M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vaikka lupasinkin, että en tee enää mitään projektipäiväkirjoja, niin jostain syystä nyt petän itseäni ja aloitan taas tälläisen säikeen.

En ota vastuuta että kirjoitan kaiken, tai postailisin kuvia, taikka koettaisin miellyttää kaikkia tekemällä kuperkeikkoja pyynnöstä. Tiedän jo nyt, että tämä savotta on pitkä, hidas, kallis ja kettumainen - mutta läpi se olis vaan kahlattava. Voi olla, että lopetan kirjailemisen kesken leikinkin, mutta katsotaan miten pitkälle tätä riittää.

Mutta asiaan.

Projektin kohteena on 350.000 km rullannut W116 korin 450SE-77, jonka olen hankkinut jo 2004 vuonna. Pelti ja maalaustöiden jälkeen kasasin korin uudelleen ja raskaiden vastoinkäymisten jälkeen projekti jäätyi MB-klubin Pälkäneen klubitalliin 3:n vuoden ajaksi. Sinne ajaessa Kuopiosta moottorin sytytyksissä oli vajausta. Ainankin 2 sylinteriä vietti pekkasiaan pimeässä, eivätkä tienneet mitään, mitä luukusta tulevalle bensasumulle pitäisi tehdä. Näinpä ollen matka Kuopiosta Pälkäneelle ajettiin maantieajolla arvioiden noin 33 litraa sadalle kilometrille.

Välissä olleiden vuosien aikana rakentelin uuden tulpanjohtosarjan kunnioittaen alkuperäisyyttä. Piuhaprojekti oli oikeiden osien saatavuuden kannalta aika työläs, koska pelkästään liittimien metsästykseen ihmismäiseen hintaan kului 2 vuotta. Mutta viime syksynä ne kuitenkin pökättiin taas paikalleen paluumatkalla Ahveniston ratapäiviltä.

Tämän kesän aikana vihdoin ja viimein sain tuon W116sen sellaiseen kuntoon, että sillä pystyi vähän käydä ajelemassakin kaiken 8 pytyn voimin. Seokset oli yli nelinkertaiset ohjearvoihin, mutta säätämisen jälkeen mylly alkoi raksuttamaan niinhyvin, kuin siltä ylipäätään pystyi vaatimaan. Käynnistettäessä ja moottorikiihdytyksissä ja jarrutuksissa motti pöläyttää aika tavalla piipusta käryä, joka kielii siis huonoista venavarren kumeista ja männänrenkaista.

Koko kesän pörräykset ko. härvelillä kuitenkin taisi jäädä noin 300 kilometrin pintaan, mutta pientä makua siitä kuitenkin jo oli aistittavissa - että mitä vielä täytyisi tehdä, jotta vekotin olisi sellainen, että sitä ilkeäisi tarjota museointiin - itse kun en omaa rotteloani saa jääviyssyistä museoida. :D

Kuva

Eilen ajoin "Kekkosen" talliin ja ruvettiin pannuhuonetta jo toverin kanssa jonkinverran purkamaan. Nyt irtiotettuja romppeita ovat mm. akku telineineen, flekti tunneleineen, laturi, ylä- ja alavesiletkut, paisuntasäiliö ja ohjaustehostimen pumppu. Illalla jätin automaatin öljynlauhduttimen letkut irti ja vati alle. Siellähän lirittää muutaman litran tyhjäksi letkun kautta, jotta voin nostaa syylärin pois sijoiltaan.

Etukäteen remppaan ostettuja osia on jo ylikoko (euro)mäntäsarja, jakoketju, tiivistesarja, kiertokangen laakerit ja uudet polttoainesuuttimet. Suuttimetkin ovat jo niin finaalissa, että kuurokin kuulee jo käyntiäänestä, että kone ei polta kunnolla.

Ja jotta projekti ottaisi heti luulot pois, niin heti ensimmäinen pultti, jota rupesin avaamaan pamahti poikki. Kuukausi sitten kokeilin syylärin tyhjennyspropun toimivuutta, joka silloin aukesi vallan kevyesti. Näinpä tähän uskoen otin 19 millin lenkin kouraan ja väänsin...räks. Koko proppu kierteineen tuli kertapamauksella alas. Täytyy keksiä joku sovellus millä hitsata tuo umpeen. Toivottavasti oli samalla myös viimeinen pultti, joka tässäprojektissa heittäyty hankalaksi.

Tänäiltanakin lähden vielä ruuvailemaan palikoita irti. Jokainen ruuvi paketoidaan paperipussiin ja päälle kirjoitetaan mitä ja mistä ko. ruuvisetti on kotoisin. Jossainvaiheessa osat olisi tarkoitus keltapassivoida ja osa sinkittää. Kannet ja muut moottorin alumiiniosat tulee lasikuulapuhallettavaksi ja konehuone kuoritaan kaikesta muustakin oheislaitteesta kaljuksi, jotta se voidaan maalata uudelleen.

Projektin aikataulu on heitetty uuniin. Valmistuu sitten ajallaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Hienoa!

W116 on aina ollu yks oma suosikkimalli ja köhköh V8 on aina hieno juttu! :thumbup:

Elä ota mesedesi ressiä. Projektitopicit on työläs juttu kirjoittaa ja kuvittaa, mut ne on hirmu lystiä luettavaa ja parhaassa tapauksessa parasta oppimismatskua. Laita mitä jaksat ja kerkeet, me luetaan ilolla kaikki! :)
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja petri »

Mesedesi kirjoitti:
Tänäiltanakin lähden vielä ruuvailemaan palikoita irti. Jokainen ruuvi paketoidaan paperipussiin ja päälle kirjoitetaan mitä ja mistä ko. ruuvisetti on kotoisin.

Projektin aikataulu on heitetty uuniin. Valmistuu sitten ajallaan.

Itse käytinpystäriprojektissa kyseiseen hommaan minigrip pusseja, kestävyydeltään parempi kuin paperipussi. Aikatauluista ei kannata ressiä ottaa, hosumallahan ei tunnetusti tule kuin k...päisiä lapsia :) .
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

yhdyn edellisiin. rauhassa omaan sopivaan tahtiin, kun tekee, niin tulee hyvä. jos vaan tilat sallii, niin ei kannata stressata aikatauluista. valmistuu, kun valmistuu, jos on valmistuakseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Erinäisten esteiden takia ei tänäiltana tullutkaan mentyä pajottamaan. Keräsin tosin paikallisesta sekatavarakaupasta nitojankin näihin ruuvipaketointeihin, etteivät putoile nyyteistään ennenaikojaan. Samaa paperipussitaktiikkaa käytin 90-luvulla Dodgea kasatessa.

Syyläriä penkoessani totesin, että ainankin paisuntasäiliötä on joku sorkkinut aiemminkin. Ko. letkun klemmarit ei olleet alkuperäisiä, eikä myöskään kaikki syylärin mutterit - joita oli korvattu nylockeilla.

Niin ja vielä tuosta koneesta jäi kertomatta, että kuskinpuolen kannen nokka-akseli kälkättää. Joko keinuvipu, akselin joku nokka tai venttiilin päällä oleva pieni painike on kulahtanut. Toivottavasti kaikki...tai edes useimmat keinuvivut olisivat vielä ehjiä, ettei kaikkea 16 keinua tarvitsisi ostaa 14 euron kappalehintaan....

Niinjoo. Tilasin myös jo nuo polttoainesuuttimien ympärillä olevat muovikuoret uusiin. Entiset on jo ihan murusina, ja kun maksoivat peräti 0,82 e/kpl, niin uskompa että jopa minunkin talous kestää moisen investoinnin tähän harrasteeseen...

Mutta jospa sitä heti aamusta lähtis, kun saa nuo karvakorvat kusetettua...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No niin. Terveisiä tallilta.

Tuli ruuvailtua koneen ympäriltä joitain apulaitteita irti, kun tuo syyläri nyt onkin vähän toisella tavalla kiinnitetty tuohon koriin, kun kansanmalleissa. Kennoston molemmilla sivuilla on yhtä korkeat kumit kuin itse kennokin. Vaikka kaikki kiinnikkeet on aukaistu, ja sen pitäisi periaatteessa lähteä nostamalla irti, ottaa nämä em. kumisuikaleet niin tiukasti kennon ja korin väliin, että voimat loppuu kesken. Ja varsinkin kun tuo niska, joka kaksi viikkoa sitten leikattiin ei anna vielä kovin paljoa voimia revitellä etteikö jossainpäin ruotoa vihlase oikein kunnolla, niin olkoon se nyt vielä siinä paikoillaan, kunnes keksin sen helpon tavan irroittamiseen.

Niinpä tänään tuli ruuvailtua irti etupäässä noita ruiskun osia. Syöttöputket, suuttimet kauluksineen, kaasuvivusto, alipaineletkut, määräjakaja lähti irti sangen joutuisasti ja kevyesti. Toistakymmentä kuvaa tuli otettua välissä, jotta jää jotain dokumenttiä tähteelle siitä, että mistä mikäkin alipaineletku mennä luikertelee - ja minne. Aikaisemmassa samanlaisessa savotassa niitä ei tullut pahemmin kirjailtua minnekkään, niin sitten kasatessa oltiin vähän aikaa päätä raapimassa, että mikä piuha tulee tähän koloseen....

Samoiten virranjakaja, pakosarjojen lämpösuojat, vänkärinpuolen pakosarja ja jakoketjun kiristin on tullut jo irroitettua. Joku varmaan jo haukoittelee että mitä se tuommoista pikkukinkettä riipii, mutta periaatteessa ihan se ja sama milloinka ne osat siitä purkaa, kun irti ne pitää ottaa jokatapauksessa.

Ilmeisesti joku on jo aiemminkin noita pakosarjoja räpelöinyt, koska jokainen pultti lähti irti erittäin kevyesti - kuin elokuvissa.

Mutta pakosarjan alla on yksi kuusiokolopultti, joka pitää startille menevää johtonippua asennossa. Se tuntuu olevan aika kiinnijämähtänyt. Ei tuntunut oikein iskuruuvarikaan antavan toivottua potkua, jolla olisi nytkähtänyt pultti liikkumaan.

Kaasupilliäkään sille ei oikein uskalla mennä tarjoamaan, kun sitten ne kaapelit sulaa p....kaksi. WD40:stä siellä nyt lilluu, mutta epäilen, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Hitto kun ois se induktiokinnas, niin oispa helppo lämmitellä pulttia oikein täsmäaseella...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Ei sillä, että minä mitään osaisin.... mut tulipahan mieleeni, että saisko niitä syylärin kumihommeleita raoteltua esim muovisella verhoiluvänkärillä? Josko antais periks sen jälkeen?

V**tuilevat pultit on kyllä yks riemu autohommissa. Aina kun ei oo tilaa tai mahiksia lämmittääkään, saati porata ja kierteyttää. Kerro sit miten läks se yks junttuileva pultti?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:Tuli ruuvailtua koneen ympäriltä joitain apulaitteita irti, kun tuo syyläri nyt onkin vähän toisella tavalla kiinnitetty tuohon koriin, kun kansanmalleissa. Kennoston molemmilla sivuilla on yhtä korkeat kumit kuin itse kennokin. Vaikka kaikki kiinnikkeet on aukaistu, ja sen pitäisi periaatteessa lähteä nostamalla irti, ottaa nämä em. kumisuikaleet niin tiukasti kennon ja korin väliin, että voimat loppuu kesken.
Omassa satysissä toinen kumi puuttui tyystin ja syylari oli yläreunastaan kiilattu kahden nailonista työstetyn palikan väliin. Tilasin uuden kumisarjan merkkiliikkeestä ja nakkasin mäkeen nuo sätökset. Melkoisen tiukka se on painaa sinne paikoilleen ja voin kuvitella että jämähtää kyllä jos syylari on vuosia siellä paikoillaan. Sinne väliin ei taida saada mitään, se kyyleri vaan liukuu ylös.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tässä kämpillä hönötellessä tuli vaan mieleen sellainen idea joka ei välähtänyt paikan päällä. Mullahan on siellä tallissa kompura :!:

Täytynee ottaa toverilta lainaan pulttitykki ja kokeilla mitä se saa aikaan.
Varmaankin saan nylpättyä siitä kuusiokolosta kaikki kolot pyöreeksi ja sitten on hyvä homma.....

Kuva

Tuon syylärin irrotukseen tuli mieleen, että jos ruiskuttas ne kumit täyteen silikonia, niin antaskohan se vähän luistoa lisää.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No joo. Taas tallilla tuli pistäydyttyä pulttitykin kanssa. Ko. pultti ei hievahtanut tykilläkään, joten rupesin sitten pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää laittamalla pitkää jatkovartta räikän päähän ja hiiiissunkissun voimaa kasvattamaan...Jatkovarret kiertyy mutkille ja hylsyn kuusiokolo-osuuskin alkaa muistuttamaan ruuvikierrettä, kun viimein kuuluu erittäin terävä ja kova napsahdus.

Siitä pikkuhiljaa edestakaisin veivaten pultti alkoi aueta ja sai sen johtotelineen irti. Samoiten samassa linjassa lähempänä tulipeltiä oli kahden samanlaisen pultin alla lämpösuojus startille, jonka jälkeen vasta hoksasin, että perkama - nämähän on kannenpultteja.

W107:n pannuhuoneessa ei tuommoisia johtotelineitä ole kannenpulttien alle jätetty. Tuohan meinaa sitten sitä, että kannet pitää kiristää lopulliseen momenttiin vasta sitten, kun koko mylly on takasin paikallaan... outoa, mutta mahdollista.

Ja nyt saatiin se syylärikin irti. Kun ruuvimeisseleillä vääntelee niitä kumiliuskoja siellä välissä ja öljyä lirittelee sekaan, niin kyllähän se sieltä pikkuhiljaa kiipesi sentti sentiltä ulos.

Samalla tuli myös ilmamäärämittari irroitettua. Koneessa ei ole oikeastaan enää kuin kuskinpuolen pakoputki, kardaani, startti, vaihteiston vipu ja sähköt, yksi vesiletku ja öljyt, niin senpä voisi nyppiä ulos pesästään...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Noni. Hyvä kun läks sekä pultti että syylärin kumit irti. Just jotain moista vänkäys-systeemiä meinasin, että sais niitä kumeja irtoamaan.

Sie kaivat siis koko moottorin pois ns. täyshuoltoon, sisältäen mitäkaikkea?

Edittiä: Tuollahan tuota osalistaa on ekassa postauksessa.... keskitytäänpäs hieman....
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tape kirjoitti:Sie kaivat siis koko moottorin pois ns. täyshuoltoon, sisältäen mitäkaikkea?
Uudet männät, kaikki laakerit, jakoketju, kannet rempataan täysin, kansia lasketaan jonkunverran vähän suuremman puristussuhteen toivossa.

Konehuone maalataan uudelleen ja kaikkien mahdollisten irto-osien ulkonäköä olisi tarkoitus vähän piristää alkuperäiseen suuntaan mahdollisuuksien ja rahojen rajoissa... Kanavien hiplaus on aikalailla turhaa, kun ne on aika ohkaset ja sileät jo alunperinkin...kuin kananmunan kuori.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään tipahti öljyt koneesta ja laatikosta. Vaihteiston mittatikku ja kuskinpuolen pakosarja. Kuljettajan puolelta tuli karsittua myös johtosarjoja ajovaloilta, syttyboxilta, äänimerkiltä ja diagnostiikkapistokkeelta sekä etuvastuksilta.

Kyllä muuten tulee paljon osia siivottavaksi.

Tämä savotta on kyllä edennyt oikeastaan jopa liian hyvin. Olis pitänyt jo olla paljon enemmän vastuksia, kuin mitä tähänasti on tullut. Aikaisemmat kokemukset ovat olleet sangen vastakarvaisia, joissa kaikki mahdolliset asiat tökkii minkä kerkeävät.

Alkaa suorastaan jo epäilyttämään että olenkohan piilokamerassa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Purkaminehan on aina helppoa, mut jos teet tosiaan järjestelmällisesti ja merkkaat osat niin eiköhän tuo kasaaminenki suju hyvin.

mukava ja yksityiskohtainen rojekti, toivottasti jaksat päivittää :) odotan innolla moottorin purkua!
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eilen, matkalla tallille, tuli käytyä paikallisella ABC:llä kahvilla. Eräässä pöydässä istui heppu, jolla oli hupparissa teksti SodaBlaster LTD. Menin sitten kysymään että harrastaako herra soodapuhallusta. Myöntävän vastauksen jälkeen ko. kaverin kanssa tuli turinoitua aiheesta, ja nyt tuntuu sille, että muutamia osia täytyy kokeilla puhdistaa ko. menetelmällä. Esim. nuo ohjaustehostimen letkut ja jäähdytin, sekä niiden päät on aika hankala lasikuulapuhaltaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Mesedesi kirjoitti: Uudet männät, kaikki laakerit, jakoketju, kannet rempataan täysin, kansia lasketaan jonkunverran vähän suuremman puristussuhteen toivossa..
Mikä tuossa koneessa oli puristuspaineet kuin päätit ryhtyä mäntäremonttiin?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En muista enää. Ei ne kuitenkaan ihan räväkimmät luvut olleet, mitä puristuspainemittari kertoi. Yhdessä sylinterissä oli jonkinverran huonompi luku kun muissa...

Oikeastihan tuohon koneeseen maksaa männät noin 300 euroa per sylinteri renkaineen, mutta kun nyt satuin uuden Mahlen ylikokosarjan saamaan huomattavasti huokeammin, niin tottakai minä ne käytän samalla kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No niin terveisiä tallilta taasen.

Tänään kaksi toveria ryynäsi auton alla minun puolestani, koska itse en pysty olemaan tuon niskan takia tuolla lattianrajassa vääntämässä pulttia tahi muutakaan vastaavaa. Niinpä olin vain konsulttina kertomassa, että mitä pitää milloinkin tehdä ja poijjaat teki mitä pitikin.

Eli pakoputkisto pudotettiin lattialle, sitten vaihteistosta valintavivun irroitus, nopeusmittarin irroitus, sähköpiuhojen irroitus ja kardaani. Sen jälkeen pojat irroittivat vaihteiston takakiinnityksen ja laittoivat tunkin laatikon hännän päähän.

Senpä jälkeen otimme WD40:ä taas suihkutellen moottorin kumityynyjen ja korvallisten kierteisiin. Käytiin välissä ABS:llä kahvilla ja pohdittiin, että mitäs meillä on vielä irroittamatta...?

No öljymittarin letku oli kiinni. Senjälkeen oltiin sitä mieltä, että kaikki on irti. Ei muuta kun konepelti irti ja nosturia sovittelemaan keulan eteen. Ketjut kolmesta nostolenkistä kiinni ja kallistuslaite koneen ja nosturin väliin. Pieni nostatus ja sitten ruuvattiin korvakkeiden ruuvit irti ja siinähän se keinahtelee - irti se pirulauta on.

Samalla tietysti adrenaliini rupeaa suonissa jylläämään, että kuinkahan tässä kohtaa nyt oikein käy. Nostetaan, kallistetaan vedetään, nostetaan kallistetaan......ja sitten huomataan, että lämmityslaitteen paluuletku on vielä kiinni... :oops:

Pikaisesti myllyä takaisinpäin ja ruuvaamaan klemmaria irti. Sangen joutuisasti letku pompahti pois ja sitten taas konetta keikkaamaan....ei s----tanan--ttu. Tämä ei kallistu tarpeeksi jotta nousisi ylös.

Niinpä piti työntää kone takaisin sijoilleen ja viritellä ketjuja tiukemmalle. Taas nostellaan ja väännellään kolmen ukon voimalla ja niinhän se suuri ja mahtava 8 sylinterinen bensakrematorio vaan nousee vaihteiston kanssa korkeuksiin. Sitten vaan vedetään nosturilla koko nyytti ulos keulalta ja äkkiä kuormalavaa alle - kunnes huomataan että...

Eihän tämän nosturin kärkeen voi laittaa kuormalavaa. Sorkat tulee tielle. :evil:

No se ei enää kuulunut tähän tarinaan, mutta pääasia on se, että nyt koko motoori on irti autosta. Konehuone on todella törkyinen ja sille täytyy näyttää painepesua kyllä heti kun se vaan on mahdollista ennen maalausta. liki 33 vuoden ajalta on aikamoista sontaa kerääntynyt tuon hakekattilan ympärille.

Kuvat on siirtymässä parhaillaan palvelimelle tätä juttua kirjoitellessa. Lisään muutaman foton, jahka datasiirto loppuu.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuva

Kuva

Kuva

Huomaa unohtunut vesiletku... :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nonnih...irti on. :mrgreen:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään ei tullut suuremmin ruuvailtua. Irrotin moottorin vaihteistosta ja tyhjensin lohkon jäähdytysnesteistä. Siivoilin tallia ja levittelin lattioille imeytysturvetta, kun tuota öljyä löirysi laatikosta lattialle kallistaessa koko pakettia.

Irrotin syttytulpat. 6 Sylinteriä on polttanut sangen nätisti, mutta 3 ja 4 pytyn tulpat oli aika nokiset.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Noni, etenee.

Kun joskus kuitenkin tulee eteen tilanne, että jonkun harrastekulkineen purkaa ihan muttereiksi ja varmasti koneremppaakin tulee, niin miten Mesedesi meinasit puhdistaa/maalata/kunnostaa lohkon pintoja? Lähteekö ihan normi-liuottimilla vaiko jotain muuta? Entäs maalauspuoli?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kaikki alumiiniosat lasikuulapuhalletaan ja tuo valurautalohko kun käy ensin koneistuksessa, niin senjälkeen telineeseen kiinni ja teräsharjalla ajattelin harjailla irtoruosteen pois. Sitten ehkäpä Miranolia tai VHT:n mustaa...saa ny nähä.

Kaikki mahdolliset pultit ja mutterit lasikuulasuihkuun ja sitten keltapassivointiin, samoin polttoainelinjat ja kaasuvivut ynnä muut vastaavat. Alkuperäiset putkiklemmarit todennäköisesti sinkitän uudelleen....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Minkälainen varustetaso tässä sun autossa on?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sävylasit, keskuslukko, varoituskolmion eliminointi, ajovalojen pesurit. Neljä rengasta ja väljä bensamoottori. :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mielenkiinnolla seurailen tätä säiettä, just viime talvena rempattiin oma M117...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Oisko lohkoon ja muihin koneen osiin soodapuhallus mitään? Tulis siistiä ja ei vahingoita mitään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No se soodapuhalluskin on käynyt mielessä, kuten tuolla aiemminkin mainitsin. En vaan ole nähnyt missään mallikappaleita, että minkänäköinen jostain alumiininkäikäleestäkin tulee, kun se käy siinä soodamyrskyssä...?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tältähän se näyttää, mutta valitettavasti ei ollu parempaa kuvaa :oops:

Kuva

Kuva

tarttee kyllä sannoo, että suosittelen
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuva

Taitaa tuo lasikuula raapia vielä rankemmin...

Eli tuommoiseen - tahi pikkusen parempaan (no nyt se tuli tunnustettua) olis tarkoitus päästä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mesedesi kirjoitti:
Taitaa tuo lasikuula raapia vielä rankemmin...
Raapiihan se. Ja jättää karkeamman pinnan johon paska tarttuu entistä tiukempaan.
Vastaa Viestiin