Vesijäähdytetty turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Vesijäähdytetty turbo

Viesti Kirjoittaja epk »

tuo oman koneprojektin ahdin oli garret t25 muistaakseni ja siinä vesijäähdytys mahdollisuus.

Kysynkin että mitä hyötyä saadaan jos ja kun sen laittaisi vesikiertoon mukaan ?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lämpöä siitryy vesikanavaan, ja vähemmän öljykanavaan. (varma luulo)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mahdollisesti turbo kestää pidempään (vahvaa mutua). kierron saa "kätevästi" lämppärin letkuista. sitten kun nykyinen T25 posahtaa, voit päivittää GT28RS turboon yhdessä 7mm elementtien kanssa :mrgreen:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joo ehdottomasti vesi kierto toimimaan jos se on turboon tehty nii et se vaatii sen jos se siinä on tai se menee nopeemmin huonoksi. Eikä siitä ainakaan haittaa ole :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaahas, no häiriintyykö vakiovesikierto, jos vetäisee väliin tuon turbon jäähdytyksen?
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.

Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kimlahti kirjoitti:Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.

Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.

-Kimmo-
nyt meni ohi ja kunnolla, ei ymmärrä :oops:

lämppärin paluu letkun väliin turbo, mutta mitä vielä, viivekytkentä orkkis kiertaripumpulle, miksi ?

jälkijäähdytyspumppu ja termari ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
kimlahti kirjoitti:Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.

Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.

-Kimmo-
nyt meni ohi ja kunnolla, ei ymmärrä :oops:

lämppärin paluu letkun väliin turbo, mutta mitä vielä, viivekytkentä orkkis kiertaripumpulle, miksi ?

jälkijäähdytyspumppu ja termari ?
Niin, jälkijäähdytyksellä on se etu että periaatteessa autoa ei tarvii käyttää kovan ajon jälkeen kun kiertovesipumppu kierrättää jäähdytysvettä turbossa vielä kun auto on pysäytetty. Termari tarvitaan jos on oma kierto sille turbon jäähdytysnesteelle, ettei käy liian kylmänä.

Itse tosin olen sitä mieltä että autoa pitää silti jälkikäyttää kovan ajon jälkeen että lämmöt tasaantuu esim. kannessa, vaikka kuinka olisi jälkijäähdytyspumppu.

Yhtälailla voisi laittaa Viperin hälyttimen ja siihen turbotimerin, eli sellaisen joka jättää koneen käymään vaikka 2 minuutiksi vaikka otat virta-avaimet jo pois ja lähdet kahville. Toki turbotimereitä myydään ihan erikseenkin, sopii automaattivaihteiseen kivasti kun ei tarvii jättää vapaalle pysäköitäessä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

selvä homma, eli turhia ovat toisin sanoen.

paras paikka laittaa turbon jäähdytys on siis lämppärin paluuletkun väliin ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tiedä vaikka tuo ylivuotoletkukin (tai mikäseon, siis kannesta paisarille menevä ohuehko letku) riittäisi, olis ainakin helppo toteuttaa...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:selvä homma, eli turhia ovat toisin sanoen.

paras paikka laittaa turbon jäähdytys on siis lämppärin paluuletkun väliin ?
Ei ei... silloinhan turbossa ei kierrä vesi ollenkaan kun koppii halutaan viileää ilmaa... turbo pitää pitää laittaa lämppärin rinnalle. eli turbolle menevä letku lämppäriin lähtevän letkun rinnalle ja turbolta tuleva letku lämppärin paluu letkun rinnalle... silloin turbossa kiertää vesi vaikka koppii ei haluta lämmitystä...
Vastaa Viestiin