Tuuletin toimii/ei toimi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Tuuletin toimii/ei toimi?

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

Nyt olisi kyseessä tälläinen jännä ongelma että hyvin usein kun käynnistää auton niin tuulettimen nopeudensäädintä liikutellessa ei tapahdu mitään. Ilmaa kyllä tulee tuuletusaukoista mutta nopeudensäätö ei toimi.

Mutta joskus taas kun salamaniskusta tuuletus alkaa toimimaan kunnolla ja nopeutta saa säätää. Ongelma on hyvin kettumainen esim. sadekeleillä ku lasit huurtuu ja pitäisi saadaa lisää ilmaa ikkunalle..

Niin joo ja silloin kun laittaa virran päälle, niin nopudensäätö toimii täysin moitteetta mutta kun laittaa käyntiin niin lakkaa pelittämästä. Auto on 190E w201 -85. Onko vika kuskissa vai autossa? :lol:
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Vika kuullostaa aika erikoiselta....

Oliskohan jossain kontakti vika....
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Virtalukon pohja tulee mieleen,koetas kun auto on käynnissä niin kääntää avainta tai heilutella sitä varovasti virtalukossa.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mittaapas paljonko latausjännite on. Eli auto käyntiin (anna vähän kierroksia, noin pari tonnia) ja akunkenkiin volttimittari kiinni. Pitäisi olla noin 13-14 volttia.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu virtalukon pohja tulee mullaki ekana mieleen... on meinaan koirinut mersuissa ennenkin...
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuulilasin alamuovien alla se lämppärin moottori noissa tenavatähdissä on. :) siellä ei muuten ole mitään laakereita vaan akseli pyörii messinki (?) puslien varassa... mutta rasvaus auttaa kyllä paljon.. mulla ollut jo vikisemättä kolme vuotta...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mika.T kirjoitti:tuulilasin alamuovien alla se lämppärin moottori noissa tenavatähdissä on. :) siellä ei muuten ole mitään laakereita vaan akseli pyörii messinki (?) puslien varassa... mutta rasvaus auttaa kyllä paljon.. mulla ollut jo vikisemättä kolme vuotta...
Niitä messinkipuslia tavataan sanoa liukulaakereiksi. Siis ihan oikeasti, joten kyllä siellä laakerit on.
Liukulaakereita on käytetty ja käytetään edelleen tavattoman monessa eri paikassa. Niitä on kestovoideltuja (voiteluaine on imeytetty laakerimetalliin), kertavoideltuja ja jatkuvasti voideltavia. Voiteluaineena voidaan käyttää öljyä, rasvaa, parafiinia, vettä jne...
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Daimler kirjoitti:Virtalukon pohja tulee mieleen,koetas kun auto on käynnissä niin kääntää avainta tai heilutella sitä varovasti virtalukossa.
Itsellä oli aikoinaan syynä juuri virtalukon pohja, mutta temppuili siten, että katkoi flektin virtaa kokonaan eli on/off-periaatteella. Ei siis vaikuttanut puhaltimen nopeuksiin millään muotoa - eri asennot toimivat normaalisti, jos vain moottorille tuli virtaskaa. Avainta hiukkasen kääntelemällä vaivan sai tilapäisesti asettumaan, joskus viikkokausiksi. Tätä taustaa vasten vika voisi olla itse kiertonupin kontakteissakin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

No niin.. Eli vika oli sitten tuossa virtalukon kosketuspinnassa. Hyvin alkoi tuuletus pelaamaan kun auton ollessa käynnissä liikutti avainta hiukkasen.
Joten kiitokset ohjeista! :)
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

spede10 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:tuulilasin alamuovien alla se lämppärin moottori noissa tenavatähdissä on. :) siellä ei muuten ole mitään laakereita vaan akseli pyörii messinki (?) puslien varassa... mutta rasvaus auttaa kyllä paljon.. mulla ollut jo vikisemättä kolme vuotta...
Niitä messinkipuslia tavataan sanoa liukulaakereiksi. Siis ihan oikeasti, joten kyllä siellä laakerit on.
Liukulaakereita on käytetty ja käytetään edelleen tavattoman monessa eri paikassa. Niitä on kestovoideltuja (voiteluaine on imeytetty laakerimetalliin), kertavoideltuja ja jatkuvasti voideltavia. Voiteluaineena voidaan käyttää öljyä, rasvaa, parafiinia, vettä jne...
no joku voi sanoa niitä laakereiksikin.. ite en luokittele niitä kyllä laakereiksi.. vasta sitten kun löytyy erilliset laakeri liuskat...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ne laakerit on muuten pronssia ja ovat liukulaakereita. Kun ne voidellaan oikein ne otetaan irti ja laitetaan sormen päälle ja keskireikä täyteen öljyä, sit peukalo päälle ja puristetaan parin minuutin ajan niin öljy painuu huokosiin. Tästä löytyy kyllä jostain ihan oikeat ohjeetkin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin