi laittaa webaston toimimaan ajonaikaisena lisälämmittimenä. Jossain 221:ssä tuo oli, siinä ehkä enemmän ajateltu takapenkillä istuvia kuin webaston elinikää (mutta siinä siis versiokoodattavissa automaatille tai manuaalille).

Ymmärrän kyllä sen huolestuneisuuden webaston nokeentumisesta mutta tuon Pekon antaman tiedon jälkeen kaikki huolenaiheet häipyivätkin, myös lisälämmittimen muun toiminnan suhteen.
Vastaa Viestiin