Turbodieselin polttoaine/ilmaseos

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
turboman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 12.11.2003 11:27

Turbodieselin polttoaine/ilmaseos

Viesti Kirjoittaja turboman »

Millä mitataan dieselin polttoaine/ilmaseos sopivaksi, bensakoneessahan seos saadaan säädettyä lambdamittarilla kohdalleen. Seurataanko vain taustapeilistä ,milloin savuvana katoaa ja sen jälkeen lasketaan vähän ahtoja että savupilviä näkyy taas.
Onko sama vaara kuin bensakoneessa , kun ajetaan "laihalla" niin männät sulaa.
Miten nuo ruiskupumput, lisääkö ne polttoainemäärää ahtopaineen mukaan, eli jos turbotan w123 300 D koneen ja pumppu säädetään antamaan riittävän määrän esim. 0.5 barilla / 4000 rpm niin käykö "paksulla " ajettaessa "pintakaasulla" 0.0-0.2 barilla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vaparin pumppu ei reagoi ahtopaineeseen, vaan täyssyöttö tulee kaasulla vaikkei ahtoja olisikaan.

Diesel ei välitä laihasta seoksesta, vaikka turhaa konetta on kuormittaa ylimääräisella ahtopaineella, fiksuinta on säätää se niin että täysillä vedätettäessä tulee hienoa harmaata haituvaa putkesta.

Liian rikas seos taas nostaa palolämpöjä, eli mieluummin hiukan laihalla kuin rikkaalla.

Asiantunteva dieselkorjaaja osaa kyllä laskea paljonko ahtopainetta tarvitaan milläkin syöttömäärällä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ensinnäkin Moottorin perusidea on erilainen. Ilmaa puristetaan ja polttoaine sumutetaan sitten sekaan ja se syttyy kun tarpeeksi painetta ja lämmintä männän päällä.
Bensiinilaitteet taas on niitä väkisin sytytettäviä, jolloin seokset seilaa ja käynti pätkii :wink: (kokemusta on). Eli seos syttyy vaikka se olisi vähän liian laihaa.
Siksi varmaan herkempi männän palaminen varsinkin turbokoneissa.

Kun taas dieseli ottaa huomattavasti enempi ilmaa suhteessa polttoaineen määrään. Eli suunniteltu käymään "laihemmalla".
Ahtopaineen noustessa pitää ruokaakin lisätä, koska voi se mäntä palaa dieselissäkin. Mutta lisäys ei onnistu vaparin pumpulla.
Ja mitä enemmän pystytään polttoainetta polttamaan, sitä enemmän on voimaa oli sitten dieseli tai bensa.

Tästä varmaan voi moni kertoa vaikka kuin pitkiä tarinoita monesta eri näkökulmasta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

123:seen 300:seen saa orggis turbon pumppuja semmoinen ensin ja sit vasta suunnittelemaan turbotusta niin tulee toimiva peli. Tietysti jos löytyis orggis lohko et olis männän jäähdytys öljy ruiskut niin siitä sais tosi makeen pelin :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
turboman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 12.11.2003 11:27

Viesti Kirjoittaja turboman »

Mitä tuo ahtopaine säätää turbopumpussa ? lisääkö se ruiskumännän iskupituutta vai muuttaako ruiskutuksen alkamisajankohtaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

turboman kirjoitti:Mitä tuo ahtopaine säätää turbopumpussa ? lisääkö se ruiskumännän iskupituutta vai muuttaako ruiskutuksen alkamisajankohtaa.
Se päästää tuon pumpun elementin kääntymään vain enemmän jolloin ruiskutus päättyy myöhemmin ja määrä kasvaa.
turboman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 12.11.2003 11:27

Viesti Kirjoittaja turboman »

Muuttuuko ruiskutuksen alkamisajankohta kierrosten mukaan , mikä tehtävä on keskipakoissäätimellä ja alipainesäätimellä. Voiko ruiskumäärää säätää kohdalleen seuraamalla pakosarjasta pakolämpötilaa ja paljonko dieselin pakolämmöt maksimissaan saa olla ettei tarvis alkaa mäntäremonttiin. Ja paljonkohan w123 300D pumpusta saa lisää tuottoa elementtejä vaihtamatta.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

turboman kirjoitti:Muuttuuko ruiskutuksen alkamisajankohta kierrosten mukaan , mikä tehtävä on keskipakoissäätimellä ja alipainesäätimellä. Voiko ruiskumäärää säätää kohdalleen seuraamalla pakosarjasta pakolämpötilaa ja paljonko dieselin pakolämmöt maksimissaan saa olla ettei tarvis alkaa mäntäremonttiin. Ja paljonkohan w123 300D pumpusta saa lisää tuottoa elementtejä vaihtamatta.
Ekaan kohtaan: kyllä muuttuu toiseen kohtaan: keskipakosäädin vähentää ruiskutusmäärää kierrosten noustessa liian korkealle, muuten kone ryntäisi. Mitä alipainesäädintä tarkoitat?

Pakolämpötilaa ja painetta kannattaisi seurata ainakin tehonmittauksen aikana jos vain mittarit löytyy penkittäjältä.
Mersun koneen pakolämpötiloista en vielä osaa sanoa mitään, syksymmällä ehkä ollaan viisaampia. Noissa isommissa dieseleissä tahtoo pitemmän päälle pakoventtiilit palaa jos lämmöt ovat yli 500 astetta, kevyellä polttoöljyllä pitäisi kyllä kestää tuostakin vielä paljon enemmän lämpöä. Mäntä palaa puhki dieselissä aika harvoin, tosin sitäkin kyllä sattuu joskus.
turboman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 12.11.2003 11:27

Viesti Kirjoittaja turboman »

Pumpun päässä oleva alipainesäädin ilmeisesti hoitaa vain moottorin sammuttamisen ? Aika matalat pakolämmöt dieselissä , kun on tottunut bensakoneen yli 800 asteen lämpöihin ja pakopaineet on n. 30 prosenttia yli ahtopaineen.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Diesel onkin aivan oma maailmansa verrattuna Otto-moottoriin. Ilmaylimäärä voi olla lähellä sataa kun Ottomoottorilla menee josssain laihaseosmoottorissa parhaimmillaan noin 50:een. Jos nyt muistan oikein. Tuo alipainekello pumpun päässä tais olla kylmätyhjäkäynnin säätö, nostaa kylmänä kierroksia hieman.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mikä on dieselin laskennallinen optimi polttoaine-ilmaseos %:tia?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

pyhimys kirjoitti:Mikä on dieselin laskennallinen optimi polttoaine-ilmaseos %:tia?
No se nyt vähän riippuu...

Siis siitä mitä haluaa, tai tarkoittaa.

Superturboissa, joissa on pyritty mahdollisimman suureen tehoon, sen voi täällä foorumissa ilmoitetuista tiedoista kyllä laskea.

Mikäli haluaa mahdollisimman suurta käyttövarmuutta, taloudellisuutta ja pitkää ikää, ei liene syytä paljoa poiketa vakiomoottoreiden arvoista.

Optimi on, niinkuin tässä on jo tullut aikaisempien kirjoittajienkin toimesta selväksi, diiselissä hiukan epämääräisempi käsite, kun se joka tapauksessa käy "liian" laihalla, toimintaperaatteensa mukaisesti.

Siis itsesytytteisessä moottorissa, jos itse palamisen suhteen seos olisi ilmamäärän mukaan optimi, niin se ei enää syty niin hyvin, joten mitään saavutettua hyötyä ei tule. Tarvittaisiin hiukan "apuja " syttymiseen.

Jos taas ajatellaa itse syttymistä ja optimiseosta siihen, niin siinä nyt on varmaan eri moottorien välillä, nimenomaan moottorien hengittävyyden (onko se nyt oikea sana), tai täyttösuhteen välillä senlaatuisia eroja (ahdettu,vapari), ettei yhtä oikeaa vastausta taida olla.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

pyhimys kirjoitti:Mikä on dieselin laskennallinen optimi polttoaine-ilmaseos %:tia?
En nyt ymmärrä mitä prosentteja tässä haetaan. Dieselpolttoaineen teoreettinen ilmantarve on 14,5kg ilmaa polttoainekiloa kohti. Bensiinillä sama suhde on 14,7.

Koska dieselissä seos muodostetaan vasta palotilassa, niin todellinen seossuhde vaihtelee nollasta äärettömään. Eli palotilan reunoilla on pelkkää ilmaa ja polttoainesuihkun keskellä pelkkää polttoainetta. Vinha pyörteily ja palamisen kulku toki sekoittavat ilmaa ja polttoainetta keskenään enemmän niin että seos tasaantuu.

Vakiomoottoreissa on aina ilmaylijäämää jonkin verran koska lähestyttäessä teoreettista optimisyöttömäärää savutus lisääntyy reilusti.
Vastaa Viestiin