Vesijäähdytetty turbo
Vesijäähdytetty turbo
tuo oman koneprojektin ahdin oli garret t25 muistaakseni ja siinä vesijäähdytys mahdollisuus.
Kysynkin että mitä hyötyä saadaan jos ja kun sen laittaisi vesikiertoon mukaan ?
Kysynkin että mitä hyötyä saadaan jos ja kun sen laittaisi vesikiertoon mukaan ?
Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.
Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.
-Kimmo-
Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.
-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
nyt meni ohi ja kunnolla, ei ymmärräkimlahti kirjoitti:Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.
Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.
-Kimmo-
lämppärin paluu letkun väliin turbo, mutta mitä vielä, viivekytkentä orkkis kiertaripumpulle, miksi ?
jälkijäähdytyspumppu ja termari ?
Niin, jälkijäähdytyksellä on se etu että periaatteessa autoa ei tarvii käyttää kovan ajon jälkeen kun kiertovesipumppu kierrättää jäähdytysvettä turbossa vielä kun auto on pysäytetty. Termari tarvitaan jos on oma kierto sille turbon jäähdytysnesteelle, ettei käy liian kylmänä.epk kirjoitti:nyt meni ohi ja kunnolla, ei ymmärräkimlahti kirjoitti:Omassa possussani on tuon turbon jäähdytykselle ihan oma linja lämppärin rinnalla. Ja jotta asiat olisivat saksalaisittain oikein siihen on tuupattu oma termari ja jälkijäähdytyspumppu.
Tuo pumppu ainakin olisi hyvä olla olemassa tai jos rakentaa sen jäähdytyksen lämppärin paluukiertoon niin tuollaisen viivekytkennän tekeminen sille jo vakiona olevalle kiertovesipumpulle ei liene vaikeaa.
-Kimmo-
lämppärin paluu letkun väliin turbo, mutta mitä vielä, viivekytkentä orkkis kiertaripumpulle, miksi ?
jälkijäähdytyspumppu ja termari ?
Itse tosin olen sitä mieltä että autoa pitää silti jälkikäyttää kovan ajon jälkeen että lämmöt tasaantuu esim. kannessa, vaikka kuinka olisi jälkijäähdytyspumppu.
Yhtälailla voisi laittaa Viperin hälyttimen ja siihen turbotimerin, eli sellaisen joka jättää koneen käymään vaikka 2 minuutiksi vaikka otat virta-avaimet jo pois ja lähdet kahville. Toki turbotimereitä myydään ihan erikseenkin, sopii automaattivaihteiseen kivasti kun ei tarvii jättää vapaalle pysäköitäessä.
Ei ei... silloinhan turbossa ei kierrä vesi ollenkaan kun koppii halutaan viileää ilmaa... turbo pitää pitää laittaa lämppärin rinnalle. eli turbolle menevä letku lämppäriin lähtevän letkun rinnalle ja turbolta tuleva letku lämppärin paluu letkun rinnalle... silloin turbossa kiertää vesi vaikka koppii ei haluta lämmitystä...epk kirjoitti:selvä homma, eli turhia ovat toisin sanoen.
paras paikka laittaa turbon jäähdytys on siis lämppärin paluuletkun väliin ?