jarrusatulan männät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

jarrusatulan männät

Viesti Kirjoittaja jamppav »

milläs mie työnnän ne jarrusatulan männät takasin? onhan siihen se oma työkalu mutta ei ole mulla. korjausopas sanoo et se ei ole välttämätön.
oli palat ja levyt niin kulunu et uus levy ei edes mene siihen väliin.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Hyväksi on havaittu sellaiset isot papukaijapihdit, mutta onhan noita kammettu vähän vaikka millä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ei uudet palat voi tietysti mennäkään samaan tilaan kuin kuluneet. Mäntä pitää painaa aivan pohjaan asti, ennen kuin uudet menevät väliin. Lisäksi satulan pitää olla irti, eli päästä liukumaan.
Jos tiedät, mikä on rekspaaki, niin käytä vaikka sitä. Toinen nimi taitaa olla asennusrauta. Hiukan rengasraudan näköinen työkalu. Erittäin käyttökelpoinen monessa hommassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ruuvipenkki tai putkipihdit. Minulla oli yksi mäntä niin jumissa ettei lähtenyt edes ruuvipenkissä. Piti puristaa metrin pitkillä putkipihdeillä, periaatteella "joko lähtee liikeelle tai hajoaa". Ei hajonnut.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

spede10 kirjoitti:Ei uudet palat voi tietysti mennäkään samaan tilaan kuin kuluneet. Mäntä pitää painaa aivan pohjaan asti, ennen kuin uudet menevät väliin. Lisäksi satulan pitää olla irti, eli päästä liukumaan.
Jos tiedät, mikä on rekspaaki, niin käytä vaikka sitä. Toinen nimi taitaa olla asennusrauta. Hiukan rengasraudan näköinen työkalu. Erittäin käyttökelpoinen monessa hommassa.
siihen mäntien väliin johon tulee levy ja palat, ei mene ees uusi levy.
onhan mulla sorkkarauta ja tikkuaski, tikut on sitä varten että... olkoot kertomatta :)
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

jamppav kirjoitti:onhan mulla sorkkarauta ja tikkuaski, tikut on sitä varten että... olkoot kertomatta :)
Tikkuaskista ei ole apua tossa hommassa, mutta sorkkarauta kelpaa hyvin:
tunget sen sinne rakoon, mihin sen levyn ja kenkien tulisi sopia ja väännät niin maan per...usteellisesti. Kun tarpeeksi vääntää, niin männät painuu sisään niin paljon että tarvittavat hilut mahtuu väliin.
Tuossa vaiheessa kannattaa pitää jarrusäiliön korkkia auki ja vähän katsella, ettei tulvi yli.
Ei myöskään kannata rikkoa niitä kortonkeja siinä mäntien kaulalla, ovat melkoisen ohutta kumia ja suht. paskamaiset vaihtaa.

Vesipumppu- eli moniotepihtejäkin voi yrittää hyödyntää.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Eräs työkalu on ruuvipuristin, jolla voi männät työntää pohjaansa. Etuna on että , se puristaa tasaisesti ja työn voin tehdä paikalla. Mäntä on ontto, joten puristimeen voi laittaa sopivan pyöreän palikan väliin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vingat on myös erittäin käyttökelpoisia.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

jamppav kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Ei uudet palat voi tietysti mennäkään samaan tilaan kuin kuluneet. Mäntä pitää painaa aivan pohjaan asti, ennen kuin uudet menevät väliin. Lisäksi satulan pitää olla irti, eli päästä liukumaan.
Jos tiedät, mikä on rekspaaki, niin käytä vaikka sitä. Toinen nimi taitaa olla asennusrauta. Hiukan rengasraudan näköinen työkalu. Erittäin käyttökelpoinen monessa hommassa.
siihen mäntien väliin johon tulee levy ja palat, ei mene ees uusi levy.
onhan mulla sorkkarauta ja tikkuaski, tikut on sitä varten että... olkoot kertomatta :)
No, just! Sorkkarauta ajaa saman asian kuin rekspaaki.
Jankkaan edelleen, että ei se uusi levy voi mennäkään siihen rakoon ilman männän painamista sisään. Eihän sitä levyä muuten tarvitsisi vaihtaakaan.
Muuten, vinka ja ruuvipuristin on sitten ihan sama asia. Rekspaaki ja vinka ovat vain hienompia nimiä, ruåtsin kielen peruja.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Ainahan noita jarrusatulan mäntiä kannattaa liikutella jos jarrusatula on auki ja kengät pois, tekee pientä liikettä normaaliajossa(=jarrutuksissa) että jumittaa
ajan kuluessa. Eli välillä olisi hyvä antaa kunnon polkaisu jarruillekin että mäntä saa liikettä, älä nyt kuitenkaan heti uusilla levyillä+paloilla.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Vinka on hyvä

Viesti Kirjoittaja mc »

epk kirjoitti:vingat on myös erittäin käyttökelpoisia.
Noilla minäkin olen puristanut, ja palikka väliin :wink:
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

kuskinpuolen satulasta toinen mäntä meni paskaksi eikä vieläkään liikkunu mihkään, toinen alko liikkuun 70 kö se oli uus? pitää kattoa toinenki puoli. vai onko ne kuin helppo korjata sillä sarjalla? vai pitääkö siinä olla laboratorio et ne saa kasaan?
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos joudut noin taistelemaan mäntien kanssa, jarruja ei kannata kasata ennenkuin olet käyttänyt männät irti ja puhdistanut paikat, erityisesti tiivisteen uran.

Helppo ne on kasata.

Spede10 kirjoitti:"Jankkaan edelleen, että ei se uusi levy voi mennäkään siihen rakoon ilman männän painamista sisään. Eihän sitä levyä muuten tarvitsisi vaihtaakaan"
Aivan,ei tietenkään, mutta kun ei PELKKÄ LEVYKÄÄN mene sinne väliin, jos oikein ymmärsin ?
Ohuet on palat ja levy olleet ...
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin