Turbodiesel museorekisteriin?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Turbodiesel museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan :lol:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Turbodiesel museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Saul »

Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan :lol:
Jossain TM:ssäkin 70-luvulta oli oikein "testi", jossa vastakkain oli W115 200D turbolla ja ilman, mutta en nyt muista vuotta. Mielestäni joskus 1972-1975. Otin kyllä itselleni valokopiot siitä kirjastossa, mutta valokopiot ovat luultavasti "vanhassa arkistossa" syvissä metsissä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jos museorekisteriin meinaa sellaisen saada, tarkoittaa se silloin sitä että turbotus pitäisi olla tehty >25 vuotta sitten.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

raul kirjoitti:Jos museorekisteriin meinaa sellaisen saada, tarkoittaa se silloin sitä että turbotus pitäisi olla tehty >25 vuotta sitten.
Ei kai se näin ole. Autossahan saa olla sen ajan (eli valmistusajankohdan)lisävarusteita, myös sellaisia joita ei siinä uutena ollut. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jyry kirjoitti:. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.
Komppaan. Hiukan samaa henkeä kuin tuossa W115 vs barokkivanteet-keskustelussa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jyry kirjoitti:
raul kirjoitti:Jos museorekisteriin meinaa sellaisen saada, tarkoittaa se silloin sitä että turbotus pitäisi olla tehty >25 vuotta sitten.
Ei kai se näin ole. Autossahan saa olla sen ajan (eli valmistusajankohdan)lisävarusteita, myös sellaisia joita ei siinä uutena ollut. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.
Tietääkseni tälläiset muutokset pitää nimenomaan olla yli 25 vuotiaita. On sentään kyse hieman eri asiasta kuin aluvanteista. Voin erehtyäkin mutta kyselen asiaa museotarkastajalta vaikka huomenissa. :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tulipahan heti mieleen että millä voidaan todistaa että autossa on paikoillaan yli 25 vuotta sitten JÄLKIKÄTEEN asennettu turbosarja??? yhtä hyvinhän osat voi ruuvata paikoilleen vaikka viikoa ennen MR-katsastusta?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mika.T kirjoitti:tulipahan heti mieleen että millä voidaan todistaa että autossa on paikoillaan yli 25 vuotta sitten JÄLKIKÄTEEN asennettu turbosarja??? yhtä hyvinhän osat voi ruuvata paikoilleen vaikka viikoa ennen MR-katsastusta?
On kai se turbo pitänyt näyttää katsastuksessa jo silloin 25 vuotta sittenkin. Vaikkei mistään superturboista olekaan kyse, niin haluavat välttämättä tulostaa uuden rekisteriotteen jossa on tehokohdassa "A".
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu ei sekotin kaksi asiaa. (tod.näk.)... Nimittäin mitä tarkoitin, on että museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä joku sellainenkin ISO MUUTOS (ei mitään kromikaaria mitä ei tarvitse tav. rek otteeseen merkitä), esim. custom tms, jollaista ei ole tehtaalta tullut, mutta muutokset ovat yli 25 v vanhoja ja edustavat aikakaudelleen ehkä tyypillistä linjaa. Esim. Suomen ensimmäinen customi sopisi tähän (no en mene sanomaan :) ), siis 4d checker mistä tehtiin 2d ht. Kai siinä sitten joutuukin todistelemaan muutosten ikää.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Turbodiesel museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan :lol:
Ainakin ajovalo.net väittää, että ensimmäiset turbot toimitettiin W116 malleissa USA:n markkinoille 9/-77 , 300 SD Turbodiesel , 115hv .
Pystäreitä ei näytä toimitetun turbotettuna. Niitten järein 3 litrainen kehitti "vain" 80 hv.
W123 farkkuun istutettiin 11/-80 samoille markkinoille 3 lirainen turbo: 300 TD Turbo , 125 hv
ja sedaniin sama kone 8/-81(USA)
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Turbodiesel museorekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Saul »

jorma-k kirjoitti:
Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan :lol:
Ainakin ajovalo.net väittää, että ensimmäiset turbot toimitettiin W116 malleissa USA:n markkinoille 9/-77 , 300 SD Turbodiesel , 115hv .
Pystäreitä ei näytä toimitetun turbotettuna. Niitten järein 3 litrainen kehitti "vain" 80 hv.
W123 farkkuun istutettiin 11/-80 samoille markkinoille 3 lirainen turbo: 300 TD Turbo , 125 hv
ja sedaniin sama kone 8/-81(USA)
Turbosarjoista puhuttaessa yleensä tarkoitettaneen näitä jälkiasennussarjoja. Eli oikeassa olet. Ei pystärissä koskaan ole tehtaan asentamaan turboa ollutkaan ja 240D 3.0 oli se 80 heppainen hirmudiesel. :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Turbosta vielä...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Vähän eri tavalla käsitetty koko asia. Kyllä minäkin sen tiedän, että W115-sarjaan mersu ei koskaan turboa ole tehtaalla asentanut. Koko idea olikin se, että jos jostain löytyy dokumenttia, että pystylampun valmistusajankohtana on joku muu toimittanut jälkiasenteista turbosarjaa, tulee museoajoneuvotarkastajan hyväksyä ko.dokumentin mukaisessa asussa myös auto museorekisteriin. Riippumatta siitä, milloin asenneus ko.autoon on tehty. Mallikohtaisia varusteitahan voi museorekistöröitävään ajoneuvoon asentaa vaikka tarkastusta edeltävänä päivänä, muttei enää tarkastuksen jälkeen.
Esimerkiksi ohjaustehostimen, ilmastointilaitteen jne.hyväksytään museoajoneuvotarkastuksessa, mikäli ajoneuvon omistaja pystyy uskottavasti todistamaan, että kyseiset varusteet on ollut mahdollisuus saada ko.ajoneuvoon valmistusajankohtana.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Turbosta vielä...

Viesti Kirjoittaja Saul »

Jyry kirjoitti:Vähän eri tavalla käsitetty koko asia. Kyllä minäkin sen tiedän, että W115-sarjaan mersu ei koskaan turboa ole tehtaalla asentanut. Koko idea olikin se, että jos jostain löytyy dokumenttia, että pystylampun valmistusajankohtana on joku muu toimittanut jälkiasenteista turbosarjaa, tulee museoajoneuvotarkastajan hyväksyä ko.dokumentin mukaisessa asussa myös auto museorekisteriin.
Ymmärsin yskän jo alunperin. Eikös tuo TM:n artikkeli toimisi todisteena? Voin kaivaa sen esille (3-4 viikon viiveellä), jos kukaan toinen ei ehdi ensin. En tosin muista minkä valmistajan turbosarjaa siinä testattiin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Turbosta vielä...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ymmärsin yskän jo alunperin. Eikös tuo TM:n artikkeli toimisi todisteena? Voin kaivaa sen esille (3-4 viikon viiveellä), jos kukaan toinen ei ehdi ensin. En tosin muista minkä valmistajan turbosarjaa siinä testattiin.[/quote]

Kyllä varmaan. Laitappa ihan piruuttas tietoa, missä lehdessä on ko.sarjaa esitelty, jos vaikka joku innostuis... Ajoneuvohistoriaa ne turbosarjatkin olivat. 70-luvun 1,9-litraisissa Opeleissahan oli myös aika paljonkin jälkiasenneus turbosarjoja. Muistaakseni Tuulilasissa niitä mainostettiin aikoinaan.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo, kuulemma tuollainen joku valmistajan esite tai kattava mainos mistä selviää turbon tyyppi, ja tietenkin ikä, hyvin riittää todisteeksi. Tietysti koskee koko sarjaa sitten. Ja sitten vaan wolfrace slotit alle, rosteri-roiskeläpät, ketuhännät kaikkiin kolmeen antenniin, perä ylös ja keltaiset lisävalot etunurkkiin! :lol:
Hmm, jos Saulilla kestää mahdollisesti kolmekin viikkoa niin täytyypä itsekin yrittää aktiivisesti etsiä näitä artikkeleita...
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kolme viikkoa meni jo! :shock:

Tämä muistamani juttu ei nyt taida auttaa, vaikka testattu auto W115 200D onkin. Juttu oli TM:ssa 5/77 s. 58-59. Siinä autoon oli laitettu (omaperäisesti nimetty) Turbocharger -nimisen jenkkifirman valmistama turbosarja. Sarjan maahantuoja oli Helsinkiläinen Autohiomo Oy.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

saisitko silti skannattua?
dodge dart 1967
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

santtu kirjoitti:saisitko silti skannattua?
En saa. Ei ole skanneria ja tuo juttu on valokopiona 350 km:n päässä. Aika heikkoa siis, valitan. :(

Kyllä ainakin isommista kirjastoista pitäisi tuo TM 5/77 löytyä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on myöskin tuo lehti kesämökillä, saatan napata sen mukaan Joskus.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin