OM 601 kunnostusta
OM 601 kunnostusta
No niin. Nyt on kone lihoina ja uudet osatkin alkaa olemaan kasassa. Koneessa ei varsinaisesti ollut vielä mitään vikaa, mutta koska koneeseen on tarkoitus asentaa tulevaisuudessa ahdin, niin ajattelin aukaista ja tarkistaa osat.
Nyt olisi tarkoitus alkaa hiljalleen kasaamaan konetta, mutta olisi tietäjille pari kysymystä:
- Kiertokangen laakereiksi tulee turbomallin laakerit. Tilasin veholta 250 turbon laakerisarjan, mutta nyt en oikein tiedä kumpi liuska on kumpi. Liuskoissa on numerot: 601 4511 ja toisessa 603 3510. Itse epäilisin että tuo 603 3510 tulee kankeen kiinni, onko näin?
-Toiseen liuskaanhan pitää porata öljyreikä. Poraanko samanlaisen reiän kuin alkuperäisessä ja samaan kohtaan?
Nyt olisi tarkoitus alkaa hiljalleen kasaamaan konetta, mutta olisi tietäjille pari kysymystä:
- Kiertokangen laakereiksi tulee turbomallin laakerit. Tilasin veholta 250 turbon laakerisarjan, mutta nyt en oikein tiedä kumpi liuska on kumpi. Liuskoissa on numerot: 601 4511 ja toisessa 603 3510. Itse epäilisin että tuo 603 3510 tulee kankeen kiinni, onko näin?
-Toiseen liuskaanhan pitää porata öljyreikä. Poraanko samanlaisen reiän kuin alkuperäisessä ja samaan kohtaan?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Näissähän ei nimenomaan ole sitä öljyreikää ollenkaan.
Tarkennuksena vielä, että tuo 603 3510 on liukupinnaltaan matta kun tuo toinen taas kiiltävä. Ja siinä on se lukitusnipukka kapeampi.
Soittelin osien myyjälle, mutta ei sielläkään ollu tarkkaa tietoa. Tietenki auttais asiaa jos jostaki löytyis hyvä kuva.
Tarkennuksena vielä, että tuo 603 3510 on liukupinnaltaan matta kun tuo toinen taas kiiltävä. Ja siinä on se lukitusnipukka kapeampi.
Soittelin osien myyjälle, mutta ei sielläkään ollu tarkkaa tietoa. Tietenki auttais asiaa jos jostaki löytyis hyvä kuva.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Tämä asia on nyt selvä ja laakereissa öljyreiät.
Pari huonolaatuista kuvaa laakereista:
Kankeen tuleva laakeri reiällä ja ilman
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002501.jpg
Vanha kangen laakeri. Aika pahoin syöpyny, ajettu n kilometriä.
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002505.jpg
Seuraava kysymys liittyy pumpun ajoitukseen. Mihin reikään se ajoitustyökalu työnnetään ja mistä näkee, että pumppu on silloin oikeassa asennossa?
Onko tämä se reikä?
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002490.jpg
Pari huonolaatuista kuvaa laakereista:
Kankeen tuleva laakeri reiällä ja ilman
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002501.jpg
Vanha kangen laakeri. Aika pahoin syöpyny, ajettu n kilometriä.
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002505.jpg
Seuraava kysymys liittyy pumpun ajoitukseen. Mihin reikään se ajoitustyökalu työnnetään ja mistä näkee, että pumppu on silloin oikeassa asennossa?
Onko tämä se reikä?
http://www.student.oulu.fi/~jukeskit/IM002490.jpg
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
mikä tää juttu tuon öljyreiän kanssa on turbon laakereissa? , eroaako turbon laakerit jotenkin vaparin laakereista, muutenkin kuin kestävyydessä ?
ja kävikö nuo 250 turbon laakerit suoraan 200D:hen ?
tietääkö joku muuten onko tarvetta puristuksia laskea kun jälkiturbottaa vaparia , männistä tavaraa pois ?
ja kävikö nuo 250 turbon laakerit suoraan 200D:hen ?
tietääkö joku muuten onko tarvetta puristuksia laskea kun jälkiturbottaa vaparia , männistä tavaraa pois ?
Kun turbon kangissa ei ole sitä öljykanavaa männäntapille, vaan voitelu hoituu niillä öljyruiskuilla.epk kirjoitti:mikä tää juttu tuon öljyreiän kanssa on turbon laakereissa? , eroaako turbon laakerit jotenkin vaparin laakereista, muutenkin kuin kestävyydessä ?
ja kävikö nuo 250 turbon laakerit suoraan 200D:hen ?
tietääkö joku muuten onko tarvetta puristuksia laskea kun jälkiturbottaa vaparia , männistä tavaraa pois ?
Vaparin kankiin asennettaessa turbon laakerit pitää se öljyreikä porata jotta tappi saa voitelua.
Onkohan noiden vapareiden laakereissa edes eroja...?
Jos lasket puristuksia niin tulee ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, eli ei tarvii / kannata.
Bensakoneissa ahdettuna voidaan joutua pudottamaan puristusta, jottei nakuttaisi. Niissä on moottorille tuhoisaa jos polttoaine syttyy puristuksessa hallitsemattomasti ennen kipinää.epk kirjoitti: tietääkö joku muuten onko tarvetta puristuksia laskea kun jälkiturbottaa vaparia , männistä tavaraa pois ?
Dieselissä ei ongelmaa ole koska syttyminen perustuu puristamiseen ja pumpun ennakolla voi kolinoita vaimennella.
laakereista
Turbon laakeriliuskoista se, johon tehdään öljyreikä, on tinapinnoitettu, eli ilmeisesti liukkaampi kuin vaparin. Laatudieselin mies Kangasalalta suositteli seuraavanlaista patenttia, jos laittaa vaparin veiveihin turbonlaakerit. Ei porata reikää laakeriliuskaan keskelle, vaan jompaan kumpaan laitaan, siis pyörimishaitan viereen. Kiertokankeen koneistetaan erillinen ura reiälle asti, jota pitkin öljy nousee männäntapille. Etuna on, että koska kovin rasitus kohdistuu juuri siihen alkuperäisen reiän ympärillä olevaan laakeripintaan, se jäisi nyt ehjäksi vaparissakin. Paine on kaikkein pienin juuri laakerin saumakohdassa, joten öljyreikä heikentää kaikkein vähiten rakennetta siellä. En tiedä osasinko selittää kunnolla, mutta Laatudieselillä olisi myytävänä tälläiset veivit. Hintaa en kysellyt.
Kaveri suositteli myös öljykanavien laajentamista jostain runkolaakerikanavasta, mutta en oikein näkemättä ymmärrä mistä.
Itse en aio moisia systeemejä tehdä, mutta turbonlaakerit pitäs koneeseen vaihtaa, kunhan saisi aikaiseksi. Osat on ollut jo pari kuukautta. Toivottavasti öljynpaineet nousevat, ovat turhan matalat nykyään.
Kaveri suositteli myös öljykanavien laajentamista jostain runkolaakerikanavasta, mutta en oikein näkemättä ymmärrä mistä.
Itse en aio moisia systeemejä tehdä, mutta turbonlaakerit pitäs koneeseen vaihtaa, kunhan saisi aikaiseksi. Osat on ollut jo pari kuukautta. Toivottavasti öljynpaineet nousevat, ovat turhan matalat nykyään.
Jaa että suositteli öljykanavan laajennusta. No eipä onnistu enää, kone on nipussa ja autolla ajettu remontin jälkeen n. 200 km. Hyvin tuntuu kaikki toimivan. Tänään vaihdoin vielä alipainepumpun uuteen ja laitoin pohjamuovit paikalleen.
Koneeseen tuli uusia osia seuraavasti:
männänrenkaat
kiertokangen laakerit
runkolaakerit
kummatki ketjut ja kiristinlaahaimet
imuventtiilit
kaikki tiivisteet + muuta pientä
Lisäksi kansi plaanattiin ja venttiilien tiivistepinnat koneistettiin. Suuttimista tarkistettiin avautumispaine.
Eräs spesialisti suositteli mulle kans sen reiän poraamista vähän sivuun paremman kestävyyden saamiseksi. Jäi kuitenkin tekemättä, koska kotivehkeillä ei kovin helposti onnistu tehdä sitä uraa sinne. Mietin myös sitä, että reiän paikkaa muuttamalla muuttuu se hetki kun öljyä menee sinne kankeen ja sitä kautta tapille ja öljyrenkaalle. Tämä ei välttämättä ole hyvä, koska nythän öljyä pääsee sinne sinne aina yläkuolokohdassa paineen ollessa suurin. Luultavasti tuo laakerimateriaali on turbokoneessa kuitenkin sen verran vahvempaa, että kestää nuinkin.
Meinasi muuten vähän ahistaa otettaessa ensisavuja koneesta. Öljynpaine ei noussut ollenkaan. Vaihoin ensiksi anturin ja käytin suodatinjalan irti. Pumppu tuntui kyllä työntävän öljyä, mutta sitä ei tullut suodattimelle asti. Vika oli ilmeisesti siinä suodatinkotelon kannessa olevassa putkessa ja siinä olevassa pienessä reiässä joka oli vähän tukkoinen. Kone kävi jonku aikaa kuivana, mutta ei tuntunut saavan siipeensä. Olin tietenkin kasausvaiheessa käyttäny reilusti öljyä.
Koneeseen tuli uusia osia seuraavasti:
männänrenkaat
kiertokangen laakerit
runkolaakerit
kummatki ketjut ja kiristinlaahaimet
imuventtiilit
kaikki tiivisteet + muuta pientä
Lisäksi kansi plaanattiin ja venttiilien tiivistepinnat koneistettiin. Suuttimista tarkistettiin avautumispaine.
Eräs spesialisti suositteli mulle kans sen reiän poraamista vähän sivuun paremman kestävyyden saamiseksi. Jäi kuitenkin tekemättä, koska kotivehkeillä ei kovin helposti onnistu tehdä sitä uraa sinne. Mietin myös sitä, että reiän paikkaa muuttamalla muuttuu se hetki kun öljyä menee sinne kankeen ja sitä kautta tapille ja öljyrenkaalle. Tämä ei välttämättä ole hyvä, koska nythän öljyä pääsee sinne sinne aina yläkuolokohdassa paineen ollessa suurin. Luultavasti tuo laakerimateriaali on turbokoneessa kuitenkin sen verran vahvempaa, että kestää nuinkin.
Meinasi muuten vähän ahistaa otettaessa ensisavuja koneesta. Öljynpaine ei noussut ollenkaan. Vaihoin ensiksi anturin ja käytin suodatinjalan irti. Pumppu tuntui kyllä työntävän öljyä, mutta sitä ei tullut suodattimelle asti. Vika oli ilmeisesti siinä suodatinkotelon kannessa olevassa putkessa ja siinä olevassa pienessä reiässä joka oli vähän tukkoinen. Kone kävi jonku aikaa kuivana, mutta ei tuntunut saavan siipeensä. Olin tietenkin kasausvaiheessa käyttäny reilusti öljyä.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
laakereista lisää
Nujusin lauantaina omaan koneeseen uudet veivinlaakerit. Oli vaan oma hommansa, kun joutu olosuhteista johtuen oleen selällään auton alla. Oli tosi tarpeellinen homma, laakerit olivat syöpyneet öljyreiän ympäriltä jonkin verran ja varmasti olisi tullut pian palasia, mikäli ajoa olisi jatkettu. Vakiona laakereilla olisi päässyt varmasti vielä pitkään, mutta kyllä näissä turbotetuissa taitaisi olla syytä tarkastaa koneen alapään kunto.
Öljynpaineet nousivat 0.5 baria remontin jälkeen. Ennen remonttia paineet olivat kuumana n.0.9, nyt ovat 1.4-1.5, öljyn ollessa sama. Tuntu kuin käyntiäänikin olisi muuttunut tasaisemmaksi, liekö toiveajattelua.
Öljynpaineet nousivat 0.5 baria remontin jälkeen. Ennen remonttia paineet olivat kuumana n.0.9, nyt ovat 1.4-1.5, öljyn ollessa sama. Tuntu kuin käyntiäänikin olisi muuttunut tasaisemmaksi, liekö toiveajattelua.