Turbodiesel museorekisteriin?
Turbodiesel museorekisteriin?
Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan
Re: Turbodiesel museorekisteriin?
Jossain TM:ssäkin 70-luvulta oli oikein "testi", jossa vastakkain oli W115 200D turbolla ja ilman, mutta en nyt muista vuotta. Mielestäni joskus 1972-1975. Otin kyllä itselleni valokopiot siitä kirjastossa, mutta valokopiot ovat luultavasti "vanhassa arkistossa" syvissä metsissä.Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ei kai se näin ole. Autossahan saa olla sen ajan (eli valmistusajankohdan)lisävarusteita, myös sellaisia joita ei siinä uutena ollut. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.raul kirjoitti:Jos museorekisteriin meinaa sellaisen saada, tarkoittaa se silloin sitä että turbotus pitäisi olla tehty >25 vuotta sitten.
Komppaan. Hiukan samaa henkeä kuin tuossa W115 vs barokkivanteet-keskustelussa.Jyry kirjoitti:. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tietääkseni tälläiset muutokset pitää nimenomaan olla yli 25 vuotiaita. On sentään kyse hieman eri asiasta kuin aluvanteista. Voin erehtyäkin mutta kyselen asiaa museotarkastajalta vaikka huomenissa.Jyry kirjoitti:Ei kai se näin ole. Autossahan saa olla sen ajan (eli valmistusajankohdan)lisävarusteita, myös sellaisia joita ei siinä uutena ollut. Mielestäni esimerkiksi pystylamppuun voi tällätä turbosatsin, jos pystyy todistamaan, että ko.malliin on kyseistä sarjaa ollut mahdollista saada.raul kirjoitti:Jos museorekisteriin meinaa sellaisen saada, tarkoittaa se silloin sitä että turbotus pitäisi olla tehty >25 vuotta sitten.
On kai se turbo pitänyt näyttää katsastuksessa jo silloin 25 vuotta sittenkin. Vaikkei mistään superturboista olekaan kyse, niin haluavat välttämättä tulostaa uuden rekisteriotteen jossa on tehokohdassa "A".Mika.T kirjoitti:tulipahan heti mieleen että millä voidaan todistaa että autossa on paikoillaan yli 25 vuotta sitten JÄLKIKÄTEEN asennettu turbosarja??? yhtä hyvinhän osat voi ruuvata paikoilleen vaikka viikoa ennen MR-katsastusta?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Juu ei sekotin kaksi asiaa. (tod.näk.)... Nimittäin mitä tarkoitin, on että museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä joku sellainenkin ISO MUUTOS (ei mitään kromikaaria mitä ei tarvitse tav. rek otteeseen merkitä), esim. custom tms, jollaista ei ole tehtaalta tullut, mutta muutokset ovat yli 25 v vanhoja ja edustavat aikakaudelleen ehkä tyypillistä linjaa. Esim. Suomen ensimmäinen customi sopisi tähän (no en mene sanomaan ), siis 4d checker mistä tehtiin 2d ht. Kai siinä sitten joutuukin todistelemaan muutosten ikää.
Re: Turbodiesel museorekisteriin?
Ainakin ajovalo.net väittää, että ensimmäiset turbot toimitettiin W116 malleissa USA:n markkinoille 9/-77 , 300 SD Turbodiesel , 115hv .Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan
Pystäreitä ei näytä toimitetun turbotettuna. Niitten järein 3 litrainen kehitti "vain" 80 hv.
W123 farkkuun istutettiin 11/-80 samoille markkinoille 3 lirainen turbo: 300 TD Turbo , 125 hv
ja sedaniin sama kone 8/-81(USA)
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Turbodiesel museorekisteriin?
Turbosarjoista puhuttaessa yleensä tarkoitettaneen näitä jälkiasennussarjoja. Eli oikeassa olet. Ei pystärissä koskaan ole tehtaan asentamaan turboa ollutkaan ja 240D 3.0 oli se 80 heppainen hirmudiesel.jorma-k kirjoitti:Ainakin ajovalo.net väittää, että ensimmäiset turbot toimitettiin W116 malleissa USA:n markkinoille 9/-77 , 300 SD Turbodiesel , 115hv .Jyry kirjoitti:Löytyykö faktatietoa, milloin tulivat markkinoille ensimmäiset ns.turbosarjat dieselmersuihin? Jossain vanhoissa autolehdissä muistaakseni mainostettiin aikoinaan jotain turbosarjaa W115 sarjaan
Pystäreitä ei näytä toimitetun turbotettuna. Niitten järein 3 litrainen kehitti "vain" 80 hv.
W123 farkkuun istutettiin 11/-80 samoille markkinoille 3 lirainen turbo: 300 TD Turbo , 125 hv
ja sedaniin sama kone 8/-81(USA)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Turbosta vielä...
Vähän eri tavalla käsitetty koko asia. Kyllä minäkin sen tiedän, että W115-sarjaan mersu ei koskaan turboa ole tehtaalla asentanut. Koko idea olikin se, että jos jostain löytyy dokumenttia, että pystylampun valmistusajankohtana on joku muu toimittanut jälkiasenteista turbosarjaa, tulee museoajoneuvotarkastajan hyväksyä ko.dokumentin mukaisessa asussa myös auto museorekisteriin. Riippumatta siitä, milloin asenneus ko.autoon on tehty. Mallikohtaisia varusteitahan voi museorekistöröitävään ajoneuvoon asentaa vaikka tarkastusta edeltävänä päivänä, muttei enää tarkastuksen jälkeen.
Esimerkiksi ohjaustehostimen, ilmastointilaitteen jne.hyväksytään museoajoneuvotarkastuksessa, mikäli ajoneuvon omistaja pystyy uskottavasti todistamaan, että kyseiset varusteet on ollut mahdollisuus saada ko.ajoneuvoon valmistusajankohtana.
Esimerkiksi ohjaustehostimen, ilmastointilaitteen jne.hyväksytään museoajoneuvotarkastuksessa, mikäli ajoneuvon omistaja pystyy uskottavasti todistamaan, että kyseiset varusteet on ollut mahdollisuus saada ko.ajoneuvoon valmistusajankohtana.
Re: Turbosta vielä...
Ymmärsin yskän jo alunperin. Eikös tuo TM:n artikkeli toimisi todisteena? Voin kaivaa sen esille (3-4 viikon viiveellä), jos kukaan toinen ei ehdi ensin. En tosin muista minkä valmistajan turbosarjaa siinä testattiin.Jyry kirjoitti:Vähän eri tavalla käsitetty koko asia. Kyllä minäkin sen tiedän, että W115-sarjaan mersu ei koskaan turboa ole tehtaalla asentanut. Koko idea olikin se, että jos jostain löytyy dokumenttia, että pystylampun valmistusajankohtana on joku muu toimittanut jälkiasenteista turbosarjaa, tulee museoajoneuvotarkastajan hyväksyä ko.dokumentin mukaisessa asussa myös auto museorekisteriin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Turbosta vielä...
Ymmärsin yskän jo alunperin. Eikös tuo TM:n artikkeli toimisi todisteena? Voin kaivaa sen esille (3-4 viikon viiveellä), jos kukaan toinen ei ehdi ensin. En tosin muista minkä valmistajan turbosarjaa siinä testattiin.[/quote]
Kyllä varmaan. Laitappa ihan piruuttas tietoa, missä lehdessä on ko.sarjaa esitelty, jos vaikka joku innostuis... Ajoneuvohistoriaa ne turbosarjatkin olivat. 70-luvun 1,9-litraisissa Opeleissahan oli myös aika paljonkin jälkiasenneus turbosarjoja. Muistaakseni Tuulilasissa niitä mainostettiin aikoinaan.
Kyllä varmaan. Laitappa ihan piruuttas tietoa, missä lehdessä on ko.sarjaa esitelty, jos vaikka joku innostuis... Ajoneuvohistoriaa ne turbosarjatkin olivat. 70-luvun 1,9-litraisissa Opeleissahan oli myös aika paljonkin jälkiasenneus turbosarjoja. Muistaakseni Tuulilasissa niitä mainostettiin aikoinaan.
Joo, kuulemma tuollainen joku valmistajan esite tai kattava mainos mistä selviää turbon tyyppi, ja tietenkin ikä, hyvin riittää todisteeksi. Tietysti koskee koko sarjaa sitten. Ja sitten vaan wolfrace slotit alle, rosteri-roiskeläpät, ketuhännät kaikkiin kolmeen antenniin, perä ylös ja keltaiset lisävalot etunurkkiin!
Hmm, jos Saulilla kestää mahdollisesti kolmekin viikkoa niin täytyypä itsekin yrittää aktiivisesti etsiä näitä artikkeleita...
Hmm, jos Saulilla kestää mahdollisesti kolmekin viikkoa niin täytyypä itsekin yrittää aktiivisesti etsiä näitä artikkeleita...
Kolme viikkoa meni jo!
Tämä muistamani juttu ei nyt taida auttaa, vaikka testattu auto W115 200D onkin. Juttu oli TM:ssa 5/77 s. 58-59. Siinä autoon oli laitettu (omaperäisesti nimetty) Turbocharger -nimisen jenkkifirman valmistama turbosarja. Sarjan maahantuoja oli Helsinkiläinen Autohiomo Oy.
Tämä muistamani juttu ei nyt taida auttaa, vaikka testattu auto W115 200D onkin. Juttu oli TM:ssa 5/77 s. 58-59. Siinä autoon oli laitettu (omaperäisesti nimetty) Turbocharger -nimisen jenkkifirman valmistama turbosarja. Sarjan maahantuoja oli Helsinkiläinen Autohiomo Oy.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
En saa. Ei ole skanneria ja tuo juttu on valokopiona 350 km:n päässä. Aika heikkoa siis, valitan.santtu kirjoitti:saisitko silti skannattua?
Kyllä ainakin isommista kirjastoista pitäisi tuo TM 5/77 löytyä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial